سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آدمى با دمى که برآرد گامى به سوى مرگ بردارد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق مشاهیر نیشابور فایل ورد (word) دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق مشاهیر نیشابور فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق مشاهیر نیشابور فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق مشاهیر نیشابور فایل ورد (word) :

الشبهی نیشابوری
ابوبکر محمد بن جعفر الشبهی، یکی از عرفای بزرگ و نام آور قرن چهارم، زمان نوح بن منصور سامانی بود که در مقامات عرفان به پایگاه مهمی نایل آمد. او را از جوانمردان مشایخ نوشته اند، با ابوعثمان حیری نسبت دارد و در سال 360 در نیشابور فوت کرده است.
درباره او گفته اند: جوان مردی نیکوخلق و گشاده روست نسبت به مردمان، در بخشیدن و دادن هرقدر که او را میسر است انجام می دهد. از گفته های اوست:
بده تا بگیری. نگه مدار تا نرود. میازار تا به آزار نیفتی.
یکی او را گفت یا شیخ خواهم که آنچه دارم بذل درویشان کنم و به گوشه ای به عبادت نشینم تا از رنج دنیا آسوده گردم.
شیخ گفت: هرگز چنین مکن که عبادت ان است که تحصیل روزی کنی و رنج کشی. اگر قسمی از آن را انفاق کنی ثواب آن بیشتر باشد تا گوشه نشینی و به ظاهر عبادت کنی، خوی اهل عبادت را با مراوده با خلایق به هم جمع باید نمود. والله اعلم به بواطن امور که این واقعیتی است در اسلام که لارهبانیت فی الاسلام. این عارف که عده ای از طرق او به حق پیوستند در نیشابور به جوار حق شتافت.
(نامه دانشوران ناصری ـ ج 7 ص 259)
ابوالعباس باوَردی
از عرفای قرن چهارم هجری و مورد قبول اهل حال بود. باوَرد از اقمار ابیورد بوده. اما ابوالعباس نشو و نمایش در نیشابور بوده و در این شهر به ارشاد خلایق می پرداخت. مصاحبت شبلی و شیخ ابوبکر طمستانی را دریافته است از کلمات اوست:
در پی روزی چنان رو که خلق را از تو بخشی در دل پدید نیاید که با رنجیدن خلق آن روزی در دل تو سم قاتل خواهد بود. از او پرسیدند که عیش دنیا که را میسر است. گفت: آن کس را که قناعت ملکه باشد و ذلت طمع بر خود نپسندد. ناگفته مبارکه طمستانی اهل طمستان فارس بود که مدتی در نیشابور مجلس درس و بحث داشت و در سال 340 در نیشابور مدفون شد که برای هر دو از پیشگاه ذات احدیت طلب مغفرت می کنم.
(مشاهیر به نقل از نفحات الانس جامی ـ و نامه دانشوران ناصری ج 5)
ابوالوفاء بوزجانی (احتمالاً بوژانی)
ابوالوفا محمد بن یحیی بن اسماعیل بوزجانی که از بزرگترین مفاخر علمی ایران و از بزرگترین ریاضی دانان و منجمان اسلامی است. در روز چهارشنبه اول ماه رمضان سال 328 هـ . ق (10 ژوئن 940 م) در بوزجان متولد گردید و عمویش ابوعمر و مغازلی و دائی اش ابوعبدالله محمد غنبسه استاد علم هندسه و عدد او بودند.
کلیه مورخین محل زندگی عمو و دایی و محل تحصیل ابوالوفاء را نیشابور نوشته اند که در 20 سالگی به بغداد هم مهاجرت کرده است. بوزجانی از مشهورترین منجمان و مهندسین عصر خود بوده است. ابن ندیم شرح حال وی را آورده است. ابن خلکان در کتاب وفیات الاعیان او را از مشاهیر هندسه ذکر کرده و نوشته است که او در این علم استخراجات غریبه ای داشته. ابوالوفاء با ابوریحان بیرونی معاصر بوده و ابوالوفاء کثیرالتألیف و مترجم چیره ای نیز بوده است.
دانشمندان اروپائی تحقیقات زیادی درباره ابوالوفاء بوزجانی و آثار او انجام داده اند. دزدان علم در اروپا همچون تیکوبراهه محاسبات ابوالوفاء را که در ششصد سال قبل از وی بوده به نام خود ثبت نموده است. از آثار ابوالوفاء باید از این کتابها یاد کرد:
1ـ المنازل فی الحساب 2ـ تفسیر کتاب دیوفنطس در جبر
3ـ تفسیر کتاب ابرخس در جبر 4ـ مجسطی
(مشاهیر نیشابور ـ ص 396)
ابن منصور صرام نیشابوری
ابن منصور صرام، از علمای بزرگ نیشابور و از مفسران شیعه امامیه در قرن چهارم هجری است و در // و الالقاب آمده است که وی صاحب تفسیری بر قرآن مجید است به نام تفسیر ابن منصور صرام.
(مشاهیر نیشابور ـ ص 458)
ثعالبی ، ابومنصور
ابومنصور عمیدالملک بن محمد بن اسماعیل فراء نیشابوری متولد 350 هجری قمری در نیشابور.
ثعالبی از ادبا و نویسندگان و ائمه لغت و از بزرگان ایران در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هـ . ق است. تألیفات زیادی به زبانهای فارسی و عربی دارد. وی در هر دو شیوه نثر مصنوع و مرسل، استاد بود. ثعالبی خیاط بود و از پوست روباه هم استفاده می کرد بدین جهت به ثعالبی مشهور گشت و میری در حیوه الحیوان می نویسد: ابن منصور عبدالملک ثعالبی نیشابوری علامه و ادیبی به نام بود و او را پیشوای مؤلفان و امام مصنفان نام برده اند و یتیمه الدهر از بهترین آثار اوست از آن جهت یتیمه الدهر گویند که سرایندگان آنها مردند و خود آنها بوسیله شعرشان باقی ماندند.
ثعالبی کتاب تتمه الیتیمه را در ایام سلطنت مسعود غزنوی (427 تا 429) نوشت که در حقیقت ادامه کتاب یتیمه است. کتاب لطایف المعارف او توسط دو تن از نویسندگان مصری (ابراهیم اَبیاری ، حسن کامل صِرفی) با تحقیقات سودمند تصحیح و چاپ شده است و این کتاب توسط آستان قدس رضوی به وسیله دکتر علی اکبر شهابی خراسانی ترجمه و منتشر شده است. در این کتاب نام 86 کتاب وی که این محققین هفت کتاب بر آن افزوده اند آورده شده است که احتمال دارد بعضی از این کتابها دارای چند اسم بوده است.
در 73 سال عمر 93 کتاب یعنی بیشتر از سالهای عمرش به نامش آمده است. در کتاب لطائف المعارف آمده است که:
1ـ نخستین کسی که بالای مجلس را ویژه مهمان کرد که بود؟ و مهمان یعنی چه؟ پاسخ: بهرام گور (مه یعنی بزرگ، مان یعنی خانه ام، پس مهمان یعنی بزرگ خانه ام.)
2ـ نخستین ظلمی که در امت محمد (ص) پیدا شد چه بود؟ پاسخ: در زمان عثمان که مأموران جلو او راه افتادند و گفتند: دور شوید از سر راه.
3ـ نخستین کسی که در اسلام با درهم غش دار سکه زد که بود؟ پاسخ: عبیدالله بن زیاد هنگام فرار از بصره.
4ـ خیط باطل (نخ بیهوده) لقب که بود؟ پاسخ: لقب مروان بن حَکَم که مردم این لقب را بخاطر قد دراز و باریک به او داده بودند.
5ـ کدام پیغمبر، پسر پیغمبر پسر پیغمبر پسر پیغمبر بود؟ پاسخ: یوسف ین یعقوب بن اسحق بن ابراهیم بود.
6ـ شریفترین مردان از نظر نسب و شریفترین زن از این نظر که بود؟ پاسخ: حسن و حسین (ع) و زهرا (س)
7ـ این شخص کیست؟ علی بن عبد مناف بن شیبه عمرو بن مغیره بن زیده. پاسخ: علی (ع) چون نام پدرش عبد مناف، عبدالمطلب نامش شیبه و هاشم نامش عمرو و عبدمناف نامش مغیره و قصی نامش زید بود.
8ـ چهار برادر که فاصله هر کدام ده سال بود؟ طالب، جعفر، عقیل و علی (ع)
9ـ دوشنبه در زندگی رسول خدا چه نقشی داشت؟ پاسخ: تولد، بعثت، هجرت و رحلت روسل خدا روز دوشنبه بود….

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد نگهداری ساختمان هتل فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نگهداری ساختمان هتل فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نگهداری ساختمان هتل فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نگهداری ساختمان هتل فایل ورد (word) :

نگهداری ساختمان هتل

نگهداری و حفاظت ساختمان هتل و یا رستوران، اهمیّت فراوانی دارد و نه تنها از نظر راحتی و آسایش خاطر، بلکه بیشتر از نظر اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
بکار انداختن مقداری سرمایه و تهیه یک هتل خوب و ساختمان مناسب، قدم اول در کار هتلداری

می باشد، ولی دومین موضوع که از اهمیت زیادی برخوردار است، نگهداری و مراقبت از ساختمان و تجهیزات هتل است ، هر بنایی هر چند محکم و زیبا باشد، اگر مورد نگهداری و حفاظت و بازسازی قرار نگیرد، پس از مدتی فرسوده و از قسمتهای مختلف نقایصی در آن پیدا می شود که اگر به موقع رفع نگردد ایجاد خرابی بیشتر خواهد کرد و قدر و اهمیت خود را در نظر مسافران از دست خواهد داد.

نکته اول این که از همان ابتدا باید باصرف سرمایه بیشتر، ساختمان بهتری ایجاد کرد زیرا بیشتر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و حتی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. نکات دیگری که رعایت آن ضروری است به شرح زیر می باشد:
نما و شکل ظاهری ساختمان باید همیشه مورد توجه و مراقبت باشد تا به اصطلاح تازگی خود را حفظ کند و بد نما نشود؛

قسمت سقف و پشت بام همچنین قسمتهای مختلف هتل، سالی دو بار باید بطورکامل و با دقت بار بازرسی شود. نوبت اول در آغاز بهار است تا معلوم شود که آیا بارندگی و سرمای زمستان آسیبی به سقف رسانیده است یا خیر؟ نوبت دوم در آغاز پاییز می باشد؛ در نتیجه این مراقبت می توانید مطمئن باشید که برای مدت شش ماه می توانید با خیال راحت به کار ادامه دهید و یقین کنید که ساختمان دچار خرابی نخواهد شد؛

در هرسال دوبار ناودانهای هتل را کاملاً مورد بررسی و مراقبت قرار دهید تا چنانچه نقصی پیش آمده باشد رفع گردد؛
درها و پنجره ها باید بطور مرتب رنگ آ میزی شود تا هم نمای آن بهتر و جالب توجه تر باشد، و هم از پوسیدگی چو ب و زنگ زدن آهن جلوگیری به عمل آید. ضمناً باید درزگیری پنجره ها و درها و مرتب باشد تا باد یا آب از درزها نفوذ نکرده و باعث خرابی نشود؛
هواکشها باید کاملا سرویس و تمیز شود؛

توجه به دکوراسیون داخل هتل و اتاقها ضروری است، البته دکوراسیون بستگی به سلیقه شخصی هتلدار دارد اما چه بهتر که برای این کار. از یک متخصص استفاده شود، بخصوص در قسمت لابی باید دکور کاملا جالب توجه و زیبا باشد. همچنین در سالن غذاخوری باید به زیبابی دکور توجه شود؛
از لحاظ رنگ آمیزی دیوارهای داخلی هتل، باید زود به زود و قبل ار آنکه رنگ دیوارها کاملا رنگ و رو رفته و زننده شود، تغییرات مناسب داده شود. در صورت استفاده از کاغذهای دیواری ، بهتر است رنگ های ساده انتخاب شود؛

حمامها و توالتها، اتاق سرویس، انبار، آشپزخانه و اتاق کارکنان باید تا سقف کاشی شود و مراقبت به عمل آید که کاشی ها همیشه تمیز و مرتب باشد . هر خرابی جزئی که ایجاد می شود باید فورا مرمت گردد تا خرابی بیشتری بار نیاورد ، زیرا یک ترک کوچک یا سوراخ جزئی ایجاد می شود بی اهمیّت، اگر فوراً مرمّت نشود به زودی باعث شکستگی و خرابی و ریزش خواهد شد و خسارات مادی فراوانی به بار خواهد آورد .

بعضی از هتلداران در انجام تعمیرات یا رنگ آمیزی و ترمیم سایر خرابیها عادتاً منتظر فرصت مناسب و کم شدن تعداد مسافران و فصل خلوت هتل هستند. اولاً این برنامه همیشه درست از کار در نمی آید، چون ممکن است در چنان فصلی هم ضرورتاً عده ای مسافر به طور انفرادی یا گروهی و دست جمعی وارد هتل شوند و اتاقها را اشغال کنند و مجالی برای تعمیرات باقی نماند. ثانیاً: عقب انداختن هر نوع تعمیر و رفع نقایص به صلاح و صرفه نیست و خواهی نخواهی هتل از معرض خرابی ها و استهلاک نمی تواند برکنار باشد و صلاح این است که خرابیهای جزئی و کلی، هر موقع به چشم خورد، حتماً مرمّت شود. با این خرجهای جزئی و تدریجی می توان هتل را همواره تمیز و آباد و آماده نگهداشت .

هتلداران مجبور نیستند کارها و خرجهای جزئی و کوچک را آنقدر نگهدارند تا به صورت کلی و پر خرج در آید و یکجا مبلغ هنگفتی با معطلی و صرف وقت زیاد به خرج برسد .
حفظ موجودیت هتل تنها منحصر به مراقبت از بنای هتل نیست ، بلکه تمام ابزار و آلات و اثاث و لوازم هتل باید به موقع ترمیم و تکمیل شود، در این مورد باید با یک برنامه ریزی دقیق، مرتباً وسایل موجود را اعم از دکور، پرده، تخت، میز، مبلمان و رنگ اتاقها و قسمتهای مختلف را بررسی شود و هر کدام را در هر روز که لازم باشد تعمیر و مرمت یا تعویض نمایند .این درست نیست که یک یا دو اتاق را به علت خرابی جزئی از سرویس خارج کنند و منتظر فصل مناسب یا خلوت کار باشند ، هزینه های جزئی را به موقع انجام دادن ، بهتر است از اینکه اندک اندک جمع نمایند و خرج سنگین و کلی ایجاد کنند.
اگر پایه شکسته میزی را به بهانه صرفه جویی یا سهل انگاری، به موقع تعمیر نکنیم علاوه برایجاد ناراحتی برای مسافران، احتمال دارد ظرفهای روی میز بریزد و بشکند و زیان بیشتری به هتل برسد، همچنین اگر بشقابهای ترک خورده یا لب پریده را از جریان خارج نکنیم از اهمیت و حیثیت هتل

کاسته ایم به هر حال هتل دار خوب باید با برنامه ریزی صحیح ، بطور مرتب به تمام قسمت ها رسیدگی کند و هرعیب و نقص را به هر اندازه که باشد به موقع رفع نماید تا به مرور، عیبهای جزئی ، زحمت کلی ایجاد ننماید و کار هتل را یکباره مختل نسازد . بطور کلی، وسایل هتل همیشه باید مانند روز اول جلوه کند و این امر مستلزم به مراقبت دائم از کلیه وسایل است .و اینکه هیچگاه در هتل نباید تعمیر را به صورت موقت یا سرسری انجام داد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  سبک مدیریت مدیران و رضایت شغلی کارکنان فایل ورد (word) دارای 98 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد سبک مدیریت مدیران و رضایت شغلی کارکنان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه  :

انسان از اوان تاریخ تحریری خود به موضوع رهبری علاقمند و کنجکاو بوده است و تاریخ اهمیت رهبران خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملت‌ها مبرهن می‌سازد. در سده اخیرنیز به جهت اهمیت و ارززش موضوع بیش از سه هزار مطالعه و تحقیق تا سال 1980 درباره رهبری انجام گرفته است و تعداد پژوهش‌ها در دهسال گذشته در بیشتر رشته‌ها بیش از تعداد آن از تاریخ بشر تا آن زمان بوده است. از طرفی هر سال روشن و مبرهن می‌گردد که رهبری اثربخش، در تمام سطوح جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با مسائل اجتماعی و اقتصادی رو به رشدی که جهان با آنها مواجه است، حیاتی می‌باشد. امروزه مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشه‌ای فرآیندها) برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفت‌انگیز در معیارهای حساس، دستیابی به کیفیت جهانی ( استانداردهای ISO 9000  ) و تشکیل واحدهای فعال پژوهشی نوآوری در محصول و فرآیند) لازمه تولید و عرضه کالاهای با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به بازارهای جهانی و منطقه‌ای است.
از سوی دیگر ساختارهای گروهی سازمانها تا به آن حد پیشرفته‌اند که جزء اصلی سازمانهای نوین را به جای « تک شغل سنتی » گروه‌های موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروه‌ها و فلسفه «خود رهبری» است. و افزودن بهره‌وری مؤسسات تنها با توجه به استفاده از حداکثر توانایی‌های کارکنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و بکارگیری سبکهای رهبری صحیح و کسب رضایت آنان ممکن می‌باشد.
بنابراین، رهبری سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیده‌ای است و پژوهشگران و اندیشمندان کشورهای توسعه یافته مساعی بسیاری را صرف شناخت و بهبود آن می‌نمایند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپنی با دقت بسیار روند مدلها و تئوری‌های رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای مدلها و تئوری‌های رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای ژاپنی آزمون می‌کنند و نتایج حاصل ار با موشکافی به بحث می‌گذارند، باشد که گامهای آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه 183).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:31 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد مرمت ساختمان مسعودیه فایل ورد (word) دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مرمت ساختمان مسعودیه فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مرمت ساختمان مسعودیه فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مرمت ساختمان مسعودیه فایل ورد (word) :

مجموعه در یک نگاه:
مقدمه :
می توان چنین اظهار داشت که عمارت اصلی یعنی دو بنای واقع در جبهه جنوبی ( دیوانخانه ) و ( حوضخانه ، سفره خانه ) و عمارت سردر دچار تغییرات عمده ای نشده است وی بدنه غربی ( همجوار خیابان ملت ) و بدنه شرقی ( همجوار حیاط و باغ و باغچه یعنی حدفاصل بین بیرونی و اندورنی ) به طور کلی تخریب گردیده است. عمارت مشیریه و عمارت سید جوادی نیز دچار تغییراتی شده است که بیشتر نشات گرفته از تغییرات سلیقه زمان ( احتمالاٌ دوره پهلوی اول حدود سال 1310 می باشد ) و بازگرداندن آنها به شکل اصلی کار چندان پیچیده ای نیست. سردر

کالسکه رو اصالت خود را جزء در موردی ناچیز محفوظ داشته است. بر اساس بررسی های انجام شده سردر کالسکه رو در تاریخی پس از سردر اصلی برپا شده است و علی الاصول تمام بناهای بخش غربی عموماٌ دوره اولیه فعالیت ساختمانی را در مجموعه تشکیل می دهد که فاصله زمانی زیادی با بخش شرقی ندارد.

آنچه که از عمارت مسعودیه باقی مانده است:

در واقع آنچه که امروزه از بنای مسعودیه باقی مانده و به آن معروف است بخشی است که رضاخان در سال 1342 برای دولت از همدم السلطنه خریداری کرد.

گزارش اجمالی از مجموعه:
الف- موقعیت:
عرصه مجموعه به مساحت 15600 متر مربع است که زمین کشیده ای در جهت شمال شرقی، جنوب غربی و به شکل ذوزنقه می باشد. ضلع شرقی آن 1885 متر و ضلع غربی آن 1385 متر و ضلع جنوبی آن 86 متر و زائده ای ( حیاط آبدارخانه ) در جنوب غربی که چاپخانه آموزش و پرورش در آن قرار دارد.
بر حسب نقل قولی که در فاصله سال 1342 و 43 از عمارت مسعودیه برای مدت کوتاهی بصورت دانشکده افسری استفاده شده است و نیز بر اساس مکاتباتی در سال 1304 مسئله حضور مدرسه حقوق در عمارت سردر مسعودیه مطرح بوده است. این عرصه محدود به خیابان اکباتان ( معروف به درب مسعودیه ) از شمال ( شمال غربی ) به خیابان ملت ( ظل السلطان، پست خانه ) از غرب و بناهای ایجاد شده در عرصه حیاط و اندرون در شرق و بناهای ایجاد شده در اراضی باغ وقفی در جنوب محدود می شود.

ب- دسترسی ها:
دسترسی به محوطه از دو جبهه خیابان های اکباتان ( خ. درب مسعودیه سابق ) و ملت ( خ. ظل السلطان و پست خانه سابق ) مسیر است. دسترسی های اصلی ( کالسکه روهای قدیم و ماشین رو امروزی و پیاده ) از خیابان اکباتان و دسترسی های فرعی از خیابان اکباتان می باشند.

ج- محوطه مجموعه:
محوطه مجموعه در اصل به دو بخش کاملاٌ مشخص قابل تقسیم بوده است: محوطه شرقی که شامل باغ – حیاط – دیوانخانه و عمارت دیوانخانه بوده و محوطه غربی که توسط دیواری مشبک از بخش شرقی مجزا می شده و به ترتیب عمارت سردر اصلی- حیاط خلوت – عمارت مشیرالملکی- حیاط مشیری – عمارت و حیاط سید جوادی- عمارت سفره خانه و حوضخانه در آن واقع می شده و در امتداد آن ساختمان آبدارخانه قرار داشته است.

بدنه غربی این بخش را ( یعنی بخش غربی محوطه ) بنائی سراسری یک طبقه با زیر زمین تشکیل می داده است که مشرف به خیابان ملت ( ظل السلطان – پست خانه) بوده است. که احتمالاٌ در سالهای 1340 ه.ش تخریب گردیده است. جای آن درختکاری شده و نرده ای محوطه را از خیابان ملت جدا می کند. با تخریب دیوار مشبک تقسیم کننده شرقی و غربی و بالا آوردن کف بخش غربی تمام محوطه بصورت یکپارچه در آمده است.

د- عمارت های اصلی و بناهای جدید:
بناها به ترتیب استقرار و اهمیت از جنوب به شمال عبارت است از :

1- عمارت اصلی قدیمی:

• عمارت دیوانخانه
• عمارت سفره خانه و حوضخانه ( نامگذاری این بنای اصلی به این نام بر حسب قرینه ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام ( کاخ موزه ) و تالار آئینه دارد وگرنه در اسنادی که در اختیار است نامی به این عنوان تاکنون مشاهده نگردیده است.
• حیاط سفره خانه و حوضخانه
• حیاط سید جوادی
• عمارت سید جوادی ( مقر وزرای معار

ف و فرهنگ و آموزش و پرورش از سالهای 1310 به بعد )
• حیاط مشیری
• عمارت مشیریه یا مشیرالملکی
• حیاط خلوت
• عمارت حیاط خلوت
• عمارت سردر ( پیاده )
• عمارت سردر کالسکه رو
• باغ دیوانخانه
• حیاط دیوانخانه

2- بناهای جدید از شمال به جنوب:
• ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی و بانک ملی
• پست برق
• گلخانه
• سرویس بهداشتی

• ساختمان سه طبقه آجری ( گزینش )
• ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی
• ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار ( عکاسی و ; )
• انبارهای موقت
• بنای جدید یک طبقه چاپخانه واقع در شرق حیاط ( آبدارخانه ) ساختمان جنوب غربی مجموعه.
و- کتیبه های تاریخ دار بناها در مجموعه و مستندات و مدارک:
خوشبختانه مطالعات اولیه امکان دستیابی به اسنادی را، اعم از مدون و مصور، مسیر ساخت که تصویر زنده ای از آنچه که مجموعه مسعودیه ( بیرونی و دیوانخانه ) داشته است را به ما ارائه می دهد.

ه- مساحت اعیانی:

کل مساحت اعیانی بناهای جدید و قدیمی حدوداٌ بالغ بر نه هزار متر مربع است که چیزی در حدود 2500 متر مربع آن بناهای جدید هستند و معادل همین میزان از بناهای قدیم تخریب شده است. منظور از ابنیه قدیمی مشتمل بر ساختمان سراسری جبهه غربی بر خیابان ملت ( در 2 طبقه زیرزمین و همکف ) و ساختمان شرقی حیاط دیوانخانه و واقع در فاصله اندورنی و بیرونی می باشد.

شرح اجمالی دخل و تصرفات از سال 1302 لغایت 1377 ه.ش:
الحاق شایسته و خوبی که در بدو ورود از درب کالسکه رو به آن برخورد می شود. کتیبه خوش طرح و ساده ای است که دلالت بر اهداء مجموعه از سوی نخست وزیر وقت در سال 1343 قمری ( برابر با 1302 ) به وزارت معارف اوقاف و صنایع مستظرفه دارد.

چنین به نظر می آید که از جمله نخستین دخل و تصرفات حذف دیواره های مشبک بسیار زیبای میان باغ و حیاط دیوانخانه و حیاطهای مشیریه و سید جوادی بوده باشد. این اقدام به منظور یکپارچه کردن فضای وزارتخانه بوده است، حذف نرده های محور کالسکه روی ورودی را نیز باید به همین دوره نسبت داد و دیگر حذف ارسیهای دو دری و سه دری دو ساختمان مشیرالملکی و سید جوادی و کوچک کردن روزنها و بالتبع تغییرات در نماهای آن دو می باشد. در درگاه پنجره جنوب غربی گوشوار غربی عمارت مشیرالملکی به کاشی فرش سفیدرنگی بر خورد شد که با کاشی های 15*15 فرش شده و پشت هر یک از آنها علامت کارخانه کاشی سازی افسری به تاریخ 1310 را داشت که به نظر تاریخ منطقی برای دخل و تصرف در روزنه های عمارت می تواند باشد. قطعه کاشی دیگر به همین ابعاد و با تاریخ و مهر ( 1313 صنایع قدیمه ) در خاکبرداریهای کف حیاط سید جوادی در قسمت راه پله شمال غربی به زیرزمین که کلمه زرینی را روی متن سفید لعابی داشت یافت شد. که مشخص نگردیده مربوط به چه بخشی از بنای دوره های پهلوی اول بوده است.

باید یاد آور شد که ساختمان حاج سید جوادی برای سالهای متمادی اطاق وزیر معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش بوده است. برخلاف عمارت مشیر الملکی که ابتدا مثل عمارت حاج سید جوادی برخوردی مناسب داشته ولی بعداٌ به علت تنزل سطح بهره گیری از آن مواجه با سلیقه های پایین تر دخالت شده است.

عمارت حاج سید جوادی به علت نوع کاربری آن با دخل و تصرف های ناهنجار کمتر مواجه بوده است و حتی می توان گفت تا الحاق بنای جدید شمالی آن، که مربوط به سالهای پس از 1335 است و نمای شمالی آن را به طور کلی دگرگون و مختل ساخته است، وضع آبرومندتری داشته است.
در اردیبهشت سال 1377 که عمارت مشیرالملکی به میراث فرهنگی تحویل داده شد طبقه همکف آن به شکل آپارتمان مسکونی در آمده بود که بر طبق تحقیقات معلوم شد که در اوائل انقلاب برای برادر پرورش وزیر دولت وقت سامان یافته بود. ایوان شرقی تبدیل به ورودی، سرویس بهداشتی و حمام ، گوشوار شرقی برای آشپزخانه، تالار برای پذیرایی و گوشوار غربی برای خواب ترتیب داده

شده بود. سقف ایوان گوشوار شرقی و تالار برای ایجاد فضایی متناسب با احتیاج و قابل گرم و سرد شدن به ارتفاعی پایین تر آورده شده بود و بخشی از حیاط به صورت اختصاصی دیوار کشیده شده بود، ولی هیچیک از تغییرات به گونه ای نبود که قابل برگشت نباشد.
زیرزمین بسیار مزین آن به گچبری که بیت شعر بسیار معروف را بر هلالی در ورودی دارد به این مضموم ” این زیرزمینی است که بر روی زمین نیست بر روی زمین زیرزمینی به از این نیست” بصورت انبار ملزومات اداری مورد استفاده بود. تزئینات گچبری زیرزمین به علت عدم آشنایی با نگهداری از آن به علت صعود رطوبت تا سقف ( به علت از کار افتادن ناکش های اصلی و قیر اندود غلط بدنه های شمالی ) بشدت آسیب دیده و تزئینات سقف تالار مرکزی آن بدلیل شکم دادگی تیرها و لرزش قبلاٌ فرو ریخته و جای آن را سقف قاب تنکه ای درشت طرح و تا حدی ناهنجار ( در سطحی حدود 15 سانتیمتر پایین تر از میزان شکم دادگی تیرهای چوبی سقف که دهانه ای را برابر 6 متر تحمل می کرد) گرفته بود.

از جمله تغییرات حاصل در ساختمان مشیرالملکی شیروانی کردن تمام بام آن بوده است. در صورتی که در شکل اصلی به طور منطقی تالار مرکزی دهانه ای بزرگتر ( حدود شش متر و نیم ) داشته توسط خرپا و گوشوارهای شرقی و غربی و ایوانها بامی مسطح داشته است. یک پیشانی بلند، هلالی مرکب و خوش ترکیب و مزین به گچبری، همان گونه که سلیقه دوران قاجاریه می پسندیده ارتفاع بلند بام شیروانی را در بخش مرکزی در نمای اصلی سوی حیاط پشت خود پنهان می ساخته است.

احتمالاٌ در سال 1310 که سقف های قاب تنگه ای در ارتفاعی کمی پایین تر از سقف ساده گچی ساخته می شود خط گلویی ها قدری پایین می آید و تمام ف ها و غالب پنجره ها پر می شود، ارسیهای دو دری و سه دری هلالی شکل که در بدنه های شمالی و جنوبی تالار مرکزی و بدنه جنوبی گوشواره ها، گود گذارده شده و هلالی و کناره گود رفتگی گچبری شده قرار داشت، حذف و به جای آن پنجره های دو لنگه های که کمی از کف اطاق بالاتر قرار داشت نصب می گردد. پیشانی بلند هلالی مرکب نما حذف و ستونهای ترک دار اصلی ساده می گردد. بهر حال تمام طرح بسوی هرچه ساده تر کردن فضا و متناسب کردن آن برای بهره برداری زندگی اداری و با مبلمان

امروزی و به منظور تامین سرویس های بهداشتی که معمولاٌ در بناهای قدیمی در داخل بنا قرار ندارد. بین ستونهای ایوان بسیار زیبای شرقی صندوقه خشتی شده و فضای آن را تبدیل به دستشویی و توالت می نمایند. در پنجره های طرفین بخاری گوشواره های شرقی و غربی نیز تغییر حاصل می شود که به نظر می آید این تغییرات همزمان با تغییرات مشابه در عمارت حاج سید جوادی در سال 1310 صورت گرفته است.

به استناد عکسهای قدیمی، عمارت مشیرالملکی وروری مستقلی از طریق یک هشتی از خیابان ظل السلطان ( یا ملت امروزی ) داشته این ورودی نظیر ورودی که برای عمارت جفت آن سید جوادی داشته است و حداقل همراه با نوار ساختمانی ارتباط دهنده تمام عمارات جبهه غربی مجموعه ( سردر، عمارت ورودی و خلوت تا سفره خانه ) تا سال 1335 ه.ش وجود داشته است و در اولین عکس هوایی برداشته شده از تهران در سال 1335 ه.ش دیده می شود. این عکس جزئیات ترسیم شده در نقشه مهندس عبدالغفار و عکسهای موجود در آرشیو آلبوم خانه کاخ گلستان را در ارتباط با این جبهه تایید می کند.
بناهای این جبهه ( یعنی نوار ساختمانی بین خیابان ملت و عمارت فوق الذکر ) احتمالاٌ در سالهای 40 کلاٌ تخریب شده است و به جای آن درختکاری شده و از زائده ساختمانی آن برای پر کردن حیاطهای خلوت مشیری و سید جوادی تا سطح ایوانهای عمارت مشیرالملکی و سید جوادی استفاده می شود و ارتفاع حیاطی که قبلاٌٌ هر یک با نیم نگاهی ( از طریق دیواره مشبک فاصل ) به حیاط باغ دیوانخانه حیاطهای داخلی و مستقل به شمار می آمدند تا ارتفاع کف ایوانهای خود و خیابانهای محوطه حیاط باغ بالا آورده می شود.

سطح کف حیاطها و بالتبع باغچه های محوطه دیوانخانه به علت بالا آمدن کف خیابان اکباتان با شیبی حدود بیش از دو درصد از شمال به جنوب بالا آورده می شود و به منظور جلوگیری از ورود آب سطحی به داخل عمارت کف ایوانهای حجرات جلوی آنها نیز بالا آورده می شود.

بالا آوردن کف حیاطهای مستقل بخش غربی مجموعه ظاهراٌ در سالهای چهل صورت می گیرد چون در عکس هوایی 1335 به بعد حیاطها مشاهده می شود.
طرح ساختمان سید جوادی که عمدتاٌ محل استقرار وزرای معارف بوده است در عصر پهلوی اول دچار تغییراتی مشابه ساختمان مشیرالملکی شده است ولی با کیفیتی بهتر: ترکیب و طرح درها و پنجره ها متناسب تر، تزئینات سقف و بدنه های فضای داخلی مطلوب

و شایسته تر و کف آراسته تری دارد. ساختمان الحاقی در جبهه شمالی عمارت احتمالاٌ در اوائل سالهای چهل ایجاد شده است که در زمانی که توسط سازمان میراث فرهنگی تصرف گردید محل فعالیت های سمعی و بصری وزارت بود ولی دقیقاٌ معلوم نیست که قبل از آن برای چه منظوری ایجاد شده بود. با ایجاد این بنا که تا کف طبقه همکف ساختمان سید جوادی بالا آورده شده است تمام نمای شمالی عمارت سید جوادی عملاٌ تخریب شده و بخشی از حیاط مشیرالملکی اشغال گردیده است به نحوی که استخر مدور و بزرگ آن دیگر در میانه حیاط قرار ندارد. زیر دو بادگیر آن دو دستگاه توالت ایجاد شده و زیرزمین زیبای آن بسان زیرزمین عمارت مشیرالملکی مورد استفاده اداری قرار گرفته است. زمانی که بنا توسط اداره میراث فرهنگی تخلیه می شد آکنده از پرونده های مربوط به سپاه دانش بود و ورود به آن به علت مسدود بودن هشتی های طرفین زیرزمین از پرونده و زوائد و کثافات غیر ممکن بود . دانشجویان دوره مرمت که برای نقشه برداری به آن وارد شده بودند را دو مار تهدید به فرار کرد. نحوه نامطلوب بهره گیری از فضاهای مختلف این مجموعه محدود به این بنا و بنای مشیرالملکی نمی شد.
عمارت حوضخانه در زیر سفره خانه نیز برای در خور کردن با مصرف اداری بطور فقیرانه و صرفاٌ برای رفع احتیاج تغییر داده شده بود.

در راه تبدیل فضای بسیار زیبای حوضخانه و گشاده آن حوض و پاگرد وسیع آن پر شده و م

نافذ ورود به آن حتی الامکان برای ایجاد ایمنی بسته شده و کف آن موزاییک فرش گردیده بود و در مجموع فضایی نامطلوب مرطوب و نازیبا فراهم آمده بود و از آن به عنوان انبار استفاده می شد.
سفره خانه که تالاری وسیع است و سقفی بلند دارد و دو نیم طبقه آن را دو جبهه جنوبی و غربی احاطه کرده است، در مجموع فضایی درشت و گنده است. استفاده از این فضای بزرگ برای

امور اداری متداول آنهم با نبود امکانات گرمایش چاره ای را نمی پذیرفت جزء آنکه بسان دیگر فضاهای بزرگ این مجموعه با پایین آوردن سقف و خرد کردن فضا آن را در مقیاس کارهای تفکیک شده اداری در آورد.

نحوه استفاده از مجموعه توسط سازمان میراث فرهنگی کشور:
بهره گیری نه چندان مطلوب از مجموعه مسعودیه طی سالیان متمادی آن را به فرسایش کامل نزدیک کرده بود. هر چند اگر وزارت فرهنگ در آن حضور نمی داشت احتمال داده می شود که به سرنوشت سایر باغ عمارت های همجوار آن مبتلا می شد.
واقعاٌ با چه هدفی سازمان میراث فرهنگی وارد مسعودیه می شود و چگونه از آن بهره خواهد برد؟
برای کسی که وارد این مجموعه می شود اولین فکر نجات آن از وضعیتی است که به آن دچار شده است، یعنی آن را حفاظت کند که البته این حفاظت پس از شناسایی مجموعه خواهد بود.
تجربه استفاده طولانی اداری از مجموعه و اثرات نامطلوبی که بر آن گذارده است طبعاٌ درس خوبی می باشد که بهره گیری از آن را به عنوان فضایی صرفاٌ اداری و ایستا منظور نظر نداشته باشد و بهره گیری نباید به گونه ای باشد که آن را دگرگون کند آن گونه که شده است. پس به طور اجمال اهداف سازمان را موارد زیر تشکیل می دهد:
1- شناسایی وضع موجود.
2- شناسایی شکل اصلی مجموعه.
3- حذف عناصر زیان بار و غیر مطلوب از وجود مجموعه.
4- انجام اقدامات حفاظتی و نجات بخشی.
5- تهیه طرح اولیه مرمت و احیاء ( نوع کاربری مجموعه در آینده ).

تالارهای همایش و نمایشگاهها:
بهره گیری از ساختمانهای اصلی ( سردر و خلوت، مشیرالملکی، سید جوادی، حوضخانه و سفره خانه و دیوانخانه ) باید به نحوی برنامه ریزی شود که مصارف مناسب متغییر داشته باشد. از تالارهای بزرگ که به تعداد شش تالار است ( دو تالار در ساختمان حوضخانه و سفره خانه و چهار تالار در دیوانخانه ) به صورت تالارهای همایش میراث فرهنگی ( تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، مردم شناسی، هنرهای سنتی، متون کهن و ; ) و نمایشگاهها و فعالیت های وابسته مورد استفاده قرار گیرد.

 

مرکز اسناد مکانیزه میراث فرهنگی :
از طبقه زیر دیوانخانه به صورت مرکز اسناد مکانیزه سازمان میراث فرهنگی کشور بهره برداری گردد. ستاد پژوهشها در ساختمان سید جوادی، حفاظت و مرمت و احیاء در ساختمان مشیرالملکی و ستاد معرفی و آموزش و انتشارات در عمارت سردر و خلوت مستقر می گردد و از عمارت آبدارخانه به عنوان ستاد پشتیبانی بهره برداری خواهد شد.

ساختمان سراسری جبهه غربی مجموعه که در دو طبقه ( زیرزمین و طبقه همکف ) بازسازی خواهد شد به محققین و کارشناسان ستادی سازمان اختصاص خواهد یافت.
ورودی به مجموعه از سردر اصلی ( پیاده ) و ض

لع شرقی حیاط دیوانخانه بعد از بازسازی اختصاص به روابط عمومی ستاد سازمان خواهد یافت.
دیواره مشبک جدا کننده دیوانخانه از بخش غربی مجموعه ایجاد خواهد شد. دسترسی عمومی به مجموعه از طریق سردر کالسکه رو باغ حیاط به مقصد دیوانخانه و سفره خانه حوضخانه خواهد بود.
دسترسی اختصاصی از سردر اصلی ( پیاده ) به ضلع غربی مجموعه صورت خواهد پذیرفت. البته دسترسیهای فرعی از خیابان ملت بمانند گذشته به این بخش برقرار خواهد شد.

خصوصیات تزئینات کل مجموعه مسعودیه:
تزئینات این مجموعه بیشتر در ارتباط با تزئینات دااخل و خارج ساختمان می باشد. که از آن جمله می توان به آجر چینهای خارج از ساختمان، در نمای بیرونی، گچبریهای انجام شده در داخل ایونها، گلویی اتاقها و ازاره های سنگی اشاره کرد. همچنین برای تنوع بخشیدن به تزئینات خارج ساختمان و بیان تشریفات، از کاشی های هفت رنگ با طرح غلامان و ملازمان آماده به خدمت در حاشیه هایی با گل و بته آمیخته گشته تا تابلوهایی از کاشی را با حس و حال استاد نقاش در گذر زمان نشان دهد.

اساس این تزئینات بر دو نوع است که جزء معماری است و سنگهای ازاره و درهای معرق و منبت کاری شده و ارسی ها و سقفهای چوبی و نرده ها و ستونها و نوع دیگر که تزئینات اندود شده و آرایشی مثل کاشی ها و گچبریها و نقاشی های دیواری را شامل می شود.

در خصوص نقوش گلدانها و سفالینه های لعابدار نقش برجسته در طرحهای کاشی ها می توان گفت تاثیر اروپائیان نقش بسزایی داشته است. در این مجموعه نیز مثل سایر بناهای فاجار علاقه به منظره پردازی و سبکهای شهرسازی و نیز عناصر خاص معماری که شاخص آن تزئین پنجره ها، بامهای شیبدار و بعضی از عناصر نئوکلاسیک دیده می شود.
اگر طرحهای تزئینی مجموعه را از نظر طرحهای ترسیمی بررسی کنیم می بینیم که به جزء تزئینات سنگهای ازاره نمای شمالی دیوانخانه و طرحهای کاشی و مقرنس های نمای سردر پیاده رو که هندسی می باشد، میزان طرحهای اسلیمی نسبت به نقوش دیگر برتری دارد.
در نمای ایوان سفره خانه نقش های اجراء شده اکثراٌ طرحهای کارت پستالهای غربی است که نشانگر تغییر در نوع آراستن چهره و پوشش زنان و مردان قاجار است که گویای موج تاثیرات فرهنگی در زندگی ایرانیان آن زمان می باشد.
با توجه به پلانها و نماها و تصاویر می توان دریافت حتی پس از چندین بار تغییر، هنوز گچبریها بیشترین سهم را در تزئین این مجموعه داشته و دارند. زیباترین فرمهای گچبری و پیچ و تابهای اسلیمی و کنگریها در نمای ایوانهای مشیرالملکی و سفره خانه به صورت شاهکار نمایان است این گویایی نقوش در انتهای آکس این مجموعه در نمای ورودی دیوانخانه نیز به وضوح دیده می شود.
از ویژگیهای نقوش تزئینات در این مجموعه تقارن و تکرار در متیف های گیاهی، هندسی، حیوانی

می باشد و همچنین مفاد تزئینات در قاب زمینه با رنگ مشخص است. در خصوص تزئینات داخلی باید گفت بیشترین نوع تزئین در این بخش، گچبریهای نیم برجسته می باشد که از اصل مهم زیبا شناسی در طرحها یعنی تناسب 1/1 سود جسته است. در این بخش سقفها با چوبی از چنار به روش برش چفت و بست شدن در داخل یکدیگر بنا شده و قسمت نمای داخلی و نورگیر این فضاها را آلت چینی ارسی ها و شیشه های رنگی آنها که انعکاس نور خورشید را نمایان می سازد، زینت می بخشد.

 

گچبری:
تزئینات گچبری در کل این مجموعه هم در فضاهای داخلی و هم خارجی به وفور یافت می شود. در بیرون در ساختن نما علاوه بر قابها و حاشیه ها در برخی نقاط سطوح گسترده را هم می پوشاند . در درون فضاها نیز علاوه بر سطح گلویی ها سطوح گسترده بعضی از سقفها بخصوص در زیرزمین مشیر الملکی گچبری می باشد. گونه دیگری از گچبر ی در این مجموعه سر ستونهاست که به صورت برگ کنگری اجراء شده است. که نمونه این ستونها را در عمارت سید جوادی می توان دید.
در گچبری نماهای خارجی و فضاها تنوع رنگ فقط در زمینه قابها دیده می شود اما این خصیصه تنوع رنگی در داخل فضا بخصوص در عمارت حاج سید جوادی به سبک خاص که از رنگها لاجورد ، قرمز لاکی، زرد، بنفش و ; با قابهای طلایی اجراء شده است.

چوب:
در این مجموعه به صورت تزئینات وابسته به معماری، بیشتر نمایان است. سطوح گسترده سقفها در طبقات اول عمدتاًٌ پوشیده از چوب است که بیشتر در تزئینات داخل نمایان است.
تزئینات چوبی در گلویی زیرزمین عمار
در ساخت تزئینات ارسی ها در این مجموعه از چوب چنار استفاده شده است. بیشترین کاربری چوب در کل این مجموعه در کنار شیشه های رنگی ارسی ها بوده که بوجود آورنده یکی از شاخص های دوره قاجار یعنی دو دری، سه دری و پنج دری ها که همزمان فضاهای بیرونی و درونی را زینت می بخشیده است.

کاشی کاری:
تزئینات کاشی در این مجموعه علاوه بر قابهای کوچک و بزرگ مستقل در نماها بصورت کفپوش فرش ایوانها دیده می شود که طرح این کف فرشها بصورت تکرار یک نقش در کل سطح کف می باشد.
طرحهای زمینه کاشی در زمینه در نماهای بیرونی عمدتاٌ معرق با نقوش هندسی و در درون فضاها گل و بته و ملازمان و غلامان می باشد. در این تابلوها می توان نوآوری استاد فن را که آمیزه ای از سبکهای اروپایی در حاشیه سازی و مینیاتور ایرانی را در چهره سازی تابلوها مشاهده کرد. همچنین استفاده از رنگهای زرد و قرمز که

مشخصه معماری ایرانی و اسلامی است، را ندارد، زیرا هم در حاشیه تابلوها و هم در فرم قرار گرفتن تابلوها سعی کرده تا از تکرار موتیف های ساده و تقارن در محل قرار گرفتن تابلو استفاده کند. در رنگ تزئینات کاشی این مجموعه از رنگهای لاجورد ، قزمز، بنفش، سبز، فیروزه ای، زرد، سیاه، بادمجانی و اکلیلی و; استفاده شده است.

سنگ:
سنگهای ایوان سید جوادی در گذشته به علت اینکه سطح حیاط در اثر تخریب فضاهای ارتباطی با عمارت حوضخانه، پر شده و هم سطح حیاط مرکزی شده بود، در زیر خاک مدفون و مورد هجوم رطوبت ناشی از باغچه ها و رطوبت محلی خاک قرار گرفته اند. در نتیجه فرسایش لایه لایه ای و پودر شدن سطحی سنگها، مرمتگران را بر آن داشت که سنگهای ازاره ایوان ( نمای جنوبی ) را به طور کلی تعویض کنند و از مرمت موضعی بپرهیزند.

در بخش پله ها و ستونهای مجاور، ستون سمت راستی عملکرد خود را بر روی لوله های آنتری پور منتقل کرده و پس از زیر سازیها و مرمت سنگها دوباره بار ستون بر روی ازاره و سنگ منتقل شد. پله ها هنوز به حالت خارج از عملکرد اولیه باقی است، تا فرصتی مناسب و پس از کارهای جانبی به حالت اولیه باز گردد. در قسمت رنگ سقف ایوان و نمای جنوبی هنوز هیچ اقدام مرمتی صور

ت نگرفته است و در نمای شرقی آجرکاریها از آلودگی ها پاکسازی شده و گچبریها لایه برداری شده و کمبود آنها تکمیل شده است. پس از تخریب انبار الحاقی کلیه سطوح شمالی به حالت اولیه برگشته است و کار گچبری آن به حالت نیمه کاره رها شده است.

پنجره مشبک:
پنجره معمولاٌ برای دادن نور، جریان هوا و رویت مناظر بیرون بدون بر هم زدن خلوت اهل خانه است، در مناطقی که نور خورشید شدید است پنجره باید متناسب با شدت نور ساخته شود.
پنجره های مشبک تعادل بین نور خارج و داخل را ایجاد می کنند. تعادلی که وقتی از داخل نگاه کرده شود جلوی نور شدید آفتاب را می گیرد و مانع خسته شدن چشم در مقابل نور شدید خارج

می شود طرحهایی که در ساختن پنجره های مشبک به کار برده می شود اغلب به گونه ای است که نور داخل را تنظیم می کند. پنجره های مشبک نور شدید خارج را پخش کرده و آنرا تعدیل می کنند و وقتی نور بیرون شدید نیست همه آن را به داخل اتاق عبور می دهند. گاهی برای در و پنجره های مشبک شیشه نیز به کار برده می شود.

در نمای جنوبی عمارت حاج سید جوادی پنجره های مشبکی دیده می شود که در ساخت آنها از آجرهای لعابدار فیروزه ای استفاده شده است .

گزارش تغییرات انجام شده در عمارت حاج سید جوادی طی سالهای مختلف:
تغییرات انجام شده در نمای حاج سید جوادی سال 1377:
1- تغییر کامل معماری پوشش ایوان و ستونهای آن.
2- تغییر کامل ارسیها و جایگزین کردن آن با پنجره های دولتی.
3- شیروانی کردن بام و تخریب یکی از بادگیرها.
4- تخریب بدنه های شرقی و غربی حیاط.

5- بالا آوردن سطح حیاط و تغییر در محوطه سازی حیاط.
6- تخریب هشتی ورودی بنا از خیابان ملت.
لازم به ذکر است که این عمارت برای سالیان دراز مقر وزرای معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش بوده است.
عمارت حاج سید جوادی در سال ( 1377 ش ) بایگانی و دفتر فنی مرمت کارگاه مسعودیه بوده است.

تغییرات انجام شده در عمارت حاج سید جوادی سال 1380:
نظر به اینکه در برنامه مصوب تصمیم به حفاظت از این بنا که به مدت 75 سال محل استقرار وزرای معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش بوده است، برنامه تعمیرات در راستای حفظ الحاقات دوره پهلوی اول که از نظر تاریخی جایگاه قابل قبولی داشته، حرکت کرده است.
1- تعمیرات نقاشی بدنه در بخش شمالی در جبهه شرقی.
2- لایه برداری و تمیز کاری قسمتی از گچبریهای طبقه اول در قسمت داخلی.
3- زدودن دوده های لمبه کوبی های سقف به متراژ 60 متر مربع.

4- لایه برداری، مرمت و نصب شیشه دربها و بازشوهای چوبی ساختمان به صورت جفت .
5- مرمت بدنه و نصب مجدد قاب کاشی جبهه شرقی ایوان ( ورودی زیر زمین ).
6- بازسازی مشبک های زیر زمین در ایوان جنوبی.
تغییرات انجام شده در عمارت حاج سید جوادی در 6 ماهه اول سال 1381:
1- مرمت نقاشی بدنه ها در اتاق غربی ( قابهای نقاشی و گچبریها ).
2- لایه برداری و تمیز کاری گچبریهای اتاق مرکزی و تثبیت قسمتی از آنها ( گچبری جداره ها و شومینه ها ).

3- طرح برداری و تحقیقات راجع به تزئینات عمارت حاج سید جوادی.
4- لایه برداری و رنگ زدایی سقف چوبی زیرزمین حدود 7 متر در سالن مرکزی.
5- تهیه طرح بازسازی سردر عمارت رو به خیابان ملت.
6- تهیه طرح بازسازی ساختمان حذف شده یک طبقه پیرامونی بین عمارت سید جوادی و مشیرالملکی.
تغییرات انجام شده درحیاط و عمارت حاج سید جوادی در سال 1381:
خاکبرداری از حیاط تا رسیدن به کف اصلی و کشف ازاره های سنگی و حوض، مرمت و نصب مجدد پایه ستونهای سنگی و ازاره ها با اجرای تکنیک خاص و رفع خروج از محور اصلی ستونها، حذف ساختمان الحاقی متصل به عمارت در جبهه شمالی، مرمت گچبریهای نمای جنوبی، مرمت و بازسازی تمامی بازشوهای تراز اول، مرمت قسمت عمده ای از تزئینات نقاشی، مرمت شیروانیها و ;.
مواردی که در دوره قاجاریه باعث اثر گذاری بر روی کاشیهای این دوره می گردد:
– توسعه روابط با کشورهای غربی و تاثیر پذیری هنر ایران از آنها ( این رابطه از اواخر دوره صفوی آغاز شد. )

– گرایش و شیفتگی شدید پادشاهان و دولتمردان قاجار به هنر و فرهنگ غرب.
– تاثیر پذیری معماری ایران و تزئینات آن از معماری اروپا
– افول کمی و کیفی هنرهای وابسته به معماری ایران و تاثیر پذیری شدید آنها از عناصر هنرهای غربی.
– تغییرات در نقش و رنگ و خوشنویسی ; در کاشیکاری این دوره که بعضاٌ متاثر از آثار اروپایی است. شیوه کاشیکاری هفت رنگ تا دوره قاجار ادامه یافت ولی تغییراتی در رنگها و نقوش کاشیها بوجود آمد.

– رنگهای مورد استفاده در کاشیکاری دوره قاجار عبارتند از: زرد، نارنجی، صورتی، قهوه ای و ;.
– کتیبه های مورد استفاده در این دوره اغلب از خطوط نستعلیق برای نوشتن کتیبه ها استفاده شده است و به جای آیات قرآن جملاتی در مدح و تمجید شاهان قاجار یا اشعاری از شاعران نوشته می شده است.

– نقوش هندسی و گیاهی با هم به صورت تلفیقی با جزئیات و ریزه کاریها، خیلی شلوغ و پر پیچ و خم دیده می شوند.
– با توجه به تاثیر هنر غرب بر روی هنر قاجار، بیشتر نقوش و جزئیات آن یادآور دوره روکوکو می باشند و تزئینات در این دوره از حالت سادگی و روحانی خارج شده و خیلی شلوغ و با جزئیات فراوان می باشند.

به طور کل می توان گفت در این دوره استفاده از نقوش هندسی گیاهی ویژه هنرهای تزئینی ایرانی تقلیل یافته و بهره گیری از نقوش طبیعی ( رئال )، منظره سازی، طبیعت بی جان و طرحهای تزئینی اروپایی در کاشیکاری دوره قاجار رواج یافته است.

طبقه بندی نقوش به کار رفته در قشر تزئینی کاشی :
1- نقوش هندسی
2- نقوش گیاهی

3- نقوش طبیعی
4- خط نوشته بر روی قشر تزئینی کاشی ها

1- نقوش هندسی:
نقوش هندسی به صورت گره چینی است که با کنار هم قرار دادن دوایر و ترسیم قطرها و وترهای آن، این اشکال بدست می آیند.از نقوش هندسی به وفور در تزئینات کاشیکاری عمارت مسعودیه استفاده شده است ولی در تزئینات نمای عمارت حاج سید جوادی دیده نمی شود.
نقوش هندسی خود به سه گروه تقسیم می شوند:
الف: نقوش هندسی ساده
ب: نقوش هندسی مرکب و گاه پیچیده
ج: نقوش هندسی ترکیب شده با سایر عناصر تزئینی دیگر مثل اشکال نباتی و خطوط

2- نقوش گیاهی:
غالباٌ نقوش گیاهی به کار برده شده خلاصه شده ای از اشکال مختلف درختان، شاخ و برگ آنها، گیاهان، گلها و پیچک ها است که نظم و تناسب یافته اند و در واقع هنرمند تاثیر پذیر از اشکال موجود در طبیعت و محیط اطراف خود بوده و آنها را در بیشتر موارد دگرگون کرده است و نقوش طبیعی و گیاهی مثل درختان، گیاهان، گلها و برگها در شرایط معمولی بدون شکل منظم ( هندسی) هستند، اما هنرمند در مواردی در ایجاد آنها از فرمهای هندسی کمک گرفته و با استفاده از آنها یک انتظام منطقی و خوشایندی را پدید آورده است. در بین نقوش گیاهی منظم و

استیلیزه شده از همه شناخته تر اسلیمی ها ، ختایی ها هستند که با پیچ و تابهای منظم و حرکت و گردش به دور خود در تمامی ابنیه مذهبی و غیر مذهبی با موارد گوناگون از قبیل کاشیها خود نمایی می کنند که نمایانگر حرکت تداومی طبیعت بوده، حالتی پویا و متحرک دارند. در عمارت حاج سید جوادی از این نمونه نقوش با کاشیهای الوان در بخشهای متفاوت نمای جنوبی استفاده شده است.

 

نقوش گیاهی خود به چهار گروه قابل تفکیک هستند:
1- گل و بوته و غنچه ها

2- اسلیمی ها: الف- اسلیمی گیاهی. ب- اسلیمی ماری. ج- اسلیمی دهن اژدری
3- ختایی ها
4- پیچکها

3- نقوش طبیعی:
نقوش طبیعی در کاشیهای نمای جنوبی عمارت حاج سید جوادی با نقوش گل و گلدان ساده دیده می شود.
گلدان با طرح ساده: گلدانها از خلاصگی و استالیزاسیون هنری خاصی برخورداراند که در نوع خود خاص این دوره اند. که خود نوعی بازگشت به گذشته محسوب می شود و خلاصه شدن در فرم دیده می شود که شامل چند شاخه اسلیمی و نهایتاٌ، رسیدن به یک شکوفه است.
همچنین برای تنوع بخشیدن به تزئینات خارج ساختمان و بیان تشریفات، از کاشی های هفت رنگ با طرح غلامان و ملازمان آماده به خدمت در حاشیه هایی با گل و بته آمیخته گشته استفاده شده است

4- خط نوشته بر روی قشر تزئینی کاشی ها:
کاربرد خط به عنوان یک عنصر تزئینی با رواج اسلام در اکثر بناهای دوران اسلامی گذشته ایران و از جمله دوران صفویه گسترش بیشتر داشته است، صرف نظر از جنبه تزئینی خط، از آن برای رساندن پیامهای تاریخی سیاسی، هنر و مذهبی استفاده شایانی شده است.

در دوره قاجاریه، احادیث از ائمه یا بزرگان و اشعار شاعران و حتی آیات قرآنی به خط نستعلیق نوشته می شد، و خط با رنگ سفید در زمینه آبی همراه با اشکال گل و غنچه در حاشیه کتیبه بکار می رفت. در این موارد از طرحهای اسلیمی فیروزه ای با گلهای زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای، سفید در متن مستطیل آبی پر رنگ استفاده می شد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:31 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ایمنی در معادن زغال سنگ فایل ورد (word) دارای 80 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ایمنی در معادن زغال سنگ فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ایمنی در معادن زغال سنگ فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ایمنی در معادن زغال سنگ فایل ورد (word) :

فصل اول:
انواع زغال سنگ‌ها :
زغالها را با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها کلأ به دو گروه تقسیم می‌کنند.
1) زغالهای ساپروپل
2) هومیت‌ها یا زغال‌های هوموسی
ساپروپل‌ها :
این زغال‌ها از بقایای گیاهان پست و اسپرهای گیاهی به وجود آمده‌اند و درصد بسیار کوچکی از زغال سنگ را شامل می‌شوند. اغلب ذخایر زغالی دنیا از نوع هومیت می‌باشد. این زغالها به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه دیده می‌شوند. حالت مطبق در آنها دیده نمی‌شود. از انواع مشابه با زغالهای هومیت در متامورفیزم یکسان دارای فشردگی و سختی بیشتری می‌باشند. شکست صدفی دارند و با شعله بلندی می‌سوزند و قابلیت کک دهی کمتری دارند. از طریق مطالعه میکروسکپی دو گروه زغالی از ساپروپل‌ها شناخته شده‌اند که شامل چانل کول Channel و بوگهد Boghead coal می‌باشند که در درجات متامورفیزم بالا به سختی از هم قابل تشخیص بوده ولی در درجات زغال شدن پائین قابل تشخیص می باشند.
چانل کول :
این زغال اساسأ از اسپرهای گیاهی تشکیل شده‌اند. از نظر ماکروسکپی هیچ نوع لایه بندی در آنها مشاهده نمی شود. رنگ آنها مات بوده و دارای جلای چرب می‌باشند. مطالعات میکروسکپی نشان می‌دهد که علاوه بر اسپرها که قسمت اعظم آن را تشکیل می‌دهند سایر مواد تشکیل دهنده آن الگ‌ها و تک یاخته ای‌های آبزی می‌باشند در مقایسه با زغالهای هومیک ما سرال های این زغال ریزتر و تقریبأ به یک اندازه می‌باشند.
بوگهدها :
از نظر شکل ظاهری و خواص فیزیکی خیل شبیه زغال چانل می‌باشند ولی ماده اولیه تشکیل دهنده آنها اساسأ الگ‌ها می‌باشند.
زغال‌هائیکه کلأ از آلگ ها تشکیل شده باشند بنام تور بانیت Torbanit نامیده می‌شوند که نوعی از زغال بوگهد هستند که دارای مواد هیدروکربوری زیاد بوده و در نتیجه از مواد فرار بالائی برخوردار می‌باشند. از این نوع زغالها برای تولید گاز و مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود.
حد و مرز مشخصی بین چانل کول و بوگهد وجود ندارد و تشخیص این دو گروه از یکدیگر بستگی به مقدار درصد الگینیت Alginit دارد. هرگاه در زغال ساپروپلی ماسرالها الگینیت و اسپورینتیت هر دو شرکت داشته باشند. اگر مقدار اسپورینیت زیادتر باشد چانل کول و اگر مقدار درصد الگینیت زیادتر باشد بوگهد نامیده می‌شود. رنگ زغال بوگهد در مراحل پائین متامورفیزم قهوه‌ای متمایل به سیاه و در مراحل بالاتر سیاه رنگ است. غیر مطبق بوده و خواص فیزیکی آن مشابه با چانل کول می‌باشد.
هومیت‌ها یا زغالهای هوموسی :
اکثریت ذخایر زغال سنگی دنیا از زغالهای هوموسی تشکیل شده‌اند زغالهای هوموسی از بقایای گیاهان خشکی حاصل می‌شود که در مرحله اول به تورب و سپس به زغال قهوه‌ای و زغال سنگ‌ها و در مراحل آخر به آنتراسیت تبدیل می‌گردند. جهت شناخت انواع زغال سنگ‌ها و نامگذاری آنها از پارامترهای مختلفی استفاده می‌شود که برخی از این پارامترها در اکثر کشورها مورد استفاده بوده و برخی از آنها تنها در بعضی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پارامترهای اساسی مورد استفاده می‌توان از مقدار درصد مواد فرار ، درصد کربن ، مقدار ارزش حرارتی و قابلیت انعکاس نوری ویترینیت زغال سنگ نام برد.
با توجه به پارامترهای فوق الذکر زغال های هوموسی را به دو گروه اصلی زغال‌های قهوه‌ای و زغال سنگ‌ها تقسیم می‌کنند. مرز بین زغالهای قهوه‌ای و زغال سنگ‌ها را زغال شعله خیز قرار می‌دهند.
زغال‌های قهوه‌ای خود به دو گروه زغال‌های قهوه‌ای نرم و زغالهای قهوه‌ای سخت تقسیم می‌شوند. زغالهای قهوه‌ای نرم با دارا بودن تخلخل زیاد ، وزن مخصوص پائین و نرم بودن از نظر ماکروسکپی قابل تشخیص هستند. در مطالعه میکروسکپی مقدار زیادی آثار قارج در آن مشاهده می‌شود. دارای رطوبت کلی 75-35 درصد و مواد فرار بیش از 53 درصد و قابلیت انعکاس نوری 25% می‌باشد.
زغال قهوه‌ای سخت ، خود به دو دسته زغال قهوه‌ای مات و زغال قهوه‌ای براق تقسیم می‌شود. وزن مخصوص آن از زغال قهوه‌ای نرم بیشتر بوده و درخشنده‌تر است. رطوبت آن بین 9/35% مواد فرار ، 53-42% درصد کربن 76% = C و رفلکسیون 6/0% =RO است.
زغال شعله خیز :
مرز بین زغال قهوه‌ای و زغال‌سنگ قرار می‌گیرد و بواسطه داشتن مواد فرار زیاد به این نام خوانده شده است. این زغال دارای خاصیت کک دهی نبود و یا کک دهی آن خیلی ضعیف است. در هنگام سوختن شعله بلند و گاز زیاد ایجاد می‌نماید در مطالعه میکروسکپی به خوبی ما سرالهای مختلف از همدیگر قابل تشخیص می‌باشد. اسپرها در این زغالها به رنگ قهوه‌ای تیره بوده و مگا اسپورها به رنگ قهوه‌ای تیره جالب و دیدنی هستند. ویترینیت درخشندگی چندانی ندارد. مواد فرار 45-40% و 66/0=RO می‌باشد.
زغال شعله خیزگازدار :
این نوع زغال نیز با شعله بلند سوخته و گاز زیادی تولید می‌کند. خاصیت کک نداشته و اگر داشته باشد خیلی ضعیف می‌باشد. در مطالعه میکروسکپی همانند زغال شعله خیز تمامی ماسرالهای آن به خوبی مشخص می‌باشند.
ویترینیت کمی روشن‌تر بوده و مگا اسپورها هنوز به رنگ قهوه‌ای مشخص هستند. مواد فرار بین 40-35% ، 85/0 – RO و ارزش حرارتی 8000 – 7500 کیلو کالری بر کیلوگرم است.
زغال گازدار :
این زغال با داشتن خاصیت کک دهی ضعیف مشخص می‌شود. در مطالعه میکروسکپی اصولا گروه لیپتینیت کمرنگ‌تر از انواع مشابه خود در زغال‌های با متامورفیزم پائین‌تر دیده می‌شوند و مواد فرار کمتری از خود ایجاد می‌نمایند. اگر زغال دارای مواد فرا حدود 31 درصد باشد تغییرات گروه لیپتینیت شروع می‌شود و رنگ این گروه روشن‌تر می گردد تغییرات گروه لیپتینیت در این مرحله از متامورفیزم مرز بین زغال گازدار و زغال چرب را مشخص می‌نماید. مواد فرار این زغالها 35 – 28% ، کربن 86 – 83% و 14/1 – 85/0 = RO می‌باشد.
زغال چرب :
این نوع زغال‌ها دارای خاصیت کک دهی خوب بوده و در تهیه کک متالوژی از آن استفاده می‌کنند با کاهش مواد فرار در این زغالها ماسرالهای گروه میکروسکپی امکان تشخیص ماسرالهای گروه لیپتینیت از ویترینیت وجود ندارد. خواص تکنولوژیک و فیزیکی هر دو گروه تقریبأ مشابه هم می‌‌باشد. در این مرحله خاصیت آنیزوتروپی در آن مشاهده می‌شود. (ویترینیت) گاهی اوقات از این خاصیت برای شناسائی گروه ویترینیت از لیپتینیت استفاده می‌شود مواد فرار 14-10% ، 92-91%=C ، gr/Kcal 8800 – 8700=Q ، 22//2-86/1% = RO % می‌باشد.
آنتراسیت :
این نوع زغال‌ها خاصیت کک دهی نداشته در اثر حرارت خمیری نشده و بصورت پودر باقی می‌مانند در مطالعه میکروسکپی تنها ماسرالهای گروه فوزینیت از سایر ماسرالها مشخص بوده و حالت آنیزوتروپی شدیدتر از زغال لاغر است. مواد فرار 10% >98-92% = C ، Kcal/Kgr 8500-8211 =Q 22/2% =RO می‌باشد.
لیپتینیت روشن‌تر شده بطوری که در مراحل آخر تشخیص آنها در زیر میکروسکوپ از ویترینیت بسیار مشکل می‌گردد و تقریبا رنگ ماسرالهای گروه لیپتینیت همرنگ ماسرالهای گروه ویترینیت در می‌آید. سایر مشخصات این زغالها دارا بودن مواد فرار 28-19% ، 89-86% =C ، 8500-8300=Q ، 53/1=RO می‌باشد.
زغال کک ده :
این زغال‌ها دارای خاصیت کک دهی خوب بوده و برای تهیه کک متالوژی از آن استفاده می‌شود. در مطالعه میکروسکوپی گروه لیپتینیت در می‌آید. سایر مشخصات این زغال‌ها درار بودن مواد فرار از گروه ویترینیت به سختی قابل تشخیص می‌باشند. شناخت میکرولیتوتیپ‌ها و ویترینیت و کلاریت بسیار مشکل است. از نظر خواص تکنولوژی در این مرحله ویترینیت و کلاریت خواص مشابهی از خود نشان می‌دهند. دوریت و ریتریت تنها از طریق میکرینیت Micrinte که با رنگ روشن‌تر مشخص می‌شود. از هم قابل تشخیص می‌شود. سایر مشخصات آن دارا بودن مواد فرار 19- 13% ، 91-89/0 =C ، 8400 = Q کیلو کالری 86/1 – 53/1 = RO می باشد.
زغال لاغر :
این نوع زغال‌های با دارا بودن خاصیت کک دهی ضعیف مشخص شده‌اند که در مرز بین زغال‌های کک ده و زغال آنتراسیت قرار می‌گیرند. در مطالعه
آزمایش‌هائی برای سنجش استعداد خودسوزی
1ـ آشنائی : تمامی انواع زغال سنگ‌ها در حین استخراج دچار اکسایش می شوند و در صورت وجود شرایط مناسب خود به خود گرم می‌شوند. چون زغال‌ها از نظر تمایل به خود سوزی متفاوت‌اند لذا بهتر است که سرعت اکسایش هر یک جداگانه بررسی شود. آگاهی از این تمایل می تواند مارا در پیشیاینی اقدامات احتیاطی به هنگام طراحی یک معدن جدید و یا کسب مشخصات محصول تولید دهنده یاری رساند.
در عمل ممکن است شیوه استخراج یا انبار کردن در مهیا ساختن شرایط خودسوزی نقش اساسی داشته باشد اما نمی توان منکر اهمیت واکنش پذیری خود زغال شد.
2- روش تک‌دمای استاتیک : این روش اولین روش آزمایشگاهی است که برای تعیین استعداد خود سوزی زغال سنگ ابداع شد. در این روش سرعت جذب اکسیژن به وسیله زغال و تصاعد گازهای مختلف در دمای ثابت اندازه گیری می‌شود. آزمایش به این صورت است که یک نمونه زغال را درون وان آب بزرگی در دمای ثابت قرار می‌دهند و گرمای حاصل از اکسایش یا مرطوب شدن آن در مخزن حرارتی نسبتأ بزرگی پخش می‌شود. 

در نخستین آزمایش که در انگلستان بوسیله گراهام و وین میل انجام گرفت از تعدادی بطری (معمولأ 6 عدد) استفاده میشد. هر بطری در پوشی غیر قابل نفوذ داشت و در آن شیری تعبیه شده بود و هر یک حاوی 5 گرم پشم شیشه CM3 1 آب مقطر و Br¬ 10 زغال تازه خرد شده بود که آنها را درون یک ترموستات با دمای ثابت C30 درجه قرارا دادند. سپس به فاصله زمانی 3 تا 96

ساعت یکی از بطری‌ها را خارج کرده و گاز داخل آن را تجزیه می‌کردند. به این ترتیب اکسیژن جذب شده در زمان مشخص به ازای هر گرم زغال حساب می‌شد. تنایج حاصل از آزمایش‌های این رو شخص در سالهای 1913 و 1920 نشان می‌دهد که جذب اکسیژن در دمای C30 ابتدا با سرعت

انجام می‌گیرد اما رفته رفته به سوی صفر میل می کند. با رسم منحنی‌های خوب اکسیژن نسبت به زمان برای 40 نوع از زغالهای انگلستان ، معلوم شد که زغال‌هائی که استعداد خود سوزی ندارند به ازای 100gr زغال در زمان 96 ساعت و در دمای ثابت 30C درجه کمتر از 200cm3 اکسیژن جواکسید کننده محتوای رطوبت نمونه و هوا ممکن است فرق کند هوا نیز ممکن است ساکن یا در حرکت باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ