پایان نامه بررسی میزان رضایت وعدم رضایت شغلی مربیان پرورشی فایل ورد (word) دارای 96 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه بررسی میزان رضایت وعدم رضایت شغلی مربیان پرورشی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه بررسی میزان رضایت وعدم رضایت شغلی مربیان پرورشی فایل ورد (word)
فصل یکم:توجیه علمی موضوع تحقیق
1-1 مقدمه
2-1تعریف مفاهیم اساسی تحقیق
3-1سابقه وادبیات تحقیق
4-1طرح مقدماتی مسا له تحقیق
5-1ضرورت واهمیت تحقیق
6-1اهداف تحقیق
7-1دامنه مطالعاتی تحقیق
8-1محدودیت های تحقیق
9-1تعریف اصطلاحات
فصل دوم مبانی و چارچوب نظری تحقیق
1-2 مبانی وچارچوب نظری
2-2 نظریه
3-2 نظریه کنش متقابل نمادین
4-2 نظریه یادگیری
5-2 نظریه ساخت گرایی
6-2 نظریه کارکردگرایی و معانی آن
7-2 نظریه رضایت شغلی وعوامل موثر بر آن
8-2 نظریه امیدو انتظار
9-2 نظریه ارزش کار
10-2 نظریه برابری
11-2 موفقیت شغلی
12-2 رضایت شغلی
13-2 مدلی از رضایت مندی
14-2 ساختار سازمانی
15-2 شرایط کار
16-2 ابهام در نقش
17-2 روابط بین همکاران
18-2 رابط بین سرپرستی
19-2فرضیات تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 رهیافت تحقیق
2-3 روش تحقیق
3-3 فن تحقیق
4-3 طرح تحلیلی
5-3 طرح اجرایی
بخش دوم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل اطلاعات و گزارش آماری
1-4 تاریخچه رضایت شغلی
2-4 رضایت وعدم رضایت شغلی مربیان
3-4 فرسودگی شغلی
4-4 عوامل موثر در فرسودگی
5-4 استرس شغلی
6-4 نشانه های استرس شغلی
7-4 نشانه های فرسودگی شغلی
8-4 علل فرسودگی شغلی
9-4 فرسودگی شغلی در معلمان
10-4عوامل فرسودگی شغلی معلمان
11-4 فرسودگی شغلی و خشنودی شغلی
12-4 راه های درمان و جلوگیری از فرسودگی شغلی
13-4 گزارش آماری و نتایج مربوطه
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 نتیجه گیری
2-5پیشنهادات
3-5 فهرست منابع وماخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه بررسی میزان رضایت وعدم رضایت شغلی مربیان پرورشی فایل ورد (word)
1- نظریه جامعه شناسی – غلام عباس توسلی- انتشارات سمت- تهران
2-مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی- ریمون آرون – ترجمه باقر پرهام تهران
3-فرهنگ علوم اجتماعی – جولیوس گولد و ویلام کولب – ترجمه زاهدی – نشر انقلاب – تهران 138413879- راهنمای کارکرد قدم – کمیته نشریات خدمات جهانی – مترجم کمیته ترجمه – تهران
4-استرس و فرسودگی در معلمان –فرهمند-فاطمه-انتشارات جهان-تهران
5-استرس در راه موفقیت-گلچ-والتر-ترجمه بیگی-انتشارات ابجد-تهران
6-روانشناسی کار-ساعتچی محمود-نشر ویرایش-چاپ یازدهم- تهران
7- روانشناسی کار- گنجی- حمزه-نشر ارسباران-چاپ اول – تهران
8-بنیاد نظریه جامعه شناسی –جیمز کلمن –ترجمه صبوری – نشرنی-تهران 1377
9-استرس شغلی-رندال آر اس-ترجمه غلام رضا خواجه پور-انتشارات سازمان مدیریت-تهران
10-روانشناسی بهره وری-ساعتچی- محمود- نشر ویرایش-چاپ اول – تهران-
11-راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ایی-شفیع آبادی عبدالله-تهران -
12-روانشناسی پرورشی و یادگیری و آموزش-صیف- علی اکبر- تهران – انتشارات آگاه -
13-ارتباطات بین کیفیت و رضایت شغلی مربیان-ابراهیمی-ایرج-پایان نامه دکتری دانشگاه علوم تربیتی
14-جزوه روابط عمومی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش-تهران
1-1مقدمه
رضایت شغلی از موضوعات اساسی و مورد توجه در مدیریت نیروی انسانی است که از دیدگاه اندیشمندان معاصر و مدیران از اهمیت بسیاری برخورداراست . آثار ونوشته های بسیاری درباره رضایت شغلی و انگیزش از سوی اندیشمندان وجود دارد که در آنها هم از دیدگاه تئوریک و هم از دیدگاه تجربی از رضایت شغلی برای بهبود عملکرد کارکنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اگر افراد از شغل خود راضی باشند استعداد و مهارت خود را در خدمت سازمان به کار خواهند گرفت و چرخه های آن را به کار خواهند انداخت. از میان سازمان های مختلف اجتماعی سازمان تعلیم و تربیت به دلیل نقش حساسی که پرورش استعداد دانش آموزان دارد از مقام و مرتبه ی مهمی برخوردار است وشکی نیست که افزایش میزان رضایت شغلی مربیان پرورشی در بالا رفتن کیفیت کار و نیل به اهداف امور تربیتی تاثیر به سزایی دارد . تحقیق حاضر گامی است در جهت یافتن راه حل هایی در این راستا و موضوع آن عبارت است از بررسی میزان رضایت و عدم رضایت شغلی مربیان پرورشی در شهر اراک در دهه اخیر
اکثر فعالیت مربیان و دانش آموزان در مدرسه انجام می شود. مدرسه جایگاه مناسبی است برای فعالیت های جسمی و فکری که تعلیم و تربیت را واقعیت و موجودیت می بخشد. مدرسه محیط کار و فعالیت تفکر و رشد و یادگیری دانش آموزان است. مسلما اگر چنین مکانی شرایط مناسب و مورد نیاز را نداشته با شدنتایج صریح و درخشانی از کارهایی که در آن انجام می شود به دست نمی آید . محیط های آموزشی می بایست مکانهایی مطلوب باشند.اصولا اگر محیط کار انسانها مکانهایی مطلوب نباشندعامل کسالت و بی میلی فرد را نسبت به کار فراهم می آورد . محیط های آموزشی در اکثر کشورها مکانهای مخصوصی هستند که توجه به آنها در راس برنامه های مدیریت آموزشی قرار می گیرد. بسیاری از کشور های پیشرفته صنعتی برای تاسیس مراکز آموزشی چون دانشگاه ها و مدارس وقت و هزینه بسیاری را صرف می کنند. متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان سوم به این گونه از مسائل توجه چندانی نمی شود. امید است کشور ما نیز با طرح الگویی متناسب با فرهنگ اسلامی و البته متناسب با تکنولوژی روز به این امر مهم نائل شود
2-1تعریف مفاهیم اساسی تحقیق
پاداش: مراد از پاداش در روانشناسی هر محرکی است که احتمال وقوع پاسخی یا تقویت پاسخی از رفتار را که با آن حادث می شود را افزایش دهد.به نظر می رسد که چنین تعریفی در کل پیوستار محرکهای ساده به پیچیده ایی که مولفان مختلف برای بحث انتخاب کرده اند کاربرد دارد. لذا می توان موش گرسنه ایی را با غذا یا شخص جاه طلبی را با منزلت اجتماعی پاداش داد . شخصی که دارای اصول اخلاقی است می تواند خود را از طریق پایبندی داوطلبانه به برخی از معیارهای اخلاقی در مواجهه با وسوسه نفس پاداش دهد . در نظریه یادگیری اصطلاح پاداش معمولا با اصطلاح تقویت مثبت همخوانی دارد
تاثیر: اصطلاح تاثیر در عامترین مفهوم خود دلالت دارد بر چیزی که در یک زمینه اجتماعی و بالاخص سیاسی سبب شود که افراد وگروه ها از یک مسیر پیش بینی شده رفتار انحراف جویند. تاثیر به مفهوم اخص خود برای بیان دگرگونی هایی به کار می رود که در رفتار شخص یا گروه به واسطه پیش بینی واکنش های دیگران حاصل می شود. عناصر مشترک در اصطلاح تاثیر در جامعه شناسی عبارت اند از
الف) این که تاثیر به تغییر یا معکوس شدن تصمیم ها و خط مشی ها یا رفتار پیشین منجر خواهد شد
ب) این که اعمال تاثیر عبارت است از تاثیر نهادن بر خط مشی های اشخاص دیگر جز خود
زمانی که دانشمندان علوم اجتماعی از تاثیر شخص الف بر ب سخن می گویند تفاوتی را مد نظر دارند بین نحوه رفتار واقعی شخص ب و نحوه ئی که وی در صورتی که شخص آ با وی ارتباط پیدا نمی کرد یا اصلا وجود نمی داشت را رفتار می کرد
تعلیم تربیت: عمومی ترین کاربرد این اصطلاح دلالت دارد بر پرورش نسل جوان و تعلیم فکری و اخلاقی و
رشد شخصیت و توانایی های ذهنی خاصه از راه تامین آموزش منظم. این اصطلاح اشاره دارد به آموزش یا تعلیم مشابهی که در سن بزرگسالی کسب شده باشد . گاهی این اصطلاح را بسط می دهند تا اثر تربیتی همه ترتیبات اجتماعی را شامل شود
تمایل : اصطلاح تمایل از قدیم برای تاکید بر جنبه تلاش گرایانه تجربه که خود را در درخواستها و انگیزه ها متجلی می سازد به کار رفته است. این اصطلاح به صورت های مختلف برای نشان دادن شروع فعالیت عمدی و حالت ذهنی همراه با میل به عمل و گرایش آگاهانه به عمل مورد استفاده قرار گرفته است
دستمزدها: دستمزد قیمت کار است که آن را برای صرف کوشش بدنی یا ذهنی در تولید کالا یا خدمات پرداخت می کنند. این اصطلاح به مفهوم گسسترده آن مشتمل است بر دستمزد مدیران که به دست مالکینی می رسد که برای خودشان کار می کنند. حقوق در یافتی سرپرستان و کارمندان دفتر و سایر کارکنان که به صورت هفتگی و ماهانه یا دوره های زمانی طولانی تری پرداخت می شود . معنای دقیق دستمزد ممکن است به صورت نرخ یا به صورت مبلغ در نظر گرفته شود
دلبستگی کار: دلبستگی را می توان به صورت درگیر ساختن یا به کار انداختن انرژی یا عاطفه در یک موقعیت محرک خاص یا رویداد تعریف کرد. این اصطلاح را می توان برای نشان دادن میزان عاطفه یا توجه یا دقت یابرای نشان دادن هدفی که یک کنش خاص رو به آن دارد به کار برد . اصطلاح دلبستگی در کار هیچ گونه پیوند ضروری یا استواری با یک موضع نظری خاص در خصوص ماهیت منبع یا توزیع ندارد
علاقه: علاقه در کلی ترین مفهوم آن ناظر بر ارتباط ذهنی –عینی که در آن شخص یا گروهی از اشخاص برای دستیابی به منظوری یا تلاش در راه آن به لحاظ جذابیتی که دارد اصرار می ورزد . در این زمینه کلی علاقه را می توان با موضوع توجه وکوشش معرفی کرد یا نگرش واحساسی که به سوی آن موضوع معطوف است. علاقه رابطه تنگاتنگی با قابلیت موضوعات و فعالیتهای متناسب برای ارائه ارزش تکمیلی در ارضای نیازها دارداما کاملا وابسته به آن نیست زیرا علاقه نه تنها متضمن امکان عینی کاهش تنش است بلکه مستلزم ترکیب بندی ذهنی یا حوزه برحسب الگوهای علاقه فردی یا فرهنگی نیز هست
کار: این اصطلاح کاربردهای متعددی را داردکه از مفهوم کلی فعالیت وکوشش ریشه می گیرد. اغلب به معنی کار سخت و پر زحمت است .کار کردن به صورت فعل همان معنی کلی را می رساندیعنی انجام دادن یا ساده تر کوشش کردن.بنابراین کار در اقتصاد معانی متعددی را دارد
رضایت شغلی:اگر فردی در محیط شغلی با توجه به عوامل انگیزشی مانند پیشرفت و توسعه شغلی ,شکل و ماهیت کار و رشد فردی ,کسب موفقیت و احترام از جانب دیگران فرد با ارزشی به حسای آیداز درون فرد احساس رضایت شغلی را میابد
نارضایتی شغلی:هرگاه در محیط کاری عواملی مانندامنیت شغلی و شرایط کار وحقوق , خطمشی و قوانین ومقررات وروابط متقابل با همکاران , روابط متقابل با دانش آموزان و مقام و موقعیت تامین نشود, افراد احساس نارضایتی از شغل را پیدا خواهند کرد
3-1سابقه وادبیات تحقیق
مطالعات اولیه در باب نگرش های مر بوط به کارپیش از جنگ جهانی اول شروع شد وبه طور خاص در انگلستان وامریکا وبه طور عمده در اروپا دنبال گردید . در بین عنوان های مهم این سئوال و مسائله به چشم می خورد که چگونه با یکنواختی وکسالت آوری شغل باید مبارزه کرد . در اوایل دهه 1930 اغلب پیشنهادات بر افزایش نرخ دستمزدها دوره های استراحت و افزایش تنوع کار تعامل اجتماعی بوده است
یکی از نافذترین پژوهش ها درباب اثرهای شرایط کار بر رضایت مندی شغلی و مطالعاتی که خفچه انجام داده بود ونتیجه گیری حاصل از این مطالعات آن بود که شرایط مادی کارمثل نور واستراحت بر رضایت مندی کمتر از اهمیت روابط غیر ارادی گروه کار و توجه مدیر به کارکنان در رضایتمندی شغلی است .این نتیجه گیری بدانجا شد که اصطلاح اثر خفچه به هر گونه بهبود مصنوعی که ناشی از تغییر روابط انسانی اطلاق می شود.دراین اثر ضرورت روابط انسانی بین کارکنان ومدیربرای حفظ انگیزه مستخدمان تاکید دارد. پارسونز در دهه 1974 با انتقاد به داده های مطا لعات به خفچه نشان می دهدکه شرایط کار از جمله علل عمده بهره دهی کارکنان نیست. چالز هولین رضایت مندی شغلی را زمانی قابل حصول میدانست که کارمند
1-رضایت از ماهیت و چگونگی انجام کار خود داشته باشد
2-رضایت از حقوق و مزایای دریافتی داشته باشد
3-از همکاران رضایت داشته باشد
4- از سرپرستان راضی باشد
بنابراین رضایت از شغل یک پدیده فردی است وبه هیچ عنوان جنبه جمعی در نزد کارکنان نداردزیرا هر فرد در خود احساس منحصربه فردی را دارد که در مقام مقایسه در جمع می تواند همانند هایی را پیدا کندولی نمی تواند همانندهای تطیبقی حاصل کند .از این رو رضایت شغلی و سنجش آن از طریق ارزیابی روحیه و طرز تفکر و برداشت یکایک کارکنان در یک سازمان میسر خواهد شد. کلارک هال در سال 1976 معتقد است ارضای خواسته ها در انسان ایجاد انگیزه می کند و عدم ارضای آن نیاز او را دچار یاس و ناکامی میکند و مواجهه مستمر با ناکامی انسان را دچار فرسودگی می کند. . وقتی نیازی ارضا می شود دردیگران انگیزه رفتار به حساب نمی آید. ارضای یک نیاز ممکن است با مانع روبه رو شود و گاهی بر اثر آن مانع آن تخفیف میابد. . ولی این تخفیف همیشه ابتدا به ساکن پیش نمی آیدبلکه شخصی که با مانعی روبه رو ست ممکن است ضمن درافتادن با آن به رفتار انطباقی دست بزند. شخص ممکن است انواع رفتارها را بیاموزد تا رفتاری را بیابد و که هدف و نیاز او را میسر سازدو تنش و فشار ناشی از مانع را کم کند واگر در جهتی کوشش کند که موقعیتی حاصل نشود در اینجا جهت عدم رضایتمندی را ابراز می کند
4-1طرح مقدماتی مساله تحقیق
هدف از انتخاب تحقیق تحت عنوان بررسی میزان رضایت شغلی مربیان پرورشی این است که گام مهمی در شناسایی و کشف عواملی که سبب رضایت شغلی مربیان پرورشی باشدو نیز با شناساییی کشف عواملی که مواضع انگیزشی یا ایجاد نارضایتی محسوب می شود و راهی پیشاروی دست اندرکاران آموزش وپرورش بنهد. رضایتمندی شغلی مربیان از کارشان مهمترین متغیر در حیطه رفتار سازمانی محسوب می شود. هر گاه مربیان بگویند از شغل خود ناراضی هستند منظور و اشاره آنها به محیط و شرایط کار است .این شرایط مانند حقوق و خط مشی ها و ماهیت سر پرستی و; است و هر گاه در محیط کار از عوامل فوق تامین نشود نارضایتی آنها به وجود می آید
با توجه به اینکه تحقیقات متعددی در زمینه موضوع انجام شده است این موضوع نشانگر ن است که موضوع مذکور به عنوان یک مساله مطرح است و همچنین تحقیقاتی در کشورمان ایران و سایر ممالک انجام گرفته که با توجه به مقطع زمانی خودشان اگرچه صحیح بوده باشد ولی در عین حال متغیر زمان مکان و سایر متغیرها می تواند علتی برای تحقیق دوباره و بیان مساله به صورت مجدد هر چند که ممکن است آن تحقیقات دارای روایی و اعتبار نباشد. این تحقیق اهمیت مطالعه و بررسی را دارد زیرا می توان به شناسایی عواملی که باعث رضایت شغلی مربیان پرورشی گردد بیانجامد ودر نتیجه بعد از مشخص شدن عوامل موثر در رضایت شغلی و زمینه ایجاد آن مطمئنا بازدهی و اثر بخشی کار مربیان افزایش خواهد یافت
عنوان تحقیق
عنوان تحقیق مورد نظر در خلاصه ترین کلام عبارت است از
” بررسی میزان رضایت و عدم رضایت مندی شغلی مربیان پرورشی در اراک در دهه اخیر”
بررسی موضوع فوق می تواند راه گشای مسائل و مشکلات موضوع فوق گرددد و به این وسیله بتواند گامی در جهت پیشرفت سیر شغلی در کشور باشد
5-1ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
کارایی و رضایت شغلی از عوامل موثری است که باید در توسعه جامعه صنعتی مورد توجه قرار گیرد. مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع تاثیر انکار ناپذیری را داشته است . هر فردی سعی در انتخاب شغلی را دارد که علاوه بر تامین نیازهای مادی نیز بتواند نیازهای روانی او را نیز ارضاء نماید. بدین منظور برای نیل به هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب مطالعه فردی و بررسی آن لازم و ضروری استدر غیر این صورت با سپردن مشاغلی که افراد در آن علاقه وجود ندارد و یا فاقد توانایی و استعداد برای انجام آنها هستند افرادی در آن کار مشغول هستند که عاطل و باطل بر آن کار گمارده می شوندکه موجب هدر رفتن سرمایه مملکت می شود. . در سیستم آموزش و پرورش مهمترین و اساسی ترین پایه و روح هر مدرسه مربیان پرورشی و معلمانی هستند که دارای تمایلات و انگیزه هایی و آمیختگی مناسب آن به نحو معقول می تواند برای رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی به صورت هماهنگ و پویا در آید.انگیزه های آنها با عوامل موثری مرتبط است که تعیین چند روش ویا دستورالعمل نمی تواند پاسخگوی تمامی مسائل و ابعاد موضوع باشد. انگیزش مربیان با مسائل و متغیر های متفاوت ارتباط داردکه تعیین چند روش و دستور العمل نمی تواند پاسخگوی تمامی ابعاد موضوع باشد
انگیزش از جهتی به شخصیت و نگرش های افراد بستگی دارد . اتکینسون انگیزش را با شخصیت برابر دانسته و در نتیجه انگیزش را طی یک فرمول تابعی از ویژگی های وراثتی و محیطی معرفی می کند. .مثل ا افراد برون گرا تفاوتهای زیادی را با هم دارند و ر فتارها و انگیزش های آنها متفاوت است انسانها در طول زندگی خود تجربیات گوناگون و در عین حال متفاوتی را کسب می کنند .همین پنداشتها و برداشت ها به تفسیر آنها از وقایع اثر می گذارد. در نتیجه روشهای انگیزشی به شکلهای گوناگون در می آید . امکاناتی که در محیط قرار دارد تاثیرات بسیاری بر افراد می گذارد و این تاثیرات شخصیت های متفاوتی با نیازها و طرز فکرهای متفاوتی میسازد . بعضی از محیط های اجتماعی به دلایل فرهنگی و سیاسی با بحران های خاص مقطعی روبه رو بوده اند که هر کدام مسائل خاص خود را میسازد
مقاله تشیع عبدالله بن عباس از منظر مناظرات او فایل ورد (word) دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تشیع عبدالله بن عباس از منظر مناظرات او فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تشیع عبدالله بن عباس از منظر مناظرات او فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
مناظره و جایگاه آن در اسلام
زیستنامه و شخصیت ابنعباس
گرایش مذهبی ابنعباس
روشهای ابنعباس در مناظره
1 مناظره با عمر
1ـ1 استناد به قرآن کریم
1ـ2 جواب نقضی
1ـ3 سکوت یا پاسخ اجمالی
1ـ 4 سؤال از طرف مقابل
1 ـ 5 تظاهر به بیاطلاعی
1ـ6 جواب حلی
2-مناظرات با خوارج
2ـ1 استناد به قرآن کریم
2ـ2 بیان سنت
-3 مناظره با عایشه
گفتوگو از طریق توبیخ
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تشیع عبدالله بن عباس از منظر مناظرات او فایل ورد (word)
ـ قرآن کریم، ترجمه مجتبوی
ـ ابن ابیالحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، بیروت، داراحیاء الکتب العلمیه
ـ ابن اعثم کوفی، احمدبن أعثم، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالأضواء، 1411ق / 1991 م
ـ ابن جوزی، أبوالفرج عبدالرحمنبن علیبن محمدبن جوزی، المنتظم فی تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1412 ق / 1992 م
ـ ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، تحقیق شیخ عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415
ـ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری شرح صحیح بخاری، بیروت، دارالمعرفه، ]بیتا[، چاپ دوم
ـ ابن حمدون، محمدبن حسن، التذکره الحمدونیه، بیروت، دار صادر، 1417 ق
ـ ابن شهرآشوب، محمدبن علی، مناقب آل ابیطالب، تحقیق گروهی از اساتید نجف اشرف، نجف، مطبعه الحیدریه، ]بیتا[
ـ ابن عبد ربه، العقد الفرید، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1404
ـ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دار الفکر، 1415ق
ـ ابن قتیبه دینوری، عبداللهبن مسلم، الامامه والسیاسه، تحقیق علی شیری، قم، شریف رضی، 1413 ق
ـ ابن کرامه، شرفالاسلام بن سعید المحسنی، تنبیه الغافلین عن فضائل الطالبیین، تحقیق تحسین آلشبیب، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، 1420
ـ ابن منظور، محمدبن مکرم(قرن هفتم)، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1414 ق، چاپ سوم
ـ ابنسعد، الطبقات الکبری، بیروت، دار صادر، ]بیتا[
ـ احمدی میانجی، علی، مواقف الشیعه، قم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، 1416
ـ اربلی، علیبن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الائمه، بیروت، دارالأضواء، 1405، چاپ دوم
ـ ازدی نیسابوری، فضلبن شاذان، الایضاح، تحقیق سید جلال الدین حسینی ارموی، ]بیجا، بیتا[
ـ امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب والسنه، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1379 ق
ـ بحرانی، هاشم، حلیه الابرار فی احوال محمد و آله الأطهار، تحقیق شیخ غلام رضا مولانا بحرانی، مؤسسه المعارف الاسلامیه، 1411
ـ بلاذری، احمدبن یحییبن جابر، انساب الاشراف، تحقیق شیخ محمدباقر محمودی، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1394
ـ بیهقی، احمدبن حسینبن علی، السنن الکبری، بیروت، دارالفکر، ]بیتا[
ـ تستری، نورالله، الصوارم المهرقه فی نقد الصواعق المحرقه، تحقیق سیدجلالالدین محدث، ]بیجا[، نهضت، 1367
ـ جوهری، السقیفه و فدک، تحقیق محمدهادی امینی، بیروت، شرکه الکتبی، 1413
ـ حاکم نیسابوری، حافظ، أبی عبدالله، المستدرک، تحقیق یوسف مرعشی، بیروت، دارالمعرفه، 1406
ـ حلی، کشف الیقین، تحقیق حسین درگاهی، 1411
ـ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1417
ـ خویی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، لجنه التحقیق، 1413، چاپ پنجم
ـ راوندی، قطبالدین، سعیدبن هبه الله، الخرائج و الجرائح، قم، مدرسهالامام المهدی
ـ سبطبن جوزی، تذکره الخواص، قم، انتشارات شریف رضی، 1418
ـ سیدبن طاووس، علیبن موسیبن طاووس حلی، الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، قم، خیام، 1371
ـ شریف مرتضی، رسائل المرتضی، تحقیق سیداحمد حسینی، قم، انتشارات خیام
ـ شیخ طوسی، محمدبن حسن، اختیار معرفه الرجال، تحقیق میرداماد و محمدباقر حسینی و سیدمهدی رجایی، قم، مؤسسه آلالبیت(ع)، 1404
ـ صنعانی، عبدالرزاق، المصنف، تحقیق حبیب الرحمن اعظمی، چاپ مجلس العلمی
ـ ضبی اسدی، سیفبن عمر، الفتنه و وقعه الجمل، تحقیق احمد راتب عرموش، بیروت، دارالنفائس، 1391 ق
ـ طبرانی، سلیمانبن احمدبن ایوب، المعجم الکبیر، تحقیق حمدی عبدالمجید سلفی، قاهره، مکتبه ابن التیمیه، ]بیتا[، چاپ دوم
ـ طبرسی، احمدبن علی، الاحتجاج، تحقیق سید محمدباقر، نجف، دارالنعمان، ]بیتا[
ـ طبری، محمدبن جریر بن رستم ، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق گروهی از علما، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ]بیتا[
ـ طبری، محمدبن جریر بن رستم، تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده، تهران، اساطیر، 1375، چاپ پنجم
ـ ــــــــــــــــــ ، دلائل الامامه، قسم الدراسات مؤسسه البعثه، قم، 1413
ـ ــــــــــــــــــ ، المسترشد فی امامه امیرالمؤمنین، تحقیق شیخ احمد محمودی، قم، مؤسسه الثقافه الاسلامیه لکوشانبور، ]بیتا[
ـ طوسی، محمدبن حسن، الأمالی، دارالثقافه، 1414
ـ عبدالوهاب، حسین بن عبدالوهاب، عیون المعجزات، نجف، حیدریه، 1369ق
ـ عسکری، مرتضی، احادیث ام المؤمنین عایشه (ادوار من حیاتها)، توحید، 1414، چاپ پنجم
ـ فتال نیسابوری، روضهالواعظین، تحقیق سیدمحمدمهدی سیدحسن الخرسان، قم، رضی، ]بیتا[
ـ فرات کوفی، فراتبن ابراهیم، تفسیر فرات کوفی، تحقیق محمدکاظم، انتشارات التابعه لوزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی، 1410
ـ قاضی نعمان، نعمان بن محمد، شرح الاخبار، تحقیق سیدمحمد حسینیجلالی، قم، نشر اسلامی
ـ قاضی، داوود بن سلیمان، مسند الرضا(ع)، تحقیق محمدجواد حسینی جلالی، مرکز النشر لمکتب الاعلام الاسلامی
ـ کحلانی، محمدبن اسماعیل، سبل السلام، مصر، شرکه مکتبه و مطبعه مصطفی البابی، 1379ق، چاپ چهارم
ـ کلینی، محمدبنیعقوب، الاصول من الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388ق، چاپ سوم
ـ کوفی، محمدبن سلیمان، مناقب امیرالمؤمنین، تحقیق محمدباقر محمودی، مجمع إحیاءالثقافه الاسلامیه،1412
ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1403، چاپ دوم
ـ محقق داماد، محمدباقر، شارع النجاه و عیون المسائل(اثنا عشر رساله)، ]بیجا، بینا، بیتا[
ـ مسعودی، أبوالحسن علیبن حسینبن علی، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، قم، دارالهجره، 1409 ق، چاپ دوم
ـ مفید، محمدبن نعمان، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، تحقیق مؤسسه آلالبیت لتحقیق التراث، دارالمفید
ـ مفید، محمدبن نعمان، اوائل المقالات، تحقیق ابراهیم انصاری، بیروت، دارالمفید، 1414
ـ مقریزی، احمدبن علی، النزاع و التخاصم، تحقیق سیدعلی عاشور، ]بیجا، بینا، بیتا[
ـ مقریزی، تقیالدین أحمدبن علی، إمتاع الأسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفده و المتاع، تحقیق محمد عبد الحمید نمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1420 ق / 1999م
ـ نسائی، احمدبن شعیب، فضائل الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه، ]بیتا[
ـ نسائی، احمدبنشعیب، السنن الکبری، تحقیق عبدالغفارسلیمان، بنداری، سیدحسن کسروی، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1411
ـ نویسنده نامعلوم، اخبارالدوله العباسیه، تحقیق عبدالعزیز دوری و عبدالجبار مطلبی، بیروت، دارالطلیعه
ـ هلالی، سلیمبن قیس، کتاب سلیم بن قیس، تحقیق شیخ محمدباقر انصاری زنجانی، ]بیجا، بینا، بیتا[
ـ هندی، علی متقیبن حسامالدین، کنزالعمال فی سنن و الأقوال و الأفعال، تحقیق شیخ صفوه سقا، بیروت، مؤسسه الرساله
ـ یعقوبی، احمدبن أبی یعقوببن جعفربن وهب، تاریخ الیعقوبی، بیروت ، دار صادر، ]بیتا[
چکیده
با گذشت زمانی طولانی از عمر اسلام، هنوز هم شاهد اختلاف بین فرقههای اسلامی هستیم. ریشه این اختلافات را که بیشتر بین شیعه و اهل سنت است، باید بعد از زمان پیامبر جستوجو کرد. بنابر اعتقاد شیعیان، برخی صحابه از وصایت منصوص پیامبرگرامی(ص) در مورد حضرت علی(ع) پیروی نکردند. در این میان، برخی از پیروان و دوستداران اهلبیت(ع)، از جمله ابنعباس از امیرمؤمنان علی(ع) دفاع نمودند. این نوشتار در پی تبیین و تحلیل مواضع ابنعباس با دیگران در زمانهای مختلف و افراد متعدد است که با روشهای متفاوت با آنها گفتوگو میکرد. چنین مناظرههایی نشان از تشیع اعتقادی وی به اهلبیت(ع) و حضور تشیع در نیمه اول قرن اول هجری است. این مقاله در دو بخش ارائه میشود که بخش اول آن در این شماره، و ادامه آن در شماره بعدی ارائه خواهد شد
واژگان کلیدی: حضرت علی(ع)، ابنعباس، تشیع، عمر، خوارج، عایشه، معاویه، عمروعاص، عبداللهبن زبیر.
مقدمه
گسترش اسلام مرهون تلاش افرادی است که در رکاب پیامبر(ص) تربیت شده بودند، به ویژه شخصیتی همچون حضرت علی(ع) که اولین مسلمان نیز بود.[1] تاریخ، گویای تلاشها و خطرهایی است که بسیاری از صحابه، بهخصوص حضرت علی(ع) برای پیشبرد اهداف عالی پیامبر کشیدند. البته شکی نیست که تثبیت ارزشها و حاکمیت اسلام از سویی و تداوم آن در طول حیات بشر از سوی دیگر، نیازمند رهبرانی همتراز شخص رسولخدا(ص) بود، از اینرو پیامبر طبق دستور وحی، از میان صحابه، برترین آنان از نظر علم، تقوا، شجاعت، سیاست، تدبیر و لیاقت، یعنی امیرمؤمنان علی(ع) را برای رهبری جامعه اسلامی پس از خود برگزید و بارها و بارها به مردم معرفی کرد و در یومالدار ایشان را وصی خود قرار داد.[2] پیامبر آنقدر در مورد جانشینی حضرت علی(ع) سفارش کرد و در این زمینه دغدغه داشت که حتی در آخرین لحظات عمر خود به صورت مکتوب میخواست بر آن تأکید کند، از اینرو فرمود: «قلم و دواتی بیاورید مطلبی را بنویسم تا هیچ موقع گمراه نشوید». اما چون عمر منظور پیامبر را میدانست و از آنجا که نمیخواست توصیه پیامبر را بپذیرد، در پاسخ به تقاضای ایشان گفت: «ان هذا الرجل لیهجر»[3] و به این وسیله، پیامبر(ص) را به جنون و هذیانگویی متهم کرد تا اعتبار کلام پیامبر را در آن لحظات خدشهدار کند
به رغم سفارشهای مکرر و اکید پیامبر در مورد جانشینی حضرت علی(ع)، بعد از رحلت پیامبر عظیمالشأن(ص) ابوبکر به خلافت رسید و سفارش پیامبر در حق امیرمؤمنان علی(ع) اجرا نشد. در عین حال در میان اصحاب کم نبودند افرادی که با انتخاب ابوبکر مخالف بودند و با استناد به سخنان رسول خدا(ص) از حقانیت علی(ع) در امر خلافت دفاع میکردند، از جمله آنها عبداللهبن عباس است
در این نوشتار تلاش بر این است تا شخصیت مذهبی ابنعباس از رهگذر بررسی و تحلیل مناظرههای او که در جهت حمایت از اهلبیت، به ویژه خلافت منصوص حضرت علی(ع) صورت گرفته، معرفی شود. بدیهی است این موضوع علاوه بر اینکه نشانه تشیع اعتقادی اوست، حاکی از حضور تشیع بلافاصله پس از رحلت رسول خدا(ص) نیز میباشد. بنابراین این نوشته نیز در صدد اثبات مواضع مثبت و حمایتهای وی از اهلبیت(ع) و امامت منصوص امیرمؤمنان علی(ع) میباشد
این حمایتها ارتباطی به تبلیغات عباسیان ندارد؛ یعنی اینگونه نیست که عباسیان برای تثبیت جایگاه خود، این گونه گزارشها را جعل کرده باشند، چون گزارشهایی که درباره حمایتهای ابنعباس رسیده نه تنها نمیتوانست برای تثبیت موقعیت آنها کمک کند، بلکه نتیجه عکس آن را در پی داشت
مناظره و جایگاه آن در اسلام
آنچه در مناظره اهمیت دارد، دعوت فرد مقابل به حق است و اگر بر خلاف این مسئله باشد، از دیدگاه یک فرد معتقد مورد پذیرش نیست، از اینرو خداوند متعال به پیامبرش سفارش فرموده که برای دعوت به حق از روش مناسب استفاده کند و به بهترین شیوه دعوت به حق نماید، به گونهای که طرف مقابل از اعماق جان و دل، حق را بپذیرد
مردم را با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان و با بهترین شیوه با آنان مجادله کن، زیرا پروردگار تو به کسانی که از راه او منحرف شدهاند آگاهتر است و هدایتیافتگان را بهتر میشناسد.[4]
با دقت در برخی از آیات قرآن میتوان به مواردی از مناظره دست یافت، از جمله پاسخ خداوند متعال به کافران که میگفتند: چه کسی استخوانهای پوسیده را زنده میکند
کسی آنها را زنده میکند که در آغاز آفریده است، و او به هر آفرینشی داناست.[5]
بنابراین، مجادله و مناظره از بحثهای مهم بوده که خداوند متعال هم به آن اشاره کرده است؛ البته نکته مهمی که برای خداوند متعال از اهمیت والایی برخوردار است، این است که دعوت به حق و مناظره به گونهای باشد که طرف مقابل پارهای جز پذیرش حق نداشته باشد، همانند مناظرهای که حضرت ابراهیم انجام دادند؛ و در سه مرحله خدایی ستاره و ماه و خورشید را باطل نمودند.[6]
در تاریخ اسلام از مناظرههای بسیاری یاد شده است که برای نمونه به مواردی از آن اشاره میشود: امیرمؤمنان(ع) در احتجاج خود نسبت به عدم بیعتش با ابوبکر چنین فرمودند
من سزاوراتر هستم به این امر از شما، من با شما بیعت نمیکنم، چون شما خلافت را از انصار گرفتید و بر آنها به واسطه قرابت به پیامبر احتجاج کردید، و این امر را با غصب میگیرید، مگر شما با انصار احتجاج نکردید که به خاطر قرابت به رسولالله سزوار خلافت هستید، .. من هم با شما احتجاج میکنم به مثل احتجاجی که با انصار داشتید.[7]
مقاله اضطراب تعمیم یافته فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اضطراب تعمیم یافته فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اضطراب تعمیم یافته فایل ورد (word)
مقدمه
تاریخچه
نظریه نو فرویدی
نظریههای رفتاری اضطراب
نظریه یادگیری شناختی ـ اجتماعی (CSL )
نظریههای وجودی
نظریههای شناختی اضطراب
دیدگاه اجتماعی
ملاکهای تشخیص اختلال اضطراب منتشر
راههای درمان اضطراب
چهار مولفه اصلی درمان
(1 ) دادن اطلاعات وآمورش در مورد اضطراب وفشار روانی
(2) آموختن مهارتهای مقابلهای
(3) تعیین وانجام تکالیف رفتاری خاص برای منزل
(4) ملاقات ، با سایر افراد وسهیم شدن در مشکلات مشابه
یک برنامه مقابله گروهی با اضطراب
رواندرمانی
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اضطراب تعمیم یافته فایل ورد (word)
1ـ کاپلان ـ هارولد ودیگران (1994 ) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی (جلد دوم) ـ ترجمه نصرتاله پورافکاری، انتشارات شهرآب تهران
2ـ پاول ـ ترورجی، وانرایت ـ سیمونجی، فشار روانی، اضطراب وراههای مقابله با آن، ترجمه بخشی پور رودسری ـ عباس، صبوری مقدم ـ حسن، انتشارات آستان قدس رضوی
3 – آزاد ـ حسین، آسیب شناسی روانی(1) ، انتشارات بعثت، تهران
4ـ کرک ـ هارتون، کلارک ـ سالکووسکیس، رفتار درمانی شناختی ، ترجمه قاسم زاده ـ حبییبا … انتشارات ارجمند تهران
5ـ ساراسون وسارا سون ، روانشناسی مرضی 2 و1 ـ ترجمه نجاریان ـ بهمن .همکاران، تهران،
مقدمه
قبل از اینکه بخواهیم به مساله اصلی ( اضطراب) بپردازیم جالب است بدانیم که اضطراب یکی از شایعترین اختلالات در بین مراجعان به روانپزشکان و روانشناسان بالینی وپزشکان میباشد . و بنابراین توجه بسیاری از متخصصان را بخود جلب کرده است . و بدنبال آن راههای موفقیتآمیزی نیز برای درمان این اختلال ابداع شده است . یکی از این روشهای درمانی، رفتار درمانی شناختی میباشد . که به معرفی آن در این مقاله میپردازیم . البته نظریههای درمانی ارائه شده در این زمینه آورده خواهد شد. وراههای تشخیص آنرا نیز بیان میکنیم
اضطراب را در واقع همه انسانها تجربه میکنند. اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند ، و اغلب مبهم است که با یک یا چند تا از احساسهای جسمی همراه میگردد مثل احساس خالی شدن سردل ، تنگی قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد ، یا میل جبری ناگهانی برای دفع ادرار، بیقراری ومیل برای حرکت نیز ازعلائم شایع است
اضطراب یک علامت هشدار دهنده است، خبر از خطری قریبالوقوع میدهد و شخص را برای مقابله آماده میسازد. ترس، علامت هشدار دهنده مشابه ،از اضطراب با خصوصیات زیر تفکیک میشود
ترس واکنش به تهدیدی معلوم ، خارجی، واز نظر منشاء بدون تعارض است. اضطراب واکنش در مقابل خطری نامعلوم ، درونی ، مبهم و از نظر منشاء خمراه با تعارض است
تاریخچه
تقریبا یک قرن پیش ، زیگموند فروید« نوروز اضطراب» را ابداع ودو نوع اضطراب مشخص نمود . یک نوع اضطراب از لیبیدو مهارشده ناشی میشود . بهعبارت دیگر ،افزایش فیزیولوژیک در تنش جنسی به افزایش برابر در لیبیدو ،معرف ذهنی آن رویداد فیزیولوژیک، منجر میشور
از دیدگاه فروید:، مفر طبیعی چنین تنشی برقراری رابطه جنسی است. معهذا ، سایر اعمال جنسی، نظیر پرهیز وجماع منقطع ، مانع تنش و موجب نوروز واقعی(actual) میگردد. اختلالات اضطراب شدید مربوط به سد شدن لیبیدو مشتمل است بر نوروزهای نورآستنی ، خود بیماریانگاری،و اضطراب،که همه آنها از دیدگاه فروید واجد اساس زیستشناختی بودند
نوع دیگر اضطراب ، به بهترین وجه با احساس نگرانی یا ترس که از فکریا میلی سرکوب شده ناشی میشود، مشخص میگردد این نوع اضطراب مسئول پیدایش پسیکو نوروزهااست ـ نوروزهای هیستری، فوبی و وسواس (کاپلان وهمکاران، 1994 )
نظریه نو فرویدی
این نظریهها در دهههای 1920 و1940 وعمدتاً در نتیجه اختلاف نظر درباره آنچه تاکید افراطی فروید بر اهمیت تکانههای بیولوژیکی تلقی میشد ، خصو صاً تکانه جنسی و تهدیدی که آن تکانهها بر فرد تحمیل میکنند مطرح شدند. نو فرویدیها شخصیت آدمی را به میزان زیادی پیامد و نتیجه تاًثیرات اجتماعی میدانند . آنها براین باورند که «اضطراب اولیه» نه در آغاز تولد بلکه بعدها بروز میکند. زمانی که کودک نه تنها برای ارضای نیازهای فیزیولوژیکی اساسی بلکه برای حفاظت وحمایت نیز به والدین وابسته است . اضطراب در نتیجه ناکامی بالقوه یا واقعی چنین نیازهایی ایجاد میشود
بر طبق نظریه نو فرویدیها وقتی که دفاعهای اولیه که علیه اضطراب اولیه بکار گرفته میشوند منطقی ومعقول باشند به آسانی در موقعیتهای جدیدی مورد تهدید قرار نخواهند گرفت. اگر چنین دفاعهایی ضعیف باشند یا در نتیجه فشار روانی دراز مدت تضعیف گردند. آنگاه دفاعهای جدیدی شکل میگیرند که اضطرابهای جدید را دامن میزنند ودر نتیجه رواننژندی تمام عیاری ایجاد میشود. ( پاول و انرایت ، ترجمه رودسری وصبوری مقدم 1380 )
نظریههای رفتاری اضطراب
واتسن و دیگر نظریهپردازان رفتارگرا ، اختلالات اضطرابی را نتیجه یادگیری غلط و شرطی شدن میدانند ، یک موقعیت استرسزا که با موقعیتهای استرسزای قبلی شبیه است ممکن است موجب برانگیختن اضطراب در فرد شود
توقعات و مدلهای نادرست والدین بعنوان علت اضطراب در دیدگاه یادگیری مورد تاکید واقع شده است
والدین که انتظارات خارقالعاده ویا بیش ازاندازه از کودکان خود دارند ، موجب ایجاد اضطراب درآنان میشوند. به همین ترتیب اگر والدین دارای واکنشهای اضطرابی در برابر موقعیتهای ییاهمیت باشند، کودکانشان میآموزند که در برابر مسا ئل جزئی وبیاهمیت واکنشهای اضطرابی شبیه به واکنشهای والدین ازخود ظاهرسازند
قصور درآموختن شایستگیهای لازم نیز میتواند علت اضطراب محسوب شود زیرا شخصی که شایستگیهای لازم را آموخته است در سازگاری وحل مسائل زندگی، موقعیتهای کمی را تهدید کننده میبیند، ولی شخص مبتلا به اضطراب بدلیل نبود شایستگیهای لازم، بسیاری از موارد معمولی زندگی را اضطرابزا و تهدید کننده احساس میکند. ( آزاد: 1372 )
نظریه یادگیری شناختی ـ اجتماعی (csl )
این دیدگاه از رفتار گرایی تحول یافت وگسترش آن در نتیجه نارضایتی از چیزی بود که انعطاف ناپذیری وعقاید ساده گرایانه رفتارگرایی محض خوانده میشد
بندور(1969 ) این نظر را درست میدانست که ترس و اضطراب فراگرفته میشوند ولی برای این یادگیری چهار مکانیسم اجتماعی را بر شمرد
نخست ترس ممکن است ازطریق شرطیسازی کلاسیک دقیقاً به همان شیوهای که توصیف شد، فرا گرفته شود
مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی فایل ورد (word)
مقدمه
ضرورت مدیریت در اسلام
تعاریف کنترل و نظارت
نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
طراحی سیستم کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی
نتیجه
منابع
مقدمه
نظارت و کنترل یکی از ارکان مدیریت به شمار می آید و مدیر به عنوان یکی از وظایف اصلی خود باید شیوه ها و امکانات و عملیات گوناگون تشکیلات را زیر پوشش نظارتی قرار دهد تا حرکت دستگاهها به انحراف و امکانات موجود به هدر نرود
مدیر در حیطه نظارت، کلیه فعالیتها را با برنامه می سنجد و در صورت تطابق شیوه ها و مقدار و نوع فعالیتها با برنامه و هدفهای تعیین شده، سلامت دستگاه مربوط را اعلام می کند ولی در صورت تطابق نداشتن عملیات واحدها و افراد با هدفها و برنامه ها مدیر باید از اصل هدایت استفاده کند و با هدایتها و راهنماییهای مناسب انحراف را اصلاح و خسارتها را جبران نماید. به کمک کنترل است که مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدفها و انجام عملیات آگاهی یافته و قدرت پیگیری ایجاد می شود و زمان مناسب برای سنجش و اصلاح آنها را پیدا می کند. کنترل ابزار کار مدیران در رده های مختلف سازمان از مراتب عالی تا رده های سرپرستی است و لزوم آن را در سطوح مختلف بسادگی می توان احساس کرد. سازمان بدون وجود یک سیستم کنترل در تحقق هدفهای خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود بدرستی استفاده کند
در اسلام ارزشیابی، حسابرسی و سایر اصطلاحاتی که در حقیقت برای بیان نظارت و کنترل مورد استفاده قرار گرفته، فراوان بحث شده است. در حقیقت سه مرجع بر کارگران و مدیران حکومت اسلامی نظارت دارند و یا به بیان دیگر، کارگزاران حکومت اسلامی در مقابل سه مرجع یعنی خدا، امام و مردم مسئولند
در اسلام نظارت تنها در چارچوب وظایف دولت و حکومت خلاصه نمی شود، بلکه کلیه افراد جامعه موظفند بر اساس یک تکلیف شرعی همچون نماز و روزه بر امور اجتماعی و رفتار افراد و اطرافیان نظارت همگانی و عمومی داشته باشند. نظارت عمومی که به آن امر به معروف و نهی از منکر می گویند دارای مراحل و درجات مختلفی است و برحسب اینکه شخص چگونه مرتکب گناه شود، از تکلیف خود سرباز زند، نحوه برخورد با او و دادن تذکر تفاوت دارد. مسلمان معتقدند خداوند را همواره حاضر و ناظر بر امور می داند
بنابراین چه کنترل باشد و چه نباشد احساس می کند که باید بر نفس خود مسلط باشد
و از جاده صحت و درستی منحرف نگردد. انسان متقی در اسلام، انسانی است که مجهز به یک دستگاه کنترل متشکل از اصول اعتقادی، عقل، فطرت، وجدان و ضمیر روشن می باشد. او خدا ترس است. چنین فردی قطعاً خود کنترل خواهد بود. التفات و توجه به مسائل حرام و حلال، پرهیز از گناهان و انجام کارهای صواب همه شیوه هایی هستند که فرد مسلمان را خود کنترل می سازد، بنابراین با انجام یک سلسله برنامه های فرهنگی و ارشادی می توان در چنین زمینه مساعدی بذر خود کنترلی را در سازمان پراکند و بارور ساخت
هر رشته ای از رشته های گوناگون علوم را پایه ها و ارکانی است که مسائل مربوط در حوزه آن علم بر محور آن اصول می چرخند. و در ارتباط با آن اصول معنا می دهند، و آنگاه که یکی از ارکان مربوط متزلزل شود مجموعه آن سازمان فکری و علمی متزلزل خواهد شد
مدیریت نیز همانند دیگر رشته های علوم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی دارای ارکان و اصولی است که شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و کنترل می باشد. بنابراین نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت به شمار می رود به گونه ای که بدون توجه به این جزء سایر اجزای مدیریت مثل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آنها وجود ندارد. در واقع زمانی که یک برنامه تهیه شد و برای اجرای آن سازماندهی صورت گرفت و رهبری و هدایت آن مشخص شد، انتظار این است که هدفهای برنامه تحقق پیدا کند و در اجرای برنامه، اطمینان وجود داشته باشد که روند حرکت دقیقاً به سوی هدفهای تعیین شده است
بنابراین مدیر به عنوان یکی از وظایف اصلی خود باید شیوه ها، امکانات و عملیات گوناگون تشکیلات را زیر پوشش نظارتی قرار دهد تا حرکت دستگاهها به انحراف و امکانات موجود به هدر نرود
ضرورت مدیریت در اسلام
در اجتماع منافع و مقاصد اشخاص با یکدیگر ارتباط و اشتراک پیدا می کند و برای هر چه مطلوبتر شدن این ارتباط و پایمال شدن حقوق، تعیین وظایف، معرفی حدود و رعایت حقوق ضرورت دارد تا حق از باطل و راستی از کژی مشخص گردد. اینجاست که هماهنگی بین افراد و واحدهای اجتماعی، هدایت بسوی هدف، نظارت بر ضوابط و ارزشیابی کارها، ضرورت مدیریت را روشن می سازد
از دیدگاه اسلام ضرورت مدیریت تا آنجاست که اگر گروهی قصد مسافرت داشته باشند، درحالی که تعدادشان از سه نفر هم کمتر نباشد باید یکی از آن سه را به عنوان مدیر برگزینند تا روح نظم و انضباط را بر اجتماع کوچک حاکم گردانند، تا کارها در ناه نظارت و هماهنگی مدیر نتیجه مطلوب را به دست آورد
پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص) فرمود:“الاکان ثلاثه فی سفر فلید مروااحدهم”
“ هرگاه در مسافرت تعداد مسافران به سه نفر رسید باید یکی از آنها مدیریت گروه را به عهده گیرد.”( کنزل العمال، جلد6،ص717)
بنابراین ضرورت مدیریت در زندگی اجتماعی تا آنجاست که حتی بسیاری از حیوانات که به صورت اجتماعی زندگی می کنند بر اساس فرمان غریزه، مدیری را بر می گزینند تا در اداره محیط اجتماعی خود ناظر به ضوابط و مسئولیتها باشد، مطالعه در زندگی زنبور عسل و مورچگان می تواند این معنا را کاملاً روشن نماید
قرآن کریم ضرورت مدیریت را در موارد گوناگون و با شکلها و شیوه های خاصی بیان می دارد تا جامعه بشری را به این اصل اساسی متوجه سازد. در قرآن کریم آمده است
“ و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی”
“ موسی به برادرش هارون گفت: تو درمیان قوم من جانشینم باش.”( سوره اعراف آیه 142)
همچنین پیامبر اسلام نیز همانند دیگر پیامبران الهی، از جانب خداوند مامور شد تا در آخرین سال عمرش در سفر حجه الوداع، جانشین خویش را به مردم معرفی نماید و به طور رسمی و اختصاصی، با منصوب نمودن علی(ع) به خلافت و امامت، تکلیف مدیریت را در امور دین و دنیای امت اسلامی مشخص سازد
“ یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس”
“ ای پیغمبر! آنچه از جانب خدای تو، در مورد معرفی علی(ع) بر تو نازل گردیده ابلاغ کن و اگر کار معرفی مدیریت امت اسلامی صورت نگیرد رسالت خدا را انجام نداده ای، دلهره نداشته باش که خداوند تو را از شر مردم بدخواه حفظ می کند.”( مائده، آیه 67)
{ سازمان بدون وجود یک سیستم کنترل در تحقق هدفهای خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود بدرستی استفاده کند.}
تعاریف کنترل و نظارت
مقاله فناوری اطلاعات و جهانی شدن فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله فناوری اطلاعات و جهانی شدن فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله فناوری اطلاعات و جهانی شدن فایل ورد (word)
فناوری اطلاعات وجهانی شدن
جهانی شدن
فناوری اطلاعات و ارتباطات
بعد اجتماعی
تأثیرات اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند جهانی شدن
بعد فرهنگی
1- مشابهت در شلیک گلوله به دورترین فاصله و ارسال پیام نیز به دورترین فاصله.
2- دستیابی مشترک در شیوه های عبور از موانع
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله فناوری اطلاعات و جهانی شدن فایل ورد (word)
1- بخشایش اردستانی، احمد، نقش رسانه های خبری در جهانی شدن، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره جدید شماره 4 ، تهران :1382
2- جیمز استوور، ویلیام، تکنولوژی اطلاعات در جهان سوم، ترجمه دکتر رضا نجف بیگی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
3- سجادی، مهدی، جهانی شدن و پیامدهای چالش برانگیز آن بر تعلیم و تربیت، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز، دوره سوم سال دهم 1382
4- عطاران،محمد، جهانی شدن، فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت ،تهران: آفتاب مهر 1381
5- فرهادی، ربابه ، نقش فناوری اطلاعات در آموزش، فصلنامه کتاب،نشریه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دوره چهاردهم ، شماره چهارم . 1382
6- کرکماز علمدار، جهانی سازی و ارتباطات
7- کئوفیلیپ ، دسترسی همگانی در عصر دانش جهانی
8- کمیته سواد فناوری اطلاعات شورای ملی پژوهش ایالات متحده ،تبحر در فناوری اطلاعات،ترجمه علی حسین قاسمی، تهران: نشر چاپار 1381
9- گلستان، دارا، پیش درآمدی کوتاه بر گلوبالیزیشن یا جهانی شدن
10- محسنیان راد،مهدی، شیوه های رویارویی کشورهای در حال توسعه با چالش های تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات
11- معتمدنژاد،کاظم، نابرابری جهانی در توسعه ارتباطات
جهانی شدن
«پایان جنگ سرد با جهش های عظیمی در عرصه ارتباطات مصادف شد از اوایل سالهای 1990 با به بازار آمدن دیش های گیرنده امواج صوتی و تصویری و سپس ایجاد خطوط اینترنتی و سقوط قیمت ارتباطات که نتیجه آن سرعت بخشیدن بی سابقه ای در امر خبرگیری و خبررسانی و تبادل اطلاعات شد مردم جهان را تا حدی که قبلاً در تصویر نیز نمی گنجید به هم نزدی کرد. با ایجاد سرعت در ارتباط و حمل و نقل به نظر می رسید که جهان هر روز کوچکتر می شود. و برای اشاره به این کوچک تر شدن، اصطلاحاتی مانند دهکده جهانی و دنیای کوچک متداول شد. دوران جنگ سرد با فروپاشی شوروی پایان یافته بود و تبعاً دوران پس از آن خصوصیات دیگری داشت و لازم بود برای سهولت در کار برای آن نامی انتخاب شود. گلوبالیزیشن یا گلوبالیسم و یا همان جهانی شدن نامی است که دوران پس از دوران جنگ سرد را باید تداعی کند و صرفاً یک نام است و نه بیشتر از آن. این دوران که ما در ابتدای آن قرار داریم خصوصیاتی دارد که هنوز بر کسی کاملاً روشن روشن نیست. این که این دوران چه مراحلی را طی خواهد کرد و یا چگونه خاتمه خواهد یافت نامشخص است. آنچه مشخص است این است که با آغاز قرن بیست و یکم ما بطور قطعی به دورانی پاگذارده ایم که با دوران های قبلی تفاوت های ماهوی بسیاری دارد و گویا قرارداد نانوشته ای بوجود آمده که این دوران جدید را دوران گلوبالیزیشن بخوانندن. ارتباطات در سطح جهان و ما بین مردم هر روز گسترش و سرعت بیشتری پیدا میک ند. محصولات ساخته شده در هر نقطه ای از جهان را می توان در نقاط دیگر جهان یافت. سفر کردن در جهان هر روز بیشتر و سریعتر می شود. روزنامه نگاران، دانشمندان روشنفکران، سازمانهای صنفی و ; هر روز بیشتر جهانی می شوند و در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته و از دستاوردهای یکدیگر بهره مند می شوند. با انتقال افراد به این و آن سوی جهان هر چه بیشتر فرهنگها در همدیگر ادغام می شوند. برخلاف تصور برخی ها جهانی شدن تنها جنبه اقتصادی ندارد و تمامی حوزه های دیگر از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را شامل می شود. برخی ها این را نشانه هایی از آغاز پروسه ایجاد و تکوین یک تمدن جهانی می دانند»
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مجموعهمهارت ها ،ابزارها و فنونی که در خدمت تولید، پردازش، توزیع و اشاعه اطلاعات قراردارد یا به عبارت دیگر مجموعه سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای بهینه سازی، تولید دریافت، سازماندهی ، پردازش و اشاعه اطلاعات به خدمت گرفته می شود. فناوری اطلاعات نام دارد. اعضای خانواده فناوری اطلاعات عبارتند از:رایانه های بزرگ، ریزرایانه ها ، لوح های فشرده، تلفن های بی سیم،چاپگرهای لیزری و رنگی، تلفن های همراه ، تصاویر متحرک و رایانه ای، شبیه سازی رایانه ای، دی وی دی، رادیو ضبط و تلویزیون دیجیتالی بزرگراههای اطلاعاتی، شبکه های رایانه ای، فرارسانه ای ها،اینترنت،چند رسانه ای ها ، ابر رایانه ها،تلفن ویدئویی، واقعیت های مجازی، شبکه های گسترده جهانی، وب و مانند آنها»
«تکنولوژی های جدید اطلاعاتی، ارتباطاتی شامل تمامی فن آوری هایی است که گونه های مختلف ارتباطات را میان انسان ها با یکدیگر، انسان ها با سیستم های الکتریکی و سیستم های الکترونیکی با هم میسر می سازد
بعد اجتماعی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]