مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word) دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
2 -حضور اسماعیلیه در مصر
2 ـ 1 مهمترین اقدامات فاطمیان
2 ـ 2 سقوط فاطمیان در مصر
-3صلاحالدین ایوبى در یک نگاه
-4اقدامات صلاحالدین ایوبى در براندازى مذهب شیعه
4 ـ 1 اقدامات صلاحالدین در تضعیف تشیع در عصر وزارت
4 ـ 2 پایان دولت فاطمى و آغاز حکومت صلاحالدین
4 ـ 3 صلاحالدین ایوبى و مبارزات او با مذهب تشیع در عصر حکومتش
4 ـ 3 ـ 1 برخورد نظامى و سرکوب حرکتهاى شیعى
4ـ 3 ـ 2اقدام فرهنگى
الف. حمایت از علماى (اهل تسنن):
ب -تأسیس و رونق بخشیدن به مدارس علمیه اهل تسنن
ج. از بین بردن مراکز علمى فاطمیان و مبارزه با برگزارى مراسم شیعى
نتیجه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word)
ـ ابن اثیر، محمد بن عبدالکریم شیبانى، الکامل فى التاریخ، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1408ق
ـ ابن تغرى بردى، ابوالمحاسن یوسف، النجوم الزاهره فى ملوک مصر و القاهره، قاهره، 1375م
ـ ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادى، تهران، 1359
ـ ابن خلّکان، وفیات الاعیان، تصحیح احسان عباسى، بیروت، 1977 م
ـ ابن شداد، بهاءالدین، النوادر السلطانیه، تحقیق جمالالدین، قاهره، مکتبه الخانجى، 1994 م
ـ ابن مأمون، جمالالدین ابوعلى موسى، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى، 1983م
ـ ابن مسیر، محمد بن على بن یوسف، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى للاثار الشرقیه، 1981 م
ـ ابن واصل، مفروج الکروب فى اخبار بنى ایوب، قاهره، 1953م
ـ ایوبیان، عبیداللّه، نقش قهرمان شرق در پیشگاه تاریخ، تهران، کتابفروشى سعدى تهران
ـ جمعى از نویسندگان، تاریخ تشیع، زیر نظر سیداحمدرضا خضرى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
ـ رحیمزاده، مهدى، جنگهاى صلیبى، تهران، 1334
ـ سلطان عبدالنعیم، المجمعه المصرى فى العصر الفاطمى، قاهره، دارالمعارف، 1405 ق
ـ شهابالدین یاقوت بن عبداللّه حموى، معجم المؤلفین، بیروت، دار صادر، بىتا
ـ شهروزى، شمالدین محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح فى تاریخ الحکماء و الفلاسفه، ترجمه ضیاءالدین درّى، تهران، چاپخانه دانش، 1316
ـ شیخ قاسم الشماعى الرفاعى، بعلبک فى التاریخ، بیروت، 1404 ق
ـ صنهاجى، ابوعبداللّه محمد، اخبار ملوک بنى عبید و سیرتهم، تحقیق جلول احمد البدوى، الجزایر، المؤسسه الوطنیه، 1984 م
ـ طقّوش، محمد سهیل، دولت ایّوبیان، ترجمه عبداللّه ناصرى، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1374
ـ عبداللطیف، حمزه، الحرکه الفکریه فى المصر العصرین ایّوبى و المملوکى، قاهره، 1906م
ـ ـــــــــــــــ، الحرکه الفکریه فى مصر العصرین ایوبى و المملوکى، وزاره الثقافه و الارشاد القومى، المؤسسه المصریه العامه، بىتا
ـ عبده، قاسم، ماهیه الحروب الصلبیه، کویت، المجلس الوطنى، 1410 ق
ـ فلیپ، تاریخ عرب، ترجمه محمد سعیدى، تهران، 1959م
ـ قبادیانى، ناصرخسرو، سفرنامه، تحقیق محمود بیرسیاقى، تهران، 1370
ـ مردوخ، محمد، تاریخ کرد و کردستان، تهران، 1326
ـ مصرى، عبدالرحمن بن عبداللّه، فتوح مصر و اخبارها، قاهره، 1411ق
ـ معررى سامى، قاموس الاعلام، استانبول، 1881 م
ـ مقریزى، احمد بن على، اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، تحقیق جمالالدین شیال، قاهره، المجلس الاعلى للشؤن الاسلامیه، 1387 ق
ـ مقریزى، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، قاهره، مکتب فرهنگى و دینى
ـ مناوى، محمدحمدى، الوزاره و الوزراء فى العصر الفاطمى، قاهره، 1970م
ـ ناصرى، عبدالله، فاطمیان در مصر، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1379
ـ نوبختى، حسن بن موسى، فرق الشیعه، تصحیح محمدصادق آل بحر العلوم، نجف، چاپخانه حیدریه، 1355 ق
ـ هاینس هالم، فاطمیان و سنتهاى تعلیمى و علمى آنها، ترجمه فریدون بدرهاى، تهران، 1377
چکیده
بررسى وضعیت شیعیان در جوامع مختلف و چگونگى برخورد حاکمان با آنها غالبا از موضوعات مورد توجه برخى از محققان بوده است. در این مقاله ضمن بررسى وضعیت شیعیان در عصر صلاحالدین ایوبى به چگونگى به قدرت رسیدن او از دل حکومت فاطمیان در مصر و چگونگى برخورد او با تشیع اشاره مىشود. در ضمن علل کمرنگ شدن تشیع در مصر نیز بررسى شده است
واژگان کلیدى: تشیع، مصر، شیعیان مصر و صلاحالدین ایوبى.
مقدمه
حاکمان شیعه (ادریسیان و فاطمیان) حدود چهار قرن در شمال افریقا حکم راندند. ادریسیان زیدىمذهب و فاطمیان که محور اصلى بحث در این تحقیق هستند، جزء شیعیان اسماعیلیه محسوب مىشدند. طبیعى است بنابر «الناس على دین ملوکهم» مردم شمال افریقا (مصر) نیز شیعه بودند و حکومتهاى یاد شده، تمام تلاش خود را در همراه کردن مردم تحت امر خویش با تشیع به کار مىبستند و در این راه توفیقات زیادى هم به دست آوردند. اما با سقوط فاطمیان و روى کار آمدن صلاحالدین ایوبى تقریبا تشیع به یکباره از آن سامان رخت بست. در این پژوهش برآنیم که در حد توان به این سؤالها پاسخ گوئیم
1 برخورد صلاحالدین ایوبى با شیعیان و مذهب تشیع چگونه بوده است؟
2 نقش تعصب در عملکرد و برخورد صلاحالدین با شیعیان چقدر بوده است؟
3 صلاحالدین براى پیشبرد اهداف خود از چه ابزارى استفاده مىکرد؟
به نظر مىرسد که صلاحالدین با تعصب بالاى خود در جهت محو شیعه در مصر تلاش کرده است و این همان فرضیهاى است که در این نوشتار به اثبات خواهد رسید. هدف از این تحقیق شناخت وضعیت شیعیان مصر در قرن ششم (عصر صلاحالدین ایوبى) است
1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
طبیعى است که مردم مصر در عصر حکومت فاطمیان شیعه بوده و به مذهب و اعتقادات خود پاىبند بودند. دستگاه خلافت با تأسیس مراکز علمى بزرگ، مثل الازهر و برپایى و جا انداختن مراسم و شعائر بزرگ شیعه، مثل عید غدیر358 (به عنوان مظهر حقانیت شیعه)، عاشورا359 (مظهر مظلومیت شیعه)، نیمه شعبان360 (یکى از اصلىترین عقاید شیعه، یعنى انتظار) و سایر مراسم و بزرگداشتها مردم را به مذهب، آشناتر و دلگرمتر مىکردند و مردم هم به قصد نشان دادن میزان علاقهمندى خود به مذهبشان در این مراسم حضور فعال داشتند. حکومت هم در این زمینه، مساعدتهاى لازم را انجام مىداد و زمینه مناسب را براى انجام امور یاد شده فراهم مىکرد. از نظر اقتصادى و اجتماعى هم اگرچه حکومت فاطمى گاهى اوقات با بحرانهایى روبهرو بود، ولى در این دوره، آرامشى نسبى در جامعه حاکم بود،361 زنان از منزلتى خاص برخوردار بودند و سالخوردگان و بیوهزنان در مراکز خاصى نگهدارى مىشدند.362 به طور کلى از گزارشهاى تاریخى مىتوان نتیجه گرفت که مردم در این دوره، از نظر معیشتى و فرهنگى و براى انجام امور مذهبى خویش مشکل جدى نداشتهاند. با توجه به حضور اسماعیلیان در مصر و اقدامات فرهنگى و فکرى آنها، در ادامه درباره آنها بحث مىشود
یکى از فرقههاى مهم شیعه، فرقه اسماعیلیه است. پیروان این فرقه به امامت اسماعیل، پسر امام صادق علیهالسلام اعتقاد دارند. این در حالى بود که اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیهالسلام از دنیا رفت و آن حضرت نیز بارها بر امامت فرزند کوچکتر خود، امام موسى کاظم علیهالسلام تأکید کرده بود.363
اسماعیلیه به دو گروه عمده تقسیم شدند
الف. گروهى قائل شدند که اسماعیل نمرده و قائم اوست. ایشان به اسماعیلیه خالصه شناخته مىشدند
ب. گروه دیگرى معتقد شدند که امام صادق علیهالسلام بعد از اسماعیل، نوه خود، یعنى محمد بن اسماعیل را به امامت منصوب کرده است. ایشان به نام مؤسس فرقه خویش، یعنى «اسماعیلیه مبارکه» شهرت یافتند.364
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]