سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در گفتار دیگرى که از این مقوله است فرمود : ] از مردمان کسى است که کار زشت را ناپسند مى‏شمارد و به دست و زبان و دل خود آن را خوش نمى‏دارد ، چنین کسى خصلتهاى نیک را به کمال رسانیده ، و از آنان کسى است که به زبان و دل خود انکار کند و دست به کار نبرد ، چنین کسى دو خصلت از خصلتهاى نیک را گرفته و خصلتى را تباه ساخته ، و از آنان کسى است که منکر را به دل زشت مى‏دارد و به دست و زبان خود بر آن انکار نیارد ، چنین کس دو خصلت را که شریف‏تر است ضایع ساخته و به یک خصلت پرداخته ، و از آنان کسى است که منکر را باز ندارد به دست و دل و زبان ، چنین کس مرده‏اى است میان زندگان ، و همه کارهاى نیک و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهى از منکر ، چون دمیدنى است به دریاى پر موج پهناور . و همانا امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک کنند و نه از مقدار روزى بکاهند و فاضلتر از همه اینها سخن عدالت است که پیش روى حاکمى ستمکار گویند . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:53 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله زن شاهی فایل ورد (word) دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زن شاهی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله زن شاهی فایل ورد (word)

مقدمه      
فصل اول          
موقعیت جغرافیایی       
پیشینه تاریخی آب اسک   
دلایل انگیزه های پژوهش   
پیشینه تحقیق      
روش و شیوه تحقیق   
مشکلات مطالعه و پژوهش   
پرسش مطالعه      
فصل دوم         
مراسم زن شاهی      
مراسم برف چال      
فصل سوم         
منابع     

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله زن شاهی فایل ورد (word)

ـ روش تحقیق در انسان شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، نشر نی ،

ـ روش های تحقیق در علوم اجتماعی ، ارل ببی ، ترجمه رضا فاضل

ـ مجله انسان شناسی ، سهیلا شهشهانی ،

ـ نقش زن در شمال کشور ، رضا فرهادی

ـ زمینه انسان شناسی فرهنگی و اجتماعی ، دکتر رحیم فرخ نیا

نقش انسان شناسی در شناخت انسان و فرهنگ

دیگر شناسی لازمه شناخت خویشتن است . تمرکز بر خویشتن نیز نمی تواند کامل گردد مگر با شناخت دیگری . بهره گیری از تجارب دیگران یکی از نقاط قوت فرهنگ ایران است و انسان شناسی که تمرکزی بر فرهنگ است باید بدین خصوصیت ایرانی بیشتر توجه کند . فقط تجربه و درک کامل دو فرهنگ متفاوت است که انسان را قادر می کند دلایل وجودی برابر و امکان ابزار احساس و اندیشه برابر را در دو فرهنگ ببیند . فرهنگ توان اندیشیدن بشر است . انسان شناسی نوین مطالعه دیگری را به شیوه مشاهده و تماس مستقیم در دستور کار دارد . در این مطالعات از نوع مشاهده مستقیم و اطلاعات شاهدان می توان گزارش های جالب ، دقیق و صادقانه کم و بیش ، راجع به اقوام دیگر یافت و هیچ وقت در آنها با نظریه پیچیده برخورد نمی کنیم چرا که مشاهدات متکی بر نظریه ای معین یا معطوف به اثبات فرضیه ای نیست و به مفهوم امروزی مطالعاتی علمی محسوب نمی شود . اما این ویژگی خود بخشی از مطالعات مدرن انسان شناسی است و استفاده از روش تحقیق مناسب بسیار بیشتر از اتکا به نظریه ای پیچیده دارد . انسان شناسی مطالعه و شناخت دیگری را در دستور کار دارد ، یعنی کسی که در قیاس با ما دیگر گونه اندیشیده و زندگی می کند و وجود مستقل از ما دارد و بر مبنای درک ما از دید ما عجیب و خاص جلوه می کند

مطالعه میدانی ، گفت و گو ، کنش متقابل و حضور مستقیم در عرصه های کار و زندگی و مراسم و آیین ها همه راه و روش مطالعه اقوام و گروه های دیگر است و می توان گفت مطالعات انسان شناسی ، شخصی تعیین می شود هر کس به شکل خاصی مطالعه میدانی را پیش می برد ، گفت و گو می کند و در عرصه های دیگر با آنها شرکت می جوید . در مقابل نیز مردم هم هر یک به نحوی حاضر به همکاری با محقق هستند . در هر دو این علم امروزه یکی از شاخه های مهم و مطرح علوم اجتماعی است و در این تحقیق نیز کوشش گردیده که تا حد امکان و با ابزار و سئوالاتی همه جانبه در مورد این رسم خاص که تحقیقی است چند بعدی در مورد رسم حکومت زنان در روستای آب اسک که موازات دارد با رسمی دیگر به نام برف چال در همان زمان ولی اینبار مردان آن روستا و سعی شده است که تا جایی که امکان داشته به توصیف هر دو مراسم پرداخته شود

فصل اول

موقعیت جغرافیایی

 « آب اسک » روستایی واقع در 80 کیلومتری استان تهران و 70 کیلومتری شهرستان آمل است . از مسیر تهران ابتدا ، رودهن ، آبعلی ، پلور و از آن به فاصله 7 کیلومتر به « آب اسک » می رسیم

این روستا از توابع لاریجان در استان مازندران است . در قدیم در سمت راست جاده ( تهران ـ آمل ) واقع بوده که به علت سرمای شدید زمستان ، پشت به آفتاب بودن و قرار داشتن در میان شکاف کوه به سمت مقابل کوه نقل مکان کرده اند

 از لحاظ زیبایی ، مسیر جاده ، شیب تند کوه و آثار به جا مانده از منازل قدیم در میان سنگ ها و شکاف کوه تعجب همگان را به خود جلب می کند . ( عکس شماره 1 )

 برای رسیدن به روستا ، به قراری که نقل شده می بایست از پلی که بر روی رودخانه هراز واقع است و بیش از 20 متر ارتفاع از سطح آب قرار دارد عبور کرد . ارتفاعات بالاتر از « آب اسک » به فاصله چند کیلومتر به دشت « لار » می رسیم . این دشت از مناظر بدیع جهان است که به عنوان پارک ملی ثبت گردیده و آن محل مراسم « برف چال » نیز هست . (عکس شماره 2)

 از لحاظ آب و هوایی مانند استان های شمالی کشور است . با این تفاوت که در مجاورت آن وجود کوه « دماوند » دارای زمستان های سخت می باشد

جمعیت روستا در حال حاضر حدود 220 خانوار « بومی »[1] و بیش از 450 خانوار « فصلی »[2] می باشد

زبان این مردمان مازندرانی و ارتباطشان از هر حیث بیشتر با استان مازندران و شهر آمل است . اکثریت دامدار و کشاورزند . عده ای هم به شغل پرورش ماهی و رستورانداری اشتغال دارند

این روستا دارای آب ، برق ، تلفن ، درمانگاه ، دبستان ، مدرسه راهنمایی و دبیرستان در یک میدان اصلی است

پیشینه تاریخی « آب اسک »

 

1 بومی : جمعیت های ساکن ، افراد و خانواده هایی که روستای « آب اسک » زادگاهشان است . در آن روزگار سپری می کنند و بر اساس زبان آداب و رسوم و به طور کلی فرهنگ آن با یکدیگر مناسبت اجتماعی دارند

 2 جمعیت های غیر ساکن جابجا شونده و دربرگیرنده جمعیت های بومی و غیر بومی که به طور فصلی بیشتر تابستان در « آب اسک » ساکن می شوند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ