مقاله معنی هنر فایل ورد (word) دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله معنی هنر فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله معنی هنر فایل ورد (word)
1-پیش گفتار
2-معنی هنر
1-2ـ هنر از دیدگاه بزرگان نقاشی
اوژن دلاکروآ (1798- 1863 میلادی)
گوستاوکوربه ( 1819- 1877 میلادی)
ماکس بکمان (1884- 1950 میلادی)
جکسون پولاک (1912-1956 میلادی)
3- چگونگی پیدایش هنر (مدرن)
1-3ـ تعریف مکتب کوبیسم
1-1-3ـ پیشگامان مکتب کوبیسم
براک، جرج (1963-1882)
2-3ـ تعریف مکتب اکسپرسیون
1-2-3ـ پیشگامان مکتب اکسپرسیونیسم
ماکس بکمان (1884-1950)
3-3ـ تعریف کولاژ
1-3-3ـ تاریخچه کولاژ
2-3-3ـ کولاژ و پیشگامان آن
نتیجهگیری
گزارش کار
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله معنی هنر فایل ورد (word)
1-آرناسن، بوروارد دوها روارد- تاریخ هنر نوین – ترجمه : محمدتقی فرامرزی- انتشارات اگه- تهران- 1375
2-بسیج، احمدرضا- فلسفه هنر – انتشارات مرید – تهران –
3-پاکباز، روئین – در جستجوی زبان نو – انتشارات نگاه
4- پاکباز، روئین- دایره المعارف هنر- انتشارات فرهنگ معاصر- تهران- 1378
5- تامک، پطر- سیر تحول عکاسی – ترجمه: محمد ستاری – انتشارات سمت
6- توستوی، لئون- هنر چیست؟ به ترجمه کاوه دهگان- انتشارات امیر کبیر – تهران-1364
7- جیسون، ه.و- سر چشمه های نخستین هنر مدرن – ترجمه: دکتر ابوالقاسم جزایری – انتشارات فرآیند – تهران – 1379
8- حسامی، منصور- دروس اختصاصی کارشناسی ارشد هنر، جلد دوم-انتشارات شابک- تهران- 1378
9- حسینی، مهدی – فصلنامه هنر – شماره پانزدهم – کولاژ و مکتبهای نوین – بهار –1367
10- ذولفقاری، غلامحسین- رهنمون- انتشارات آگه- تهران- 1377
11- رید، هربرت – فلسفه هنر معاصر – ترجمه: محمد تقی فرامرزی – انتشارات نگاه- تهران- 1362
12- ضیاء پور، جلیل- مختصر تاریخ هنر، جلد دوم – انتشارات شابک – تهران – 1377
13- گاردنر،هلن. – هنر درگذر زمان – انتشارات آگاه
14- موری، پیتر و لیندا – فرهنگ هنر و هنرمندان – انتشارات روشنگران
15- محمد حسین بن خلف تبریزی متخلص به برهان تصحیح و تعلیق – برهان قاطع- انتشارات امیر کبیر
1-پیش گفتار
«ای حسن تو در کل مظاهر، ظاهر وی چشم تو در کل مناظر، ناظر
از نور رخ و ظلمت زلفت دایم قومی همه مومنند و قومی کافر[1]»
یکی از ویژگیهای انسان که او را از سایر موجودات ممتاز می کند، تشخیص ظرافت و نظم و اعتدال و احساس حسن و جمال است. بدین جهت است که مناظر زیبای طبیعت و نظام آفرینش و صفحات جالب و دواوین و لوحههای دل انگیز شعر و نقاشی و خط که از دست سحر آفرین استادان چیره دست، ظهور یافته، او را مجذوب و مشعوف ساخته و نظرش را به سمت خود معطوف میدارد
جمال و زیبائی و کمال ورهیافت در محضر نقاش و قلم ساز و صحنه پرداز و معمار و مبدع جمیله هستی است که منشاء هنرهای زیباست. علاقه به زیبائی که فطری آدمی است، ذوق را می شکوفاند تا هر آنچه نشانی از زیبائی و جمال دارد و دفتری از معرفت کردگار همراه، او را ملهم کند و ذوق هنرمند آنرا با اندیشههای عمیق و دقیق خود درامیخته، به صورت اثر و هنر در منظر و مرآی باهوشان و سرمستان می ناب هستی که معرفت تام و تمام است قرار دهد[2]
جمال شاهد مقصود چشم بر راه است بکوش و پاک کن آئینه از غبار اینجا[3]
هنر همچون مقوله عشق است که رفتن در وادی آن وتحقیق پیرامونش ابتدا سهل می نماید: اما وقتی دستی بر آن گرفتی حرارتش وجود را می سوزاند و تنها آنان که صابرند و به پایمردی ثابت و جانشان مجذوب معشوق ازلی تا شهر حق الیقین پیش می رانند.[4]
الا یا ایها ساقی ادرکاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها[5]
در این مجموعه گردآوری شده من سعی کردم تاثیر سبکها و شیوههایی که بر روی کار من اثر گذاشتهاند را بررسی کنم و مقدمهای باشد برای آشنا شدن بیشتر شما با سبک شخصی من و مکتبهایی که راهگشای سبک من بودهاند
با پرداختن به سبک کوبیسم و اکسپرسیونیسم و شیوه کولاژ سعی کردهام تاثیر این سبکها و تکنیک را بر روی آثارم شرح دهم و اینکه به وسیله آشنایی با این سبکها و شیوه های هنری چه راهکارهایی در پیش روی من قرار گرفته است و به چه صورت راهگشای آثار هنری من بودهاند
2-معنی هنر
در ابتدا با بیان معنی هنر و بررسی آن از نظر علمی و معنایی این مجموعه را آغاز می کنم
«هنر به ضم اول و فتح دوم، اوستا hunara. عظمت،استعداد، قابلیت هنری باستان Sunara] انسان فاضل[ سانسکریت Sundara زیبا، قشنگ. پهلوی hunar- ارمنی hnar- افغانی و بلوچی henar- کردی huner (فن و معرفت) صنعت، معرفت امری توام با ظرافت و ریزه کاری. هنرهای زیبا- صنایع مستظرفه»[6]
«هنر ART در معنای عام و انتزاعی، به هر گونه فعالیتی اشاره دارد که هم خود انگیخته و هم مهار شده باشد. بنابراین، (هنر) از فرایندهای طبیعت متمایز است (برخی هنرمندان اروپایی سده بیستم با گزینش شیء یافته به عنوان اثر هنری، این مرز را از میان برداشتهاند). در این معنای کمتر مصطلح، تمامی ابداعات و ساختههای مبتنی بر قوه خلاقه بشری در زمره (هنر) به شمار میآیند
[1] – شمس مغربی. دیوان کامل ص 121
[2] – بسیج، احمدرضا- فلسفه هنر- ص 1-2
[3] – صائب تبریزی. کلیات صائب. مقدمه و شرح حال به قلم امیری فیروزکوهی- ص
[4] – بسیج، احمدرضا- فلسفه هنر- ص 2-3
[5] – حافظ، دیوان حافظ براساس نسخه قدسی، مقدمه و تحقیق از عزیزا…
[6] – برهان قاطع. محمد حسین بن خلف تبریزی- جلد چهارم- ص 2381 پاورقی
مقاله راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی فایل ورد (word) دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی فایل ورد (word)
فصل اول: تعاریف راهنمایی، از دیدگاه های مختلف
تعاریف مشاوره
تفاوتهای راهنمایی و مشاوره
تاریخچه راهنمایی و مشاوره
مراحل روانکاوی
مشاوره به شیوه عقلی- عاطفی
در روش درمان شناختی
مشاوره به شیوه مراجع- محوری
مشاوره به شیوه واقعیت درمانی
مشاوره به شیوه رفتار درمانی
کاربردهای علمی راهنمایی و مشاوره
خلاصه
فصل دوم: راهنمایی و مشاوره تحصیلی
تعریف راهنمایی تحصیلی
تعریف مشاوره تحصیلی
تاریخچه راهنمایی تحصیلی
ضرورت راهنمایی تحصیلی
ضرورت مشاوره تحصیلی
اهداف راهنمایی تحصیلی
اهداف مشاوره تحصیلی
روشهای اجرای راهنمایی تحصیلی
ملاکهای هدایت تحصیلی
روشهای اجرای مشاوره تحصیلی
خلاصه
مقدمه
بحث اصلی این مقاله راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی است . این بحث به دو دلیل اهمیت دارد ، اول : بکار بردن واژه در معنای اصلی خود
دوم : راهنمایی مشاوره تحصیلی و شغلی خود شاخه ای از راهنمایی و مشاوره محسوب می شود
فصل اول
تعاریف راهنمایی ؛ از دیدگاههای مختلف :
در لغتنامه دهخدا : راهنمایی از دیدگاه لغوی به معنی هدایت و ارشاد کردن وارائه طریق تعریف شده است
در لغت نامه عمید : راهنمایی به معنای نشان دادن راه و هدایت فرد در جهت مشخصی آمده است
اما درباره راهنمایی صاحب نظران تعاریف متعددی ارائه داده اند
از نظر میلر : راهنمایی یعنی کمک منظم و سنجیده که فرد در نهایت در زمینه مورد علاقه اش تصمیم بگیرد
از نظر ترکسلر : از طریق راهنمایی ، تواناییها ، رغبتها و نیز محدودیتها مشخص می گردد
مک دانیل و شافتل : راهنمایی به فرد کمک می کند تا فرصتهای تحصیلی و شغلی و شخصی را به خوبی بشناسد
و تعاریف متعدد دیگری نیز درباره راهنمایی ، صاحبنظران ارائه داده اند که می توان در کتب مختلف مطالعه کرد
اما تمام تعاریفی که مورد راهنمایی مطرح شده چند ویژگی مشترک دارند
1 کمکی یاورانه بودن
راهنمایی به شناخت توانائیها و محدودیتهای فرد تاکید دارد
فرایند تصمیم گیری مناسب را تشریح و تحلیل می کند
همه انسانها به راهنمایی نیاز دارند
به نظر نگارنده راهنمایی فعالیتی است پویا و مستمر تا فرد از بروز مشکلات درآینده پیشگیری و از تواناییهای بالقوه اش حداکثر استفاده را ببرد
پس ازتعاریف بالا چند مورد را بررسی می کنیم
راهنمایی فعالیت و تلاشی پویاست
راهنمایی فعالیتی سازمان یافته است
محدودیتها هم هیچ گاه از نظر دور نمی ماند
2 مستمر بودن راهنمایی
4 راهنمایی از طریق ارائه اطلاعات عملی می شود
5 هدف غایی راهنمایی پیشگیری از بروز مشکلات است
تعاریف مشاوره
در فرهنگ نفیسی : مشاوره کنکاش کردن و تبادل آراء تعریف شده است
در لغت نامه دهخدا : مشاوره به معنی کنکاش کردن ، مشورت کردن ، سگالیدن است
در فرهنگ عمید : مشاوره به معنی مشورت کردن – کنکاش کردن – رایزنی بکار رفته است
درزمینه مشاوره مانند راهنمایی صاحبنظران مختلف تعاریفی ارائه دادند
به نظر پاترسون : مشاوره جریان یاورانه ای است که در آن برقرار رابطه صمیمی بین مراجع و مشاور ضرورت دارد
به عقیده آرباکل : مشاوره رابطه تخصصی بین مراجع و مشاور است
دنیک مایر : مشاوره رابطه حسنه بین مراجع و مشاور است
پپینسکی : به نظر ایشان مشاوره فعالیتی تخصصی است که به درمان مشکلات عاطفی نسبتاً سطحی که علل جسمانی ندارد می سنجد
به نظر چالمر : مشاوره برقراری ارتباط ، گوش دادن فعال و بهره گیری از مهارتها است
به نظر استفلر وگرانت : مشاوره رابطه تخصصی فردی و گروهی است که مراجع با کمک مشاور از طریق خودکاوی و خودشناسی می تواند تصمیم مناسب بگیرد
به عقیده فی ور و همکارانش : مشاوره فرایند تعاملی یاورانه بین مراجع و مشاور است
به نظر گروچ : مشاوره که به دنیای ذهنی مراجع و مشاور مربوط می شود به همدلی و خودآگاهی استوار است
به طور کلی می توان گفت : مشاوره اصطلاحی است که فعالیتهایی نظیر مصاحبه کردن ، آگاهاندن و رایزنی کردن را شامل می شود . هدف آن کمک به مراجع است تا خوب بتواند تصمیم بگیرد و برای آینده برنامه ریزی کند در مشاوره اول : برقراری محیطی سرشار از امنیت ضروری است ، دوم اینکه : مشاور نقش کمک کننده و نه تحمیل کننده را دارد
سوم اینکه : رابطه مراجع و مشاور باید حضوری باشد
تفاوتهای راهنمایی و مشاوره :
مشاوره یکی از خدمات اصلی راهنمایی است هدف راهنمایی پیشگیری از وقوع مشکلات در آینده است در حالیکه مشاورهبه حل مشکلات تاکید دارد
دوم اینکه همه انسانها در تمام زمانها به راهنمایی احتیاج دارند در حالیکه به مشاوره فقط کسانی که مشکل دارند احتیاج دارند
راهنمایی با هر روش اعم از حضوری یا غیر حضوری عملی است در حالیکه به مشاوره فقط حتماً باید حضوری باشد
تاریخچه راهنمایی و مشاوره
دلیل اهمیت بررسی تاریخچه راهنمایی و مشاوره 1) اول آنکه خواننده با سرگذشت علمی و تغییر و تحول این رشته آشنا شود . 2) دوم اینکه به برنامه ریزان کمک می شود تا از وقایع گذشته و تجارب پیشینیان بهره گیرند
در سال 1906 در آمریکا کشیشی بنام فرانک پارسونز راهنمایی در معنای خاص را بر اساس نیاز جامعه با راهنمایی شغلی آغاز کرد . و بعد به دلیل نیاز شدید گسترش یافت . پارسونز کوشید تا بیکاران جامعه آمریکا را در شغل یابی و اشتغال که ضرورت اجتناب ناپذیر فردی و اجتماعی است کمک کند و در نتیجه راهنمایی شغلی را برای اولین بار بطور رسمی در آمریکا مطرح ساخت
در دیگر کشورها ، در بلژیک 1974 فرانسه در سال 1945 ، نروژ 1947 و انگلستان 1948 تاسیس مراکز راهنمایی را آغاز کردند
در ایران راهنمایی مبتنی بر طرح و نقشه در سال 1332 با مشارکت وزارت کار و سازمان صنایع کشور و هیأت عمران بین المللی برای انتخاب و انتساب صحیح کارمندان آغاز شد . در سال 1358 اجرای برنامه راهنمایی و مشاوره طی بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش به طور موقت متوقف شد و مشاوران در بخشهای مختلف آموزشی به کار پرداختند
در سال 1364 هسته های مشاوره دوباره مقدمات راه اندازی برنامه های راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش فراهم شد
- هدف های هسته های مشاوره عبارتند از :
همکاری فراهم آوردن زمینه های تربیتی به منظور جلوگیری از بروز مشکلات
تشخیص و حل مشکلات رفتاری و تربیتی دانش آموزان
شناسایی استعدادهای دانش آموزان و تاسیس کلینیکها و مراکز مشاوره توسط ریاست جمهوری برای رفع مشکلات نوجوانان و جوانان انجام شد
از مطالب مذکور نتیجه می گیریم اول آنکه راهنمایی و مشاوره تاریخچه ای طولانی دارد . دوم اینکه : عوامل ناشی از ضرورت فردی و اجتماعی در توسعه راهنمایی و مشاوره نقش بسزایی دارد
سوم : مقدم بودن خدمت اطلاع رسانی در راهنمایی بر ارائه فعالیت مشاوره
- ضرورت راهنمایی و مشاوره:
در جامعه سنتی به دلیل محدودیت اطلاعات و گزینه ها انتخاب ساده تر است و در جامعه صنعتی بلعکس به همین دلیل در جامعه سنتی تصمیم گیری برخلاف جامعه صنعتی ساده تر است . در جامعه صنعتی برای راهنمایی دیگران بیشتر نیاز است
بهره گیری از خدمات آموزش و پرورش زمانی عملی خواهد شد که دانش آموزان از نظر جسمی ، ذهنی ، روانی ، اجتماعی ، اخلاقی برای انجام فعالیت آمادگی داشته باشند
هدفهای آموزش و پرورش زمانی عملی خواهد شد که برنامه ها و محتوای دروس بر اساس نیازها ، توانها ، رغبتها و محدودیتهای دانش آموزان تهیه و تدوین شوند
مقاله اندازه گیری فیبر در مواد غذایی فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اندازه گیری فیبر در مواد غذایی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اندازه گیری فیبر در مواد غذایی فایل ورد (word)
مقدمه;;;
اندازه گیری فیبر غذایی در غذاها;;
روش های وزنی شیمیایی;;
فیبر خام;;
روش های استفاده از دترجنت;;
روش های وزنی آنزیمی;
روش های دستگاهی آنزیمی;
خلاصه مطلب;;
منابع و مأخذ;
مقدمه
اندازه گیری فیبر در مواد غذایی
انواع NSP
الف – NSP محلول : شامل برخی همی سلولزها ، صمغ و پکتین و لعاب که مصرف این نوع NSP موجب کاهش کلسترول خون می شود
ب- NSP نامحلول : شامل سلولز و اکثر همی سلولز هاست و مصرف آن موجب حجیم شدن مدفوع و افزایش سرعت دفع و تماس کمتر مواد سمی سرطان زا با دیواره ی روده و نتیجتاً کاهش سرطان روده بزرگ می شود
از نظر تاریخی در سال 400 قبل از میلاد پزشکی یونانی بنام Hippocrate می دانسته که سبوس به عنوان یک ماده ملین می تواند برای جلوگیری از یبوست استفاده شود ولی علت آن را شاید نمی دانسته تا اینکه تا اواسط دهه 80 دانشمندان کشورهای صنعتی متوجه شدند که بیماری هایی در این کشورها شیوع دارد که در کشورهای عقب افتاده غیر صنعتی وجود ندارد. از جمله تصلب شراین ، سرطان روده بزرگ ، سنگ صفرا ،آپاندیس ، اسهال خونی ، واریس و بیماری های قندخون و ; بعد از بررسی علت این بود که در رژیم نازایی این کشورها عمدتاً توابع Pro چربی و قند بود آثاری از فیبر (کربوهیدراتهای غیر نشاسته ایی) در حالی که در رژیم غذایی کشورهای فقیر درصد عمده ایی را فیبر به عنوان ماده ایی ارزان – حجم و زود سیر کن استفاده می شود. پس ترکیباتی که به آنها در کربوهیدرات های غیر نشاسته ایی می گوییم شامل صمغ های گیاهی ، پکتین ها ، هموسلولز مثل نپتوزانها – ترکیبات mucillagenus که کربوهیدرات های سنگین بود در آب ایجاد چسبناکی می کنند پس این ترکیبات به دو دلیل باعث از بین رفتن این بیماری ها می شوند
1- کلسترول را روی ساختمان خود جذب سطحی می کنند Capacity Absorption
(ظرفیت جذب ) و چون در سیستم گوارش هضم و جذب نمی شوند کلسترول را به همراه خود دفع می کنند
2- خاصیت جذب آن water binohing : مثلاً سبوس تا 2 برابر وزن خود آب جذب می کند پس propertyآب نسبتاً زیادی را در دستگاه گوارش نگه داشته که حرکات دودی دستگاه گوارش بهتر انجام شده حالت ملین دارد و از یبوست جلوگیری
می کند پس به این فیبر اصطلاح Dietary fiber یابند رژیمی گویند. در حالی که تا دهه 70 تعریف فیبر از طرف مؤسسه (AOAC)[1] عبارت بود از بقایای ترکیبات دیواره سلولی گیاهان که در مقابل آنزیم های دستگاه گوارش مقاوم بوده و مورد هضم و جذب قرار نگرفته و پس از هیدرولیز با اسید سولفوریک داغ و با سود داغ و الکل باقی می ماند
اندازه گیری فیبر غذایی در غذاها
روشهای مورد استفاده در اندازه گیری فیبر غذایی معمولاً به تعاریف مختلفی بستگی دارد و شامل دو روش اصلی زیر می باشد
1- روش های هضم غیر واقعی جهت کوشش برای اندازه گیری ترکیب های تشکیل دهنده دیواره سلولی که به وسیله آنزیم های جهاز هاضمه انسان هضم نشده اند ،
2- جدا کردن و اندازه گیری پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای ؛
اجرای این روش ها به دلیل وقت گیر بودن و نیاز به تمرین پیش از حصول درجه معنی دارای از دقت ، تا حدودی مشکل می باشد . روش های اندازه گیری با در نظر گرفتن آنهایی که از آغاز قرن حاضر ارائه شده اند ممکن است به شرح زیر طبقه بندی گردند
روش های وزنی شیمیایی
شامل روش های هضمی هستند که به جای آنزیم از واکنش گرهای شیمیایی برای هضم غذا استفاده می شود. سپس باقی مانده حاصل از عمل هضم – با فرض اینکه نشان دهنده بخش فیبری غذا است – خشک و توزین می گردد. این روش ها در برگیرنده اندازه گیری فیبر خام اصلی و روش های مبتنی بر استفاده از دترجنت های مختلف می باشد
فیبر خام
مقاله تئاتر و سینما فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تئاتر و سینما فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تئاتر و سینما فایل ورد (word)
مقدمه
پیش گفتار
سینما حضوری غایب و تئاتر حضور زنده
بازیگری در سینما و تئاتر
سخنی درباره بازیگری در کل
تفاوت تکنیک بازیگری در سینما و تئاتر
خاتمه
منابع
مقدمه
تئاتر هنری بسیار قدیمی از زمان قرون وسطی وجود داشته است ولی سینما در حقیقت سالها بعد پدید آمد و در ابتدا ی کار به علت هجوم سیل عظیمی از مردم به سوی این هنر که برایشان جذاب بود باعث گشت کار تئاتر کسادگردد و مخالفانی برای سینما قدبرافراشتند و آن را ضدخلاق و ترویج دهنده فساد دانستند و در حقیقت نوعی جنگ میان نهاد قدیمی و جدید پدید آمد و بالاخره سینما پیروز شد با وجود سنگ اندازهای زیاد و ماندگار شد
در نظر سطحی فیلمهای سینمایی داستانی شباهت نزدیک به نمایشهای تئاتر نشان می دهند ریشه فیلمها تجاری سالهای اولیه قرن حاضر را نیز باید در همین یافت اما از چند جنبه اساسی با تئاتر فرق دارد : سینما با لقوه توان بصری دقیق و روشنتر هنرهای تصویری را در خود دارد و به علاوه قابلیت روایی آن نیز از تئاتر بیشتر است
در قلمرو روایی آن نیز از تئاتر بیشتر است
در قلمرو روایی در امر روانشناسی و درامر رفتاری ویلیام وایل در گزینش نمایشنامه روبا ه های کوچک نوشته لیلیانی هلمن هیچ تردیدی به خود راه نداد و همه آن را باهمان تمامیت تئاتری خود به فیلم برگردانده
مقوله سینما و تئاتر هر دو از جهاتی در هنر جایگاهی دارند و از جهاتی هم در مقوله لذت بدن انسان و به گونه ای سرگرم کردن وی می توان به حساب آورد ولی لذتی که از این دو انسان می برد بسیار با هم تفاوت دارند لذت تئاتر یک لذت والاتر و اصیل تر و حتی می توان گفت اختلافی تر از لذت فیلم دیدن در سینما می باشد ظاهراً و جدانمان بیدار می شود در حقیقت انگار سینما نوعی کاهش ناگزیر ولتاژ و اتصال کوتاه مرموز زیبایی شناختی ما را از تنش خاکی که بخش عمده تئاتر است محروم می سازد تفاوتهای شایان دیگری در این میان وجود دارد[1] «از هر نظر که بخواهیم به تئاتر و سینما نگاه بیندازیم در حقیقت از تمامی جهات به هم نزدیک اند و هم دوراند
ولی در این میان برهم تاثیراتی متقابل دارند در سینما می توان با استفاده از فنون مختلف ما نند کم کردن یا افزودن سرعت روی هم قرار دادن تصویربا فیلمبرداری با حرکت دوربین روی[2] را نمی توان بر روی صحنه تئاتر نشان داد و به روشی آن را تقلید کند اما میتوان کاری را که در سینما انجام می گیرد و تئاتر توانسته آن را تقلید کند و آن فلاش یک است بازگشت به گذشته است و حتی بسیاری از کارگردانیان در تئاتر خود از فیلم های سینمایی استفاده نمودند مثل آیزنشتاین در یک نمایشنامه خود به نام زرنگترین که دم به تله می دهد که در سال 1924 به اجرا نهاد از صفحه هایی که به صورت فیلم پخش می شود استفاده نمود.»
تئاتر بر سینما بسیار ژرف می باشد به طور کلی در بسیا ر از فیلمهای سینمایی میتوان تئاتر را لمس نمود مخصوصاً در فیلمهای خانوادگی و خصوصی و روانشناسی و باز میتوانیم ببینیم این فیلمها بر عکس فیلمهای پرجنب و جوش و بسیار چشمگیر بر تعداد محوری شخصیت متمرکز میشود و در مکانی بسته نقش خود را ایفا میکنند و روابط و کشمکشها را بسیار دقیق نشان میدهند مثل اینگماربرگمن فیلمساز یست که در آثار خود از صحنه تئاتری بهره برده است مانند صحنههای از زندگی زناشویی لبخندهای یک شب تابستان یا فریادها و نخها می توان تئاتر را کاملا حس نمود
در نهایت به جای آنکه این دو وسیله بیان را رقیب یکدیگر بدانیم بهتر است که آنها راچون دوشکل نمایشی در نظر بگیریم که هر یک هنر خاص خود و توانایی غنی کردن یکدیگر را دارند
پیش گفتار
غالبا از خود پرسیده ام که از صفحه تئاتر یا پرده سینما کدام یک را بیشتر دوست دارم معمولا پاسخ هر دوبوده است
البته نفس کارچه روی صفحه و چه در پرده سینما یکسان است منتهی تنها ازنظر تکنیک با هم متفاوتند
و زمانی که در روز جلسه اول تاریخ سینما قضیه تحقیق سینما و ;. مطرح گشت در ذهن خود فورا به سراغ سئوال قدیم خود که سینما و تئاتر چه تفاوت و شباهتی دارند و این موضوع را برای تحقیق انتخاب نمودم و منابع زیادی در این رابطه یافتم و برای سوال خود جوابی پیدا کردم و زمانی که خواستم به نگارش این تحقیق بپردازم دیدم گستردگی این تحقیق بسیار زیاد است، رفتم و این جوابی قانع کننده بسیار زیاد است پس تصمیم گرفتیم که ابتدا تئاتر این دو را نسبت به هم نوشته و بعد در مورد یک تفاوت شایان ذکر این دو که همان بازدیگر نیست رو مورد توجه قرار دهم و دراین تحقیق و به ایجاد رسیدم که تئاتر و سینما بسیار از هم تأثیر گرفتند در این منابع گاهی ذکر صحنهای از یک فیلم شده بو و من فورا به سراغ آن صحنه از فیلم رفته و شباهت آن تئاتر را می بافتم و تفاوتهای زیادی نیز دارند در حقیقت دلیل اصلی این که من در تحقیق خود بازیگری در سینما و تئاتر را باهم مقایسه کردم دلیل خواندن این جمله در کتاب سینما چیست آندره بازن بود
1- در تئاتر وجود انسان بسیار اهمیت دارد ولی درام در سینما می توان بدون بازیگری باشد مثلا دری که به شدت بسته می شود رقص برگی در باد و امواجی که خود رابه ساحل می کوبند ومی توانند تئاتری دراماتیک را تشدید کنند در برخی از شاهکارهای سینما یی انسان تنها به صورت سیاهی لشکر است و به عبارت دیگر طبیعت نقش اول را ایفا میکند و انسان نقش دوم را مثل فیلم نانوک و مرد آرام موضوع مبارزه انسان با طبیعت است باز نمیتوان آن را با کنش تئاتری مقایسه کرد زیرا که سرچشمه و محرک اصلی کنش طبیعت است نه انسان»
و این جمله مرا واداشت تا به این برسم که تفاوت بازیگری در سینما و تئاتر در چه میباشد. و علت دیگر این بود که من هرگز درک نکردم چرا بازیگر خوب تئاتر در سینما خوب کار نمیکند. در هر صورت به طریقی به تمامی جوابها رسیدم ولی در جمع بندی مطالب بسیار مشکل داشتم زیرا مطلب بسیار گسترده بودند در هر صورت با تلاش زیاد این تحقیق را به پایان رساندم . امیدوارم رضایت شما را جلب نمایم
سینما حضوری غایب و تئاتر حضور زنده
بسیاری از منتقدان در غیر مادی بودن تصویر بر پرده سینما چیزی را دیده اندکه شگفتی عمیقتر هنرهفتم را تشکیل می دهد در حقیقت بسیار بر توهم در تئاتر تاکید شده است اما باز سینمایی با وجود تصویری دو بعدی بر روی پرده سفید تو هم انگیزتر است تصویر حضوری غایب است همه چیز در آن توهی است برجستگی عمق فضا مادیت اشیا و شخصیتهای فیلم :زیرا از تعدادی تصویر که مدتی روی پرده سینما می افتد برای ما توهم واقعیت را ایجاد می کند و دقیقا رویا می ماند
شباهت میان تصویر سینما و تصویری که در خواب می بینیم زیاد است[3] «کرسبیتان متزا مورد تاکید قرار میدهند وی با شرح و بسط این شباهت نتیجه میگیرد که سینما بیش از سایر هنر پای تجسمی به بخش خیال و ضمیر ناخو د آگاه ما ارتباط دارد
سینما هنر غایب و تئاتر هنر حضور است همه چیز در این تناقص خلاصه می شود در واقع اگر مجموعه عناصر دیداری و شنیداری را که کل نمایش تئاتر را تشکیل می دهند مورد بررسی قرار می دهیم ملاحضه می کنیم که این عناصر در سینما هم وجود دارد متن کلما سیون صداپردازی موسیقی لباس دکور حرکات بیان پیکر و بیان چهره آنچه که سینما کم دارد آزمون حضور است.[4]
اتحاد میان بازیگران و تماشاگران آن گونه که در تئاتر است در سینمانمی تواند وجودداشته باشد درروی صحنه میان آفرینش و بازی هنر پیشگان و ارتباط تماشاگران که بازی بازیگران را می نگرند همزمانی وجود دارد ولی در سینما میان آفرینش فیلمبرداری صحنه و ارتباط «برپرده آوردن فیلم در برابر تماشاگران» فاصله وجود دارد این فاصله تنها زمانی نیست بلکه زیبا شناختی نیز هست زیرا صحنه به صورت متوالی گرفته نمی شود بعد از اتمام فیلمبرداری در جریان مونتاژ برخی صحنه یا جابه جا یا کوتا ه و حذف می شوند و با دستکاریهایی در رنگ صورت می گیرد
قدرت تاثیر گذاری که در تئاتر با حضور فیزیکی بازیگر صورت می گیرد خیلی بیشتر از سینما است به همین علت نویسندگان تئاتر حق نمایش کارهای خشونت آمیز را در دوره کلاسیک نداشته ولی در سینما به راحتی و بی پرواتر صحنه های عاشقانه و خشونت آمیز را مینویسند نویسندگان و تماشاگران میبینند ولی اگر همان صحنه با را در تئاتر ببینند با بازیگران زنده می ریختند به هم. پس مفهوم حضور زنده برای تشخیص تفاوت تئاتر و سینما اساسی است حتی در انگلستان تئاتر را تئاتر زنده می نامند در حالی که سالن سینما را کافی از تصاویر خوانده اند
بازیگری در سینما و تئاتر
مقاله سازمان کنترل داخلی فایل ورد (word) دارای 73 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله سازمان کنترل داخلی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله سازمان کنترل داخلی فایل ورد (word)
چکیده
فصل اول:کلیات
1 وضع سازمانی
2 امور مالی
3 کنترل دارائی
4 حسابرسی داخلی :
تفاوت کنترلهای داخلی اداری با کنترلهای داخلی حسابداری
کنترلهای داخلی اداری
کنترل داخلی حسابداری
ضرورت ایجاد کنترلهای داخلی
تقسیم بندی کنترلهای داخلی مالی
1) کنترلهای سرپرستی
2) کنترلهای حفاظتی
3) تقسیم وظایف;
اصول اساسی کنترلهای داخلی
استفاده از کنترلهای داخلی در حسابرسی
محدودیت کنترل داخلی
اتکای حسابرسان بر کنترلهای داخلی
حدود بررسی کنترل داخلی توسط حسابرسان
مطالعه و تشریح سیستم کنترل داخلی
1- چرخه فروش و وصول مطالبات;
2- چرخه خرید
3- چرخه تولید
4- چرخه حقوق و دستمزد
5- چرخه تأمین مالی
منابع اطلاعاتی مربوط به کنترل داخلی
ارزیابی کنترلهای داخلی
پرسشنامه کنترل داخلی
هدف کنترل
صورتحسابهای فروش;
برنامه رسیدگی صندوق و بانک;
طراحی یک سیستم داخلی
کنترلهای داخلی وجوه نقد
سیستم کنترل داخلی دریافتهای نقدی
سیستمهای استقرار پایانه در محل خرده فروش;
ویژگیهای کنترلی ماشینهای صدور صورتحساب;
وصول مطالعات;
صندوق پستی ویژه
سیستم کنترل داخلی پرداختهای نقدی
الف . پرداخت از طریق حسابجاری در بانک :
ب . پرداخت از طریق صندوق و صندوق دستی
کنترلهای داخلی معاملات فروش و حسابهای دریافتنی
کنترل سفارش مشتریان
تصویب اعتبار مشتری
صدور کالا از انبار
حمل و ارسال کالا
تهیه صورتحساب;
وصول مطالبات;
حذف مطالبات;
کنترلهای داخلی اسناد دریافتی
سیستم کنترل داخلی موجودیهای مواد و کالا
وظیفه خرید
وظیفه دریافت کالا
وظیفه انبار
وظیفه حمل و ارسال کالا
سیستم حسابداری صنعتی
سیستم ثبت دایمی موجودیها
سیستم کنترل داخلی دارایی های ثابت (اموال، ماشین الات و تجهیزات)
سیستم کنترل داخلی حسابهای پرداختنی
سیستم کنترل داخلی بدهیهای بهره دار
مجوز هیأت مدیره
استفاده از امین مستقل
پرداخت بهره اوراق بهادار و اسناد پرداختی
سیستم کنترل داخلی حقوق صاحبان سرمایه
کنترل معاملات سهام سرمایه توسط هیأت مدیره
سیستم کنترل داخلی سود سهام
کنترل های داخلی هزینه های پیش پرداخت شده
کنترل داخلی حقوق کارکنان :
الف . موجود بودن اداره استخدام که وظیفه افرادی که مسئول استخدام کارمند وکارگر می باشند از هم مجزا باشد
ب . موجود بودن کنترل لازم برای نگهداری ساعات کار کارگران وبرای کارمندان نیز کنترلی مبنی بر حضور انان در اداره
ج. محاسبات مربوط به حقوق کارمندان و دستمزد کارگران
د . پرداخت حقوق کارکنان
فصل دوم: ارزیابی
فصل سوم
مشکل اول
مشکل دوم
مشکل سوم
مشکل چهارم
فصل چهارم
راه حل مشکل اول
راه حل مشکل دوم
راه حل مشکل سوم
راه حل مشکل چهارم: 67
منابع
کنترل داخلی عبارتست از وضعی در یک شرکت یا موسسه که کارها به نحوی تقسیم شود که کار هر کارمند توسط دیگری کنترل و تکمیل و طوری انجام شود که کار در هر مرحله مسئولی مشخص داشته باشد البته اجرا و تقسیم کار در چنین موسسه یا شرکت مستلزم داشتن یک سازمان صحیح است که وظایف ومسئولیت ها و اختیارات در هر اداره را طوری مشخص نماید تا بدینوسیله بتوان وظیفه ومسئولیت هرکارمند شاغل در هر اداره را معین نمود ضمناً وظایف او طوری باشد که با انجام عملیات او کار به پایان نرسد بلکه در اداره دیگر توسط فرد مشخص دیگری کار او تکمیل یا به نحوی دیگر کنترل گردد. . این روش وسیستم کار خصوصاً در مورد کارهای مالی وضعی را به وجود می آورد که یک کارمند کار را از اول تا آخر خود انجام ندهد بلکه کار او توسط کارمند دیگر ی کنترل تکمیل وامکان سوء استفاده جز با تبانی چند نفر میسر نباشد . بنابراین برای اجرای چنین هدفی از لحاظ سیستم کار باید یک روش صحیح حسابداری درشرکت به وجود آید که کارهای مالی اعم از حسابداری مالی ، حسابداری صنعتی وکنترل بودجه با روش و سیستم صحیح پایه گذاری گردیده و احتیاجات موسسه یا شرکت را برآورده نماید
برای نیل به هدف غائی شرکت باید دستورالعمل ها و بخشنامه ها منطبق با قوانین تجاری تهیه و ملاک عمل قرار گیرد و چنانچه شرکت در وضع نسبتاًبزرگی باشد وجود حسابرس داخلی هم اجرای صحیح سیستم و بخشنامه ها و دستوالعمل ها را پی گیری وکنترل و همچنین ازنظر حسابرسی خارجی که کار شرکت را رسیدگی و اظهار نظر می نماید نیز می توان با داشتن چنین وضعی از لحاظ کنترل داخلی و موجود بودن واحد حسابرسی داخلی کار را سهلتر و برای صاحبکار از لحاظ مادی مقرون به صرفه نماید بنابراین کنترل داخلی قوی در یک شرکت وضعی به وجود می آورد که
اولاً با مقایسه با سیستم اصلی و عرف حرفه مزبور معین ومشخص می شود که کارآئی افراد و ادارات در چه سطحی است
ثانیاً تا چه حد می توان به گزارشات شرکت اعتماد نمود
ثالثاً تعیین مینماید تا چه حد بخشنامه ها و دستورالعمل ها و سیستم در ادارات توسط افراد یا مدیران اجرا می شود
رابعاًاز اختلاس جلوگیری نموده و برای حفظ دارائیهای شرکت نهایت مراقبت به عمل می آید . حسابرسان مستقل ( خارجی) برای شروع به رسیدگی در شرکتها یا موسسات قبلاً وضع کنترل داخلی موجود شرکت مورد نظر را با سیستم صحیحی که آن شرکت باید داشته باشد بررسی ونسبت به رفع موارد ضعف سیستم پیشنهاد های لازم طی گزارش جداگانه ارائه واز نتیجه این بررسی چگونگی برنامه حسابرسی خود را نیز تهیه و تنظیم می نماید البته پیشنهاد ویا سیستم صحیح کنترل داخلی در صورتی به صاحبکار داده می شود که شرکت مزبور با حسابرس قراردادی مبنی بر رفع نکات ضعف کنترل داخلی قبلاً منعقد کرده باشد. بنابراین کنترل داخلی شامل کلیه کنترلهای اعمال شده ( خط مشی – رویه ) که به منظور حفظ دارائیها و جلوگیری از ایجاد بدهی ها و تعهدات اضافی و همچنین حصول اطمینان از اینکه کلیه درآمدها دریافت گردیده و هزینه ها براساس کنترل صحیح انجام گرفته و از حد معقول تجاوز نکرده است می باشد
مفهوم کنترل داخلی
بسیاری از مردم اصطلاح کنترل داخلی را به عنوان اقدامی از سوی واحد تجاری
برای جلوگیری از تقلب کارمندان تلقی میکنند. واقعاً چنین اقداماتی بخش بسیار
ناچیزی از کنترلهای داخلی است. هدف اصلی از کنترلهای داخلی بالابردن کارایی و سودمندی عملیات واحد تجاری است
سیستم کنترل داخلی شامل کلیه اقداماتی است که جهت دستیابی به اهداف زیر به کار گرفته میشود
1) حفاظت دارائیها از اتلاف، سوء استفاده، تقلب و استفاده غیر مؤثر
2) افزایش صحت و قابلیت اعتماد مدارک حسابداری
3) تسهیل اجرای کار واندازه گیری امور انجام شده با مقررات و سیاستهای واحد تجاری
4) ارزیابی کارایی و سودمندی عملیات
. کنترل داخلی شامل روشهایی است که مدیریت براساس آن برای اجرای وظائفی مانند خرید، فروش، تولید و حسابداری تفویض اختیار و مسئولیت میکند. همچنین داخلی شامل برنامه تهیه، رسیدگی و توزیع گزارشهای جاری به توسط سطوح مختلف سرپرستی است، که تجزیه و تحلیل آنها، مدیران را قادر میسازد تا کنترل خود را بر انواع فعالیتهای انجام شده در واحد تجاری بزرگ حفظ کنند
همانطور که ملاحظه میشود کنترلهای داخلی فقط محدود به حسابداری و امور مالی نیست بلکه استفاده از روشهای بودجه، استانداردهای تولید، بازرسی آزمایشگاهی، زمان سنجی و حرکت سنجی و برنامه کارآموزی مهندسان و تکنسینها نیز در بخشی از مکانیسمی است که کنترل داخلی تلقی میشود
برای اجرای صحیح کنترل داخلی در هر واحد اقتصادی باید عوامل زیر در آن دستگاه موجود باشد
1 وضع سازمانی
وظایف و اختیارات کارمندان و مدیران به طور کتبی به آنها ابلاغ شده باشد و هرگونه تغییری که در وضع کار کارمندان یا مدیر داده می شود در شرح وظایف نامبرده ثبت و به او ابلاغ گردد و کارها به نحوی تقسیم شود که اجرای صحیح هدف شرکت را سهل تر و از افزایش هزینه جلوگیری کند وکارآئی در سطحی باشد که منافع بیشتری نصیب دستگاه نماید
2 امور مالی
سیستم صحیحی برای حسابداری ودفتر داری در نظر گرفته شود که بتوان به آمارها و گزارشات این دستگاه اطمینان داشت و این واحد ( حسابداری ) خود کنترل مستقلی برروی نتایج حاصل از فعالیت روزانه دستگاه باشد و در واحد حسابداری باید وظیفه نگهداری حسابها و دفاتر به عهده اشخاصی باشد که در فعالیت اصلی وروزانه دخالتی نداشته باشند
3 کنترل دارائی
روشهای مناسب برای حفظ و نگهداری دارائیها موجود باشد وطی کنترلهائی ( عواملی ) از افزایش ( خرید ) دارائی هایی که مورد نیاز نمی باشد جلوگیری به عمل آورد
4 حسابرسی داخلی :
وجود حسابرس داخلی در هر دستگاه به فراخور احتیاجات و کمیت کار می باشد به طوری که حسابرس مزبور هدف کلی شرکت را با عملیات انجام شده تطبیق وگزارشات صحیح وکافی برای پیشبرد اهداف شرکت در اختیار مدیران قرار دهد
در هنگام طرح سیستم کنترل داخلی توسط افراد متخصص در یک شرکت باید شرایط زیر را در نظر داشت
الف . درجه نظارت مدیر یا صاحب موسسه در موسسات وشرکتهای کوچک امکان دارد اداره امور توسط صاحب موسسه باشد مثل اداره کردن مغازه کوچک خرده فروشی یا عمده فروشی یا شرکت های کوچک ولی در شرکت بزرگ سهامی معقول است اداره موسسه به یک وعده از مدیران محول گردد چون امکان نظارت مدیر عامل به تمام عملیات کمتر است
ب. وسعت موسسه – موسسه امکان دارد فاقد شعب و فقط دارای یک دفتر یا مغازه وسیع و دارای شعب مختلف باشد
ج . انواع عملیات بازرگانی و تعداد کالاهای مورد معامله در شرکت نیز باید مورد توجه قرار گیرد چه بسا فقط به دادو ستد یک نوع کالا ویا انواع کالا مشغول باشد که برای هر نوع باید کنترلهای لازم را در نظر گرفت
د . سهولت صورت برداری از کالا نیز برای طرح سیستم مورد توجه قرار می گیرد مثلاًآیا نوع کالای مورد معامله شرکت اتومبیل یا ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است یا انواع کالای یدکی و داروئی می باشد
ذ. بها، وزن و درجه قابل حمل بودن کالا نیز باید مورد توجه قرار گیرد . مثلاً کنترلی که برای مغازه جواهر فروشی باید در نظر گرفت از هرحیث باید قوی تر از فروشگاه ماشین آلات صنعتی باشد
ر . ثابت بودن نرخ کالا و خدمات باید نیز مشخص باشد تا بتوان کنترل بیشتری روی عملیات شرکت داشت
به طور کلی هر شرکت وضع کنترل داخلی آن درحد متعارفی که ذیلاًذکر خواهد شد باید باشد و حسابرس این ضوابط اصلی را قبلاًمطالعه و بررسی کند تا اطمینان حاصل نماید که کنترلهای داخلی شرکت مورد رسیدگی به نحوی است که می توان مطمئن بود تمام معاملات به طورصحیح در دفاتر ثبت شد و از اموال و دارئی های شرکت مواظبت لازم به عمل می آید . برای مطالعه وضع شرکت حسابرس مبادرت به تهیه پرسشنامه های کنترل داخلی ( در قسمت های بعدی بحث خواهد شد ) نموده و برای مشتری خود ارسال می دارد و طبق مفاد این فرم ها از مسئولین و مدیران شرکت خواسته می شود نسبت به پاسخ دادن به نحو صحیح به سوالات مطرح شده در فرم مزبور با توجه به واقعیت اقدام و پس از تکمیل جهت بررسی وتهیه برنامه رسیدگی و به حسابرس عودت دهند
تفاوت کنترلهای داخلی اداری با کنترلهای داخلی حسابداری
حسابرسان معمولاً به کنترلهای داخلی که ماهیت حسابداری دارند توجه مینمایند. زیرا وجود این کنترلها سبب ایجاد اعتماد به مدارک حسابداری و صورتهای مالی است. به عنوان مثال تهیه صورت تطبیق ماهانه به توسط کارمندی که مسئول وجوه نقد نیست و در صدور چک نیز دخالتی ندارد کنترل داخلی حسابداری است که احتمالاً ارائه مطلوب معاملات نقد را در مدارک حسابداری و صورتهای مالی افزایش میدهد
برخی از کنترلهای داخلی تأثیری بر صورت مالی ندارند نتیجتاً مورد توجه مستقیم حسابرسان مستقل قرار نمیگیرد این گروه از کنترلها، کنترلهای داخلی اداری نامیده میشود
مدیریت واحدهای تجاری علاقمند به وجود کتنرلهای داخلی قوی در مورد عملیات کارخانه، فعالیت فروش و همچنین عملیات حسابداری و مالی است از این رو مدیریت درصد استقرار کنترلهای داخلی اداری به منظور تأمین کارآیی عملیات و رسیدن به سیاستها و مقررات قبلاً تشریح شده در کلیه واحدها و ادارات واحد تجاری است. نمونه ای از کنترلهای داخلی، اداری، دستورالعمل یا مقرراتی است که در کلیه کارکنان را به محل کار خاصی منع میکند. چنین کنترلهایی ممکن است از لحاظ ایمنی دارای اهمیت باشند اما به طور مستقیم در ارتباط با صورتهای مالی نیستند. نتیجتاً حسابرسان مستقل ارتباطی با آنها پیدا نمیکنند. از این رو آنها کاری به این ندارند که تعیین کنند که آیا کارکنان واحد تجاری واقعاً چنین مقرراتی را رعایت میکنند یا خیر. در بیانه شماره (1) استانداردهای حسابرسی، انجمن حسابداران رسمی آمریکا، تعریف زیر را برای کمک به تشخیص کنترلهای حسابداری از کنترلهای اداری بدست داده است
کنترلهای داخلی اداری
شامل طرح سازمانی، روشها و مدارکی است که با فرایند تصمیم گیری ارتباط دارد که نهایتاً منجر به اختیارات مدیریت در مورد معاملات میشود ولی محدود به اینها نیست. چنین اختیاراتی از وظایف مدیریت همراه با مسئولیت دست یافتن به اهداف سازمان است و آن نقطه شروعی است برای استقرار کنترلهای داخلی حسابداری در مورد معاملات
کنترل داخلی حسابداری
ترکیبی از طرح سازمان رویهها و مدارکی است که به حفاظت دارائیها و قابل اعتماد بودن مدارک مالی ارتباط دارد و به منظور اطمینان از موارد زیر طرح شده است
الف) انجام معاملات طبق دستور مدیریت یا مجوز خاص
ب ) ثبت معاملات به منظور 1) تهیه صورتهای مالی براساس اصول مورد قبول حسابداری یا هر اصل قابل اجرا، برای تهیه چنین صورتهایی 2) حفاظت و نگهداری دارائیها و پاسخگویی در مقابل آنها
ج) استفاده از دارائیها فقط براساس مجوز مدیریت
د) مقایسه اقلام دارائیهای ثبت شده در دفاتر در فاصله زمانی معقول با دارائیهای موجود و اعمال روشی مناسب برای هر نوع اختلاف مشاهده شده
مطالعه و ارزیابی کنترلهای دالخی به توسط حسابرسان همیشه شامل بررسی و آزمایش کنترلهای حسابداری است. مطالعه کنترلهای داخلی که صرفاً دارای ماهیت اداری است معمولاً در محدوده، مسئولیت حسابرسان مستقل که هدف آن اظهار نظر در مورد مطلوبیت صورتهای مالی است قرار نمیگیرد
ضرورت ایجاد کنترلهای داخلی
توسعه تجارت، توسعه عملیات شرکتها و مؤسسات تولیدی بزرگ و وسیع را باعث میشود وجود انواع زیاد تکنیکهای تخصص و دهها هزار کارمند در اینگونه مؤسسات،کنترل و نظارت مستقیم مدیران را بر عملیات غیرممکن میسازد. مدیران اینگونه سازمانها براساس مشاهدات شخصی قادر به ارزیابی عملیات و وضعیت مالی نیستند. به ناچار باید به گزارشهای حسابداری و آماری اتکا کنند. این گزارشها رویدادهای جاری و تمام شرایط واحد تجاری را به طور خلاصه به مدیریت ارائه میدهد. واحد اندازه گیری و سنجش در این گزارشها تنها پول نیست، بلکه ساعت کارکرد، تناژ تولید، سفارش مشتریان، تعداد کارکنان خارجی و سایر موارد دیگر میتواندباشد
اطلاعات ارائه شده توسط این گروه از گزارشها، مدیریت را قادر به کنترل واداره واحد تجاری میکند. با استفاده از چنین گزارشهایی مدیریت از اجراء یا عدم اجرای مقررات و سیاستهای اتخاذ شده در واحد تجاری و رعایت مقررات دولتی و استحکام وضعیت مالی، سودآوری عملیات و هماهنگی بین دوایر مختلف واحد تجاری مطلع میشود
اتخاذ هرگونه تصمیمات تجاری حداقل مبتنی بر بخشی از اطلاعات حسابداری است. مثلا اتخاذ تصمیم در مورد موضوعات کوچک مانند مجوز اضافه کاری یا خرید ملزومات اداری تا موضوعات عمده مانند تغییر در نوع تولیدات خرید یا اجاره ماشین آلات، اطلاع از دادههای حسابداری را ضروری میسازد. اطلاعاتی که به آگاهی مدیریت میرسد باید قابل اعتماد و اطمینان باشد و سیستم کنترلهای داخلی حسابداری این اعتماد و اطمینان را در بکارگیری اطلاعات حسابداری در تصمیم گیریها برای مدیریت فراهم میسازد
تصمیمات اتخاذ شده در واحد تجاری به توسط مدیریت حکم روش و مقررات واحد تجاری را دارد. به منظور حصول اطمینان از موثر بودن این مقررات رعایت آنها به طور دائم کنترل شود. هدف کنترلهای داخلی حصول اطمینان از رعایت مقررات واحد تجاری است
مدیریت واحد تجاری مسئولیت نگهداری مدارک حسابداری وتهیه صورتهای مالی قابل اتکار را دارد، کنترلهای داخلی فراهم کننده اطمینان از انجام چنین مسئولیتی است
تقسیم بندی کنترلهای داخلی مالی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]