سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم از خدا بترسید که چه بسیار آرزومند که به آرزوى خود نرسید ، و سازنده‏اى که در ساخته خویش نیارمید ، و گردآورنده‏اى که به زودى گردآورده‏ها را رها خواهد کرد و بود که آن را از راه ناروا فراهم آورد ، و حقى که به مستحقش نرساند ، از حرام به دست آورد و گناهش بر گردنش ماند . با گرانى بار بزه ، باز گردید ، و با پشیمانى و دریغ نزد پروردگار خود رسید . « این جهان و آن جهان زیانبار ، و این است زیان آشکار . » [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:46 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی فایل ورد (word) دارای 65 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی فایل ورد (word)

فصل اول

دیباچه

موضوع تحقیق

اهمیت و فایده تحقیق

هدف تحقیق

فرضیه تحقیق

تعاریف اصطلاحات

فصل دوم

بررسی تاریخی

خشنودی شغلی چیست؟

ریشه و سرچشمه خشنودی چیست؟

رضایت شغلی به عنوان یک متغیر وابسته

رضایت شغلی به عنوان یک متغیر مستقل

همبسته‌‌‌‌های خشنودی شغلی

اهمیت خشنودی شغلی

نظریه‌‌‌‌های در ارتباط با خشنودی شغلی

خشنودی شغلی و کارکرد

بررسی خشنودی شغلی

ناخشنودی شغلی و پیامدها

نقش ارزش‌ها و انتظارات شغلی کارمند

پیشنهادات

منابع

موضوع تحقیق

بررسی رابط رضایت شغلی و عملکرد شغلی

فایده و اهمیت تحقیق

در بلندای اندیشه و تفکر انسان‌ها در رسیدن به کمال مطلوب، همواره سعی شده از تمامی امکانات بهره گرفته شود، طبعاً نگرش والای فردی که منبعث از فرهنگ، عرق ملی، انظباط شخصی و سطح معلومات ویژه بوده، در قالب سازمان یافته و منسجمی در برخورد با مسائل مختلف تأثیر بسزائی داشته، نقش آفرین بوده، شکل گیی و هدفدار شدن مقوله کاری را فراهم آورده و نهایتاً پیشرفت و توسعه را بهمراه
می آورد. چنانچه این تصورات به طور عینی در لحظه به لحظه کار ملموس باشد،
می توان دورنمای ارزنده‌ای را از نحوه ارائه کار عالی در ذهن ترسیم نمود و بدین تریبت تحولی که اندیشمندان آرزوی آن را داشته و در یک کشور در حال توسعه اساس کار را تشکیل داده در شرف تکوین دید. اینامر البته موقعی تحقق می‌یابد که علاوه بر این معیار‌ها خلاقیت و نوآوری و در کنار آن‌ها امنیت شغلی وجود داشته باشد، طبیعتاً تمام کوشش‌ها باید در جهت ایجاد رضایتمندی شغلی اعمال گردد تا بالطبع انگیزش و همراه با آن کار مفید و سودمند پدید آید

درجهان امروز که پیشبرد اهداف بدون تحقیق امکانپذیر نمی‌باشد و پژوهش از ارکان اصل و زیر بنائی توسعه بحساب آمده و در ابعاد گسترده آن راه گشا بوده وبدون آن هیچ نوع ترقی معنی و مفهومی ندارد، شناخت از وضعیت شغلی، فردی و سایر ویژگی‌‌های محیط کار که صرفاً در قالب تعمق و تحقیق حاصل می‌گردد،
روزنه‌ای به سوی فردایی درخشان باز نموده و شکوفایی صنعتی، اداری و اجتماعی را محسوس می‌نماید

هدف تحقیق

در این پژوهش قصد آن بوده تا با بررسی روحیه و رضایت شغلی کارکنان قدمی هر چند ناچیز در زمینه شناسایی یکی از عوامل مؤثر در عملکرد و کارائی افراد برداشته شود

امید است این بررسی‌ها در وحل اول بتواند به عنوان ابزاری مناسب جهت هدایت عملیات دستگاه در جهت نیل به هدف‌‌های سازمان مورد استفاده مدیران عالیه این دستگاه قرار گرفته و در ثانی مقدماتی را برای انجام تحقیقات بعدی در این زمینه فراهم نماید

فرضیه تحقیق

بین رضایت شغلی و عملکرد شغلی رابطه موجود است

بمنظور امکان استفاده هر چه بیشتر خوانندگان گزارش از مسائل مطروحه و نتایج حاصله از پژوهش لازم است که واژه‌‌‌‌های کیفی حتی الامکان به واژه‌‌‌‌های کمی و قابل تجزیه و تحلیل آماری تبدیل گردند. بنابراین در زیر واژه‌‌‌‌های بکار رفته در موضوع پژوهش تعریف شده است

بررسی: در فرهنگ معین بررسی، به طور کلی به معنی رسیدگی کردن و تحقیق کردن آمده است. منظور از بررسی در این گزار ش پژوهش علمی و میدانی می‌باشد

رضایت شغلی: تمایل کارکنان به ادامه خدمت با وضع موجود در سازمان مورد بررسی، می‌باشد

تعریف عملیاتی: در این تحقیق رضایت شغلی با پرسشنام محقق ساخته سنجیده
می شود

عملکرد شغلی یا کار: مجموعه‌ای فعالیت‌‌های جسمانی و فکری برای رسیدن به هدف است. یا به معنی تلاش است که انسان‌ها جهت تولید کالا یا ارائه خدمتی انجام می‌دهند و از این راه یک و یا تعدادی از خواسته‌‌‌‌های انسان‌ها را ارضاء گرده و خود نیز به لحاظ مادی و ارضاء شوند

تعریف عملیاتی: در این تحقیقات عملکرد شغلی با پرسشنامه‌ای که از روی شرح وظایف تدوین شده ساخته، سنجیده می‌شود

بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی

بررسی تاریخی

علاقه به رفتار کار و سازمان‌ها چندین هزار سال سابقه دارد. دستور العملهائی را برای طرح نظام‌‌های کار می‌توان در انجیل یافت. می‌توان آن‌ها را در نوشته‌‌‌‌های مصر باستان پیدا کرد، و نیز می‌توان آن‌ها را در فرهنگ دوم چین یافت

خواستگاه‌‌های مطالعه علمی رفتار مربوط به محیط کار در روانشناسی صنعتی جای دارند. این شاخه از دانش در سال 1901 در امریکا عنوان گردید و چند سال بعد در انگلیس به عنوان رشته‌ای از علوم شناخته شد

روانشناسی صنعتی درده پیش ا زجنگ جهانی اول جوانه زد. هنگامیکه در ایالات متحده دو روانشناس وجود داشت که می‌توان آن‌ها را روانشناس صنعتی نامید. از این دو یکی والتردیل اسکات (Walter Dill Scott) امریکائی است که به آلمان رفت تا دکترای خود را با دکتر ویلهلم وونت که نخستین آزمایشگاه روانشناسی را به سال 1789 در لایبزیک (Leipzig) پایه گذاری کرده بود، بگذارند

والتردیل اسکات توانست با شیوه‌‌‌‌های روانشناسی در ازدیاد تولید، کیفیت و کمیت آن اثر بگذارد. وی اولین استاد این رشته از روانشناسی بشمار می‌رود

دیگر هوگومونستربرگ (Hugo Muensterberg) بود که آلمانی بود و برای تدریس به دانشگاه هاروارد آمده بود. و این عقیده را تبلیغ می‌کرد که روانشناسی می‌تواند مدیران را در نیل به اهدافشان یاری دهد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:45 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاریخ هنر فرش ایران از آغاز تاکنون (دوران معاصر) فایل ورد (word) دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاریخ هنر فرش ایران از آغاز تاکنون (دوران معاصر) فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تاریخ هنر فرش ایران از آغاز تاکنون (دوران معاصر) فایل ورد (word)

مقدمه

(تاریخچه)

دوره ساسانیان (226 م – 652 م / 31 هـ)

دوره پس از اسلام «دوره اسلامی»

سلجوقیان

دروان مغول و تیموری (771-911 هـ . ق)

عصر صفویه: (907 – 1135 هـ . ق)

عصر جدید (افشاریه – زندیه – قاجاریه – پهلوی)

وضعیت قالی بافی در سال های معاصر

مجموعه ای از

قالیهای قدیمی و موزه ای ایران

«فهرست منابع و مأخذ»

مقدمه

می توان ایران و روح ایران را در سه چیز کلی بشناسیم

1) در هنر U قالی بافی

2) در صنعت U کاشی

3) در شعر U رباعی

اما این را هم می دانیم که همیشه و در همه ادوار مختلف ایرانیان ذوق و سلیقه قابل ستایشی را داشته اند که تنها این سه گزینه بلکه بسیاری از هنرهای دیگر معرف این سخن است

البته آن چیزی که همه ما ایرانیان به آن بالیده و آن را شناسنامه این سرزمین نازنین می دانیم چیزی جز قالی و فرش های ما نمی تواند باشد

قالی، میراث گرانقدری است که از دیرباز به جا مانده و در شناسنامه ملت ما، مهر تأیید خورده است. از این رو حفظ و بالندگی به این میراث نه یک «تفنن» بلکه یک «وظیفه» است

ما مردم ایران زمین باید در جهت رشد و ارتقاء این میراث گرانقدر همیشه کوشا باشیم

یکی از بزرگترین آثار فعالیت بشری، هنر و هنرمند بودن است. هنر و هنرمندان ایران زمین یکی از بزرگترین و شایسته ترین سرمایه ها و افتخارات این کشور بوده اند. زیرا نه فقط ثروت بلکه حیثیت برای آن به وجود آورده و دوستان بسیاری و خواهان زیادی در همه ادوار برای ایرانیان به وجود آورده اند و امروزه همه کشورهای جهان که از تمدن خوبی برخوردارند از مجموعه آثار این مردم هنرمند و کارهای هنری ایران در مجموعه آثار هنری خود استفاده می برند

قالی بر کف سنگها و مرمرهای تالار کاخها

قالی بر کف کاهگل کلبه ها و کومه ها

همه جا به شکل باغی نمایان است که گل ها و درختان و ; خود را می آراید و همه دلها و چشم ها را به دنیایی دگر کشانده و به سمت تفرج گاه سوق می دهد

منظره این تفرج گاه ها که برروی قالی نشسته و نمایان است تا حدی برای مردم این مرز و بوم آشناست. زیرا فرهنگ و تمدن ما ایرانیان با اینگونه طرحها و نقش ها عجین شده است

هر گلی و هر طرحی از این تفرج گاه، انعکاسی از گل های آن باغی است که در آبادی های سرسبز روئیده اتند

انعکاس این طرحها تا ژرفای جان آدمی خطور می کند

از قلب و جان و روح آدمی می گذرد و در بطن و سرشت او می نشیند و جای دل انگیزی باز می کند

قالی ایران U هرگاه از آن سخنی به میان می اید آن طبع لطیف بافنده را بیان می کند، زیرا ساخته و دست پرورده زحمتکش ترین و رنجکش ترین مردم ایران زمین اند. که از دل و جان و سرپنجه های بخشنده بافنده برگرفته و نشإت می گیرد

در واقع همین دل و جان لطیف و دستهای بخشنده است که چهره افتخار ملت ما ایرانیاین را بر صفحه روزگار حک کرده است. زیرا مشخص ترین چیزی است که معرف فرهنگ و تمدن کهن ایران زمین است. قالی هنری است زنده و گویا، که بیانگر دل و صفای روحانی بافنده را نشان می دهد

هنری است در حد آدمی که همیشه یکپارچگی و همبستگی خود را حفظ کرده است

هنری است که از جزء به کل سوق داده می شود

و گره ها از کنار هم نشستن به یک کلیت زیبا و اصیل می رسند

هنری است که در خلوت با آدمی صحبت می کند و با آنها زندگی می کند. بعضی از این مردم بر این باورند که قالی از افسانه های گذشتگان تأثیر گرفته است

قالی را می توان گفت که باغی است البته باغی از رنگها و نگاره ها که بر کف زمین گسترده است

نه تنها قالی را باید دوست داشت بلکه باید بدان خو گرفت و چشم و دل و جان را باید به گرمای آن سپرد

نام دیگر قالی را می توان به دست آفریده های پرنقش و نگار ایرانی نام نهاد

همه این دست آفریده های پرنقش و نگار ایرانی با تلاش و کوشش زنان و مردانی است که با شوریدگی نگاره ها و گرمی رنگ دل های پاک ممزوج شده است

همه این دست بافته های خلق شده بیانگر مطلبی ارزشمند و والا می باشد و راه و رسم کهن و دیرینه را بیان می دارد. می تواند به نوعی احساسات بافنده را در شرایط مختلف بیان دارد. می تواند بسیاری از سمبل ها و نشانه ها را برای ما روشن سازد

از طرفی دیگر می تواند بیانگر سنت و تمدن هر قومی باشد. وقتی به درون مایه این دست بافته ها می پردازیم مشاهده می کنیم که بیانگر تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی می‌باشد

این قالی ها مانند آئینه ای جلوه گری می کنند و تمام زوایای زندگی هر قوم را بازگو می کنند

پس می توان گفت که هنر اصیل قالیبافی ایران با فرهنگ کهنسال این مرز و بوم پیوند ناگسستنی دارد

هنر قالیبافی را یکی از مردمی ترین هنرهای روی زمین به شمار آورد. که نه تنها یک هنر است بلکه سرمایه عظیم کشورمان نیز محسوب می شود

در دروه های اولیه مانند عیلام و ماد و سلوکی و اشکانی U     در فرش و قالیبافی نمونه اسناد و مدارک و سوابقی در دست نیست

مثلا ما راجع به قالیبافی در زمان سلوکیان (129-312 قبل از میلاد) و راجع به قالیبافی در زمان پارتها (170 قبل از میلاد تا 226 بعد از میلاد) U سوابق و مدارکی در دست نداریم. البته با آگاهی داشتن از اینکه فرش در طول زمان و بر اثر آب و هوا و دما و گذشت زمان و گرد و خاک فرسوده می شود و از بین می رود

 (تاریخچه)

قالی بافی یکی از بهترین و برجسته ترین هنرهای ایران زمین است. قدمت این هنر به عصر مفرغ می رسد. قالی بافی، در آغاز، در میان قبایل چادرنشین و صحراگرد بوده است که عمده ترین کارشان گله داری بوده است. آنها از پوست گوسفند به جای زیرانداز استفاده می کردند برای راحتی و گرما و یا به روش درهم تندین الیاف گیاهی و پوست درختان و شاخ و برگ درختان و بوریا زیرانداز تهیه می کردند. (عصر حجر در حدود 30 هزار سال پیش)

در حفاریهایی که در سال 1950 در غاری نزدیک دریای خزر تکه هایی از پارچه بافته شده از پشم گوسفند و مو بز بدست آمد. (که مربوط به 6500 سال پیش از میلاد مسیح است.) Uالبته با روش آزمایش کربن 14 به این نتیجه رسیدند

دوک و خامه هایی در خانه های اولیه فلات ایران در حفریات بدست آمد که تاریخ آن به 5000 سال پیش از مسیح است. U       (نوسنگی)

بافندگی پارچه های طرح دار به شکل 2 پودی در سال 1000 پیش از میلاد مسیح بدست‌امده است. انسان های اولیه وقتی از پوست گوسفند و بوریا استفاده کردند و چون دیدند که زود از بین می رود به فکر افتادند تا چیز بهتری از آن بسازند و مورد مصرف قرار دهند. بعد از گذشت زمان زیادی از پشم گوسفندان ابتدایی ترین بافت را انجام دادند و آن هم به صورت نمد بود

بعد از گذشت زمان های زیادی آمدند از پنبه استفاده کردند و از آن تارهای پنبه ای ساختند و مشغول به بافتن گلیم شدند البته گلیم های ابتدایی (گفته می شود بافتن گلیم تا 1500 سال قبل از میلاد تکامل یافته بود.)

ازجمله شواهدی که در باره قالیبافی پرزی ایران از حفریات بدست آمده تکه های فرشی است که از شهر نوین اولا (سال سوم پس از میلاد) و لولان (متعلق به پیش از سده چهارم میلادی). که هر دو در خاور ایران و در مغولستان امروزی هستند

قدیمی ترین قالی موجود در جهان U  قالی پازریک می باشد (Pazirik) این قالی به عنوان پوشش اسب به کار می رفته و مربوط به زمان هخامنشیان است. در هر سانتی متر مربع 36 گره دارد. اندازه این فرش 83/1×2 متر می باشد. گره ها از پشت فرش زده شده

دارای حاشیه های متفاوتی است U حاشیه بیرونی آن نقش مکرر کوچکی است که جانور افسانه ای بالداری را نشان می دهد. پس از آن یک ردیف سوار می ایند که یک در میان پا بر اسبی نشسته و یا در کنار آن در حال راه رفتن می باشند. سپس یک ردیف گوزن خالدار و باز همان نقش مکرر جانور بالدار دیده می شود. پس از آن متن است که از چند ردیف موازی گلهای چهاربرگی تشکیل شده است. در میان این نقش ها بویژه مردانی که بر کنار اسب راه می روند نقش های تخت جمشید را به یاد می آورند

رنگ هایی که در این فرش به کار رفته است از سرخ تیره، سبز، آبی و زرد کمرنگ و نارنجی می باشد

از این گذشته، در حدود چهل سال پیش یک تکه قالی به وسیله هیئت اکتشافی به رهبری کوزلف (KUZLOV) در نوئین اولا (Nouin-oula)‌ زیر قشر یخ ها در سیبری پیدا کردند. گره این قالی تنها دور یک تار گره خورده است و بافتی بسیار فشرده دارد. رنگ آن آبی سیر می باشد. (اما تکه های قالی کوچکتر از ان است که بتوان نقش آن را معین کرد. (این تکه های قالی در جعبه لاکی تاریخداری نهاده بودند که تاریخ ان معادل سال سوم میلاد است.)

به غیر از این نمونه ها می توانیم به نوشته ها و مدارکی که به جا مانده اند رجوع کنیم. در یکی از قدیمی ترین این نوشته ها که از آن به گزه نوفون xenophon سردار و مورخ یونانی و شاگرد سقراط است. اشاره به قالی روی هم رفته  مبهم است و نمی توان به قطع گفت که سخن از همین نوع بافتنی که امروزه هست می رود

بنا بر نظر یکی از پژوهشگران معروف به نام دیماند U (Dimand) در فرش پازیریک ترکیبی از دوران باستان (هخامنشیان 559-321 قبل از میلاد.) U  هم زمان با پیدا شدن و کشف قالی پازیریک (واقع در دامنه جنوبی جبال آلتای سیبری) در مقبره شاهان سکائی، در دویست کیلومتری جنوب شرقی بی ایسک (Biisk) و هشتاد کیلومتری مرز مغولستان خارجی در نقطه یا به نام پازیریک (Pazirik) و در میان یخ‌ها U توسط مردی به نام رودنکو (Rodenko) باستان شناس نامدار روس، در پانزده سال پیش کشف شده است و گفته می شود که این فرش به دوره هخامنشان برمی گردد

ویژگی های این قالی ایرانی و کشف دوران ساز به قدری اشکار و واضح است که هیچ جای تردید و ابهامی را باقی نمی گذارد

با کشف چنین فرشی، قدمت و پیشینه فرشبافی از نظر اسلوب بافت U (گره بافته شده پرزدار) به بیش از 2500 سال پیش می رسد

پرفسور رودنکو در کتاب معروفش به تاریخ فرش گره خورده پرزدار به ویژه فرش ایران می پردازد

رودنکو در کتاب خود به ایرانی بودن این فرش می پردازد و اشاره می کند که

«شیوه گره زدن دم اسب ها و کامل آنها شبیه ایرانیان است.» و «نقش گوزن ها از تیره گوزن زرد خالدار ایرانی است.» و «صف مردانی که به همراه چارپایان از پی یکدیگر می ایند نمایانگر شیوه های هخامنشی و آشوری است.» پس به این ترتیب جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که فرش دستباف به صورت امروزی، اکنون که در خانه ها از ان استفاده می شود حداقل ترقی 2500 ساله دارد

در واقع، اگر چنین فرشی که در 25 قرن پیش با آن اسلوب پیشرفته به کمال رسیده است، باید پذیرفت که این اسلوب تکمیل شده و کمال یافته چند قرن سنت قالی بافی را پشت سر گذاشته تا به این درجه از تکامل رسیده است. پس می توان نتیجه گیری کرد که U فرش دستباف کمتر از سه هزار سال قبل نمی تواند باشد

 دوره ساسانیان (226 م – 652 م / 31 هـ)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:45 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان فایل ورد (word) دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان فایل ورد (word)

فصل اول (زمین تحقیق)
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیات پژوهش
فصل دوم (پیشین تحقیق)
پیشین تحقیق
بخش اول: پیشین نظری تحقیق
مفهوم سلامت روانی
مفهوم سلامت روان از دیدگاههای مختلف
سلامت روان از دیدگاه اسلام
اهداف سلامت (بهداشت) روانی
ورزش
اثرات ورزش از دیدگاه اسلام
اثرات روان شناختی ورزش (ورزش و سلامت روانی)
قسمتی از بیانی انجمن روان شناسی (ISSP)
بخش دوم: پیشین تجربی تحقیق
تحقیقات انجام شد داخلی
تحقیقات انجام شد خارجی
فصل سوم (روش پژوهش)
متغیرهای پژوهش
تعاریف عملیاتی متغیرها
جامعه آماری
نمونه آماری و روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
نوع تحقیق
اعتباریابی ابزار
روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات
مراحل اجرای پژوهش
ملاحظات اخلاقی
فصل چهارم
1)آزمون T گروههای مستقل
1-1) جدول
2-1) جدول
1-1) نمودار ستونی مربوط به دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار
2) آزمون ضریب همبستگی پیرسون
1-2) جدول
2-2) جدول
1-2) نمودار هیستوگرام مربوط به نمرات سلامت روان دانشجویان
3) آزمون ضریب همبستگی پیرسون
1-3) جدول
2-3) جدول
1-3) نمودار هیستوگرام مربوط به نمرات سن و سلامت روان دانشجویان
4) آزمون آنالیز واریانس یک راهه
1-4) جدول
2-4) جدول
1-4) نمودار ستونی مربوط به ترم های مختلف
فصل پنجم
تحلیل یافته های فرضیه کلی
تحلیل یافته های فرضیه
تحلیل یافته های فرضیه
تحلیل یافته های فرضیه
محدودیت ها
پیشنهادات
منابع و مآخذ
ضمائم

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان فایل ورد (word)

1-ابوالقاسمی، عباس-آریا پوران، سعید-کیامرثی، آذر/ مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان/1385/3 و4 خرداد

2-ایروانی، محمود/ فصلنام علمی-پژوهشی اصول بهداشت روانی/ پاییز 1378/شمار سوم (سال اول)

3-ارگان انجمن اسلامی بهداشت روانی ایران/ فصلنام علمی-پژوهشی اصول بهداشت روان/ زمستان 1385/ شمار سی و یکم و سی و دوم (سال هشتم)

4-حسینی، سیدحمزه-کاظمی، شقایق-شهبازنژاد، لیلا/ مجل پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران/ مرداد و شهریور سال 1385/ شمار 53، دور پانزدهم

5-دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)/ فصلنام علمی-پژوهشی، دانش و پژوهش در روان شناسی/ پاییز و زمستان 1383/ شمار 21 و 22

6- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)/ فصلنام علمی-پژوهشی، دانش و پژوهش در روان شناسی/ بهار 1386/شمار 31 (سال هشتم)

7-عبادی، اکبر/ بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان پسر دانشگاه پیام نور شهر قزوین/ پایان نام کارشناسی

8-سارافینو، ادوارد. پ/ روان شناسی سلامت/ مترجمان: احمدی ابهری، سیدعلی و همکاران/ 1384 انتشارات رشد تهران

9-شریدان، چارلز.ل-رادماچر، سالی ای/ روان شناسی تندرسی (دگرگونی اساسی در مدل زیست پزشکی/ مترجمان: قنبری، ابوتراب-شجاعی تهرانی، حسین/1374/ چاپ اول- انتشارات هدایت

10-شهیدی، شهریار- حمدیه، مصطفی/ اصول و مبانی بهداشت روانی/ پاییز 1381/ چاپ اول-انتشارات سمت

11-رمضانی، رحمت/ مقایس میزان افسردگی دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر ایلام/ 1380

 12-لشگری، محمد/ مجل علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی قزوین/ زمستان 1381/شمار 24

13- نریمانی، محمد-آریا پوران، سعید/ مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان/ 1385/ 3و 4 خرداد

14-یونسیان، علی-کلامیان مقدم، حمید-محمدیون، مرتضی/ فصلنام علمی-پژوهشی دانش و تندستی/ تابستان86/شمار 2-دور دوم

15- مهدی پور، عبدالمجید/ بررسی تاثیر فعالیتهای ورزشی گروهی و انفرادی(فوتبال، بسکتبال، شنا و تکواندو) بر روی میزان کاهش افسردگی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان دزفول/ شورای تحقیقات استان

چکیده

عنوان پژوهش: بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان دختر پیام نور می باشد

جامعه آماری این پژوهش: از بین دانشجویان، 100 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند

تحقیق توصیفی- تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات در بخش پیشین تحقیق به صورت کتابخانه ای و استفاده از مجلات و کتب و تبادلات داخلی و خارجی می باشد

در این پژوهش از آزمون GHQ28 گلدبرگ برای سنجش سلامت روان دانشجویان و یک آزمون محقق ساخته که تحت نظارت استاد راهنما توسط محقق تهیه شده استفاده شده است

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در قسمت آمار توصیفی از جداول فراوانی، درصد، نمودار آماری، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده است و برای آزمون فرضیه ها از آزمون t گروههای مستقل، آزمون همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک راهه و نتایج حاصل از جدول فریدمن استفاده شده است

پس از گردآوری داده ها نتایج نشان داد که

- با احتمال 95% اطمینان میزان سلامت روان دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار متفاوت است. این نتیجه براساس آزمون t برای گروههای مستقل بدست آمد

- با احتمال 95% اطمینان دانشجویان ورزشکار از سلامت روانی بیشتری نسبت به دانشجویان غیرورزشکار برخوردار هستند. این نتیجه براساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون بدست آمد

- با احتمال 95% اطمینان بین سن و میزان گرایش به ورزش در دانشجویان دختر رابطه وجود ندارد. این نتیجه براساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون بدست آمد

- با احتمال 95% اطمینان میزان گرایش دانشجویان دختر در ترم های مختلف به ورزش متقاوت است و دانشجویان ترم های 4 و 7 تمایل بیشتری به ورزش دارند. این نتیجه براساس آزمون آنالیز واریانس یک راهه بدست آمد

مقدمه

سلامت هر جامعه ای وابسته به سلامت تک تک افراد آن جامعه است و این سلامت در دو جنبه باید مدنظر قرار گیرد؛ اول در جنبه ی جسمانی و دوم در جنبه ی روانی. برای تامین بهداشت جسمانی همواره توجهات خاصی در سازمانهای جامعه ما بوده است، اما از جنبه ی روانی به صورت سازمان یافته، در سالهای اخیر، توجهاتی صورت پذیرفته؛ برای بهداشت روانی جامعه نیز مسئله ی پیشگیری قبل از درمان، بهترین راه حل است و مطلوبترین آن پیشگیری نوع اولیه می باشد که درتعریف به معنی روشهای جلوگیری از ایجاد اختلالات روانی در جامعه است

بدون شک رفتار بشر تابع تمامیت وجود اوست بدین معنی که روان تابع جسم و جسم تابع روان است؛ امروز تحقیقات نشان می دهد که ناراحتی های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه داشته و برعکس؛ ولی نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی، حفظ روان سالم می باشد

از جمله عوامل مؤثر در سلامت روانی[1]، ورزش است که حتی امروزه به عنوان یک روش درمانی در درمانهای جسمانی و روانی از آن استفاده می شود. طی دهه های اخیر گرایش آدمی به سوی ورزش رشد قابل ملاحظه ای یافته است به گونه ای که فعالیت های ورزشی از ضروریات گریزناپذیر دنیای کنونی گردیده و متخصصان بر نقش حیاتی ورزش در سلامتی انسان از جنبه های گوناگون تاکید کرده اند

بیان مسئله

مسئل مورد بررسی در تحقیق حاضر، بررسی سطح سلامت روان در بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه پیام نور قزوین می باشد

باتوجه به گسترش روزافزون اختلالات روانی در سطح جامعه، به خصوص دختران دانشجو که هم مادران فردا و هم آینده سازان کشورند، این پژوهش به بررسی رابط سلامت روان با میزان انجام فعالیتهای ورزشی در هفته در بین دانشجویان دختر پیام نور قزوین پرداخته است

در بیست سال گذشته توجه بسیاری به مسائل روان شناسی و روان درمانی همراه با فعالیت بدنی شده است؛ بعضی از پزشکان در مواردی مثل کم خوابی، کم کردن وزن و ضعف های عضلانی مثل کمردرد، کسب هماهنگی های عصبی و عضلانی در بعضی از انواع فلج، توان بخشی، نداشتن اشتها، داشتن اضطراب یا هیجانات روحی، بی قراری ها، افسردگی ها، احساس پوچی و بسیاری دیگر از موارد، بیمار خود را به ورزش کردن تشویق می نمایند

نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که انجام انواع مختلف نرمش ها، علاوه بر فواید جسمی فراوان، بر مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد. از طرف دیگر برای رسیدن به توسع پایدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ریزی، مدیریت صحیح و استفاده از فن آوری مناسب، استفاده از منابع انسانی کارآمد اهمیت بسیاری دارد. جامعه ای که نیروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه ی واقعی، سریع تر گام بردارد

ضرورت و اهمیت پژوهش

مشکلات در زمین بهداشت روان از بدو پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ فردی از هیچ طبق اقتصادی-اجتماعی خاصی در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتباً تهدید می نماید

امروزه پیشرفت صنعت و تکنولوژی در جوامع انسانی، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش، صلح و اطمینان از اعتدال و تناسب، کنار رفته و مشکلات عصبی، روانی و روان تنی، جانشین آن شده است. عواقب فیزیکی و روان شناختی چنین مشکلاتی، توانایی برای عملکرد در خانواده، جامعه و محل کار را مختل کرده و در بسیاری از موارد باعث از هم پاشیدگی خانواده ها، سوء مصرف مواد، خودکشی، بی کاری، فقر و انزوای اجتماعی می گردد؛ در حالی که بسیاری از این عواقب بحرانی باتوجه به مسائل مربوط به بهداشت روان و حمایت به موقع افراد، قابل پیشگیری است

اگر به ساخت فیزیکی انسان توجه کنیم متوجه می شویم که انسان به طور فطری برای رشد و تکامل همه جانب خود به انواع گوناگونی از فعالیتهای جسمانی نیاز دارد. در جوامع  مختلف امروزه از ورزش به عنوان یکی از روشهای درمانی در درمان مبتلایان به افسردگی استفاده می شود. به طوریکه نتایج ثمربخشی به همراه داشته است (نعمت اله زاده ماهانی؛ 1371). از طرف دیگر سلامت روان بر سلامت فیزیکی هم تاثیر دارد، پژوهشهای اخیر ثابت کرده اند که یک سری از اختلالهای فیزیکی و جسمی به شرایط خاص روان مرتبط هستند. مطالعات طولانی مربوط به تاثیر ورزش بر ویژگی های شخصیتی و سلامت روانی افراد نشان داده است که ورزش و تربیت بدنی نه تنها به عنوان یک فعالیت تفریحی بلکه به عنوان یک ابزار آموزشی- تربیتی، اهداف روانی- اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد (درخشان مبارکه، 1376). هر تجرب حرکتی یا تغییر جسمانی، یک تغییر یا تجرب روانی را به دنبال دارد؛ ورزش از جمله روش های تکامل جسمانی، روانی و اجتماعی محسوب می­گردد، زیرا شرکت در فعالیتهای ورزشی، افراد را از نظر فضایی و مکانی به هم نزدیک می کند، راهها و فرصتهای بسیاری را برای ماهر شدن در اجتماع فراهم می آورد و به طور کلی یک جریان آموزشی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی را برای فرد ایجاد می کند. همچنین ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی، تعادل و ثبات، رشد اعتماد به نفس، تصویر بدنی و اجتماعی مثبت و تامین نیازهای دوستی، رقابت، جلب توجه، تقویت گروهی و امنیت تاثیر دارد (درخشان مبارکه، 1376)

می توان نتیجه گرفت که ورزش نقش مهمی در سلامت روانی انسانها و در نتیجه جامعه ایفا می کند (به طوریکه در سال 2002 شعار بهداشت جهانی «تحرک رمز سلامتی» عنو ان شده است)؛ همان طور که روشن است قسمتی از جامع ما را دانشجویان تشکیل می دهند، لذا هر چه بیشتر بتوانیم دانشجویان را به سمت ورزش سوق دهیم به همان میزان به سلامت جامعه خود کمک نموده ایم؛ یکی از عوامل تحقق این امر انجام تحقیقات و بررسی هایی در زمین تاثیرات مثبت ورزش بر سلامت روانی دانشجویان، جهت اثبات و اطلاع رسانی این مهم به ایشان و مسئولین امر می باشد

اهداف پژوهش

پژوهش حاضر اهداف زیر را دنبال می کند

هدف کلی:

 تعیین رابط بین ورزش و سلامت روانی دانشجویان دختر پیام نور قزوین

اهداف جزئی:

تعیین میزان گرایش به ورزش در بین دانشجویان دختر پیام نور قزوین

تعیین رابطه بین سن و میزان گرایش به ورزش در دانشجویان دختر پیام نور قزوین

تعیین رابطه بین ترم تحصیلی و میزان گرایش به ورزش در دانشجویان دختر پیام نور قزوین

اهداف کاربردی:

ورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است که در تمام دنیا به این امر مهم توصیه شده و سعی شده در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی گنجانده شود، ورزش روحیـ انسان را شاداب و باعث سرزندگی، شـادی و سلامت جسمـی و روحی می گردد

با آنکه عده­ی زیادی از مردم ورزش می کنند، بازهم برآورد می شود که تنها 15 درصد بزرگسالان در آمریکا از نظر بدنی فعالیت دارند و در نتیجه ی افزایش خودکار شدن زندگی مقدار فعالیت لازم برای کار در خانه و در محل کار به طور مرتب رو به کاهش می رود. پایین آوردن مردم از روی تخت و بیرون آوردن خودروهایشان وظیفه ای دشوار از آب درآمده و دیری نخواهد پایید که هم تلاشهای نظام آموزشی کارکنان بهداشتی و جامعه و سازمانهای توسع آن صرف به حرکت درآوردن مردم شود. این امر در جامع ما نیز در حال گسترش است. از این رو آگاهی دادن به مسئولین امر در محیط های آموزشی علی الخصوص دانشگاهها و دانشجویان در خصوص اثرات مثبت ورزش و فعالیتهای فیزیکی بر شادابی و سلامت روح و روان وظیفه ای خطیر می نمایاند

Mental health. -[1]

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:45 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تذهیب فایل ورد (word) دارای 87 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تذهیب فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تذهیب فایل ورد (word)

مقدمه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل اول

تاریخچه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تعریف تذهیب ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ریشه یابی لغت تذهیب ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

واژگان تذهیب: ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ابرک ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

اسلیمی (اسلامی) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

بند اسلیمی;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تاج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

جدول;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

 ختایی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

داغ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

دهن اژدر;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

سنجاق نشان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

شرفه;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

شمسه;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

شمسه کوچک ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فرنگی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصاصی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

کتیبه سرلوحه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

کمند زرین ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

کره ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

لچک ترنج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

لچکی واگیره ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ترنج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

سرترنج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

سرلوحه;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

 کتیبه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ترصیع ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

حاشیه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

قوس حلزونی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل دوم

مکتب های تذهیب ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ابزار و مواد کار: ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

قلم مو;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طلا و نقره ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

مهره ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

کاغذ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

صفات مهم کاغذ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

رنگ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

پرگار، ترلینگ، خط کش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

شیوه کار تذهیب ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

اصول قابل اهمیت در کلیات نقش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل سوم

ختایی و اسلیمی (دیرینگی و ریشه مشترک) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تعریف ختایی و گونه های آن ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

اسلیمی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تعریف اسلیمی و گونه های آن ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

صورت اسلیمی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تزئین اسلیمی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

چنگ و گره ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

نشان و انواع آن: ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

لچک نشان یا کتیبه نشان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

بته جقه نشان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

دل نشان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ابرک نشان (اسلیمی ماری) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

نشان و اصل قاعده (نقش در نقش) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تکوین نقوش (ترکیب اسلیمی و ختایی) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

جایگاه نشان ها در شمسه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

گره سازی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

شرفه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل چهارم

تحول هنر در تذهیب;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طراحان و مذهبان قدیم ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طراحان و مذهبان معاصر ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل پنجم

طرح نشان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح ترنج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح کتیبه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح لچک ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح تاج و سرلوح ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح واگیره اسلیمی و ختایی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

طرح حاشیه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

منابع و مآخذ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

منایع و مآخذ

1 اسکندر پورخرمی، پرویز، 1338- گلهای ختایی/ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشار 1379

2 اسکندر پورخرمی، پرویز، 1338- آئین هنر و آموزش نقاشی ایرانی (کتاب دوم) اسلیمی و نشان ها- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،

3 افتخاری، محمود، 1344- آموزش طرح و تذهیب/ تهران: یساولی،

4 آقا میری، امیرهوشنگ- آموزش و کاربرد حاشیه در تذهیب/ انتشارات یساولی،

5 اینترنت

6 مجرد تاکستانی، اردشیر، شیوه تذهیب/ تهران: سروش (انتشارات یساولی)،

7 نیک بین، حسین، عناصر تزئین اسلیمی و ختایی در طراحی فرش و هنر تذهیب- باغ ایرانی، انتشارات یساولی، چاپ اول

8 هنرور، محمدرضا- پیچش زرین (گردش اسلیمی و ختایی در هنر تذهیب و طراحی فرش)/ انتشارات یساولی، چاپ اول

9 هنرور، محمدرضا- رسم المشق تذهیب/ تهران: انتشارات میر دست،

مقدمه

سپاس خداوندی را که منشا حسن و جمال و زیبایی است و موهبت درک و احساس آن را به بشر عطا فرمود و انسان را در فهم کشف حسن جمالش سزاوار نمود. آن خالق منان گوشه ای از زیبایی های عرش را برای مشاهده بندگان صالح خویش مهیا ساخت و جلوه هایی از ان ملکوت زیبا را به فرش کشید و منظری از رخ پر حسن و جمال خویش را برای آرامش دل انسان ها به دست هنرمندان سالکش متجلی نمود

این همه نقش می و عکس مخالف که نمود

یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد

این جلوه های جمال که به جان حقیقت جوی آدمی نشاط و طربی ژرف می بخشد و عقل و حواس را به شادمانی جاودانه معطوف می سازد ، سبب کشش به سوی حقایق زیبا و عالم ملکوت می شود تا روح انسان از قید ظلمات دنیا رهایی یابد و به انوار عالم قدس آشنا گردد. هنرمندان مومن برای کشف بیشتر این زیبایی ها و ابداع آثار جاودان بشری رنج و مشقت این راه طولانی را بر خود هموار نموده و میراثی گران بها برای بشر به جای نهاده اند. از جمله این هنرها می توان تذهیب را بر شمرد که با نقوش مجرد در الواح روح نواز و دل انگیز قرآنی در معاشرت با خوش نویسی، صفحاتی را رقم زده اند مکه یادآور معانی باطنی و لطیف قرآن است. این هنر مقدس همچنین در معاشرت با نگارگری ، به دست استادان مجرب با اندیشه های حکیمانه ، ترکیبی از معنا و صورت زیبا را به دست داده است. در هنرهای صناعی نیز همچون نقش فرش و نقش کاشی و ; نیز به کار گرفته شده که هر یک از این جلوه ها در مقام عملکردشان در زندگی انسان مجموعه ای از زندگی ای روحانی و زیبا را به نمایش می گذارند

اساسا نقوش تذهیب به منظور تزیین قرآن پدید آمدند. مسلمین همچون همه امم دینی، عالی ترین و زیباترین هنر خود را برگرد مآثر الهی و ودیعه گران بهای اولیایشان به وجود آورده اند. معابد و نیایش گاه ها در تاریخ بشر نگارستان هایی هستند که می توان عالی ترین جلوه های تمدنی را در آن ها مشاهده نمود. در عالم اسلام نیز مساجد، نگارستان بزرگ هنر اسلامی و جلوه ای شاخص از تمدن بزرگ آن هستند. قرآن کریم نیز که کلام نازل محبوب بر دل حبیب است، با زیباترین خطوط و نقوش آراسته شد و با توصیه های مکرر پیامبر (ص) و اولیا علیهم السلام به زیباترین صوت خوانده شد تا جای که امروز هنرهای قرآنی در صدر همه هنرهای اسلامی قرار دارد

گذشته از خوش نویسی که شرافت و مقام تجلی آیات را مستقیما پیدا نمود، هنر تذهیب توانست جلوه ای دیگر از حقایق باطنی قرآن را در حاشیه کلام الهی به نمایش درآورد و مجموعه ای مناسب آن کلام و تصویری از عالم قدس را در هر صفحه قرآن به نمایش درآورد. قرآن کلام الهی است و خداوند منزه است. هرگونه تشبیهی به آن مقام باری شرک محسوب می شود

لذا صورت هایی می تواند بیانگر معانی آیات باشد که از هر گونه قید تشبیه خود را رها نموده ، نقوش ، همچون نشان هایی که در مسیر عالم قدس قرار دارند، جلوه نمایند. تذهیب با جلوه ای مجرد و تزکیه شده برگرد آیات الهی ، زمینه ای مناسب را فراهم ساخت تا به هنگام رویت این صفحات و حتی قبل از خواندن آیه ای از آیات ، حالی مناسب درک معانی قرآنی برای انسان حاصل آید

به این ترتیب ، تذهیب مهذب شد. نقش ها در نهایت زیبایی، روح آیات را در جلوه ای از صورت های مجرد اسلیمی و جلوه ای از روح نباتی در قالب ختایی به نمایش گذاردند. اسلیمی محور نگاه دارنده شکل و مبنای نقوش شد و ختایی شعر و غزل ملکوت را در قالب های آن سرود. کشف بزرگ این هنر مقدس را به مقام والای ولایت، حضرت علی بن ابیطالب (ع) نسبت می دهند که سهمش ملکوتی وی راهگشای هنرمندان مذهب گردید و این سنت حسنه از ایشان رقم فیض یافت

چو شاه ولایت بدید آن رقم به اعجاز بگرفت در کف قلم

رقم کرد اسلامیی دل ربای که شد حیرت افزای اهل ختای

نقوش ختایی مجموعه ای از گل ها ، غنچه ها و برگ ها و ساقه ها است که در نظامی هندسی و برگرفته از چرخش عشقه به عنوان تلطیف کننده نقوش اسلیمی جلوه کرد. نظام شکل گیری این نقوش آن قدر دقیق و هماهنگ است که هر جزء جلوه ای از صورت کل خود و در مجموع نیز ، همه اجزا و مفردات ، نشانی از مجموعه خویش اند. به عنوان مثال، اگر ساده ترین عنصر در ختایی را ساقه و ملحقات آن بدانیم ، دارای شخصیتی است که همه مفردات همچون گل ها و غنچه ها و برگ ها از همان خصوصیت برخوردارند. این هماهنگی نظم یافته را که منبعث از تفکر توحیدی هنر اسلامی است ، شکل حلزونی عشقه به وجود آورده است. از این رو، هر یک از مفردات در درون خود قابلیتی دارند که می توانند در یک نظام پیچیده و گسترده تذهیب در ترکیب های مختلف جای گیرند و نقش روحانی خود را ایفا نمایند

متاسفانه در عصر غرب زدگی و دوری از فرهنگ و سنن اسلامی ، این ویژگی ها به فراموشی سپرده شد و امروزه جز پوسته ای بی معنا، برداشت دیگری از این هنر مقدس نمی شود و لذا آن ها را صرفا هنر تزیینی همچون همه هنرهای تزیین دیگر بر می شمردند و آن را قابل تحقیق و تفحص ندانسته و زحمت مطالعه پیرامون حکمت یا تاریخ یا طرق آموزش آن را به خود نداده اند. این فاجعه حتی به متولیان این هنر نیز سرایت کرده و ایشان نیز هرگز درصدد مطالعه درباره طرق آموزش صحیح آن بر نیامده اند و هر یک به ذوق خود راهی را برای آشنایی با آن پیشنهاد داده اند. با توجه به این مشکلات ، دستیابی به قوانینی که در گذشته در امر آموزش هنرهای سنتی وجود داشته ، کاری مشکل ، به نظر می رسد چرا که متاسفانه امروزه کتاب آموزش هنرهای سنتی که بتواند ما را به روش های معمول گذشته در این مورد راهنمایی کند، وجود ندارد. همت بیگانگان نیز همواره بر آن بوده که با هجوم همه جانبه به مآثر قدیم، سبب قطع ارتباط فرهنگی و هنری ما با گذشته شوند. از طرفی، تا بیش از انقلاب اسلامی آن چه از منابع هنری قدیم از تاخت و تازها و تاراج ها باقی مانده بود، به دست استعمارگران قدیم و جدید به یغما برده شد که در انبار احتکار میراث ملی کشورهای بیگانه مخفی مانده است. از همین رو گرچه از قوانین موجود در هنرهای سنتی منابع مکتوبی باقی نمانده ، اما مسلم است که شیوه های اجرای این آثار در گذشته قانونمند بوده اند. به هر حال می توان با بررسی همه جانبه آثار گران بهای موجود و همچنین با توجه به قراین و منطق تصویر در نگارگری، خصوصا هندسه هنرهای تجریدی، برخی از این قوانین را شناسایی کرد و مورد استفاده قرار داد

تاریخچه

پیشینه آذین و تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران، به دوره ساسانی می رسد. بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومتهای اسلامی و عرب قرار گرفت و «هنر اسلامی» نام یافت. اگر چه زمانی این هنر از بالندگی فرو ماند، اما مجددا پویایی خود را به دست آورد. چنانکه در دوره سلجوقی مذهبان، آرایش قرآنها، ابراز و ادوات، ظرفها، بافته ها و بناها را پیشه خود ساختند و چندی بعد، در دوره تیموری این هنر به اوج خود رسید و زیباترین آثار تذهیب شده به وجود آمد

هنرمندان نقاش، صحافان و صنعتگران ، به خواست سلاطین از سراسر ایران فراخوانده شدند و در کتابخانه های پایتخت به کار گمارده شدند. بدین ترتیب ، آثار ارزشمند و با شکوهی پدید آمد. در دوره صفوی ، نقاشی، تذهیب و خط در خدمت هنر کتاب آرایی قرار گرفت و آثاری به وجود آمد که زینت بخش موزه های ایران و جهان است. اما رنج هنرمندان بی ارج ماند و ارزش آنان در زمان زندگیشان شناخته نشد و هنر نقاشی به ویژه تذهیب ، پس از دوره صفوی از رونق افتاد. اگر چه هجوم فرهنگ غرب به ایران، حرکت پیشرو این هنر را کند ساخت ، ولی با زحمت هنرمندان متعهد و دوستداران هنر این مرز و بوم، شعله هنر تذهیب همچنان فروزان است

شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را هم زمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره ها، آیه ها، جزوه ها و سجده ها آن را به نوعی تزئین می کردند. رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین عشق به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن هایی که در برای امرا و بزرگان نوشته می شد. این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد

به گزارش میراث خبر مهدی مکی نژاد، عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر درباره منشاء هنر تذهیب می گوید: «دقیقا نمی توانیم بگوییم منشاء این هنر ایران است اما آنچه مسلم است این است ک این هنر از دوران ساسانیان به صورت گچبری های دیوار و حتی پیش از آن به صورت نقوش روی سفالینه وجود داشته است. که بعد از اسلام این نقوش و حجاری ها وارد کتاب ها می شود و بیشتر خودش را نشان می دهد.» از طرز تذهیب و آرایش قرآن هائی که قبل از قرن سوم هجری تدوین شده اطلاع چندانی در دست نیست. اصولا درباره هنر نقاشی و مذهب کاری در قرون اولیه اسلام اطلاع زیادی در دست نیست. قرآنها نفیس غالبا به دستور سلاطین و امراء وقت تهیه می شد و هنرمندان سعی می کردند آن را که به طرز بسیار عالی آرایش کنند

قدیمی ترین قرآن های باقی مانده از قرون اولیه اسلام همگی به خط کوفی است، نقش و تزئین آنها تقریبا یکنواخت بوده فقط در صفحه اول و گاهی دو صفحه آخر با نقوش هندسی آرایش می شدند. سر سوره ها نیز غالبا دارای نقوش تزئینی بوده و عموما در سمت راست آنها یک یا چند گل درشت و ترنج طرح م زدند. شروع سوره و اسم آن را هم به قلم زر می نوشته اند و نقطه های حروف را با رنگ قرمز و سبز یا زعفران و آب طلا مشخص می کردند. محل حزب و سایر علامات هم به همین شیوه مزین می شد. چون ایرانی های مانوی مذهب، کتاب دینی خود (ارژنگ یا ارتنگ) را که به وسیله مانی منقوش و مزین دیده بودند بعد از ایمان آوردن به اسلام به تزئین قرآن رو آوردند. اما احتمالا به دلیل اینکه اسلام شکل و تصویر را نهی کرده و مکروه دانسته هنرمندان برای ارضاء حس هنری خود به تزئین و تذهیب رو آوردند

صفحات بدست آمده از کاوشهای علمی تورفانی نشان می دهد که نقشان و خطاطان آن زمان توانسته اند به نحو زیبائی خطوط را با نقوش ترکیب کنند. این سبک در دوران اسلامی متداول و معمول شد

مکی نژاد درباره این هنر در دوران اسلامی می گوید: «مهم نیست که مبداء این هنر ایران بوده است یا نه اما مسلم است که این هنر در ایران تکامل پیدا می کند و نظم هندسی خاصی به خود گرفته است. تنها در ایران است که تذهیب به این شکل، با این نظم و با این هندسه دیده شده است. کارهای مشابهی که عرب ها یا چینان انجام داده اند در مقابل آثار ایرانی بسیار ضعیف جلوه می کند. پراکندگی رنگ ها نقوش هندسی اقوام دیگر هنوز هم به پختگی کامل نرسیده است. تذهیب ایرانی واقعا بی نظیر است.» در قرون اولیه دوران اسلامی به همان اندازه که به خوشنویسی توجه می شد فن آرایش و تذهیب نیز مورد علاقه بزرگان و امیران بود تا جائی که در نقاط مختلف ایران به خصوص خراسان، مراکزی جهت تعلیم و پرورش علاقمندان در این فن به وجود آمد و رفته رفته فن تذهیب راه کمال را طی کرد. در قرون اولیه دوران اسلامی ، خود خطاطان کار تذهیب را به عهده داشته اند ولی به تدریج تقسیم کار بین هنرمندان متداول و مرسوم شد. به احتمال قوی اول خطاط و خوشنویس کار خود را انجام می داد، یعنی نسخه کتاب و یا قرآن را می نوشته و در ضمن کتابت آن مقداری فضا برای کشیدن صور و یا مذهب کاری در صفحات خالی می می گذاشتند، طوری که بعضی از این کتاب ها که هم اکنون در دست است نشان می دهد که قسمتی از کار تذهیب ناتمام مانده است

از قرن ششم به بعد تزئین و تذهیب قرآن ها با روشی که در دوره های قبل به کار برده می شد فاصله گرفت. تزئینات از سادگی خارج شد و نقوش هندسی جای خود را به طرح های شاخ و برگ دار داده اند این گلبرگ های به هم پیچیده انسان را به یاد نقوش سلجوقی که بر روی مساجد این دوره اصفهان و قزوین و اردستان بنا شده اند می اندازد. از دوره سلجوقی تعدادی قرآن های مذهب باقی مانده که شاید یکی از بهترین و نفیس ترین انواع آن قرآنی است با تفسیر مجلد که در سال 584 فراهم شده است. این قرآن برای مطالعه امیر غیاث الدین ابوالفتح محمد بن سام تهیه و کاتب آن محمد بن عیسی بن علی نیشابوری است ولی متاسفانه از نام مذهب آن ذکری به میان نیامده و احتمال فراهم آوردن آن در خراسان از توسط امیر غوریان وجود دارد که قرآن به نام او مصور است. در اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم هجری شهر تبریز یکی از مراکز مهم برای تشویق و پرورش هنرمندان به شمار می رفت و این امر موجبات توسعه و تکامل فن نقاشی و تذهیب را فراهم ساخت، به خصوص در اوائل قرن هشتم به همت و سعی خواجه رشید الدین که بانی ربع رشیدی در نزدیکی شهر تبریز است توجه بیشتری برای کتابت قرآن و کتاب و آرایش و تذهیب آنها شد و در نتیجه مکتب جدیدی که به مکتب تبریز معروف است، به وجود آمد که در هنر نقاشی و فن تذهیب دوره های بعد تاثیر زیادی داشته است

از تغییراتی که در طرز تذهیب و آرایش قرآن و کتاب در این دوره به وجود آمد، استفاده از اشکال هشت گوش و ستاره دوازده پر به صورت مرکب یا مجزا از هم بر سر لوح ها و نیز ستاره های آبی رنگ و گل های پرپر کوچک برای تزئین است. سر سوره ها نسبتا پهن و با خط کوفی روی زمینه لاجوردی با شاخ و برگ درشت نقش شده است. در حواشی قرآن نیز گاهی نقش تزئینی از طرح های اسلیمی دیده می شود که از حیث رنگ آمیزی بسیار جالب است. علاوه بر رنگ طلا از الوان دیگر چون آبی، قرمز، سبز و پرتقالی نیز استفاده می شده، روی هم رفته در این دوره صنعت تذهیب به اوج کمال و ترقی خود رسیده است

دوره تیموری از دوره های بسیار مهم و پر رونق و اعلای هنر مذهب کاری است. سلاطین تیموری همه مشوق هنر کتاب نویسی بوده اند که بزرگ ترین و مهمترین آنها «بای سنقر میرزا» پسر شاهرخ بوده است. این شاهزاده علاوه بر اینکه خود به شخصه مردی هنرمند و بهره مند از فنون کتابت و خط و تذهیب و نقاشی بود ، جمع کثیری از هنرمندان که از سراسر امپراتوری تیموری گرد آورده اند که در دربار و دارالعلم و کتابخانه ای که در هرات بنیاد نهاده بود می زیستند. در این شهر کاغذ ساز، خطاط، تذهیب کار، صحاف، رنگ ساب، نقاش و امثال این قبیل هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار بودند. کتب این شهر از نفیس ترین و زیباترین کتاب هائی است که تاکنون تهیه شده

در این زمان هنرمندان توجه زیادی به ترسیم اشکال، نباتات، گل ها، مناظر طبیعی و گاهی اشکال پرندگان کرده اند. قرآن های این دوره مخصوصا آنها که برای شاهرخ و بایستقر میرزا فراهم شده در زمره زیباترین تذهیب کاری هاست. طلا و لاجورد یکی از عوامل اصلی کار آنها بوده و در همه حال برای آرایش و تذهیب کتاب و قرآن از آنها استفاده می شده است. صنعت تذهیب که در دوره تیموری راه کمال پیمود در زمان صفویه نیز ادامه پیدا کرد. در این زمان زمینه ها معمولا آبی رنگ است و تقسیم ها کوچکتر و به رنگ طلایی و سیاه دیده می شود. طرح های تزئینی نیز به رنگ سفید، زرد، سرخ، آبی و سبز است. تذهیب کاری و نقاشی با طلا در دوره صفویه ترقی کرد. بسیاری از نسخ باقی مانده از این زمان حاشیه بزرگی دارد که مناظر طبیعی، اشکال انسان و حیوان بر آن نقاشی شده و رنگ طلایی ، سبز و زرد در آنها به کار رفته است. اما امروز تذهیب چه وضعیتی دارد؟ مهدی مکی نژاد، عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در باره هنر تذهیب در دوران معاصر به میراث خبر گفت: «در دوران معاصر ما با دو نوع تذهیب روبرو می شویم، اول تذهیب هایی که هنرمندان آن پایبند به اصول سنتی این هنر هستند. آثار این گروه از نظر فرم و شکل متنوع تر از گذشته شده است اما آن ساختار شکنی صورت نگرفته است. در واقع موتیوها، المان ها، نقوش پرندگان، گل ها و گیاهان همان هاست اما طرح ها و تا حد زیادی رنگ ها عوض شده اند. اما در دسته دوم نگاه متفاوتی وجود دارد که می تواند نوید بخش تحولاتی در آینده باشد.»

مکی نژاد معتقد است: «اتفاقی که در نگار گری ایرانی افتاد حالا دارد در تذهیب می افتد. استادانی چون فرشچیان نگاه سنتی به نگارگری دارند اما نگارگرانی مثل تاکستانی و مجید مهرگان نگاه متفاوتی دارند و بیان قلم آنها ضمن حفظ اصالت و به مضامین اسطوره ای جدید و امروزی نگاه می کنند. شاید این حرکت ها هنوز به صورت انفرادی باشد اما امیدواریم میان هنر جویان این رشته جایگاه این هنر محکم شود و سبک تازه ای در آن ابداع شود.»

تعریف تذهیب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 خرداد 12 , ساعت 3:45 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله شهر ارومیه فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شهر ارومیه فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله شهر ارومیه فایل ورد (word)

مقدمه  
اهداف تحقیق :  
روش تحقیق :  
تاریخچه شهر ارومیه  
نام ارومیه  
جایگاه  
آداب و رسوم مردم  
سوغات ارومیه  
غذاهای سنتی ارومیه  
جشن ها و اعیاد و مراسم عروسی و عزاداری  
نتیجه گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله شهر ارومیه فایل ورد (word)

زبان اوروم سایت کوره سوننی فرهنگ جغرافیایی شهرستانهای کشور، شهرستان ارومیه، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران 1379 ص
وارش کاویانپور، احمد، «تاریخ ارومیه»، ‌
کاویانپور، احمد، «تاریخ ارومیه»، ‌
انزلی، حسن، ارومیه در گذر زمان
کاویانپور، احمد، «تاریخ ارومیه»، صص 189–
همان

جعفریان، رسول، میرزا عبدالحسین خان افشار ارومی و سفرنامه مکه معظمه (1299 – 1300ق) در: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ادیان.[1]

اهداف تحقیق

1شناخت تاریخچه شهر ارومیه

2 آشنایی با موقعیت جغرافیایی شهر ارومیه

3 شناخت جاذبه های تاریخی

4شناخت عوامل توسعه در شهر ارومیه

5آشنایی با آداب و رسوم

6 سوغات ، جشنها ،اعیاد

روش تحقیق

شناخت کامل نسبت به شهر ارومیه
پرس و جو از خود مردم
استفاده از کتابهای جغرافیایی استانی
استفاده از روزنامه های استانی
اینترنت

تاریخچه شهر ارومیه

پارسیان در مهاجرت خود از ایران‌ویج نخست در غرب و جنوب دریاچه ارومیه ساکن شدند ولی پس از آن به مهاجرت خود ادامه دادند و تا سرزمین پارس (استان فارس) پیش رفتند.[4]

جلگه ارومیه در دوران باستان در قلمرو مادها، آشوریان، و دیگر اقوام نیز قرار داشته‌است

شاه عباس بزرگ پس از بیرون راندن عثمانی‌ها از خاک ایران در صدد برآمد طوایفی را برای مرزداری قدرتمند در بخش غربی کشور مستقر سازد. شاه عباس برای این منظور ایل افشار ساکن ابیورد خراسان و دیگر نقاط را در نظر گرفت.[5] او کلبعلی سلطان ایمانلوی افشار را احضار نموده به لقب خانی و ریاست کل ایل افشار منصوب نمود. سپس دستور داد که ایل افشار که شمار زیادی داشتند و در ولایات عراق، فارس، کرمان و خراسان سکنی داشتند، با تمام امکانات خود حرکت کرده در جلگه ارومیه ساکن شوند.[6][7]

در این جابجایی هشت هزار خانوار از شش ایل بزرگ این طایفه در جلگه ارومیه استقرار یافتند و حکومت این ناحیه در اختیار کلب علی خان قرار گرفت.[8] متن فرمان شاه عباس یکم خطاب به کلب‌علی خان که سبب این جابجایی ایلی شد در دست است.[9]

همین پیشینه سبب شد تا شماری از سران این طایفه به‌ویژه پس از تأسیس ارتش جدید در ایران، در مناصب فرماندهی حضور داشته باشند.[10]

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و هم‌چنین مرکز شهرستان ارومیه است. در دوره رضاشاه پهلوی نام رضائیه بر آن گذاشتند که تا پایان حکومت پهلوی به این نام خوانده می‌شد. پس از انقلاب اسلامی ایران دوباره به نام پیشین، یعنی ارومیه تغییر نام داد. این شهر طبق سرشماری سال 1385 با 577307 نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می گردد

شهر ارومیه، امروزه دارای فرودگاه فعال بین المللی است

نام ارومیه

ارومیه در ترکی به صورت اورمو، اورومیه و اورمیه تلفظ می شود. کلمه اوروم نیز اکنون به صورت پیشوند بعضی کلمات و یا به صورت جداگانه کاربرد دارد. این کلمه در اسم شهر مشهور ترکهای چین به نام اورومچو و یا اورومچی به کار رفته است و همچنین نام طایفه ای از ترکهای مسیحی مذهب است که در کشور اکراین زندگی می کنند.[1] برخی این کلمه را از مصدر “اؤرمک” یا “هؤرمک” به معنای ساختن و چیدن می دانند. در کردی اسامی از قبیل اورامی و اورامانات در استان کردستان و کرمانشاه و کردستان عراق برای نام‌گذاری مناطقی که طوایف اورام در آن‌ها سکنی داشته‌اند به کار رفته است. در این میان با آمدن حکومت پهلوی و سلطنت رضاخان این محل به رضائیه تغییر نام داده و بعد از انقلاب اسلامی دوباره به نام ارومیه برگشته است. هم‌چنین طبق گفته آشوریان واژه ارومیه از ترکیب دو واژه اور + میه که “اور” در این‌جا به معنی شهر و “میه” در زبان آشوری به معنی آب آورده شده است. یکی از روایات دیگر نام ارومیه را از واژه “رومیه” به معنی روم کوچک می دانند که به دلیل نیامدن حرف “ر” در اول کلمات ترکی به صورت ارومیه تلفظ شده است. (مانند روس که اوروس تلفظ می شود

جایگاه

ارومیه در جلگه گسترده و سرسبزی به درازای 70 کیلومتر و به پهنای 30 کیلومتر واقع شده که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و کشتزار است. دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه مارمیشو در غرب این شهر قرار دارد. این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا، یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود. جمعیت این شهر 577307 نفر می‌باشد و نیز جمعیت شهر در سال 2005 میلادی، 787254 نفر پیش‌بینی شده‌است[2]. بلندی ارومیه از سطح دریا 1332 متر است

آداب و رسوم مردم

اکثر ساکنان شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی را ترک‌های آذربایجانی و کردها تشکیل می‌دهند. ولی آشوریها و ارمنی ها نیز در این شهر حضوری دیرینه داشته اند. در زمان رضاشاه پهلوی، نام این استان را آذربایجان غربی گذاشتند.اکثر ترکهای ارومیه شیعه مذهب می باشند ولی تعداد زیادی ترکهای سنی حنفی و شافعی مذهب نیز در داخل شهر و در بیش از 25 روستا از جمله، بالو، قولنجی، کهریز، گل‌تپه، گجین و ولنده زندگی می کنند. در ارومیه تعدادی ترکهای اهل حق نیز زندگی می کنند. [2] مذهب کردهای ساکن ارومیه سنی می‌باشد[3]

جاذبه های تاریخی و آثار باستانی

نام جاذبه : قلعه اسماعیل آقا (اسماعیل آقا قلعه سی)

موقعیت : بخش نازلو چای بالاتر از دانشگاه سراسری (بالاتر از کارخانه ماسه)

نام جاذبه : قلعه بردوک                              

موقعیت : جاده سرو 6 کیلومتری غرب روستای بردوک

نام جاذبه :بخشی قلعه                               

موقعیت : بخش نازلو اطراف روستای صفرقلی‌خان کندی

سوغات ارومیه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ