مقاله بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج فایل ورد (word) :
مقدمه
اساس نظریه های عدالت اجتماعی بر این است، که نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی جامعه، بر سازمان فضایی آن تأثیر دارد و نیز هر گونه تغییر در سازمان فضایی و روابط اقتصادی- اجتماعی و توزیع درآمد در جامعه اثر مستقیم دارد .(Harvey,1998 ) در عصر حاضر اصلیترین عامل بحرانهای جوامع بشری، ریشه در نابرابریهای اجتماعی و فقدان عدالت دارد، چنانچه پیامبر )ص( هم در این زمینه می فرمایند:« الملک یبقی مع الکفر والیبقی مع الظلم» )ملک و سلطنت با کفر باقی میماند ولی با ظلم پایدار نخواهد بود(. اگر تفاوت میان فقیر و غنی زیاد شود، درحدی که مردم احساس محرومیت نسبی و یا بیعدالتی توزیعی نمایند و نتوانند نیازهای تحریک شده خود را ارضاء کنند، در آن صورت نظام اجتماعی- اقتصادی و حکومتی دیر یا زود دچار انحطاط خواهد شد .(RafiPoor,1997) از منظر شهرسازی، عدالت در برگیرنده مفاهیمی چون توزیع متناسب عملکردها و خدمات، دسترسی مناسب به مراکز خدماتدهی و فعالیتی، بدون تبعیض و تفاوت بین ساکنان یک شهر یا منطقه شهری میباشد .(shakoei, 2004, p.6 ) شهر سنندج مرکز استان کردستان، با انگیزه نظامی- سیاسی و در راستای استحکام قدرت حکومت مرکزی در دوره صفویه شکل گرفته و بعد از شکلگیری نیز همواره مرکز حکومت حاکمان منطقه کردستان بوده و لذا از موقعیت برتری نسبت به سایر شهرهای استان برخوردار بوده است. وجود چنین برتری، موجبات توسعه زیرساختهای اقتصادی و خدماتی شهر سنندج شده که به تبع آن درصد قابل توجهی از تمرکز منابع، امکانات و خدمات رفاهی و جمعیت استان را به خود اختصاص داده است و چنین روند تمرکز جمعیتی با شروع جنگ تحمیلی رشد فزایندهای به خود گرفته و کماکان به طور نسبی ادامه دارد. در اثر چنین تمرکزگرایی، شهر سنندج با مسایل و مشکالت فضایی متعددی همچون شکلگیری و تشدید روند اسکان غیررسمی، توزیع فضایی نامتعادل منابع و امکانات خدماتی، توسعه فیزیکی نامناسب شهر و غیره مواجه شده است. در این تحقیق سعی شده تا ضمن تفکیک و سطح بندی نواحی شهر سنندج از نظر وضعیت اقتصادی- اجتماعی ساکنان و نحوه توزیع کاربریهای خدمات شهری، به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که آیا بین سطح اقتصادی- اجتماعی ساکنین نواحی و میزان برخورداری نواحی از کاربریهای خدمات شهری، همبستگی و رابط معناداری وجود دارد؟
تصویر:1 منظرهای از شهر سنندج )نابرابری اجتماعی و اقتصادی را میتوان از ریخت و بافت شهر نیز استنتاج کرد(
پاییزوزمستان.1390شماره7 آرمانشهر
.1پیشینه تحقیق
مفهوم عدالت اجتماعی همواره در فلسفه اجتماعی از اخالق ارسطو به این طرف مطرح بوده است و در دو قرن اخیر این موضوع توسط هیوم و روسو مطرح گردید و اصول عدالت اجتماعی توسط بنتهام و میل فرمولبندی شد .(Harvey, 1998, p.98) ولی مفهوم و کارکرد عدالت اجتماعی از اواخر دهه1960 به بعد، وارد ادبیات جغرافیایی شد و جغرافیای رادیکال و لیبرال را بیش از سایر مکاتب تحت قرار داد. از دهه 1970 رویکرد مارکسیستی به تحلیل مسایل شهری در کشورهای پیشرفته غربی به یک جریان نیرومند و گذار تبدیل گردید. در انگلستان و ایاالت متحده، جغرافیدانی مثل دیوید هاروی1 و در فرانسه هانری لفبور2 به تکمیل نظریههای جامعه شناختی در زمینه مسایل و موضوعات شهری پرداختند .(Hall,1996) لفبور، شهر را شیئی فضایی میداند که پهنه و موقعیتی را اشغال کرده و
بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج
105
شماره صفحه مقاله: 103-112
باید آن را به مثابه یک شئ با فنون و روشهای مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، معیشتی و غیره مورد مطالعه قرار داد. شهر برای وی حاوی سه مفهوم مرتبط است: فضا، زندگی روزمره و باز تولید روابط اجتماعی سرمایهداری است .(Afrough, 1998, pp.131132) وی فضا را سیاسی و ایدئولوژیک میداند و آن را به واسطه کشمکشهای اجتماعی، چارچوبی برای اعمال انقالبی میداند و انقالبات شهری را یک عمل اجتماعی میپندارد .(Lefebvre, 1970) به عقیده وی روابط اجتماعی تولید، تنها هنگامی وجود دارد که به لحاظ فضایی وجود داشته باشد. این روابط خود را در فضا نشان میدهد و خود را در فضایی که ایجاد کرده است محصور میکند. زیرا در غیر این صورت در انتزاعی محض باقی میماند .(Lefebvre, 1991) دیوید هاروی در کتاب با ارزش خود تحت عنوان )عدالت اجتماعی و شهر(، مفهوم عدالت اجتماعی را در کمک به خیر و صالح همگانی، توزیع درآمد در مکانها، تخصیص عادالنه منابع و رفع نیازهای اساسی مردم به کار میگیرد .(shakoei, 1999, p.141) او اضافه میکند که منابع اضافی باید در جهت از میان برداشتن مشکالت ویژه ناشی از محیطهای اجتماعی و طبیعی مصرف گردد. در کشورهای جهان سوم در زمینه توسع شهری در دو ده اخیر غیبت برنامههای مدیریت شهری به عنوان مهمترین نیرو در شکلدادن به مسیر توسعه در ارتباطات بشری به وضوح مشاهده شده است .(International workshop Venice,1999) در ایران نیز سابقه بررسی موضوعات توسعه شهری و عدالت اجتماعی به دو دهه اخیر برمیگردد که از جمله میتوان به آثار حسین شکوهی، دیوید هاروی و عماد افروغ و رسالههای عماد افروغ )1997(، نفیسه مرصوصی )2003(، ابراهیم کلته )2005(، حسین حاتمی نژاد )2000( اشاره نمود. عماد افروغ در فضا و نابرابری اجتماعی )مطالعه جداییگزینی فضایی و تمرکز فقر را محلههای مسکونی تهران( بعد از ارائه نظریات رایج درباره فضا و نابرابریهای اجتماعی، با بررسی نظری عوامل مؤثر بر جداییگزینی فضایی و تمرکز فقر و آثار آن بر شکلگیری خرده فرهنگ جرمزا، به تحلیل رابطه بین فضا و نابرابری اجتماعی میپردازد .(Afrough,1998)
.2 روششناسی تحقیق
تحقیق حاضر از نظر نوع، جزء تحقیقات کاربردی و روش بررسی آن، مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی و همبستگی میباشد. به منظور جمعآوری دادهها از روش اسنادی و کتابخانهای، به منظور بررسی مبانی نظری مرتبط با تحقیق و جمعآوری آمار و اطالعات اجتماعی- اقتصادی و کالبدی، از اطالعات آماری 2006 سنندج و طرح توسعه و عمران سنندج )جامع )2004 استفاده شده است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق که بررسی رابطه بین سطح اقتصادی- اجتماعی ساکنان نواحی شهری سنندج با نحوه توزیع و میزان برخورداری از کاربریهای خدمات شهری میباشد، از شاخص ناموزون موریس و تحلیلهای آماری استفاده شده است. در ابتدا شاخصهای مناسب با توجه به اطالعات قابل دسترس جهت بررسی وضعیت اقتصادی- اجتماعی ساکنان نواحی در قالب سه دسته شاخصاجتماعی، اقتصادی و کالبدی دسته بندی شده و اطالعات مربوطه از آمار جمعیتی سال 2006 و طرح جامع 2004 استخراج شدند، سپس با استفاده از مدل موریس به رتبهبندی و سطح بندی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی نواحی شهری سنندج پرداخته و با استفاده از تحلیلهای آماری به بررسی میزان و نوع همبستگی و ارتباطی که بین این شاخصهای نهایی با همدیگر و همچنین همبستگی که بین سطح اقتصادی- اجتماعی نواحی با میزان برخورداری نواحی از کاربریهای خدمات شهری وجود دارد، با استفاده از نرمافزار spss پرداخته شده و به منظور ترسیم نقشهها و نمایش سطحبندی نواحی از نرمافزار Arc/Gis استفاده شده است.
.3 یافتهها و تجزیه و تحلیل دادهها
-3-1 نظریههای عدالت اجتماعی
-3-1-1 اسالم و عدالت اجتماعی
در فرهنگ اسالمی عدالت اجتماعی و تحقق آن برای جامعه بشری، از چنان ارزش و اعتباری برخوردار است، که خداوند متعال در آیات متعددی از جمله آیه 25 سوره حدید، دلیل فرستادن پیامبر )ص( را، مطرح کردن و تحقق عدالت در همه زمینههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی، بیان فرموده است. برابری اجتماعی، مشخصه اصلی و جلوه حیاتی”امت” به شمار میرود. در اسالم تعبییر عدالت اجتماعی، مفهومی مطلق است نه نسبی، این تعبییر به عنوان یک نظام اجتماعی از این حقیقت نشأت میگیرد که خداوند تمام انسانها را به گونهای یکسان آفریده است که این حقیقت در کالم خداوند در آیه 13 سوره حجرات آمده است .(Mortaza, 2008, p.49)
-3-1-2 مارکسیسم و عدالت اجتماعی
بنیان عدالت سوسیالیستی در قرن 19 توسط هگل با معرفی دولت به عنوان منبع عدالت اجتماعی ارائه شد. برمبنای چنین دیدگاهی، ماهیت عدالت اجتماعی توزیع عادالنه ثروت و داراییهای جامعه میباشد که چنین توزیعی براساس
آرمانشهر پاییزوزمستان.1390شماره7
106
میزان نیازمندی افراد جامعه و تقسیم بر اساس میزان کار و تولید صورت میگیرد که بعدها با نظریه مارکس مبنی بر، از هرکس به اندازه توانش و به هرکس به میزان نیازش اشاعه پیدا کرد. مارکس ریشه تمام مسایل و مشکالت جامعه بشری و بیعدالتی را، زاده نظام طبقاتی- به ویژه نظام سرمایه داری- میداند.
-3-1-3 لیبرالیسم و عدالت اجتماعی
لیبرالیسم مفهومی سیاسی است که ریشه در فلسفه غرب دارد که متفکران نامداری چون آدام اسمیت، جان الک، منتسکیو، کانت، جان استوارت میل وغیره پرچمدار آن بودهاند. جان الک به عنوان یکی از چهرههای سرشناس لیبرال، مفهوم علت وجودی دولت را مطرح میکند. به نظر الک، علت وجودی دولت، حمایت از آزادی و دارایی شهروندان تحت حمایت دولت است که تا به امروز از مفاهیم بنیادی و اصولی لبیرالیسم است. از اوایل دهه 1970 رالز اندیشههای عدالت اجتماعی خود را در کتاب تئوری عدالت منتشر کرد. رالز براساس تئوری عدالت خود جامعهای را عادالنه تصور میکند که ساختار آن مبتنی بر اصول و معیارهای عادالنه باشد .(Rawls,1972) رالز عدالت اجتماعی را بر پایه دو اصل که آنها را زیربنای جامعه و نظام توزیع حوزههای گوناگون اجتماعی است مطرح میکند:
اصل اول: اصل آزادی که حاکم بر آزادیهای پایهای و اساسی است، با این مفهوم که همه افراد جامعه باید حقی برابر نسبت به آزادیهای اساسی )آزادی بیان، حق رأی( داشته باشند.
اصل دوم: اصل نابرابری که حاکم بر خواستههای اولیه اجتماعی- اقتصادی است. در تفهیم این اصل، رالز بیان میکند که نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، باید به گونهای باشد که اوالً بیشترین نفع را برای افراد محروم جامعه در پی داشته باشد. ثانیاً همه افراد جامعه در زمینه فرصتهای شغلی باید دارای شرایط برابر قرارگیرند. به این معنی که باید همه منابع اولیه اجتماعی )درآمد، ثروت، آموزش، فرصتها شغلی( باید در میان افراد جامعه توزیع شود. بر این اساس، مفهوم عدالت اجتماعی مورد نظر رالز مبتنی بر عدالت توزیعی است که نحوه تکوین ساختار جامعهای مطلوب و عادالنه را توصیف
میکند .(Ernesto M.Serote, 2008, pp.45)
-3-1-4 جغرافیای شهری و عدالت اجتماعی
از دهه 1960 مفهوم وکارکرد عدالت اجتماعی، وارد ادبیات جغرافیایی شد و مسایلی نظیر رفاه اجتماعی، نابرابریهای شدید، فقر، بیکاری به سرعت مورد توجه جغرافیدانان قرار گرفت و جغرافیای رادیکال و لیبرال را بیش از سایر مکاتب دیگر تحت قرار داد. از میان جغرافیدانان و جامعهشناسانی که به طور مشخص به موضوع فضا و ارتباط آن با ساختار اجتماعی پرداختهاند، دیوید هاروی جغرافیدان و امانوئل کاستلز جامعهشناس هستند که از دو دیدگاه مختلف به موضوع پرداختهاند .(Harvey,1969) دیوید هاروی مفهوم عدالت اجتماعی را در کمک به منافع همگانی، مالک توزیع درآمدها در مکانها، تخصیص عادالنه منابع و رفع نیازهای اساسی مردم به کار برد. در واقع هاروی با طرح وابستگی میان نابرابریهای اجتماعی و ساختارهای فضای جغرافیایی، در تحلیل اصول عدالت اجتماعی سه معیار “نیاز”، “منفعت عمومی” و”استحقاق” را مطرح میکند و معتقد است، این سه معیار از جامعیت کاملی برخوردارند که در برگیرنده دیگر معیارها میباشند.
پاییزوزمستان.1390شماره7 آرمانشهر
-3-2 نابرابریهای اجتماعی و انواع آن
جامعهای بدون نابرابری نمیتوان فرض کرد، چرا که از یکسو نابرابری درونی که الزمه جامعه است و از سوی دیگر نابرابری بیرونی نیز که به انسان و جامعه او پیوست خورده است، همراه همیشگی آدمی است. درباره علل نابرابری نیز ایدههای زیادی وجود دارد. از اندیشههای ارسطویی که نابرابری را مطلقاً الزم میدانستند، تا فیلسوف مشهور دیوید هیوم، که 4 عامل مادی )تقاضا زیادی و عرضه کم(، روانی )انسان زیادت طلب(، اجتماعی )قوانین و هنجارهای خاص( و سیاسی )قدرت( را در این باره مورد تأکید قرارداده است.
انواع نابرابریها
-3-2-1 نابرابری بیرونی3
این نوع نابرابری که از بیرون بر فرد تحمیل میشود، از تبعیض آمیزترین نابرابریهاست و به پایگاه محول فرد مربوط میگردد. سن، جنسیت، قومیت، نژاد، رنگ، مذهب، زبان و طبقه فرد موجب میگردد تا او موقعیتها و تولیدات مختلف مادی، سیاسی، اطالعاتی و اجتماعی را به دست آورد یا از دسترسی به آنها محروم گردد. مثالً حقوق یک زن که به علت زن بودنش، در بسیاری از جوامع پایمال می شود.
-3-2-2 نابرابری درونی4
این نوع نابرابری که بیشتر مختص جامعه مدرن است، ناشی از تقسیم کار اجتماعی در جامعه است. از آن حیث که
بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج
107
شماره صفحه مقاله: 103-112
استعداد افراد و توانایی آنان و نیز کارکرد و نقش هرکس در جامعه متفاوت است به اقتضای این تفاوت از بهرههای متفاوت مادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برخوردار میگردد. که این نوع نابرابری اگر در مسیر صحیح هدایت شود و هرکس بتواند استعدادهای خود را در فضایی سالم شکوفا کند و همگان از حداقل شرایط و مواهب انسانی برخوردار باشند، عین عدالت است و نابرابری است که باید باشد تا جامعه بتواند ادامه حیات دهد.
-3-3 نقد دیدگاههای رایج در زمینه فضای شهری و نابرابریهای اجتماعی
-3-3-1 دیدگاه کارکردگرایی
دیدگاه کارکردگرایان نسبت به نابرابری اجتماعی در جغرافیای شهری، بیشتر در قالب نظریه اکولوژیستها مطرح شده است. در این مکتب در زندگی اجتماعی شهرها، طرح اکولوژی گیاهی ارنست هاکل، بهکار گرفته شده، زیرا بنیانگذاران مکتب شیکاگو معتقدند گروههای شهری با هر پایگاه اجتماعی و اقتصادی و قومی، مانندگونههایگیاهی، با حرکت به سوی تعادل و توازن، همه مراحل اکولوژیک را در زیستگاه خویش در طول زمان طی میکنند .(shakoei, 2000, p.127) نظریهپردازان کارکردگرایی از وجه جهانی و همیشگی بودن نابرابری نتیجه میگیرند که نابرابری، وجه اساسی هر سازمان اجتماعی است و ضرورتی کارکردی است که در جهت کارکرد مؤثر جامعه ایفای نقش میکند. دیویس و مور دو مالک عمده را برای اهمیت کارکردی یک موقعیت ارائه میکنند:
الف( میزان کمیابی موقعیت در مقایسه با سایر موقعیتها، ب( میزان وابستگی سایر موقعیتها به موقعیت مورد نظر.
از دیدگاه آنان نابرابری اجتماعی طرحی ناآگاهانه است که از طریق آن، جوامع مطمئن میشوند که مهمترین موقعیتها به طور خودآگاه توسط شایستهترین افراد اشغال خواهد شد. به عقیده پارک، فرایندهای طبیعی و درونی شهر به گونهای به رقابت بر سر منابع کمیاب برمیگردد که در نهایت به انطباق اکولوژیک میانجامد. رقابت در اجتماع، برای ایجاد تعادل اجتماعی است. رقابت بین افراد و گروههای شغلی و طبقاتی به همکاری رقابتآمیز از طریق تمایز یافتگی کارکردی و توزیع فضایی موزون کارکردها در نواحی مربوط منجر میشود. به تعبیر پارک، تمایزیافتگی کارکردی، به طور فضایی نیز تبلور پیدا میکند، زیرا رقابت نه تنها باعث تقسیم کار میشود، بلکه گروههای مختلف اقتصادی را به نواحی گوناگون شهر پراکنده میکند. به عقیده وی فشار بر فضا در مرکز شهر، باعث افزایش ارزش زمین میشود و تفاوت در ارزش زمین مکانیزمی است که توسط آن گروههای مختلف کارکردی در فضا به شیوهای منظم و بدون برنامهریزی پخش
میشوند .)Afrough,1998, pp.202203(
تحقیق جوان موفقیت وعوامل آن فایل ورد (word) دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق جوان موفقیت وعوامل آن فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق جوان موفقیت وعوامل آن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق جوان موفقیت وعوامل آن فایل ورد (word) :
بزهکارى نوجوانان و جوانان یکى از مقولههاى مهم در حوزه مسائل جوانان به شمار میآید که در سطح ملى و بینالمللى توجه زیادى را به خود معطوف داشته است؛ چنان که پیشگیرى از بزهکارى و اصلاح بزهکاران جوان و نوجوان، یکى از محورهاى عمده سیاست گزاریهاى ملى بسیاری ازکشورها درمورد جوانان می باشد. آمارها نشان میدهند که بیشتر مناطق جهان طى دهه گذشته با مشکل افزایش بزهکارى و جرائم در میان جوانان مواجه بودهاند و این امر در کشورهاى در حال گذار شدت بیشترى داشته است. در سطح بینالمللى نیز کنفرانسها، کنگرهها، همایشها و کارگاههاى علمى متعددى در خصوص این موضوع به ویژه طى دو دهه اخیر برگزار شده است و «برنامه عمل جهانى براى جوانان تا سال 2000 و پس از آن» نیز موضوع بزهکارى را به عنوان یکى از ده حوزه اولویتدار براى رسیدگى به امور جوانان تعیین کرده است. این امر در مورد مراکز علمى و دانشگاهى نیز صادق میباشد و هم اکنون در رشتههایى همچون : حقوق و روان شناسى، درس خاصى موسوم به بزهکارى نوجوانان یا اطفال به عنوان یکى از دروس اصلى دانشگاهى گنجانیده و ارائه می گردد ـ علاوه بر آن که در مراکز علمى مربوط به مطالبات جوانان نیز به این مسئله به عنوان یک موضوع مهم تحقیقاتى نگاه میکنند. ریشه این توجه خاص به مسئله بزهکارى نوجوانان را میتوان در اذعان عمومى به این نکته جستجو کرد که رفتارهاى خلاف قانون نوجوانان، ماهیتى متفاوت با جرائم بزرگسالان دارد و به همین دلیل باید به گونهاى متفاوت از بزرگسالان با آنان برخورد کرد. در این زمینه، متخصصان رشتههاى مختلف علوم انسانى نقش ایفا کردهاند، اما نقش روانشناسى بویژه «روانشناسى رشد» از برجستگى خاصى برخوردار است؛ به گونهاى که مى توان از سیطره روان شناسى بر بحث بزهکارى نوجوانان سخن گفت. در حال حاضر، بیشتر کتابهاى مربوط به این حوزه با چنین نگرشى تألیف میشود و حاصل جمع تخصص کارشناسان حقوق و روان شناسى به شمار میآید.
مقاله مسیحیت فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مسیحیت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مسیحیت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مسیحیت فایل ورد (word) :
مسیحیت
مسیحیت چیست و مسیحیان به چه چیزی ایمان دارند؟
جواب: در اول قرنتیان 1:15-4 اینچنین می خوانیم: “الآن ای برادران شما را از انجیلی که به شما بشارت دادم اعلام می نمایم که آن را هم پذیرفتید و در آن هم قائم می
باشید. و بوسیل آن نیز نجات می یابید به شرطی که آن کلامی را که به شما بشارت دادم محکم نگاه دارید والا عبث ایمان آوردید. زیرا که اول به شما سپردم آنچه نیز یافتم که مسیح بر حسب کتب در راه گناهان ما مُرد.”
اعتقاد و ایمان مسیحی در این آیات مشخص است. آنچه که مسیحیت را در مقایسه با سایر ادیان منحصر به فرد می کند این است که مسیحیت بیش از آنکه در رابطه با مراسم مذهبی باشد در مورد یک رابطه و مشارکت شخصی است. شخص مسیحی به جای آنکه خود
را مجبور به اطاعت ازامر و نهی های مذهبی نماید، این هدف را دنبال می کند که رابطه ای بسیار نزدیک با خدای پدر داشته باشد. ایجاد این رابطه تنها حاصل کار مسیح و عملکرد روح القدس در زندگی مؤمنین است.
مسیحیان بر این عقیده اند که کتابمقدس کلام الهام شد الهی و فاقد هر گونه اشتباه می باشد. به همین دلیل آنها ایمان دارند که تعلیم کتابمقدس در هر زمینه ای صحیح ترین، بانفوذترین، و مقتدرانه ترین نظر است. (دوم تیموتاؤس 16:3؛ دوم پطرس 20:1-21
) مسیحیان به یک خدای واحد ایمان دارند که سه شخصیت است: پدر، پسر، و روح اقدس.
مسیحیان ایمان دارند که هدف خاص خدا از آفرینش انسان این بوده است که انسان با خدا رابطه داشته باشد، اما گناه تمام بشریت را از خدا جدا ساخت (رومیان 12:5؛ 23:3). مسیحیت تعلیم می دهد که عیسی مسیح خدای کامل و انسان بی نقصی بود که بر این جهان خاکی قدم نهاد (فیلیپیان 6:2-11) و بر صلیب جان داد. مسیحیان ایمان دارند که عیسی مسیح پس از مرگ مدفون شد، روز سوم از مردگان برخاست، و الآن بدست راست خدای پدر نشسته است تا برای ایمانداران شفاعت کند (عبرانیان 25:7). پیغام مسیحیت اعلام این حقیقت است که مرگ مسیح بر روی صلیب برای پرداخت جریم گناه تمام بشر کافی و بسنده بوده است؛ و این همان عاملی است که رابط گسیخت بین خدا و انسان را بازسازی می کند. (عبرانیان 11:9-14؛ 10:10؛ رومیان 23:6؛ 8:5)
انسان برای اینکه نجات پیدا کند و به این رابط احیا شده دست یابد، احت
یاج دارد به کاری که عیسی مسیح بر روی صلیب به کمال رسانید ایمان آورد. اگر شخصی ایمان داشته باشد که مسیح به جای او مُرد و با مرگ خویش جریم گناهان او را پرداخت نموده از مردگان قیام کرد، آن شخص نجات یافته است. هیچکس قادر نیست نجات را برای خود تحصیل کند. در واقع هیچکس نمی تواند آنقدر نیکو و بیگناه باشد که قادر باش
د خدا را خشنود سازد زیرا هم ما گناهکار هستیم. (اشعیا 6:64-7؛ 6:53) علاوه بر این، چون مسیح تمام آنچه برای نجات ما لازم بود به تمام و کمال انجام داد، نمیتوان چیزی بر آن افزود. به همین دلیل هنگامی که بر روی صلیب جان خود را فدا می ساخت فرمود: “تمام شد” (یوحنا 30:19).
به همان گونه که هیچکس قادر نیست بواسط اعمالش خود را نجات دهد، هیچ عملی نیز قادر نیست شخص نجات یافته را از نجاتی که با ایمان دریافت کرده است محروم کند. باید همیشه به یاد داشت که عمل نجات، کار به کمال رسیده ای است که با مرگ مسیح بر روی صلیب فراهم شد. پس، در عمل نجات، فاعل مسیح است. و شخص نجات یافته مفعول است، یعنی دریافت کنند این نجات عظیم است. یوحنا 27:10-29 می گوید: ” گو
سفندان من آواز مرا می شنوند و من آنها را می شناسم و مرا متابعت می کنند. و من به آنها حیات جاودانی می دهم و تا به ابد هلاک نخواهند شد و هیچکس آنها را از دست من نخواهد گرفت. پدری که به من داد از همه بزرگتر است و کسی نمی تواند از دست پدر من بگیرد.”
شاید عده ای به غلط تصور کنند: “یک بار و برای همیشه ن
جات یافته ام ; حال می توانم هر طوری که بخواهم زندگی کنم ; و هیچ چیز نمی تواند نجات را از من بگیرد.” ولی باید به یاد داشت که هنگامی که شخص نجات می یابد از فرمانبرداری از طبیعت کهنه و گناه آلود خویش آزاد میشود. او در واقع شخص آزاد شده ای است که مشتاقانه می خواهد در رابط نزدیک و صمیمی با خدا رشد کند. تا زمانی که ایماندار بر روی زمین زندگی می کند و در بند این نفس گناه آلود است همواره وسوسه می شود تا گناه کند. در رابط بین انسان و خدا، گناه همواره به صورت یک دیوار جدائی عمل می کند. اگر فردی در گناه زندگی کند و به آن ادامه دهد، از رابطه ای که خدا مایل است با او داشته باشد لذت نخواهد برد. تنها طریق پیروزی بر وسوسه و گناه این است که ایمانداران خود را به مطالعه و اطاعت از کتابمقدس بسپارند و هر روزه تحت کنترل روح القدس زیست کنند. زندگی تحت کنترل روح القدس یعنی سرسپردگی و پیروی از رهبری و نفوذ روح القدس در زندگی روزمر خود.
در حالی که بسیاری از مذاهب پیروان خود را به اطاعت از یک سری قوانین ترغیب می کنند، مسیحیت یعنی ایجاد یک رابط شخصی و زنده با خدا. مسیحیت یعنی ایمان به شخص عیسی مسیح که بر روی صلیب مُرد، جریم گناهان را پرداخت نمود، و رو
ز سوم از مُردگان برخاست. با مرگ مسیح بر روی صلیب دِین گناهان شما پرداخت شده است، و حالا شما می توانید با خدا مشارکت داشته باشید. در مسیحیت شما قادر هستید که بر طبیعت گناه آلود خود غلبه کرده، در دوستی و اطاعت از خدا بسر بَرید. این مفهوم واقعی مسیحیت است که کتابمقدس تعلیم می دهد.
نفوذ مسیحیت و توسعه آن در ایران بسیار عادی و طبیعی بوده است. راجع به علت و منشا پیدایش عیسویت در ایران، کریستن سن می نویسد: در موقعی که سلسله ساسانی جانشین اشکانیان شد، عیسویان مرکز تبلیغی مهمی در شهر ” الرها ” (در آسیای صغیر، ترکیه فعلی) داشتند;
دولت در جنگهای بزرگی که با روم کرد اسیران را در نواحی دور دست کشور ایران مسکن داد، پادشاه ایران در لشکرکشیهای خود به سوریه گاهی تمام سکنه یک شهر یا یک ناحیه را کوچ داده در یکی از نقاط داخلی کشور مقیم می کردند، چون قسمت اعظم این مهاجرین عیسوی مذهب بودند دیانت مسیح در هر گوشه ای از ایران اندکی رواج گرفت (ایران در زمان ساسانیان، ص290)
در کتاب ” تمدن ایرانی ” به قلم جمعی از خاورشناسان می نویسد. در حقیقت، مذهب مسیح در ایران به دست آرامیها که در سوریه اقامت داشتند یا مبلغانی که از ادس (اورفه) (شهر «الرها» سابق الذکر)، آمدند و یا به دست اسرای جنگی وارد این سرزمین شد. از سال یکصد میلادی دسته هایی از مسیحیان در ” اربل ” بودند و بین سال 148 تا 191 در ” کرکوک ” فعلی آثاری از وجود آنها هست، اگر چه هنوز در ایران مذهب مسیح تشکیلات رسمی به خود نداده بود ولی مسیحیت توجه بسیاری از ایرانیان خصوصا شخص مانی را به خود جلب کرد (تمدن ایرانی، به قلم جمعی از خاورشناسان، ص28).
ایضا در همان کتاب تحت عنوان: ” دین مسیح در ایران عهد ساسانی ” می نویسد: در بیزانس امپراطور و دربار و تمام جامعه مسیحی بودند. در ایران گذشته از اینکه عملا قدرت در دست زردشتیان بود، اصولا از ابتدای عهد ساسانی دولت هم از دین زردشت ک
ه دین رسمی بود حمایت می کرد. عدم تعصب درباره مسیحیان از ابتدای ظهور دین مسیح به وجود نیامده بود. در زمان شاپور دوم که از نظر سیاسی با کنستانتین دشمنی داشت، وضع مسیحیان ایران بسیار سخت بود; در ابتدا مسیحیان به شدت مورد آزار قرار گرفتند بدون محاکمه یا بعد از محاکمه مختصری آنها را به شهادت می رساندند یا به طریق بسیار شدیدی عذاب می دادند.
شرح شکنجه شهدای مسیحی به زبان شامی به دست ما رسی
ده و نشان می دهد چگونه این مسیحیان که امروز نام آنها را فراموش کرده ایم با قدرت و شجاعت شهید شده اند، ولی به زودی مقامات رسمی به این مطلب پی بردند که این مسیحیان پر تجربه از اتباع مناطق فرعی و خارجیهای نافرمان که هر ساعت خیانت می کردند نبودند، بلکه از ایرانیان حقیقی بودند که در زمان سابق از طرفداران جدی مذهب زرتشت محسوب می شدند و بعضی از آنها از اشخاص بسیار برجسته و مشهور بودند که در میهن پرستی آنها شکی نبود، فقط در حفظ عقیده خود بسیار ثابت قدم بودند. از آن به بعد قوای انتظامی تصمیم گرفت به جای تنبیه، گمراه شدگان را به راه راست هدایت نماید. ولی از این نیز نتیجه مفیدی به دست نیامد.
بنابراین با وجود مدت چهل سال آزار و شکنجه، دین مسیح در ایران موقعیت مطمئنی به دست آورد. وقتی ایام آزار به علت اشکالاتی که در نتیجه حملات هونها و هیاطله در مشرق پیش آمده بود به پایان رسید، موقع برای ایجاد تشکیلات و وضع ثابت مسیحیان در ایران به دست آمد;
مسیحیان ایران به زودی صاحب حیات معنوی و فرهنگی نیرومندی گردیدند که حتی آزارهایی که در قرن پنجم بوسیله یزدگرد دوم و بهرام پنجم به عمل آمد نتوانست شکستی بر آنها وارد آورد در سلوقیه (تیسفون) و خصوصا در نصیبین، مکتبهای روحانی و مذهبی به صورت درخشانترین مکتبهای مشرق به وجود آمد، تاسیس صومعه ها باعث شد که عده زیادی معلمین اصولی مذهبی در آن صومعه ها تربیت شدند و این سنت هنوز در صومعه ها ادامه دارد، حی
ات واقعی مسیحیت ایران بیشتر از نتیجه تبلیغات آن ظاهر می شود (همان کتاب، ص 218-216).
شکل گیری اندیشه سیاسی در مسیحیت
پیامبری حضرت عیسی (ع) و پیدایش و ظهور دین مسیحیت شد و از نقطه نظر تاریخی مبدا تحولات بعدی در اروپا شد .
در ابتدای امر با نگاهی تاریخی و گذرا مشاهده می کنیم که دین مسیح در حالی رو به گسترش نهاده بود که با مخالفت های یهودیان و رومی ها همراه بود ؛ هر چند که بر آن شدند تا مسیح را با به صلیب کشیده و از میا ن بردارند و دین مسیح را در همان ابتدای راه خاموش کنند ولی این کار نیز نتوانست دین مسیح را خاموش کند .
به تدریج دین مسیحیت توسط حواریون مسیح مورد تبلیغ و رو به گسترش نهاد و روز به زور بر تعداد پیروان مسیحیت افزوده شد . مسیحیان – که اکثریت ار طبقات پایین بودند – در امپراتوری روم رنجهای زیادی می دیدند و مورد اذیت قرار می گرفتند ، این دوره حدود سه قرن طول کشید تا اینکه در زمان گالریوس اول در سال 311 بعد از میلاد فرمان مدارا با مسیحیت را صادر کرد .
از ان به بعد مسیحیان توانستند در آرامش بهتری به امور خود بپردازند و در دو سال بعد کنستانتین امپراتورروم به دین مسیحیت پیوست و با این کار او دین مسیح از رواج بهتری برخوردار شد تا اینکه در سال 393 در زمان اپراتور تئودوسیوس دین مسیحیت به عنوان دین رسمی روم معرفی شد .
در این فاصله یعنی از سال 311 تا 393 که چیزی حدود هشتاد سال طول کشید ، مسیحیان در کنار رومی ها به زندگی پرداختند ، اما این تحولات و مستحکم شدن دین مسیحیت ، کثرت پیروان و حضور آن در بین قدرتمداران رومی این سوال پیش آمد که چگونه امپراتوری با مسیحیت به تعامل بپردازد ؟ نقش تعالیم دینی و دستورات جکومت روم به صورت باید باشد ؟ مقام پاپ به عنوان بالا ترین مقام مذهبی و مقام امپراتور به عنوان بالاترین مقام حکومتی در چه ارتباطی هستند ؟ این سوالات و پاسخ مقامات کلیسا به آن موجب شد تا تدریج روند سیاسی شدن دین مسیح فراهم شود که به اوج رسیدن آن در قرون وسطا و اقتدار بلامنازع نهاد کل
یسا در عرصه قدرت سیاسی جامعه اروپا را شاهد باشیم که در حدود هفت و یا هشت قرن طول می کشد اما روند وارد شدن مسیحیت در امپراتوری روم حدود یک
صد و شست سال طول کشید و نهایت آن امپراتوری روم سقوط کرد .
عده ای امروزه بر این عقیده هستند که دلایلی را که موجب سقوط اپراتوری روم شد می توان به چند دسته تقسیم کرد :
1- بعضی از امپراتور ها دارای قدرت رهبری و سازمان دهی کافی نبودند
2- مسیحیت در روزگار آن زمان نوید امید و آرامش را به مردمی که در سختی و رنج بودند می داد چون مردم از زندگی ان زمان به ستوه امده بودند و در رنج به سر می بردند به سمت تعالیم دین مسیح رو آوردند .
3- هجوم قوم های نیمه وحشی « گاتها ، هونها ، انزالها ، تو تنها و ویگزگوتها » که به روم حمله کردند و آنجا را غارت کردند ناگفته نماند که به کلیسا در ان زمان تعرضی نشد .
4- قدرت گیری دین مسیح و در استمرار پیدایش این سوال که اگر تعارضی میان دین و قوانین امپراتور به وجود آمد باید دستورات دینی را اجرا کرد به عبارت دیگر قدرت گرفتن مذهبیون مسیحی در برابر نهاد حکومت رومی .
5- عده ای نیز در ان زمان بر این عقیده بودند که وجود مسیحیت باعث از میان رفتن امپراتوری شده است البته کسانی چون سنت اگوستین به رد اتهامات و توجیه پرداختند . اما از دلایل عمده سقوط امپراتوری حمله اقوام مهاجم به روم غربی بود .
با توجه به آنچه که توضیح داده شد و اتفاقاتی که رخ داد می شود گفت که اولین برداشت های حقوقی از دولت در آن زمان شکل گرفت « در برداشت حقوقی به این مسئله پرداخته می شود که حدود و اختیارات دولت چقدر است » البته این نوع برداشت حقوقی با برداشت اخلاقی نیز همراه بوده است چون کلیسا بر این عقیده بود که دولت باید نهایتا مردم را نیز رستگار کند به قولی مایه رستگاری انها شود که در اصل این کار وظیفه کلیسا بود پس برای این
کار آنها می بایست رابطه دولت وکلیسا را مشخص می کردند که این کار خود به خود نوعی برداشت حقوقی از دولت تلقی می شد .
اما در طی این روند قدرت کلیسا روز به روز در حال افزایش بود و ازسلطه امپراتوری کاسته می شد ، اولین کسانی که به بحث در رابطه با حدود اختیارات کلیسا و د
ولت روم پرداختند سنت آمبروز، سنت آگوستین و سنت گرگوری بودند و بعد ها توسط گلازیوس اول ادمه یافت .
بعد از رسمی شدن دین مسیح و قدرت گیری کلیسا مسئله حدود اختیارات کلیسا ودولت به میان آمد که هر کدام از این افراد سعی بر روشن کردن موضوع کردند و در طی این روند نظریات در پی هم تکمیل تر شد .
سنت آمبروز
به طور کلی او معتقد بود که حکومتی که وجود دارد خداوند ان را مقدر کرده است وچون خداوند آن را مقدرکرده است خوب یا بد باید از آن اطاعت کرد هرچند که حاکم نیز ظالم باشد . اگر حاکم ظالم باشد نتیجه گناه انسانها است که حاکم برای کیفر انها حاکم شده است ، و اینکه فرمانروا با تمام وصف ها نباید در کار کلیسا دخالت کند چون مسائل دینی در حوزه کلیسا قرار دارد و کلیسا مسئول امور معنوی است ، کلیسا بر تمام طبقات از شاه تا گدا حاکم است و همه تحت اوامر کلیسا باید باشند ، قانون را نیز بر دونوع می دانست قانون طبیعی و قانون نوشته به دست انسان او بر این نظر بود که قانون طبیعی در دل انسان ها ( فطرت) است .
سنت اگوستین
وی شاگر آمبروز بود و نویسنده پر کاری نیز بود در مدت زندگی کتاب های زیادی نوشت .
مهم ترین نوشته او شهر خدا است که در ان قصد داشت تا از اتهاماتی که کافران بر کلیسا وارد می کردند رفع اتهام کند رومی های کافر می گفتند که کلیسا باعث افتادن روم به دست قوم های مهاجم است ، در این کتاب نظریه جدیدی با نام دو شهر مطرح شد که یک شهر شهر آسمانی ویک شهرشهر زمینی بود . شهر آسمانی شهری بود که بر پایه عشق به خدا و خدا پرستی ایجاد شده بود و شهر زمینی شهری بود که بر اساس هواهای نفسانی و پست زمینی مانند خود پرستی ، خود خواهی و ; درست شده بود .
شهر آسمانی مظهر نیاز های روحانی انسان بود و شهر زمینی مظهر هواها و « نیازهای» پست زمینی . در مورد رد اتهام از کلیسا این را می گفت که گناه عامل نابودی روم به دست قوم های مهاجم شده بود . می گفت که حکومت باید نظم را حفظ کند و بی نظمی موقعی به وجود می آید که گناه به وجود اید و حکومت مستبد و ستمگر بهتر از نظام دموکراس
ی بی نظم است ، برابری و عدالت هدف های هستند که فقط در شهرهای آسمانی می توان به آن دست یافت .
سنت گرگوری
او نیز مانند امبروز و اگوستین به همان بحث ها پرداخت اما نکته ای که مورد توجه است این بود که با صراحت بیشتری بر فرمان بری از امپراتوری تاکید می کرد و بر این عقیده بود که هر چند امپراتور ظالم باشد باید از او اطاعت کرد چون خواست خدا بوده است .
او بی نظمی ، بد بختی ، بردگی را از گناه انسان می دانست ولی بااین همه حال هنوز به طور خیلی مشخص حد و مرزی میان کلیسا و امپراتوری معین نشده بود و حدود وظائف تاحدودی مبهم بود ولی نا گفته نماند که در آن زمان حاکم در تحت لوای دین مسیح بود و می بایست حاکم به دستورات دینی عمل کند ، مثلا شخصی اگر قانونی را باید اجرا می کرد که در مغایرت با آیین مسیح بود نمی بایست آن را انجام می داد.
گلازیوس اول
او را می توان ادمه دهنده آباء قبلی نامید چون با نظریه دو شمشیر حدود اختیارات را به روشنی بیان کرد .
او گفت که امپراتوران مسیحی برای ادمه زندگی جاودانه و ابدی نیازبه کشیشان دارند ولی کشیشان فقط برای انجام کارهای دنیایی نیاز به آنها دارند ، در نتیجه ارزش و اهمیت کشیشان بیشتر است و از درجه ( قدرت ) بالاتری برخوردارند .
در نظریه دو شمشیر چنین گفت که دو شمشیر وجود دارد که یکی در دست کشیش و دیگری در دست سرباز است که هر دوی این شمشیرها باید برای کلیسا کشیده شود ( یعنی در خدمت و اطاعت آن باشد ) نه علیه آن و بدین ترتیب است که خداوند از مردم می خواهد که حکمران را بپذیرند چون برای کلیسا شمشیر می زند . این نظریه به عنوان یک نظریه مطرح تا قرن ششم میلادی باقی ماند .
به طور کلی در آن زمان چند اصل مهم به مردم القاء می شد که اول : حکومت یک نهاد الهی است حال خوب باشد یا بد و اگر بد بود نتیجه گناه انسان ها است و
دوم : انکه حکومت نیز باید در راه پیش برد دین مسیح بکوشد .که سخن اول بیشتر مورد خطاب مردم بودند و سخن دوم متوجه دولت و حکمرانان بود .
مسیحیت اولیه
تعدادی از مذاهب در طول قرون دوم و سوم میلادی در سراسر امپراتوری روم، پیروانی را برای خود جلی کرده اند. مراسم نیایش ایسوس و میتراها طرفداران زیادی داشت، اما مهارت سنت پل (پل مقدس) در تبلیغ کمک کرد تا مسیحیت به صورت مذهب اصلی مردم روم، در دوران او در آید. مسیحیان غالبا توسط امپراتوران رومی مورد شکنجه شدیدی قرار می گرفتند، اما سرانجام مسیحیت به عنوان دین رسمی این امپراتوری پذیرفته شد.
بلعم پیامبر با فرشته ملاقات می کند
این قصه انجیلی روی دیوار یک دخصه زیر زیرزمینی
برای دفن اجساد به تصویر کشیده شده است.
امپراتوری رم در مقابل ادیانی که با مذاهب رسمی و خدایان رومی در جنگ نبودند و یا تقدیس امپراتور را به زیر سوال نمی برند، با آزاد اندیشی و تحمل برخورد می کرد. مذهب ملی رومیها قدری سرد و بی روح بود و تعجبی ندارد که ادیان دارای جنبه های روحانی و احساسی بیشتر، محبوبیت بیشتری پیدا کردند.
ادیان دیگر
آیین میترا الهه ایرانی نور، روی عشق و برادری و اهمیت آن تکیه می
کرد. این آیین خصوصا در بین سربازان رومی محبوبیت داشت. آیین لیموس، یک الهه مصری، بسیاری از زنان رومی را جلب نمود. مذهب مسیحیت در بین طبقه پایین جامعه بسیار طرفدار پیدا کرد، زیرا آنها عقیده داشتند خداوند همه انسانها را با هم برابر می داند، و حتی بردگان و آزاد شدگان و زنان نیز همگی از حقوق مساوی برخوردار هستند.
مخالفان
اولین گروه های مسیحیان از دیدگاه پاگانها (افرادی که خدایان متعدد می پرستیدند) مورد تردید بودند. دلیل این مسئله آن بود که آنها تصور می کردند مسیحیان برای برگزاری «جشنهای انس»، آدمخواری، جلسات سری تشکیل می دهند. چرا که گوشت حیوانات قربانی شده در معبد پاگانها (کافران بت پرست) را خریداری نکرده و همچنین در تفریحات عمومی وحشیانه، شرکت نمی کردند. دولت هر چند وقت یکبار مسیحیان را مورد اذیت و آزار قرار می داد. بسیاری از مسیحیان شکنجه شده و مردند. اما به هر حال، علیرغم شکنجه و آزار فراوان، مسیحیت به گسترده شدن خود ادامه داد.
دوران آشوب
در دوران آشوب بزرگ، که امپراتوری مورد تهدید حمله بربرها و ایرانیان تجاوزگر قرار داشت، همه امپراتور ها بدنبال یک خدای قدرتمند برای کمک به دفع بلا از روم، بودند امپراتور دیوکلتیانوس (245 ـ 313 میلادی). میترا به عنوان خدای خود اعلام کرد، که از امپراتوری حمایت و حفاظت کند. امپراتور کنستانتین (280 ـ 337)خدای مسیحیت را انتخاب نمود.
کنستانتین
در سا 312، کنستانتین در حالی که به طرف روم می رفت تا آنرا از رقیب پس بگیرد، اعلام کرد که علامت مسیحیت را روی خورشید دیده است و حمله «شما با این علامت پیروز خواهید شد»، را به لاتین روی آن خوانده است. روی پل میلویان بر روی رودخانه تیبر، ارتش کنستانتین، به پیروزی رسید. در طول مدت کوتاهی، مسیحیت به عنوان مذهب رسمی امپراتوری روم، جایگاه خود را تثبیت کرد.
30 میلادی
در این سال حضرت عیسی مسیح «ع) از سوی متعصبین یهود (فریمسیان) که وجود مبارک وی و تعالیم نجاتبخش ایشان را تهدیدی علیه خود می پنداشتند، مورد محاکمه قرار گرفته و بنا به عقیده مسیحیان، مصلوب گردید.
37
پل اهل تارسوس، با دیدن صحنه ای در جاده دمشق، به دین مسیحیت می گرود و ماموریت خود را برای تبلیغ و مسیحی کردن نصارا (غیر یهودیان)، آغاز می کند.
42
پیتر، که برای قرنهای متمادی به عنوان اولین پاپ، مقام او را جشن می گیرند، اولین جامعه مسیحی را در رم بنیانگذاری می کند.
64
مسیحیان به خاطر آتش سوزی شهر رم مورد اتهام قرار گرفتند. امپراتور ترون طی تلاشی برای بدست آوردن مجدد محبوبیت خود، آنها را مورد شکنجه و آزار قرار می دهد. پیتر مقدس در این زمان به شهادت می رسد.
70
رومیها اورشیلم (بیت المقدس) را بعد از شورش یهودیان بر علیه حکومت آنها، شدیدا تخریب می کنند. بسیاری از یهودیان از اورشلیم اخراج می شوند. مسیحیان در این شورش بر علیه رومیان شرکت نمی کنند. رم به مرکز حرکت های رو به رشد مسیحی تبدیل می شود.
304
جوامع مسیحی در اطراف مدیترانه به صورت گروههایی جمع شده و از آنجا تا بریتانیا و دره نیل در مصر، رفتند.
313
به سبب پشتیبانی امپراتور کنستانتین، مسیحیت خیلی سریع به قویترین مذهب در امپراتوری رم تبدیل شد.
325
اولین گردهم آیی رهبران کلیسای مسیحیت، برای تبیین عقاید مسیحیت و سازماندهی جامعه مسیحیت، در نیقیه، تشکیل شد. اعتقاد نامه حواریون با اعتقاد نامه نیسن، (مجموعه ای از جملات اعتقادی مسیحیان) نوشته می شود.
330
رم جدید در بیزانس توسط کنستانتین، تاسیس شده و دوباره به کنستانتینوبول (بعدا استانبول)، نامگذاری شده وبه عنوان پایتخت امپراتوری مسیحیت، ساخته می شود.
381 ـ 391
در طول حکومت امپراتور تئودوسیوس، مسیحیت به صورت دین رسمی امپراتوری روم در می آید. ادیان غیر مسیحی (کافر) و بدعت گذاری در میحیت (افکار مخالف دیدگاههای کلیسا) غیر قانونی اعلام می شود.
حقایق ثبت شده
مسیحیان اولیه نیز مانند یهودیان و رومی ها، مردگان خود را در دخمه های زیر زمینی دفن می کردند. در این دخصه ها یک کلیسای کوچک برای اجرای مراسم تدفین وجود داشت. بسیجیان شکنجه شده در این قبرهای تاریک زیر زمینی پنهان می شدند و حتی در آنجا زندگی می کردند. به دلیل آنکه تعداد زیادی از مقدسین در این محلها دفن شده بودند، بسیاری از آنها بعدا تبدیل به مرقد و زیارتگاه شدند.
مقاله VM فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله VM فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله VM فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله VM فایل ورد (word) :
در صورت عدم وجود سیستم عامل کاربرو یا برنامه نویس میبایست آشنایی کاملی با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر (مثل مونیتور ,فلاپی , کی بورد و غیره) داشته باشدو روتینهایی برای خواندن و یا نوشتن آنها به زبانهای سطح پائین بنویسد. از این جنبه به سیستم عامل با عنوان ماشین توسعه یافته(Extended machine) یا ماشین مجازی (Virtual machine) یاد میشود که واقعیت سخت افزار را از دید برنامه نویسان مخفی میسازد.
سیستم عاملهای اولیه به زبان اسمبلی نوشته میشدند ولی امروز, اکثر سیستم عاملها به زبان C))(یا C++)نوشته میشوند . سیستم عامل ((UNIX ,OS/2 و ویندوز بیشتر به زبان C نوشته شدهاند و قسمت اندکی از آنها به زبان اسمبلی است.
مهمترین مزیت استفاده از زبان سطح بالا برای پیاده سازی سیستم عامل قابلیت حمل آن بر روی انواع کامپیوترها و سادگی پیاده سازی , تغییر و بسط دادن سیستم عامل میباشد.
ممکن است ادعا شود پیاده سازی سیستم عامل به زبان C باعث کاهش سرعت و افزایش مصرف حافظه میگردد . اگر چه یک برنامه نویس ماهر زبان اسمبلی , میتواند برنامههای کوچک و بسیار بهینه بنویسد ولی برای برنامههای بزرگ یک کامپایلر خوب, میتواند تحلیل پیچیده تری نسبت به مغز انسان ماهر انجام داده و بهینه سازیهای کاملی را انجام دهد.
لذا در عمل برنامههای بزرگ C کد اسمبلی بهینه تر و کمتری را تولید میکنند, نسبت به حالتی که برنامهنویس بخواهد همان کاری به زبان اسمبلی انجام دهد . از طرف دیگر در عمل کارایی اصلی نتیجه ساختمان داده و الگوریتمهای بهتر است نه نتیجه نوشتن برنامه به زبان اسمبلی .
همچنین اگر چه سیستم عاملها برنامههای بزرگی هستند ولی تنها بخش کوچکی از کد آنها, نسبت به کارایی , بحرانی(Critical) میباشد مثل مدیریت حافظه و زمانبندی CPU . لذا پس از آنکه سیستم عامل به زبان سطح بالا نوشته شد و به درستی عمل کرد می توان روتین های گلوگاه (bottleneck) و مهم را شناسایی کرد و سپس آنها را با روتینهای معادل زبان اسمبلی جایگزین نمود.
Virtual Machine/ Enterprise System Architecture یا VM/ESA یکی از سیستمهای عامل IBM است که از قدیم الایام تحت عناوین VM/HPO,VM/XA, VM/SP تحت ماشینهایی نظیر IBM 9370, IBM/ES9000,IBM 4381 اجرا می شده است. آخرین ویرایش مورد حمایت این سیستم عامل در شرکت داده پردازی ایران نسخه VM/ESA 2.3.0 می باشد. ویژگی بارز این سیستم عامل عبارتست از در اختیار گرفتن منابع سخت افزاری فیزیکی و واقعی ماشین Mainframe و دستگاههای جانبی آنها و بوجود آوردن ماشینهای مجازی متعدد. یک ماشین مجازی در واقع تمامی ویژگیهای یک ماشین Mainframe واقعی از جمله CPU ، حافظه، دیسک، چاپگر، Card Reader و ;.. را داراست و این در حالی است که بسیاری از این دستگاهها و امکانات وجود خارجی نداشته بلکه توسط هسته مرکزی Nucleus ) VM) که CP یا Control Program نام دارد شبیه سازی می گردند. لذا تصویری که از یک سایت Mainframe به همراه سیستم عامل VM می توان داشت در واقع بدین صورت است که تعداد زیادی (بالغ بر هزاران) ماشین مجازی بطور همزمان فعال هستند که هر یک از این ماشینها به درخواستهای یکی از کاربران سیستم پاسخگو خواهد بود. مثلا” یک کاربر در حال کامپایل و اجرای برنامه های کاربردی، کاربر دیگر در حال فعال نمودن یک سیستم عامل ثانوی(Second level ) مانند VSE/ESA یا OS/390 ، کاربر دیگر در حال edit نمودن فایلهای خود و ;.. ـ نکته جالب آنکه سیستم عامل VM منابع فیزیکی سیستم Mainframe را به روش Time Sharing چنان میان کاربران مختلف تقسیم خواهد نمود که هر یک از کاربران تصور می نمایند منابع سیستم فقط در اختیار خود ایشان است.
نکته مثبت و قابل توجه آنکه می توان چندین نسخه از سیستمهای عامل OS/390,VSE,VM را بطور همزمان تحت یک سیستم عامل VM/ESA فعال نمود بطوریکه مثلا” 3 سیستم مجزای VM ، 5 سیستم کاملا” متفاوت OS/390 و 10 سیستم VSE/ESA هر یک با کاربردهای خاص خود همزمان فعال گردند و هر یک پاسخگوی بخشی از کاربران با اهداف مختلف باشند. توجه داشته باشید که در عین حال نقل و انتقال اطلاعات سیستمهای عامل مختلف تحت VM با سهولت هر چه تمامتر میسر می باشد.
امکانات ارتباطی فوق العاده از جمله TCP/IP از اجزاء درونی VM/ESA هستند که پنجره VM را به روی کاربران intranet یا Internet جهانی می گشایند.
از ویژگیهای دیگر سیستم عامل VM ، تخصیص دینامیکی منابع به کاربران است. یعنی می توان بدون بروز اشکال منابعی را از یک کاربر گرفته در اختیار کاربر دیگر قرار داد. این امر بدون خروج این کاربران از سیستم میسر است.
vmvare یه نرمافزار تجاریه که به کمکش میتونین همزمان از چند تا سیستم عامل استفاده کنید. خودشون بهش میگن: «زیربنای مجازی»، ولی من بهش میگم: ماشین مجازی. با سیستمهای مدیریت بوت (مثل Grub یا Lilo یا نرمافزارهای ویندوزی system commander یا boot magic) اشتباه نگیرید. با سیستمهای مدیریت بوت میتونین چند تا سیستم عامل روی ماشینتون داشته باشین ولی همزمان میتونین فقط از یکیشون استفاده کنید ولی با vmware میتونین همزمان از دو یا چند سیستم عامل استفاده کنین! یعنی با فشار یه دکمه یا کلیک بر روی موشی بین دو تا سیستم عامل بدون کوچکترین وقفهی زمانی سوئیچ کنید. این نرمافزار رو اولین بار برای لینوکس نوشتن ولی بعدا نسخهی ویندوزیش رو هم اومد. آخرین نسخهاش، 452ه. است .
هر کدام از برنامههای MS-DOS در ماشین مجازی خودش Virtual Machine اجرا میشد که یک محیط گرافیکی ویندوز بود. تمامی این برنامهها و دستورالعملها سعی بر آن داشتند که از طریق دستورات IN , OUT و همچنین دستورالعملهای خواندن و نوشتن روی حافظه قطعه، استفاده از وقفه سختافزاری، مستقیماً با سختافزار ارتباط برقرار کنند. در اینجا دو یا چند دستور که در یک زمان میخواهند از پردازشگر استفاده میکنند میتوانست باعث ایجاد تداخل در دستورات ارسالی یه سختافزار شود. مطمئناً بر سر استفاده از نمایشگر، صفحه کلید و ماوس ناهماهنگی پیش میآمد. در پایان برای دستیابی به Multiple Application ،برای استفاده از یک سختافزار فیزیکی، مایکروسافت مفهوم Virtual Device Driver را با هدف مجازی نمودن قطعات سختافزاری، مطرح کرد و درایورها VXD نام گرفتند چرا که اغلب درایورها اسمهایی شبیه به این جمله داشتند که در آن X نوع قطعه سختافزاری است که کنترل میشد.
با استفاده از این مفهوم، Win 3.0 تصویر ماشین مجازی قطعات سختافزاری زیادی را ساخت اما هنوز هم اغلب قطعات با استفاده از درایورهای Real-Mode MS-DOS راهاندازی میشدند.در جاهایی که برنامه میخواهد دسترسی مستقیم به سختافزار داشته باشد VXD بعنوان یک واسط عمل میکند و قطعه را راهاندازی میکند. بطور خلاصه کاری را که درایور VXD انجام میدهد سوییچ کردن پردازنده به Real-Mode و فراخوانی Virtual 8086 Mode برای اجرا شدن درایور در MS-DOS ، است.
سوییچ کردن مد کاری و اجرای درایورهای Real-Mode عامل اصلی پیشرفتهای گسترده در سیستم عامل و ساختار سختافزارها شد. win 3.0 اشکالات زیادی داشت که برای رفع آنها معماری کامپیوتر تغییرات چشمگیری کرد و مایکروسافت سیستم OS/2 را که سازگار با IBM هم بود وارد بازار کرد.
نسخه OS/2 مایکروسافت Windows NT شد که در حدود 1960 و کمی بعد از win 3.1 بعنوان اولین نسخه عمومی در دسترس مصرف همگان قرار گرفت. مایکروسافت ویندوز NT را به قصد فراهم کردن یک بنیاد پایدار و مطمئن برای اجرای ویندوز ساخت. درایورهای win NT از یک تکنولوژی کاملاً جدید بنام Kernel Mode استفاده میکرد که عملاً هیچ نقطه مشترکی با دو تکنولوژی متداول قبلی نداشت. در درایورهای win NT از زبان برنامهنویسی C استفاده میشد و CPU میتوانست براحتی آن را recompile کرده و اجرا کند.
معرفی نرم افزار Virtual PC
این نرم افزار بسیار مفیدی است برای ساختن یک کامپیوتر مجازی درون کامپیوتر تان . می توانید هر سخت افزاری که می خواهید (البته پائین تر از سطح سخت افزار های کامپیوتر خودتان) برای آن انتخاب کنید ، روی ان سیستم عامل نصب کنید ، درایو های مجازی برای آن بسازید و; .
محیط این نرم افزار بسیار ساده و کار کردن با آن بسیار راحت است .
روی New کلیک کنید .
پنجره ای با نام New Virtual Machine Wizard باز می شود ، Next را بزنید . در پنجره باز شده می توانید انتخاب کنید که کامپیوتر مجازی بسازید یا تغییراتی در کامپیوتر های مجازی قبلی بدهید .
ما حالت تنظیمات پیش فرض و قرار دادی را برای ساخت ماشین مجازی استفاده می کنیم . یعنی گزینه ی : Use default setting to create a Virtual Machine . next را بزنید .
در اینجا آدرس محلی که می خواهید فایل کامپیوتر مجازی تان در آن باشد را بدهید و اسم آن را نیز تعیین کنید . Next را بزنید در صفحه توجه داشته باشید که گزینه When I click finish,open Setting فعال باشد . حالا finish را بزنید .
تحقیق تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی فایل ورد (word) :
بخشی از فهرست تحقیق تأثیر تربیت بدنی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی فایل ورد (word)
مقدمه
تعریف تربیت بدنی
اهداف تربیت بدنی
اهمیت تربیت بدنی
نقش ورزش در یادگیری دانش آموزان ابتدایی
تربیت بدنی / پیشرفت تحصیلی و هوش
تربیت بدنی / حس کنجکاوی
ورزش / خودشناسی
ورزش / ایجاد انگیزه و اشتیاق
آموزش دروس در تلفیق با تربیت بدنی
راهکارها
تربیت بدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامه آموزشی مدرسه و فرایند تربیت و پرورش کودک و نوجوانان را تشکیل می دهد دستیابی به اهداف آموزشی تربیت بدنی در سه حیطه شناختی، عاطفی اجتماعی و روانی –حرکتی فقط از راه بررسی آموزشی، هدفمندی، برنامه ریزی و استفاده از طرح درسی امکان پذیر است. و یکی از دروسی است که اگر به طور صحیح برنامه ریزی گردد نقش مؤثری میتواند در رشد و تکامل دانش آموزان داشته باشد هدف هر معلم از این برنامه تعلیم و تربیتی، باید کمک به دانش آموز به منظور دست یابی به استعداد خویش و قبول مسئولیت باشد و این درس جزئی غیر قابل تفکیک از جریان تعلیم و تربیت است و در تکامل کلی دانش آموز و حتی در روند کلی آموزش سهیم میباشد.
دستهای از معلمین کار آزموده ورزش دریافتهاند که بهبود وضعیت جسمانی، بچهها را باهوشتر ساخته و از این رو بهتر میتوانند در روند آموزش قرار گیرد.
تعریف تربیت بدنی
تربیت بدنی جزء لاینفک تعلیم و تربیت است که از طریق انجام فعالیتهای جسمی به رشد و پرورش انسان در کلیه ابعاد وجودی کمک میکند.
پس با توجه به این تعریف میتوانم بگویم که نباید ورزش را امری برای سرگرمی تصور کرد بله باید آن را جزء مهمی از فعالیتهای زندگی به حساب آورد.
تاریخچه تربیت بدنی
در سال 1360 شمسی بر اساس قانونی که از تصویب مجلس شورای ملی سابق گذشت درس ورزش و تربیت بدنی به صورت رسمی جزء برنامه درسی همه مقاطع تحصیلی قرار گرفت.
اهداف تربیت بدنی
«کین» در سال 1973 با مطالعه و جمع بندی بیش از 200 مقاله و تحقیق از اساتید و کارشناسان نتیجهگیری که برنامههای تربیت بدنی در مداراهداف نهگانه زیر را تعقیب میکند و در شد و توسعه آنها نقش اساسی دارد «این اهداف»
1- رشد مهارتهای حرکتی 2- تحقیق استعداد بالقوه و پراکنده فرد 3- گذراندن اوقات فراغت4- رشد اخلاقی 5- کارایی اعضای بدن
6- رشد شناختی7- احراز صلاحیت اجتماعی8- رشد ادراکی9- شناخت و تحسین زیبایی است.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]