سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه دوستدار دیدار خداوند سبحان شود، دنیا را فراموش می کند . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کودهای بیولوژیک ازته و فسفاته فایل ورد (word) دارای 74 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کودهای بیولوژیک ازته و فسفاته فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کودهای بیولوژیک ازته و فسفاته فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کودهای بیولوژیک ازته و فسفاته فایل ورد (word) :

تاریخچه کودهای بیولوژیک (کودهای میکروبی)
در دهه گذشته به دلیل مصرف کودهای شیمیایی اثرات زیست محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی‌های آب و خاک و مشکلاتی در خصوص سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده به وجود آمد. سیاست کشاورزی پایدار و توسعه پایدار کشاورزی، متخصصین را بر آن داشت که هر چه بیشتر از موجودات زنده خاک در جهت تأمین نیازهای غذایی گیاه کمک بگیرند و بدین‌سان بود که تولید کود بیولوژیک آغاز شد.

البته مصرف کودهای بیولوژیک قدمت بسیار طولانی دارد. تولیدکنندگان محصولات برای تقویت زمین‌های کشاورزی، گیاه تیره‌ای به نام لگومینوز را کشت می‌کردند و معتقد بودند که با کشت آن حاصلخیزی خاک افزایش پیدا می‌کند. در نوشته‌های تاریخی کاشت گیاه شبدر، باقلای مصری و ; برای تقویت خاک‌ها گزارش شده است.
کود بیولوژیک مواد نگهدارنده‌ی میکرو ارگانیزم‌های مفید خاک می‌باشند که به طور متراکم و با تعداد بسیار زیاد در یک محیط کشت تولید شده‌اند. معمولاً به صورت بسته‌بندی قابل مصرف در اراضی کشاورزی‌اند.

هدف از مصرف کودهای بیولوژیک، تقویت حاصلخیزی خاک و تأمین نیازهای غذایی گیاه است، گر چه ممکن است اثرات مفید دیگری داشته باشند.
نخستین کود بیولوژیک با نام تجارتی نیتراژین تولید شد که در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد سایر کودهای بیولوژیک ساخته شدند.

ارگانیزم‌هایی که در تولید کودهای بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتاً از خاک جداسازی می‌شوند. در شرایط آزمایشگاه در محیط‌های کشت مخصوص تکثیر و پرورش پیدا می‌کنند و بعد به صورت پودرهای بسته‌بندی شده و آماده، مصرف می‌شوند.

انواع کودهای بیولوژیک
مهم‌ترین کودهای بیولوژیک عبارتند از:
1) تثبیت کننده ازت هوا؛

2) قارچ‌های میکوریزی، که با ریشه بعضی از گیاهان ایجاد همزیستی کرده و اثرات مفیدی ایجاد می‌کند؛
3) میکرو ارگانیزم‌های حل کننده فسفات، که فسفات نا محلول خاک را به فسفر محلول و قابل جذب گیاه تبدیل می‌کنند؛
4) اکسید کننده گوگرد (تیو باسیلوس)، کودی که دارای باکتری تیو باسیلوس بوده و باعث اکسایش بیولوژیکی گوگرد می‌شود؛

5) کرم‌های خاکی، در تولید هوموس مورد استفاده قرار می‌گیرند و نوعی کود کمپوست به نام ورمی کمپوست
(Wermy compost) تولید می‌کنند.

تثبیت ‌کننده‌های ازت
کار اصلی تثبیت‌کننده‌های ازت، تثبیت ازت هوا و تبدیل آن به ازت معدنی قابل استفاده برای گیاه است. هوای اطراف ما 079 گاز ازت دارد ولی گیاهان قادر به استفاده از آن نیستند لذا این ازت باید به ازت معدنی تبدیل شود. تثبیت یا در کارخانه‌های کود سازی با صنعت پتروشیمی با هزینه و انرژی بسیار زیاد صورت می‌گیرد و یا بدون هزینه به وسیله موجودات ذره‌بینی خاک که کار کارخانه‌های کود سازی را انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد.

 

تثبیت ازت به سه صورت انجام می‌گیرد که به شرح ذیل است:
1) آزاد یا غیر همزیست (ازتو باکتر)؛ کود میکروبی که به این روش تهیه شده کود ازتو باکتری است و در شرایطی که کمبود آن وجود داشته باشد، به خاک اضافه می‌شود؛
2) همزیستی (ریزوبیوم)؛ باکتری‌ به نام ریزوبیوم روی ریشه گیاهان خانواده گلومینوز ایجاد غده یا گره می‌کند. گیاهانی مانند یونجه، شبدر، نخود، لوبیا، عدس و ماش تثبیت کننده‌های مهم ازت به روش همزیستی می‌باشند.

باکتری ریزوبیوم در داخل غده یا گره تولید شده بر روی ریشه گیاه، ازت هوا را می‌گیرد و آن را تثبیت و به NH3 تبدیل می‌کند. NH3 تولیدی، هم مورد استفاده خود باکتری و هم مورد استفاده گیاه میزبان قرار می‌گیرد. مقدار تثبیت به روش همزیستی بسته به نوع باکتری و گیاه میزبان دارد. به طور متوسط از این طریق، تثبیت ازت می‌تواند بین 200 تا 300 کیلوگرم در هکتار، انجام پذیرد.

انواع گیاهان تثبیت کننده ازت و نوع گونه ریزوبیوم
نام میزبان گونه ریزوبیوم میزان تثبیت
نخود – باقلا ریزوبیوم لگو مینوزاردم 300-200
کیلوگرم در
هکتار

شبدر ریزوبیوم تریفولی
لوبیا ریزوبیوم فازئولی
یونجه ریزوبیوم ملیلوتی
باقلای مصری ریزوبیوم لوپینی
سویا ریزوبیوم ژاپنیکوم

3) همیاری (ازوسپیریلیوم)؛ باکتری‌ به نام ازوسپیریلیوم به صورت همیاری با ریشه گیاهان خانواده غلات مثل گندم، ازت هوا را تثبیت می‌کند. اهمیت تثبیت ازت در این است که بدون آلودگی‌ زیست محیطی، بدون نیاز به صرف هزینه و انرژی می‌توانیم کود ازته داشته باشیم. کود ازته تقویت خوبی برای حاصلخیزی خاک به شمار می‌رود و لذا با توجه به مشکلاتی که کودهای شیمیایی دارند، امروزه مصرف کودهای بیولوژیک مورد توجه خاص قرار گرفته‌اند.

نقش عناصر غذایی در رشد و کیفیت گیاهان زینتی

ازت
ازت مهم‌ترین عامل محدود کننده تغذیه‌ای در رشد و تولید گیاهان است. به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک مثل شرایط کشور ایران که مواد آلی خاک کم می‌باشد و در نتیجه فقر ازت عامل محدود کننده‌ی مهمی است.
ازت در خاک
– آلی؛
– معدنی؛
– عنصری.

ازت آلی نمی‌تواند مستقیم مورد استفاده گیاه قرار بگیرد. ازت آلی باید طی فرایند معدنی شدن به ازت معدنی تبدیل شود تا قابل جذب برای گیاه باشد. در فرایند معدنی شدن یا مینرالیزیشن (Mineralization) باکتری‌های خاک مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، یکی از وظایف مهم این باکتری‌ها معدنی کردن ازت آلی است.
ازت عنصری توسط تثبیت کننده‌های ازت تبدیل به ازت معدنی شده و قابل استفاده برای گیاه می‌شوند.
منابع تأمین ازت خاک
– مواد آلی خاک؛
– کودهای شیمیایی؛
– تثبیت کننده‌های بیولوژیک؛
– نیترات موجود در آب؛
– باران‌های اسیدی.

البته توجه داشته باشید که نیترات در آب آبیاری وجود دارد و باران‌های اسیدی معمولاً در مناطق صنعتی و شهرهای بزرگ ریزش دارند.
البته ازت هوا منبع اصلی انواع ازت می‌باشد.

جذب ازت توسط گیاه به صورت
– یون‌های‌ آمونیوم یا + NH4
– یون نیترات یا – NO3
– مولکول اوره CO(NH2)2 است.
ازت به هر صورتی که توسط گیاه جذب شود در داخل گیاه توسط جریان احیاء به اسیدهای آمینه و سپس پروتئین تبدیل می‌شود و نقش خودش را در فیزیولوژی گیاه ایفا می‌کند.

نقش ازت در گیاه
بیشترین تأثیر ازت در رشد رویشی گیاه می‌باشد. یعنی ازت رشد شاخه و برگ گیاه را زیاد می‌کند و همچنین گیاهانی که از ازت کافی برخوردارند رشد سبزینه‌ای خیلی خوبی دارند. ازت به عنوان جزئی از مولکول کلروفیل در گیاه و یا ساختمان پروتئین و آنزیم‌های گیاهی نقش بسیار مهمی دارد. بدین صورت که هر مولکول کلروفیل دارای 4 اتم ازت است. کلروفیل در گیاهان آلی و سبز در عمل فتوسنتز نقش بسزایی دارد. ازت در ساختمان DNA و RNA شرکت دارد که این دو از ترکیب‌های مهم در گیاهان هستند.

اثرات کمبود ازت
کمبود ازت باعث کاهش رشد عمومی و کلی گیاه می‌شود. با توجه به اینکه ازت جزئی از ساختمان کلروفیل است، بر اثر کمبود، کلروفیل خوب ساخته نمی‌شود و برگ‌های گیاه زرد می‌شوند. برگ‌های زرد شده گیاه ابتدا در برگ‌های قدیمی و مسن آن مشاهده می‌شوند.

علائم کمبود ازت در گیاهان زینتی مثل گل سرخ، بگونیا، میخک، شمعدانی و میمون دیده می‌شود. برای مثال در گل میخک وقتی ازت ناکافی باشد برگ‌های کوچک، ساقه‌های کوتاه و میان گره‌های کوتاه دیده می‌شود و تعداد غنچه و گل هم کم و محدود است. بدین معنی که کمبود ازت در رشد و کیفیت محصول اختلال ایجاد می‌کند.

راهنمای تشخیص کمبود ازت در گیاهان
گیاهان زینتی علائم اصلی برای تشخیص کمبود
گل سرخ برگ‌ها سبز روشن و سپس زرد می‌شوند، غنچه‌ها خیلی کوچک و کمرنگ می‌باشند
بگونیا برگ‌ها به رنگ قرمز آجری درمی‌آیند، گیاه کوتاه و تعداد گل محدود است
میخک برگ‌ها کوچک ساقه کوتاه با میان‌گره کوتاه، تعداد غنچه و گل محدود می‌باشد
مینا برگ‌ها زرد، برگ‌های پیر خشک می‌شوند، ساقه چوبی با میان گره‌های کوتاه

سینه رز برگ‌ها زرد با ظاهر زنگ زده، برگ‌ها پس از خشک شدن هم‌چنان روی ساقه باقی می‌مانند، غنچه‌ها کوچک بوده و خیلی به کندی رشد می‌کنند
شمعدانی برگ‌ها سبز روشن با حلقه مشخص قرمز برنزی نزدیک وسط برگ، برگ‌های پیر به رنگ قرمز خوشرنگ با حلقه قرمز مایل به زرد نزدیک دم‌برگ، برگ‌ها پس از خشک شدن مدتی روی ساقه باقی می‌مانند، گل نمی‌دهند.
میمون برگ‌ها سبز روشن، زرد بین رگ‌برگ‌ها، برگ‌های پیر به رنگ زرد مایل به آجری درآمده و سپس خشک می‌شوند.

 

مصرف زیاد ازت برای خود گیاه مشکل ایجاد نمی‌کند اما در گیاهانی که خوراکی هستند بر اثر مصرف زیاد ازت تجمع نیترات در گیاه حاصل می‌شود. بدین صورت که نیترات احیاء نشده در گیاه، تجمع پیدا کرده و برای انسان مشکل ایجاد می‌کند، بطوریکه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد. مصرف زیاد ازت مشکلاتی غیر مستقیم برای گیاه ایجاد می‌کند و حساسیت گیاهان را به آفات و

بیماری‌های قارچی افزایش می‌دهد. گیاهان با مصرف زیاد ازت مقاومت خود را در برابر سرما از دست داده و گل‌ها و شکوفه‌های آن‌ها از بین رفته یا دچار سرمازدگی می‌شوند.
غلظت مناسب ازت
غلظت ازت در گیاهان مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در گل گلایول غلظت مناسب 3 تا 55 درصد است. یعنی غلظت بیش از 55% زیادی ازت و کمتر از 3% کمبود ازت، در نظر گرفته می‌شود.

غلظت مناسب ازت در برگ تعدادی از گل‌ها و گیاهان زینتی
نوع گل درصد ازت برگ زمان نمونه‌برداری
گلایول 55 – 3 برگ‌های کامل قبل از برداشت

گل داودی 55 – 3 چهارمین برگ از انتها شروع جوانه گل
گل سرخ 5 – 3 برگ‌های کامل – شروع گل دهی
میخک 25 – 23 برگ‌های کامل – شروع گل دهی


گزارش فعالیت محققان کشور در زمینه تولید کود بیولوژیک ازته

کود بیولوژیک ازته یکی از اقسام کودهای بیولوژیک است که در صورت تولید و مصرف آن در داخل کشور، مزایای زیادی برای کشور به‌وجود خواهد آمد. مهندس سیامک علیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و محقق تولید کودبیولوژیک ازته در این پژوهشکده، در مطلب زیر، ضمن بیان اهمیت و کاربردهای کود بیولوژیک ازته، فعالیت‌های انجام گرفته در این خصوص را مورد بررسی قرار داده است:
تعاریف

امروزه با توجه به ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهداشتی که از مصرف کودهای شیمیایی حاصل می‌شود،تولید و مصرف کودهای بیولوژیک (Biofertilizer) به‌عنوان مهمترین رویکرد در زمینه بیوتکنولوژی خاک به‌شمار رفته و مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در سطح جهان قرار گرفته است.ای مفید خاکزی به منظور تولید بهینه محصول است که این هدف از طریق بهبود کیفیت خاک و رعایت بهداشت و ایمنی محیط‌زیست،

با بهره‌گیری از بیوتکنولوژی تأمین می‌شود. تولید و کاربرد کودهای بیولوژیک یکی از مؤلفه‌های اساسی در بیوتکنولوژی خاک و به تبع آن مدیریت تلفیقی تغذیه گیاه محسوب می‌شود. به‌طور کلی، کود بیولوژیک، تراکم زیادی از یک یا چند نوع ارگانیزم مفید خاک‌زی و یا مواد متابولیک این موجودات است که با یک ماده نگهدارنده همراه است و صرفاً به‌منظور تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه، تولید می‌شود.

تاریخچه‌ای در خصوص انواع کودها
میزان تولید محصول، با میزان عرضه عناصر معدنی و بعضاً آلی خاک که برای آنها قابل استفاده باشد، متناسب است. از دیرباز بشر به اهمیت نقش عناصر معدنی و آلی در رشد گیاه و تولید محصول پی‌برده بود. بعد از جنگ دوم جهانی، مهمترین این عناصر (ازت، فسفر و پتاسیم)، به صورت کودهای سنتزی شیمیایی با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی، مورد استفاده قرار گرفتند. کاربرد روزافزون کودهای شیمیایی باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی شده است. کاربرد کودهای شیمیایی ازته بواسطه برجای ماندن آنها در طبیعت، باعث آلودگی آب و خاک شده و از این طریق باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از قبیل سرطان و متهموگلوبینا در انسان می‌شوند.

از طرفی تولید هر کیلوگرم کود شیمیایی ازته، مستلزم مصرف 2200 کیلوکالری انرژی است. این مقدار انرژی عموما از منابع نفتی و در صنایع پتروشیمی تأمین می‌گردد. این معایب کودهای شیمیایی باعث شد که تولید کودهای بیولوژیک مورد توجه جدی قرار ‌گیرد.
اهمیت اقتصادی کودهای شیمیایی

مصرف کودهای شیمیایی ازته در قاره آسیا از 5/1 میلیون تن در سال 1961 به 47 میلیون تن در سال 1996 رسید و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال 2010 این مقدار به 75 میلیون تن خواهد رسید. این آمار خود مؤید بازار گسترده کود شیمیایی ازته و فرآورده‌های جانشین آن است. با توجه به اهمیت کود‌های شیمیایی در تولید غذا که در حوزه امنیت ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، نیاز و بازار مصرف این فرآورده، از گستردگی خاصی در کشور برخوردار است.

شورای اقتصاد، به استناد بند 5 تبصره 5 قانون بودجه سال 1381 و همچنین بند ب ماده 37 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، مجوز تهیه کودهای شیمیایی را در سال 1381 به میزان 3 میلیون و 211 هزار تن صادر نموده است. از این رقم، 2 میلیون و 472 هزار تن آن از طریق تولیدات داخلی و 739 هزار تن، از محل واردات، تأمین شده است

.
بر اساس همین مصوبه شورای اقتصاد، مبلغ 103 میلیارد و 400 میلیون تومان از محل بودجه ردیف 503621 و مبلغ 56 میلیارد و 30 میلیون تومان از محل ردیف 503021، جمعاً 159 میلیارد و 430 میلیون تومان به‌عنوان یارانه تأمین کودهای شیمیایی، تخصیص یافته است. برای محاسبه بهتر هزینه‌های تهیه و تأمین کودهای شیمیایی، باید به هزینه‌های بخش حمل و نقل و نگهداری و توزیع آن نیز توجه نمود که بر اساس مطالعات انجام شده، معمولاً 50 درصد هزینه تهیه این کودها را شامل می‌شود. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، هزینه‌های جنبی تدارک و توزیع کودهای

شیمیایی، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت خدمات حمایتی برآورد و تأمین می‌گردد. با در نظر گرفتن این مورد، تهیه و توزیع کودهای شیمیایی در سال 1381 بالغ بر 239 میلیارد و 145 میلیون تومان برای دولت هزینه دربر داشته است. این مبلغ در سال 1378، 83 میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده است.

علاوه بر این موارد، تولید کودهای شیمیایی به‌ویژه کودهای ازته، از حمایت‌های مالی در صنایع بالادست هم برخوردار است. به‌عنوان مثال، در سال 1380 نرخ تعرفه گاز مصرفی برای مصارف تجاری و عمومی 133 ریال، صنعتی 115 و برای مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره 22 ریال بوده است.
اهمیت تولید کود بیولوژیک به صورت بومی
با توجه به سازگاری میکروارگانیزم‌ها با شرایط محیطی و اقلیمی زیستگاه خود، استفاده از باکتری‌های خارجی که از مناطقی با ویژگی‌های متفاوت نسبت به شرایط اقلیمی کشور به‌دست آمده‌اند، جهت تولید کود بیولوژیک و استفاده از آنها در شرایط اقلیمی کشور، مسلماً از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین، استفاده از باکتری‌های بومی که با شرایط خاک و اقلیم کشور سازگار هستند، برای تولید کود بیولوژیک از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.
صرفه‌جویی اقتصادی کاربرد کودهای بیولوژیک

بر اساس گزارشات و مشاهدات موجود، کاربرد کود بیولوژیک باعث کاهش مصرف کود شیمیایی حداقل تا مقدار 30 درصد می‌گردد. با احتساب ارزان‌ترین قیمت اوره در بازار جهانی (185 دلار در هر تن فله-تولید اندونزی) و همچنین با فرض حداقل صرفه‌جویی 30 درصدی در نیاز به کود شیمیایی، جایگزین نمودن کود بیولوژیک به جای آن، مزایای اقتصادی مناسبی را برای کشاورزان و کشور به

همراه دارد. به‌عنوان مثال، استفاده از کود بیولوژیک (با قیمت 3500 تومان در کیلو) در مزارع غلات با متوسط مصرف 200 کیلوگرم اوره در هکتار توأم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، حدود 8970 تومان در هکتار صرفه‌جویی به‌دنبال خواهد داشت. در سطح 4 میلیون هکتار زمین‌های زیرکشت غلات، این صرفه‌جویی حدود 35 میلیارد تومان در سال (بر اساس قیمتهای سال 81) خواهد بود.
همچنین کاربرد حجم کمتری از کود بیولوژیک (تا 30درصد مقدار کودهای شیمیایی)، به‌تنهایی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کاهش هزینه‌های حمل و نقل، انبار‌داری و توزیع داشته باشد.
سایر مزایای ناشی از کاربرد کودهای بیولوژیک

علاوه بر صرفه‌جویی فوق، تولید و مصرف کودهای بیولوژیک می‌تواند مزایای زیر را برای کشور به‌دنبال داشته باشد:
– حفظ و توسعه باروری خاک (Soil Productivity) به‌موازات افزایش حاصلخیزی خاک (Soil Fertility).
– جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی ناشی از ترکیبات باقیمانده کودهای شیمیایی.
– جلوگیری از توسعه بیماری‌های ناشی از مصرف آب و محصولات آلوده به ترکیبات ازته‌ای که در اثر کاربرد کودهای شیمیایی به‌ویژه کودهای ازته ایجاد می‌شوند. سرطان‌های دستگاه گوارش و متهموگلوبینیا از این دسته بیماری‌ها به‌شمار می‌روند.

روند تحقیقات انجام شده در زمینه تولید کود بیولوژیک ازته

در سال 1373، قابلیت دو نوع کود بیولوژیک ازته تولیدشده در کشور ویتنام مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی، ابتدا باکتری‏ها در آزمایشگاه کشت شدند و از نظر تثبیت ازت، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این آزمایش‌ها، مبین تولید آمونیم در محیط‌های کشت بود. به‌منظور بررسی تأثیر کودهای فوق‏الذکر بر روی گیاه برنج، بر اساس دستورالعمل کارخانه تولیدکننده، ریشه نشاءهای برنج با این نوع کود تلقیح‌شده، نشاءها داخل گلدان کاشته و گلدان‌ها در مزرعه قرار داده شدند. بعد از حدود 45 روز هیچگونه اختلاف معنی‏داری بین نشاهای تلقیح شده و تیمار شاهد مشاهده نشد. عدم تأثیر این نوع کود را می‏توان به صورت زیر بیان کرد:

کودهای بیولوژیک مورد بررسی، از منبع باکتری‌های همیار تثبیت‌کننده ازت بومی کشور ویتنام جدا شده بودند. این باکتری‌ها با شرایط اقلیمی مناطق حاره، سازگار بوده و بنابراین از نظر رقابت با سایر موجودات خاک و همچنین از نظر وجود دشمنان طبیعی، با شرایط منطقه‏ای که از آن جدا شده‏اند، به تعادل رسیده‏اند. با توجه به این مسایل نمی‏توان انتظار داشت که باکتری‌های مذکور در شرایط اقلیمی نواحی حاشیه خزر نیز استقرار یافته و فعال باشند.

در سال 1374، جداسازی باکتری‌های همیار تثبیت‌کننده ازت از بافت ریشه برنج بینام (بومی ایران) انجام شد. همچنین در این طرح بهترین روش ضدعفونی سطح ریشه و نحوه توزیع جمعیت این باکتری‌ها بر روی ریشه مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست آمده، از مجموع 43 باکتری جداسازی‌شده، 16 باکتری قابلیت تثبیت ازت را از خود نشان دادند. بیشترین توزیع جمعیت

باکتری‌های مورد بررسی در ریشه‏های کوچک مشاهده شد. پس از آن، در سال 1375 باکتری‌های همیار تثبیت‌کننده ازت از رایزوسفر ریشه برنج بینام جدا شد. برای انجام این بررسی، غیر از نمونه‏گیری از رایزوسفر، بقیه مراحل مشابه طرح قبل انجام شد. در نتیجه اجرای این طرح، از 84 باکتری خالص به‌دست آمده، 32 نمونه قابلیت تثبیت ازت را در محیط‌های مایع فاقد ازت داشتند.

در ادامه این بررسی‏ها، در سال 1376 تنوع باکتریهای تثبیت‌کننده ازت در شرایط اقلیمی مختلف استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت. نمونه‏برداری‏ها از مناطق اقلیمی مختلف استان انجام شد. در نتیجه این بررسی، 46 باکتری که قابلیت تثبیت ازت را در رایزوسفر ریشه برنج بینام داشتند، جداسازی شدند. در سال 1377 باکتری‌های همیار تثبیت‌کننده ازت، جداسازی و در حد جنس شناسایی شدند. سپس راندمان تثبیت ازت در آنها به روش ARA تعیین گردید.

در سال 1379، طی اجرای طرحی تحقیقاتی، 5 سویه از باکتری‌های فوق که دارای بیشترین فعالیت تثبیت بیولوژیک ازت بودند، در شرایط کنترل‌شده، به ریشه دو رقم برنج تلقیح و عکس‏العمل گیاه نسبت به تلقیح این باکتری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش به‌صورت گلدانی، در فایتوترون و در خاک استریل انجام شد.

در سال 1381، مناسب‏ترین فرمولاسیون جهت تولید کود بیولوژیک از منبع باکتری‏هایی که در آزمایشات قبلی انتخاب شده بودند، تعیین شد و به دنبال آن کود بیولوژیک تولید شده با رایزوباکترهایی که از منابع خارجی تهیه شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج به‌دست آمده از این مطالعه حاکی از کارایی مناسب سویه‏های بومی جدا شده از شالیزارهای کشور نسبت به گونه‏های استاندارد خارجی رایزوباکترهای پیش‌برنده رشد بود. تجزیه‌های آماری نشان داد که استفاده از سویه‌های بومی در مقایسه با انواع خارجی آن باعث افزایش ارتفاع بوته، تعداد پنجه و عملکرد گیاهان می‌شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور از دید صاحب‌نظران (گزارش هم‌اندیشی) فایل ورد (word) دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور از دید صاحب‌نظران (گزارش هم‌اندیشی) فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور از دید صاحب‌نظران (گزارش هم‌اندیشی) فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور از دید صاحب‌نظران (گزارش هم‌اندیشی) فایل ورد (word) :

چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور از دید صاحب‌نظران (گزارش هم‌اندیشی)

صنایع فرهنگی، قدمت و پیشینه‌ای دیرینه در کشورمان دارد. از فرش کاشان و تبریز گرفته که زینت‌بخش تالار قصر پادشاهان بوده تا ظرف‌های سفالی و قلم‌کاری شده که زینت‌بخش سفره‌های ایرانیان می‌باشد و همچنین هزاران هزار مورد دیگر که متعلق به تمدن هزاره ایران اسلامی بوده است. در حالی‌که تنها صنعت فرهنگی تمدن غرب، صنعت سینما بوده که کاملاً جنبه اقتصادی و سیاسی دارد.

مقدمه
عصر قدرت‌نمایی ماشین و خستگی دنیای دیجیتال، احتیاج به اقتصادی دارد که با ماهیتی متفاوت، روح انسان‌ها را آرامش داده و عرصه رقابت اقتصادی را نیز مدیریت کند. این‌گونه است که نام “صنایع فرهنگی” در رده اول برنامه‌‌ریزی‌های اقتصادی کشورها قرار می‌گیرد.

از طرفی صنایع فرهنگی، قدمت و پیشینه‌ای دیرینه در کشورمان دارد. از فرش کاشان و تبریز گرفته که زینت‌بخش تالار قصر پادشاهان بوده تا ظرف‌های سفالی و قلم‌کاری شده که زینت‌بخش سفره‌های ایرانیان می‌باشد و همچنین هزاران هزار مورد دیگر که متعلق به تمدن هزاره ایران اسلامی بوده است. در حالی‌که تنها صنعت فرهنگی تمدن غرب، صنعت سینما بوده که کاملاً جنبه اقتصادی و سیاسی دارد.
حال چه شده است که ما با چنین پشتوانه‌هایی، اکنون این‌چنین تهیدست و بی‌بضاعت در این قرار گرفته‌ایم.
این آسیب جدی و پراکندگی و عدم یکپارچگی و نداشتن برنامه‌ی مدون جهت توسعه و ساماندهی این صنعت در کشور، اندیشگاه تحلیلگران فناوری نوین شریف را بر آن داشت تا با استفاده از ملجاء همایش بتواند اولین گام را در بازگشایی مسیر توسعه و ساماندهی این صنعت بردارد.
این همایش از جانب اندیشگاه تحلیلگران فناوری نوین شریف و با همکاری شبکه تحلیلگران فناوری ایران در تاریخ 14 آبان 1387 در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ادامه چکیده‌ای از سخرانی‌های صاحب‌نظران در همایش از منظرتان می‌گذرد.
گزارش سخنرانی‌های همایش:
پروفسور مولانا (مشاور محترم رئیس جمهور در امور رسانه و رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه جورج واشنگتن):
پروفسور مولانا، با ارایه سخنرانی تحت عنوان “تعریف و ادبیات صنایع فرهنگی به‌عنوان کلید پیشرفت” به تعریف ادبیات و بیان اهمیت موضوع و همچنین با ذکر آمار بسیار ضعیف در حوزه برخی از محصولات فرهنگی همچون روزنامه و نشریه در ایران، وضعیت تاسف‌انگیزی را خاطر نشان کردند.
ایشان با اشاره به اهمیت توسعه صنایع فرهنگی کشور، گفتند:
“توسعه صنایع فرهنگی با وحدت ملی و همبستگی مردم، آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون، تشکل سیاسی و عمومی، امنیت کشور، اخلاق، دین، سنت، هنر و تفریحات رابطه مستقیم دارد”
دکتر عزیرزاده (معاون محترم مدیر کل سازمان آیسسکو):

دکتر عزیززاده، میهمان ویژه همایش بودند که پیغام آیسسکو به همایش را قرائت فرمودند. در بخشی از این پیام آمده بود:
“به عقیده ISESCO، ایران از جمله کشورهایی است که توانسته است دیدگاهی کلی‌نگر نسبت به میراث فرهنگی داشته باشد و این امر نه تنها از طریق ابنیه، آثار تاریخی و موزه‌ها، بلکه از طریق توسعه صنایع فرهنگی و تجارت فرهنگی، منجر به ابقاء و ارتقاء میراث این کشور می‌گردد.”
دکتر ایمانی (معاون محترم هنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی):
ایشان با موضوع “اقتصاد هنر و فعالیت‌های هنری و نقش آن‌ها در توسعه صنایع فرهنگی” از پیوندهای ناگسستنی هنر و اقتصاد یاد کردند و به نقش مهم این فعالیت‌ها در شکل‌دهی

شخصیت اجتماعی جامعه و نیز چرخاندن چرخه‌های اقتصادی اشاره کردند. ایشان همچنین گزارشی از فعالیت‌های مربوط به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با صنایع فرهنگی ارائه کردند.
دکتر سعیدآبادی (دبیرکل محترم یونسکو در ایران):
دکتر سعید‌آبادی گزارشی از نقشه استراتژی فرهنگی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه را دادند و با ذکر آمار سالیانه یونسکو در حوزه صنایع فرهنگی، متذکر شدند که جایگاه ایران در این آمار بسیار پایین است و اگر مدیران فرهنگی کشور برای توسعه این صنایع اقدامی جدی در پیش نگیرند، ما در مدت کوتاهی شاهد از دست دادن همه ظرفیت‌های کشور خواهیم بود.

مهندس واعظی (دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور):
ایشان با ذکر رابطه مستقیم شکل‌دهی فرهنگ عمومی و نظام تولید صنایع فرهنگی، اشاره داشتند که “از جمله عوامل تحول اساسی شکل‌گیری فرهنگ عمومی، می‌توان 3 عامل حکومت، اقتصاد و ارتباطات را نام برد. صنایع فرهنگی در واقع می‌تواند عرصه تداخل و درهم‌آمیزی و پیوند این عرصه‌ها باشد.
دکتر کریمی (دبیرکل محترم کمیسیون ملی آیسسکو در ایران):
دکتر کریمی، با عنوان “نقش صنایع فرهنگی در هویت بخشی امت اسلامی” ایراد سخنرانی کردند. ایشان به این نکته اشاره کردند که صنایع فرهنگی، بار فرهنگی بسیار سنگینی دارند و اگر زمانی کشوری نتواند در مقابل بار صنایع فرهنگی تولیدی دیگران بایستد، به‌طور کلی هویت خود را از دست خواهد داد و بازگرداندن این هویت از دست رفته کاری ناممکن خواهد بود.

مهندس بنیانیان (ریاست محترم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی):
مهندس بنیانیان با موضوع “صنایع فرهنگی و نقش آن‌ها در استراتژی توسعه فرهنگی کشور با رویکرد مهندسی فرهنگی”، به بررسی نقش و اهمیت مدیریت صحیح صنایع فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور تاکید نمودند و بیان داشتند که بدنه مریض فرهنگ تا زمانی که به درونش نگاهی عمیق نداشته باشیم، مریض‌تر خواهد شد. ایشان بیان داشتند که گاهی فرهنگ خلاصه می‌شود در ساختن فرهنگ‌سراها و ساختن مدرسه و مسجد در حالی‌که به بطن مکان‌های فرهنگی هیچ اهمیتی داده نمی‌شود.

دکتر نقیب‌السادات (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی همایش):
ایشان با “موضوع صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی” ایراد سخنرانی کردند.
دکتر نقیب‌السادات با بیان برخی از اهمیت‌های توسعه صنایع فرهنگی، جدیت دولت مردان و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور را در زمینه توسعه همه جانبه این صنعت خواستار شدند. از دید ایشان، برخی از عوامل اهمیت پرداختن به صنایع فرهنگی عبارتند از :
1 صنایع فرهنگی بیان کننده هویت ملی- مذهبی هستند.
2 صنایع فرهنگی اطمینان و اعتماد به نفس ایجاد می‌کنند.
3 صنایع فرهنگی نمایانگر تعلق می‌باشند.
4 صنایع فرهنگی مشوق جریان آزاد ایده‌ها هستند.

5 صنایع فرهنگی تسهیل کننده درک متقابل هستند.
مهندس سلجوقی (مدیرکل محترم اسبق کارآفرینی وزارت کار و استاد دانشگاه):
ایشان با موضوع “کارآفرینی فرهنگی، اهمیت، ضرورت و جایگاه”، سخنرانی کردند. “کارآفرینی فرهنگی، در یک کلام به‌معنای مدیریت روندها و فرآیندهای تولید و عرضه‌ی خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری است، به‌گونه‌ای که نوآورانه به احیاء و آفرینش ارزش فرهنگی بپردازد. ایشان هم‌چنین بیان کردند که کارآفرینی فرهنگی در واقع نوعی ارزش آفرینی فرهنگی است و با توجه به مسیر کارآفرینی در ایران، توجه به این نوع کارآفرینی را در برنامه‌های توسعه، بسیار لازم و ضروری دانسته و اقدامی جدی در این زمینه را از مسئولین خواستار شدند.
خانم دکتر طبیب‌زاده (مشاور محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری):
موضوع سخنرانی ایشان “نقش و تعامل خانواده در مدیریت تولید محصولات فرهنگی” بود. ایشان ذکر کردند که تنها مسیر و ملجایی که مسیر تولید محصولات فرهنگی را هدایت می‌کند، سلیقه مشتری است و مشتری نیز، همان خانواده اسلامی است، همان خانواده‌ای که ما برای استحکام، دوام و بقایش هزارگونه فکر و تدبیر می‌کنیم، برنامه می‌ریزیم و ساعت‌ها جلسه می‌گذاریم؛ غافل از اینکه با مدیریت صحیح محصولات فرهنگی به راحتی می‌توانیم سلیقه و تفکر خود را به خانواده، بدون هیچ دغدقه و مقاومتی بقبولانیم.
دکتر صاحبکار (مدیر محترم شبکه تحلیلگران فناوری ایران):
ایشان با موضوع “تاثیر و نقش کانون‌های تفکر و شبکه‌سازی آن‌ها در مدیریت فرهنگی کشور با تاکید بر صنایع فرهنگی” ایراد سخنرانی کردند.

دکتر صاحبکار با رویکردی متفاوت به معضل مدیریت فرهنگی کشور پرداختند. ایشان علاوه بر ذکر مواردی بسیار مفید در باب لزوم ایجاد کانون تفکر در تمام بدنه سیاست‌گذاری‌ها، راه حل استفاده از کانون تفکر را راهی مطمئن و تضمین شده برای مدیران فرهنگی کشور دانستند.
مهندس رحمتی (مدیر کل محترم حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری):
ایشان با موضوع “صنایع دستی و جایگاه و نقش آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و دفاعی کشور” به بیان اهمیت و جایگاه صنایع دستی به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنعت فرهنگی در نقش بخشیدن به‌هویت ملی و به‌عنوان عاملی مهم برای اقتدار ملی پرداختند و بیان داشتند که با تمرکز و مدیریت صحیح فعالیت‌های پراکنده در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و نیز حمایت به‌جا و مناسب از تولید‌کنندگان، به‌راحتی خواهیم توانست بازارهای بین‌المللی را اشباع کنیم.
دکتر ناظمی (دبیر محترم کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی، شورای عالی انقلاب

فرهنگی):
ایشان با موضوع ” نقش سازمان‌های فرهنگی در توسعه صنایع فرهنگی با تاکید بر نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی” سخنران بعدی همایش بودند که با تعریف مختصری از نقش صنایع فرهنگی در مدیریت و تحول فرهنگی کشور، به تبیین جایگاه این صنایع در مهندسی فرهنگی پرداختند و متذکر شدند که بازیگر اصلی این حوزه، شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

دکتر رشیدی (مدیر کل محترم دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی):
دکتر رشیدی با موضوع ” نقش سازمان‌های دانش‌محور در توسعه صنایع فرهنگی، چالش‌ها و فرصت‌ها ” به ارائه تعاریفی متفاوت و رویکردهای مختلف جامع شناختی به صنایع فرهنگی پرداختند. ایشان با ارائه آمار و گزارش‌هایی از روند صادرات محصولات فرهنگی، به نقش

سازمان‌های دانش‌محور در توسعه این صنایع اشاره داشته و ذکر کردند که سازمان‌های دانش‌محور، در مدیریت، شکل‌دهی، ساماندهی و حتی تولید این صنایع، نقش اساسی و اثرگذاری دارند.
دکتر فولادی (سرپرست محترم مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی):
سخنران پایانی همایش، با موضوع “صنایع فرهنگی، دفاع و امنیت ملی” اظهار داشتند که صنایع فرهنگی- دفاعی، اعم از رسانه و سایر شاخه‌های صنعت فرهنگی، به‌گونه‌ای به ابزار دفاع و هجمه کشورها نیز تبدیل شده است و ما با مدیریت صحیح این صنایع خواهیم توانست گامی مهم در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور برداریم.
عصر قدرت نمایی ماشین و خستگی دنیای دیجیتال، احتیاج به اقتصادی دارد که با ماهیتی متفاوت، روح انسان ها را آرامش داده و عرصه رقابت اقتصادی را نیز مدیریت کند. این گونه است که نام “ صنایع فرهنگی” در رده اول برنامه ریزی های اقتصادی کشورها قرار می گیرد.
از طرفی صنایع فرهنگی، قدمت و پیشینه ای دیرینه در کشورمان دارد. از فرش کاشان و تبریز گرفته که زینت بخش تالار قصر پادشاهان بوده تا ظرف های سفالی و قلمکاری شده که زینت بخش سفره های ایرانیان می باشد و همچنین هزاران هزار مورد دیگر که متعلق به تمدن هزاره ایران اسلامی بوده است. در حالی که تنها صنعت فرهنگی تمدن غرب، صنعت سینما بوده که کاملا جنبه اقتصادی و سیاسی دارد.
حال چه شده است که ما با چنین پشتوانه هایی، اکنون این چنین تهیدست و
بی بضاعت در این وضع قرار گرفته ایم.
مفهوم صنایع فرهنگی

مفهوم “صنایع فرهنگی” نخستین بار در طی جنگ جهانی دوم و در مکتب فلسفی فرانکفورت برای توصیف صنعت قدرتمند فیلمسازی آمریکا شکل گرفت. طبق تعاریف متداول، صنایع فرهنگی متشکل از بنگاه هایی است که برای عموم مردم، اطلاعات و سرگرمی های آموزشی، علمی و فرهنگی در قالب های مختلف قابل تکثیر، طراحی و تهیه می کنند. هدف صنایع فرهنگی (که تحت عناوین دیگری همچون “صنایع رسانه ای”، “صنایع حق تکثیر (کپی رایت)“ و حتی “صنایع محتوایی” نیز شناخته می شود) مفهوم سازی، هماهنگ سازی، تولید، ارتقا و تجارت کالاهای فرهنگی در قالب های مختلف اعم از کتاب، مجله، روزنامه و ژورنال، فیلم و محصولاتصوتی – تصویری، ویدیو و

نوارکاست، نرم افزار، لوح فشرده (سی دی رام) و دیگر محصولات است. شایان ذکر است اخیرا با توجه به پیشرفت های فناوری می توان محتوای موجود در این محصولات کم وبیش “سنتی” را به راحتی و در کمترین زمان از طریق شبکه های الکترونیکی از جایی به جای دیگر منتقل کرد. کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع فرهنگی پی برده و اقدامات متناسبی را به انجام رسانده اند، امروز از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازی دارند و به عکس کشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از صنایع فرهنگی خود حمایت نکرده اند امروز گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده اند و در معرض همه گونه پیامدهای جدی آن همچون ه خطرافتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه های سنگین بابت حق تکثیر (کپی رایت) یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند. در واقع، صنایع فرهنگی سهم چشمگیری در دسترسی افراد به

اطلاعات، آموزش، فرهنگ و نیز اشتغالزا یی دارند و نقش مهمی را در ارائه تصویر فرهنگی یک کشور یا ملت و ایجاد جایگاه مناسب در اقتصاد بین المللی ایفا می کنند. به همین علت باید در هرگونه تحلیل عمیق و مستدل فرهنگی و در تدوین استراتژی های حوزه “فرهنگ و توسعه” که هم اکنون از اولویت های دستور کاری نهادهای بین المللی است، به بررسی دقیق “صنایع فرهنگی” پرداخت.
صنایع فرهنگی، حافظ هویت ملی و موتور آینده توسعه اقتصادی
امروز صنایع فرهنگی نقش عمده ای را در قدرت اقتصادی کشورهای مختلف بازی می کنند. گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در سرتاسر جهان، نویدبخش آینده ای پرشکوه تر و عظیم ت

ر برای صنایع فرهنگی است. کشورهای روبه توسعه، اولویت و اهمیت این بخش درآمدزا و اشتغالزا را باید بیشتر درک نمایند
با ظهور شاهراه های اطلاعاتی (شکل گیری جامعه اطلاعاتی) و روند آزادسازی بازارهای جهانی (در قالب سازمان تجارت جهانی) چالش های عمده ای در برابر مبادلات فرهنگی آینده و چگونگی توزیع محصولات و کالاهای فرهنگی و همچنین الگوهای رفتاری افراد بوجود آمده است. بنابراین نسل جدیدی از “مصرف کنندگان فرهنگی” در کشورهای صنعتی روبه توسعه در حال ظهور می باشد. به علاوه امروزه صنایع فرهنگی دارای حق تکثیر (کپی رایت)، نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای صنعتی ایفا می کنند، در این کشورها صادرات کالاهای فرهنگی و تولیدات فکری افراد به مراتب مهم تر از صادرات کالاهای صنعتی متعارف است. اما متاسفانه صادرات

فرهنگی در کشورهای روبه توسعه جایگاه شایسته خود را نداشته و اقتصاد آنها بیشتر متکی بر صادرات مواد خام فاقد ارزش افزوده است و به راحتی از فرصت بالقوه صادرات محصولات فرهنگی و تولیدات فکری خود چشم پوشی می کنند. در ادمه بعد از اشاره به نقش مهم “خلاقیت ملی” و صنایع فرهنگی داخلی در توسعه ملی، کلیات طرح یونسکو برای کمک به کشورهای روبه توسعه در زمینه تدوین سیاست ها و استراتژی های حمایت از صنایع فرهنگی ارائه می شود.
صنایع فرهنگی و شاهراه های اطلاعاتی
دیجیتالی شدن اشکال مختلف اطلاعات اعم از متن، عدد، نمودار، صدا، تصویر و فیلم، یکپارچه سازی انواع اطلاعات در قالب یک محصول واحد را میسر ساخته است. به علاوه به مدد تکنیک های “فشرده سازی” می توان اطلاعات را با سرعت بسیار زیاد و به راحتی از طریق شبکه های بی سیم و باسیم و خطوط ماهواره ای از جایی به جایی دیگر منتقل کرد.

تحلیلگران بر این باورند که چنین فناوری های نوینی تنها در صورتی مفید و مقرون به صرفه هستند که محتوای انتقال یافته با علاقه مندی های مشتریان یا نیازمندی های خاص جوامع منطبق باشد. به نظر می رسد احترام به چندفرهنگی و مشارکت آزاد همه جوامع در این گفتمان بین فرهنگی در “دهکده جهانی” با چالش های عمده ای مواجهیم. در واقع باید تضمین نمود که در شاهراه های اطلاعاتی، عدالت فرهنگی و یا اقتصادی، چه در “ورودی” یعنی گوناگونی محتواها و چه در “خروجی” یعنی امکانات دسترسی، رعایت می گردد. شاهراه های اطلاعاتی تنها در صورتی به تحقق توسعه انسان محور کمک می کنند که صرف نظر از نژاد، ملیت، جنسیت، محل زندگی، ش

غل یا طبقه اجتماعی، در دسترس همگان باشند. یکی از چالش ها و تهدیدات عمده در باب امکان عدم دسترسی عادلانه به شاهراه های اطلاعاتی، پیدایش پدیده “چیرگی” الگوهای فرهنگی یا زبانی خاص است. بسیاری از صاحب نظران، جهانی شدن متاثر از فناوری را تهدیدی برای آداب و رسوم محلی، ارزش ها و باورهای فرهنگ های مختلف می دانند. به عنوان مثال، امروزه90 درصد خدمات و محصولات عرضه شده در اینترنت به زبان انگلیسی است. در نتیجه یکی از موضوعات مطرح و مهم، حفظ چندگانگی زبانی و فرهنگی در شاهراههای اطلاعاتی است.
پارک تحقیقات فرهنگی:
هدف اولیه از شکل گیری یک پارک تحقیقات فرهنگی گسترش و افزایش تعداد مو سسات فرهنگی کوچک و متوسط دانش محور و کارآفرین است تا در یک محیط اقتصادی فرهنگی به فعالیت پرداخته و همچنین به عنوان پشتوانه بخش خصوصی برای کمک به تنوع اقتصادی به حیات خویش ادامه دهند.کشورهای در حال توسعه که در این زمینه در حال کسب تجربه های جدید هستند ممک

ن است از پارک های تحقیقات فرهنگی برای جذب سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد شغل و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی استفاده کنند.
پارک های تحقیقات فرهنگی در جهت دست یافتن به اهداف فوق الذکر امکانات زیر را فراهم می کنند:
1 – کمک حرفه ای، فنی، اداری و قانونی به موسسات فرهنگی دانش محور
2 – همکاری در تحقیق و توسعه با موسسات فرهنگی
3 – خدمات ارتباط از راه دور و اطلاعات

4 – مشاوره و کمک مالی در کسب درآمد
با کمک به رشد موسسات مستاجر- موسساتی که در فضای پارک تحقیقات فرهنگی قرار داشته و از امکانات این پارک در جهت دستیابی به اهداف خویش استفاده می کنند- پارک های تحقیقات فرهنگی نقش ارزنده ای در توسعه اقتصادی ایفا می کنند، این پارک ها مشاغل جدید ایجادکرده، سرمایه های خارجی را جذب می کنند و قدرت رقابت پذیری ملی و منطقه ای را در صنعت فرهنگی افزایش می دهند.همچنین اهداف زیر در ایجاد پارک های تحقیقات فرهنگی مدنظر بوده است:
1 – تکمیل چرخه تحقیقات از دانشگاهای علوم انسانی تا صنایع فرهنگی
2 – حمایت از موسسات تحقیقاتی نوپا و کمک به رشد و موفقیت آنها
3 – تجاری سازی فرهنگ و نتایج تحقیقات فرهنگی

4 – اشتغال مولد برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته علوم انسانی
موقعیت مکانی پارک های تحقیقات فرهنگی
موقعیت فیزیکی و مکانی می تواند عامل مهمی در موفقیت یک پارک تحقیقاتی فرهنگی باشد، در درجه اول پارک تحقیقاتی بایددرمجاورت یک دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی یا “اندیشکده فرهنگی ” که مشغول به فعلیت های پژوهشی در امور فرهنگی می باشد احداث شود تا افراد فعال در بخش تحقیق و توسعه Develop Research( ) را برای پارک فرهنگی فراهم کند و در درجات بعدی باید فاکتورهای زیر را در نظر قرار داد:
1 – دسترسی به نیروی کاری ماهر و شایسته
2 – دسترسی به سرمایه های ریسک پذیر موسسات فرهنگی
3 – راه های وسیع در دسترسی و زیرساخت های کافی
جایگاه پارک های تحقیقات فرهنگی
برای آشکار شدن جایگاه پارک های تحقیقات فرهنگی در روند تحقیقات هر کشوری نخست باید طبقه بندی مناسبی از انواع تحقیقات به عمل آید، که این طبقه بندی را می توان به شکل زیر انجام داد:
1 – تحقیقات بنیادی
2 – تحقیقات کاربردی
3 – تحقیقات توسعه ای
تحقیقات بنیادی
تحقیقات پایه ای و بنیادی Research Basic( ) تحقیقات اصلی هستند که هدف عمده آن توسعه مرزهای دانش و کشف ناشناخته ها در دنیای علم است – آن قسمت از این نوع تحقیقات که فارغ از هر گونه نتایج اقتصادی و اجتماعی انجام می پذیرد را تحقیقات محض (Research pure ی نامند- اکثر تحقیقات بنیادی توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی انجام می پذیرد.

تحقیقات کاربردی
تحقیقات کاربردی Research Applicable( ) به آن دسته از کاوش هایی گفته می شود که هدف اصلی آن کشف کاربرد یافته های تحقیقات بنیادی و نیز رفع مشکلات مربوط به کاربردی کردن نتایج تحقیقات محض است.
امروز صنایع فرهنگی نقش عمده‌ای را در قدرت اقتصادی کشورهای مختلف بازی می‌کنند. گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در سرتاسر جهان ، نویدبخش آینده‌ای پرشکوه‌تر و عظیم‌تر برای صنایع فرهنگی است. اگر کشورهای روبه‌توسعه، اولویت و اهمیت این بخش درآمدزا و اشتغال زا را بیشتر درک نمایند و تصمیم به توسعه آن بگیرند، می‌توانند از کمک‌های بین‌المللی بخصوص حمایت‌های فکری و اجرایی یونسکو استفده نمایند.
این مقاله خلاصه‌ای است از سخنرانی آقای ”میلاگروس دِل کورال“ ، مسوول حوزه نشر و حق تکثیر یونسکو (در پاریس)، در کنفرانس توسعه صنایع فرهنگی کره جنوبی است.
1 مقاله
با ظهور شاهراه‌های اطلاعاتی (شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی) و روند آزادسازی بازارهای جهانی (در قالب سازمان تجارت جهانی) چالش‌های عمده‌ای در برابر مبادلات فرهنگی آینده و چگونگی توزیع محصولات و کالاهای فرهنگی، و همچنین الگوهای رفتاری افراد به وجود آمده است. بنابراین نسل جدیدی از ”مصرف‌کنندگان فرهنگی“ در کشورهای صنعتی روبه‌توسعه در حال ظهور می‌باشد. بعلاوه امروزه صنایع فرهنگی دارای حق‌تکثیر (کپی‌رایت)، نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای صنعتی ایفا می‌کنند، در این کشورها صادرات کالاهای فرهنگی و تولیدات فکری افراد به مراتب مهم‌تر از صادرات کالاهای صنعتیِ متعارف است. اما متأسفانه صادرات فرهنگی در کشورهای روبه‌توسعه جایگاه شایسته خود را نداشته و اقتصاد آن ها بیشتر متکی بر

صادرات مواد خامِ فاقدِ ارزش افزوده است و به راحتی از فرصت بالقوه صادرات محولات فرهنگی و تولیدات فکری خود چشم‌پوشی می‌کنند. در ادمه بعد از اشاره به نقش مهم ”خلاقیت ملی“ و صنایع فرهنگی داخلی در توسعه ملی، کلیات طرح یونسکو برای کمک به کشورهای روبه‌توسعه در زمینه تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های حمایت از صنایع فرهنگی ارایه می‌شود.
2 مفهوم صنایع فرهنگی
مفهوم ”صنایع فرهنگی“ نخستین بار در طی جنگ جهانی دوم و در مکتب فلسفیِ فرانکفورت برای توصیف صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا شکل گرفت. طبق تعاریف متداول، صنایع فرهنگی متشکل از بنگاه‌هایی است که برای عموم مردم، اطلاعات و سرگرمی‌های آموزشی، علمی و فرهنگی در

قالب‌های مختلفِ قابل‌تکثیر، طراحی و تهیه می‌کنند. هدف صنایع فرهنگی (که تحت عناوین دیگری همچون ”صنایع رسانه‌ای“، ”صنایع حق‌تکثیر (کپی‌رایت)“ و حتی ”صنایع محتوایی“ نیز شناخته می‌شود) مفهوم‌سازی، هماهنگ‌سازی، تولید، ارتقا و تجارت کالاهای فرهنگی در قالب‌های مختلف اعم از کتاب، مجله، روزنامه و ژورنال، فیلم و محصولات
صوتی ـ تصویری، ویدیو و نوارکاست، نرم‌افزار، لوح‌ فشرده (سی‌دی‌رام) و دیگر محصولات است. شایان ذکر است اخیراً با توجه به پیشرفت‌های فناوری می‌توان محتوای موجود در این محصولات کم‌وبیش ”سنتی“ را به‌راحتی و در کمترین زمان از طریق شبکه‌های الکترونیکی از جایی به جای دیگر منتقل کرد. کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع فرهنگی پی برده و اقدامات متناسبی را به انجام رسانده‌اند، امروز از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین‌المللی، موقعیت ممتازی دارند. و به‌عکس کشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادیِ کوتاه‌مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از صنایع فرهنگی خود حمایت نکرده‌اند امروز گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده‌اند و در معرض همه‌گونه پیامدهای جدی آن همچون به خطرافتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه‌های سنگین بابت حق‌تکثیر (کپی‌رایت) یا

فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته‌اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند. در واقع، صنایع فرهنگی سهم چشمگیری در دسترسی افراد به اطلاعات، آموزش، و فرهنگ و نیز اشتغال‌زایی دارند و نقش مهمی را در ارایه تصویر فرهنگی یک کشور یا ملت و ایجاد جایگاه مناسب در اقتصاد بین‌المللی ایفا می‌کنند. به همین علت باید در هرگونه تحلیل عمیق و مستدل فرهنگی و در تدوین استراتژی‌های حوزه ”فرهنگ و توسعه“ که هم‌اکنون از اولویت‌های دستور کاری نهادهای بین‌المللی است، به بررسی دقیق ”صنایع فرهنگی“ پرداخت.

3 صنایع فرهنگی و شاهراه‌های اطلاعاتی
دیجیتالی‌شدن اشکال مختلف اطلاعات اعم از متن، عدد، نمودار، صدا، تصویر و فیلم، یکپارچه‌سازی انواع اطلاعات در قالب یک محصول واحد را میسر ساخته است. بعلاوه به مدد تکنیک‌های ”فشرده‌سازی“ می‌توان اطلاعات را با سرعت بسیار زیاد و به راحتی از طریق شبکه‌های بی‌سیم و باسیم و خطوط ماهواره‌ای از جایی به جایی دیگر منتقل کرد.
تحلیل‌گران بر این باورند که چنین فناوری‌های نوینی تنها در صورتی مفید و مقرون‌به‌صرفه هستند که محتوای انتقال‌یافته با علاقه‌مندی‌های مشتریان یا نیازمندی‌های خاص جوامع منطبق باشد. به‌نظر می‌رسد احترام به چندفرهنگی و مشارکت آزاد همه جوامع در این گفتمان بین‌فرهنگی در ”دهکده جهانی“ با چالش‌های عمده‌ای مواجهیم. در واقع باید تضمین نمود که در شاهراه‌های اطلاعاتی

، عدالت فرهنگی و یا اقتصادی، چه در ”ورودی“ یعنی گوناگونی محتواها و چه در ”خروجی“ یعنی امکانات دسترسی، رعایت می‌گردد.
شاهراه‌های اطلاعاتی تنها در صورتی به تحقق توسعه انسان‌محور کمک می‌کنند که صرف‌نظر از نژاد، ملیت، جنسیت، محل زندگی، شغل یا طبقه اجتماعی، در دسترس همگان باشند.
یکی از چالش‌ها و تهدیدات عمده در باب امکان عدم دسترسیِ عادلانه به شاهراه‌های اطلاعاتی، پیدایش پدیده ”چیرگی“ الگوهای فرهنگی یا زبانی خاص است. بسیاری از صاحب نظران، جهانی‌شدنِ متاثر از فناوری را تهدیدی برای آداب و رسوم محلی، ارزش‌ها و باورهای فرهنگ‌های مختلف می‌دانند. به‌عنوان مثال، امروزه 90 درصد خدمات و محصولات عرضه‌شده در اینترنت به زبان انگلیسی است. در نتیجه یکی از موضوعات مطرح و مهم، حفظ چندگانگی زبانی و فرهنگی در شاهراه های اطلاعاتی است.
4 نقش یونسکو
یونسکو در حوزه‌های مرتبط با حق‌تکثیر (کپی‌رایت) و نشرکتاب، تجربه‌ای طولانی‌مدت دارد. سازمان بلافاصله پس از تأسیس، در ارایه و ارتقای ابزارهای حقوقی بین‌المللی برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی در سطح بین‌المللی، فعالیت‌های چشمگیر و گسترده‌ای داشته است، چون حق‌تکثیر (کپی‌رایت) همانند حق دسترسی به آموزش، اطلاعات و فرهنگ، جزو حقوق بشر به شمار می‌رود (بند 1 ـ 26 و 2 ـ 26 اعلامیه حقوق بشر را ببینید) با توجه به توفیقات و دستاوردهای گذشته و چالش‌های پیش رو که بیشتر متاثر از توسعه فناوری است، یونسکو وظیفه خود می‌دان

د که اقدامات زیر را انجام دهد:
– مشارکت در تحقیقات بین‌المللی با نگاه پیاده‌سازی اصول و قوانین جدیدِ حفاظت از حق‌تکثیر (کپی‌رایت) و در عین حال حفظ تعادلی ظریف مابین علاقه‌مندی‌های موجود.
– طراحی اقدامات مناسب برای تطبیق سازوکارهای نظارتی جمعی بر انتقال الکترونیکی آثار تحت‌حفاظت.
– تقویت فعالانه دوره‌های آموزشی مباحث حوزه حق‌تکثیر (کپی‌رایت) در دانشگاه‌ها، بعلاوه ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با احترام به حق‌تکثیر و دیگر حقوق مالکیت معنوی و فکری.
– تسهیل تبادلات اطلاعاتی مابین متخصصان در سطوح بین‌المللی و حمایت از خلاقیت به‌عنوان موتور توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها.
– ارایه خدمات ارزیابی بخش‌های خاصی از صنایع فرهنگی یا کل صنعت فرهنگی (به‌صورت ملی) به کشورها.

– فراهم‌سازی کمک‌های حقوقی و فنی برای کشورهای عضو به‌منظورتدوین سیاست‌های ملی توسعه صنایع فرهنگی با اتکا به بخش‌های خصوصی در چنین سیاست‌هایی باید فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از ظهور شاهراه‌های اطلاعاتی مدنظر قرار گیرند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مروری بر حسابداری منابع انسانی فایل ورد (word) دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مروری بر حسابداری منابع انسانی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مروری بر حسابداری منابع انسانی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مروری بر حسابداری منابع انسانی فایل ورد (word) :

چکیده مقاله:

حسابداری در صدد گزارش وضعیت مالی و عملکرد اقتصادی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی است، زمانی که پارامتر انسان در گزارش وضعیت مالی و نتیجه عملیات مد نظر قرار نگیرد، ارزش‌های انسانی نیز جایی در حسابداری ندارد. به نظر می‌رسد به منظور حصول اهداف ذیل باید حسابداری منابع انسانی جنبه‌های کمی و عملی پیدا کند:
1- ثبت ارزش اقتصادی انسان در گزارش‌های مالی

2- احتساب سرمایه‌گذاری یک سازمان در منابع انسانی خود
3- افزایش کارآیی مدیریت منابع انسانی و ایجاد امکاناتی برای ارزش‌یابی خط‌مشی‌های پرسنلی نظیر برنامه‌های آموزشی و توجیهی
4- ارزیابی منابع انسانی یک سازمان از نظر حفظ شدن، تحلیل رفتن و یا توسعه یافتن .
5- شناسایی سود غیر عملیاتی و بهره‌وری ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در منابع انسانی.
6- محاسبه میزان ارزشی که منابع انسانی در سایر منابع مالی و فیزیکی یک سازمان ایجاد می‌کند.
با توجه به نیاز مدیریت به اطـــلاعات برای تصمیم‌گیری، حسابداری منابع انسانی (HUMAN RESOURCE ACCOUNTING) اطــــلاعاتی فــــراهم می‌آورد که مدیران هر چه بهتر و مفیدتر بتوانند از منابع انسانی تحت اختیارشان استفاده کنند.
یکی از هدف‌های عمده‌ی حسابداری منابع انسانی، گسترش کاربرد روش‌های معتبر و درخور اطمینان برای اندازه‌گیری ارزش منابع انسانی (کارکنان) در سازمان است. برای تعمیم روش‌های اندازه‌گیری ارزش منابع انسانی باید ارزش خدمات کارکنان و عواملی را که روی این ارزش اثر می گذارند، مشخص کنیم.
ارزش در علم اقتصاد دارای دو معنی متفاوت به شرح زیر است:
الف) قابل استفاده بودن یک منبع
ب) قدرت خرید آن منبع

تمام نظریه‌های ارزش در اقتصاد مبتنی بر این فرضیه است که منبع بتواند در آینده مطلوب باشد و خدمات ایجاد کند. لادویک وان اقتصاددان معروف در این مورد گفته است «کسی که می‌خواهد یک نظریه مقدماتی ارزش و قیمت را بنا کند باید در درجه اول به مطلوب بودن آن فکر کند. » به‌طور مشابه ایروینگ فیشر چنین می‌گوید:

«ثروت فعلی، ارزش تنزیل شده‌ی ارزش سرمایه‌ای درآمدهای آینده است، اگر چیزی در آینده بازدهی مورد انتظار را نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت.»
بنابراین ارزش یک دارایی، ارزش بازدهی مورد انتظار آن در آینده است.

تاریخچه حسا‌بداری منابع انسانی:

حسابداری منابع انسانی مولود نیازهای عصر خود، رشد و گسترش دانش بشری و نیز نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان اطلاعات حسابداری است. تحقیقات در این زمینه از سال 1960 آغاز شده و همگام با مکتب «مدیریت انسانی» گسترش یافته است، این مکتب انسان را به‌ عنوان یکی از منابع با ارزش هر سازمان مورد توجه خاص قرار می‌دهد و معتقد به رفتاری شایسته و در خور این ارزش‌هاست.

تعیین نقطه شروع حسابداری منابع انسانی به‌ عنوان یک موضوع تحقیقی یا مطالعاتی مشکل است. در سال 1976 مجله حسابداری، فهرست سازمان‌ها و جوامع مربوط به این مبحث را که یازده مورد از آنها مربوط به پایان نامه‌های منتشر نشده دوره دکتری بود و نیز اولین مرجع را که اساس کار دابلین [1] و لاتکا [2] در سال 1930 بود، منتشر کرد.

سال‌های 1971 تا 1976 را می‌توان دوره‌ی توجه هر چه بیشتر به حسابداری منابع انسانی دانست. اما از 1976 تا 1980 توجه به حسابداری منابع انسانی از طرف محافل علمی و تجاری کاهش یافت. در سال 1970 بسیاری از نویسندگان علاقه‌مند بودند تا به عنوان پیش‌کسوتان حسابداری منابع انسانی و ارایه‌کنندگان اندیشه‌های جدید مطرح شوند. این اندیشه‌ها به طور متداول به حسابداری دارایی های انسانی اشاره می‌کرد اما بیانیه‌های کوتاه آن درباره‌ی کارکنان در بلندمدت موجب تعمیم اهمیت منابع انسانی شد.

واژه‌ی حسابداری دارایی‌های انسانی را می‌توان در ادبیات دهه‌ی 1960 تحت عنوان مدیریت کارکنان در پوشش جدید خود یا مدیریت منابع انسانی بازیافت که برای تحکیم ادعای اهمیت محوری در مدیریت کوشش می‌کند. شاید یک علاقه‌مندی واقعی در برخی از مدیران اجرایی برای سنجش ارزش منابع انسانی برحسب واحد پول، موجب پدیداری دوباره‌ی حسابداری منابع انسانی در عصر حاضر شده باشد، تا مدیران ارشد را آماده نمایند که کارکنان را به عنوان ارزش‌مندترین دارایی‌ها، مورد توجه قرار دهند.

فلم هولتز [3] پنج مرحله را در توسعه‌ی حسابداری منابع انسانی ذکر می‌کند:
¨ مرحله اول سال‌های 1966-1960: در این دوره مفهوم حسابداری منابع انسانی استنتاجی از نظریه‌ی اقتصادی «سرمایه انسانی» و متأثر از مکتب «منابع انسانی نوین » و روان‌‌شناسی سازمان‌های متمرکز و تاثیر نقش رهبری در سازمان بود.
¨ مرحله‌ی دوم سال‌های 1971-1966: تحقیقات فنی و عملی در این دوره به الگوهایی برای اندازه‌گیری دقیق و تعیین هویت استفاده‌کنندگان بالقوه این روش و استفاده تجربی حسابداری منابع انسانی در سازمانهای واقعی معطوف گشت.
¨ مرحله‌ی سوم سال‌های 1976-1971: این دوره را می‌توان دوره‌ی توجه پژوهش‌گران و سازمان‌ها به حسابداری منابع انسانی دانست. سازمان‌های کوچک تلاش بیشتری برای به کار بردن حسابداری منابع انسانی داشتند. برآوردها و نتیجه‌گیری‌های به‌ عمل آمده بر اساس تاثیرات بالقوه اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر مدیریت اجرایی و تصمیمات سرمایه‌گذاران بود.
¨ مرحله چهارم سال‌های 1980 – 1976: این دوره، دوره‌ی توجه نکردن محققان حسابداری و موسسه‌‌های بازرگانی به حسابداری منابع انسانی بوده است.

¨ مرحله پنجم از سال 1980 تا کنون: که دوره توجه دوباره به حسابداری منابع انسانی است. این مساله به کمک مطالعات جدید، به‌ صورت کوشش بعضی از سازمان‌های بزرگ برای استفاده از حسابداری منابع انسانی نشان داده شده است.

در سال 1980 تفکر نوینی در زمینه منابع انسانی در علم مدیریت بوجود آمد و پس از شناور شدن نرخ ارز و از میان رفتن ارتباط سنتی طلا و دلار، موضوع نیروی انسانی به‌ عنوان پشتوانه تولید و پول کشورها مانند یک اصل بدیهی مطرح شد.
در مباحث جدید مدیریتی در موضوع منابع انسانی و راهکارهای ارزیابی این منابع در دهه اخیـــر جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته است که از یک طرف جزو منابع نامحدود تلقی می‌شوند و از طرف دیگر کم توجهی به آن‌، کلیه منابع دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در حسابداری نوین نیز مباحث خاصی را مطرح کرده است، امروز تردیدی نیست که منابع نیروی انسانی نیز باید قیمت‌‌گذاری و

به‌عنوان بخشی از دارایی‌های شرکت‌ها در ترازنامه منعکس شوند و استهلاک این منابع نیز به شیوه‌ی خاص محاسبه و منظور ‌شود. همچنان که در بسیاری از کشورها استهلاک منابع انسانی نیز در مجموعه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قرار داده می‌شود که این موضوع به نوبه‌ی خود سود را افزایش می‌دهد.

حسابداری منابع انسانی چیست ؟

حسابداری منابع انسانی عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها. به عبارت ساده‌تر یک موسسه صنعتی یا بازرگانی باید از ارزش سرمایه‌گذاری در نیروی خود آگاه باشد. همچنین بتواند نرخ بازگشت این سرمایه را نیز محاسبه کند و بداند که آیا بازده سرمایه گذاری رضایت بخش است یا خیر؟

حسابداری منابع انسانی در واقع کاربرد مفاهیم و روش‌های حسابداری در محدوده‌ی مدیریت نیروی انسانی است. این حسابداری معیارسنجی و گزینش هزینه و ارزش‌گذاری نیروی انسانی به عنوان منابع اصلی هر موسسه است، این هزینه‌‌ها، نظیر سایر هزینه‌ها، از بخش‌های جاری و سرمایه‌ای _ یا به تعبیر دیگر هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم _ تشکیل می‌شود.

هزینه‌های منـــــابع انســــانی از دو بخش هـــزینه‌ی اولیه وهزینه‌ی جای‌گزینی تشکیل می‌شود:
1) هزینه‌های اولیه: هزینه‌های اولیه منابع انسانی کلیه وجوهی هستند که برای تامین و پرورش نیروی انسانی مصرف می‌شود و شامل هزینه‌های گزینش نیرو، استخدام،

استقرار، جهت‌دهی و آموزش حین خدمت، بازآموزی و آموزش‌های کاربردی و تخصصی برای کسب مهارت‌های لازم می‌شود. این تعریف در مورد سایر منابع نیز ً کاربرد مشابهی دارد، چرا که هزینه‌های اولیه کارخانجات و تجهیزات همان مبالغی هستند که برای تحصیل این منافع صرف می شود.
2) هزینه‌های جای‌گزینی: هزینه‌هایی هستند که باید برای جای‌گزینی کارکنانی که در حال حاضر در موسسه یا واحد مشغول به کار هستند، متحمل شد. این هزینه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود:
الف – هزینه‌های جای‌گزینی پستی یا شغلی
ب – هزینه‌های پرسنلی

الف – هزینه‌های جای‌گزینی پستی: هزینه‌هایی هستند که باید برای جای‌گزین کردن فردی در یک پست سازمانی با شخصی که بتواند خدمات مشابهی را در این پست سازمانی ارایه دهد، پرداخت شود و این گونه هزینه‌ها خود از سه بخش (تأمین، پرورشی یا آموزشی و کناره‌گیری) تشکیل می‌شوند.

هزینه‌های کناره گیری: مبالغی هستند که برای کناره‌گیری هر یک یا تعدادی از شاغلان پست‌های سازمانی صرف می‌‌شوند. این هزینه‌ها عبارت‌اند از هزینه‌ی پاداش یا اجرت کناره‌گیری، هزینه‌ی‌ مابه‌‌التفاوت پیش از کناره‌گیری، هزینه‌ی خالی ماندن پست سازمانی. نباید فراموش کرد که هزینه پاداش یا اجرت کناره‌گیری در واقع همان هزینه‌ی بازخرید سنوات خدمت (مزایای پایان خدمت) است و هزینه‌های مابه‌التفاوت پیش از کناره‌گیری ناشی از کاهش بهره‌وری فرد قبل از کناره‌گیری است. هزینه‌های خالی ماندن پست سازمانی، هزینه‌ای است غیر مستقیم که از کاهش کارآیی پست‌هایی که از خالی ماندن پست مورد نظر تاثیر می پذیرند.

ارزش اقتصادی منابع انسانی: ارزش اقتصادی منابع انسانی مانند ارزش اقتصادی همه منابع به ظرفیت کارفرما برای استفاده از توان نهفته‌ی این نیروها بستگی دارد. به ‌طور مشخص ارزش اقتصادی نیروی انسانی همان ارزش فعلی خدماتی است که در آینده از آنها انتظار می رود.

اندازه‌گیری‌های غیر پولی منابع انسانی:

برخی از صاحب‌نظران حسابداری منابع انسانی به اهمیت بالقوه معیارهای غیرپولی در امر تصمیم گیری تاکید داشتند. یکی از این معیارها می‌تواند تهیه لیستی از افراد مهم سازمان و مهارت‌های آنها به عنوان دارایی باشد. میزان دانش، مهارت، سلامت، قابلیت بهره‌برداری از آنها و عمل‌کرد شغلی کارکنان می‌‌تواند به عنوان سایر دارایی‌‌های انسانی تلقی شوند.

مهم‌ترین گروه معیارهای رفتاری غیر پولی توسط زیسنی لیکرت به وجود آمده است. مدل او شامل:
1- متغیرهای سببی (متغیرهای مستقلی که توسط مدیریت قابل تغییر است)
2- متغیرهای واسطه‌ای (دارای بازتاب بر سلامت داخل سازمان مانند وفاداری، رفتار، حرکات، عمل‌کرد و هدف‌ها و درک اعضای سازمان است)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:13 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  کارآموزی دادگاه فایل ورد (word) دارای 150 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی دادگاه فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی دادگاه فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی دادگاه فایل ورد (word) :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:13 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله CPU و موس فایل ورد (word) دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله CPU و موس فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله CPU و موس فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله CPU و موس فایل ورد (word) :

ریزپردازنده واحد پردازش مرکزی یا مغز رایانه می باشد. این بخش مدار الکترونیکی بسیار گسترده و پیچیده ای می باشد که دستورات برنامه های ذخیره شده را انجام می دهد. جنس این قطعه کوچک (تراشه) نیمه رسانا است. CPU شامل مدارهای فشرده می باشد و تمامی عملیات یک میکرو رایانه را کنترل می کند. تمام رایانه ها (شخصی، دستی و...) دارای ریزپردازنده می باشند. نوع ریزپردازنده در یک رایانه می تواند متفاوت باشد اما تمام آنها عملیات یکسانی انجام می دهند.
تاریخچه ریزپردازنده :
ریزپردازنده پتانسیل های لازم برای انجام محاسبات و عملیات مورد نظر یک رایانه را فراهم می سازد. در واقع ریزپردازنده از لحاظ فیزیکی یک تراشه است. اولین ریزپردازنده در سال با نام Intel به بازار عرضه شد. این ریزپردازنده قدرت زیادی نداشت و تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق بیتی بود. تنها نکته مثبت این پردازنده استفاده از یک تراشه بود، زیرا تا قبل از آن از چندین تراشه برای تولید رایانه استفاده می شد. اولین نوع ریزپردازنده که بر روی کامپیوتر خانگی نصب شد. بود. این پردازنده بیتی بود و بر روی یک تراشه قرار داشت و در سال به بازار عرضه گردید. پس از آن پردازنده ای که تحول عظیمی در دنیای رایانه بوجود آورد بود. این پردازنده در سال توسط شرکت IBM طراحی و در سال عرضه گردید. بدین صورت تولید ریزپردازنده ها توسط شرکت های تولیدکننده به سرعت رشد یافت و به مدل های ، ، ، پنتیوم ، پنتیوم ، پنتیوم منتهی شد.
این پردازنده ها توسط شرکت intel و سایر شرکت ها طراحی و به بازار عرضه شد. طبیعتاً پنتیوم های جدید در مقایسه با پردازنده بسیار قوی تر می باشند زیرا که از نظر سرعت به میزان بار عملیات را سریعتر انجام می دهند. جدیدترین پردازنده ها اگر چه سریعتر هستند گران تر هم می باشند. کارآیی رایانه ها بوسیله پردازنده آن شناخته می شود. ولی این کیفیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد نه کارآیی کل رایانه را. به طور مثال اگر یک رایانه در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم آن کیگاهرتز است، ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند. اما این سرعت بستگی به هارددیسک نیز دارد. یعنی این که پروسسور جهت انتقال اطلاعات زمان زیادی را در انتظار می گذراند.
پروسسورهای امروزی ساخت شرکت Intel، پنتیوم و سلرون هستند. پروسسورها با سرعت های مختلفی برحسب گیگاهرتز (معادل یک میلیارد هرتز با یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم از / گیگاهرتز تا / متغیر است و برای پروسسور سرعت از / گیگاهرتز تا / گیگاهرتز است. یک سلرون همه کارهایی را که یک پنتیوم انجام می دهد را می تواند انجام دهد اما نه به آن سرعت.
پردازنده دو عمل مهم انجام می دهد:
) کنترل تمام محاسبات و عملیات
) کنترل قسمت های مختلف
پردازنده در رایانه های شخصی به شکل یک قطعه نسبتاً تخت و کوچک به اندازه یا سانتی متر مربع که نوعی ماده، مانند پلاستیک یا سرامیک روی آن را پوشانده است تشکیل شده در واقع فرآیند بوجود آمدن این مغز الکترونیکی به این گونه می باشد که از سیلیکان به علت خصوصیات خاصی که دارد جهت ایجاد تراشه استفاده می شود. بدین گونه که آن را به صورت ورقه های بسیار نازک و ظریف برش می دهند و این تراشه ها را در درون مخلوطی از گاز حرارت می دهند تا گازها با آنها ترکیب شوند و بدین صورت طبق این فرآیند شیمیایی سیلیکان که از جنس ماسه می باشد به فلز و بلور تبدیل می شود که امکان ضبط و پردازش اطلاعات را در بردارد. این قطعه کار میلیونها ترانزیستور را انجام می دهد.



پردازنده وظایف اصلی زیر را برای رایانه انجام می دهد:
) دریافت داده ها از دستگاه های ورودی
) انجام عملیات و محاسبات و کنترل و نظارت بر آنها
) ارسال نتایج عملیات با دستگاه های خروجی
پردازنده مانند قلب رایانه است و از طریق کابلهای موجود با واحدهای دیگر مرتبط می شوند.
در واقع از نظر فنی عملکرد پردازنده با دو ویژگی تعیین می شود:
) طول کلید- تعداد بیت هایی که یک پردازنده در هر لحظه پردازش می کند و طول این کلمات معمولاً و و و و یا بیتی می باشد.
) تعداد ضربان الکترونیکی که در یک ثانیه تولید شده است و با واحد مگاهرتز سنجیده می شود.
محل قرارگیری پردازنده ها بر روی مادربرد می باشد. بنابراین بایستی هماهنگی لازم بین مادربرد و پردازنده وجود داشته باشد. این هماهنگی باعث بالا رفتن عملیات رایانه می شود. در غیر این صورت نتیجه خوبی بدست نمی آید.
نکته: بر روی پردازنده حروف و ارقامی دیده می شود که در واقع نشان دهنده شماره سریال ها ،سرعت، ولتاژ، مدل، نسل و نام سازنده آن می باشد. با توجه به نوع دستورالعمل ها یک ریزپردازنده با استفاده از واحد منطبق و حساب خود (ALU) قادر به انجام عملیات محاسباتی مانند جمع و تفریق و ضرب و تقسیم است. البته پردازنده های جدید اختصاصی برای انجام عملیات مربوط به اعداد اعشاری نیز می باشند. ریزپردازنده قادر به انتقال داده ها از یک محل حافظه به محل دیگر می باشند و می توانند تصمیم گیری نمایند و از یک محل به محل دیگر پرش داشته باشد تا دستورالعمل های مربوط به تصمیم اتخاذ شده را انجام دهد.
امنیت بر پایه CPU
پس از چندین دهه کار و تلاش برای افزایش سرعت و بازده پردازنده‌ها در اجرای فرامین، اکنون مهم‌ترین و به روز‌ترین ویژگی CPUها، توانایی در عدم اجرای برخی کد‌هاست.آنچه ذکر شد توضیحی اجمالی از فناوری no execute (یا NX) است که در پردازنده‌های Opteron، Athlon ‌ و به تازگی در محصولات اینتل قرار داده شده و به نام‌های دیگری چون XD (یا executable disable) و DEP نیز معروف می‌باشد.
در حالی که لینوکس، سولاریس و اسپارک چندین سال است که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، مایکروسافت، DEP را به همراه XP SP در جولای سال گذشته عرضه کرد.
NX به عبارتی ساده، از بخش سخت‌افزاری پردازنده دستگاه برای خنثی کردن حملات ویروس‌ها و تروجان‌ها استفاده می‌کند. فعالیت‌های انجام شده در زمینه فناوری محافظت از حافظه در XP SP، این فرآیند را با تقویت قدرت تشخیص پردازنده میان محیط‌های داده و برنامه‌ها ممکن می‌سازد و بدین شکل از اجرای فرامین مربوط به memory جلوگیری می‌کند.
اما در مورد برخی از برنامه‌های قانونی مانند کامپایلر‌های جاوا که همواره کد‌های بلادرنگ(real time) تولید کرده و بدین ترتیب فرامین صادر شده از محیط‌های اطلاعاتی را اجرا می‌کنند، بایستی تجدید نظر شود و کماکان مهم‌ترین راه سوءاستفاده از ساختار‌های x همان مشکل معروف سر‌ریز بافر است؛ چند درخواست سنگین اولیه که ناحیه ورودی برنامه را لبریز کرده و سپس اجرای کد‌های مخرب در این میان.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ