سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، دوست دارد که میان فرزندانتان به عدالت رفتار کنید. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد میدان و انواع ان فایل ورد (word) دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد میدان و انواع ان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد میدان و انواع ان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد میدان و انواع ان فایل ورد (word) :

میدان و انواع ان

تعریف میدان:
فضاهای باز وسیعی که دارای محدوده ای محصور یا کمابیش معین بودند و در کنار راهها یا در محل تقاطع آنها قرار داشتند و دارای کارکردی ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی، نظامی یا ترکیبی از دو یا چند کارکرد مزد مزبور بوند، میدان نامیده می شدند. میدانهای کوچک، بخصوص میدانهای کوچک ارتباطی درون محله های مسکونی را اغلب میدانچه می نامیدند. این میدانچه ها را در برخی از شهرها مانند تهران قدیم، نایین، کاشان و یزد، تکیه یا حسینیه نیز می خواندند.(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

1: انواع میدانها
1-1: میدانهای عمومی
کمابیش در همه سکونتگاهها (شهر یا روستا) میدان یا میدانچه ای عمومی وجود داشت که محل تجمع مردم بود و بعضی از فضاهای عمومی مانند عبادتگاه، آب انبار یا نهر آب و به نسبت وسعت سکونتگاه،تعدادی فضای تجاری یا بازار در پیرامون یا مجاور آن قرار داشت. سبزه میدان تهران، سبزه میدان (میدان کهنه) اصفهان و بسیاری دیگری از سبزه میدانها در سایر شهرها در گذشته، نمونه هایی از این گونه میدانها بوده اند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

میدان امام (توپخانه سابق)تهران.نمونه یک میدان عمومی

1-2: میدانهای تجاری
در شهرهای متوسط و بزرگ، به غیر از میدان عمومی شهر، یک یا چند میدان وجود داشت که کارکرد اصلی و عمد آن ها تجاری بود. برخی از این میدان ها تنها به فرآورده یا کالای معینی مانند اسب، کاه گوسفند؛ میوه و غیره اختصاص داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
م
میدان گوسفند فروشها-نیشابور.نمونه یک میدان تجاری
1-3: میدانهای حکومتی:
معمولاً در پایتختها و شهرهای بزرگ یک میدان حکومتی وجود داشت که برای تمرینهای نظامی، سان و رژه و انجام مراسم رسمی و احیاناً مجازات مجرمان مورد استفاده قرار می گرفت. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

میدان ارک تهران .نمونه ای از یک میدان حکومتی
1-4: میدانهای نظامی:
در پایتخت و بعضی از شهرهای بزرگ و مهم، یک میدان مخصوص تمرینهای مداوم نظامی و استقرار و اقامت نظامیان ساخته می شد که متشکل از یک فضای باز یعنی محوط میدان، و حجره ها و فضاهایی در پیرامون برای اقامت نظامیان و ذخیره سلاح بود. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

میدان توپخانه وبالاخانه تلگراف خانه.تهران.نمونه ای از یک میدان نظامی
1-5: میدانهای محله ای:
در هر یک از محله های بزرگ و متوسط شهرهای تاریخی، یک مرکز محله وجود داشت. این مراکز از نظر کالبدی و شکلی به دو صورت وجود داشتند. نخست به صورت یک راسته یا گذر که کمی از گذرهای دیگر در محل استقرار فضاهای تجاری و اجتماعی، عریضتر بودند. نوع دوم مرکز محله به صورت میدانچه بود. این میدانچه اغلب در محل تقاطع چند راه یا در کنار راه اصلی محله قرار داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

میدان محمدیه نایین.نمونه یک میدان محله ای
1-6: میدانهای ارتباطی:
به غیر از میدانهای برون شهری و بسیاری از میدانهای نظامی و تجاری سایر میدانها نیز کمابیش از جنب ارتباطی برخوردار بودند و اغلب در محل تقاطع یا کنار راههای مهم شهری قرار داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

1-7:میدانهای ورزشی:
برخی از انواع ورزشها و بازیها در بعضی اوقات در بسیاری از میدانهای عمومی و حکومتی برگزار می شد. اما در داخل یا حوم معدودی از شهرها، میدانهایی وجود داشت که بیشتر به انجام بازیها و مسابقات ورزشی اختصاص داشت.

پیوند ارگانیک میدانها با سایر فضاها و عناصر شهری
بررسی برخی از خصوصیات میدانها در این نوشتار به سبب کارکرد ارتباطی آنها به عنوان یک مفصل ارتباطی و شهری انجام می گیرد، اما همان گونه که بازارها در کنار کارکرد ارتباطی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز بودند، بیشتر میدانها هم در کنار کارکرد و نقش ارتباطی، زمینه و فضایی برای انجام بعضی از فعالیتهای مهم اجتماعی و شهری بودند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

2: عناصر میانی مقدس
2-1: دارای عنصری میانی
منظور از عنصر یا فضای میانی، عنصر و فضایی است که در میان میدان احداث شده و دارای کارکرد معینی باشد، بنابراین هر عنصر یا فضایی که به صورت اتفاقی و فکر نشده در میان میدان قرار گیرد و در صورت تغییر مکان، هیچ تغییری در نحو فعالیتهای میدان و برگزاری مراسم در آن روی ندهد از عناصر یا فضاهای میانی به شمار نمی آید. برای مثال در وسط بسیاری از میدانهای محله ای

بعضی از شهرها مانند یزد و نایین، الوگاههایی (محل افروختن آتش) وجود داشت- اکنون نیز آثاری از آنها موجود است- که در بعضی از مراسم، در آنها آتش می افروختند. این فضاها یا عناصر در قدیم از تقدس برخوردار بودند. در میان بعضی از میدانهای دور معاصر نیز فضایی طراحی شده

وجود دارد که مجسمه ها و عناصری سمبلیک- یا دمانی یا مفرح مانند فوار آب- در آنها نصب شده است، اما اهمیت کارکردی این عناصر و منزلت آن در اعتقادات عامه چندان مهم، عمیق و قابل مقایسه با عناصری مانند الوگاهها نیست. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

نایین-حسینیه کلوان.نمونه ای از یک میدان با عنصری میانی
2-2: بدون عنصر میانی:
عناصر مقدس و نمادین تنها در میان میدانهایی وجود داشت که جنبه ای مذهبی و مقدس نیز داشتند و موقعیت مکانی و هندسی آنها متأثر از جهان بینی مردم و نحو انجام مراسم بود. اما میدانهایی که فاقد چنین خصوصیتی بودند، تهی از عناصر مقدس بودند. البته ممکن بود که در این گونه میدانها نیز عنصر یا فضایی معمارانه در میان و مرکز میدان قرار داشته باشد، مانند حوض یا استخر یا باغچه و غیره. اما اینها فاقد جنبه ای مقدس بودند و خصوصیتی معمارانه و کارکری

داشتند. یزد- در میان میدانچ تکیه امیز چخماق بر اساس طرحی که «فرد ریچاردز» تهیه کرده است، یک فضا وجود دارد که گویا در گذشته

کارکرد مذهبی و مقدس داشته است. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
3: نحو اتصال راه به میدان:
3-1: با طرح منظم و فکر شده:
در میدانهایی که فضاهای ساخته شده و سطوح جاتنبی آنها را طراحی می کردند، محل اتصال راه به میدان نیز طراحی می شد و اغلب در مکانهای معین و منظمی قرار داشت. در میدانهای متوسط و کوچک یک دهانه را مانند دهانه های دیگر به عنوان ورودی راه به میدان در نظر می گرفتند. اما در میدانهای بزرگ، دهان مزبور را بزرگتر و با اهمیت تر از سایر دهانه ها طراحی می کردند تا محل اتصال راه به میدان به خوبی مشخص شود.(مانند میدان توپخانه) .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

نایین حسینیه نواباد.نحوه اتصال راه به میدان طراحی شده است.
3-2: ارگانیک:
در بسیاری از میدانها به خصوص میدانهایی که فاقد ساختمانها و سطوح طراحی شده بودند، راهها بدون هیچ طرح از پیش فکر شده و عنصر رابط به میدان متصل می شدند. دراین حالت بدنه و سطحی که راه ازآن به میدان متصل می شد، توسط راه بریده می شود. بسیاری از میدانها و میدانچه های محله ای دارای چنین خصوصیتی بودند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

4: موقعیت میدان نسبت به راههای منتهی به آن
4-1: میدان در محل تقاطع راهها:
بسیاری از میدانهای عمومی، محله ای ارتباطی و برخی از سایر انواع میدانهادر محل تقاطع راههای شهری، ناحیه ای و محله ای پدید می آمدند- نقش و کارکرد اولیه و مهم این نوع میدانها، جنب ارتباطی داشت- در حالتی که میدان پیش از یک طرح فکر شده، در محل تقاطع راهها پدید می آمد، معمولاً ترکیب هنسی محلهای اتصال راهها به میدان ،تابع نظم و الگوی سازمان یافته ای نبود. اما در صورتی که یک میدان را که نخست طراحی و سپس احداث می کردند، اگر امکان سازمان دادن

محل ورود حداقل یک یا چند راه مهم را در مکانهای هندسی خاص و نقاط عطف میدان قرار دهند. میدان نقش جهان اصفهان چنین وضعی دارد، به این ترتیب که دهان بازار را روی محور طولی و در وسط ضلع شمالی میدان و رو به روی مسجد جامع (امام) طراحی و احداث کرده اند، در حالی که بقی راهها در مکانهای فرعی تر به میدان متصل شده اند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

4-2- میدان در کنار راه:
برخی از میدانها در کنار راههای مهم شهری پدید می آمدند. در این صورت سه حالت وجود داشت. نخست این که میدان در جبه متصل به راه دارای یک حصار بود که فضای آن را از فضای راه متمایز می کرد و تنها توسط یک یا چند فضای ورودی، امکان دسترسی به آن وجود داشت، مانند میدان مشق تهران که در کنار خیابان سپه(امام خمینی) قرار داشت. دوم، حالتی بود که میدان توسط

عناصری غیر معمارانه یا معمارانه از راه متمایز می شد، اما در طول راه امکان دید به آن کمابیش وجود داشت و دسترسی به آن نیز از نقاط مختلف و متعدد میسر بود، مانند میدان گنجعلیخان کرمان. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

4-3: میدان در امتداد راه:
بسیاری از انواع میدانها به گونه ای در امتداد مسیر راهها قرار داشتند که راه از مکانی واقع در یکی از اضلاع میدان به آن منتهی و از مکانی واقع در ضلعی دیگر از آن منشعب می شد. نحو اتصال و انشعاب راه به میدان نسبت به اضلاع و محورهای آن دارای دو حالت بود. در حالت اول، راه در امتداد محوری مستقیم که به موازات دو ضلع و عمود بر اضلاع دیگر از میدان می گذشت، مانند میدان ارک در تهران قدیم که راهی در امتداد محور شمالی- جنوبی از وسط آن می گذشت. در حالت دوم، راه در امتداد محوری که با هیچ کدام از اضلاع میدان موازی نبود، یعنی به صورت مورب، از میلان عبور می کرد( مستقل از میدان.) .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

چنان که گفته شد بیشتر میدانهای برون شهری حصار یا فضای ساخته شد طراحی شده و معمارانه نداشتند. علاوه بر این، بعضی از میدانها و از جمله میدانچه های شهری فاقد فضای ساخته شده ای بودند که وابسته و متعلق به میدان باشد، بلکه فضای باز این میدانها توسط بناها و فضاهای متعدد و مستقل پیرامونشان که در زمانهای مختلف ساخته شده بودند، احاطه شده بود، میدان کهنه (سبزه میدان) اصفهان. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

5: خصوصیات فضاهای ساخته شد پیرامون میدان
5-1: وابسته و متعلق به میدان:
پیرامون میدانهایی که پس از طراحی ساخته می شدند، کمابیش بناها و فضاهایی با کارکردی متناسب با نقش کارکردی میدان و همزمان با آن ساخته می شد و به این ترتیب پیرامون میدان

بناهایی قرار می گرفت که از نظر کارکردی و کالبدی وابسته و متعلق به میدان بود. میدان نقش جهان اصفهان، میدان گنجعلیخان کرمان و میدان توپخان تهران (با خصوصیات کالبدی دور قاجار) از این نوع میدانها به شمار می آیند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)

بررسی میدان در طول تاریخ شهرسازی ایران:

-1 پیدایش مفهوم شهر و شهر گرائی در دوران مادها(قرن نهم تا هفتم قبل از میلاد)
انچه در دوران ماد ها رخ می دهد نه شهر نشینی و نه یکجانشینی است

چون یکجانشینی قبلا رخ داده است وگواه بر ان موجودیت جامعه روستایی است و اینکه شهر نه به عنوان تشکیل یک جامعه کاملا مشخص بلکه مکان جمع شدن سه جامعه روستایی ایلی و شهری است.

در این شار مفهوم بازار در مرحله جنینی قرار دارد و بافت و ساخت کالبدی ان مراحل اغازین خود را می گذراند.انچه مورد برنامه ریزی و طراحی دقیق قرار می گیرد قلعه و تقسیمات داخلی ان است.قلعه مرکز واقعی مدیریت و سازماندهی منطقه وسیع تحت نفوذ خویش است.منطقه ای که هر سه جامعه ایلی روستایی وشهری در ان مقام گرفته اند.)حبیبی سید محسن از شار تا شهر صفحه 7)

1-2 مفهوم ابتدائی و اولیه میدان در دوره مادها:
در این دوره همانطور که در تصویر مشاهده می کنید هر مربع شامل یک نوع کاربری در این دوره است.مربع کوچک اول کاخ شاهی استکه یک فضای باز در وسط ان وجود دارد که جزئی از کاخ است و نمی توان از ان به عنوان میدان نام برد.زیرا درست ایت که دارای فضایی باز می

باشد ولی خصوصی بودن و عدم مشارکت مردم در این منطقه میتوان اسم ان را محوطه گذارد.
در مربع های بعدی به ترتیب انبار اقامتگاه سرباز خانه قرار دارند.جالب است که در این نوع شهر دوره ماد ها شهر و بازار دور از کاخ شاهی قرار داشته اند که به نوعی حکومت از مردم عادی جدا بوده است.

2-1 شار در دوران هخامنش(قرن هفتم تا قرن چهارم قبل میلاد):
شار نظامی-کشاورزی دوران ماد جای خود را به شار نظامی-بازرگانی پارسی در سر حدات و شار بازرگانی-کشاورزی سرزمینهای میانی می دهد.شهر هعبد و شهر-قدرت وشهر بازار مفاهیمی هستند که شار پارسی با خود حمل می کندو با استقرار در نقاط سوقالجیشی بسیار با اهمیت به مقوله زیست محیطی نیز جواب می دهد.
پارسیان شهر های خود را از روی نقشه ای بنا می کردند که به توسط مذهب(موبدان)تقدیس شده بود وسنت های اجدادی به انها اموخته بود و از ان نقشه به هیچ وجه تجاوز نمی کردند.شهر مربعی بود به طول یک میدان که اسب به میل خود و به یک نفس بدود(حدود نه کیلومتر در نه کیلومتر)در وسط ان اتش را به منزله حافظ حقیقی مکان می افروختند و در کنار حوض یا ابگیری به نسبت جمعیتی که در انجا سکنی می گذیدند حفر می کردند و اب انبار می ساختند پس از اتمام ساختمان اتشکده و اب انبار به بنای خانه مشغول شده و سپس به ایجاد باغ وبستان می پرداختند.(حبیبی سید محسن از شار تا شهر صفحه 11)

2-2 همانطور که در نقشه شهر دوران هخامنش مشاهده می کنید باز هم کاخ شاهی در وسط قرار گرفته است و این بار به جای انکه به ترتیب مربع هایی به دور هم تشکیل شوند هر ضلع مربع کوچک به یک کاربری اختصاص یافته است.در شمال ان سرباز خانه و انبار و خزانه و در سمت جنوب نیز سرباز خانه قرار دارد.در اطراف ان هم قلمرو نزدیکان پادشاه قرار گرفته است.نکته جالب در این شهر ها نسبت به دوره مادها این است که شهر به قلمرو حکومت بسیار نزدیک شده است و در همجواری هم قرار گرفته است که این از خصوصیات دوره هخامنشی می باشد.در این نوع شهر هم میدان مفهومی ابتدائی و ناقص دارد همانند دوره مادها.

شار در دوره پارتی قرن سوم قبل میلاد تا قرن سوم میلادی):
شهر پارتی در دولت اشکانی مرکز اصلی حیات سیاسی این دولت است.شهر مکان اصلی تصمیم گیری های دولت و مشورت ارکان دودمانی است.جمع بندی افکار عمومی در شهر در بسیاری موارد منجر به تصمیم گیری های بسیار مهم می شود.شهر می تواند در مورد سرنوشت شاه –به منظله مظهر دولت –نیز اتخاذ تصمیم کند.این شار نه فقط در شهر به معنای اخص ان بلکه در سرزمینی بس فراتر و در ارتباطات چند سویه با نقاط زیستی واقع در این سرزمین مفهوم اصلی خود را باز می یابد.(حبیبی سید محسن از شار تا شهر صفحه 22) شهر دولت اشکانی دارای برج و باروی دایره ای شکل را ایجاد میکند

3-2 همانطور که در نقشه شهر دوره پارتی می بینید باز وضع به همان صورت است.کاخ شاهی در وسط و اطراف ان را سرباز خانه و نزدیکان فرمانروا تشکیل می دهند و در جنوب شهر هم شهر اصلی به معنی زندگی مردم عادی وجود دارد.بازار هم به صورت نواری در وسط شهر قرار گرفته است.از این نقشه می توان پی بردکه1)بازار مفهومی وسیع تر از انچه تاکنون مشاهده کرده بودیم می باشد.
2)میدان کم کم در حال شکل گیری است.پنج فضای باز را که یکی از ان میان بازار و کاخ شاهی قرار دارد از مهمترین عوامل این ادعاست.

3)در دوران قبل شهر به صورت مربع بود ولی در این دوران شهر به صورت دایره شکل گرفت که اطراف ان را زمین های کشاورزی گرفته اند.
شار پارتی در دولت ساسانی(قرن سوم تا هفتم میلادی):
ظهور دولت ساسانی در واقع اولین حرکت جامعه شهری برای رسیدن به قدرت است.تا قبل از این حکومت از ان جامعه ایلی می بود که با جنگ و ستیز های خود دولت های پیشین را از ان خود

کرده بود.به این دلیل این جامعه به سرعت یکجانشین شده و خود در هماهنگی با جامعه دهقانی و جامعه شهری قرار می گیرد ولی همیشه در نبرد قدرت حرف اخرین را میزده است.حال انکه به قدرت رسیدن دولت ساسانی گواینکه از سوی دودمان های در ستیز با دولت اشکانی حمایت گردید ولی نطفه اصلی این دولت در شهر بسته شد ونظریه پرداز اصلی ان در فضای جامعه شهری پرورش یافته بود.به همین دلیل است که شهر پایه نهاد های اجتماعی-اقتصادی فرهنگی سیاسی و بازرگانی-اداری دولت ساسانی می گردد.

چهره کالبدی شار پارتی در دولت ساسانی کمو بیش نوسط تاریخ نگاران دوران اولیه اسلامی ترسیم شده است.بافت کالبدی وسازمان فضائی این شارالگوئی بود که در شهر های دوران اولیه بعد از اسلام نیز مورد استفاده قرار گرفت.در این شهر ها کهن دژی با بارو های کنگره دار بخش نظامی شهر را تشکیل می داد.قسمت اصلی شهر در شارستان بود بر گرداگرد کهن دژ بازار هادر درون دیوار های شهرستان و گاهی در بیرون ان بودند که در دوره اسلامی ربض خوانده می شد و گاه دیوار دومی گرداگرد ان می کشیدند.

 

این شار از دیدگاه ریخت شناسی شهر های مرکب از فضاهای زیر برخوردار است:1-دژ حکومتی 2-شار میانی 3-شار بیرونی 4-بازار 5-میدان: گستره ای وسیع در جلوی دروازه های شارستان و در ربض ساخته می شوند.این میدان نه چون اگورای یونانی محل دادوستد اقتصادی است ونه چون فروم رمی مظهر قدرت حکومت است.میدان مکانی است که بازار ها بدان باز می شوند و تظاهرات اجتماعی-اقتصادی در هم می امیزد.میدان محلی است برای اعلان فرمان های دولت:بخشودگی ها و عقوبت ها.این میدان هنوز از دیدگاه ریخت شناسی فضائی خاص را سبب نمی گردد. .(حبیبی سید محسن از شار تا شهر صفحه 29و34)

 

4-2 همانطور که در نقشه مشاهده می کنید اتشکده در وسط و در کنار ان کاخ شاهی قرار دارد و اطراف ان نیز سرباز خانه و نزدیکان فرمانروا قرار گرفته اند و شهر نیز به صورت نواری در اطراف ان قرار دارد.از نقشه شهر دوران پارتی دولت ساسانی میتوان پی برد:1-فرم کالبدی شهر از دایره به مربع دوباره تغییر شکل داد.2-به جای کاخ شاهی که همیشه در وسط قرار داشت این بار اتشکده نقشی مهمتر را در شهر بازی می کند ومحور اصلی شهر است.3- منیدان در اطراف دروازه های ورودی به شهر قرار دارند که در این تصویر چهار ورودی و چهار میدان مشاهده می گردد.4-شهر(به مفهوم زندگی مردم عادی)در دوران قبل تجمعی وپراکنده بود ولی در این دوره به صورت نواری در امده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:15 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مدیریت رفتار سازمانی فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدیریت رفتار سازمانی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدیریت رفتار سازمانی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدیریت رفتار سازمانی فایل ورد (word) :

مدیریت رفتار سازمانی در هزاره جدید
‌در هزاره‌ جدید، مدیریت‌ رفتار سازمانی، باید اصول‌ موثر در هزاره‌ قدیم‌ را به‌کارگیرد. نویسندگان‌ این‌ مقاله، پس‌ از بررسی‌ رفتار سازمانی‌ و متون‌ مدیریت‌ براساس‌ واقعیت‌هایی‌ که‌ در طول‌ بیش‌ از 25 سال‌ تجربه‌ عملی‌ و دانشگاهی‌ به‌دست‌ آمده‌ است، این‌ اصول‌ را در هفت‌ اصل‌ اساسی‌ تدوین‌ کرده‌اند، که‌ برای‌ هزاره‌ جدید مناسبند.
-1 افراد سرکش‌

‌این‌ افراد اغلب‌ باعث‌ پیشرفت‌ ناگهانی‌ در دانش‌ و تکنیک‌ها می‌شوند.
‌این‌ افراد از عوامل‌ تغییرند و اغلب‌ با نق‌زدن‌های‌ ممتد موجبات‌ برخی‌ تغییرات‌ را در سازمان‌ فراهم‌ می‌کنند. آنها به‌ندرت‌ مطالب‌ از قبل‌ اعلام‌ شده‌ را می‌پذیرند و چون‌ سری‌ نترس‌ دارند و ضوابط‌ قراردادی‌ گذشته‌ را قبول‌ ندارند، ثروتی‌ باارزش‌ به‌شمار می‌روند. به‌همین‌ خاطر مدیر موفق‌ کسی‌ است‌ که‌ همیشه‌ با این‌ افراد در ارتباط‌ باشد، زیرا آنها راهنمایی‌ برای‌ آینده‌ هستند.

– 2 تجربه‌ مدیریت‌
‌قبل‌ از توبیخ‌ رسمی‌ کارکنان، مدیر می‌باید از خود بپرسد تاچه‌ اندازه‌ موفق‌ شده‌ انگیزه‌ سوال‌ و اعتراض‌ را در افراد به‌وجود آورد. یک‌ اصل‌ اساسی‌ روان‌شناسی‌ موسوم‌ به‌ <قانون‌ تاثیر> می‌گوید رفتار نتیجه‌ عمل‌ است. رفتار مثبت‌ افراد با تشویق‌ تکرار می‌شود و رفتار بد با تنبیه‌ کاهش‌ می‌یابد.

‌ازطرفی‌ هم‌ گاهی‌ سرپرستان‌ برای‌ انجام‌ بد کارها پاداش‌ می‌دهند. برای‌ مثال، فرض‌ کنید یک‌ کارمند که‌ علاقه‌ به‌ کار در تعطیلات‌ آخر هفته‌ را ندارد، هنگام‌ کار در تعطیلات، ناراحتی‌ ایجاد می‌کند. و لذا اگر سرپرست‌ چاره‌ کار را به‌ عدم‌ واگذاری‌ کار در تعطیلات‌ ببیند، به‌ کارمند نشان‌ می‌دهد که‌ راه‌ رسیدن‌ به‌ خواسته‌ها، ایجاد ناراحتی‌ است. و لذا موارد ناخوشایند همیشه‌ کار نامناسب‌ کارمند را به‌دنبال‌ خواهد داشت. سرپرستان، همیشه‌ کارکنان‌ را به‌خاطر کار ضعیف‌ آنها مورد سرزنش‌ قرار می‌دهند بدون‌ آنکه‌ به‌ نقش‌ خود در ایجاد این‌ وضعیت‌ توجه‌ کنند.

-3 ترس‌ مفید
‌مسلماً‌ ترسی‌ که‌ به‌خاطر ابهت‌ مدیر در کارکنان‌ به‌وجود می‌آید، در دنیای‌ کسب‌وکار جایی‌ ندارد. اما درجه‌ای‌ از ترس‌ قابل‌ قبول، می‌تواند مفید باشد. برای‌ مثال، ترس‌ ممانعت‌ از ادامه‌ کار یک‌ گروه‌ به‌خاطر ایجاد ناراحتی‌ برای‌ یک‌ نفر و یا برای‌ خانواده‌ یک‌ نفر، و یا ترس‌ بسیار معمول‌ اینکه، اگر رقابت‌ بین‌ گروهها کنترل‌ شده‌ نباشد، چه‌ تاثیرات‌ مخربی‌ خواهد داشت‌ و نهایتاً‌ از ادامه‌ این‌ رقابت‌ها جلوگیری‌ خواهدشد.

‌هرگز نباید این‌ نوع‌ ترسها نادیده‌ گرفته‌ شده‌ و یا حذف‌ گردند. اگر این‌ ترسها وجود داشته‌ باشند، می‌توان‌ اطمینان‌ حاصل‌ کرد که‌ بزودی‌ هرکدام‌ از آنها جای‌ خود را به‌ یک‌ ترس‌ بزرگتر خواهند داد. و آن‌ ترس‌ برای‌ ادامه‌ بقا سازمان‌ ضروری‌ است. ترس، سازمان‌ را بیدار و زنده‌ و کمی‌ عصبی‌ نگه‌ داشته‌ و باعث‌ جلوگیری‌ از بی‌تفاوتی‌ می‌گردد. یک‌ برخورد ملایم‌ و جزیی‌ از نشانه‌های‌ یک‌ سازمان‌ سالم‌ است. این‌ فشار روحی‌ ملایم، حداکثر بازدهی‌ کارکنان‌ را به‌دنبال‌ خواهد داشت.

-4 قانون‌ طلایی‌
‌قانون‌ طلایی‌ <با دیگران‌ طوری‌ رفتار کن‌ که‌ میل‌داری‌ دیگران‌ با تو رفتار کنند> واقعاً‌ بهترین‌ سیاست‌ نبوده‌ و بهتر است‌ به‌ جای‌ آن‌ از سیاست: <با دیگران‌ طوری‌ رفتار کن‌ که‌ آنها می‌خواهند> استفاده‌ شود. در سال‌ 1969 یک‌ مثال‌ در یکی‌ از شماره‌های‌ مجله‌ <بررسی‌ توسعه‌ بین‌المللی> آمده‌ است، که‌ به‌طور روشنی‌ جنبه‌ منفی‌ قانون‌ طلایی‌ را وقتی‌ که‌ یک‌ سرپرست‌ می‌خواهد بدون‌ هیچ‌گونه‌ چون‌وچرایی‌ از این‌ قانون‌ پیروی‌ کند، نشان‌ می‌دهد.

‌در روزگاری، سیلی‌ بزرگ‌ آمد و بر دو مخلوق‌ خداوند تاثیر گذاشت. یک‌ میمون‌ و یک‌ ماهی. میمون‌ زرنگ، باتجربه‌ و خوش‌شانس‌ بود. از یک‌ درخت‌ بالا رفت‌ و از آب‌ طغیان‌ زده‌ نجات‌ یافت. همان‌طور که‌ از جای‌ امن‌ خود به‌ پایین‌ نگاه‌ می‌کرد، دید که‌ یک‌ ماهی‌ بیچاره‌ در برابر جریان‌ سریع‌ آب‌ تقلا می‌کند. به‌ قصد کمک‌ به‌ ماهی، خود را به‌ پایین‌ رسانید و ماهی‌ را از آب‌ گرفت، که‌ در نتیجه‌ مرگ‌ ماهی‌ اجتناب‌ناپذیر بود.

‌بسیاری‌ از مدیران‌ نیز تصور می‌کنند که‌ فکر، احساس‌ و تمایل‌ کارکنان‌ را می‌شناسند و لذا همان‌طور که‌ مدیران‌ می‌خواهند، با کارکنان‌ رفتار می‌کنند که‌ نتیجه‌ چنین‌ رفتاری‌ نامطلوب‌ است.
‌اولین‌ رمز موفقیت‌ در مدیریت‌ موثر، شناخت‌ افرادی‌ است‌ که‌ ما با آنها سروکار داریم. برخی‌ بستنی‌ شکلاتی‌ را دوست‌ دارند، درحالی‌ که‌ بعضی‌ دیگر بستنی‌ توت‌فرنگی‌ را ترجیح‌ می‌دهند. به‌خاطر آنکه‌ ممکن‌ است‌ ما بستنی‌ وانیلی‌ را دوست‌ داشته‌ باشیم، نباید فکر کنیم‌ که‌ دیگران‌ هم‌ باید همین‌طور فکر کنند.
-5 تلاش‌ برای‌ تغییر

‌دریکی‌ از پرفروش‌ترین‌ کتابها به‌نام‌ <برای‌ چیزهای‌ کوچک‌ خودتان‌ را ناراحت‌ نکنید; و همه‌ چیزها کوچک‌ هستند>، نویسنده‌ توضیح‌ می‌دهد که‌ چرا نباید اجازه‌ بدهیم‌ چیزهای‌ کوچک‌ در زندگیمان‌ تاثیر بگذارند. این‌ گفته‌ احتمالاً‌ در زندگی‌ یک‌ نفر صحیح‌ است. ما قبول‌ داریم‌ که‌ بعضی‌ از چیزهای‌ کوچک‌ مثل: هوا، ترافیک‌ و چیزهای‌ نامطلوب‌ دیگر را نمی‌توان‌ تغییر داد. اما باید سعی‌ کنیم‌ چیزهای‌ اصلاح‌پذیر را تغییر دهیم.

‌مهندس‌ معمار <مایزون‌ در روه> می‌گوید: خداوند در جزئیات‌ وجود دارد; اگر ما کلمه‌ قصار او را در انجام‌ کارها جدی‌ بگیریم، ضروری‌ است‌ تا به‌ جنبه‌های‌ کوچک‌ کار توجه‌ کنیم. تصویر کلی‌ مهمتر از جزئیات‌ نیست. و یا تصویر کلی‌ مهم‌ است، اما از جزئیات‌ مهم‌تر نیست <چیزهای‌ جزیی، ایده‌آلها را می‌سازند و ایده‌آلها چیزهای‌ جزیی‌ نیستند.
-6 بازکردن‌ گره‌ مشکلات‌

‌سازمانها و مدیران‌ موفق‌ در هزاره‌ جدید برای‌ اتخاذ تصمیم، مشکلات‌ را باز کرده‌ و روی‌ اجرا و نتایج‌ حاصله‌ تاکید می‌کنند. اجازه‌ ندهید حرف‌ جای‌ عمل‌ را بگیرد. یکی‌ از موانع‌ تبدیل‌ علم‌ به‌ عمل، تمایل‌ به‌ یکسان‌ پنداشتن‌ این‌ دو است. در ذیل‌ به‌ بعضی‌ از این‌ موانع‌ اشاره‌ می‌شود:
احتمال‌ دارد شما حرف‌ را جایگزین‌ عمل‌ سازید وقتی‌ که:
برای‌ اطمینان‌ از اینکه‌ گفته‌ها واقعاً‌ به‌ عمل‌ تبدیل‌ شود، پیگیری‌ صورت‌ نگیرد;

مردم‌ فراموش‌ می‌کنند که‌ صرفاً‌ اخذ تصمیمات‌ چیزی‌ را عوض‌ نمی‌کند;
برنامه‌ریزی، جلسات‌ و تهیه‌ گزارش، باارزشند حتی‌ اگر عملاً‌ تاثیری‌ بر کاری‌ که‌ افراد انجام‌ می‌دهند نداشته‌ باشند;
مردم‌ بیشتر به‌ اینکه‌ چقدر به‌نظر می‌آید باهوش‌ باشند، ارزیابی‌ می‌گردند، نه‌ اینکه‌ چه‌ کار انجام‌ می‌دهند;
صحبت‌ زیاد برای‌ انجام‌ کار زیاد اشتباه‌ است;
به‌نظر می‌آید که‌ جملات، ایده، مراحل‌ و ساختار پیچیده، از انواع‌ ساده‌ آن‌ بهتر باشد;
این‌ اعتقاد وجود دارد که‌ مدیران‌ افرادی‌ هستند که‌ حرف‌ می‌زنند و دیگران‌ کار را انجام‌ می‌دهند;
شخصیت‌ بالا، از زیاد صحبت‌ کردن‌ و تفسیر ایده‌های‌ دیگران‌ به‌ دست‌ می‌آید.

‌گزارشهای‌ مربوط‌ به‌ ماءموریتها، صورت‌ مسائل‌ سازمانی‌ و توضیحات‌ آنها، برنامه‌های‌ عملیاتی‌ یک‌ ساله، و برنامه‌ها و نقشه‌های‌ پنج‌ساله، جای‌ عمل‌ را نمی‌گیرند. بلکه‌ آنها راهنما و محرکی‌ برای‌ عمل‌ هستند. درحقیقت، علم‌ معانی‌ بیان‌ یکی‌ از اصول‌ اساسی‌ اولیه‌ برای‌ عمل‌ کردن‌ است. لکن‌ فقط‌ صحبت‌ کردن‌ و یا نوشتن‌ درمورد کارهایی‌ که‌ باید انجام‌ شوند، کافی‌ نیست. عمل‌ کردن‌ و جهت‌دهی‌ عملیات، یک‌ کار ضروری‌ برای‌ تکمیل‌ کارهاست. بنابراین، آماده‌ حرکت‌ و اقدام‌ بودن، شعار سازمانهای‌ موثر در آینده‌ خواهدبود.

‌به‌عبارت‌ دیگر، مدیران‌ موفق‌ در هزاره‌ سوم، می‌باید آماده‌ حرکت‌ باشند. و لازم‌ است‌ سازمان‌ خود را به‌ دلخواه‌ تغییر دهند، نه‌ آنکه‌ خود را با آن‌ تطبیق‌ دهند. آنها، به‌ جای‌ آنکه‌ خود را با آن‌ شرایط‌ هم‌آهنگ‌ سازند، باید افرادی‌ باشند که‌ بتوانند دنیا را تغییر دهند. افراد آماده‌ حرکت‌ از موقعیتها استفاده‌ کرده‌ و تغییرات‌ لازم‌ را به‌وجود می‌آورند. طبق‌ مقاله‌ای‌ که‌ توسط‌ تی.اس. بیت‌من‌ و جی.ام. گرنت‌ در روزنامه‌ رفتار سازمانی‌ در سال‌ 1993 چاپ‌ شده‌ است، افراد آماده‌ حرکت، شناسایی‌کننده‌ راه‌حلهای‌ مشکلاتند. برعکس، افرادی‌ که‌ آماده‌ حرکت‌ نیستند در شناسایی‌ مشکلات‌ کوتاهی‌ کرده‌ و فرصتها را از دست‌ می‌دهند. آنها از خود ابداع‌گری‌ کمی‌ نشان‌ می‌دهند، به‌ دیگران‌ تکیه‌ دارند و عادت‌ دارند شرایط‌ را تحمل‌ کنند.

-7 رعایت‌ ادب
‌سازمان‌ بابت‌ بی‌ادبی‌ در محیط‌ کار، فریاد به‌ زیردستان، نوک‌ همکاران‌ را چیدن‌ یا اطلاعات‌ را منتقل‌ نکردن، می‌باید بهای‌ سنگینی‌ را بپردازد. طبق‌ مقاله‌ای‌ که‌ امسال‌ به‌ نام‌ <اهمیت‌ مهربانی>، در مج—له‌ <ب—ررسی‌ م–دی–ریت> ت–وسط‌

<جی.سی.مک‌کیون> چاپ‌ شد، برخوردهای‌ غیرمو‌دبانه‌ تاثیر منفی‌ روی‌ کارکنان‌ دارد و آنها در مقابل‌ کارفرما، تعهد کمتری‌ را درخود حس‌ می‌کنند.
‌برخی‌ از مهندسان‌ عالی‌ رتبه‌ معمولاً‌ دارای‌ غرور بوده‌ و نمی‌خواهند خود را به‌ افراد نزدیک‌ سازند. آنها فکر می‌کنند که‌ روابط‌ انسانی‌ مساله‌ مطلوبی‌ برای‌ سطح‌ عالی‌ مهندسی‌ نیست. لذا متخصصان‌ با غروری‌ که‌ دارند، از اطلاعات‌ اولیه‌ روابط‌ انسانی‌ و روشهای‌ حل‌ مشکلات‌ محرومند. ازطرف‌ دیگر، کارشناسان‌ خارجی‌ اعتقاد دارند که‌ مهارت‌ کاری‌ برای‌ موفقیت‌ آنها کافی‌ بوده‌ و به‌ آشنایی‌ با تاریخ، فرهنگ‌ و آداب‌ و رسوم‌ کشوری‌ که‌ درآن‌ کار می‌کنند، اهمیت‌ نمی‌دهند که‌ این‌ بی‌توجهی‌ در کشورهای‌ مختلف‌ نتایج‌ نامطلوب‌ متفاوتی‌ را درپی‌ دارد. باید دانش‌ و مهارت‌ لازم‌ را در این‌ مورد به‌دست‌ آورد و به‌طور شایسته‌ای‌ آنها را به‌کار بست.

‌تکبر و خودبینی‌ فقط‌ مربوط‌ به‌ رشته‌ مدیریت‌ نیست. ایده‌ها، سیستم‌ها، روشها و شیوه‌های‌ قابل‌ قبول‌ در یک‌ زمینه‌ علمی، در زمینه‌ دیگر نادیده‌ گرفته‌ می‌شوند. برای‌ مثال، متخصصان‌ رهبری‌ در دانشگاهها تمایلی‌ به‌ مشاوره‌ با متخصصان‌ رهبری‌ در بخش‌ کسب‌وکار، درخصوص‌ متون‌ رهبری‌ را ندارند، و برعکس. و این‌ به‌خاطر خودخواهی‌ متخصصان‌ در هر دو بخش‌ است. همین‌طور متخصصان‌ علوم‌ بهداشتی، در طب‌ و روان‌شناسی، درمورد تحقیقاتشان‌ خود را بی‌نیاز از مشاوره‌ با یکدیگر احساس‌ می‌کنند و لذا متخصصان‌ روان‌شناسی، هنگام‌ معالجه‌ بیماریهای‌ روانی، متون‌ روان‌شناسی‌ کلینیکی‌ را نادیده‌ می‌گیرند و متخصصان‌ روان‌شناسی‌ کلینیکی، متون‌ پزشکی‌ را نادیده‌ می‌گیرند.

نتیجه‌گیری‌
‌مدیریت‌ رفتار سازمانی‌ موثر، در هزاره‌ جدید نیاز به‌ مدیران‌ و سرپرستانی‌ دارد که‌ از اصولی‌ که‌ در هزاره‌ قدیم‌ موثر بوده‌اند، استفاده‌ کنند. لذا ضمن‌ اظهار اینکه‌ مطالب‌ ارائه‌ شده‌ پیش‌گفته‌ کامل‌ نبوده‌ و شامل‌ کلیه‌ جزئیات‌ نیست، اعلام‌ می‌دارد که‌ اصول‌ اساسی‌ مذکور برای‌ هزاره‌ جدید مناسب‌ هستند.
فرضیه های یادگیری در مدیریت رفتار سازمانی

در مدیریت رفتار سازمانی انسان، عامل تعین کننده در سازمان است.
ویژگی های رفتار سازمان:
1( تفکر سیستمی دارد
2( انسان به طور کامل مطالعه میشود

3( توصیف و تجویز با هم به کار گرفته میشود
4( ساخت و بافت و وظیفه با هم هستند
5( خرد و کلان با هم مطالعه می شوند
6) عینیت و ذهنیت با هم تلفیق می شوند

7( سازمان رسمی و غیر رسمی با هم مطالعه می شود
7( تئوری زیر بنای عمل است
تعریف رفتار:
مجموعه عقاید اعمال باورها و طرز تلقیات یک فرد است.
رفتار گرایان:

1( انسان را از طریق رفتار باید شناخت
2( منشا رفتار محرکها هستند
3( محرکها محیطی هستند
انها از بعد مکانیکی به انسان نگاه میکنند
و ذهن انسان را حوضی میدانند که از یک طرف به ان اب وارد می شود.
انسان در مقابل محرک عکس العمل ذهنی ندارندو مستقیما بروز می دهد.
و نتیجه ان که باید محرکها اصلاح شود.

پدیدار گرایان:
1( انسان تنها رابط بین محرک و پاسخ نیست.
2( انسان بر اساس شناخت عمل می کند.

3 ) انسان پیچیده است
4 ) انسان باید به صورت پویا مطالعه شود
در انسان تغییر و تحول به وجود می اید.
رفتار انسان در سازمان:

علوم رفتاری:
رفتار انسان به صورت نظام مدار و سیستماتیک مطالعه است.
درون داد عملیات برون داد
ویژگیهای علوم رفتاری :
1( علمی بودن.
2 ( انسانی بودن.
3( خوش بینانه است.
4( به سوی هدفهای اقتصادی توجیح شدن .
5( کاربرد گروهی را توجیح میکند.
6( هدف مشارکت.
7( محیط درون داد و برون داد را مطالعه میکند.
8 ) از روشهای خاص برای تغییر رفتار استفاده میکند.

آیا علوم رفتاری یک علم است؟
بله ” چون :
1( هدفدار است
2( موضوع دارد
3( روش تحقیق دارد
4( کاربرد دارد
علوم رفتاری شامل:

روانشناسی (موضوع آن فرد است)
جامعه شناسی
مردم شناسی
روان شناسی اجتماعی
اقتصاد
علوم سیاسی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سخنان دلنشین از سفر آخرت فایل ورد (word) دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سخنان دلنشین از سفر آخرت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سخنان دلنشین از سفر آخرت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سخنان دلنشین از سفر آخرت فایل ورد (word) :

سخنان دلنشین از سفر آخرت
از مرگ سخن بسیار رفته است اما سختی دلنشین تر از گفته های مرد الهی شهید راه محراب آیت الله شهید عبدلحسین دستغیب قدس سره در 25 سال قبل سراغ ندارم با آن احاطه ای که به آیات و اخبار و کتابهای مذهبی داشت، یکماه مبارک رمضان درباره سفر آخرت سخن گفت، مرگ را دروازه حیات و ابتدای ملاقات رحمت حق شناسانید؛ از برزخ و نعمتهایش مردمان را بر سر شوق آورد و از عذابهایش ترسانید؛ با بیان آیات و اخبار شنودندگان را از گناه بازداشت و بخیرات مایل گردانید.
روانت شاد ای معلم اخلاق و بفرموده رهبر مرشد مردم را که در زندگیت این چنین راهنمای مردم به سوی حق و دوری از باطل شدن و با شهادت ترویج بیشتری نمودی بنوشه آن رفیق عزیز: خون آیت الله دستغیب از بیانش برای انقلاب رساتر بود و دشمن خورد کن تر.
بارها می گفت و فریاد می زد، می نوشت و منتشر می کرد که مرگ فنا نیست بلکه اول بقاء است. مکرر به خانواده های شهداء مژده می داد که قرآن مجید عزیزان شما را زنده خوانده است ما نسبت به آنان مردهن ایم در حالی که حیات حقیقی مال آنان و ادراک کاملتر از آن ایشان است.
گوهری که ناشناخته بود
روانت شادتر باد که با شهادتت این معنی را آشکارتر ساختی، اینک دو ماه بیش نیست از میان ما رفته؛ آنقدر کرامات از دیده و شنیده شده که همانرا از فقدانش ناراحت تر ساخته است و افسوس می خورند که چرا او را آن طوری که بود شناختند و از خرمن پرفیضش خوشه ها برنچینند.
اینجا به مناسبت این کتاب و بحث معاد، و همچنین فرموده خودش که بارها می گفت شهدا زنده جاویدند، قضیه ای که در هفتمین روز شهادتش پیش آمد و بیشتر اهالی شیراز از آن آگاه شدند و حتی در جراید تهران نیز به چاپ رسید بازگو نماییم:
گزارشی عجیب از یک واقعیت
با مداد اربعین حسین (ع) سال 1402 قمری طبق برناخه روزنامه ام به منزل پدر شهیدم رفتم. مسئول دفتر باستقبالم آمد. پس از سلام و تعارفات نخستین جملات را با گزارش خواب یک خانم علویه این طور شروع کرد:
«علویه محترمه ای که من او را می شناسم و خانه اش در نزدیکی خانه ما است می گوید دیشب مرحوم آقا را در خواب دیدم به من فرمودند قطعاتی از بدن من لای آجرهای دیوار کوچه باقیمانده است به من ملحق کنید.»
من نخست اهمیت ندادم و بسایر گزارشها گوش دادم و تا دو ساعت برنامه رفت و آمد افراد و کارهای معمولی ادامه یافت. سپس برای شرکت در مجلس فاتحه در مجلس فاتحه با جمعی بیرون آمدیم. نزدیکیهای محل شهادت که رسیدیم، بیاد آن خواب افتادم. به بعضی از همراهان جریان را گفتم که چنین خوابی نقل شده، ضرری ندارد نگاهی بکنیم. به همان نظر نخست همه دیدیم ذرات مفصل از گوشت لابلای آجرهای کوچه می باشد.
تشییع دوم برای یک جنازه
دو نفر از رفقا مأمور شدند که این ذرات قطعه قطعه شده از پیکر شهید محراب را جمع آوری نمایند (درد و کیسه پلاستیک آنها را جا دادند) قضیه به سرعت در شهر شایع گردید مخصوصاً که روز اربعین حسینی و هفتم شهداء بود و شیراز یکبارچه تعطیل بود. شب جمعه در مسجد طبق معمول و برنامه سالیانه شهید محراب مجلس دعای کمیل برقرار و انبوده جمعیت داغدار گزارش مزبور را شنیدند. در اینجا اعلام شد که در ساعت ده امشب تشییع دوم از باقیمانده پیکر آیت الله شهید به عمل می آید.
دستجات عزاداری تا پاسی از شب در صحن حضرت احمد بن موسی (ع) سرگرم عزاداری بودند و بالاخره بیاد ملحق کردن بقیه بدن ابی عبدلله الحسین علیه السلام بنابر روایتی در روز اربعین دو کیسه محتوی اجزاء قطعه قطعه شده را به میان جمعین آوردند. پائین قبر را شکافتند و به بدن شریفش ملحق نمودند.
دو نفر دیگر نیز همین خواب را دیدند
راستی که قضیه ای شفگت بود، فراموش کردم عرض کنم در همان روز ساعتی پس از کاوش لابلای آجرهای کوچه یکی از بستگان که در لباس روحانیت و مورد احترام است به من خبر داد دو نفر از آقایان که یکی از بستگان شهدا است چنین خوابی را دیشب دیده اند لذا قضیه صورت جدی تر بخود گرفت و من به دنبال آن مخدره علویه فرستادم که رؤیای خودت را با نام خود همسر و فامیل و آدرس دقیق بنویس. ایشان نیز اجابت نمود و هم اکنون آن نوشته پیش روی من قرار دارد و من با اجازه خوانندگان عزیزتنها به ذکر چند جمله آن برای ثبت در تاریخ و عبرت نسل فعلی و آینده دار در اینجا نقل می نمایم. این خانم چنین نوشته:
تکه گوشتم لای دیوار است

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان فایل ورد (word) دارای 102 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان فایل ورد (word) :

مقدمه:
امروز جامعه در حال پیشرفت، نیازمند افرادی مسئول و خودکفا است و آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نیازمند جوی خاص در خانه و مدرسه است.
بایستی شرایطی فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان، ابزارهای نگرش و ارزشیابی پیدا کنند تا به کمک آنها بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند. تصمیماتی که آنان را در این دنیای پیچیده به سوی زندگی بارور و رضایت بخش رهنمون کند. انسانهای امروز بیش از بیش نیازمند پذیرش مسئولیت برای زندگی و سرنوشت خود هستند و این امر میسر نمی شود مگر اینکه مبنای آموزش و پرورش آنها مبتنی بر افزایش درک کودکان و نوجوانان در مورد نقش خود آنها به تعیین سرنوشت و ساخت کیفیت زندگیشان باشد و برای رسیدن به این اهداف، سعی و کوشش و برنامه ریزی دقیق لازم است.

آغاز زندگی اجتماعی کودک :
همانطور که می دانیم انسان اجتماعی متولد شده و از زمانی که کودک به مادرش مهر می ورزد و یا به دیگران احساس عشق ، حد و یا دشمنی می کند ، اجتماعی است . روان شناسان تربیت اولیه را در شکل گیری شخصیت کودک بسیار مؤثر دانسته اند .
فروید اولین کسی که نقش نخستین تربیت را در تشکیل شخصیت کودک عنوان کرد ، و جامعه شناسان را بر آن داشت تا از این دریچه به افراد و گذشته آنان بنگرند و به تحصیل آن بپردازند . چرا که شخصیت هر فرد از ترکیب دو زمینه فطری و اکتسابی صورت می پذیرد . بدین معنا که بعضی از خصوصیات زمینه وراث و ژنتیکی دارند و برخی از آنها اکتسابی است.

رفع نیازهای زیستی نوزاد و گرفتن پستان مادر و مکیدن و شیرخوردن، خوابیدن و نظایر آن، به طور غریزی و بدون آموزش صورت می پذیرد. ولی در زمان اندک، زمانی که کودک دست خود را برای گرفتن اشیاء ( خوب یا بد ، خطرناک و یا بی خطر ) دراز می کند، وقتی که سراپا ایستاده آهنگ راه رفتن می کند، آموزش و پرورش اهمیّت و ضرورت خود را می نمایاند، در این موقع است که مرحله ی یادگیری کودک آغاز می گردد. اساس یادگیری اجتماعی کودک که با مشکلات آموزشی نیز توأم است. از وقتی شروع می شود که با« دیگری »مواجه می گردد.یعنی اولین برخورد وی با افراد غیر از والدینش، یا افرادی چون خودش که تا کنون در ذهن و تصورش نبوده است.

او نه پدر و مادرش است و نه اسباب بازی، بلکه او« دیگری » و بیگانه است. کودک در نخستین برخورد و با این« دیگری » اولین نیاز اجتماعی شدن را درک می کند . و با این احساس « زندگی اجتماعی » وی آغاز می گردد. در برابر این وضع جدید مبهوت و سرگردان می شود. نمی داند چه بکند و چه واکنشی از خود نشان دهد. بخندد ، گریه کند ، سازش نماید و یا تسلیم شود. احساس نیاز اجتماعی از طرفی در« خویشتن خود » و از طرف دیگر، کشمکش درونی ایجاد می کند و، واکنش پناه بردن به مادر را در وی می آفریند.

کودک تا چهار سالگی در مرحله سرگردانی و تزلزل تصمیم قرار دارد. تسلط بر دیگران را با همکاری با دیگران و شیر را با سازش در هم می آمیزد. چرا که هنوز یادگیری انجام نشده و تجربه اجتماعی را کسب نکرده است او باید بعضی از بازتاب های اجتماعی را که بکارگیری آنها لازمه زندگی اجتماعی است، و نیز اصول و قواعد رفتارهای لازم و مورد قبول اجتماع را از طریق خانواده و بعضی از نهادها بیاموزد.
در این صورت که فرد با حفظ خویشتن خود شخص اجتماعی می شود و با جامعه و محیط اجتماعی خود روابط پیدا می کند این یادگیری اجتماعی به تدریج تا 9 سالگی صورت می پذیرد و ادامه می یابد .

مهمترین مراحل تحول شخصیت اجتماعی کودکان از نظر مید :
به عقیده مید کودک طی دو مرحله شخصیت اجتماعی و خودش شکل می گیرد که عبارتند از مرحله نمایشی و مرحله بازی . کودک در مرحله نمایش نقشهای آدمهایی که برایش مهمند ، مانند پدر ، مادر ، برادر ، یا خواهر را یاد می گیرد و از این طریق نقشهای متنوعی را به نمایش می گذارد و خودش را در نقشهای گوناگون می بیند که در آینده بخشی از شخصیت و خود اجتماعی او را می سازند .

اما در این مرحله ، کودک هر یک از این نقشها را به گونه ای جداگانه و بدون ارتباط متقابل آنها فرا می گیرد . هر کودکی برای آن که ادراک یکپارچه تر و منسجمتری از خود و جامعه اش به دست آورد ، باید علاوه بر مرحله نمایشی مرحله بازی را نیز پشت سر گذارد تا به خود و شخصیت اجتماعی کاملی دست یابد . در این مرحله ، کودک چشم انداز فراگیری از نقشهای گوناگون اجتماعی را در قالب یک جامعیت یکپارچه و تعمیم یافته به دست می آورد و در نتیجه ، به ادراک منسجمتری از خود نیز دست می یابد .

جامعه پذیری :
همانطوریکه اشاره شد کلیه عناصر جامعه (از جمله گروههای اجتماعی، خرده گروهها و حتی کوچکترین عنصر آن یعنی فرد) به طور مستمر و مداوم در حال تغییر و تحول می باشند .
افراد جدیدی که به جامعه می پیوندند (مثلاً نوزادان) ضرورتاً باید با هنجارها ،معیارها، ضوابط و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی جامعه آشنا شده و خود را با آنها همساز و هماهنگ نمایند .فرایند و جریانی که از طریق آن عناصر فرهنگی و اجتماعی به افراد جدید هر جامعه منتقل شده و در درون آن جایگزین می شوند را جامعه پذیری می نامند .
جامعه پذیری جریانی است که الگوها ، مفاهیم اجتماعی ، ضوابط رفتاری ، زبان ، ارزشهای فرهنگی و هنجارهای گروهی را به افراد جامعه انتقال می دهد .
جامعه پذیری ، در جریان زندگی اجتماعی ، فرد را با کلیه مظاهر جامعه و زندگی اجتماعی هماهنگ می نماید و او را برای زندگی اجتماعی مهیا و مجهز می کند .
کودکی که در یک جامعه متولد می شود ، از هر گونه شناخت از محیط پیرامون ( از جمله محیط اجتماعی ) تهی و خالی است . روابط او با والدین و اطرافیان ، بتدریج معیارها و مفاهیم زندگی اجتماعی را ( در ذهن ) او تعبیه می کنند و کودک را به موجودی اجتماعی و همساز با عناصر مختلف حیات اجتماعی تبدیل می نمایند . این جریان را جامعه پذیری می خوانند .
جامعه پذیری در هر جامعه یا از طریق نهادها و سازمانهای اجتماعی ، فرهنگی با برنامه ریزی و به طریقی هدفمند صورت می گیرد ( نظیر خانواده و مدرسه ) و یا به صورت خود بخودی ( غیر برنامه ریزی شده ) از طریق خود فرد بدست می آید ( از طریق گروههای همبازی و . . . ) .

عوامل یا کارگزاران جامعه پذیری :
فرآیند جامعه پذیری در بر گیرنده تأثیرات متفاوتی است که در طول زندگی بر فرد وارد می آید مهمترین این تأثیرات عبارت است از تأثیر عوامل ( کارگزاران ) جامعه پذیری یعنی افراد ، گروه ها و نهادهای مهمی که وضعیت های ساختی را ، که جامعه پذیری درون آنها رخ می دهد ، فراهم می سازند . چهار عامل از عوامل یاد شده یعنی خانواده ، مدرسه ، گروه همسالان و وسایل ارتباط جمعی بویژه در جوامع نوین حائز اهمیت می باشند زیرا که عوامل مذکور به طور مداوم و مؤثر بر هر کسی تأثیر می گذارند .
مدرسه عامل یا کارگزاری است که رسماً توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن نوجوانان در زمینه مهارتها و ارزشهای خاصی گردیده است .
در مجموعه مدرسه ، نوجوان برای اوّلین بار تحت نظارت مستقیم کسانی که خویشاوند او نیستند قرار می گیرد . پس از این دیگر کودک در مدرسه به عنوان فردی مخصوص و شناخته شده محسوب نمی شود بلکه او اکنون یکی از افراد گروه دانش آموزان است و تابع همان مقررات و انتظاراتی است که هر فرد دیگر تابع آنها می باشد .
موفقیتها یا شکستهای تحصیلی و چگونگی رفتار شخصی بخشی از سوابق رسمی و همیشگی فرد می شود و کودکان مدرسه ای می آموزند که خود را با همان معیار هایی که دیگران در مورد آنها بکار می برند ، ارزیابی کنند . مشارکت در زندگی مدرسه همچنین وابستگی و اتکای کودکان را به خانواده کاهش می دهد و ارتباطات جدیدی با جامعه بزرگتر که ورای خانواده قرار دارد ،ایجاد می کنند.

عوامل دیگر
علاوه بر عواملی که بیان شد.ممکن است مردم تحت تأثیر عوامل دیگر جامعه پذیری مانند، گروههای مذهبی، سازمانهای جوانان و بعدها در زندگی تحت تأثیر شرکتها ،کلوپها، جنبشهای سیاسی و خانه های سالمندان ، قرار گیرند.
دنیس رانگ:توجه را به مفهومی جلب کرده است که تحت عنوان« فراسوی جامعه پذیری انسان » نامیده است یعنی این عقیده که ما اندکی بیش از محصول قابل پیش بینی جامعه پذیری هستیم که بطور یکنواخت و سازگار با نظم اجتماعی آشنا شده ایم . او خاطر نشان می سازد که مردم غالباً احساس می کند تحت اجبار و فشار جامعه قرار دارند که آنچه را مایل به انجام آن نیستند ، انجام دهند و این نشانه آن است که جامعه پذیری کامل نیست .

هدفهای جامعه پذیری
محتوای فراگرد اجتماعی شدن به گوناگونی جامعه های انسانی است بدین معنا که هر جامعه ای با توجه به شرایط و مقتضییات خود ، افراد را پرورش می دهد ؛ مثلاً ، اسکیمو به کودک خود می آموزد که چگونه در مقابل سرمای قطبی از خویش مواظبت کند یا کودک کویر نشین می آموزد که چگونه با آفتاب سوزان صحرا کنار بیاید ، علی رغم تفاوتهای محیطی و فرهنگی ، جامعه پذیری دارای هدفها و مقاصد مشترکی است که به مهمترین آنها می پردازیم :
1- یکی از مقاصد جامعه پذیری آموزش قواعد و نظامات اساسی ، از آداب و عادات و رفتار روزمره گرفته تا روشهای علمی ، به افراد است .
2- فراگرد جامعه پذیری به همان میزان که عادات و رفتار فردرا مطابق هنجارهای اجتماعی ، تحت نظم و انضباط در می آورد ، به او امید و آرزو میدهد .
3- فراگرد جامعه پذیری از طریق بر آوردن خواسته ها ، آرزوها ، امیدها و سوداهای فردی یا ممانت از دستیابی بدانها ، برای فرد هویت می آفریند .
4 – فراگرد جامعه پذیری ، نقشهای اجتماعی و نگرشها ، انتظارات و گرایشها ی مربوط به آن نقشها را به فرد می آموزد .
5 – هدف دیگر فراگرد جامعه پذیری ، آموختن مهارتها است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:14 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله گناهان کبیره فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گناهان کبیره فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گناهان کبیره فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گناهان کبیره فایل ورد (word) :

سرآغاز
(( اعملو عبادالله ان التقوی دار حصن عزیز و الفجور دار حصن ذلیل لا یمنع اهله و لا یحرز من لجا الیه ))
ای بندگان خدابدانید که همانا تقوا و پرهیزازگناه حصاری محکم و جایگاهی منیع است که در آن حصار زیانی بکسی نمی رسد ، اما بی پروایی و گناه کاری حصاری است پست که نمی تواند اهل خودش را از آفات وبلائی که با آنان رو آورد نگهدارد و پناهنده خود را حفظ کند.

(( این سخن از امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه فیض – خطبه 156 آمده است ))
همان گونه که در تربیت و سالم سازی بدن از انجام بعضی امور و خوردن پاره ای از خوردنیها باید پرهیز کرد ، در تربیت و تهذیب نفس نیز از انجام برخی کارها و استفاده از بعضی غذاها باید اجتناب ورزید .
البته این خویشتنداری و پرهیز بر خلاف تمایلات نفس انسان است و در آغاز قدری دشوار به نظر می رسد لکن با ریاضت و مجاهدت ، سرانجام ، کارها آسان و راهها هموار خواهد شد .
این جنگ و گریز در خودسازی و تهذیب نفس نقش اساسی را ایفا می کند که در فرهنگ اسلامی از آن به «تقوا» تعبیر می شود اساس تمام ارزشهای اسلامی و انسانی است و هیچ عمل و کوششی بدون آن ارزش ندارد ودر پیشگاه خداوند متعال پذیرفته نیست .
بی تردید ، هر عملی که نزد خدا مقبول نشود و در اعتلای روح و صلاح و صفای آن هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت ، زیرا تنها کلام طیب و عمل صالح به سوی او بالا می رود و تنها انسانهای پاک و صالح به خدا نزدیک می شوند .

همانطوریکه می دانید گناهان کبیره گناهانی است که خداوند در قرآن کریم برای آنها عذاب آتش جهنم را در نظر گرفته.

گناه اعمال نیک را هدر می کند:
ونیز پاره ای از گناهان کبیره باطل کننده اعمال صالحه است و خلاصه پرهیز از گناه مهمتر از اعمال صالحه است و برای اثبات این مطلب ( اهمیت بیشتر ترک گناه ) پاره ای از روایات نقل می شود.
1- رسول خدا ( ص ) فرمود:نخوردن لقمه حرامی نزد خداوند از دو هزار رکعت نماز مستحبی خواندن بهتر است .
2- امام صادق ( ع ) فرمود:رد کردن یک درهم بصا حبش نزد خداوند با هفتاد حج قبول شده برابر است.
3- و نیز فرمود: سعی و کوشش کنید در بجا آوردن اعمال صالحه و اگر اعمال صالح انجام نمی دهید پس معصیت نکنید ، بدرستی که کسیکه بنا می کند و خراب نمی کند بنایش بالا می رود هر چند کم باشد و کسیکه بنا می کند و خراب می کند بنایی ندارد.
4- حسد ایمان را می خورد و نیست می کند چنانچه هیزم آتش را

.
حق الناس مانع قبولی است :
5- رسول خدا ( ص ) فرمود : به من امرشد که قوم خود را بترسان و بگو : داخل مشوید در خانه ای از خانه های من ( یعنی مساجد ) و حال آنکه برای بنده ای ازبندگان من حقی نزد شما باشد که به او ضلم نموده اید ، بدرستی که تا در محضر من به نماز ایستاده او را لعنت می کنم تا آن حق را به صاحبش برگرداند.
6- پیغمبر (ص) فرمود : خدای را ملکی است که هر شب بربیت المقدس ندا در می دهد ، هر کس حرامی بخورد خدا هیچ عملی را از او نمی پذیرد نه واجب و نه مستحب.
گناه مانع استجابت دعا است :
7- گذر موسی ( ع ) به مردی از اصحابش افتاد که در سجده بود هنگامیکه بازگشت باز همان شخص را در سجده دید فرمود که اگر آن قدر برای من سجده کند که گردنش خورد شود از او نمیپذیرم تا اینکه از آنچه که نا خوشایند من است روی گرداند و به آنچه مطلوب من است روی آورد. یعنی از گناه پرهیز کند و عبادت را به جای آورد ، و گرنه گناه جلو استجابت دعا را می گیرد.
عبادت حقیقی ترک گناهست :

8- اصل دین پرهیز ازگناه است ، از گناه بپرهیز ، عابدترین مردم میشوی . با تقوی باش و اهتمام به عمل به تقوی داشته باش و جز آن بپرهیز ، بدرستیکه عملی که پذیرفته شود کم نیست.
اقسام گناه :
9-اگر کسی از گناهان کبیره پرهیز نماید گناهان صغیره اش مورد مواخذه نخواهد بود و خدایتعالی بفضلش آنها را می آمرزد چنانچه در سوره نساء می فرماید: (( اگر از گناهان بزرگی که نهی کرده شده اید دوری کنید گناهان شما را در گذریم و اجتنابتان راازگناهان کبیره گناهان صغیره قرار دهیم و شما را در جای بزرگ و شریفی که بهشت است در آوریم )).
10- پیغمبر اکرم فرمود : کسی که گناه کبیره از او سر زند و توبه ننماید فاسق است و نمی شود در نماز به او اقتداء کرد و شهادتش پذیرفته نیست و پس از مرگ مستحق عقوبت الهی است مگر اینکه فضل الهی شامل حالتش شده که از آن جمله شفاعت محمد صلی الله علیه و آله است ، چنانچه خودش فرموده که شفاعتم را برای صاحبان گناهان کبیره از امتم ذخیره کرده ام و نیز فرمود : شفاعت من برای صاحبان گناهان کبیره از امتم می باشد اما نیکوکاران ، یعنی ترک کنندگان کبائر، برایشان راه مواخذه نیست.

فردا بجای اشک خون میگریند:
ودروصایای پیغمبر اکرم به ابن مسعود است که می فرمایند:گناه را کوچک مشمار وازگناهان کبیره بپرهیز چون روز قیامت وقتی بنده به گناهش مینگرد از چشمانش چرک و خون بیرون می آید.خداوند می فرماید : قیامت روزی است که هر کس عمل نیک و بد خود را نزد خودش حاضر می یابد ، آرزو می کند که میان او و گناهانش مسافتی دور بود.
ترس از گذشته ها :باید اهل ایمان بر گذشته های خود ترسناک و گریان باشند زیرا چه اطمینان دارند که این قسم گناه از آنها سر نزده باشد. امام علی ( ع ) که تعیین نفرموده چه قسم گناهی است ، که صاحبش از نظر لطف پروردگار عالم می افتد و از بخشش و مغفرت الهی محروم می گردد. نشانه این قسم گناه پیدا نشدن حالت توبه وانبه است ، پس باید در تضرع و زاری به درگاه الهی کوشید وازباب توبه وارد شده از گناهانی که به یاد دارد بخصوص واز گناهانیکه از یاد برده به

طور کلی توبه کرده آنها را تلافی نماید و طریق توبه کردن از گناهان بعد از این ذکر خواهد گردید.
بلاء گناهکاران را پاک می کند: و در روایات است که خداوند دوستان اهل بیت را که گناهکارند در دنیا به انواع بلاها مبتلا می فرماید ، تا قبل از مرگ پاک شده باشند واگرزیاد باشد به سختی جان دادن و اگر زیادتر باشد به سختی ها و شکنجه های برزخ تا وقتی که وارد محشر می شود پاک بوده و اگر بر فرض آنقدر گناهکار باشد که تا آنوقت هم هنوز پاک نشده باشد بواسطه کثرت گناه ، به آتش دوزخ میرود و پس از پاکی بیرون خواهد آمد و نمی ماند در جهنم کسی که در قلب او ذزهای ایمان و محبت اهل بیت باشد و ماندن همیشگی در دوزخ مخصوص کفار و دشمنان اهل بیت است.
(( معنی کبیره و صغیره ))
• گناه کبیره چیست ؟:

هر گناهی که در قرآن و حدیث به کبیره بودن آن تصریح شده باشد ( این قسم متجاوز از چهل گناه است که در اخبار اهل بیت ( ع ) تصریح شده و ما هم مطابق روایات بشرح آن می پردازیم ) .
هر معصیتی که در قرآن کریم یا سنت معتبره وعده آتش بر ارتکاب آن رسیده باشد. یا اینکه ضمنا وعده عذاب باشد . هر گناهی که در قرآن یا سنت معتبره از گناهی که کبیره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود آن هم کبیره است .مثلا قتل نفس از جمله گناهانی است که کبیره بودنش بهر دو راه گذشته ثابت گردیده است .

اصرار بر صغیره هم کبیره است: از آن جمله است ابتلاء به تکرار گناه صغیره که موجب کبیره شدن آن می شود چون مسلم است که در اثر تکرار ، گناه صغیره در حکم کبیره می شود .
کبائری که بزرگتر است : چندین گناه کبیره را که از سایر گناهان بزرگتر بوده است بیان می فرموده اند مانند روایت ابی الصامت و روایت عبدالله بن سنان از حضرت صادق ( ع ) که می فرماید : بزرگترین گناهان کبیره شرک به خدا است تا آخر و گاهی گناهانیکه در نظر سوال کننده کبیره نبوده ، یعنی آنرا از جمله کبائر نمی دانسته بیان فرموده و از ذکر انچه را خود شنونده مسلم می دانسته خودداری می فرموده اند.

کبائر منصومه ( گناهانیکه کبیره شمرده شده )
1- شرک به خدا
اولین گناه کبیره شرک به خدای تعالی است و به کبیزه بودن آن ، حضرت رسول وحضرت امیرالمومنین وصادق وکاظم ورضاوجواد علیهم السلام تصریح فرموده اند بلکه از حضرت صادق ( ع ) مرویست که از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا است . و دلیل براینکه بزرگترین گناه کبیره است ، فرمایش پروردگار است ، می فرماید : (( خدا نمی آمرزد شرک آورده شده به او را و غیر شرک را از هر که بخواهد می آمرزد )). یعنی اگر کسی مشرک از دنیا برود آمرزیده شدنی نیست ، و غیر از شرک قابل آمرزش خواهد بود . و نیز می فرماید کسی که به خدا شرک آورد خدا بهشت را بر او حرام می کند و جایگاهش دوزخ است وبرای ستم کنندگان یاری کنندگانی نیست .
2- یاس

دوم از گناهان کبیره نا امیدی از رحمت الهی است .چون سبب یاس از پروردگار عالم اعتقاد نداشتن به قدرت و رحمت و کرم بی پایان اوست در قرآن مجید آن را از صفات کفار قرار داده و می فرماید (( نا امید از رحمت الهی نشوید مگر کسی که کافر است )) . حضرت صادق ( ع ) و حضرت کاظم و حضرت رضا و حضرت جواد علیهم السلام آن را جزء گناهان کبیره شمرده اند . پس از شرک هیچ گناهی بزرگتر از یاس نیست زیرا هر گناهی که از شخص سر می زند تا وقتی که مایوس نباشد ممکن است در صدد توبه برآمده وبا استغفار آمرزیده شود ولی شخص مایوس آمرزیده شدنی نیست زیرا امیدی به آمرزش و مغفرت خدا ندارد تا توبه نماید .
از این گذشته یاس سبب جرات بر جمیع گناهان می گردد چون می گوید من که معذب خواهم بود چرا خودم را از شهوت دنیا محروم نمایم ؟
3- القنوط من رحمته الله
در حدیثی که از حضرت رضا ( ع ) در تعداد گناهان کبیره ذکر شده پس از یاس قنوط را ذکر می فرماید. قنوط نا امیدی از رحمت الهی است که در قلب رسوخ نموده و قباحت ان کم شده است و در بیان فرق یاس و قنوط چنین فرموده اند که قنوط اخص است زیرا که یاس فقط نا امیدی قلب است هرگاه این نا امیدی شدید شود به طوریکه به ظاهر هم سرایت نماید و از کلماتش نا امیدی تراوش کند که اگر شخص با هوش او را مشاهده نماید آثار نا امیدی را از ظاهرش درک می کند این حال ، قنوط نامیده می شود ، پس قانط کسی است که آثار نا امیدی از کلماتش هویدا باشد.
4- الا من من مکر الله

چهارم از گناهان کبیره امن از مکر الهی است به اینکه انسان از انتقام پنهانی و ناگهانی و قهر خفی خدا ایمن و راحت نشیند و از سرعت در انتقام ناگهانی او نیندیشد ودر دل ازاینکه به واسطه صدور گناه ، دچار عذاب گردد ، ترسی نداشته باشد .
در قرآن مجید سوره 7 آیه 97 و98 و99 می فرماید :آیا مردم قریه ها و آبادی ها ایمنند ازاینکه عذاب ما شبانه هنگامی که در خوابند به ایشان برسد یعنی از شبیخون قهر و اتقام الهی به جزای گناهانشان هنگامی که در خوابند که یک نوع از مکر است باید بترسند.
5- آدمکشی
پنجم از گناهان کبیره کشتن کسی است که خدا و پیغمبر ( ص ) اذن در کشتن او نداده اند . دلیل بر کبیره بودن آن در روایاتی که از حضرت رسول و حضرت امیر و حضرت صادق و کاظم و رضا و جواد علیهم السلام وارد شده به کبیره بودن آن تصریح فرموده اند . به علاوه از گناهانی است که خداوند در قرآن مجید صریحا بر آن وعده عذاب داده است .
ازآن جمله می فرماید: هرکس مؤمنى را ازروی عمد وقصد بکشد پاداشش دوزخ است ، درحالى که در آن جاودان می باشد وخشم خدا براواست و اورا ازرحمت خوددورساخته وعذاب بزرگى را برایش اماده ساخته است . دراین آیه شریفه پنج تهدید برقتل نفس فرموده وجزای آن قرارداده است ، جهنم ،
خلود وهمیشگی بودن درآن ، غضب ولعنت وعذاب بزرگ .

6- عقوق والدین
ششم از گناهان کبیره عقوق والدین است چنانچه حضرت رسول ( ص ) و حصزت امیر ( ع ) و حضرت صادق و حضرت رضا و حضرت جواد علیهم السلام در روایاتیکه در شکاره کبائر از ایشان رسیده به کبیره بودنش تصریح فرموده اند بلکه از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین رسیده است که از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا و عقوق والدین است و نیز از گناهانی است که در قرآن مجید و احادیث صحیحه بر آن وعده عذاب داده شده است .
پیغمبر اکرم ( ص ) فرمود:سه طایفه اند که در روز قیامت خداوند با ایشان سخن نمی فرماید و نظر رحمت به آنها نمی کند و ایشان را پاک نمی کند و از برای آنها عذاب دردناکی است ایشان شراب خواران و تکذیب کنندگان به قدر الهی و عاق والدین اند.
از حضرت امام صادق است که هر کسی که به پدر و مادرش از روی غیظ در حالی که والدین بر او ستم کرده باشند خداوند نماز او را نمی پذیرد.
7- قطع رحم
هفتم از گناهان کبیره قطع رحم است چنانچه حضرت صادق و کاظم و رضا و جواد علیهم السلام به گناه کبیره بودنش تصریح فرموده اند و نیز هم در قرآن مجید وعده آتش بر آن وارد شده و مورد لعن پروردگار عالم است و او را خاسر نامیده .از حضرت سجاد ( ع ) مرویست که فرمود : از مصاحبت قاطع رحم بپرهیز که او را در سه جای قرآن ملعون یافتم .

1- در سوره بقره می فرماید: (( آنهائیکه عهد الهی را پس از بستن پیمان می شکنند و می برند آن چیزی را که خداوند امر به پیوستن آن فرموده ( قطع رحم می کنند ) و در روی زمین فساد می کنند همانا ایشان زیانکارند .
2- در سوره رعد می فرماید: (( آنان که پیمان خدا را پس از محکم شدن می شکنند و می برند آنچه را که خداوند به پیوند آن امر فرموده و در زمین فساد می کنند بر ایشان لعنت و محرومیت از رحمت خدا است و برای ایشان جایگاه بدی است یعنی جایشان دردوزخ است .
3- در سوره محمد ( ص ) می فرماید (( آیا از شما توقع است و غریب و بعید نیست که اگر متولی امور مردم شوید در زمین فساد کنید و از خویشان خود ببرید ، آن گروه مفسد و قاطع رحم ، کسانی اند که خدای تعالی آنها را از رحمت خود دور فرموده و کر کرده و چشمانشان را کور فرموده )).

8- خوردن مال یتیم
هشتم از گناهان کبیره خوردن مال یتیم یعنی طفلی که به حد بلوغ نرسیده و پدرش مرده است می باشد .

حضرت رسول ( ص ) وحضرت امیر المومنین ( ع ) و حضرت کاظم ورضا و جواد علیهم السلام خوردن مال یتیم را از گناهان کبیره شمرده اند و از گناهانی است که خداوند وعده آتش بر ان داده بلکه تصریح به کبیره بودن آن فرموده و می فرماید (( به درستی که آنان که با جرات می خورند و تلف می نمایند اموال یتیمان را از روی بیدادگری و ستم ، جز این نیست که در شکم های خویش آتشی را می خورند ( یعنی پر می سازند شکم های خود را به چیزی که ایشان را به آتش جهنم می کشاند ) و زود باشد که در آتش افروخته شده انداخته شوند )) .

از حضرت صادق ( ع ) مرویست که فرمود :خدای تعالی در خوردن مال یتیم وعده دو عقوبت داده است : اخرویه و دنیویه . اما عقوبت اخرویه آتش جهنم است ، اما عقوبت دنیویه : هر کس که به یتیمان مردم ستم نمود ومال آنها را تلف کرد به یتیمان او هم ظلم خواهد شد ، چنانچه به این مطلب در قرآن مجید اشاره می فرماید که (( باید بترسند از خدا درباره یتیمان آنان که اگر بعد از خود فرزندان ضعیف و عاجز بگذارند از بی نوایی و ضایع شدن ایشان بترسند )) .
9- ربا خواری
نهم از گناهان کبیره ای که به کبیره بودنش تصریح شده ربا است ، در احادیثی که از حضرت رسول ( ص) و حضرت امیر المومنین ( ع ) و حضرت صادق ( ع ) و حضرت کاظم و حضرت جواد علیهم السلام رسیده تصریح به کبیره بودنش می فرمایند و نیز از جمله گناهانی است که در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده بلکه تشدید عذاب آن را بیش از بسیاری از کبائر می فرماید .
در سوره آل عمران می فرماید (( ای کسانی که ایمان آورده اید ربا مخورید ، چیزی که داده اید چند برابر باز می ستانید و افزونی و زیادتی مطلبید و از مخالفت خداوند بپرهیزید تا رستگار شوید و بترسید از آتشی که برای کافران آماده شده است )) .

یعنی آتشی که در اصل برای کافران است شما خودتان را به واسطه خوردن ربا ، سزاوار آن نکنید . در سوره بقره می فرماید : (( کسانی که ربا می خورند در قیامت از گورهای خود بر نمی خیزند مگر مانند کسیکه شیطان به سبب مس کردنش او را بیفکند )) .
پیغمبر اکرم فرمود : هرگاه امت من ربا خوار شوند به زلزله و فرو رفتن در زمین مبتلا می شوند . .نیز فرمود : گناه ربا هفتاد بخش است کمترین آن مثل گناهی است که با مادر خود در خانه خدا زنا کند. و نیز در روایات متعددی که از حضرت صادق ( ع ) مرویست می فرماید: یک درهم ربا نزد خدا از بیست مرتبه و در روایات دیگر سی مرتبه و در روایات دیگر هفتاد مرتبه ، زنا با محرم خود بدتر و سخت تر است .

10-زنا
دهم از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده زنا است چنانچه حضرت صادق ( ع ) و حضرت کاظم ( ع ) و حضرت رضا ( ع ) وحضرت جواد ( ع ) فرموده اند وبرای کبیره بودنش به آیه 68 از

سوره فرقان متمسک شده که می فرماید : (( از جمله صفات بندگان خدا آن است که نپرستند و نخوانند با خدای به حق ، خدای دیگری را ( یعنی مشرک نباشند ) و آن نفسی را که خدا کشتنش را حرام فرموده نکشند و زنا نکنند ، و کسی که اینها را به جا آورد ( شرک وقتل و زنا ) برسد و ببیند جزای خود را که شکنجه اش در روز قیامت دو چندان است و همیشه به خواری در آتش است )) .
و در منهج است که : (( اثاما )) در این آیه شریفه ، نام یک وادی در دوزخ است که زنا کاران را در آن عقوبت می کنند و گفته اند چیزی است که سیلان کند از اجسام دوزخیان مانند چرک و خون .
آثار دنیوی و اخروی زنا : امام باقر ( ع ) فرمود:زنا شش اثر دارد : سه اثر در دنیا سه اثر در آخرت ، اما آثار دنیویه زنا : آبرو را می برد ، رزق را کم می کند ، مرگ و نیستی را نزدیک می کند اما آثار اخروی آن پس غضب پروردگار و سختی حساب و دخول در آتش و جاودان ماندن آن را ایجاب می نماید .

عذاب برزخی زنا کار:و نیز فرمود : کسی که به زن مسلمان یا یهودی یا نسرانی یا مجوسی آزاد یا کنیز زنا کند پس توبه نکند و با اصراربه این گناه ازدنیا برود خداوند در قبرش سیصد در عذاب را باز می کند که از هر در مارها و عقربها و افعی هایی از آتش بیرون می آیند ، پس می فرماید تا روز قیامت می سورند . و چون از قبرش بیرون شود از بوی گندش مردم اذیت می شوند پس به این بوی زننده شناخته می شود ودانسته می گردد که زناکار است تا اینکه امر می گردد او را به آتش برند .

زنا مرگ ناگهانی و فقر می آورد: حضرت رسول ( ص ) فرمود : هرگاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد .وفرمود زنا مورث فقر است و آبادیها را ویران خواهد کرد .
زنای محصنه:اگر با زن شوهر دار زنا شود حرمت و عقوبت آن شدیدتر خواهد بود چنانچه حد زنا صد تازیانه ولی حد زنای محصنه قتل و سنگسار کردن است . حضرت صادق ( ص ) فرمود : روز قیامت سه طایفه اند که خداوند با ایشان صحبت نمی فرماید و برایشان عذاب دردناکی است ازاین سه طایفه زنی است که بر فراش شوهرش زنا دهد. واز حضرت رسول ( ص ) مرویست که فرمود ،

کسی که با زن شوهر دار زنا کند پس در جهنم از عورت هر دو چرک خارج می شود به مقدار پانصد سال راه و اهل جهنم از بوی گند آن دو در اذیت خواهند بود و عذابشان از همه شدیدتر است .
11-لواط
یازدهم از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده لواط است چنانچه از حضرت صادق ( ع ) و حضرت رضا علیهم السلام رسیده بلکه حرمت و عقوبت آن از زنا شدیدتر است . از حضرت صادق ( ع ) مرویست که : (( حرمت لواط از زنا بیشتر است ، به درستی که خداوند قومی را برای عمل لواط هلاک فرمود ( قوم لوط ) ولی کسی را برای زنا هلاک نفرمود .))

از رسول اکرم ( ص ) مرویستکه فرمود : کسی که با پسری جمع شود روز قیامت جنب وارد محشر می شود و آب دنیا او را پاک نمی کند و خشم خدا بر اوست و او را لعنت فرموده ، دوزخ را برایش آماده می فرماید و برایش بد جایگاهی است . سپس فرمود هرگاه کسی لواط کند ، عرش خدا به لرزه در اید و خداوند او را لعنت وعضب فرموده و جهنم را برایش آماده می فرماید وملوط ( مفعول) را در کتار جهنم نگه می دارند تا خلایق از حساب فارق شوند ، پس او را در جهنم می اندازند و در طبقات دورخ همیشه معذب خواهد بود .

برای جلوگیری از پیش آمدن چنین عمل شنیعی چند چیز را که مقدمات قریبه و بدیعه آن است تحریم فرموده :
نگاه شهوتی به پسر حرام است : 1- نگاه کردن از روی شهوت به جوان امرد ( پسری که هنوز مو به صورتش در نیامده ) حرام است و سوء اثر وشدت عقوبت نظر حرام در بحث زنا مفصلا ذکر گردید بلکه از رسول خدا ( ص ) مرویست که : فتنه جوان زیبای امرد از فتنه دختر باکره بیشتر است . پس بر هر مسلمانی واجب است ار چشمان خود نهایت مواظبت را بکند که به چنین گناه بزرگی مبتلا نشود .

لجام آتشین برای بوسه شهوت : 2-بوسیدن جوانی از روی شهوت حرام است چنانچه از حضرت صادق ( ع ) است که پیغمبر ( ص ) فرموده است : کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام می فرماید . و از حضرت رضا ( ع ) مرویست که : هرگاه مردی جوانی را از زوی شهوت ببوسد ملائکه آسمان و ملائکه زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب اورا لعنت می کنند و جهنم برایش آماده می شود و مکان بدی جایگاهش می باشد.

خوابیدن دو مرد یا زن : 3- خوابیدن دو مرد در یک بستر و در زیر یک لحاف در صورتیکه هر دو عریان باشند ، حرام است و همچنین است حکم دو زن ، و فرقی بین محرم و بیگانه نیست . و در چند روایت است که باید آنها را حد زد وبرایش هم حد زنا معین شده یعنی آنها را یکصد تازیانه بزنند. و بعضی از علماء فرموده اند چون برای خوابیدن دو مرد عریان هم حد تعیین شده است پس آن هم گناه کبیره محسوب شده

.
حد لواط : چون حرمت و فساد لواط بیشتر از زنا است حدش شدیدتر است و آن کشتن می باشد ، هرگاه لواط کننده و لواط دهنده هر دو عاقل باشند هر دو را باید کشت و فاعل را به وسیله شمشیر یا سنگسار کردن و یا زنده به آتش سوزاندن یا از بالای بلندی مانند کوه پرتاب کردن با دست و پای بسته شده ، بایستی کشت و انتخاب نوع قتل به دست حاکم جامع الشرایط است .
12- قذف
دوازدهم از گناهان کبیره ، قذف است و آن نسبت زنا یا لواط به زن یا مرد مسلمان پاک دامن دادن است . در احادیث وارده از حضرت رسول ( ص ) و حضرت صادق ( ع ) و حضرت کاظم ( ع ) و حضرت رضا ( ع ) و حضرت جواد ( ع ) به کبیره بودنش تصریح شده ونیز در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است ، در سوره نور می فرماید: آنانکه به زنان پاکدامن نسبت زنا می دهند که از آنچه به ایشان نسبت می دهند بی خبران و اهل ایمانند ، دور کرده شده اند در دنیا ( از نام نیک ) و در آخرت ( از رحمت ) و برایشان شکنجه بزرگی است در روزی که زبانشان و دست و پایشان بر آنچه کرده اند گواهی می دهند .

13- شراب خواری
سیزدهم از گناهان کبیره شرب خمر است و حضرات کاظم و رضا و جواد علیهم السلام آنرا جزء کبائر ذکر فرموده اند ودر قرآن مجید از آن به گناه بزرگ تعبیر شده در آنجا که می فرماید : از می و قمار تو را می پرسند ، بگو در آن دو گناه بزرگی است و سودهایی برای مردمان دارد ولی گناه آنها از آن بزرگتر است .
می خواری و اخبار اهل بیت ( ع ) : روایات و اخباری که در این باره رسیده است زیاد است از آن جمله رسول خدا ( ص ) فرمود شراب خواری فردای قیامت وارد محشر می شود در حالی که رویش سیاه و دهانش کج و زبانش بیرون افتاده و فریاد تشنگییش بلند است و به او از چاهی که در آن چرک زنا کاران ریخته شده می آشامند. و نیز فرمود به خدا سوگند ،

به شفاعت من نمی رسد کسی که نمازش را سبک گیرد و کسی که مست کننده ای بخورد. و نیز فرمود خداوند ده کس را درباره شراب لعنت فرموده : آن کس که درختش را کاشته و آنکه نگهبانیش را کرده و آن کس که انگورش را فشرده و آنکه آنرا نوشیده و آن کسی که آن را در جام ریخته و آن کسی که آن را حمل کرده و آن کس که از باربر تحویل گرفته و آنکه خریده و آنکه فروخته و آنکه پولش را دریافت کرده.
14- قمار
چهاردهم از گناهان کبیره ای که به کبیره بودنش تصریح شده است قمار است چنانچه خدای تعالی در سوره بقره می فرماید: (( حکم می و قمار را از تو می پرسند بگو در هر دو گناه بزرگی است .)) و تعبیر به گناه بزرگ در قرآن مجید فقط در مورد شراب و قمار به کار رفته است .
15- اشتغال به ملاهی

سرگرمی با آلات موسیقی : پانزدهم از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده ، سرگرمی با آلات موسیقی و نواختن انواع سازها مانند تار و کمانچه و پیانو و طنبور و نظائر آن یا گوش دادن به آنها است . حضرت صادق فرمود : صنعتی را که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی بر آن مترتب نیست مانند بر بط ( آلت موسیقی است شبیه عود که با آن می نوازند ) و مانند مزمارها ( نی ) و هر آلت و وسیله لهوی و صلیب نصارا و بت ها و هر چه شبه اینها باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و عمل کردن به آن واجرت گرفتن برآن و جمیع تصرفات در آن حرام است . و همچنین فرمود : استماع لهو را ترک کن .

16- غناء
آواز خوانی : شانزدهم از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده غناء است و نیز در موثقه محمدبن مسلم از حضرت باقر ( ع ) از گناهانی است که خداوند بر آن وعده عذاب داده است .
غناء چیست : غناء حرام است و تنها صدای خوب غناء نیست بلکه عبارتند از کشیدن صدا و گردانیدن آوار در حلق به کیفییت مخصوصی که طرب آور و مناسب مجالس لهو و لهب و محفل اهل معصییت و طرب باشد و نیز با آلات موسیقی ملایم موافق باشد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ