سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندرزها، صیقل جانها و جلای دل هایند . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:33 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد آلودگی محیط زیست فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد آلودگی محیط زیست فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد آلودگی محیط زیست فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد آلودگی محیط زیست فایل ورد (word) :

آلودگی محیط زیست

آلودگی هوا:
در زمینه آلودگی هوا قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصرب 1374 (مواد 28-تا 32 –8) بر طبق این قانون افرادی که با وسائل نقلیه موتوری غیر مجاز تردد نمایند مرتکب جرم آلودگی هوا می شوند همچنین صاحبان و مسولین کارخانجات و کارگاههای آلوده کننده که برخلاف این قانون عمل نمایند مجرم هستند به همین نحو صاحبان و مسولان منابع تجاری و اماکن عمومی که موجبات آلودگی هوا را فراهم می آورند مجرم محسوب می شوند.

2ـ قانون مجازات اسلامی ماده 688 : هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده و ب ممنوع می باشد در مثالهای زمره شده اگر چه به آلودگی هوا اشاره شد اما از آنجا که آلودگی هوا نیز تهدید علیه بهداشت عمومی است و همچنین کلمه از قبیل نشان دهنده تمثیلی بودن مثالهای ذکر شده است می توانیم آلودگی هوارا نیز شامل این ماده بدانیم در ضمن در تبصره 2 این ماده در تعریف آلودگی محیط زیست آلودگی هوا نیز ذکر شده.

آلودگی هوا عبارت است از حضور مواد نامطلوب در هوا به مقداری که بتواند اثرات مضر ایجاد کند. اگر چه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد بر انسان توجه می شود، اما این تعریف، آلودگی هوا را تنها به این اثرات محدود نمی نماید. مواد نامطلوب می توانند، بر انسان و گیاه، مواد و اشیاء یا محیط زیست جهانی تأثیر گذاشته و یا با مه آلود کردن هوا وایجاد بوهای نامطلوب مناظره جلوه های نامناسب ایجاد نمایند. بسیاری از این مواد مضر از طریق مناسبی که در حال حاضر تحت کنترل انسان نمی باشد، وارد اتمسفر می شوند، در عین حال

در اکثر مناطق با تراکم جمعیت زیاد، خصوصاً کشورهای صنعتی، منشاء اصلی این آلاینده ها فعالیت های انسانی می باشد. بطوریکه امروزه شدت آلودگی در سطح جهانی به حدی رسیده است، که بالقوه می تواند برای زمین بحرانی باشد. حوادث ناگوار ناشی از آلودگی هوا مانند حادثه لندن که باعث مرگ بیش از 4000 نفر در سال 1952 در شهر لندن در اثر مه دود فتوشیمیایی، گرم شدن کره زمین، تخریب لایه ازن، ریزش باران های اسیدی، تغییرات شدید اقلیمی و بسیاری از عوارض دیگر، نتیجه ورود آلودگی ها به اتمسفر می باشد. که حیات موجودات را بیش از پیش مورد تهدید قرار می دهد. لذا بایستی، نسبت به کاهش و کنترل آلاینده های تصمیمات جدی تر و عملی تر اتخاذ گردد.

ترکیب هوا:
اجزای اتمسفر را می توان در یک تقسیم بندی کمابیش اختیاری به تشکیل دهنده های عمده، غیرعمده و ناچیز تقسیم کرد. مقدار این اجزاء در هوای خشک و پاک در سطح زمین در جدول(4-1) نمایان است. علاوه بر اجزای مذکور در جداول، هوا ممکن است. حاوی 5-1/0 درصد حجمی آب باشد مقدار عادی آب در اتمسفر 3-1 درصد است. تحت اثر قوانین گازها و جاذبه چگالی اتمسفر با افزایش ارتفاع به شدت کاهش می یابد. بیش از 99% کل جرم اتمسفر در فاصله 30 کیلومتری از سطح زمین یافت می شود. جرم کل اتمسفر در حدود تن

برآورد شده است.این عدد هرچند بزرگ است ولی فقط حدود یک میلیونیم جرم کل زمین را تشکیل می دهد. خصوصیات اتمسفر با تغییر ارتفاع، تغییر می کند. سایر عوامل مؤثر در این تغییرات عبارتند از: فصل، عرض جغرافیایی، زمان و حتی فعالیت خورشیدی، دمای اتمسفر ممکن است. مقادیر بسیار کم مانند تا بیش از متفاوت باشد. فشار اتمسفری از 1ا تمسفر سطح دریا به اتمسفر در یکصد کیلومتر بالاتر از سطح دریا تنزل می کند. به دلیل این تغییرات، کیفیت شیمیایی اتمسفر، تغییر ارتفاع، تغییرات عمده ای نشان می دهد.

 

اجزاء عمده درصد حجمی
نیتروژن
اکسیژن
اجزاء غیر عمده
آرگون
دی اکسیدکربن
اجزاء ناچیز
نئون

هلیوم
متان
کریپتون
اکسیدنیترو
هیدروژن
گزنون
دی اکسیدگوگرد
دی اکسید نیتروژن
آمونیاک
منواکسیدکربن

آلودگی آب
آب از حیاتی ترین عناصر زندگی انسان است و مهمترین عامل حیات انسانها گیاهان و جانوران پس حمایت از آن و تلاش برای پاکیزگی آن دارای اهمیت تساوی است. در زمینه آلودگی آب قوانین و مقررات زیادی وضع شده که مهترین آنها 1ـ قانون طرز جلوگیری از بیماریهای آمیزشی و بیماریهای واگیردار مصرب 1320 که در ماده 11آن آلوده کردن آبهای که برای تنزیک به مصرف می رسند ممنوع است.

2ـ قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصرب 1374 که ماده 60 آن راجع به آلوده کردن عمومی آب رودخانه ها نهرهای عمومی جویبارها مخازن ; است.
3ـ قانون توزیع عادلانه آب مصرب 1361 که در ماده 46 آن آلوده کردن آب ممنوع شده.
4ـ قانون شکار و صید که در بند 121 ماده 12 آن آلوده نمودن آب رودخانه ها در ناحیه ها و تالابهای حفاظت شده چشمه ها آبشخورها به موادی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آنزیان شود جرم تلقی تیره

5ـ قانون حفاظت دریاها و رودخانه های مرزی از آلودگی با مواد نفتی مصوب 1354 که در ماده 2 هم از آلودگی عمدی آب رودخانه های مرزی و آبهای داخلی و دریای سرزمین ایران به نفت صحبت شده و هم از آلودگی آبهای فوق در اثری احتیاطی و بی مبالاتی و هر دو را جرم دانسته است.
6ـ در این رابطه بندر ماده 60 قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان مصوب 21/1/1372 که هر گونه آلودگی محیط زیست دریایی برخلاف مقررات ج.ا.1 را ممنوع دانستم شده است. علاوه بر اینها قوانین دیگری که وجود دارد و در اینجا از ذکران خودداری می کنم می ترامیم به ماده 688 قانون مجازات اسلامی اشاره کنیم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله عطار نیشابوری فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عطار نیشابوری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عطار نیشابوری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله عطار نیشابوری فایل ورد (word) :

عطار نیشابوری

زندگی نامه

فریدالدین ابو حامد محمد بن ابو بکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری یکی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است. نام پدر عطار هم ابراهیم و کنیه او ابوبکر است و بعضی به اشتباه جز این نوشتهاند مادر او هم چنانکه از فحوای کلام عطار بر میآید، زنی اهل معنی و خلوت گزیده بود. عطار در وصف مادر خود سروده است.

 

اگر چه رابعه صد تهمتن بود ولیکن ثائبه این نیک زن بود
چنان پشم قوی داشت آن ضعیفه که ملک شرع را روی خلیفه;.

سال تولد شیخ را اکثر مورخان 512 یا 513 در “کدکن نیشابور” نگاشتهاند، که به دلایلی نادرست است زیرا اگر شهادت او را در سال 618 و در قتل عام نیشابور به دست مغول درست بدانیم به ناچار باید مدت عمر او را یکصد و شش سال پنداشت که این نظر، با اشعار شیخ که عمر خود را از سیسالگی تا هفتاد و اند سالگی ذکر کرده سازگار نیست.

آخرین باری که عطار از شماره عمر خود سخن گفته، به عدد “هفتاد و اند” اشاره کرده است:

مرگ درآورد پیش، وادی صد ساله راه / عمر تو افکند شست بر سر هفتاد و اند

بنابراین شیخ بیش از هفتاد سال و کمتر از هشتاد سال عمر داشته است و اگر بپذیریم عطار در سال 618 به دست مغولان به شهادت رسید و در آن تاریخ نزدیک به هشتاد سال سن داشته، پس فرض ولادت او در حدود سال 540 به واقع نزدیکتر است.

از دوران کودکی او اطلاعی در دست نیست جز اینکه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری که همان دارو فروشی بود مشغول بوده که بسیار هم در این کار ماهر بود و بعد از وفات پدر فریدالدین کار پدر را ادامه می دهد و به شغل عطاری مشغول می شود .

به داروخانه پانصد شخص بودند/ که در هر روز نبضم مینمودند
و در همان ایام شعر هم میسرود و دو کتاب معروف “مصیبتنامه” و “الهی نامه” را در داروخانه آغاز کرد.

مصیبتنامه کاندوه جهان است / الهی نامه کاسرار عیان است
به داروخانه کردم هر دو آغاز / چه گویم زود رستم زان و این، باز

ظاهرا اشتغال به کار طبابت و اداره کردن داروخانهای پر رونق که هر روز پانصد شخص در آنجا نبض مینمودند، عطار را از هر کس بینیاز میکرد

بحمدا; که در دین بالغم من / به دنیا از همه کس فارغم من

و به همین سبب است که شیخ زبان به مدح شاهان نیالود و قدر و منزلت سخن را نکاست و لطافت شعر خود را به دون همتی تیره نساخت.

لاجرم اکنون سخن با قیمت است / مدح منسوخ است و دقت حکمت است
دل زمنسوخ و زممدوحم گرفت / ظلمت ممدوح در روحم گرفت
تا ابد ممدوح من حکمت بس است / در سرجان من این همت بس است

او در این هنگام نیز طبابت می کرده و اطلاعی در دست نمی باشد که نزد چه کسی طبابت را فرا گرفته ، او به شغل عطاری و طبابت مشغول بوده تا زمانی که آن انقلاب روحی در وی به وجود آمد و در این مورد داستان های مختلفی بیان شده .

دولتشاه، جامی و دیگر تذکره نویسان، برای ورود شیخ به حوزه عرفان و پیوستن او به حلقه صوفیان، داستانی بافته و ساختهاند که قابل قبول نیست. دولتشاه می نویسد: “شیخ روزی خواجه وش بر سر دکان نشسته بود و پیش او غلامان چالاک کمر بسته، ناگاه دیوانه ای بلکه در طریقت فرزانه ای به در دکان رسید و تیز تیز در دکان او نگاهی کرد بلکه آب در چشم گردانیده آهی کرد، شیخ درویش را گفت: چه خیره می نگری؟ مصلحت آن است که زود درگذری. دیوانه گفت: ای خواجه من سبکبارم و به جز خرقه هیچ ندارم
.
ای خواجه کیسه پر عقاقیر / در وقت رحیل چیست تدبیر؟

من زود از این بازار در می توانم گذشت؛ تو تدبیر اثقال و اهمال خود کن! و از روی بصیرت فکری به حال خود کن. گفت: چگونه می گذری؟ گفت: این چنین؛ و خرقه از بر کنده، زیر سر نهاده جان به حق تسلیم کرد.

شیخ از سخن مجذوب پر درد گشت و دل او از خشکی بوی مشک گرفت. دنیا بر دل او همچون مزاج کافور سرد شد و دکان را به تاراج داد و از بازار دنیا بیزار شد. بازاری بود، با، زاری شد. در بند سودا بود، سودا در بندش کرد. نه که این سودا موجب اطلاق است و مخرب بارنامه و طمطراق. و بنابه روایت جامی، سبب گرایش عطار به تصوف آن بود که: “روزی در دکان عطاری مشغول و مشغوف معامله بود. درویشی آنجا رسید و چند بار شیخ الله گفت. وی به درویش نپرداخت، درویش گفت: ای خواجه تو چگونه خواهی مرد؟ عطار گفت: چنانکه تو خواهی مرد.

درویش گفت: تو همچون من می توانی مرد؟ عطار گفت: بلی. درویش کاسه چوبین داشت، زیر سر نهاد و گفت: الله و جان بداد. عطار را حال متغیر شد و دکان بر هم زد و به این طریق درآمد.”

همانگونه که اشاره شد، این سخنان به دلایلی قابل قبول نیست. نخست آنکه شیخ عطار از آغاز عمر و زمان کودکی به سخن صوفیان متمایل بوده است و ایشان را دوست داشته است و این مطلب از مقدمه تذکره الاولیا حاصل است.

دو دیگر آنکه وی ـ همانگونه که اشاره شد ـ مصیبت نامه و الهی نامه را در داروخانه به نظم کشیده و این هر دو منظومه، به اسرار معرفت و رموز طریقت آمیخته و قطعاً عطار به هنگام سرودن آنها رسوخی در تصوف داشته و گامها در سیر و سلوک عرفانی برداشته است.

 

عطار قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد و در همین سفرها بود که به خدمت مجدالدین بغدادی رسید . گفته شده در هنگامی که شیخ به سن پیری رسیده بود بهاءالدین محمد پدر جلال الدین بلخی با پسر خود به عراق سفر می کرد که در مسیر خود به نیشابور رسید و توانست به زیارت شیخ عطار برود ،

شیخ نسخه ای از اسرار نامه خود را به جلال الدین که در آن زمان کودکی خردسال بود داد . عطار مردی پر کار و فعال بوده چه در آن زمان که به شغل عطاری و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پیری خود که به گوشه گیری از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است . در مورد وفات او نیز گفته های مختلفی بیان شده و برخی از تاریخ نویسان سال وفات او را 627 هجری .ق ،دانسته اند و برخی دیگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولی بنابر تحقیقاتی که انجام گرفته بیشتر محققان سال وفات او را 627 هجری .ق

دانسته اند و در مورد چگونگی مرگ او نیز گفته شده که او در هنگام یورش مغولان به شهر نیشابور توسط یک سرباز مغول به شهادت رسیده که شیخ بهاءالدین در کتاب معروف خود کشکول این واقعه را چنین تعریف می کند که وقتی لشکر تاتار به نیشابور رسید اهالی نیشابور را قتل عام کردند و ضربت شمشیری توسط یکی از مغولان بر دوش شیخ خورد که شیخ با همان ضربت از دنیا رفت و نقل کرده اند که چون خون از زخمش جاری شد شیخ بزرگ دانست که مرگش نزدیک است . با خون خود بر دیوار این رباعی را نوشت
:
در کوی تو رسم سرفرازی این است / مستان تو را کمینه بازی این است
با این همه رتبه هیچ نتوانم گفت / شاید که تو را بنده نوازی این است

مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان مقبره او خراب شده بود به فرمان امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر شد.

مذهب عطار

چنانکه از ظاهر آثار عطار بر می آید، او برمذهب اهل سنت بوده است. اظهار ارادت فراوانی که عطار نسبت به خلفای سه گانه و شافعی و ابوحنیفه در مثنوی خسرونامه و کتاب تذکره الاولیا دارد، به نحوی است که تردید در مذهب او را از بین می برد و جایی برای تأویل باقی نمی گذارد. با این حال نسبت به خاندان اهل بیت خصوصاً مولی الموحدین علی بن ابیطالب )ع( اخلاص و ارادتی توأم با صدق نیت و حسن اعتقاد دارد و همین اخلاص و ارادت او سبب شده است تا قاضی نورالله شوشتری به اشعار او تمسک جوید و او را در زمره شیعیان بداند.

عطار را بر هر مذهبی که بدانیم باید او را مردی مخلص و مؤمن، خداشناس و خداترس، زاهد، عاشق، سالک و واصل دانست.

ویژگی سخن عطار

عطار یکی از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام آور تاریخ ادبیات ایران است . سخن او ساده و گیراست . او برای بیان مقاصد عرفانی خود بهترین راه را که همان آوردن کلام ساده و بی پیرایه و خالی از هرگونه آرایش است انتخاب کرده او اگر چه در ظاهر کلام و سخن خود آن وسعت اطلاع و استحکام سخن استادانی هم چون سنایی را ندارد ولی آن گفتار ساده که از سوختگی دلی هم چون او باعث شده که خواننده را مجذوب نماید و همچنین کمک گرفتن او از تمثیلات و بیان داستان ها و حکایات مختلف یکی دیگر از جاذبه های آثار او می باشد و او سرمشق عرفای نامی بعد از خود همچون مولوی و جامی قرار گرفته و آن دو نیز به مدح و ثنای این مرشد بزرگ پرداخته اند چنانکه مولوی گفته است :

عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم
.
شیخ عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح و ثنای هیچ امیر و وزیری نگشود .

از میان آثار عطار آنچه که برجستهتر از بقیه به نظر میرسد، منطقالطیر اوست که شیخ بارها در اشعار خود به این کتاب اشاره کرده.

عطار در مثنوی فوق از یک پرنده افسانهیی به نام سیمرغ سخن میگوید. ناگفته نماند که شیخ نام کتاب خود را از قرآن کریم انتخاب کرده است ) و ورث سلیمان داود و قال یا ایها الناس عددنا منطق الطیر و اوتینا من کل شیء ان هذالهوالفضل المبین، آیه 16 سوره نمل).

عطار در این مثنوی طیور امثالی از سالکان راه حق و سیمرغ را مراد آنان یعنی حق تعالی دانسته است. لانه سیمرغ در کوه قاف و بنا به افسانههای ملی و شاهنامه در کوه البرز واقع است. درختی که آشیانه سیمرغ بر آن است طوبی است که در اوستا vispo-pish نامیده میشود. سیمرغ در شاهنامه نیز قدر و منزلت داشته و درواقع زال، پسر سام را در کودکی پرورش داده و رستم را در جنگ با اسفندیار به پیروزی میرساند. عطار در داستان زیبای خود،

سالکان راه را از هفت وادی خطر میگذراند که بهنوعی شباهتهایی به هفت خوان رستم نیز دارد. گرچه فردوسی در شاهنامه از بعد حماسی و عطار از بعد عرفانی این مراحل را میشناساند. هدهد پرندهای داناست که مرغان دیگر او را به رهبری خود پذیرفتهاند و او به عنوان راهنما وظیفه رساندن مرغان را به کوه قاف و دیدار سیمرغ به عهده دارد. چون هدهد دشواریها و سختیهای راه را بر مرغان میشمارد، بیشتر پرندگان هر یک به عذر و بهانهای ترک سفر میکنند. هدهد برای آنان هفت وادی را شرح میدهد که باید از هفت دره خطر بگذرند تا به مطلوب برسند. عطار هفت وادی را در ابیات ذیل چنین بیان میکند:

هست وادی طلب آغاز کار
وادی عشق است از آن پس بر کنار
بر سیم وادیست آن از معرفت
هست چهارم وادی استغناصفت
هفتمین وادی فقر است و فنا
بعد از آن راه و روش نبود ترا

در طول این هفته وادی مرغان بسیاری که طالب سیمرغ حقیقت بودند خستهجان و سوختهدل از طی طریق باز میمانند یا به هلاکت میرسند و درنهایت فقط سی مرغ جان به سلامت میبرند و به کعبه مقصود میرسند و چون در جمع مینگرند بیش از سیمرغ نمییابند پس درمییابند که به حقیقت سیمرغ خود ایشانند. عطار در کتاب منطقالطیر خود پس از ستایش خدا و نعت پیغمبر و مناقب خلفای راشدین وارد اصل داستان میشود

و طی چهل و پنج گفتار داستان چگونگی سفر پررنج پرندگان را شرح میدهد. در افسانههاست که اگر کسی استخوان یا پر سیمرغ را همراه داشته باشد، همواره نزد دیگران گرامی و بزرگ بوده و از فر ایزدی برخوردار میشود. ناگفته نماند در مقابل سیمرغ خجسته اهورایی، سیمرغ دیگری نیز در شاهنامه وجود دارد که اسفندیار پسر گشتاسب او را در پنجمین خوان از هفت خوان خود میکشد و البته ارتباطی با سیمرغ قصه رستم ندارد.

سیمرغ در داستانهای ایرانی (شاه مرغان) نامیده میشود و گاه به جای این کلمه، از واژه عنقا نیز استفاده میشود.

همانگونه که اشاره شد در ادبیات اسلامی جای سیمرغ یا عنقا در کوه قاف و در اوستا آشیانه سیمرغ یا ( sen muruv ) سین مورو بر درخت هروسیپ تخمه است و آن درختی است که هرگاه سیمرغ از آن برخیزد هزار شاخه از آن بروید و چون بر آن نشیند هزار شاخه از آن بشکند و تخمهایش پراکنده شود. مرغ دیگری به نام چمروش تخمههایی را که از درخت فرو ریخته گردآورده و به جایی میبرد که از آنجا فرشته تشتر باران آب بر میگیرد

و انواع و اقسام تخمهها را با قطرات باران فرو میریزد و انواع گیاه میروید. گروهی از محققان کلمه سئنه را در اوستا به شاهین و عقاب ترجمه کردهاند، اصطلاح قاف نیز در کیهانشناسی اسلام عبارت از نام کوهی است که دور تا دور جهان را احاطه کرده است. در اوستا hera – brezaiti خوانده میشود که در پهلوی harborz و در فارسی البرز نامیده میشود.

چنان که در اوستا آمده است سیمرغ مرغی است فراخبال که به هنگام پرواز بالهایش پهنای کوه را قرار میگیرد.نام سیمرغ در سانسکریت cyeno سینا به معنای شاهین است و با کلمه شاهین فارسی از یک ریشه است و شاید کلمه ارمنی cin و در یونانی کلمه iktinoz با این واژه ارتباط داشته باشد. در فرهنگهای فارسی ازجمله فرهنگ عمید و نیز در اشعار بعضی متقدمان گاهی سیرنگ نیز به جای سیمرغ به کار رفته است. در فرهنگ انجمن آرا در معنای این لفظ آمده است.

سیرنگ بر وزن بیرنگ به معنای سیمرغ نام حکیمی بزرگ بوده و در میان عوام مشهور است که مرغی بزرگ بوده در کوه قاف که با مردم آمیزش نداشته و زال را تربیت کرده و آموزگار و حامی رستم بوده است. شاید منظور فردوسی از دریای سیرنگ هم در بیت از آن جایگه بازگشتن نمود که نزدیک دریای سیرنگ بود همان دریای مازندران باشد که برخی دریای فراخکرت اوستا را با آن یکی دانستهاند . نام سیندخت هم که در شاهنامه آمده است

( زن سهراب پادشاه کابل و مادر رودابه) شاید از لفظ سئنه اوستایی گرفته شده باشد. نیز داستان دیگری که در منطقالطیر عطار به آن اشاره دارد و از دلآویزترین داستانهای کتاب میباشد، داستان شیخ صنعان است. قهرمان قصه پیری است بهنام شیخ صنعان که پس از سالهای دراز عبادت و اعتکاف در کعبه و رسیدن به مقام کشف و شهود و داشتن چهارصد مرید سالک،

شبی خواب میبیند که بتی را در روم سجده میکند، برای تعبیر خواب خویش به همراه سالکان عازم روم میشود و در آنجا به دختری ترسا دل میبندد و دل از بند شریعت و طریقت برمیگسلد و این بار به جای خانه کعبه معتکف کوی یار میشود. دختر ترسا که از حال شیخ با خبر میشود از او میخواهد که چهار کار اختیار کند.؛سجده بر بت آورد، قرآن بسوزد، خمر بنوشد و به دیر بنشیند و دیده از ایمان خود بدوزد، شیخ خمر مینوشد و از سر مستی آن سه کار دیگر را نیز انجام میدهد؛

به گونهای که سایر یاران از وی دلچرکین شده و بازمیگردند. از آنجا که شیخ سیم و زری برای کابین دختر نداشته قرار میگذارند به مدت یک سال به رایگان برای او خوکبانی کند. شیخ در عشق دختر رسوای خاص و عام میشود و خبر رسوایی او به مریدانش میرسد. یکی از مریدان شیخ که هنگام عزیمت او به روم غایب بود، چون از ماجرای او آگاه میشود، مریدان دیگر را سرزنش میکند

که چرا شیخ خود را در روم تنها گذاشتید و رسم وفاداری را به جا نیاوردید. پس با گروهی از مریدان عازم روم میشود و همگی چهل شبانه روز معتکف نشسته و به ناله و زاری میپردازند؛ تا خداوند دری از رحمت بگشاید و شیخ را ببخشد و او را از گمراهی نجات دهد. پس از چهل شب آن مرید پاکباز حضرت محمد مصطفی (ص) را به خواب میبیند که حضرت به او میگوید من غبار ظلمت را به شبنم شفاعت فرو نشاندم. مرید چون بیدار میشود، نزد شیخ میرود و میبیند که حجاب ظلالت از برابر شیخ کنار رفته و دیگرباره نور معرفت جایگزین آن شده است.

در این داستان دختر ترسا هم بعد از آن بر اثر خوابی که میبیند مسلمان شده و اسلام را قبول میکند و پس از مسلمان شدن از گناه پاک شده و جان به جان آفرین میسپرد. قصه شیخ صنعان با روایتهای دیگر و به زبانهای دیگر نیز نقل شده است؛ ازجمله حکایتهایی به زبان ترکی و کردی با تفاوتهایی نه چندان زیاد قبل از عطار نقل شده که بعید نیست عطار با استفاده از الهامات شاعرانه داستان را به زیباترین شکل ممکن و در قالب مثنوی سروده باشد. برخی مآخذ شیخ عطار را در نظم قصه شیخ صنعان، رساله تحفهالملوک منسوب به غزالی میدانند.

جالب است یادآور شود که به جز عطار، دیگران نیز منطقالطیرها و رسالهالطیرهایی داشتهاند که به چند مورد ذیلا اشاره میشود:
رسالهالطیر ابوعلی سینا که بیشتر بار فلسفی داشته و شیخ شهابالدین سهروردی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

رسالهالطیر غزالی: ابوحامد محمد بن محمد الغزالی آن را نوشته و شیخ محیالدین صبری الکردی الکانیمشکانی در کتاب مجموعهالرسایل در سال 1327 هجری در مصر به طبع رسانده است.
رساله عقل سرخ: رسالهای فارسی است منسوب به حکیم شهابالدین یحیی بن حبش سهروردی.

اتلعزیه الغریبه: رسالهای به زبان عربی از شیخ شهابالدین یحیی بن حبش سهروردی که بسیار مانند رسالهالطیر ابن سیناست و در آن به حدیث نفس و احوال متعلق به آن اشاره شده است.
لسانالطیر امیر علیشیر ندایی: از این رساله فقط در کشف الظنون حاج خلیفه یاد شده و معلوم نیست که نسخهای از آن وجود دارد یا نه؟

رسالهالطیر بیهقی: نوشته ابوالحسن علی بن زید بیهقی صاحب کتاب تاریخ بیهق این رساله شرحی بر رسالهالطیر ابن سینا بوده است.
باید دانست در قرن پنجم پیش از میلاد نیز اریستوفانس aristophnes کمدینویس معروف یونانی نمایشنامهای به نام مرغان نوشته که موضوع آن سفر کردن اهالی شهر آینه است با مرغان به پیشوایی هدهد برای بنای یک شهر.

منطقالطیر خاقانی: در قالب قصیده و توسط خاقانی شروانی ستوفی در 592 سروده شده است.
منطقالطیرهای دیگر: پس از عطار منطقالطیرهای دیگری نوشته شده ازجمله:
منطقالطیر باراده الخیر تالیف زینالدین عمر بن مظفربن الوردی.

منطقالطیر تالیف شهابالدین احمد بن یحیی بن ابی حجله التلسمانی متونی به سال 777
مختصر منطق الطیرو شرح بر آن: حاج خلیفه در کشف الظنون از کتابی به نام اختیار منطقالطیر از شیخ سید علی همدانی نام میبرد.

ترجمههای منطقالطیر :
پنچهی باچها: ترجمه جدی از شعرای هندوستان که به زبان اردو ترجمه شده است.
گارسن دو تاسی garcin de tossy ترجمه منطقالطیر را به زبان فرانسه انجام داده است.
ادوارد فیتز جرالد edvard fitzgerald شاعر انگلیسی خلاصه منطقالطیر را در نوعی سجع موزون به زبان انگلیسی به نظم آورده است.

غلام محمد عبید – شیخ هندی که 1170 بیت از منطقالطیر عطار را به انگلیسی ترجمه کرده است.
بارون اریک هرملین baron erik hermlelin ترجمه کتاب را از فرانسه به سوئدی انجام داده است و ;

معرفی آثار عطار

فهرست دقیقی از آثار عطار در دست نیست. تعداد کتاب هایی را که به او نسبت داده اند، از صد جلد متجاوز است. در پر گویی عطار حرفی نیست. خود او هم به این نکته اشاره داد:
ز هر در گفتم و بسیار گفتم / چو زیر چنگ شعری راز گفتم

کسی کو چون منی را عیب جویست / همین گوید که او بسیار گویست
اما انتساب مجموعه ای صد جلدی به او هم چندان درست نمی نماید. خود او در خسرو نامه از هفت اثر یاد کرده و به قصاید و غزلیات و قطعات سروده شده خود هم اشاره دارد. بنابراین آثار مسلم عطار را می توان از این قرار دانست:
1ـ مصیبت نامه، 2ـ الهی نامه، 3ـ اسرار نامه، 4ـ مختار نامه، 5ـ مقامات طیور)منطق الطیر(، 6ـ خسرو نامه، 7ـ جواهر نامه، 8ـ شرح القلب، 9ـ دیوان قصاید و غزلیات.

و چون کتاب منثور تذکره الاولیا را هم بر این مجموعه بیفزاییم تعداد آثار مسلم او به ده کتاب بالغ می گردد. با این حال نمی توان همه آثار را یکدست دانست. از این رو منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه و اسرار نامه در یک سطح می باشند و گوینده او بی شک عطار است. اما آثاری مانند خسرو نامه، جواهر الذات همچنین اشتر نامه هم از جهت مضمون و هم از لحاظ شیوه بیان،

به سخن گوینده الهی نامه و منطق الطیر نمی رسد و در صحت انتساب آنها به عطار جای تأمل است. چنانکه مظهر العجایب، لسان الغیب، کنز الاسرار، مفتاح الفتوح و وصیت نامه، بی شک مدتها بعد از روزگار عطار به وصف آمده اند و آثاری مانند هیلاج نامه، منصور نامه، خیاط نامه، وصلت نامه و بیسرنامه بی گمان مجعول است و نمی توان آنها را در شمار سخنان عطار آورد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری فایل ورد (word) دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

توجه : به همراه پروژه فایل اکسل (Excel) مربوطه ارسال خواهد شد

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری فایل ورد (word)

  -مقدمه در باره کارخانه ماشین دارو
  1- مقدمه در باره  MSA 
  2- 1اهداف تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری خطی
  2- روال انجام MSA طبق نظر ساپکو 
  3-ابزار اندازه گیری انتخابی و علت انتخاب آن
  4- تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری با مشخصه کمی:
   1-4 ) تمایل
   6- توانایی اندازه گیری ابزار
  1-6) تجزیه و تحلیل شاخص های ثبات وcg & cgk در مورد کولیس Q-1
   2-6) تجزیه و تحلیل شاخص های ثبات وcg & cgk در مورد کولیس Q-2
  7- ثبات
  1 -7) تجزیه و تحلیل های مربوط به نمودار X & R  در مورد کولیس Q-1 
  2 -7) تجزیه و تحلیل های مربوط به نمودار X & R  در مورد میکرومترMIC - 1
   3 -7) تجزیه و تحلیل های مربوط به نمودار X & R  در مورد کولیس Q-2 
   4-7)جاری کردن نمودارX & R  
    8- تکرار پذیری
   10- تکثیر پذیری
   11- شاخص R&R
12- نوسان های قطعه به قطعه یا PV                           
13- قدرت تفکیک سیستم اندازه گیری
1-13) خطی بودن
2-13) نتایج بدست آمده از جدول محاسبات مربوط به Q-1
3-13) نتایج بدست آمده از جدول محاسبات مربوط به Q-2
14- اندازه گیری قابلیت بازرسی داده های وصفی
15- نتیجه گیری


1-1)نقش تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری و تفاوت آن با کالیبراسیون :
در گذشته برای تعیین کیفیت وسایل اندازه گیری ، از کالیبیراسیون استفاده می شد. در کالیبراسیون ، ابزار اندازه گیری به تنهایی و در شرایطی ایده آل ، مثلا در یک اتاق اندازه گیری ، با پرسنل آموزش دیده ، قطعات استاندارد و دستور العمل استاندارد مورد بررسی قرار می گرفت.
کالیبراسیون برای تعیین توانایی سیستم اندازه گری در شرایط واقعی ناتوان است. این در حالی است که در msa می توان کارایی سیستم اندازه گیری را در شرایط زیر تعیین کرد:
•    وقتی بازار اندزه گیر ی یا گیج در محل واقعی استفاده می شود .
•    وقتی ابزار توسط چندین اپراتور مورد  استفاده قرار می گیرد .
•    وقتی قطعات تولیدی واقعی اندازه گیری می شوند .
•    وقتی از ابزار در شرایط محیطی متغییر استفاده می شود.
•    وقتی از ابزار به صورت متوالی و مداوم استفاده می شود.
بنا بر این کالیبراسیون به تنهایی کافی نیست و برای کنترل صحت و میزان تغییرات وسایل اندازه گیری تحت شرایط واقعی ، به روشهای دیگری نیازمندیم.
در سال 1987 جنرال موتورز اولین شرکتی بود که راهنمایی برای این موضوع تهییه کرد . شرکت فورد نیز در سال 1989 راهنمایی دیگری برای این موضوع ارائه داد.

 2-1) خطا های سیستم اندازه گیری :
به هنگام اندازه گیری خروجی فرایند ها ، همیشه پراکندگی مشاهده می شود . این پراکندگی ، ناشی از دومنبع زیر است:
1- فرایند تولید : بخاطر وجود تغییرات فرایند تولید ، اندازه های قطعات تولید شده با هم متفاوت است .
2- سیستم اندازه گیری: روشهای مختلف اندازه گیری و نقص هایی که در سیستمهای اندازه گیری وجود دارد باعث می شود در اندازه گیری های مکرر یک قطعه ، نتایج یکسانی بدست نیاید.
بطور کلی، رابطه بین این پراکندگی ها به صورت رابطه زیر قابل بیان است :

پراکندگی ناشی از سیستم اندازه گیر ی+ پراکندگی ناشی از فرایند تولید = کل پراکندگی مشاهده شده

در شکل زیر نمودار علت و معلول خطا های سیستم اندازه گیر ی رسم شده است:

خطاهای سیستم اندازه گیری ،ناشی از تغییر در میانگین و پراکندگی توزیع احتمال است. بنا بر این خطاها را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
•    صحت ( خطاهای مربوط به میانگین ).
•    دقت ( خطاهای مربوط به پراکندگی ).

1-    صحت : تفاوت بین میانگین اندازه های بدست آمده و اندازه واقعی قطعه را نشان می دهد .هر چه این تفاوت کمتر باشد، سیستم اندازه گیری صحت متناسب تری خواهد داشت و میانگین توزیع احتمال اندازه گیری بر اندازه واقعی منطبق خواهد شد.
2-    دقت : نشان دهنده میزان پراکندگی است که در اندازه گیریهای مکرر یک قطعه بدست می آید . هر چه این پراکندگی کمتر باشد دقت سیستم اندازه گیری بیشتر خواهد بود، به این معنا که پراکندگی توزیع احتمال آن کمتر خواهد شد.

الف ) تکرار پذیری:
 تکرار پذیری برابر است با پراکندگی ناشی از سیستم اندازه گیری در هنگامی که یک قطعه با استفاده از یک ابزار به طور مکرر اندازه گیری می شود. در واقع تکرار پذیر یشاخصی است که توانایی یا نا توانی سیستم را در دستیابی به نتیجه ای یکسان در اندازه گیری های متوالی نشان می دهد. اگر سیستم اندازه گیری،قابلیت تکرار پذیری داشته باشد،در اندازه های به دست آمده از یک قطعه پراکندگی زیادی وجود نخواهد داشت.  ب ) تکثیر پذیری:
تکثیر پذیری برابر است با پراکندگی ناشی از تغییر هر یک از عوامل مؤثر درسیستم اندازه گیری (مانند اپراتور ، روش، ابزار و ...) که در اندازه گیری های مکرر بدست می آید. انجام بررسی های معمول درتکثیر پذیری که در آنها ، اپراتور ها به عنوان عامل تکثیر پذیری تلقی می شوندبه گونه ای است که دو یا چند اپراتور همان قطعه را با استفاده از یک ابزار اندازه گیری می کنند .

2-اهداف تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری :

اجرای تجزیه و تحلیل های سیستم اندازه گیری مشخص می کند که آیا نتایج بدست آمده از یک سیستنم اندازه گیری ، قابل قبول ، حاشیه ای ، یا غیر غابل قبول است . از این روش می توان در هر یک از موارد زیر استفاده نمود :
1- ارزیابی وسایل اندازه گیری جدید و موجود .
2- مقایسه ابزار اندازه گیری در حالت های مختلف قبل و بعد از تعمیر یا تنظیم .
3- مقایسه روشهای اندازه گیری بازرسی پیمانکاران فرعی با روش اندازه گیری و بازرسی مواد ورودی .
4- ایجاد مبنایی برای مقایسه یک ابزار اندازه گیری با ابزار اندازه گیری دیگر .
5- تدوین دستور العمل برای ارزیابی ابزار های اندازه گیری جهت صحت مقادیر قابلیت و توانایی فرایندهای تولید.
6- تعیین توانیی سیستم اندازه گیری .
7- ایجاد مبنایی برای تعیین زمانهای کالیبراسیون ابزار اندازه گیری .

3- ابزار اندازه گیری انتخابی و علت انتخاب :
همانطور که می دانید در هر شرکت و سازمانی ابزار های اندازه گیری فراوان و متفاوتی وجود دارد که از هر یک جهت براوردن مقاصد خاصی استفاده می شود مانند : گیج ها ، میکرومتر ها ، کولیس ها ، فیکسچر ها و .... .
شرکت ماشین دارو نیز از قاعده کلی فوق مستثنا نبوده لذا وسایل اندازه گیری گوناگونی در طول خطوط تولید آن موجود می باشدکه در انجام این پروژه چند وسیله مهم انتخاب شده است . علت انتخاب این ابزار ها را می توان در عوامل زیر جستجو نمود:
1- مناطقی از قطعه تولیدی که  بسیار حساس بوده ( بحرانی) و لذا باید از سیستم اندازه گیری بسیار قوی برخودار باشد.
2- ابزارآلات قسمت کنترل  نهایی که در آنجا کنترل و بازرسی نهایی روی قطعات صورت می گیرد .
3- در انتخاب ابزار آلات سعی شده تا از هر قسم ابزار یک نمونه انتخاب شود تا مبنایی برای تجزیه و تحلیل های آینده باشد.
ابزار های اندازه گیری انتخابی  عبارتند از :
1- کولیس ساعت دار در خط تولید مخزن ذخیره دارو با کد  Q - 1    
2- میکرومتر معمولی یک صدم میلیمتر  با کد        MIC - 2
3-کولیس ساعت دار در خط تولید مخلوط کن (بلندر)  با کد  Q -2   

کد های فوق هیچ مبنایی ندارد و صرفا توسط اینجانب برای تکمیل فرمها نوشته شده است.

4- تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری با مشخصه کمی :

1-4) تمایل:
تمایل عبارتست از تفاوت بین میانگین ارقام جمع آوری شده و ارزش واقعی آنچه که اندازه گیری می شود .
برای تعیین میزان تمایل سیستم اندازه گیری باید مراحل زیر را انجام داد:
1- قطعه ای را که اندازه یکی از مشخصه ها ی آن را بطور دقیق می دانیم به عنوان قطعه مبنا انتخاب می کنیم و آنرا XR) ( می نامیم.
2- قطعه مورد نظر توسط اپراتور یا ارزیاب ماهر با وسیله اندازه گیری مورد نظر 10 مرتبه متوالی اندازه گیری و ارقام حاصله را ثبت می کنیم .
3- میانگین 10 اندازه بدست آمده را بدست آورده آنرا از مقدار قطعه مبنا کم می کنیم مقدار حاصله برابر تمایل ابزار خواهد بود.

مقادیر تمایل برای سه ابزار مورد بررسی در جداول صفحات  بعد (جداول CG &CGK )آمده است .

5- توانایی ابزار اندازه گیری :
با محاسبه شاخص های توانایی ابزار اندازه گیری ، می توان تغییرات ذاتی هر وسیله اندازه گیری را بررسی کرد. بااستفاده از شاخص های cg & cgk  می توان تکرار پذیری و تمایل یک ابزار را بطور همزمان بررسی کرد.
Cg & cgk  همانند شاخصهای cp & cpk تفسیر می شوند.

6) مراحل محاسبه شاخص های توانایی ابزار اندازه گیری :

1- ابتدا یک قطعه مرجع راکه با عدد اسمی نقشه و پارامتر مورد بررسی منطبق است انتخاب می شود . اندازه این قطعه در طول ارزیابی تغییر نمی کند .
2- قطعه مرجع( که می تواند از صفحات راپرتر نیز درست شده باشد ) 50 مرتبه توسط اپراتور اندازه گیر ی می شود.  پس از هر بار اندازه گیر ی باید قطعه مرجع را روی زمبن گذاشته و سپس آنرا دوباره بردارید ( این عمل سبب می شود تا دو فک کولیس به هم بچسبد و از خطای احتمالی جلوگیری می شود ) .

3- مقادیر x g & sg  را برای اندازه ها محاسبه کنید:

پس از بدست اوردن مقادیر فوق میتوان شاخص خای cg & cgk  را بر اساس فرمولهای زیر محاسبه کرد:

که این دو شاخص مطابق روال ساپکو باید بزرگتر مساوی یک باشند.

1- 6) تجزیه و تحلیل شاخص های ثبات و cg &cgk در مورد کولیس  Q - 1   :

در مورد کولیس Q-1  با توجه به مقدار تمایل یعنی-0.016  می توان دریافت که  تمایل (خطا ) این کولیس به طور متوسط برابر -0.016 می باشد و باتوجه به اینکه در محاسبات Cg &cgk   از حدود تلرانس استفاده شد میزان های بدست آمده باید بالای 1 می شد که این هدف در جدول صفحه قبل به چشم می خورد :
Cg= 1.1885766>1
Cgk=1.05634    >1
    بنابر این موضوع میتوان نتیجه گرفت که سیستم اندازه گیری کولیس Q-1 در این مرحله یعنی مرحله ابتدایی مناسب تشخیص داده شد.
2- 6) تجزیه و تحلیل شاخص های ثبات و cg &cgk در مورد کولیس  Q - 2   :

در مورد کولیس Q-1  با توجه به مقدار تمایل یعنی 0.006  می توان دریافت که  تمایل (خطا ) این کولیس به طور متوسط برابر 0.006 می باشد و باتوجه به اینکه در محاسبات Cg &cgk   از حدود تلرانس استفاده شد میزان های بدست آمده باید بالای 1 می شد که این هدف در جدول صفحه قبل به چشم می خورد :
Cg= 1.0922983>1
Cgk=1.4327969    >1
    بنابر این موضوع میتوان نتیجه گرفت که سیستم اندازه گیری کولیس Q-2 در این مرحله یعنی مرحله ابتدایی مناسب تشخیص داده شد.


2- 6) تجزیه و تحلیل شاخص های ثبات و cg &cgk در مورد میکرومتر  mic1   :

در مورد میکرومتر  mic1     با توجه به مقدار تمایل یعنی 0.1378  می توان دریافت که  تمایل (خطا ) این کولیس به طور متوسط برابر 0.1378 می باشد و باتوجه به اینکه در محاسبات Cg &cgk   از حدود تلرانس استفاده شد میزان های بدست آمده باید بالای 1 می شد که این هدف در جدول صفحه قبل به چشم می خورد :
Cg= 0.9587659<1
Cgk=1.2766557    >1
    بنابر این موضوع میتوان نتیجه گرفت که سیستم اندازه گیری میکرومتر mic1 در این مرحله یعنی مرحله ابتدایی مناسب تشخیص داده نمی شودزیرا شاخص cg کوچکتر از یک شد و قاعدتا دیگر نباید از این وسیله ( تا قبل از کالیبراسیون) در اندازه گیری استفاده کرد .

7- ثبات :

اندازه گیری یک فرایند است و طبعا پایداری آن همانند هر فرایند دیگری باید در طول زمان ، تحت مراقبت و کنترل قرار گیرد. بررسی پایداری فرایند اندازه گیری که بر اساس دو مشخصه مهم آن یعنی صحت و دقت مورد بررسی قرار می گیرد ، تحت عنوان ثبات مطرح می شود.
بنابر این هر گاه با گذشت زمان دقت و صحت یک فرایند اندازه گیری تغییر نکند ، می توان گفت : فرایند از ثبات نسبی بر خوردار است .
پس در هر فرایند اندازه گیری تغییرات صحت و دقت باید همواره مورد کنترل قرار گیرد. برای بررسی ثبات سیستم های اندازه گیری از نمودار های کنترل X & R   استفاده می شود.
1-7 ) روش بررسی ثبات
برای بررسی ثبات یک فرایند ابتدا باید یک قطعه مرجع را که اندازه آن مورد بررسی است انتخاب کرده و آنرا در فواصل زمانی مختلف مورد بررسی قرار داد . پس از انتخاب قطعه در هر بار بررسی یک اپراتور ، قطعه 5 بار مورد اندازه گیری واقع می شود و پس از 25 بار بررسی نمودار X &R   را می توان برای آن ایتم رسم نمود و  در ادامه آنرا تجزیه و تحلیل نمود.
1-7 )تجزیه و تحلیل مربوط به نمودار x & R  در مورد کولیس Q-1 :
در ابتدا با توجه به نمودار اولیه X &R ‌ نمونه گرفته شده رد شد (زیرا هفت نقطعه آن بالای نمودار واقع شده بود که نشان دهنده تحت کنترل نبودن داده ها بود  که پس از بررسی علت آنها تصادفی تشخیص داده شدبنابر ین اقدام اصلاحی داده نشد. )سپس مجددا نمونه گیری شد که این نمونه ها در نمودار های صفحه پیش آمد که این نمودار تحت کنترل بودن نمونه ها را نشان می دهد .  مطابق نمودار داده ها تقریبا حالت نرمال دارند و چولگی در نمودار دیده نمی شود.

2-7) تجزیه و تحلیل مربوط به نمودار x & R  در مورد میکرومتر MIC -2 :
 در مورد این ابزار نمودار تحت کنترل بودن داده ها را نشان می دهد ولی نمودار چولگی به سمت راست دارد و نیز بصورت نسبی نرمال است .
    3-7)تجزیه و تحلیل مربوط به نمودار x & R  در مورد کولیس Q-2 :
 در مورد این ابزار نمودار تحت کنترل بودن داده ها را نشان می دهد و نمودار حالت نرمال را دارد .
      در صفحات بعد نمودار های X &R    را برای دو وسیله مورد بررسی مشاهده می              نمایید.

4-7) جاری کردن نمودار X & R :
 پس از بدست  آوردن نمودار ثبات برای هر وسیله اندازه گیری جهت تحت نظر داشتن عملکرد دایمی آن لازم است تا از نمودار روند استفاده شود بدین صورت که نموداری مطابق نمودار صفحه بعد به اپراتور های مسئول ابزار داده می شود و این اپراتور ها موظفند تا در هر پریود مشخص شده قطعه مورد نظر را 5 بار اندازه بگیرند تا داده ها  در نمودار محاسبه و ثبت شوند .
نمونه ای از این فرمها را در صفحه بعد مشاهده می کنیم.
8- تکرار پذیری:
تکرار پذیی عبارتست ا ز پراکندگی ناشی از سیستم به هنگام اندازه گیری مکررقطعات .
در واقع تکرار پذیری شاخصی است که توانایی یا نا توانی سیسم اندازه گیری را برای دستیابی به نتیجه ای یکسان در اندازه گیری های مکرر نشان می دهد. ( پس د رتکرار پذیری تمامی عوامل اندزه گیری مانند اپراتور و ابزار اندازه گیری و شرایط محیطی ثابت است و قطعات تولیدی را تغییر می دهیم .

1-8) مراحل محاسبه تکرار پذیری :
1- برای محاسبه تکرار پذیری باید 10 قطعه را طوری انتخاب نمود که کل محدوده تولید را پوشش دهند و سپس هر کدام از قطعات را 5 مرتبه توسط اپراتور اندازه گیری نمود.
2- لازم است قبل از انجام محاسبات برای 10 قطعه مورد نظرنمودار دامنه مربوط به این قطعات را رسم نمود تا از تحت کنترل بودن آنها اطمینان حاصل شود .
3- خطای تکرار پذیری را می توان از رابطه زیر محاسبه نمود :

که در این رابطه R مقدار خط مرکزی نمودار دامنه است و مقدار d ا ز جداول کتب کنترل کیفیت بدست می آید .

در صفحات بعد ابتدا تعاریف مربوط به تکثیر پذیری را مشاهده می کنید و سپس محاسبات مربوط به آندو شاخص را...

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد ایران در ایینه جشن های باستان فایل ورد (word) دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ایران در ایینه جشن های باستان فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ایران در ایینه جشن های باستان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ایران در ایینه جشن های باستان فایل ورد (word) :

ایران در ایینه جشن های باستان

مقدمه:
روزی که معلم موضوعاتی داد و گفت باید تحقیقی ارائه دهید من با توجه به علاقه به ایران عزیز، وطنم، بر آن شرح تا در این رابطه مقاله ای جمع آوری کنم پس گشتم و مطالبی در این باره یافتم که تا حدودی توانست به سوال های درون ذهنم پاسخی دهد و نیز اطلاعات خودم را افزایش دهد.
همچنین جا دارد از دبیر محترممان استاد کاظمی تشکر کنم که دریچه ای به روی تحقیق و پژوهش در ذهن ما باز کردند.

تحقیقی که اکنون پیش روی شماست مطالبی است در مورد جشن های ایران باستان البته بیشتر سعی بر آن شد تا افکار و عقاید مردم و آداب و رسوم آنان توضیح داده شود و همچنین راجع پیرایش جشن ها و نیز مراسمی که در آن انجام می شده و انگیزه های آنان.

جشن های سالیانه عهد ساسانیان عموما دارای صورت دهقانی و روستایی بوده و در اصل با امور کشاورزی بستگی داشته است. چون این رسمی ساسانیان این اعیاد را پذیرفته بود، هنگام جشن از یک طرف دیگر تشریفات و اعمال خاصی انجام می شد. مبدا این اعمال اخیر، اعتقاد به سحر و جادو بوده، اما رفته رفته مبدل به مراسم عادی گشته، تفریحات عامه نیز از هر قبیل در آن وارد

شده بود. چنان که رسم عوام الناس است و محققان رسوم عامیانه عامل به خوبی از آن اطلاع دارند، اکثر این جشن های سالیانه را مردمان با یکی از حوادث تاریخ داستانی مربوط می کرده اند. مثلا فلان عید را یادگار فلان واقعه می دانستند، که در عهد جمشید یا فریدون یا پهلوانی داستانی رخ داده بود.
نسل زردشتیان دوازده ماه دارد، که هر یک را نام یکی از ایزدان بزرگ نهاده اند و ترتیب با آن ها از این قرار است:
1- فروردین (فروشی ها) 7- مهر (میثر)

2- اردوهشت (اش و هشت) 8- آبان («آب ها»آناهیتا)
3- خورداد (هورتات) 9- آذر (آتر، آتش)
4- تیر (تشتری) 10- دذو (خالق، اوهرمزد)
5- امرداد (امرتات) 11- وهمن (وهومنه)
6- شهریور (خشترویری) 12- اسپندارمند(اسپنت ارمیتی)
ظاهرا در عید قدیم پیش از ساسانیان، سال از مهرماه شروع می شده و عید مهرگان که جشن پاییزی است، در آن اوقات اول سال به شمار می رفته است، اما از علائمی که در تقویم هست، می توان حدس زد، که در روزگار بعد، وقتی که آغاز سال را در ابتدای فصل بهار قرار دادند، یک سال با ماه دذو(ماه اوهرفرد) شروع شده است.
تاریخ بعضی اعیاد، که بیرونی شرح داده است ما با حوادث طبیعی فصول مربوطه متضاد است و از این جا معلوم می شود چند قسم سال شماری متداول بوده و در حساب افزایش ایام زائده بی نظمی واقع می شده است.

در میان اعیاد، آنکه بیشتر قبول عام داشت، چنان که امروز نیز دارد، نوروز بود که آن را نوگ روز می گفتند. این جشن در آغاز سال بود و در سال دینی بلافاصله بعد از عید فروردیگان می آمد. به موجب روایت دینکرد، هر پادشاهی در این روز فرخنده، رعیت ممالک خویش را قرین شادی و خرمی می کرد و در این عید کسانی که کار
می کرده اند، دست از کار کشیده، به استراحت و شادمانی می پرداخته اند. نوروز عید بهاری است و آثاری از گموک، که جشن با عیان بابلیان بود، در آن باقی است در این روز قانیات های وصول شده را به حضور شاه عرضه می داشتند و شاه به عزل و نصب حکام می پرداخت و نیز در نوروز سکه نو می زدند و آتشکده ها را پاک و طاهر

می کردند و امثال این;
عید نوروز 6 روز متوالی دوام داشت و در این شش روز سلاطین ساسانی با رعام می دادند و نجبای بزرگ و اعضای خاندان خود را به ترتیب منظم می پذیرفتد که به حضار عیدی می دادند. روز ششم عید را سلاطین برای خود و محرومان جشن می گرفتند.(1)
روز ششم فروردین(خورداد فروردین ماه) روز تولد و نیز به پیامبری رسیدن دشورزتشت است. این روز که نزد مقام زرتشتیان عزیز و محترم است، در هر منطقه با مراسم ویژه خود تا امروز برگزار می شود.
در شهرلرکان، بیش از غروب آفتاب، همگی در«شاه ور هرام ایزد» گردهم می آمدند. هر کس زیباترین لباس خود را می پوشید. کودکان حتی لباس عید خود را نگه می داشتند، تا حد این روز، به تن کنند. با حضور موبد و اوستا خوانی، مراسم شروع می شد. بر سر سفره مقابل موبد، گل و شمشاد و عکس اشور زرتشت حتما وجود داشت.

نقل و شیرینی می گرداندند، رئیس انجمن زرتشتیان، خیرمقدم و تبریک سال نو و جشن ششم فروردین را می گفت و پس از آن اجرائی سرودها و نمایش های سنتی و مذهبی، شعرخوانی و موسیقی و; در این جشن مسلمانان نیز می توانستند حضور پیدا کنند و پس از آن مراسم خیرات آش و سیرو و دید و بازدید یکدیگر.
در شب جشن ششم فروردین که به نام شب«هوزه رو- havzaru» خوانده می شد، تمام زرتشتیان در آتشکده جمع می شدند. کوزه سبزی را که قبلا هر کس در آن چیزی انداخت بود، می آوردند و دختر نابالغی می نشست و به ترتیب، اشیا را از کوزه بیرون

می آورد، حاضرین برای هر شی شعری می خواندند و صاحب شعر سی آن شعر را جواب نیت خود می گرفت.
سپس ظرف مسی بزرگی را می آوردند و دستمال ابریشمی سبز رنگ بزرگی روی آن می گستراندند و هر کس که نیتش خوانده می شد، مخفیانه از زیر دستمال، پولی در ظرف می انداخت، کسی که مسئول گرداندن ظرف بود، این پول ها را به فقرا می داد، ولی از آن چه که

معمولا کسی نبود که محتاج صدقه باشد، این پول صرف سفید کردن ظروف مسی آتشکده می شده.(1) فی الواقع در روز اول و روز ششم نوروز، همه قسم مراسم متداوله ملی ابرا می شد. در روز اول مردم صبح بسیار زود برخاسته به کنار نهرها و قنات ها رفته، شستشو می کردند و به یکدیگر آب می پاشیدند و شیرینی تعارف می کردند. صبح پیش از آن که کلامی ادا کنند، شکر می خوردند یا سه مرتبه عسل می لیسیدند. و برای حفظ بدن از ناخوشی ها و بدبختی ها روغن به تن می مالیدند و خود را با سه قطعه موم دود
می دادند.(2)

اما در کتاب جشن های آب درباره روز ششم فروردین نوشته اند:
“روز ششم این ماه، نوروز بزرگ است که نزد ایرانیان عید بزرگی است و گویند خداوند در این روز از آفرینش جهان آسوده شد، زیرا این روز، آخر روزهای شش گانه است.”
در این روز خداوند مشتری را بیافرید و فرخنده ترین ساعت های آن روز با ساعات مشتری است. زرتشتیان می گویند که در این روز، زرتشت توفیق یافت با خداوند مناجات کند(همپرسه شود) و

کی خسرو به آسمان در این عروج کرد. و در این روز برای ساکنان کره زمین سعادت را قسمت می کنند و از این جاست که ایرانیان این روز را روز اصل چاروز برات نام نهادند و اصحاب نیرنگ ها گفته کند که هر کس در بامداد این روز پیش از آنکه سخن گوید شکر بچشد و با روغن زیتون تن خود را چرب کند، در سراسر سال از انواع بلاها سالم و در امان خواهد ماند.
ایرانیان می گویند: در بامداد این روز بر کوه هوشنگ شخصی صامت و خاموش دیده می ش

ود که یک دستم مرو در دست داشته و ساعتی پیداست و سپس از نظر پنهان می شود و تا سال دیگر آشکار نمی گردد.
بیان مطلب آن است که ابلیس تعیین برکت را از مردم زایل کرده بود به قسمی که هر اندازه خوردنی و آشامیدنی تناول می کردند، سیر نمی شدند. و نیز باد را نمی گذاشت بو زده که سبب روییدن اشجار شود و نزدیک شد که دنیا نابود گردد. پس جم به او خداوند راهنمایی او به قصد خانه ابلیس و پیروان او به سوی جنوب رفت(؟- به سوی شمال) و دیدگاهها در آنجا بماند(سیزده زمستان) تا این سفائله را برطرف کرد. آن گاه مردم از نوبه حاقت اعتدال و برکت و فراوانی رسیدند و از بلا رهایی یا متندوجم در این هنگام به دنیا بازگشت و در چنین روزی مانند آفتاب طالع شد و نور از او می تافت و مردم از طلوع دو آفتاب در یک روز شگفت بردند. در این روز هر چوبی که خشک شده بود سبز شد و مردم گفتند«روز نو» یعنی روزی نوین و هر کس از راه تبرک به این روز، در تشتی جو کاشت. سپس این رسم در میان ایرانیان پایدار ماند که روز نوروز در کنار خانه هفت نوع از غلات در هفت ظرف بکارند و از روییدن این غلات، خوبی و بدی زراعت و محصول سال را حدس بزنند.
در این روز بود که جمشید به اشخاصی که حاضر بودند امر نمود و به آنان که غایب بودند نموشت که دخمه های کهنه را خراب کنند و دخمه های تازه ای بسازند. و این کار در ایران باقی ماند و خداوند را پسندید و پاداشی که ایزد تعالی جمشید را برای این کار داد- این بود که رعایای او را از

پیری و بیماری و حسد و فنا و غم و مصایب دیگر حفظ کرده و هیچ جانوری در مدت پادشاهی جم نمرد تا اینکه خواهر زاده او پیدا شد و جم را بکشت و به کشور او چیره گشت.
چون در دوران جم هیچ جانوری نمرد و به طوری رو به افزونی گذاشتند که فراخنای زمین با همه پهنایی که داشت بدل به تنگنا شد، خداوند آن گاه زمین را سه برابر آن چه بود، بزرگ کرد و ایشانایشان دور کند این کار را تکرار نمایند. نیز گفته اند سبب این که ایرانیان در این روز غسل می کنند این است که این روز به«هروزا» که فرشته آب است تعلق دارد و آب را با این فرشته مناسبی است و از این جاست که مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب بر می خیزند و با آب قنات و حوض خود را می شویند و گاهی نیز آب جاری برخود از راه تبرک و دفع آفات می ریزند. در این روز مردم به یکدیگر آب می پاشند و سبب این کار همان سبب اغتسال است و برخی گفته اند که

علت این است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید و ناگهان بارانی سخت بارید و مردم به این باران تبرک جستند و از این آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همین طور در ایران مرسوم ماند.

نیز گفته اند سبب این که ایرانیان در این روز به هم آب می پاشند این است که چون در زمستان تن آدمی به کثافات آتش از قبیل دود و خاکستر آلوده می شود، این آب را برای تطهیر از آن کثافات به هم می ریزند. و دیگر آن که هوا را لطیف و تازه می کند و
نمی گذارد که در هوا تولید وبا و بیماری شود.(1)
اما سایر اعیاد،ما به ذکر مهمترین آن ها اکتفا می کنیم: در هر ماه روزی که اسمش با نام ماه مطابق می شد ما عید می گرفتند. مثلا روز تیر، که 13 تیرماه بود جشم تیرگان گرفته می شد. در آن روز آب تنی می کردند و گندم و میوه می پختند.(2)

 

عید آذر جشن اول در هفتم شهریور(شهریور روز از شهریورماه) بود. آذرخوش، عید آتش خانه محسوب می شد. در داخل خانه ها، آتش های بزرگ می افروختند و در ستایش خدا و شکر نعم او سعی بلیغ می کردند. مردمان گرد هم فراهم آمده با هم غذا پخته و تفریح می کردند ظاهرا این عید فقط در بعضی نواحی ایران معمول بوده است.
مهرگان ی عید مهر که در 16 مهرماه(روز مهر از ماه مهر) واقع می شد، عیدی بسیار بزرگ به شمار می رفت. در قدیم الایام این عید روز اول سال بود و آثار مبدا سال بودن، در فراهم این جشن هنوز باقی مانده است. عید مهرگان هم مثل عید نوروز، بیانگر حوادثی که در آغاز آفرینش جهان رخ داده و به یاد وقایعی که در تاریخ داستانی مذکور است، وضع شده بود. در این روز پادشاهان ایرانی تاجی بر سر می نهادند که صورت آفتاب مادر میان چزخی گردان، بر آن منقوش بود. هنگام طلوع آفتاب، یکی از سپاهیان، درحیاط قصر سلطنتی ایستاده فریاد می زد:«ای فرشتگان به عالم فرود آیید و شیاطین و بدکاران را بزنید و و از خیادایند!»
در اول عبد آذر ما عید«وهد جشن» یعنی«عید بهار» بود زیرا که در عمر خسروان(یعنی در زمانی که تقدیم ها مختل شده بود) اول آذرماه با آغاز فصل بهار مصادف می شد، در ارضه اسلامی این عید را«خروج الکوسنج» می گفتند. مردی را بر قاطری نشانده به گردش می برند آن مرد خود را با بادزنی باد می زند، تا شادمانی خود را از خاتمه یافتن فصل شناو نزدیک شدن گرما بدان وسیله آشکار کند.(و هیچ بالفارسیه گرما و گرما)(مروج الذهب)
مسعودی در کتاب مروج الذهب به رسم کوسه برنشین یا خروج الکوسج اشاره کرده است. ; و آذر ماه که روز اول آن در عراق و ایران کوسه بر استر خود سوار شود و این جز در عراق و دیار عجم رسم نیست و اهل شام و جزیره و مصر و یمن آن را ندانند و تا چند روز جوز و سیر و گوشت چاق و دیگر غذاهای گرم و نوشیدنی های گرمازا و ضد سرما به او بخورانند و بنوشانند و چندان وانمود کند که سرما را بیرون می کند و آب سرد و براوریزند و احساس رنج نکند و به فارسی بانگ زند: گرما،

گرما. و این هنگام عید عجمان است که در اثنای آن طرب کنند و شاد باشند. و در بسیاری دیگر از اوقات سال چون دوران آذر جشن شادی کنند. چنین رسمی میان اقوام و ملل گوناگون برپا بوده و شکل های مختلف داشته است. شکل تفریحی این رسم هنوز هم در ایران بر جای مانده. در ایام نوروز، با مقارن با این جشن، مردی شوخ و بذله گو بر خری که از چوب و پارچه و منقش به صورت

خری درست شده، سوار و در حال رقص اشعاری می خواند و در کوچه و بازار تا همین اواخر مورد مضحکه مردم بود و به وی سکه و پول می دادند. البته هر چند منظور و جنبه های تمثیلی و کفایت

آمیز این رسم امروزه فراموش شده و فقط شکل تفریحی به خود گرفته و کوسه برنشین چون دلقکی جهت شادی و به خنده آوردن مردم ظاهر می شود؛ اما این جنبه ی رسم، ویژه غلامان سیاهی در روزگار ساسانی و دوره اسلامی بوده از ملبس به لباس های رنگارنگ شده و با آرایش ویژه و لهجه شکسته و خاصی که داشتند همه دایره می زدند و ترانه های نوروزی می خواندند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:32 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار فایل ورد (word) دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار فایل ورد (word) :

تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار

کشاورزان، بیش تر گیاهان را با کاشتن دانه زیاد می کنند. می دانید که دانه در داخل گل تشکیل می شود و می تواند رشد کند و گیاهی سبیه به گیاه والد خود را به وجود آورد.

گل، اندام تولید مثل گیاهان گلدار ( نهان دانه) است. در گل، بخش های تولید کننده‌ی گامت، پرچم و مادگی هستند. در بیش تر گلها، دو نوع اندام نر و ماده مشاهده می شود و گل ها نر- ماده هستند، یعنی هم پرچم و هم مادگی دارند.
در قسمت پایین مادگی که حجیم تر است

(تخمدان) یک یا چند تخمک وجود دارد. در هر کدام از تخمک ها، گامت ماده به وجود می آید.
در نوک پرچم، برجستگی کوچکی (بساک) دیده می شود که بعد از رسیدن،می‌ترکد و از داخل آن تعداد زیادی دانه ی گرده خارج می شود، که گامت نر در آن به وجود می آید.

دانه های گرده ای که از نوک پرچم ها آزاد می شوند، باید به نوک مادگی برسند. نوک مادگی چسبناک است و وقتی دانه های گرده به آن جا برسند، به راحتی پایین نمی روند و باید به کمک آنزیم های حل کننده، راه خود را به محل گامت ماده در داخل تخمک باز کنند و با آن ترکیب شوند.
پس از گرده افشانی ( پراکنده شدن دانه های گرده به منظور قرار گرفتن روی کلاله‌ی مادگی، نر و ماده با یکدیگر ترکیب می شوند و سلول تخم را ایجاد می کنند سلول تخم که درون تخمک قرار دارد، گیاهک ( جنین گیاه جدید) را می سازد. در این حالت، تخمک تبدیل به دانه و تخمدان تبدیل به میوره می گردد.

گیاهان بر حسب تکامل:
1- خزه گیاهان : دارای اندامهای شبیه ریشه، ساقه و برگ و دارای اندام تولید مثلی مجزا هستند.
2- نهانزادان آوندی ( سرخس) : ریشه، ساقه و برگ واقعی دارند- آوند دارند ولی دانه ندارند.
3- باز دانگان: آوند دارند. ( دانه هم دارند ولی دانه در محوطه بسته ای بنام میوه نیست.
4- نهاندانگان : آوند دارند. دانه هم دارند، میوه هم دارند

نکته:
1- گیاهان از تغییر جلبکهای پرسلولی که در اقیانوس ها بودند بوجود آمدند و با زندگی در خشکی سازگار شدند.
2- علت سازش گیاهان در خشکی، توانایی جذب و ذخیره آب است.
3- بزرگترین جاندار زمین درختی است به نام سکوپا

4- ریشه اندامی است که گیاه را در زمین نگه داشته و عمل جذب آب را انجام می دهد.
5- آوند های چوبی آب و مواد معدنی را از ریشه به هم نقاط گیاه حمل می کنند.
6- تولید دانه یکی از سازگاریهای گیاهان برای زندگی در خشکی است.
7- گیاهانی که دانه ندارند برای انجام تولید مثل جنسی نیاز به آب سطحی دارند.

سلسله (فرمانرو) شاخه رده زیر رده
گیاهان خزه گیاهان جگر واشها
خزه ها بدون آوند بدون دانه
گیاهان آوندی سرخسها آونددار بدون دانه
باز دانگان آونددار دانه دار
نهاندانگان تک لپه
دولپه آونددار دانه دار

نکاتی در مورد تولید مثل در گیاهان
1- تولید مثل جنسی گیاهان از چرخه تناوب نسل پیروی می کند.
2- دو واقعه‌ی مهم که اسپوروفیت و گامتوفیت را از هم جدا می کند، میوز و لقاح (آمیزش) است.
3- در هاگدان سلولهای 28 کروموزی به نام سلول مادر هاگ وجود دارد که با تقسیم میوز هاگها ( اسپورها) را بوجود می آورند.
4- چنانچه از اسپورفیت تنها یک نوع هاگ حاصل شود. آن را جور هاگ می گویند
( مثل خزه و سرخس)

5- چنانچه از اسپورفیت تنها دو نوع هاگ حاصل شود. آن را جور هاگ می گویند
( مثل بازدانگان و نهاندانگان) هاگ کوچکتر بنام میکروسپور و هاگ بزرگتر بنام مگاسپور است.
6- تفاوت هاگ و گامت: هاگ قدرت تکثیر دارد ولی قدرت آمیزش ندارد. اما گامت قدرت تکثیر ندارد ولی قدرت آمیزش دارد. هاگ حاصل میوز است ولی گامت حال میتوز است. در گیاهان دانه دار هاگ نر و ماده جداست.

7- اندامی که هاگدان روی آن تشکیل می شود، اسپوروفیل نام دارد. برگ شاخه در سرخس
8- مجموعه ای پر سلولی از اجزای اسپوروفیت که درون آن بوسیله میوز هاگ تولید
می شود، هاگدان ( اسپورانژ) است.

خزه گیاهان
1- خزه گیاهان جزء گیاهان بدون آوند هستند. 1- نمی توانند از زمین ارتقاع بگیرند ( تا حدود یک سانتی متر)
2- باید در مناطق مرطوب باشند.
3- آب و مواد غذایی از راه انتشار وانمر از سلولی به سلول دیگر منتقل می شود.

2خزه گیاهان در مناطق مرطوبند بعلت تولید مثل جنسی

فقدان ریشه و بافت آوندی

3- گسترش خزه گیاهان بوسیله هاگ است.
چرخه تولید مثل جنسی در خزه:
گیاه اصلی ( بخش گاه متوفیقی) شامل

ریزوئید ( ریشه مانند)
محور( ساقه مانند)
ضمائم برگ مانند
نکاتی در مورد چرخه زندگی خزه:

1- در خزه گیاه اصلی متوقیت است و شامل بخش ریشه مانند- ساقه مانند و برگ مانند است.
2- بخش گامتوفیتی در چرخه زندگی خزه طولانی تر از بخش اسپورفیتی است
3- اندامهای تولید مثل ساختارهای چند سلولی هستند، که در نر بنام آنتریدی و در ماده بنام آرکگون است.
4- تفاوت آنتریدی و آرکگون: آنتریدی کیسه مانند است و درون آن تعداد زیادی گامت نر ( آنتروزوئید) بوجود می آید. ولی آرکگون بطری مانند است و درون آن فقط یک گامت ماده بوجود می آید:

5- آنتروزوئید خزه 2 تاژک دارد، و برای رسیدن به گامت ماده به رطوبت نیاز دارد.
6- در چرخه زندگی خزه هاگ با تقسیم میوز و گامتها با تقسیم میئوز تولید می شوند
7- در خزه، تخم درون آرکگن در رأس گامتوفیت تشکیل می شود که رشد خود را شروع و اسیوروفیت را بوجود می آودر. یعنی اسپوروفیت روی گامتوفیت تشکیل و تا پایان هم به گامتوفیت وابسته است.

8- در خزه از روش هاگ پروتونما بوجود می آید ( رشته سلولی که منشعب می شود. بعضی از این انشعابات کلروفیل خود را از دست می دهند و با نفوذ به درون خاک آب و نمکها را جذب می کنند، و انشعابات دیگر به صورت جوانه در می آیند و تبدیل به ساقه برگدار می شوند)
تولید مثل غیر جنسی در خزه

– خزه ها به طریق غیر جنسی هم تکثیر می یابند، برای مثال هرگاه رشته اولیه قطعه قطعه شود، هر قطعه آن می تواند یک خزه جدید بوجود آورد.
گیاهان آوندی بدون دانه ( نها قرادان آوندی)
این گروه شامل دم اسبیان و نیمه گرگیان و سرخسها هستند
سرخس ها:
1- سرخس دارای برگهای بسیار مشخص با دمبرگ دراز است.
2- ساقه سرخس زیر زمینی است
3- به برگ سرخس بعلت اینکه اندامهای زایشی روی آن تشکیل می شود برگ شاخه گفته می شود
4- گسترش سرخسها بوسیله هاگ است

چرخه تولید مثل جنسی در سرخس
گیاه اصلی ( اسپوروفیت سرخس)
برگ –پشت برگ دسته های هاگدانی (سوریاهاگینه) میوز هاگ پروتال (گامتوفیت
ریزوم ( ساقه زیر زمینی)
ریشه

نکاتی در مورد چرخه زندگی سرخس
1- تولید مثل جنسی سرخس فقط در حضور آب سطحی انجام می گیرد پس در مکانهای مرطوب گسترش دارند.
2- در نها قرار دادن آوندی گیاه اصلی اسپوروفیت است

3- در چرخه زندگی سرخس اسپوروفیتی طولانی تر از گامتوفیتی است.
4- آنتروزوئید سرخس تازکهای متعدد دارد و دارای هسته باریک و دراز ویچ خورده ای است.
5- در سرخس روی پروتال ابتدا آنتریدی بوجود می آید و وقتی پیرشد آرلگن برای تولید مثل باید یک پروتال پیر و یک پروتال جوان کنار هم قرار گیرد.
6- هاگ با تقسیم میوز و گامتها با تقسیم میتوز تولید می شوند

7- روی هاگدان لایه مکانیکی است که با شکاف آن هاگدان باز می شود.
8- شباهت خزه با سرخس: 1- عدم تولید دانه- گسترش در مکانهای مرطوب- آنتروزوئید تاژکدار – تولید مثل جنسی در حضور آب
9- در نهانزادان آوندی هر دو بخش اسپوریخشی و گامتونیتی توانایی فتوستز دارند.
تولید مثل غیر جنسی در سرخس:

1- در بعضی سرخسها اندامهای مخصوصی بنام پیازک ( که تشکیل شده از یک جوانه و تعدادی برگ) حاصل می شود که اگر از سرخس جدا و در محیط مناسب قرار گیرند سرخسهای جدیدی را بوجود می آورند.
2- درگونه ای سرخسها بنام سرخس رونده، انتهای باریک وارد خاک شده، در محل تماس، خاک، ریشه، ساقه و برگهای جدید حاصل می شود.
گیاهان دانه دار

1- گامتوفیت این گیاهان بسیار کوچک و دارای تعداد کمی سلول است و برای دیدن آن باید از میکروسکوپ استفاده کرد.
2- هاگهای این گیاهان در بافتهای اسپوروفیت باقی می مانند و گامتوفیت های نر و ماده را درون آنها بوجود می آورند.
3- گامتوفیت نر به دانه ی گرده تمایز می یابد، و گاه متوفیت ماده در تخمک که بخشی از اسپوروفیت است تمایز می یابد.
4- بعد از لقاح تخمک و محتویات آن به دانه تبدیل می شوند

5- برای لقاح به آب سطحی نیاز ندارند و باد یا جانوران دانه گرده را به بخش های حاوی تخمک می برد و دانه گرده با تشکیل لوله گرده گامت نر ( آنتروزوئید) را به سمت گامت ماده ( تخمزا) شکل می کند

6- انتقال دانه‌ی گرده از بخش های نر یک گیاه به بخش های ماده گرده افشان نام دارد
7- گسترش گیاهان دانه دار ( باز دانگان و نهاندانگان) به وسیله دانه ولی گسترش خز گیاهان و سرخسها توسط هاگ صورت می گیرد.
چرخه تولید مثل در بازدانگان

مخروط در زیر پولکها کیسه گرده مادر دانه گرده در کیسه گرده میوز هاگ نر(دانه گرده نارس) 2 میتوز
گامتوفیت نر ( دانه گرده رسیده) سلول پروتالی
سلول رویشی لوله گرده
سلول زایش میتوز 2آنتروزئید
2 پوسته داخلی و خارجی
2 بال

مخروط ماده روای پولکها تخمک پارانشیم خورش سال دوم یکی از سلولها ( مادر هاگ ماده) میوز 4 سلول یکی باقی می ماند (هاگ ماده) میتوز آندوسریم
یک پوسته
منفذی به نام سفت

تخمزا + آنترزوئید تخم رشد و نمو رویال ( اسپوروفت جوان) رویان و بافتهای اطراف تشیکل دانه دانه اسپوروفیت
دانه شامل پوسته (اسپوروفیت گذشته
رویان (اسپوروفیت آینده)
ذخیره بنام آندوسپرم (گامتوفیت ماده)

نکاتی در مورد چرخه زندگی بازدانگان
1- اندامهای تولید مثل در بازدانگان مخروط نر و مخروط ماده است مخروط نر کوچک و زرد رنگ تعداد زیادی از آنها با هم در راس یک شاخه جوان ولی مخروطهای ماده نفر یا چند تایی در رأس بعضی ساقه های جوان دیگر
2- به مخروط های ماده بعد از لقاح و تشکیل دانه، مخروط های دانه گفته می شود
3- هاگهای نر و ماده روی فلسهای مخروط ها تشکیل می شود.

4- پس از گرده افشانی آنتروزئید از طریق لوله ی گرده وارد تخمک می شود و با سلول تخم زا لقاح می یابد
5- تعداد لپه های رویان رویا بیش تر است مثلا در کاج رویان 8 لپه دارد
6- بازدانگان گیاهان همیشه سبز هستند برای اینکه برگهای خود را یکباره از دست نمی دهند
7- در بازدانگان باروری 15 ماه بعد از گرده افشانی صورت می گیرد
نهاندانگان
1- گامتوفیت های نهاندانگان در گل تمایز می یابند.
2- هر گل از خارج به داخل گاسبرگ محافظت از گل
گلبرگ جلب حشرات
پرچم دانه گرده را بوجود می آورد و شامل : میله و هاگ بساک است
مادگی: از یک یا چند برچه ساخته شده برجه کلاله- خامه- تخمدان است.
نهنج: بخش حجیم محور گل

3- گلی که هر چهار حلقه را دارد گل کامل، و گلی که فاقد یک یا چند تا از این حلقه هاست گل ناکامل ( ناقص) نامیده میشود.
4- گلی که حلقه های پرچم و مادگی را دارد گل دو جنسی، و گلی که فاقد یکی از این حلقه هاست، گل یک جنسی نامیده می شود
5- طرز قرار گرفتن گلها بر روی ساقه گل آذین نامیده می شود
چرخه تولید مثل جنسی در نهاندانگان

پرچک بساک کیسه گرده سلول مادر میکروسپور (مادر هاگ نر) میوز دانه گرده نارس( هاگ نر) میتوز
دانه گرده رسیده (گامتوفیت نر) شامل سلول رویشی لوله گرده
سلول زایشی میتوز 2 آنتروزوئید
دیواره خارجی (اگزین)

دیواره داخلی (انتین)

مادگی کلاله خامه
تخمدان تخمک
دو پوسته
منفذ سفت

پارانشیم خودش یکی از سلولها( ماده هاگ ماده) میوز 4 سلول هاپلوئید یکی باقی می ماند (هاگ ماده) 3 میتوز کیسه رویانی( گامتوفیت ماده)
منقاطرها ( آنتی پودال) در بکزائی نقش دارند
قرینه ها در یکرزایی نقش دارند.
-گرده افشانی قرار گرفتن دانه گرده روی کلاله مادگی رویش لوله گرده و عبور آنتروزئیدها به طرف کیسه رویانی
تخم اصلی تشکیل دو سلول نامساوی سلول بزرگتر تقسیم بخشی که موجب اتصال رویان به گیاه مادر می شود سلول کوچکتر تقسیم پیش رویان جنین کروی شکل، جنین قلبی شکل تمایز ریشه چه ساقه چه رویان یک یا دولپه (ژمول) جوانه اولیه، محور تخم ضمیمه آلبومن اندوخته دانه
– پس از لقاح به دانه و تخمدان به میوه تبدیل می شود سه بخش دانه ژنوئیت های متفاوت دارند.

دانه شامل
رویان (اسپوروفیت جدید)
پوسته( اسپوروفیت مادری)
اندوخته بنام آلبوس (ترپیلوئید)

نکاتی در مورد چرخه زندگی نهاندانگان
گرده افشانی باد: گلهای کوچک و فاقد رنگهای درخشان و بوهای قوی و شیره معمولاً- فاقد گلبرگ و کاسبرگ و مقادیر زیادی گروه تولید می کنند
حشرات : گلهای دارای گلبرگ رنگین- شهد و بوهای قوی و شیره و شکل جذاب

2- در سیتوپلاسم سلولهای رویشی و زایشی دانه گروه رنگیزه کارتنوئیدی است ه رنگ دنه گروه را سبب می شود
3- پوسته خارجی دانه گرده در گونه های مختلف شکلهای گوناگون دارد و در تشخیص نوع گیاه موثر است.
4- برش عرضی بساک از خارج به داخل یک لایه ایپورم که کاملا کوتینی شده اند

یک ردیف سلول مکانیکی که دیواره بیرونی سلولهای آن نازک سلول نر و بقیه دیواره آن چوبی و ضخیم است
یک یا چند لایه سلولهای غذا دهنده
یک آوند چوب و آبکش بین سلولهای پارانشیمی
کیسه گرده دانه گرده

5- لقاح در نهاندانگان مضاعف است بدین صورت که یکی از آنتروزوئیدها با تخمزا ترکیب و تخم اصلی N2 را بوجود می آورد و آنتروزوئید دیگر با سلول دو هسته ای ترکیب و تخم ضمیمه n 3 را بوجود می آورد
6- دانه شامل :
الف ) پوسته ( از تغییرات پوسته های تخمک) دانه دار از صدمات مکانیکی محافظت می کنند
2- دانه را از عوامل نامساعد محیطی حفظ می کنند
3- مانع از رویش سریع رویان دانه، درون گیاه می شود زیرا از رسیدن آب و اکسیژن به آن جلوگیری می کند
ب) رویان: از تخم اصلی و پیولند بوجود می آید
ج) اندوخته بنام آلبومن (n3): مواد غذایی را برای رویان فراهم می کند آلبومن دار
بدون آلبومن
در ذرت و گندم آلبومن در دانه های بالغ هم وجود دارد پس که به آنها آلبومن دار می گویند
در لوبیا و نخود و مواد غذایی آلبومن به طور کامل به رویان منتقل و دانه ی بالغ فاقد آلبومن است که به آنها بدون آلبومن می گویند
7- رویان شامل محور زیر لپه- (ساقه چه)
جوانه اولیه (ژمول)
لپه ها: برگهای تغییر شکل یافته که کار آنها ذخیره یا انتقال مواد غذایی به رویان است
8- دانه نسبت به تخم تکامل یافته تر است
9- نهاندانگان تک لپه
دو لپه

10- در نهاندانگان پس لقاح تخمک دانه
تخمدان میوه

میوه حقیقی: میوه ای که از نمو تخمدان حاصل می شود
میوه کاذب: میوه ای که علاو هبر تخمدان سایر بخشهای گل مانند نهنج و کاسبرگنیز در ساختمان میوه نقش دارد شامل:
11- نقش میوه: دانه را در خود نگه می دارد و از آن حفاظت می کند و نه انتشار آن کمک می کند

مقایسه چرخه تولید مثلی بازدانگان و نهاندانگان
بازدانگان نهاندانگان
دانه درون محوطه بسته ای بنام میوه نیست دانه درون محوطه بسته ای بنام میوه است
لقاح ساده لقاح فصاعف

اندوخته دانه بنام آندوسپرم n کروموزمی اندوخته دانه بنام آلبومن N3 کروموزومی است
اندوخته دانه قبل از لقاح تشکیل می شود اندوخته دانه بعد از لقاح تشکیل می شود
تعداد لپه های رویان دو یا بیش تر است تعداد لپه های رویان یک یا دو است
دانه بال دارد دانه بال ندارد

گامتوفیت ماده به نام آندوسپرم گامتوفیت ماده به نام کیسه رویانی است
دانه گرده رسیده علاوه بر سلول رویشی و زایشی 2 سلول پروتالی دارد دانه گرده رسیده فقط 2 سلول رویشی و زایشی دارد
دانه گرده نارس 2 بار میتوز انجام می دهد دانه گرده رسیده دانه گرده نارس 1 بار میتوز انجام می دهد دانه گرده رسیده
در سال دوم یکی از سلولهای پارانشیم خودش تقسیم می شود در همان سال اول یکی از سلولهای پارانشیم خودش تقسیم می شود
کیسه گرده در زیر پولکهای مخروط نر کیسه گرده در بساک

تخمک روی پولکهای مخروط ماده تخمک در تخمدان مادگی
آرکگن تشکیل می شود آرکگن تشکیل نمی‌شود
مخروط نر پرچم

تفاوتهای تک لپه یا دو لپه
تک لپه دو لپه
رویان یا گیاهک درون آنها یک لپه دارد رویان یا جنین دانه اولیه دارد
ریشه افشان ( همه ریشه ها هم قطرند) اغلب آنها ریشه راست دارند(ریشه اصلی ضخیم و ریشه های فرعی نازکتر)
تعداد قطعات گل 3 یا مضرب 3 تعداد قطعات گل 2 یا 5 مضاربی از آنهاست

برگها معمولاً دمبرگ ندارند. پهنک برگ در اغلب آنها کشیده و گلبرگها موازی است گلبرگها مشعب و غیر موازی و به شکلهای گوناگون
دستجات آوندی در ساقه این گیاهان پراکنده است دستجات آوندی در ساقه این گیاهان روی یک دایره است
ساقه‌ی جوان حاصل از جوانه زنی دانه را یک غلاف می پوشاند ساقه جوان حاصل از جوانه زنی تشکیل قلاب می دهد
موقع جوانه زنی لپه در زیر زمین می ماند لپه ها معمولاً از خاک خارج می شوند

( نخود رویش زیر زمینی دارد)
در بین آنها ساقه های ریز و می سازی زیاد است دو لپه ایها گستردگی و تنوع بیشتری دارند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ