سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[پیمان] دوستی را نگه دار، گرچه دیگری آن را نگه ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:31 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مکانیزم‌های مقاومت به سرمازدگی فایل ورد (word) دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مکانیزم‌های مقاومت به سرمازدگی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مکانیزم‌های مقاومت به سرمازدگی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مکانیزم‌های مقاومت به سرمازدگی فایل ورد (word) :

مکانیزم‌های مقاومت به سرمازدگی

مقدمه
برای تحمل و زنده ماندن، گیاهانی که در نواحی معتدلِ زمین زندگی می‌کنند تغییرات سازش را در اواسط تابستان انجام می‌دهند. آشکارترین تغییرات از نوع ریخت شناسی است و شامل کاهش کل اندام‌های هوایی و تشکیل اندام‌های خاصی مثل غنچه‌ها و پاجوش‌ها می‌باشد. با این حال تغییرات پایدارتر در سایر بخش‌های گیاه رخ می‌دهد. که امکان رفتن به حالت مقاوم به سرما را پیدا می‌کنند. این تحصیل مقاومت به دمای پایین معمولاً مقاومت به سرما نامیده می‌شود.

در نواحی‌ای که دماها برای دوره‌های طولانی منجمد می‌شوند راهبردهای پرهیز از انجماد نامناسب هستند و گیاهان مقاومت به سرما را توسعه می‌دهند یعنی مکانیزمی که به یخ زدن در داخل موجودات زنده‌ای که نسبت به حضور یخ در داخل بافت‌هایشان مقاوم هستند شامل تشکیل یخ برون سلولی در یک دمای زیر صفر بالا است. در طی انجماد،70 تا 80 درصد از آب مایع در بافت به صورت یخ برون سلولی منجمد می‌شود که منجر به آبگیری سلولی می‌شود.

توانایی‌های موجودات زنده برای تغییر شکل رشد یخ و تحمل آبگیری اضافی اجزای اصلی بقای سلولی هستند. در بعضی موارد، انجماد برون سلولی با یک مکانیزم دوم موسوم به فوق انجماد عمیق همراه می‌شود که در آن آب در حالت مایع باقی می ماند . حتی در دماهای بسیار کم از مقطه جوانه‌زنیِ ناهمگن فوق انجماد عمیق فقط در بعضی از آنژیواسپرم‌ها مشاهده شده‌است و محدود به انواع سلول معین یا اندام‌های معین آن‌ها است مانند زایم پارانشیم .

تعیین کردن کمترین دمایی که یک گیاه مورد نظر بتواند تحمل کند کار دشواری است. این دما معمولاً توسط LT50 از یک جمعیت تعیین می‌شود. یعنی دمایی که در آن 50 درصد از جمعیت در یک آزمایش انجماد شده تحت یک سرعت سرد کردن مفروض می‌میرند ، اکثریت گیاهان غلّه نسبت به انجماد در طی تابستان حساس هستند. گیاهان در تماس با دماهای کم و یا طول روزهای کوتاه کاهش LT50 را در طی چند روز یا چند هفته نشان می‌دهند تا این که گیاهان به تلرانس انجماد حداکثر خودشان می‌رسند. در همان هنگام، آمینو اسیدها، کربوهیدرات‌ها ، اسیدهای نوکلوئیک، لیپیدها و بعضی از فیتوهورمون‌ها در بافت‌های گیاه جمع می‌شوند . این تغییر شکل‌ها با تغییرات در فعالیت‌های آنزیم، الگوهای ایزوزیمیک و حالت ژن همراه هستند.

در بعضی گونه‌ها، تماس بعدی با دماهای انجماد ملایم برای حصول حالت کاملاً مقاوم شده لازم می‌باشد . البته این مرحله «فوق عملِ سرما» شامل تغییرات اضافی در حالت ژن است. اهمیت این پدیده‌ها در رابطه با توسعه و بهبود تحمل سرما هنوز کاملاً درک نشده‌است. اثبات روابط علت و معلول بین تغییرات متابولیکی و ملکولی در طی مقاوم شدن به سرما و بهبود تحملِ یخ زدن، امری دشوار است. اکثر آزمایش‌‌ها به تغییرات در ترکیب شیمیایی و یا حالت ژن و ارتباط آن‌ها با تغییرات در LT50 از گیاهان می‌پردازند . ولی برای حصول LT50 ، ابتدا گیاهان باید در دماهای پایین زنده بمانند.

گیاهانی که توسط تماس با دماهای بین آسیب می‌بینند موسوم به حساس به سرما می‌باشند. وقتی دما به کمتر از نقطه از نقطه یخ زدن در ( آب ) می‌رسد، که عموما نزدیکً به است ، قسمت عمده آب مایع در گیاه یخ می‌زند . گیاهانی که توسط این یخ زدنِ اولیه آسیب می‌بینند ، موسوم به حساس به یخ زدن می‌باشند. وقتی که دما باز هم پایین‌تر می‌رود، آب اضافی از سلول‌ها به یخ بین سلولی می‌رود. فقط گیاهانی که نسبت به تشکیل اولیه یخ تحمل دارند، مقاوم به یخ زدن هستند و نقطه از بین رفتن آن‌ها LT50 ممکن است توسط میزان آبگیری‌ای تضمین شود که سلول‌ها می‌توانند تحمل نمایند.

به دلیل این که بهبود توسعه تحمل انجماد شامل مقامت به وقایع‌ای است که در دماهای بالاتر از LT50 رخ می‌دهند ، بسیاری از مؤلفه‌‌های تلرانس انجماد ممکن است با LT50 مستقیماً مرتبط نباشند. و باید دارای یک عمل معین در بقای فرایند انجماد باشند. یک تغییر در سطح ملکولی ممکن است نقش مهمی در افزایش تحمل انجماد بازی نماید. اگر یکی از اعمال زیر را شامل گردد:

• کاهش دمای انجماد بافت‌ها
• افزایش توانایی فوق انجماد بافت‌ها
• افزایش و یا اصلاح تشکیل یخ برون سلولی
• محدود کردن مقدار دسیکاسیون سلول
• حفظ عملکرد پروتئین و غشاء در پتانسیل آب خیلی کم یا ذخیره کردن آن بر اساس هیدراسیون مجدد
• تنظیم متابولیسم سلولی برای شرایط دمای پایین

این فصل به شرح مکانیزم‌های ملکولی مرتبط با سرمازدگی در ارتباط با نقش احتمالی آن‌ها در بهبود راهبردهای بقایی در هنگام انجماد می‌پردازد. در بسیاری موارد، به ویژه در حالت ژن‌های تنظیم سرما، این نقش‌ها هنوز فرضیه‌ای هستند. به دلیل این که نتیجه‌گیری‌ها براساس یک ارتباط متقابل با LT50 است، یکی از مشکلات عمده‌ای که دانشمندان با آن روبرو هستند، حصول شواهد تجربی برای اثبات این که تغییرات ملکولی مشاهده شده در طی سرمازدگی واقعاً به بهبود مقاومت به سرما یا انجماد (یخ‌زدگی) کمک می‌کند یا خیر، می‌باشد. (یا این که آن‌ها از اختلالات سلولی ایجاد شده توسط دماهای کم به وجود می‌آیند.)

 

کنترل حالت آب
Ashworth در بازنگری‌اش در باره تشکیل یخ در بافت‌های گیاه ، نتیجه گرفت که
توانایی گیاهان برای کنترل فاز و مقدار آب در بافت‌های سرمازده احتمالاً مهمترین عامل بقا در هنگام یخ‌زدگی می‌باشد . حالت آب در داخل بافت‌های گیاه می‌توانند توسط روش‌های مختلف تعیین شوند. وجود آب فوق انجماد شده توسط تحلیل و ارتی افتراقی (DTA) آشکار می‌شود که شامل کاهش تدریجی دما است . تا این که آب فوق انجماد شده یخ بزند و باعث ظهور اگزونرم‌های دمای پایین گردد. توزیع یخ در داخل اندام‌های گیاه توسط بررسی با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) در دمای پایین صورت می‌گیرد.

روش‌های جدید و غیر خوب (NDT) برای مشاهده رشد یخ اکنون برای تعیین توزیع فضایی و فاز آب در بافت‌های مختلف امکان‌‌پذیر است. و تعیین محل‌های جوانه‌زنی یخ ، و تعیین کیفی سرعت انتشار یخ ممکن شده‌است. این روش‌ها شامل تصویر برداری رزونانسی مغناطیسی و استفاده از ترموگرافی ویدئویی مادون قرمز است.

انجماد برون سلولی
در گیاهان یا اندام‌های گیاهی که انجماد برون سلولی را نشان می‌دهند، ابتدا یخ در مایع‌های آپوپلاستیک تشکیل می‌شود و آب درون سلولی به تریج از سلول به دلیل فشار بخار کمتر بر روی یخ کشیده می‌شود. بررسی‌های حیوانات اکتوترمیک که در نواحی قطبی زندگی می‌کنند نشان داد که انجماد برون سلولی تحت کنترل دو نوع پروتئین می‌باشد ( پروتئین‌های جوانه‌زنی یخ و پروتئین‌های ضد یخ) که در جریان خون و همولنف در طی زمستان جمع می‌شوند . جوانه‌های یخ تشکیل یخ برون سلولی را در دمای بین و آغاز می‌کنند در حالی که پروتئن‌های ضد یخ سرعت رشد و مورفولوژی کریستال‌های یخ را تغییر می‌دهند.

در بافت‌های گیاه ، فرایند انجماد برون سلولی ابتدا یک پدیده خود بخود در نظر گرفته‌شد. زیرا مایعات آپوپلاستیک عموماً رقیق‌تر هستند و باید ابتدا منجمد شوند. ولی، فعالیت جوانه‌زنی یخ آندوژنوسی اکنون در گیاهان چوبی و غیره دیده می‌شود. گمونه پرونوس چوبی جوانه‌‌زاهای ناهمگن فعال در را تولید می‌کنند که حاوی اجزای غیر لیپید پروتئین‌ای هستند. کاکتوس‌ها مثل اوپونیتا هومیفوزا ، فیکوس ایندتیا و استرپتاکانتا نیز جوانه‌زاهای یخ فعال در تولید می‌کنند که ممکن است از پلی‌ساکاریدها تشکیل شده‌باشند.
محصولات زمستانی مونوکوت جوانه‌‌‌زاهای متشکل از پروتئن، لیپید، کربوهیرات‌ها را در طی سرمازدگی تولید می‌نمایند. این جوانه‌زاهای یخ در دماهای کمتر از فعال هستند. کشف دو ژن در آرابیدوپیس که پلی پپتیدهای غنی از آرانین را کدبندی می‌کنند شبیه به پروتئین‌های ضد یخ در ماهی در طی سرمازدگی عمل می‌نمایند. اخیراً محصولات kin و Cor6-6 عدم فعالیت ضد یخ را نشان داده‌اند. این پروتئین‌ها فعالیت کربوپروتکتیو دارند. پروتئین‌های ضد یخ در مایعات آپوپلاستیک برگ‌های بعضی محصولات یافت شده‌اند. شش پروتئین ضد یخ آپوپلاستیک با جرم‌های ملکولی کیلو دالتون در عصاره‌های برگ محصولات مقاوم به سرما یافت شده‌اند.
این پروتئین‌ها با پادتن‌هایی واکنش نمی‌کنند که در برابر پروتئین‌های ضد یخ حیوانی گوناگون مقاوم هستند. پروتئین‌های ضد یخ شبیه به پروتئین‌های مرتبط با پاتوژن می‌باشند : دو تا از آنها اندوشتیناز، دو تا توماتین‌ای و دو تا از آنها اند و گلوکتاناز هستند. چون هیچ فعالیت ضد یخی از این پروتئین‌های پاتوژنز یافت نشده‌است ، به نظر می‌رسد که فعالیت ضد یخ ایین پروتئین‌های مرتبط با پاتوژنز ناشی از تحول ساختاری‌ای است که توانایی برای اتصال به یخ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پروتئین‌های ضد یخ در برگ‌ها، تاج‌ها ، و ریشه‌ها و به ویژه در اپیدرم و در سلول‌های مجاور با رشته‌های آوندی حضور دارند.

به دلیل وضعیت آپوپلاستیک این پروتئین‌ها، ممکن است آنها موانعی برای انجماد جوانه‌زایی ثانوی از منبع‌های خارجی و از زایلم را فراهم نمایند. و مانع از انجماد سلول‌ها شوند و یا از تبلور مجدد یخ برون سلولی جلوگیری کنند. COR27 اخیراً علف برمودا یافت شد ولی معلوم نیست که آیا این پروتئین دارای فعالیت ضد یخ می‌باشد یا خیر . فعالیت ضد یخ در گیاهان بسیاری یافت شده‌است. اگرچه فقط یک پروتئین ضد یخ اضافی ، یک گلیکو پروتئین ‌ای ، جدا شده‌است .

مایعات آپوپلاستیک حاصل از غلات مقاوم به انجماد ( یخ زدن ) و حساس به انجماد از لحاظ فعالیت ضد یخ و مقدار پروتئین ضد یخ بررسی شده‌اند . فقط غلات مقاوم به انجماد و سرمازدگی فعالیت ضد یخ آشکار نشان دادند و دارای پروتئین‌های ضد یخ بودند. این ملاحظات نشان می‌دهند که تجمع پروتئین‌های ضد یخ در پاسخ به سرما محدود به بعضی گونه‌ها است و مکانیز‌های ملکولی تحملِ انجماد در مونوکوت‌ها و دی‌کوت‌ها ممکن است فرق کند. پروتئین‌های ضد یخ دی‌کوت‌ها درون سلولی‌اند و به دیوارهای سلول یا غشاهای پلاسما وصل می‌شوند، و در عصاره‌های اکوپلاستیک آشکار نمی‌گردند.

 

فوق سرمایِ عمیق
تمام گیاهانی که می‌خواهند زیر زنده بمانند باید آسیب انجماد توسط انجماد برون سلولی را تحمل کنند. فقط بعضی گونه‌ها فوق انجماد را در بافت‌های معینی نشان می‌دهند. به همین دلیل، اطلاعات کمی درباره مکانیزم‌های ملکولی و سلولی فوق انجماد عمیق وجود دارد . سازگاری‌های بیوشیمیایی و آناتومی دیوارهای سلول و سیستم‌های آوندی، گسترش بافت‌های یخ زده را در داخل نواحی فوق انجماد شده، محدود می‌نمایند. مثلاً، با استفاده از ایمونوسیتولوکالیزاسیون در بافت‌های هلو (peach) ، میزان استری شدنِ پکتین‌ها در طی سرمازدگی در بافت‌هایی که فوق انجماد عمیق را تجربه کرده بودند، تغییر داده شد. چنین اصلاحات و تغییراتی ممکن است اندازه دیوار سلول را تغییر دهد و از نفوذ یخ به داخل اجزای فوق سرما دیده جلوگیری کنند.

به طور کلی فوق سرد کردن، یک راهبردِ حیاتیِ دیگر برای سلول‌های ناتوان برای تحملِ از دست دادن آب می‌باشد. ولی، بررسی نشان داده‌است که بافت‌های مقاوم به سرمای بیش از حد، تحمل به از دست دادن آب را مانند انجماد برون سلولی دارند.

کنترل دِهیراسیونِ سلول
دهیراسیون اضافی (بیش از حد) پروپلاستها ناشی از انجماد برون سلولی مرگبار است. انباشتگی اجزای هیروفیلی کوچک و فعال از لحاظ اُسمزی در سلول‌های گیاه سرمازده باعث محدود شدن دهیدراسیونِ پروتوپلاست با کاهش اختلاف در فشار بخار بین فضاهای برون سلولی و درون سلولی می‌گردد. این اجزا ممکن است برای پایدار کردن ساختارهای سلولی در طی دهیدراسیون ناشی از انجماد عمل نمایند.

تغییر در ترکیب کربوهیدرات و متابولیسم
در اوایل پاییز، تمام گیاهان ذخایر کربوهیدرات را به شکل نشاسته یا فروکتان ذخیره می‌نمایند. این پدیده یک ضرورت انژرتیک برای آغاز مجدد رشد در بهار اسست. ولی ، تبدیل
بعدی ذخایر پلیمر کربوهیرات به قندهای محلول در آغاز دوره سرما دیده می‌شود.

شکل‌های اصلیِ قندها که سوکروز ، رافینوز و استاپیوز هستند که ظاهر می‌شوند و از نوع دولیگو ساکارید می‌باشند. تجمع قند محلول با افزایش فعالیت آنزیمی در متابولیزم کربوهیدرات همراه است : آمیازها، سوکروز سنتاز، سوکروز فسفات سنتاز، فروکتوز1-6- پینوسناتاز، سنتاز ، سدوهپتولوز-7/1- بیفوسناتاز و روبیسکو( جدول ) ، تجمع قندهای آزاد شامل افزایش مسیرهای عبور فتوسنتزی است. افزایش در فعالیت‌های آنزیمی ، سنتاز سوکروز، سنتاز سوکروز فسفات و آمیلاز به ظهور ایزوزیم‌های ویژه سرما مربوط می‌شود.

در مورد گلوکز –6- فسفات دهیروژناز در گونه لولیم پرنو را افزایش در فعالیت در نتیجه انباشتگی همان آنزیمی است که در شرایط رشد معمولی حضور دارد. بعلاوه، افزایش در مقادیر mRNA ها در حالت جامد در چغندر قند دیده شده‌است . و در سیب زمینی و گندم می‌توان مشاهده کرد . مقدار یک ‌‌‌‌‌mRNAیی کننده کربوکسی کیناز فسفوئنول پیروات در طی سرمازدگی افزایش یافت . این مشاهدات تایید کرد که تغییرات در متابولیزم کربوهیدرات در رابطه با سرمازدگی تحت کنترل ترانسکریپتی و پست ترانسکیپتی هستند. سایر انواع تغییرات ممکن است لحاظ شده باشند.Witt ‌‌‌ ذکر کرد که کنترل تبدیل نشاسته به قندهای محلول ممکن است شامل اتصال آنها آمیلاز به گرانول‌های نشاسته باشد. اگر چه ظرفیت انباشتگی قندهای محلول یک عامل مهم در تحمل سرما بشمار می‌رود ولی تعیین میزان مسئولیت این مکانیزم برای مقاوت به سرمای زمستان گیاه، دشوار می‌باشد.

تفاوت در مقادیر قند محلول اغلب با سطح تحمل انجماد ، به طور مثبت رابطه دارد . یک ارتباط مثبت بین تلرانس انجماد و مقدار بعضی از فعالیت‌های آنزیمی ذکر شده‌ ، یافت می‌شود. ولی مقادیر قند و فعالیت‌های آنزیمی با LTSO ربط ندارند اگر چه تفاوت در غلظت سوکروز بین گونه‌های مختلف آلفا آلفا در مقاوت به سرممای زمستان در طی سرمازدگیِ پاییز رخ می‌دهد ، ولی مقادیر بطور چشمگیر تفاوت ندارند. وقتی که گیاهان در اواسط زمستان نمونه برداری می‌شوند، یک شرح برای ارتباط متغییر بین تحمل انجماد و مقادیر قند محلول به ظرفیت‌های مختلف گیاهان به فوسفوستایز در دماهای کم مربوط می‌شود.

در مقایسه‌های انجام شده، Strand و Hnrry نشان دادند که گونه‌های زمستانی می‌توانند راندمان فوتوسنتزیِ خودشان را در دماهای کم بهبود دهند و تولید قند در طی سرمازدگی، زیاد می‌شود. Griffith و Mc Intyre گفتند که مقدار مقاومت انجماد با ظرفیت فوتوسنتزی در سال‌های دارای زمستان شدید ارتباط دارد. کل مقدار نوری که توسط گیاهان دریافت می‌شود و همچنین طول مدت روز از عوامل مهم تاثیرگذار بر روی سرعت رشد و مقدار تحمل انجماد است که توسط گیاهان دریافت می‌شود. مثلاً در دمای پایین تحت روزهای کوتاه مقاومت به انجماد زیادتر می‌شود ولی گیاه رشد نمی‌کند. زیرا فوتوآسیمیلیت‌های کافی برای پشتیبانی وجود ندارد.
گیاهان تحت نور پیوسته، فوتوآسیمیلاز کافی برای رشد سریع و بهبود مقدار تحمل انجماد نشان می‌دهند. Ogner نشان داد که دو عامل مهم برای تحمل زمستان وجود دارد وقتی که فوتوآسیمیلاز محدود کننده است:

1 سطح قندهای محلول در طی تجمع
2 توانایی برای حفظ مقادیر کافی از قندهای محلول در سراسر زمستان توسط کاهش سرعت سرمازدگی
شرحی برای فقدان یک رابطه بین مقدار قند و تحمل سرما آن است که بعضی قندهای معین نقش مهمی را بازی می‌کنند . اگرچه قندها معمولاً در تنظیم‌های اسمزی و متابولیکی در داخل سلول نقش دارند، Olien ذکر کرد که قندهای انباشته در آپوپلاست یک چرخه انجماد – آب شدن را دنبال می‌کنند و این قندها از اتصال یخ به بافت‌های حیاتی در داخل تاج‌های گیاه جلوگیری می نمایند.

Antikainer و Griffith ذکر کردند که قندها در آپوپلاست برگ‌های گندم در طی سرمازدگی ذخیره می‌شوند و ذکر کردند که قندها ممکن است نقش مهمی برای پروتئین‌های ضد یخ در اصلاح رشد یخ بازی کنند. مکانیزم انباشتگی قند اخیراً در بلوط زمستانی در طی مرحله دوم سخت شدن بررسی گردید. پس از این که گیاهان بلوط به دماهای زیر صفر رفتند، فعالیت‌های آنزیم‌های تجزیه کننده کربوهیدرات تغییر کرد و فروکتان اگزوهیرولاز در آپوپلاست زیاد شد. قندهای محلول نیز در آپوپلاست جمع شدند. این قندها شامل گلوکز، فروکتوز و سوکروز بودند ولی فروکتان‌ها با مقادیری از پلیمریزاسیون سه تا چند ملکول آن‌ها دیده شد. چون مقدار قندهای آپوپلاستیک خیلی کم است و نمی توانند نقطه انجماد مایعات آپوپلاستیک را کاهش دهند، آنها با یخ واکنش می‌نمایند و مانع از چسبندگی‌ها می‌شوند.

این قندها در طی چرخه سرمازدگی دیوارهای سلول را حفظ می‌کنند. علاوه بر نقش آن ها در تنظیم اسمز، قندهای محلول دارای تاثیراتی بر روی غشاها و پروتئین‌های جانداران هستند. تکامل‌های بین قندها و فسفولیپیدها انتقال فاز لیپیدهای دو لایه را تغییر می‌دهند. ملکول‌های قند مختلف دارای تغییر در فعالیت کربوپروتکتیو هستند. دولیگوساکاریدهای حاوی گالاکتینول مثل استاشویز و رافینوز اکریپتوتکسیون زیادی را باعث شدند که بدلیل ظرفیت آن‌ها برای تشکیل یک حالت شیشه‌ای است که حرکت ملکولی را تحت شرایط آن هیدروز کاهش می‌دهد.

رابطه نزدیکی بین تجمع قندهای خانواده رافینوز و بهبود مقاومت به سرما و دهیدراسیون بدست آمده‌است. در یک بررسی اخیر، کاستونگای، یک رابطه بین تجمع استاشیوز و رافینوز و تحمل زمستان در گونه‌های مختلف آلفا آلفا پیدا کرده‌است. در این گونه‌ها یک تغییر در مقادیر استاشیوز و رافینوز فقط در گونه‌های مقاوم به سرما دیده شد. نقش قندها در تحمل انجماد یخ‌زدگی توسط تحلیل گیاهان ترانس ژنیک با مقادیر متغییر قندهای محلول بررسی گیدید. اخیراً افزایش تحمل به سرما در برگ گیاهان تنباکوی ترانس ژنیک بررسی شد و پیروفسفاتاز هترلوگ یا اینورتاز مطالعه گردید. ولی هیچ رابطه‌ای بین اسمولیته برگ و تحمل سرما دیده نشد که پیشنهادی کند که انباشتگی قندها تحمل بالاتر را موجب نمی‌شود. در عوض، مقادیر قند بالا ممکن است آغاز سایر مکانیزم‌ها را موجب شود که در گیاهان نوع وحشی فعال نمی‌شوند.

از طرف دیگر نقش قندها و الکل‌های قند ممکن است سینرژستیک باشد. تحمل سرمای انواع کشت‌های سوسپانسیون سلول از یک نوع هیبرید اوکالیپتوس حساس به سرما می‌تواند با نهفته کردن سلول‌ها در سوکروز، رافینوز، فروکتوز یا مانتیول افزایش یابد. سلول‌های بدست آمده از هیبرید اوکالیپتوس مقاوم به یخ زدن معمولاً سوکروز و فروکتوز را در پاسخ به دمای پایین انباشته خواهد کرد. ولی تحمل آن‌ها با افزایش مقادیر مانیتول (در سلول) زیاد می‌شود. مانیتول با قندهای موجود ممکن است به صورت سینرژستیک تحمل نمایند. یک راه برای افزایش تحمل یخ‌زدگی در هیبریدهای اوکالیپتوس، افزایش دادن مانیتول توسط تغییر شکل گیاهان با یک ژن برای مانیتول p- – دهیدروژناز صورت گیرد. انباشتگی قندهای محلول شرح داده نمی‌شود. سایر اسمولیت‌ها مثل آمینواسیدهای آزاد، کلیسین بتائین ( تری متیل گلیسین ) و پلی آمین‌ها، با کاهش پتانسیل آب در داخل پروتوپلاست در طی دسیکاسیون ناشی از انجماد ارتباط دارند.

این ترکیبات در پاسخ به تنش‌های اسمزی و آب، اغلب انباشته می‌شوند. پرولین و پلی آمین‌ها تاثیرات کریوپروتکتیوی بر روی غشای پلاسما شبیه به قندهای آزاد دارند. افزایش در مقدار پرولین در طی سرمازدگی در تعدادی از گونه‌ها یافت شده‌اند و مقدار پرولین با تحمل انجماد رابطه دارد. Igarashi نشان دادکه MRNA کد کننده سنتاز کربوکسیل پیرولین ، توسط سرما در اوریزا ماتیوا بوجود آمد. اگرچه برنج به یخ‌زدگی حساس است ، تولید پرواین در طی سرمازدگی توسط تنظیم سنتتاز ، می تواند کنترل شود. در حقیقت، ایجاد این MRNA در آرابیدوپیس تالیانا اخیراً مشاهده شده‌است. ولی اهمیت فیزیولوژیک پیرولین در تحمل یخ‌زدگی در حال بررسی می‌باشد . پیرولین یک شکل از ذخیره نیتروژن است ولی نقش آن در تنظیم اسمزی مورد بررسی بوده‌است . Kishor افزایش تولید پیرولین توسط سنتتاز و افزایش تحمل اسمزی تنباکوی ترانس ژنیک را بررسی کرده‌است. رابطه بین سنتتوپرولین و تحمل دمای پایین وجود دارد.

در گیاهان بالاتر، بیوسنتز گلیسین بتائین و پلی آمین‌ها( پوترسین و اسپرمیدنی) توسط تعدادی از تنش‌های محیطی از جمله سرما، تحریک می‌شود. دو ژن کننده ;; توسط سرما در گونه‌های سولانوم هاردی بررسی شده‌اند. این آنزیم در بیوسنتز اسپرمین و اسپرمیدین نقش دارند. Orgza Sativa افزایش در مقدار پوترسین در طی تماس با سرما ناشی از یک افزایش در فعالیت دکربوکسیاز آرژنین توسط یک اسید آبیسیسیک (ABA) مشاهده شد. اهمیت پلی آمین‌ها در تحصیل تحمل انجماد می‌تواند توسط مدوله کردن( تعدیل) سطح حالت آرژنین دکربوکسیلاز و یا s – آدنوزیل –L- میتونین دکربوکسیلاز در گیاهان ترانس ژنیک ارزیابی شود.

علاوه بر تجمع قندهای آزاد، آمینواسیدها و پلی آمین‌ها در یک تعدیل(مدولاسیون) جریان‌های آب و محلول در غشاها در طی سرمازدگی احتمالاً رخ می‌دهد.
Orr در ناپوس بر اسیکای زمستانی یک نئوسنتز تونوپلاست;;;.. را مشاهده کرد. فعالیت مجراهای انتقال آب گیاه وابسته به دما است و توسط فسفورپلاسیون مدوله می‌شود.
در گیاه کراتروسیتگما پلانتاژینوم، یک نوسان در مقدار پروتئین‌های مجرای آب کد کننده MRNA در طی تنش نمک مشاهده گردید.

تنظیم خواص مکانیکی
علاوه بر تجمع مواد محلول، تنظیم استحکام سلول نقش مهمی در تعیین مقدار دهیدراسیون در طی یخ‌زدگی دارد. در طی انجماد تشکیل یخ برون‌سلولی ممکن است منجر به یک فشار منفی شود که تمایل دارد یک کاهش در حجم سلول، انقباض پروتوپلاسم و نهایتاً پارگی سلول را باعث گردد. در تعادل بین فضاهای درون سلولی و برون سلولی راین فشار منفی برابر با اختلاف در پتانسیل اسمزی و پتانسیل آب در داخل سلول است. مقدار فشار منفی‌ای که بتواند بدون پاره شدن تحمل کند بستگی به استحکام ساختارهای پیرامونی دارد . نوعاً یان فشار خیلی منفی ( دارای بزرگترین مقدار مطلق است) در سلول‌هایی است که به دهیدراسیون مقاوم هستند و در سلول‌هایی که دهیراسیون شدید را طی می‌کنند، کمتر منفی

است. استحکام دیوار سلول و استحکام غشای پلاسمای دیواره سلول نقش مهمی در کنترل دهیراسیون ناشی از انجماد بازی می‌کند. پروتئین‌های دیوار سلول تغییرات در طی سرمازدگی را طی می‌کنند. در آلفا آلفا، لابرژ یک MRNA به نام Msa (در اثر MRNA ) را جدا کرد که یک پروتئین غنی از گلیسین در دیوار سلول را کد بندی می‌کند. این دسته از پروتئین‌ها با حضور یک پپتید و گلیسین مشخص می‌شوند.

این نوع پروتئین در داخل دیوارهای سلولی یکپارچه می‌شوند و دارای عملکرد ساختاری هستند . رشته آمینو اسید Msa CiA حاوی 38 درصد Gly (گلیسین)، درصد His (هیستروین) ، 9 درصد Asr (آسپاراژین) و 7 درصد Tyr (تیروزین) است و فاقد pro (پرولین)،Trp (تریپتوفان)، (فنیلین)phe ، و Cys ( سیستئین ) می‌باشد. مناطق غنی از گلیسین دارای تکرار بصورت می‌باشند این تکرارها در چندین پروتئین شامل یک دسته از پروتئین‌های اصلیِ آلفا آلفا تعیین هویت شده‌اند. وجود یک پپتید اصلی در ترمینوس –N و فقدان یک رشته ( توالی ) که باعث حفظ در شبکه آندوپلاسمس(ER ) می‌شود نشان می‌دهند که MSACIA احتمال دارد که اسرارآمیز باشند. بعلاوه، پروتئین‌های غنی از گلیسین نوعاً دارای تیروزین بسیار هستند که در

اتصال معکوس پذیر پلی پپتید به دیوار سلول از طریق تشکیل پیوندهای دی- تیروزینی شرکت می‌کنند. اخیراً یک پروتئین 29 Kda که از لحاظ ایمنی شناسی با MSACIA مرتبط بود در دیوار سلول تاج‌های آلفا آلفای سرمازده آشکار شد. میزان انباشتگی این پروتئین با تحمل سرمای انواع آلفا آلفا ارتباط دارد و این پروتئین نقش مهمی در تحمل انجماد بازی می‌کند و به دهیراسیون سلول از طریق تعدیل استحکام دیواره سلول کمک می‌کند که تحت بررسی است. Msa Cic و BnPRP یک آلفا آلفا و گیاه براسیکاناپوس در اثر سرما بوجود می‌آیند و در خواص مکانیکی گیاه نقش دارند . پلی پپتیدهای پیش‌بینی شده توسط هر دو تاس نوکلوئید از سه منطقه متمایز تشکیل می‌شوند: در N – ترمینوس، یک پپتید اصلی در هدف‌گذاری برون سلولی نقش دارد، یک منطقه مرکزی با مقدار پرولین زیاد (50 درصد) و در C – ترمینوس یک منطقه هیدروفونیک فشرده است.

اگرچه ساختارهای حوزه‌های غنی از پرولینِ MSACIC و BNPRP نمونه پروتئین‌های غنی از پرولین یا اکستنسین نمی‌باشند، آنها دارای خواص بیو شیمیایی مشابه با آکتنسین‌ها هستند که اجازه می‌دهند که آنها با دیوارهای سلول ارتباط داشته‌باشند. MSACIC و BNPRP پروتئین‌های استرنیسیک بیومدولار را ممکن است تشکیل دهند که اتصال قوی بین دیوار سلول و غشای پلاسما بوجود می‌آورند. در طی انجماد آن‌ها ممکن است مانع از انقباض سلولی شوند و بنابراین دهیراسیون اضافی را جلوگیری نمایند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:31 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی طلا و جواهر ساز فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی طلا و جواهر ساز فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی طلا و جواهر ساز فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی طلا و جواهر ساز فایل ورد (word) :

بسمه تعالی
ابتدا به تعریفی جزئی از طلا و جواهر سازی می پردازیم :
طلا و جواهر ساز:
کسی است که بتواند از عهده راه اندازی و تنظیم درجه حرارت کوره های ذوب فلزات قیمتی و ذوب کردن انواع فلزات ولیهم های مورد نظر ، ریختن فلز ضدآب در ریژه و تعیین عیار فلزات قیمتی،برشکاری ،سوهانکاری ،حدیده کاری ،فتول کشی و نوردکاری و طراحی و ساخت انواع فلزات قیمتی برآید.
سپس به انواع مشاغل طلا و جواهر سازی به صورت مختصر نگاهی می کنیم :
1- ذوب کار فلزات
2- نورد کار فلزات
3- ریخته گر فلزت
4- ملیله ساز فلزات
5- موم کار فلزات
6 – جوشکار فلزات
7- مدل ساز فلزات
8- تراشکار و حلقه ساز فلزات
9- تعمیر کار فلزات
10 – عیار سنج فلزات
11- سنگ شناس (کانی شناس)
کارگاه ساخت قطعات فلزات قیمتی


لوازم و ابزار کار مورد نیاز:
درکارهای مختلف مربوط به ساخت قطعات از فلزات قیمتی ،ابزارها و لوازم متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد . این ابزارها در امور مختلفی مانند: سوهانکاری ،پرداختکاری ،اره کاری ،لحیم کاری،جوشکاری،آج زنی،برشکاری،اندازه گذاری ،مهروانگ زنی،سوراخکاری، نگهداری قطعات در حین کار،قرار دادن نگین بر روی فلزات ،فرم دادن به فلزات ،و بسیاری از کارهای دیگر کاربرد دارند که نحوه کار هر یک از آنها با دیگری تفاوت دارد.

شکل




تعدادی از لوازم و ابزار کار مورد استفاده :
1- اره 2- انبر تخت 3- انبرگرد 4- انواع سوهانهای تخت ،گرد ،نیمگرد 5- گیره کوچک 6- چکش 7- میله ی مخلوطی یا ماندرل 8- پنس های مختلف 9- پرکار،خط کش فلزی 10- دم پهن ،دم مفتول ،دم باریک 11- قیچی های مختلف آهن بر 12- سمباده های مختلف 13- دریل دستی و برقی 14- مواد شوینده 15- ترازوی دیجیتال 16- قالب خوشه 17- انبر قفلی 18- موم های مخصوص 19- قالبهای فلزی 20 - هویه 21- دستگاه فرز 22- تیغ جراحی 23- گیره متحرک
برای شروع کا رد یک کارگاه فلزات قیمتی ،یکی از مهمترین موارد ،نحوه استقرار دستگاهها و لوازم و چیدن آنها در مناسب ترین مکان است. زیرا قراردادن نامناسب وسایل در کارگاه باعث کندی کار و اتلاف وقت می گردد.
همچنین بدلیل استفاده از وسایل برقی زیاد باید دقت کنید که از قرار گزفتن سیمهای برق در کف کارگاه اجتناب کنید. برای تعیین مکان کارهای مختلف و دستگاههای آنها باید دقت زیادی کرد.که هر وسیله ای بدرستی در مکان خود قرارگیرد بطوریکه هیچ گونه تداخلی ایجاد نشود و فقط وقتی وسایل را باید اضافه کرد که مورد نیاز باشد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:30 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پگماتیت فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پگماتیت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پگماتیت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پگماتیت فایل ورد (word) :

محلولهایی را که در مراحل آخر سرد شدن و انجماد ماگما تولید می‌شوند، محلولهای گرمایی می‌نامند. از تبلور این محلولها سنگ آذرین بسیار درشت دانه‌ای موسوم به پگماتیت تشکیل می‌شود از واژه لاتین پگمات به معنی به هم بافته شده مشتق شده است. کوارتز و فلدسپات پتاسیم‌دار کانیهای اصلی حاصل از تبلور محلولهای گرمایی هستند. پگماتیتها صرفا بر مبنای اندازه‌های غیر عادی دانه‌های کانی موجود قابل تشخیص‌اند.

در معدودی از پگماتیت‌ها دانه‌های فلدسپات پتاسیم و کوارتز رشد در هم داشته و اساسا یک واحد را تشکیل می‌دهند. در این پگماتیت‌ها کوارتز رنگی تیره تر از فلدسپات داشته و در نتیجه شکل کلی آن شبیه کتیبه‌های باستانی آشوری و بابلی است. به همین علت این نوع رشد در هم به ساختار گرافیک شهرت یافته است (از واژه لاتین گرافین به معنی نوشتن مشتق شده است).

پگماتیت‌ها عبارت از سنگهای آذرین دانه درشتی هستند که به صورت دایک همراه با توده‌های نفوذی عمیق و بزرگ دانه ریزتر دیده می‌شوند. درشتی دانه‌های پگماتیت‌ها به صورت مطلق نیست بلکه اندازه دانه‌ها نسبت به اندازه دانه‌های توده نفوذی بزرگ سنجیده می‌شود.

مقدمه
فراوانترین پگماتیت‌ها ، پگماتیت‌های گرانیتی هستند. بعضی از پگماتیت‌ها به علت داشتن عناصری مانند لیتیم ، نیوبیوم ، تانتالیم ، اورانیم ، و خاکهای کمیاب حائز اهمیت اقتصادی هستند. در بعضی از ماگماها مقدار آب به حدی زیاد است که تحت شرایط معینی سبب می‌شود که یک فازی گازی که با فازهای مایع و جامد در حال تعادل است از ماگما جدا شود که از نظر تشکیل پگماتیت‌ها اهمیت زیادی ندارد.

پگماتیت‌های ماگمایی در آخرین مرحله تحول عادی سنگهای آذرین از مایعات باقی مانده که از نظر آلوموسیلیکاتهای قلیایی و مواد فرار غنی هستند، تشکیل می‌شود که این مواد فرار به مقدار زیادی دمای تبلور و ویسکوزیته محلولهای سیلیکاته را پایین می‌آورند. چون این مواد گازی دارای وزن ملکولی کمی نسبت به سایر سیلیکاتهای ماگما هستند. لذا نسبت مولار آنها بالاست و روی پتانسیل شیمیایی تاثیر خیلی زیادی دارند، برای همین می‌تواند در تبلور و واکنش مایعات سیلیکاته تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. به علاوه اثر فشار روی تعادل سیستمهایی که دارای فاز گازی هستند نیز خیلی زیاد است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:30 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق زندگینامه سهراب سپهری فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق زندگینامه سهراب سپهری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق زندگینامه سهراب سپهری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق زندگینامه سهراب سپهری فایل ورد (word) :

زندگینامه سهراب سپهری:

سهراب سپهری در مهرماه 1307 در شهرستان کاشان به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی اش را در همان جا گذراند. پس از پایان تحصیلات دوره اول دبیرستان به تهران آمد و دوره دانشسرای مقدماتی پسران را در تهران گذراند. سپس در وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) کاشان استخدام شد و مدتی بعد استعفا داد.

در بیست سالگی دیپلم گرفت و در همان سال موفق شد به تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بپردازد. او در کنار تحصیلات دانشگاهی در شرکت نفت تهران به کار مشغول شد.

در 23 سالگی نخستین مجموعه شعر خود را با عـنوان «مـرگ و رنگ» منتشـر کرد. وقتی از دانـشگاه فارغ التحصیل شد در سازمان بهداشت به کار پرداخت و در همان زمان دومین مجموعه شعر خود را با نام «زندگی خوابها» انتشار داد. سال بعد کار خود را رها کرد و در فرهنگ و هنر در بخش موزه ها و نیز تدریس در هنرستانها مشغول شد. سپهری چند سفر به اروپا، ژاپن و ... رفت و آموزش هایی در زمینه ی چاپ سنگی، حکاکی روی چوب و دیگر هنرهای ظریف دید.

در 33 سالگی دو مجموعه جدید شعرهایش را با نام های «آواز آفتاب» و «شرق اندوه» چاپ کرد و بعد به برپایی نمایشگاه نقاشی هایش روی آورد. چندی به پاکستان و هند و افغانستان سفر کرد و پس از این سفرها بود که «صدای پای آب» را در سال 1344 در فصلنامه «آرش» به چاپ رسانید. مجموعه شعر بلند مسافر را در سال 1345 منتشر کرد و یک سال پس از آن کتاب «حجم سبز» را به چاپ رسانید.

در سال 1356 همه اشعار خود را که پیشتر در هفت مجموعه انتشار یافته بود، همراه کتاب جدید دیگرش تحت عنوان «هشت کتاب» توسط کتابخانه طهوری منتشر کرد.سپهری در اول اردیبهشت 1358 در بیمارستان پارس تهران پس از گذراندن دوره ای بیماری، چشم از جهان فرو بست.

اوحدی مراغه ای:

شیخ اوحدالدین مراغه ای فرزند حسین اصفهانی در حدود سال 670 هجری- قمری در مراغه متولد شد. تخلص خود را از نام مراد خویش اوحدالدین کرمانی که از عرفای زمان بوده گرفت.

اوحدی مانند اغلب شاعران عصر خود پس از گذراندن جوانی و پایان بردن تحصیلات معمولی زمان خود از مراغه به قصد سیر و سیاحت خارج شد و مدتها به سیاحت گذراند:

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:30 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش و جایگاه مولفه های محیطی در تهیه طرح هادی روستایی (مورد: طرح هادی روستای سلیمان آباد، دهستان گلیجان، شهرستان تنکابن) فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش و جایگاه مولفه های محیطی در تهیه طرح هادی روستایی (مورد: طرح هادی روستای سلیمان آباد، دهستان گلیجان، شهرستان تنکابن) فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش و جایگاه مولفه های محیطی در تهیه طرح هادی روستایی (مورد: طرح هادی روستای سلیمان آباد، دهستان گلیجان، شهرستان تنکابن) فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش و جایگاه مولفه های محیطی در تهیه طرح هادی روستایی (مورد: طرح هادی روستای سلیمان آباد، دهستان گلیجان، شهرستان تنکابن) فایل ورد (word) :

مقدمه

ناهمواریهای جغرافیایی و شرایط اقلیمی در مکان یابی، استقرار، سیما و بافت سکونتگاه نقش تعیین کننده دارد. (سرتیپی پور: 34،.( 1388 زیرا محیط طبیعی مکان و مقر اصلی فعالیتهای انسان به ویژه ساکنان روستا به شمار میآید و همواره با فعالیتهای خود بر آن اثر گذار است، پس نیازمند یک مدیریت محیط طبیعی یا مدیریت زیست

محیطی و کالبدی مناسب است تا از اثرات زیان بار و ویرانگر بر روی محیط کاسته شود(فیروز نیا و همکاران: 1389، .(127 به همین منظور امروزه توجه به محیط زیست در تمامی بخشهای کشور بالاخص محیطهای روستایی اهمیت یافته است تا هر چه بهتر و بیشتر بتوان در عین بهره برداری مناسب از محیط، از آن حفاظت

نمود(عزمی و همکاران: 1389 ، .(101در واقع معیشت روستاییان، در پیوند عمیقی با محیط زیست قرار دارد. به علاوه، شکل گیری محیط مصنوع در روستاها، چه در واحدهای مسکونی و چه در بافت، به روشنی متأثر از محیط طبیعی آنهاست. این امر ، حساسیت غیر قابل انکار نقش محیط طبیعی روستاها، در طرحهای توسعه، همچون طرحهای هادی روستایی است(مظفر و همکاران: 1387، .(13 طرح هادی روستایی در صدد دستیابی به ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها، تا مین عادلانه امکانات، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، تسهیلات بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و نظارت بر روند توسعه کالبدی روستا، ایجاد زمینه کاهش خطر سوانح طبیعی و ایجاد بستر لازم جهت فراهم شدن زمینه صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا است( عزیز پور و همکاران: 1387، .(43 طرح هادی روستایی، با در

1

پیش گرفتن رویکردی مبتنی بر محوریت تحولات کالبدی در توسعهی روستاها، به اجرای پروژه های دهگانه ای پرداخت که همگی در پی دگرگون ساختن کالبد روستاها، و به تبع آن، توسعه روستایی بودند. گرچه تمامی این پروژهها، بر جنبه های کالبدی استوار شدهاند اما بی تردید این تغییر و دگرگونی در کالبد روستاها، دیگر ابعاد محیط روستایی را ، از جمله محیط طبیعی روستاها، تحت تاثیر قرار خواهد داد(مظفر و همکاران؛14،.(1387 به رغم آن که ویژگیهای محیط طبیعی یکی از عناصر پایه ای و شکل گیری و تداوم حیات سکونتگاه ها، به ویژه روستاهاست، در شرح خدمات طرحهای هادی روستایی اهمیت لازم به این گونه مطالعات داده نشده و مشاوران و کارشناسان تهیهی طرحها، اغلب به عنوان یک مسئله فرعی از آن عبور میکنند. از آنجا که محیط طبیعی، از اجرای پروژه های اجرایی دهگانه اثر میپذیردمتقابلاً؛، بر آن اثر گذار نیز هست. باید به هنگام تهیه طرح هادی، قبل از اجرای پروژه های ده گانه؛ مطالعات دقیق در زمینه اندازه های محیطی، تأثیر آنها در اجرای پروژه های دهگانه به عمل آید. این تحقیق به دنبال نقش و جایگاه اندازه های محیطی در تهیه طرح هادی است، اینکه چه میزان مشاورین و کارشناسان تهیه کننده طرحها نقش و جایگاه اندازه های محیطی را در پروژه های پیشنهادی خود مد نظر قرار میدهند. از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سوا لات زیر است:

سوا لات تحقیق:

-1 آیا ارتباطی بین مؤلفه های شناختی محیط طبیعی-اکولوژیک با بخش تهیه، برنامه ریزی و طراحی در فرایند انجام طرح وجود داشته است؟

-2 عدم توجه به مؤلفه های محیط طبیعی- اکولوژیکی در برنامه ریزی و طراحی کالبدی سکونتگاههای روستایی چه اثراتی را به دنبال داشته است؟

2

پیشینه تحقیق

نورالدین عظیمی و دیگران (1384) در پژوهشی به عنوان ارزیابی اثرات کالبدی طرح هادی روستایی در غرب گیلان به این نتیجه رسید که به اعتقاد اکثر مسئولین طرح هادی(88/3درصد)و به نظر بیشتر ساکنان(68/8درصد)، مهمترین تاثیر اجرای طرح هادی تسهیل در رفت آمد و عبور بوده است. فرهنگ مظفر و دیگران((1387 در مقاله ای به عنوان ارزیابی اثرات اجرای طرح هادی بر محیط زیست روستاهای ایران را مورد مطالعه قرار دادهاند. در این تحقیق سه حوزه مخاطرات طبیعی، مسائل زیست محیطی و ویژگیهای محیط طبیعی روستا مورد بررسی قرار گرفتهاند. علی اکبر عنابستانی (1388) در مقاله به عنوان ارزیابی اثرات اجرای طرح هادی روستایی، در روستاهای غرب خراسان رضوی به مطالعه پرداخته است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان میدهد که اجرای طرح هادی روستایی باعث امیدواری روستاییان به سکونت در روستا شده، و از لحاظ خدمات رسانی موفق بوده و این در حالی است که به لحاظ زیست محیطی چندان موفق نبوده است. حمید رضا وارثی و دیگران((1388 در مقاله ای به عنوان ارزیابی طرحهای هادی روستایی در توسعه کالبدی پرداختهاند.که مورد مطالعه 20روستا در شهرستانهای فریدن، فریدون شهر، اصفهان، اردستان و شهر رضا بوده است. اما برای رفع برخی از مشکلات لازم است که در روش شناسی طرحهای هادی از کارکردگرایانه به صورت ساختاری -راهبردی و انعطاف پذیر تغییر یابند. در زمینه ارزیابی اجرای طرح هادی روستایی و تأثیر آن بر محیط روستایی تحقیقات فراوانی صورت گرفته که به اختصار آورده میشود. محسن سرتیپی پور و همکاران( (1379 در طرح تحقیقاتی، بنیاد مسکن با عنوان ارزیابی تهیه طرحهای هادی روستایی، تیمور آمار و همکاران((1388 در مقاله ای با عنوان ارزشیابی اثرات کالبدی اجرای طرحهای هادی روستایی با مطالعه موردی: شهرستان رشت- بخش تمام، خسرو تقی و دیگران((1388 در مقاله ای به عنوان ارزیابی ابعاد کالبدی،اجتماعی و اقتصادی طرح هادی از دیدگاه

روستاییان(مورد مطالعه شهرستان کمیجان) پرداختهاند. با مطالعه پیشینه تحقیق میتوان چنین برداشت کرد که، سابقه تحقیقات و مطالعاتی که در مورد طرح هادی صورت گرفته؛ بیشتر به ارزیابی اجرای طرح هادی و اثراتی که این طرح بر کالبد و محیط روستایی بر جا گذاشته است تمرکز یافته، در واقع بیشترین تاکید این مطالعات پس از اجرای طرح هادی است.و این در حالی است که در بخش تهیه طرح هادی مطالعات منسجم و دقیق، ویژه در بخش مؤلفه های محیطی تأثیر گذار صورت نگرفته است. و تا زمانی که

بخش شناخت و تهیه طرح هادی دچار کمبود و ضعف باشد، این کمبود و ضعف به نوبه خود در بخش اجرا نیز دیده خواهد شد.

مبانی نظری

به طور کلی رویکردها و راهبردهای توسعه روستایی از دهه 1950 تاکنون را میتوان در قالب 4 دسته رویکردهای اقتصادی، رویکردهای اجتماعی، رویکردهای کالبدی-فضایی و رویکردهای جامع یا جایگزین طبقه بندی نمود.

که متناسب با هر یک از این رویکردها، راهبردهای متعددی به کار رفته است. از جمله رویکردهای مهم در عرصه روستایی، رویکرد فیزیکی- کالبدی و همچنین رهیافت مکان مرکزی در برنامه ریزی فضایی – مکانی است. در این رهیافت برنامه ریزی مراکز روستایی برای تبدیل آنها به مکان زیست مطلوب و کانون تمرکز نوآوری و محل استقرار واحد های پشتیبانی و خدمات روستایی

صورت میپذیرد(مهندسین مشاور؛ DHV، .(12 که در برنامه های عمرانی و توسعه روستایی در ایران چه در قالب برنامه های پنج ساله و چه در چارچوب طرحهای توسعه روستایی در سطوح ملی، منطقه ای و محلی، از این رهیافت کم و بیش استفاده شده است.( رضوانی؛ 1385، 116،.(117 بر همین اساس در زمینه کالبد توسعه روستایی، نابسامانی وضع کالبد و کیفیت نامناسب مساکن روستایی، وضعیت معابر و مشکلات و مسائل روستاها به همراه الزامات دیگر، ضرورت و اهمیت اصلاح بافت روستاها و تدوین برنامه ریزی کالبدی سکونتگاه روستایی را تبیین

3

مینماید. ولی سابقه اقدامات بهسازی و اصلاح فیزیکی و کالبدی روستاها اندک است، در این خصوص برای اولین بار در سال 1362 طرحی با عنوان طرح اصلاحی – روانبخشی روستاها در یکی از روستاهای استان چهارمحال بختیاری افراد. که بازتاب فیزیکی این طرح در روستاهای منطقه باعث توجه مقامات رسمی شد . در همین راستا در برنامه اول و دوم توسعه کشور، طرح هادی و بهسازی روستایی گسترش یافت. در برنامه سوم در راستای اصلاح تشکیلات عمران روستایی کشور، تهیه و اجرای طرحهای بهسازی از

جهاد سازندگی منفک و به طور کامل به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد(رضوانی؛1383، .(155 نظر به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از نهادهای راهبردی فرایند برنامه ریزی و مدیریت کالبد در روستاها به شمار میآید و به توسعه روستایی از مسیر کالبد کمک میکند، توجه به این نهاد در مدیریت روستا از بعد کالبدی ضروری است. این نتیجه دست میدهد که رسالت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها از راه ساماندهی و نظم بخشی به ساختار کالبدی روستا با هدف دستیابی به کامیابی، خوشبختی، سلامتی یا زندگی شرافتمندانه مردم ساکن در سکونتگاههای روستایی میباشد(فیروز نیا و همکاران؛ 1389، .(197 و از اینجا که رویکرد حاکم بر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رویکرد بهبود و اصلاح زیرساختهای اجتماعی، و همچنین الگوی برنامه ریزی از نوع برنامه ریزی جامع میباشد . ضرورت بازنگری و دقت بیشتری را در تهیه طرح هادی را میطلبد..

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ