پایان نامه صنعت آبمیوه فایل ورد (word) دارای 96 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه صنعت آبمیوه فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه صنعت آبمیوه فایل ورد (word)
فصل اول
( کلیات )
چکیده :
مقدمه :
- موقعیت جغرافیایی کارخانه :
معرفی کارخانه ( واحد تولیدی ) یکدانه نوش :
خط مشی و اهداف کیفی واحد تولیدی یکدانه نوش :
خط مشی کیفی : Quality Policy
اهداف کیفیت :
سازمان واحد تولیدی یکدانه نوش: Organization of yekdaneh nosh C.O
سازماندهی امور کیفیت واحد تولیدی یکدانه نوش
اتاق شربت سازی :
پاستوریزاتور:
دستگاه فیلر (پرکن):
تولید بخار :
سختی گیر :
آب :
Cip ( سیستم شستشو) :
کنترل کیفیت :
کنترل کیفیت دستگاههای بسته بندی :
کنترل دستگاه پاستوریزاتور:
کنترل CIP خطوط:
کنترل مواد اولیه :
فصل دوم
ساختار آبمیوه و آزمایش های کنترل کیفی
مشخصات مواد اولیه
آب :
وزن مخصوص :
چگالی آب :
فشار بخار :
رطوبت مطلق :
چرخه آب :
اجزای چرخه آب :
تاریخچه صنایع قند و شکر در ایران :
صنایع قند و شکر :
مراحل تولید شکر از چغندر قند :
روش های کریستالیزاسیون :
مراحل تولید شکر از نیشکر :
انواع شکر و محصولات وابسته به آن :
مصرف شکر در صنایع آب میوه سازی :
اسید سیتریک :
ویژگی های اسید سیتریک :
کاربردها و مصارف محصول :
نوع بسته بندی :
تولید اسید سیتریک از کاه گندم :
اسانس
اهمیت و کاربرد اسانس ها :
کنسانتره :
مقدمه ای درباره آبمیوه :
تعریف آبمیوه :
ویژگی هایی در مورد آبمیوه :
نکاتی در مورد آبمیوه :
آثار تغذیه ای آب میوه :
آثار سودمند و مفید ناشی از آبمیوه ها :
جلوگیری از تغییرات آبمیوه :
سیب :
خواص شیمیایی :
خواص داروئی
فواید آب سیب :
بررسی میزان پاتولین در آب سیب :
بررسی آنزیم پکتیتاز در بهبود خواص آب میوه سیب :
انگور:
انواع انگور :
ترکیبات شیمیایی:
خواص آب انگور:
انار :
ارزش غذایی :
اثرات درمانی :
بررسی عوامل موثر بر رنگ و طعم آب انار :
مشخصات ساختاری انار :
جداسازی و شناسایی باکتری آلیسایلکو با سیلوس از آب انار :
آلبالو :
خواص درمانی :
ترکیبات ساختاری آلبالو :
پرتقال :
ترکیبات شیمایی:
انواع پرتقال :
خواص درمانی آب پرتقال :
مواد تشکیل دهنده پرتقال :
آزمایشات شیمیایی :
آزمایش انیدرید سولفورو:
خاکستر :
قلیاییت خاکستر :
اسیدیته قابل تیتراسیون :
ویتامین ث :
آزمایش قند ( روش لین انیون ) :
استاندارد کردن محلول فهلینگ :
قندهای احیا کننده :
قند کل :
ساکارز ( قند غیراحیاء بر حسب ساکارز ) :
بریکس :
پری ظرف :
وزن مخصوص :
عصاره خشک :
اندیس فرمالین :
شرایط نگهداری مواد اولیه :
شرایط نگهداری محصولات :
فصل 3
موقعیت شغلی احتمالی کارآموز:
طرح های در دست اقدام و برنامه های احتمالی آینده :
محاسن و معایب کارخانه :
فصل 4
نتیجه گیری :
پیشنهادات :
منبع فارسی :
منابع انگلیسی :
منبع فارسی
سیدابولاحسن علوی ، گروه مهندسی شیمی ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، ص / پ 775-14115 تهران
شفقی اصل ، س ، ک و ن . مالوفی . 1385 . بررسی دما در کاربرد آنزیم پکیتناز در تولید آب میوه سیب . اولین همایش غذاهای عملگرا . دانشگاه تربیت مدرس
سید صفا علی فاطمی ، پژوهشگاه علمی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشکده ، صنعت ، گروه مهندسی زیست فرآیند ، تهران ، ایران
طهماسبی افشار . م . 1375 . تکنولوژی تولید آب سیب ، انتشارات نشر دانشگاهی
بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه صنعت آبمیوه فایل ورد (word)
5Delving , M.T.(1992) , Tex book of Biochemistry , willey , new york,p52-55,
6. Roman , R.and R . Francos . 1993 . Improvementsin the – quanti Zation of putoline apple juice by high performance liquid chromatog raphy J.Agric . food chem
7. Splitlstoesser, D.F.churry .J.J. and Lee c.y. 1994 Growth character istics of aciduric spore forming bacillis solated from fruit Juices . J. food prot
8 Tooleyp.(1971). Chemistry in Induslry food and Drugs . John murray publishevs Ltd,p.50-
چکیده
صنعت آبمیوه در کشور ما و در بازار مصرف ، جوان و نوپاست و مردم تصور دارند که مصرف آبمیوه تنها مخصوص مناطقی است که به میوه تازه دسترسی ندارند ، با توجه به اینکه می توان با ا استفاده از برخی افزودنی های مجاز و در تمام فصول سال با شرایط کاملاً بهداشتی آب میوه های متنوع را در اختیار مردم قرار داد، به تدریج این تفکر منسوخ شده و در حال عوض شدن است ، البته ناگفته نماند انتظاری که ما از جایگاه واقعی مصرف در تمام طبقات اجتماعی داریم هنوز به دست نیامده و فاصله مصرف آب میوه با نوشابه گازدار بسیار زیاد است که به علت مصرف میوه ی تازه و دیگری نبود فرهنگ لازم برای مصرف است که می توان با آگاهی رسانی از طریقه رسانه ها بر این مشکل فائق آمده امروزه اکثر کارخانجات تولید کننده ی آب میوه به منظور کاهش حجم و نیز کاهش احتمال فساد میکروبی ، آب میوه تغلیظ کرده و به کنسانتره تبدیل می کند تا بدین ترتیب در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی گردیده و عمر ماندگاری آن بالا رود و با مخلوط نمودن کنسانتره با آب ، شکر ، اسید و ;. می توان آب میوه های متنوعی را تولید کرد . صنعت آب میوه ، به ویژه کنسانتره در دنیا با سرعت زیادی در حال گسترش می باشد ، کشورهایی که قبلاً خریدار کنسانتره ،بودند . اکنون به عنوان تولید کننده و صادر کننده ی کنسانتره عمل می نمایند . از سوی دیگر عوامل مختلف تجارت کنسانتره را در دنیا تحت تاثیر قرار می دهند . تا جائیکه امروزه قیمت کنسانتره تولیدی را در کشور خودمان تعیین نمی کنیم بلکه کشور از قیمت های جهانی کنسانتره پیروی می کند . بنابراین با توجه به وضعیت کنونی کنسانتره در جهان ، لازم است برای رضایت با سایر تولید کنندگان به کیفیت ، اهمیت بیشتری داده می شود . چرا که کنسانتره ای در بازارهای جهانی شانس رقابت دارد که دارای شفافیت پایدار باشد از سوی دیگر باید سعی شود تا قیمت تمام شده ی کنسانتره نیز حداقل باشد . زیرا امروزه کشورهایی مانند چین که نیروی کارگزاران در اختیار دارند کنسانتره را با قیمت هایی بسیار پایین به بازارهای جهانی عرضه می نمایند . پس تنها راه رقابت با این گونه کشور ها تولید کنسانتره با کیفیت بالا و قیمت ارزان می باشد
مقدمه
آب میوه مایعی است که به وسیله ی استخراج عصاره از میوه تازه تهیه می شود . بنابراین مواد معدنی آنها مشابه میوه کامل است به جز اینکه بیشتری پکتین خود را از دست داده است و نیز دارای ویژگی تغذیه ای و خنک کننده ای می باشند . به موازات تکامل جامعه ، مقدار مصرف آن نیز افزایش می یابد . بسته به ویژگی میوه و عادات مصرف به صورت شفاف باشد تولید می گردد. آلبالو ، سیب ، انگور میوه هایی می باشند که برای تولید آب میوه یا کنسانتره شفاف مورد استفاده قرار گرفته و سالانه 50 الی 75% کل میوه های مصرفی در صنعت آب میوه را تشکیل می دهند . آب میوه ها و نوشابه های حاصل از آن ، از نظر فرآیند شفاف سازی به دو نوع زلال ( شفاف شده ) و کدر (پالپ دار ) و از نظر میوه طبیعی محتوی به سه گروه آب میوه، نکتار میوه و شربت میوه تقسیم می شوند میزان میوه طبیعی محتوی در گروه آب میوه ها 100% در گروه نکتار بسته به نوع میوه بین 50-25% و در گروه شربت میوه 30-60% متغییر می باشد . به نوشابه ها می تواند به صورت شفاف یا کدر وجود داشته باشد امروزه در رژیم های غذایی آب میوه ها منبع مهمی از ویتامین محسوب می شو میزان ویتامین آب میوه ها متغیر است . گذشته از اینکه آب میوه ها منبع مناسبی جهت دریافت ویتامین C هستند به علت دارا بودن سدیم که پتاسیم زیاد ، برای افرادی که از رژیم غذایی کم سدیم استفاده می کنند با ارزش می باشند . بعد از خود میوه و سبزی ، آب یا شیره آن ها بهترین نوع استفاده از میوه ها و سبزیهاست زیرا چکیده یا شیره میوه هاست که مغذی و مقوی است . آب میوه و سبزی نه ماننند قرص ویتامین ، پیش از حد فشرده اند و نه کاملاً مصنوعی و دارویی است . پزشکان و زیست شناسان بزرگ ، پژوهشگران سلامت اندام آدمی و راز طول عمر بیشتر را در مصرف مداوم و اصولی آب میوه ، میوه و شیره آنها می دانند . البته این به این معنا نیست که شما در طول روز از میوه و سبزی استفاده نکنید . خاصیت دیگر آب میوه و سبزی این است که با مزه دل انگیز خود تشنگی را فرو می نشاند و ما را سیر می کند و از مصرف نوشابه های گازدار مضر و نوشابه هایی چون چای و قهوه بی نیاز می کند . آب میوه ها می تواند به حالت کنسانتره ( غلیظ شده ) موجود باشد (کنسانتره ، شکلی از ماده است که اکثر اجزای اصلی تشکیل دهنده یا حلال آن را حذف نموده که معمولاً با گرفتن آب موجود در یک محلول یا سوسپانسیون مثلاً گرفتن آب موجود در آب میوه و تبدیل آن به پودر یا عصاره ، کنسانتره تشکیل می شود ) فایده تولید کنسانتره این است که با حذف آب ، وزن ماده غذایی کاهش یافته و بنابراین حمل و نقل آن راحت تر و با مصرف هزینه کمتر صورت می گیرد . به علاوه کنسانتره را به راحتی در هنگام مصرف با اضافه نمودن حلال ( معمولاً آب ) به حالت اولیه خود برگردانده و مصرف می کنند
- موقعیت جغرافیایی کارخانه
کارخانه یکدانه نوش در کرج ، واقع در شهرک صنعتی هشتگرد ، فاز دوم ، در خیابان سیزدهم واقع شده است
این کارخانه در زمینی با وسعت 2100 متر مربع واقع است و از سوله ای به مساحت 1100 متر مربع ساخته شده است
معرفی کارخانه ( واحد تولیدی ) یکدانه نوش
این واحد تولیدی دارای بخش های زیر می باشد
سالن تولید به وسعت 200 متر مربع
اتاق شربت سازی به وسعت 35 متر مربع
انبار مواد اولیه در طبقه دوم سوله به وسعت 270 متر مربع
انبار شکر به وسعت 20 متر مربع
انبار محصول شماره 1 به وسعت 300 متر مربع
انبار محصول شماره 2 به وسعت 100 متر مربع
انبار اسانسی به وسعت 12 متر مربع
انبار رول به وسعت 70 متر مربع
انبار ضایعات به وسعت 18 متر مربع
سردخانه به ظرفیت 3 تن
آزمایشگاه شیمی به وسعت 12 متر مربع
آزمایشگاه میکروبی به وسعت 9 متر مربع
رختکن
نهار خوری
مدیریت
سرویش بهداشتی
در حال حاضر این واحد تولیدی با ظرفیت 5000 پاکت در ساعت مشغول فعالیت می باشد . محصول تولیدی در پاکت دوئی پک فویل آلومینیوم در حجمهای ( 200 سی سی ، 280 سی سی ، 1000 سی سی ) پر شده و در کارتن های 40 تایی بسته بندی و به بازار مصرف عرضه می شود
محصولات تولیدی در کارخانه عبارت است از : آبمیوه هایی با طعم مخلوط ، آلبالو ، پرتقال ، سیب و سیب موز و انار و انگور
میزان شیفت در شب روز بستگی به تقاضای بازار دارد . تعداد پتانسیل موجود در این کارخانه 12 نفر به علاوه ی مهندس فنی و مدیر عامل این کارخانه که در این جا مشغول کار هستند . شیفت روز ساعت 8 صبح الی 17 عصر می باشد . حال اگر تقاضا زیاد باشد. میزان زمان کاری را افزایش می دهند
خط مشی و اهداف کیفی واحد تولیدی یکدانه نوش
خط مشی کیفی : Quality Policy
عبارت از برنامه ها و سیاست های کیفی که با اهداف کلی کیفی و انتظارات و نیازهای مشتریان مرتبط بوده ، که این سیاست ها و بنرامه کیفی در تمامی سطح کارخانه درک و به اجرا در می آید و حفظ می شود
مدیریت واحد تولیدی یکدانه نوش با توجه به مسئولیت اجرایی و تعهد خود مبنی بر کیفیت کالا و حفظ آن در راستای انتظارات و نیازهای مشتریان ، هدف خویش را در جلب رضایت مشتریان قرار داده است
اهداف کیفیت
هدف واحد تولیدی یکدانه نوش تشخیص نیازمندی های سیستم کیفیت و به کارگیری آن در مواردی که توانایی برای عرصه محصول منطبق براساس برنامه تدوین شده لازم است به اثبات برسد
بنابراین هدف از نیازمندیهای تعیین شده اولاً در جهت تأمین رضایت مشتری از طریق پیشگیری از بوجود آمدن عدم انطاباق محصول در تمام مراحل تولید می باشد
سازمان واحد تولیدی یکدانه نوش: Organization of yekdaneh nosh C.O
که یکی از اعضاء هیئت مدیره می باشد و در رأس هرم سازمانی مدیریت کنترل کیفی قرار دارد و بر بخش های مدیریت کنترل کیفیت ، مدیریت تولید ، مدیریت بازرگانی نظارت و هماهنگی دارد
در رده پایین تر مدیریت کنترل کیفیت ، مدیریت تولید ، مدیریت بازرگانی ( بموازات یکدیگر ) قرار دارند
در تقسیمات سازمانی این واحد تولیدی مدیریت کنترل کیفیت نظارت بر بخش های آزمایشگاه بازرسی ، کالیبراسیون را بر عهده دارد
سازماندهی امور کیفیت واحد تولیدی یکدانه نوش
Oranization of quality Control
در سازماندهی امور کیفیت ، مدیریت کنترل کیفی به عنوان مجری و ناظر استاندارد در واحد تولیدی یکدانه نوش بر زیر گروه های خود که شامل مسئول آزمایشگاه ، بازرسی و کالیبراسیون می باشد نظارت و سرپرستی دارد
مسئول آزمایشگاه بر آزمایشگاه های شیمی و میکروبی نظارت می کند
اتاق شربت سازی
اتاق شربت در این کارخانه محل مخلوط نمودن مواد و تهیه شربت اولیه قبل از پاستوریزاتور می باشد که متشکل از
میز بلندر ( مخلوط کن )
مخزن سه جداره محصول
طراحی و ساخت این مخازن استنلس استیل از ظرفیت 1250 الی 10000 لیتر که کاربرد وسیعی در صنایع غذایی و لبنی و کنسانتره دارد . قابلیت تحمل فشار بالا و انتقال حرارت بوسیله بخار یا بخار و آب ( چیلر و آب سرد ) و هم چنین سیستم شستشوی cip از ویژگی های این مخازن است
مخزن دخیره
مخزن دخیره
برای آماده سازی شربت ابتدا مخزن سه جداره یا مخزن محصول را به اندازه 3 تن آبگیری نموده و به وسیله بخار که وارد مخزن می شود دمای آب را به 40 درجه می رسانیم ( به دلیل تسهیل در حل شدن شکر در آب ) . بعد به وسیله میز بلندر و پمپ هایی که در مسیر بلندر ( محل مخلوط نمودن مواد اولیه شربت ) و مخزن تهیه محصول قرار دارد مواد را مخلوط نموده و در گردش قرار می دهیم تا به صورت کامل با یکدیگر مخلوط شوند . سپس توسط مسئول
اتاق شربت سازی
کنترل کیفی نمونه ای از شربت جهت کنترل بریکس و طعم و اسیدیته و ;. برداشته شده و در صورت تأیید به مخزن فرستاده می شود در هنگام انتقال بین مخزن 3 جداره و مزخن ذخیره 1 فیلتری وجود دارد که علت عبور شربت از صافی ( فیلتر ) جلوگیری از انتقال ذرات معلق ( کلوییدی) در شربت ، که در پوره یا کنسانتره وجود دارد می باشد
پاستوریزاتور
پاستوریزاتورا استفاده شده در این کارخانه از نوع پلیت است که موار استفاده ان در ایستگاه های جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی و مورد استفاده جهت گرم و سرد کردن محصول در کارخانجات تولید آبمیوه و لبنی و کنسانتره و شیمیایی و ;. می باشد که در صفحات آن یک ردیف شربت و یک ردیف بخار آب قرار می گیرد
در این مرحله شربت از مخزن ذخیره به پاستور انتقال داده می شود و بعد از ورود به مخزن بالانس که مقدار شربت ورودی را تعیین می کند پاستور را در حالت اتومات قرار می دهیم و با گردش شربت در پلیت های پاستور و برخورد با بخار و بازگشت آن به بالانس دمای شربت به 90 درجه می رسد که در این حالت آماده انتقال به مخزن هوپو دستگاه پر کن است که ظرفیت مقدار شربت خروجی از پاستور به پر کن بوسیله شیر سوزنی ( شیر تعیین ظرفیت ) تنظیم می شود
اگر در زمان انتقال شربت دما از 88 درجه پایین تر بیاید پاستور ALARM زده و شربت را دوباره در داخل پاستور جهت افزایش دما به گردش در می آورد و به هیچ عنوان شربت را با دمای کمتر از 88 درجه به پرکن برای تولید انتقال نمی دهد
دستگاه فیلر (پرکن)
بعد از وارد شدن شربت به مخزن hopper سطح شربت در داخل مخزن به وسیله level مشخص می شود که وقتی سطح شربت به level رسید به وسیله شیر برقی فرمان به شیر پنوماتیک داده می شود تا با بسته شدن شیر شربت داخل hopper فرستاده نشود و شربت در حال گردش در مسیر لوله های برگشت قرار می گیرد و به داخل مخزن بالانس پاستور می ریزد در این مرحله شربت داخل hopper با دمای 87 درجه ( با توجه به افت دما در مسیر فت ) آماده پر کردن می باشد
مقدار شربتی که باید از نازل ها خارج شود بوسیله شیرهای تنظیم ریزش شربت مشخص می شود و با دمای 87 یا 87 درجه سلسیوس شربت داخل پاکت ریخته می شود و بعد از پر شدن شربت به مقدار 200 سی سی در هر پاکت ، در های بالایی پاکت به وسیله سیل های بالایی بسته می شود و پس از عبور از تونل سرما ( تونل خنک کننده ) که باعث کاهش دمای پاکت ها می شود نمونه ای از پاکت آبمیوه آماده شده به قسمت آزمایشگاه برای بررسی وزن و موارد دیگر که در قسمت های بعد می خوانیم فرستاده می شود تا در صورت تایید برای ورود به بازار بسته بندی و انبار شود
تولید بخار
مقاله سیستم مدیریت کیفیت برای سازمانهای مجازی فایل ورد (word) دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله سیستم مدیریت کیفیت برای سازمانهای مجازی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله سیستم مدیریت کیفیت برای سازمانهای مجازی فایل ورد (word)
مقدمه :
دوره عمر سازمان مجازی
1ـ آنالیز بازار و تسخیر فرصتهای کار :
2ـ طرح تجاری و آنالیز بازگشت سرمایه :
3ـ آنالیز تقاضا و شایستگی :
4ـ انتخاب شریک کاری :
5ـ ایجاد مکانیزم همکاری :
6ـ ایجاد سازمان و تیمهای مجازی :
7ـ ایجاد بستر ict :
8ـ عملیات مجازی :
9ـ بازنگری پویا و تنظیم :
10ـ پایان سازمان مجازی :
فعالیت های مدیریت کیفیت در سازمان مجازی
طراحی سیستم مدیریت کیفیت برای سازمان مجازی :
وظایف مدیریت کیفیت شامل :
طراحی رویه های اجرایی مدیریت تضمین کیفیت برای سازمان مجازی :
نتیجه :
منابع و مراجع :
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله سیستم مدیریت کیفیت برای سازمانهای مجازی فایل ورد (word)
1- qiang su, jian chen & shih-ming lee.2001. electronic journal of organizational virtualness, “quality management system’s design for virtual organizations”
2- fitz, m.b. manheneim, m. l. (1998) . managing virtual work : a framework for managerial action. proceeding of the virtual organizationnet-workshop, april 27-28, pp.77-
3- kluber, r. (1998). a framework for managerial action. proceeding of the virtual organizationnet-workshop, april 27-28, pp.93-
4 ـ استاندارد iso 9001:2000 ترجمه دکتر کامران رضایی و مهندس کاوه هوشمند آزاد
مقدمه
با توسعه کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات, یک نوع جدید سازماندهی مطرح گردید که به آن سازمان مجازی گفته می شود (byrnc1993). سازمانهای مجازی شکلهایی از واحدهای سازمانی پراکنده از نظر جغرافیایی, نیمه مستقل (قسمتی مستقل و قسمتی وابسته) و نیمه جاودان (دارای عمر محدود) هستند که عملکرد کلی خودشان را جهت پاسخگویی برروی نیازهای بازار و ظرفیت های تکنولوژی ارتباط اطلاعات بوسیله تطبیق دادن پیوسته شکل سازمانی خود توسعه داده اند (wassenar 1999) . خیلی از شرکتهای معروف جهان این نوع سازماندهی را به منظور از عهده رقبا برآمدن, استفاده نموده اند (walters,1999,sieber,1998) , در سازمان مجازی فرآیندهای عملیات کسب و کار و فرآیندهای مربوط به محصول در شرکتهای هم پیمان (شریک) مختلف, پراکنده شده است. این شرکتهای مختلف در کشورهای مختلف با همکاری بسیار نزدیک به شکل مشترک المنافع توزیع شده اند. در این نوع مخصوص از سازمان , هر شرکت قصد دارد مزیت اصلی رقابتی خود, مانند محصولات اصلی, فرآیندهای اصلی, شایستگی های اصلی و غیره را در تصرف خویش داشته باشد. تمام سازمان های مجازی از شرکتهای مستقل مختلفی بوجود آمد ه اند که این شرکتها با هم می توانند از مزیت های اصلی رقابتی شان برای برنده شدن در بازار بزرگ فرصتها استفاده کنند بطوریکه, هیچکدام از شرکتها به تنهایی قادر به بدست آوردن این فرصتها نیستند (evershein 1998). این نوع از سازمان می تواند به سرعت برای پاسخگویی به فرصتهای سریعا متغیر بوجود آید و از بین برود. این خصوصیت, سازمان مجازی را در قرن بیست و یکم بسیار خوش آتیه می سازد. سازمان مجازی باید برپایه کامپیوتر و سیستم های شبکه ای بنا نهاده شود. تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، بستر نرم افزاری را برای سازمان مجازی ایجاد نموده است (manheim 1998). در سازمان مجازی هر یک از شرکا با تکنولوژیهای مختلف از قبیل اینترنت، اینترانت و سیستم های کامپیوتری با یکدیگر در ارتباط می باشند. در سازمان مجازی بطور اصلی بر پایه بستری از ict ، بوسیله تبدیل کردن داده ها و فایلها از داخل شبکه همانند ارتباط face to face در سازمانهای سنتی فعالیتهای شرکت نمایان می شود. کار اصلی ارتباط در سازمان مجازی, جریان زیاد اطلاعات به جای محصول واقعی شرکت ها در عملیات سنتی، خواهد بود
با توجه به خصوصیات سازمان مجازی, مشخصه های جدیدی در مدیریت, تکنولوژی و فرآیندهای عملیاتی سازمان مجازی بوجود می آید (fitz, 1998, purdy, d96). نقص در مدیریت مؤثر کار مجازی می تواند یک منبع شکست در تجارت امروزی باشد. تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون مدیریت مجازی شامل مدیریت منابع، مدیریت ارتباطات، مدیریت کار, مدیریت دانش و غیره صورت گرفته است، اگرچه مدیریت کیفیت یکی از مهمترین مسائل مدیریت در سازمان مجازی می باشد ولی بطور کافی به آن توجه نشده است. علم ساختار سازمانی و نگرش فرآیندی در سازمان مجازی متفاوت از عملیات سنتی می باشد. معماری سیستم مدیریت کیفیت در عملیات سنتی باید به منظور مطابق شدن با شکل جدید عملیات تغییر یابد. همچنین رویه مدیریت تضمین کیفیت که بطور اساسی برپایه استانداردهای مدیریت کیفیت نظیر استاندارد iso 9000 : 2000 می باشد باید برای مشخصه های جدید فرآیندهای مدیریت کیفیت در سازمان مجازی بازنگری و اصلاح شوند. این مقاله براساس مطالبی که در بالا بیان شد مسائل مربوط به مدیریت کیفیت را مورد بحث قرار می دهد. فعالیتهای مدیریت کیفیت براساس آنالیز دوره عمر سازمان مجازی خلاصه شده است. برپایه این فعالیتهای مدیریت کیفیت، مشخصه های سیستم مدیریت کیفیت مناسب برای سازمان مجازی ارائه شده است. علاوه بر این براساس استاندارد iso 9000 : 2000 رویه اجرایی مدیریت کیفیت برای سازمان مجازی طراحی شده است
دوره عمر سازمان مجازی
برای فراهم کردن سازمان مجازی کلوبر kluber (1998) یک مدل متشکل از چهار گام، شامل : مشخص نمودن پتانسیل، تعریف استراتژی، توسعه ساختار مخصوص و مکانیزم هماهنگی را معرفی نموده است. سایبر sieber (1998) از نقطه نظر توسعه مکانیزیم هماهنگی برروی سازمان مجازی مطالعاتی را انجام داد. او یک طرح توسعه سازمان مجازی را براساس یک نظریه جامع و تحلیل موقعیت های سازمان های مجازی از طریق ممیزی و مصاحبه پیشنهاد کرده است. او به این نتیجه رسید که برای ایجاد مکانیزم هماهنگی 5 عامل باید در نظر گرفته شود
ـ ایجاد منبع مکمل براساس سازمانهای مختلف
ـ همکاری شرکاء بوسیله درک کسب و کار مشترک
ـ یکپارچه سازی منابع بوسیله سیستم نظارتی
ـ فرموله کردن یک استراتژی شبکه مشترک, و
ـ عمومیت دادن به وسیله ایجاد اعتماد در شرکاء درگیر
براساس نقطه نظرات بیان شده فوق و همچنین تحقیقات در این زمینه (su2000) مدل چرخه عمر سازمان مجازی را ارائه کرده است. (درشکل1 بیان شده است). براساس مدل کلوبر(kluber) دوره عمر سازمان مجازی به چهار قدم مشخص نمودن پتانسیل، تعریف استراتژی، توسعه ساختار مخصوص و مکانیزیم هماهنگی می تواند جدا شود. این چهار گام خود نیز می تواند در 10 قدم مطرح شود که شرح بیشتر در مورد این 10 گام در زیر ارائه شده است
1ـ آنالیز بازار و تسخیر فرصتهای کار
به منظور بقاء در بازار متلاطم رقابتی، یک شرکت باید بطور پیوسته قادر به شناسایی فرصتهای جدید کار و تسخیر آنها باشد. علاوه براین باید بقیه را از رقابت خارج کند، اگر یک شرکت بخواهد که فرصتهای جدید را تسخیر کند باید قادر به آنالیز پیوسته تغییرات بازار و نیازمندیهای مشتریان باشد و باید فرصتهای موجود و آتی کار را خوب بشناسد. وقتی که یک فرصت جدید پیدا شد و شرکت به تنهایی از عهده آن نمی تواند برآید، اینجا سازمان مجازی برای پیروزی در فرصت مشترک نیاز می باشد. در سازمان مجازی شرکتی که فرصت را پیدا می کند و شروع به سازمان دهی مجازی می نماید معمولاً بعنوان رهبر شرکتهای همکار عمل می نماید
2ـ طرح تجاری و آنالیز بازگشت سرمایه
قبل از شکل گیری سازمان مجازی، شرکت رهبر باید طرح تجاری و آنالیز بازگشت سرمایه را در سطح پیشرفته انجام دهد، پتانسیل بازار، توانمندی سرمایه ای، قابلیت تکنیکی، قابلیت منابع، قابلیت نیروی انسانی و سود ممکن قابل وصول و غیره باید آنالیز و محاسبات بصورت جزئی نیز انجام شود. و گزارش آن برای طراحی کار و آنالیز بازگشت سرمایه و شکل گیری شریک و تصمیم گیری نهایی ارائه شود
3ـ آنالیز تقاضا و شایستگی
شرکتی که می خواهد بازار جدید یا فرصت جدید را تسخیر کند در قدم بعدی باید آنالیز تقاضا و شایستگی را انجام بدهد. ابتدا باید قابلیتهای مورد نیاز برای این فرصت آنالیز شده و سپس قابلیتهای مورد نیاز برای فرصت را بطور کامل به منظور انتخاب شریک مناسب تجزیه (دمونتاژ) نماید
4ـ انتخاب شریک کاری
در ایجاد سازمان مجازی چهارمین قدم انتخاب شریک می باشد. در قدم سوم قابلیتهای مورد نیاز برای شرکتهای شریک مجزا شد بنابراین شرکتهایی می توانند به عنوان شریک انتخاب شوند که توانایی پاسخگویی به نیازها را داشته باشند. در فرآیند انتخاب، مکانیزم و معیار انتخاب باید محکم و پیشرفته پایه ریزی شده باشد. بعلاوه قابلیت معیارهای دیگر نظیر سطح مدیریت عملیات و اعتبار کاری و ; نیز باید در نظر گرفته شود
5ـ ایجاد مکانیزم همکاری
بعد از انتخاب شرکت های همکار به منظور افزایش کارایی سازمان مجازی باید یک مکانیزم همکاری طراحی شود. در این مکانیزم همکاری باید دو جنبه زیر را در نظر داشته باشیم : ـ مکانیزم توزیع مسئولیت ها، سود و ریسک : قبل از عملیات واقعی سازمان مجازی، مسئولیت هر یک از شرکت ها باید تعریف و مکانیزم توزیع ریسک و سود باید تعیین شود. این مکانیزم می تواند بعنوان وظایف عملیات هماهنگی و مدیریت عمل شود. ـ مدیریت کیفیت و مکانیزم تضمین کیفیت : علاوه بر این فعالیت های مدیریت کیفیت که در هر شرکتی بکار برده می شود, فعالیتهای کیفیت در میان این شرکت ها نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد
6ـ ایجاد سازمان و تیمهای مجازی
مقاله شریعتی و تاریخ اسلام فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله شریعتی و تاریخ اسلام فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله شریعتی و تاریخ اسلام فایل ورد (word)
پیشگفتار
مقدمه
شریعتی و تاریخ اسلام
سال شمار زندگی دکتر علی شریعتی
*بالای درخت سنجد
قلعه قدیمی
داستان آغاز شد!
مستشار آمریکایی
دونامه
مهتاب غمزده
مجموعه آثار
نتیجه مقاله
فهرست منابع و مأخذ
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله شریعتی و تاریخ اسلام فایل ورد (word)
1- کتاب های دکتر علی شریعتی به ویژه کویر، نیایش، حج و گفت و گوهای تنهایی
انتشارات چاپخش ، چاپ اول : 1374
2- یادگاران مانا / گرد آورنده : دکتر پوران شریعت رضوی، نشر ژرف ، چاپ اول : 1376
3- چهره های درخشان
4- کتابهای دکتر عل شریعتی و تاریخ اسلام
5- شریعتی به ویژه کویر، نیایش ، حج و گفت و گوهای تنهایی
6- شریعتی و تاریخ اسلام ، حج و گفت و گوهای تنهایی، چهره های درخشان «کویر کتاب و دکتر شریعتی نیایش»
پیشگفتار
دکتر علی شریعتی در تاریخ 2/9/1382 در روستای کاهک چشم به جهان گشود . پدر او نخستین سازنده ابعاد روحش بود و از همان کودکی او را با کتابهایش و دوستانش آشنا کرده بود. علی در سال 1319 وقتی هفت ساله بود در دبستان «ابن یمین» مشهد ثبت نام کرد
او در سن سیزده سالگی وارد دبیرستان فردوسی شد و مغزش در آن زمان با فلسفه رشد می کرد و دلش با عرفان داغ می شد. و در شانزده سالگی وارد دانشسرای مقدماتی شد، او در سال اول دانشسرا بصورت جدی در فعالیتهای سیاسی حضور نداشت، اما در سال دوم همه چیز عوض شد. و در سال 1339 انجمن اسلامی دانشجویان را تأسیس کرد. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشسرا در روز بیستم مهر 1331 در اداره فرهنگ آموزش و پرورش استخدام گردید. در مهر ماه سال 1336 بخاطر فعالیتهای سیاسی و اجتماعی خود و پدرش به همراه شانزده نفر دیگر دستگیر و به زندان قزل قلعه برده شدند. دکتر شریعتی در اردیبهشت 1338 برای انجام کارهای اداری به خارج اعزام گردید و در آنجا تحقیق درباره حلاج، سلمان و فاطمه (س) را انجام داد
مقدمه
شریعتی و تاریخ اسلام
سه دهه است که بحث از دکتر شریعتی و آثار و افکار او به صورت مداوم و با تمام ویژگی ها و افراط و تفریطهای خاص و معهودش یکی از بحث های رایج در جامعه است. نگارنده این سطور خود اولین بار نام دکتر شریعتی را وقتی شنید که مؤمن متعصبی بجد و با اصرار او را «سنی» معرفی کرد. و بعد از سالهای نزدیک به انقلاب اسلامی با آثار او آشنا شد و شاهد اقبال روز افزون جوانان به این آثار بود و نیز در جریان انقلاب اسلامی نام دکتر شریعتی را به کرات شنید و جملات و سخنان او را دیگر نه در کتابهای او که بر در و دیوار شهرها خواند و عکسش را بر دریای دستها مشاهده کرد پس از انقلاب نیز شریعتی از اقبال و توجه ای روز افزون برخوردار بود و حتی بسیاری که از درون نیز با او بر سر مهر نبودند در ظاهر خود را به او منسوب می کردند تا در چشم خیل مشتاقان او وجاهتی به کف آرند حوادث سهمگین سالهای اولیه دهه 1360 ش البته وضع را دگرگون کرد و از آن پس نام شریعتی چند سالی کمتر شنیده شد و کتابهایش کمتر منتشر گردید
سال شمار زندگی دکتر علی شریعتی
1312 : تولد در روستای کاهک از توابع مزینان
1319 : ورود به دبستان «ابن یمین» در مشهد
1325: ورود به دبیرستان « فردوسی » مشهد
1327 : عضویت در «کانون نشر حقایق اسلامی»
1329 : ورود به دانشسرای مقدماتی مشهد
1331: اتمام دوره دانشسرا ، استخدام در اداره آموزش و پرورش مشهد؛ بنیان گذاری انجمن اسلامی دانش آموزان و دانشجویان
1332 : عضویت در نهضت مقاومت مشهد
1333 : گرفتن دیپلم کامل ادبی
1334 : انتشار کتاب های «ابوذر غفاری» و «تاریخ تکامل فلسفه» ورود به دانشکده ادبیات مشهد
1336 : دستگیری به همراه شانزده نفر از اعضای نهضت مقاومت در مشهد
1337 : فارغ التحصیلی از دانشکده ادبیات با احراز رتبه اول، ازدواج
1338 : اعزام به فرانسه با بورس دولتی به دلیل کسب رتبه اول، تولید اولین فرزند، آشنایی با سازمان آزادی بخش الجزایر
1339 : بردن همسر و فرزند به فرانسه
1341 : رحلت مادر و تولد دومین فرزند
1342 : اتمام تحصیلات و اخذ مدرک در رشته تاریخ، تولد سومین فرزند
1343 : بازگشت به ایران، دستگیری در مرز، انتقال به زندان «قزل قلعه» تهران
1344 : انتقال به تهران به عنوان کارشناس و برس کتب درسی
1345: استادیاری رشته تاریخ در دانشکده مشهد
1347: آغاز سخنرانی های او در حسینیه ارشاد به دعوت استاد شهید مرتضی مطهری، انتشار کتاب های «کویر» و «توتم پرستی» و «هبوط در کویر» و مقاله « از هجرت تا وفات»
1348 : سفر به خانه خدا
1350 : سفر به آفریقا تولد چهارمین فرزند
1351 : بسته شدن حسینیه ارشاد و ممنوعیت سخنرانی
1352 : معرفی خود به ساواک و هجده ماه زندان انفرادی
1354 : آزادی از زندان ، خانه نشینی و آغاز زندگی سخت در تهران و مشهد
1356 : هجرت به اروپا و رحلت
*بالای درخت سنجد
«کاهک» ، روستای کوچک قدیمی که با ماسه های بادآورد کویر پوشیده بود؛ روستایی فقر زده با آفتاب سوزان وبی رحم ودرختان«گز» و«تاق» ؛ درختانی بی نیازازآب وخاک وبی چشم داشت نوازشی وستایشی که از سین خشک وسوخت کویر می رویند
با آسمانی روشن وصاف درروز وستاره باران واسرارآمیز درشب . با مردمانی صبور، ساده،پاک،مهربان وسخت همچون کویر
علی، در این روستا، دردوم آذر1312 چشم به جهان گشود. روزی که اوبه دنیا آمد ، برگ های زردونارنجی درختان دردست های نا پیدای بادسردپاییزی می لرزیدند
صدای نال نوزادی زیبا، با چشم های مشکی وپیشانی بلند، لبخند رابرصورت پدرومادر نشانده بود
مادرعلی زهرا امینی،زنی روستایی ، مهربان ومؤمن بود. علی ، مادرش را«آین افتادگی، عاطفه وپارسایی » می دانست. زهرا درگرداب رنج وفقر، فرزندانش را بزرگ کرد وبا زمزمه های آسمانی دعای خود- که بعد از نمازدرخانه می پیچید- جویبارپاکی وعشق رادر وجود آنان جاری ساخت. پدرعلی استاد محمد تقی شریعتی مزینانی بود .او درخانواده ای روحانی متولد شده وپدربزرگش، شیخ محمود روحانی، ازدانشمندان مزینان به شمارمی رفت
پدر علی، مقدمات صرف و نحو عربی و منطق را نزد پدر و عموی خود آموخت و در سال 1306 ه . ش برای ادامه تحصیل به شهر مشهد رفت. سپس وارد اداره فرهنگ «آموزش و پرورش» شد و تا قبل از تولد علی، آموزگار «دبستان شرافت» مشهد بود
«پدرم نخستین سازنده ابعاد روحم؛ کسی که برای اولین بار، هم هنر فکر کردن را به من آموخت و هم فن انسان بودن . طعم آزادی، شرف، پاک دامنی، مناعت، عفت روح، استواری، ایمان و استقلال دل را، بی درنگ پس از آن که مادرم از شیرم گرفت، به کامم ریخت
نخستین بار مرا به کتابهایش رفیق کرد. من از کودکی و از سال های نخستین دبستان، با رفقای پدرم – کتاب هایش – آشنا شدم و مأنوس . من در کتابخانه او که همه زندگی و خانواده اوست، بزرگ شدم و پروردم
این بود که به هر کلاسی که وارد می شدم، «صد درس» از هم کلاسانم و «نود و نه درس» از غالب معلمانم جلو بودم. او بسیار چیزهایی را که باید بعدها در بزرگی و در طول تجربیات و کشمکش ها و کوشش های مداوم سالیان عمر می آموختم، در همان کودکی و آغاز زندگی نوجوانیم، ساده و رایگان به ما هدیه داد;»
علی در کودکی برای آموختن قرآن به مکت خانه روستا رفت و در واقع، اولین معلم او «ملا زهرا» ، مکتب دار روستای کاهک، بود. بعد از علی ، خواهرش طاهره به دنیا آمد و سپس دو فرزند پسر که هر دو به علت بیماری از دنیا رفتند. علی، تنها پسر خانواده بود
روزهای شیرین کودکی، مانند ابرهای سفید و پنبه ای شتابان و رؤیایی می گذشتند. در آن روزها، هنگامی که علی در خواب بود، مادر بالای سر او می نشست و به آرامی موهای نرم سرش را نوازش می کرد
در یکی از شب ها که علی با چشم های بسنه در رختخواب دراز کشیده و در اصل بیدار بود، مادر کنار بسترش نشست و با دست های استخوانی و نوازش گرش، سر و صورت او را نوازش کرد و گونه های برجسته او را بوسید. مهر و محبت مادر برای علی آن قدر زیبا و دلچسب بود که روز بعد، این موضوع را برای پسر عمه اش – که هم بازی او بود – تعریف کرد. علی، مادر بزرگ مادری و پدری خود را خیلی دوست داشت
مادر بزرگ پدری اش، زنی مقتدر و بسیار متدین بود. چهره ای روشن و مهتابی داشت و چشمانی میشی و مهربان. مادربزرگ، بعد از فوت شوهرش (پدر بزرگ علی) – آقا شیخ محمود – جای خالی او را در روستا پر کرده بود. وقتی علی ده سال بیش تر نداشت، روزی کاغذ و قلمی برداشت و زیر سایه درخت کهنسال توت، پشت به دیوار کاهگلی داد و نامه ای به عمویش در شهر نوشت. او در نامه نوشت با سه تومانی که همراه نامه می فرستد، برای مادر بزرگش کفشی بخرد و به روستا بفرستد
روزها گذشت و علی چشم به جاده خاک آلود روستا داشت که مثل ماری در کویر تفتیده و خاکستری کشیده شده بود. روزی که عمو به روستا آمد، علی با شوق فراوان کفش ها را گرفت و یک نفس تا خانه ساده و کاهگلی مادر بزرگ دوید. لحظه ای که مادر بزرگ ، صورت عرق کرده او را دید، با نگرانی پرسید : «پسرم! چه شده ؟» علی نفس زنان گفت : « مادر بزرگ ! برایت کفش نو خریده ام.»
اشک در چشم های مادر بزرگ حلقه بست و علی را سخت در آغوش خود فشرد
مادر بزرگ هم علاقه خاصی به علی داشت. تا چشمش به او می افتاد، به سراغ صندوقچه قدیمی خود – که معمولاً چیزهای خوردنی را در آن پنهان می کرد – می رفت و از داخل آن ، چیزی به علی می داد. سال ها بعد که چشمان مادر بزرگ ضعیف شده بود و نمی توانست چهره ها را درست تشخیص بدهد، روزی دایی علی، انار بزرگی را به جای او از مادر بزرگ گرفت ، ولی بعد از لحظاتی، مادربزرگ متوجه شد و با ناراحتی انار را از او پس گرفت و به علی داد، اما هنگامی که علی، سایه غم را در چشمان دایی خود دید، با مهربانی انار را میان خود و او تقسیم کرد
ملازهرا ، از دوستان مادربزرگ علی بود. او گرداگرد اتاقی از اتاق های منزلش را پوست تخت انداخته بود تا کودکان روستا برای یادگیری جزء سی ام قرآن (عم جزء) به آن جا بیایند
روزی علی پس از خواندن قرآن و پاسخ به سئوال های ملا زهرا، پاورچین پاورچین از اتاق بیرون رفت. خورشید وسط آسمان آبی می درخشید و صدای شاد گنجشک ها، لحظه ای قطع نمی شد
علی از درخت سنجدی که وسط حیاط بود، بالا رفت و از آن جا به داخل اتاق نگاه کرد. وقتی چشم بچه ها به علی افتاد، شروع کرد به شکلک در آوردن. ناگهان صدای شلیک خنده در اتاق پیچید. ملا زهرا ابروهایش را د رهم کشید و دست به کمر، از اتاق بیرون آمد
- بچه جان! بیا پایین . بالای درخت چه کار می کنید؟ صدای خنده بچه ها که قطع نمی شد، با صدای گنجشک ها در هم آمیخته بود. ملا زهرا، چوب دستی را از گوشه حیاط برداشت و در حالی که آن را بالای سرش تکان می داد، فریاد زد : «بیا پایین و گرنه با این چوب کبابت می کنم.»
علی از آن بالا گفت : « شما بروید توی اتاق، من الان می آیم پایین.»
ملا زهرا زیر لب غرولند کرد و به اتاق رفت. علی از بالای شاخه درخت پایین پرید و ملا زهرا، او را که شاگرد زرنگی بود، تنبیه نکرد و بخشید
قلعه قدیمی
تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی فایل ورد (word) دارای 89 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی فایل ورد (word)
مقدمه
تقسیم بندی رسانه های آموزشی
تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم منطقه 13 تهران
تحقیق در درس علوم در دبستانهای منطقه 2 تهران
3-2- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمین ابتدایی منطقه خورو بیابانک
4-2- تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه
5-2- تحقیق بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق 2و10و17 تهران
6-2- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی ناحیه 4 کرج و دانشجویان ضمن خدمت
7-2- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 تهران
8-2- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمان منطقه اشتهارد
9-2 تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد
10-2- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی
11-2- تحقیق بر روی معلمان دبستانهای ناحیه یک زنجان
13-2- تحقیق در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا
14-2- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی منطقه آبیک
15-2 تحقیق بر روی مدارس راهنمایی ناحیه 3 کرج
جمع بندی و نتیجه گیری
موانع و مشکلات کاربرد مواد و وسایل آموزشی
منابع و ماخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی فایل ورد (word)
1- پایان نامه با موضوع بررسی میزان تاثیر مواد کمک آموزشی و حضور متصدیان بر پیشرفت تحصیلی محقق میتر میرزا آقایی سال 76-
2- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر کاربرد رسانه های آموزشی بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان محقق عفت بلوچی سال 76-
3- پایان نامه با موضوع بررسی و ارزیابی میزان کارایی وسایل کمک آموزشی در رابطه با یادگیری دانش آموزان محقق محمد ایزدی سال
4- پایان نامه با موضوع بررسی رابطه میزان آگاهی معلمان و میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی محقق : حسنعلی زرشکی قشلاقی سال 73-
5- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محقق : زهرا دراج سال 77-
6- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محقق : ملک محمدی سال
7- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر استفاده از مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی و مقایسه نظر معلمان و دانش آموزان محقق: عبدالرسول عباسی کوپالی سال
8- پایان نامه با موضوع بررسی ضرورت و میزان کاربرد رسانه های آموزشی محقق حبیب الله حبیبی سال
9- پایان نامه با موضوع بررسی میزان استفاده معلمان راهنمایی از مواد و وسایل آموزشی محقق: یوسف یزدی سال
10- پایان نامه با موضوع بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی محقق بمانعلی طحانی پور تیر ماه
11- پایان نامه با موضوع بررسی علل عدم استفاده معلمان از وسائل آموزشی محقق عبادالله غفاری سال
12- پایان نامه با موضوع بررسی وضع موجود آزمایشگاهی مدارس محقق گیتی زمردی سال 75-
13- پایان نامه با موضوع بررسی وضع موجود و مطلوب کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی محقق : عباسعلی قنبر لو
مقدمه
بطور کلی وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند . این وسایل آموزش را از حالت سخنرانی محض خارج می کنند و یادگیری را با بهره گیری از حواس مختلف آسان و ممکن می سازند. در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهای جدید را با درک کامل بدست آورند
آنچه می شنوم فراموش می کنم آنچه می بینم به خاطر می آورم و آنچه انجام می دهم می آموزم
سخن فوق حکایت از این دارد که یادگیری زمانی تحقق می یابد که دانش آموز خود مستقیما در جریان آموزش قرار گیرد و خود را در آموزش شریک و سهیم بداند وقتی دانش آموز سیمی را از یک طرف به باطری و از طرفی دیگر به لامپ وصل می کند و با زدن کلیدی لامپ روشن می شود احساس شعف زاید الوصفی به او دست می دهد . آنچنانکه گویی کشف مهمی انجام داده است . این آموزش در ذهن او بیشتر ماندگار خواهد بود. البته تاکید بر استفاده از این وسایل هیچ گاه به معنی نفی نقش معلم نیست. زیرا هیچ وسیله ای نمی تواند جایگاه اصلی و با ارزش معلم را پر کند اما وقتی معلم این وسایل را در آموزش بکار می برد کودکان را در فراگیری بهتر عمیق تر و سریع تر مطالب یاری می کند، مفاهیم درسی جذابیت بیشتری پیدا می کند و کلاس ساکن و خاموش تبدیل به کلاسی سیال و پر هیاهو می گردد
بنابراین با استفاده از وسایل و امکانات آموزشی گفته ها و مطالب درسی برای دانش آموزان عینی تر و ملموس تر می شود حتی گاهی اتفاق می افتد که آنها در هنگام مشاهده و کار با وسایل نکاتی ریز و ظریف را کشف می کنند که برای همیشه در ذهنشان باقی می ماند پس هر اندازه که آنها از حواس خود بیشتر بهره بگیرند استعداد و خلاقیتشان بیشتر شکوفا می شود ذهنشان بیشتر فعال می شود و معلم نیز از کار خود نتیجه بهتری می گیرد در واقع معلم با بکارگیری این روش به سلامت روانی خود نیز کمک کرده است
پس باید در عصر انفجار دانش از کوتاهترین و موثرترین راه به اهداف آموزشی مورد نظر خود برسیم و باید بدانیم که تحقق این امر جز با بکارگیری و بهره گیری صحیح و برنامه ریزی شده از وسایل و امکانات آموزشی مقدور نیست
امروزه روش آموزشی به کلی دگرگون شده و معلمان به خوبی آگاهند که یادگیری امری درونی است و به جای زور و اجبار باید در دانش آموزان علاقه و انگیزه آموختن را بوجود آورد همچنین دریافته اند اگر مطالب درسی با استفاده از چند وسیله آموزشی ارائه شود و هر یک از آن وسایل مکمل و موید هم باشند میزان یادگیری افزایش می یابد. تجربه نشان می دهد که وسایل بسیار ساده آموزشی بویژه اگر توسط معلم ساخته شوند نتایج آموزشی بسیار درخشانی نسبت به وسایل پیچیده و فنی دارند البته یک وسیله هنگامی در ایجاد تجارب جدید آموزشی و تجسم مفاهیم درسی مفید است که
- نقطه نظرها و مقاصد آموزشی معلم را تامین کند
- به خوبی کار کند و جوابگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان باشد
- در زمان مورد نیاز در اختیار معلم و دانش آموزان قرار گیرد
تقسیم بندی رسانه های آموزشی
مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت مورد تقسیم بندی قرار گرفته است آقای دکتر محمد احدیان در کتاب خود 6 دسته تقسیم بندی را مد نظر قرار داده اند که دسته آخری را از بقیه جدیدتر و کامل تر می دانند
1- برقی و غیر برقی
2- ارزان قیمت و گران قیمت : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت ،پوستر،نقشه ،کره ،تلق شفاف اسلاید و نظایر اینها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم ،اسلاید و فیلم استریپ ،اورهد و غیره را در دسته گران قیمت قرار می دهند
3- نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه هایی نظیر فیلم ،اسلاید ،چارت ،پوستر ،نمودار ،تلق شفاف ،مدل ،ماکت ،برش و نظایر اینها را در دسته نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم متحرک ،اوپک ،اورهد و نظایر اینها را در دسته سخت افزار قرار می دهند
4- چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب ،جزوه ،مجله ،منابع برنامه ای شده چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند
5- ساده و پیچیده : اینان رسانه هایی نظیر کتاب ،مجله ،فیلم متحرک ،اسلاید ،تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم متحرک ،اوپک و اورهد و دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند
6- نورتاب و غیر نورتاب : در این تقسیم بندی مواد و وسایل نظیر فیلم متحرک ،اسلاید ،فیلم استریپ تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته نور تاب و بقیه در دسته غیر نورتاب قرار می گیرند
در تقسیم بندی دیگر که در کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی تالیف سید هاشم نعمتی آمده و همچنین در کتاب تولید و کاربرد مواد آموزشی دوره کاردانی تربیت معلم آمده نوع دیگری از تقسیم بندی رسانه های آموزشی صورت گرفته که به نظر می رسد دقیق تر و کاملتر است
الف ) رسانه های نوشتاری : کتاب ، روزنامه ،مجله ،میکرو فیلم ،میکروفیش ،مواد آموزشی برنامه ریزی شده جزء این رسانه می باشند
ب ) رسانه های نمایشی : شامل تخته سیاه ، تابلوهای پارچه ای ،مغناطیسی ،اعلانات و تابلوهای الکتریکی است
ج ) رسانه های دیداری : که خود شامل رسانه های دیداری ترسیمی و رسانه های دیداری غیر ترسیمی است . رسانه های دیداری ترسیمی که شامل نمودار ،طرح خطی ، چارت ،کارتون ، پوستر ،نقشه و کره و رسانه های دیداری غیر ترسیمی شامل تصویر ،اسلاید ، فیلم استریپ ، ورقه های شفاف و انواع فیلمهای متحرک می باشد
د ) رسانه های شنیداری : که شامل نوار صوتی که به شکلهای مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. صفحات گرام و برنامه های آموزشی رادیویی نیز جزء این نوع رسانه می باشد
ه ) رسانه های سه بعدی : که شامل اشیا حقیقی و نمونه ها مدلها و ماکتها دایورها و میز شنی است
و ) موقعیت های آموزشی : شامل گردش علمی ، تقلید از واقعیات و بازیها ،نمایش (نظیره سازی) و اماکن باستانی ،آزمایشها و دعوت از متخصصین و مسئولان به کلاس است
ز ) مجموعه های چند رسانه ای : ترکیبی از رسانه هایی است که می توانند در کنار یکدیگر بخش هایی از یک واحد یادیگری را تامین کنند. آموزش چند رسانه ای مسئولیت بزرگی را بر دوش معلمان قرار می دهد زیرا که معلم باید با تجزیه و تحلیل هدفهای آموزشی درس و بررسی منابع دیداری و شنیداری موجود و دانستن اینکه چگونه می توان یک سری از این رسانه ها را برای رسیدن به بالاترین کیفیت یادگیری در کنار هم قرار داد آموزش خود را در کلاس ارائه دهد. انتخاب رسانه ها در آموزش چند رسانه ای باید نه تنها با توجه به مناسب بودن هر یک از رسانه ها برای هدفهای درس باشد بلکه اینکه چطور این رسانه ها می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند مطالب رابه بهترین وجهی بیان کنند و اینکه چگونه یک رسانه یادگیری حاصل از رسانه دیگر را تقویت می کند نیز باید در نظر گرفته شود
مقاله نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری فایل ورد (word) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری فایل ورد (word)
نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری
از جمله آثارش در جمعبندی میتوان اینگونه نام برد:
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری فایل ورد (word)
1- نقاشی ایران از دیرباز تا اکنون- روئین پاکباز
2- پیامی در راه – داریوش آشوری -کریم امامی – حسین معصومی همدانی-
3- سهراب سپهری شاعر – لیلی گلستان
4- CDسهراب سپهری – شرکت رسانه پویا
5 – سهراب سپهری طرح ها و اتود ها -محسن طاهر نو کنده
6- باغ تنهایی – حمید سیاهپوش
نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری
در آغاز کار شهرت سپهری به عنوان یک نقاش. بیشتر از آوازه شاعریش بود. این به دهه30 بر میگردد. اگرچه شعرهایش در آن سالها خوانده میشد اما جز در نظر خواص، تجربهای موفق به شمار نمیآمد. در این سالها شعر شکست و حماسه طرفداران بیشتری داشت
شاعران در آن دوران فراوان بودند و نقاشان اندک یک نقاش متوسط بیشتر و زودتر ازیک شاعر متوسط میتوانست خود را در حافظه جمعی ثبت کند
سپهری کار جدی خود را در مقام نقاش با یک سلسله تصویرهای برگرفته و خلاصهشده از طبیعت آغاز کرد. نخستین آبرنگ ها و گواش های او را میتوان بازنمایی لحظههایتجربه شاعرانه در جهان اشیاء دانست. حرکت آزاد و شتابان قلمو، در هم شدن رنگ ماده، تاکیدبر تباین های رنگی و استفاده از عوامل تمرکز دهنده در فضای دو بعدی (مثلاً، یک رنگ سرخبه نشانه لاله آتشین)، از جمله مشخصات آثار او هستند و اثرپذیری از نقاشی انتزاعیمکتب پاریس را نشان میدهند. با این حال، تلاشی آگاهانه برای تلفیق سنتهای شرقی وغربی و کوششی برای دستیابی به شیوهای مستقل و شخصی نیز در این آثار مشهود است
دستمایه اصلی کارهای سپهری اشکال ساده شده طبیعت است. حتی یک خط راست.این سادهترین وسیله بیانی در نقاشی ـ اغلب در کارهای سپهری طوری ترسیم شده است که یاافق فراخ کویر را به یاد آورد و یا راستای درختی سر به آسمان نهاده را. کوههای دور دست کهدر ایران مرکزی هر کجا برویم در انتهای چشم انداز حضور دارند. تپههای مواج که از کوهها نزدیکترند مسیر نهری که شیب تپه را میبرد و قطاری از درختهای بید را به سوی آبادیمیبرد، خانههای بهم چسبیده آبادی. بام قوس دار خانه گوشهای از در و دیوار خانه در ارتباطبا شاخه یک درخت، تنه درخت، سرشاخههای آن، علفهای خشک و پا جوشهای اطراف تنه،یک گل وحشی، شقایق یا آلاله، اینجا یا کمی دورتر آنجا، چند تخته سنگ، یک برکه کوچک;اینجا موضوعات مورد توجه نقاش است
از فرمهای اولیه سهراب، طرح های سیاهی بود که با قلم موئی پهن بر زمینه سفید کاغذ طرح کرده بود. فرم هایی مانند خار یا بوته که با حرکتی تند بر زمینه سفید کاغذ نقش بسته بودند. شاید این طرح های اولیه که به مرور آرام آرام در دستهای او پخته شدند. عظمت رنگها کم شدند و رقتی یافتند صاف شدند و شفاف شدند
در طراحی، سپهری سرعت عمل و تیزدستی را میپسندید. به منظور رها کردنجزئیات کم اهمیت و رسیدن به جوهر اصلی اشیاء و چشم خود را عادت داده بود تنهاخطوط اصلی را بیند. حتی گاه به تنگ کردن حوزه دید خود از طریق بهم فشردن پلک ها اکتفانمیکرد و شب هنگام را برای طراحی انتخاب میکرد، در تاریکی کویر زیر نور ستارههایرخشان، تنها اساسیترین خطوط کوه و هامون و درخت را میتوان دید، نه بیش. به بازی سایهو روشن نور نیز اعتنایی نداشت، چه شب بود و چه روز. میگفت مثل نقاشی های مینیاتور هرچیزی را با ارزش ذاتی رنگ آن باید دید. برگ درخت همیشه سبز است و به صرف اینکه درسایه قرار گرفته باشد کورتر و قهوهایتر به نظر نمیآید. گل شقایق همیشه سرخ است اگر همهتاریکی شب دیده شود
به این شکل بود که دوران فرمالیسمی کارهای سهراب خیلی زود سپری شد. دورانفرمالیسم در کار هر آغاز گر دوران شیفتگی به فرم و فن است نه شیفتگی به محتوی. دورانسیاه مشق است و گاه هنرمندان ما تا به آخر معتاد و اسیر آن میشوند و از گفتن و اندیشیدن بازمیمانند
سهراب همچون برخی دیگر از نقاشان نوپرداز، در ابتدا به کوبیسم سپس بهسورئالیسم متمایل میشود. اگر وجود گرایش کوبیسمی را تحت تأثیر تعلیمات ضیاپور(1299ـ1378 ش) تلقی کنیم. گرایش بعدی احتمالاً با درون گرایی روشنفکران ایرانی پس از کودتای 28 مرداد بی ارتباط نیست. اما سپهری در همان سالها هم به خاور دور فکر میکند
نقاشیهای سپهری نقاشیهائیست خالص ایرانی. ترکیب های او چهره نجیب و سادهطبیعت ایران را نشان میدهد. کارهای او مثل تمام آثار ایرانی فروتنانه ابعاد جواهر گونه وعمیق فکر و زندگی ایرانی را مجسم میکند
نقوش فکر شدهای که روی یک بادیه مسی نقر شده است. تراشی که روی یک قاشقچوبی انداختهاند. طرحی که بر روی یک کوزه گلی افتاده است. شعری که در نقوش یک نمد یاگلیم بافته در آمده است عظمت هنری طبیعی و خالص که زمینه قالی را پر کرده است. نقش ونگار آجرها، درها، پنجرهها، جلدها; همه زیر دست و پای زندگی خاضعانه مردم ما با سادگیمحض تا طی شدهاند. نقاشیهای سهراب همان طرحهای فکر شده را دارد. همان رنگهایبومی و مردمی را دارد همان سادگی و فروتنی را دارد. شفافیت رنگهایش همان تابناکی نور رادارد. اجرای کارهایش همان بی تکلفی را در تابلوهایش ریخته است
اینگونه اجرا کردن و اینگونه نقاشی کردن مهارتی فوق العاده میخواهد تا آنقدر نرم وساده کارکرد که شکل یادداشت کردن را پیدا کند اما ترکیبی بدهد محکم و برون چون و چرا.باید به آسانی از درگاه چشم، طرحها و رنگها عبور کنند و از دالان فکر و اندیشه بگذرد و رویبوم بریزند. باید هنرمند مثل یک بلور شفاف باشد و نور خورشید به آسانی از او عبور کند وطیف هنرمند را منعکس کند
درجات این خلوص و شفافیت درجات خلوص هنرمندانه است که سپهری گاه چقدربرهنه برهنه، طبیعت ایران را، طبیعت تصویری فکر ایرانی را منعکس میکند
سطح دو بعدی کاغذ یا بوم جزئی از کار اوست. جهانقابی است. مربع مستطیل و این مربعمستطیل میدان دید نگاه ماست. چراکه او برسطح دو بعدی کاغذ یا بوم چیزی نمیافزایدچیزی نمیکشد و نشانی نمینهد
بلکه سطح دو بعدی کاغذ یا بوم را طوری میانگارد که از جائی از آن، از نقطهای از آن،از وسط، از گوشه از بالا یا از پائین آن شکلی از درون ضخامت ذهنی (سطح ـ ادراک) کاغذ یابوم کمکم گسترش مییابد. و آماس میکند و در تکثیری مداوم به اطراف گسترده میشود. وچون جهان نظامی است آهنگین و با تعادل، این افزایش و گسترش بر سطح دو بعدی کاغذ یابوم به گونهای پایان میگیرد که تعادل تابلو در هم نریزد. برای این کار، هیچ الگوئی واقعیتر ازیک واحد یا یک قریه در کویر نیست
رنگ در نقاشیهای سپهری در کنار فرمهای برگرفته از طبیعت. از اهمیت یکسانیبرخوردار است و با توجه به دید نقاش از کار خود، وقتی مشاهده میکنیم همه رنگها ونیمرنگهای موجود در پردههای او نیز از همان پهنه طبیعی مورد علاقهاش دست چین شدهاند تعجب نخواهیم کرد. رنگها از کاتالگ رنگ فروشی به روی بوم و کاغذ نقاش سپهری راهنیافتهاند، از خاک بیابان و دامنه تپه و ستیغ غبار گرفته کوه و سبزه کنار جوی و خشت خامدیوار و آب برکه بیرون جستهاند هرچه رنگ میبینم اصیل و تقطیر شده از طبیعت است.قهوهای، اخرایی، خاکی، آجری، نخودی، اردهای، گندمی، یشمی، ماشی، حنایی،خاکستری، دودی، مشکی;
در مقابل این رنگهای اکثراً خاموش و نزدیک بهم گاه لکههای کوچکی از رنگهای تند وپر مایه قد علم میکنند سرخ آتشی، آبی لاجوردی، زرد زرد، این لکهها نقطه مقابل زمینه کارهستند و آنرا میشکنند، بسان آواز پرندهای که ناگهان سکوت بیابان را میشکند، یا طراوتمشتی آب چشمه که التهاب صورت عرق زده را فرو مینشاند یا خنکی سایه یک تک درختدر مقابل داغی آفتاب زل کویر
تابلوهای او آزمونهای مراحل نزدیک شدن او به طبیعت است. بعضی اوقات حتیمیکوشد که نقش گل و یا طرح نهال یا پنجره را کنار بگذارد. میکوشد و در واقع آزمایشمیکند که شاید در یک شکل تجریدی آزادتر و بدون واسطهتر با طبیعت بیامیزد.
شاید اینجا و این ایام به آن هنرمندان ایرانیای فکر میکند که چگونه با موفقیت ازشکلهای طبیعت میبرند و در قالب نوعی تجرید، خلوص انسانی را به نقوش هندسی ومجرد بطرزی هنرمندانه تبدیل میکنند، سپهری در این تجربیات دچار فرمالیسم میشود وانعکاس سخنش دیر بگوش میرسد و بر میگردد سرخانه اول
از ریگ ناچیزی گرفته تا تپهای. نقاشی او چون واحهای از کویر یک اتفاق ساده بود خودانگیخته یک خودنگاری دقیق و شفاف. از یکسو نمیداند چه نقشی در لحظه آفرینش حادثمیشود و از سوی دیگر با نگاه به طبیعت، طبیعت را قالب هستی را نشان میدهد. و این تنهانکتهای است که او را با طبیعت ـ نگاری پیوندی میدهد. از طبیعتگرایی گریزان است اما ازطبیعت سخن میگوید. به بیان طبیعت میپردازد. با جوششی گزارهگرا به شور درون پاسخمیگوید. از یک سو رنگهای طبیعی به کار میبرد، رنگهای زنده در کویر، و از سوی دیگر رنگهادرخشان و پاک و پالوده و خالص نیستند. ذهنیاند اشارهای از رنگند. هر اثر او یکتجردنگاری است از یک واقعیت انکارناپذیر. رنگ خاک رنگ تن باد در خلوت فراموش شدهکویر. رنگ آجر، رنگ کاهگل. با حذف دانش نقاشی به بدیهه نگاری دست میزند. آنگاه بابیان مجرد خود به جلوههای مادی اشیاء میپردازد و تنها نشانهای از یادآوری جهان بیرون ازانسان را عرضه میکند
به جای مضمون، محتوا را مینشاند و محتوا را تنها در قالب و تن اشیاء و اجسام جلوهمیدهد. برای او شکل هر اثر هنری بیان کننده محتوی آن است. چراکه هیچ شکل تازهاینیست که بیانگر محتوای خود نباشد و این شکل تنها به یاری ساختار اثر حادث میشود و بهرویت در میآید
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]