مقاله ریشههای فقر و فساد فایل ورد (word) دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ریشههای فقر و فساد فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ریشههای فقر و فساد فایل ورد (word)
ریشههای فقر و فساد
ضرورت اصلاحات اقتصادی (در ایران) و الزامات نظام جهانی
کارنامه نظام از منظر اقتصاد اسلامی
1ـ مبارزه با فقر
2ـ مبارزه با شکاف طبقاتی
آیات مربوط به انفاق:
3ـ تحریم ربا
منابع :
ریشههای فقر و فساد
برای مبارزه با فقر و فساد، یعنی دو آفت بزرگ زندگی اجتماعی و اقتصادی، باید ابتدا به علل آنها توجه کرد. تا وقتی که این علتها از میان نرود، فقر و فساد ناگزیر به اشکال مختلف باز تولید خواهد شد. فقر از لحاظ اقتصادی عمدتا دو چهره دارد: بیکاری و درآمد ناکافی. فساد الزاما وابسته به فقر نیست، اما فقر ممکن است زمینه ساز گرایش به فساد باشد. فساد اقتصادی اساسا عبارت است از: سوء استفاده از قدرت و امتیازات ویژه و کم و بیش انحصاری در جهت کسب درآمدهای خارج از چارچوب قانون یا عرف اقتصادی جامعه، حال باید دید چه عواملی این پدیده را در جامعه رشد میدهند
بیکاری یک پدیده اقتصادی است که علت آن مازاد عرضه نیروی کار نسبت به تقاضا برای نیروی کار است. این پدیده نشانه وضعیت رکود یا عدم رونق اقتصادی است. به عبارت دیگر، عدم تمایل بنگاههای بالفعل و بالقوه اقتصادی برای تولید بیشتر و استخدام نیروی کار، عامل اصلی گسترش بیکاری است. بنگاهها زمانی تولید را افزایش میدهند که تولید سودآور باشد و زمانی به استخدام نیروی کار دست مییازند که بازدهی اقتصادی نیروی کار بیش از دستمزد پرداختی باشد
چرا افزایش تولید برای بنگاهها سودآور نیست؟ از یک طرف هزینههای نامرئی تولید (هزینههای معاملاتی) بسیار بالا و از طرف دیگر نظام مالیاتی و برداشتهای گوناگون از درآمد و سود بنگاهها به صورت عوامل مهم بازدارنده عمل میکنند
منظور از هزینههای نامرئی یا معاملاتی عبارت است از: صرف وقت و انرژی زیاد، و بعضا صرف منابع مالی به صورت پول چای یا رشوه برای اخذ مجوزهای گوناگون از مراجع مختلف اداری برای راهاندازی و ادامه فعالیت اقتصادی
تعریف نشدن حقوق مالکیت فردی، هزینههای نامرئی مشابهی را برای به اجرا گذاشتن قرادادها و استیفای حق مالکیت به بنگاه تحمیل میکند مانند مشکل ناشی از امتناع برخی از مسوولان بخشهای عمومی از اجرای قراردادها یا بر فرض مشکل عمومی چک های بلامحل در جامعه. به طور خلاصه میتوان گفت که بنگاه اقتصادی در وضعیتی قرار دارد که منافع آن عمومی شده یعنی همه در آن شریک هستند یا ادعای سهم دارند اما هزینههای آن خصوصی و به عهده خود بنگاه است
چرا بنگاهها استخدام نمیکنند؟ زمانی که هزینه نیروی کار بالاتر از بازدهی اقتصادی آن باشد، بنگاه از استخدام امتناع میکند. قانون کار و تامین اجتماعی هزینههای مرئی و نامرئی زیادی را علاوه بر حداقل دستمزد، به طرفین قرارداد کار تحمیل میکند
به طوری که عملا، هزینه نیروی کار دیگر تناسبی با بازدهی اقتصادی ندارد. به عنوان مثال 30 درصد دستمزد تحت عنوان تامین اجتماعی از طرفین قرارداد کار گرفته میشود که نرخی مشابه به آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد و در عمل به معنای افزودن به هزینه نیروی کار به میزان 30 درصد است. بوروکراسی دولتی با تحمیل مقررات خود، آزادی قرارداد میان نیروی کار و بنگاه را از آنها سلب کرده و مانع از توافق آنها برای استخدام در شرایطی خارج از این مقررات موضوعه تحمیلی میشود. اینجا بوروکراسی دولتی است که به بهانه حمایت از نیروی کار مانع از ایجاد اشتغال میشود و بیکاری را دامن میزند
چرا بخش وسیعی از نیروی کار درآمد ناکافی دارند؟ رکود اقتصادی و بیکاری مهمترین عامل پایین بودن دستمزدها است
زمانی که فعالیتهای اقتصادی دچار رکود است و بنگاهها تمایلی به افزایش تولید ندارند و خیل عظیمی از بیکاران متقاضی استخدام هستند، برای بستن قرارداد کار، نیروی کار در موضع ضعیفی قرار دارد و ناگزیر نمیتواند دستمزد بالایی را مطالبه کند
پس درآمد ناکافی نتیجه دو عاملی است که پیشتر به آنها اشاره کردیم
چه عواملی موجب رشد فساد میشود؟ کسب درآمد غیرقانونی و نامشروع نه فقط یک مشکل اقتصادی بلکه مشکل اجتماعی و فرهنگی است. فساد اقتصادی اغلب ریشه در لابهلای بوروکراسی پیچیده در اقتصاد دولتی دارد. تقریبا هیچ موردی از فساد اقتصادی را نمیتوان سراغ گرفت که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوء استفاده از اختیارات و امتیازات مناصب دولتی ناشی نشده باشد. اقتصاد دولتی موجد موقعیتهای انحصاری یا رانتها است و این خود بزرگترین منشا فساد است
مجوزهای بازرگانی خارجی و داخلی در شرایط غیررقابتی، مجوزهای توزیع کالاها به قیمت دولتی در شرایط دو گانگی قیمتها در بازار، اختیارات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی با نرخهای بسیار پایین، اختیارات مربوط به توزیع ارز به قیمتهای پایین و غیره همگی منابع اصلی فساد اقتصادی و ارتشا در جامعه ما است
اگر دقت کنیم میبینیم فقر و فساد هر دو ریشه در یک معضل اصلی دارد و آن سیطره بوروکراسی دولتی، چه به صورت تصدی و مالکیت و چه به صورت کنترل اداری، بر عرصه فعالیتهای اقتصادی است، عرصهای که قاعدتا حوزه فعالیتهای خصوصی و قراردادهای توافقی است
اگر تشخیص بیماری را به طوری که گذشت، درست فرض کنیم تجویز درمان به شرح زیر خواهد بود
1- پایین آوردن هزینههای معاملاتی بنگاهها از طریق مقررات زدایی و کاستن از بوروکراسی دولتی درخصوص اخذ مجوز تاسیس واحدهای اقتصادی و ادامه فعالیت آنها
2- پایین آوردن هزینههای معاملاتی از طریق تمهیدات حقوقی به منظور تعریف دقیق حقوق مالکیت فردی و تضمین اجرای قراردادها
3- اصلاح ساختاری و اساسی قانون کار و تامین اجتماعی در جهت تامین آزادی قرارداد میان نیروی کار و بنگاه از یک طرف و انحصار زدایی از تامین اجتماعی دولتی و ایجاد امکان برای رقابت بنگاههای خصوصی بیمه در زمینه قراردادهای آزادنه کار
4- آزادسازی فعالیتهای اقتصادی در همه زمینهها به منظور شکستن انحصارهای دولتی، ایجاد رقابت و بالابردن بهرهوری اقتصادی
5- یکسان کردن قیمتها در همه عرصهها به منظور از میان بردن منشا رانت و فساد اقتصادی
6- مقررات زدایی در جهت کاستن از قدرت بوروکراسی و از میان برداشتن زمینههای سوء استفاده اقتصادی از قدرت اداری و سیاسی. کوتاه کردن دست بوروکراتها و سیاستمداران از دستاندازی در فعالیتهای اقتصادی، شرط لازم برای ریشهکن کردن فساد اقتصادی است
ضرورت اصلاحات اقتصادی (در ایران) و الزامات نظام جهانی
فرآیند جهانی شدن اقتصاد (Globalization) که همگرایی و ادغام (Integration) بازارهای تجارت، سرمایه و مالیه جهانی و بالاخره تنظیم و همسو کردن قوانین، مقررات و کارویژه های فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان را بدنبال داشته و در این راستا هر روز بر سرعت خود می افزاید نحوه و حوزه های تعاملات اقتصادی میان کشورها ومیان نظام اقتصاد جهانی و هر یک از کشورها را بطریق نوین تبین کرده است. جهانی شدن اقتصاد که در چارچوب گسترش، توسعه و همه گیر شدن نظام اقتصاد سرمایه داری به پیش می رود، الزامات تنظیمی لیبرالیسم نوین اقتصادی (Liberalism Regulation) را به عنوان ابزارهای ضروری و اولیه تعامل با نظام اقتصاد جهانی معرفی می کند. این الزامات در قالب اصلاحات نوین اقتصادی،تجاری، مالی، پولی و نیز اصلاح ساختار اقتصاد ملی کشورها وجایگاه دولت در آن ظاهر می گردند تا بدین ترتیب راه ورود و در واقع ادغام هر یک از اقتصادهای ملی در نظام اقتصاد جهانی را ممکن و هموار سازد
بهره مندی از مزایا و کاهش هزینه های تعامل هر یک از نظامهای اقتصاد ملی با نظام اقتصاد جهانی منوط به درجه و نحوه انطباق اصلاحات اقتصادی داخلی با الزامات نظام لیبرالیسم نوین اقتصادی و سرمایه داری در جهان است. اما از سوی دیگر، انجام اصلاحات اقتصادی داخلی که عمدتاً بر آزادسازی نظام اقتصادی و کاهش نقش وحضور دولت در پیکره اقتصاد ملی این کشورها پافشاری می کند به تنهایی و ضرورتاً تضمین کننده قطعی رشد و توسعه اقتصادی، افزایش درآمدهای اقتصادی، کاهش هزینه های تولیدی و تجاری، افزایش سهم از سرمایه گذاری خارجی، ظهور و تقویت مزیتهای نوین اقتصادی و تولیدی نسبی، ارتقاع سطح تکنولوژی های پیشرفته تولیدی و نهایتاً بهبود جایگاه و قدرت رقابت اقتصادی کشورهای مربوط نمی باشد، بلکه تمامی اینها همچنین بستگی به جایگاه و حضور فعال سایر بازیگران دولتی، غیر دولتی و فراملیتی در نظام اقتصاد جهانی دارد به علاوه اینکه، الزامات نظام اقتصاد جهانی در جهت اجرای اصلاحات اقتصادی کشورها در مواردی می تواند منجر به آسیب پذیری های جدی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح ملی و در سطح روابط این کشورها بانظام اقتصاد جهانی گردد و حتی در مواردی بحرانهای جدی اقتصادی برای این کشورها بدنبال داشته باشد، که بحرانهای اخیر در آرژانتین، برزیل،اوروگوئه و ترکیه از این نمونه هستند
به اعتقاد بسیاری از نویسندگان منتقد فرآیند جهانی شدن اقتصاد که به تبعات ناشی از نابرابری های اجتماعی این فرایند توجه ویژه ای مبذول می دارند،جهانی شدن اقتصاد سبب گسترش فقر و بیکاری و تنزل جایگاه اجتماعی بخش وسیعی از مردم در کشورهای فقیر و حتی در کشورهای غنی می گردد و به تعبیری جهانی شدن بعضی از مردم دارا و محلی شدن بعضی مردم ندار را بدنبال می آورد. به اعتقاد یکی از این نویسندگان جهانی شدن اقتصاد به سود داراترین کشورها و به ضرر ندارترین کشورها تمام می شود. بنابر آمار برنامه توسعه سازمان ملل متحد در بین سالهای 1960 تا 1990 ندارترین کشورها که بیست درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند شاهد کاهش سهم خود در مبادلات جهانی از 4% به کمتر از 1% بوده اند
بنابراین، نه فقط فرآیند جهانی شدن اقتصاد، الزامات گسترده ای را برای نحوه و میزان تعامل اقتصاد ملی هر یک از کشورها با آن تبیین می کند بلکه این الزامات و اصلاحات اقتصادی پیشنهاد شده با چالشهای جدی روبرو می گردند. در این راستا، شناخت اصلاحات اقتصادی پیشنهادی از سوی نظام اقتصاد جهانی برای ج.ا.ایران جهت تعامل هر چه بیشتر، بهتر و سودآورتر با این نظام و شناخت آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای اینگونه اصلاحات،اهمیت و ضرورت بحث و بررسی موضوع فوق را نشان می دهد
در این نوشتار،ابتدا به برخی از ویژگی های فرآیند جهانی شدن اقتصاد در ایجاد و تبیین راههای نوین تعامل نظامهای اقتصاد ملی (از جمله ایران) با نظام اقتصاد جهانی اشاره می کنیم. سپس به برخی چالشها و ابعاد متناقض این فرآیند درچارچوب منافع و هزینه های تعامل با نظام اقتصاد جهانی می پردازیم. در مرحله سوم، رئوس اصلاحا ت الزامی تعریف شده از سوی نهادهای اقتصادی و مالی نظام اقتصاد جهانی در روابط با کشورها بویژه برای ایران را توضیح می دهیم. بدیهی است بحث و ارزیابی کافی مطالب ارائه شده در هریک از قسمتهای این نوشتار نیازمند حوصله، زمان و فضای هر چه بیشتر است و ما بعلت محدودیتهای گوناگون تنها به بیان اختصاری مطالب اکتفا می کنیم. چارچوب نظری این نوشتار در قالب رهیافت اقتصاد سیاسی (Political Economy Approache) مطرح می گردد و نگاه انتقادی (Critical) شیوه مشهود در بررسی الزامات ونتایج اصلاحات اقتصادی پیشنهاد شده از سوی اقتصاد جهانی لیبرال می باشد
کارنامه نظام از منظر اقتصاد اسلامی
گذشت بیش از 25 سال از برقراری حکومت مسلمین ایران، فرصت خوبی است تا اقتصاد ایران را با معیارها و اهداف مورد تأکید اسلام سنجیده، درجه اهتمام مسؤولان و میزان موفقیت آنان را در تحقق آرمانهای اسلامی مشخص کنیم. برای این منظور وضعیت اقتصاد ایران را در مسایل زیر بررسی میکنیم
1ـ مبارزه با فقر 2ـ مبارزه با شکاف طبقاتی 3ـ تحریم ربا 4ـ نظام مالیاتی ویژه 5ـ تخصصگرایی 6ـ استقلال 7ـ تولید دانش 8ـ کرامت دانشمند 9ـ تحقیق و توسعه 10ـ برنامهریزی
البته تعالیم اسلام منحصر به این موارد نیست، به امید خدا در نوشتههای بعدی سایر تعالیم بررسی خواهد شد. به عنوان روش کار، بیان میشود که در هر موضوعی، نخست وضعیت موجود بررسی، سپس وضعیت مطلوب (از دید اسلام) ارایه و با وضعیت موجود مقایسه می شود
1ـ مبارزه با فقر
مقاله آب و آبیاری در کشاورزی فایل ورد (word) دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آب و آبیاری در کشاورزی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آب و آبیاری در کشاورزی فایل ورد (word)
مقدمه
آب قابل استفاده در گیاه
چگونگی جذب و حرکت آب
تبخیر و تعریق
عوامل محیطی مؤثر بر تبخیر و تعریق
تبخیر و تعریق بالقوه
راندمان مصرف آب
تاریخچه
معرفی سیستم آبیاری قطرهای
جنبههای مثبت و منفی در آبیاری قطرهای
بافت خاک و نفوذپذیری
شوری و قلیائیت خاک
وجود لایه محدودکننده در پروفیل خاک
نوع زراعت
راهبری سیستم آبیاری قطرهای
نمونهای از طراحی یک سیستم آبیاری قطرهای
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آب و آبیاری در کشاورزی فایل ورد (word)
1ـ سرمدنیا، غلامحسین و عوض کوچکی 1374 فیزیولوژی گیاهان زراعی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
2ـ فرشی، علیاصغر و محمدرضا شریفی 1376 برآورد آب موردنیاز گیاهان عمده زراعی کشور، مؤسسه تحقیقات خاک و آب نشر آزمون کشاورزی کرج، جلد یک
3ـ فرشی، علیاصغر و محمد رضا شریفی 1376 برآورد آب موردنیاز گیاهان عمده زراعی کشور، مؤسسه تحقیقات خاک و آب نشر آزمون کشاورزی کرج، جلد دو
4ـ صحاف، مهندس بیوک فرشی، دکتر علیاصغر 1378 آبیاری قطرهای انتشارات نشرآموزش کشاورزی
5ـ علیزاده، امین و خیابانی، حمید1372، آبیاری قطرهای، انتشارات آستان قدس رضوی
6ـ ملکوتی، دکتر محمد جعفر1376 تأمین نیازهای خاک، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس
7ـ قهرمان، دکتر احمد 1379 فیزیولوژی گیاهی، انتشارات دانشگاه تهران
آب قابل استفاده در گیاه
ریشه گیاهان در خاک مرطوب رشدنموده و آب را تازمانی که پتانسیل آب خاک به یک حد بحرانی برسد از خاک میگیرند آب قابل استفاده گیاه به آبیگفتهمیشود که آن مقدار از آبی که خاک میتواند از طریق ریشه گیاهان خارجگردد و یا تفاوت محتوی آب ظرفیت مزرعه و درصد پژمردگی دائم[1]
رطوبت قابل استفاده از خاک متأثر از خواص کلوئیدی خاک همچون سطح ویژه ذرات خاک میباشدمثلاً یک خاک رُسی لومی حدود 20درصد وزن خود آب قابل استفادهدارد درحالی که یک خاک دارای بافت سبکتر مانند یک خاک شنی ریز حدود 7درصد وزن خود آب قابل استفاده دارد باید توجهکرد یک خاک دارای بافت شنی ریز کمتر از 8 سانتیمتر آب در هر متر عمق خاک نگهداری میکند در حالی که یک خاک با بافت رُسی لومی حدود 17 سانتیمتر آب قابل استفاده در هر متر عمق خاک نگهداری میکند
چگونگی جذب و حرکت آب
در مقایسه با گیاهان یا خاک، هوا معمولاً دارای پتانسیل آب بسیار کم میباشد چونکه یک برگ زنده معمولاً دارای پتانسیل آب بیش از 15- بار میباشد بنابراین یک اختلاف انرژی زیادی بین هوا و برگ وجوددارد که موجب استمرار حرکت آب به صورت بخار از برگ به هوا میگردد وقتی اتلاف آب از گیاه صورت نمیگیرد مثلاً در شب پتانسیل آب گیاه با پتانسیل آب خاک به حالت تعادل نزدیکمیشوند اگر روزنهها باز باشند اتلاف آب از برگها به طور مستمر ادامه داشته و موجبمیشود که پتانسیل آب برگ نسبت به پتانسیل آب دمبرگ کاهشمییابد این جریان از محل پتانسیل آب زیاد به کم حرکت میکند لذا از دمبرگ به برگ جریان مییابد این جریان آب پتانسیل آب دمبرگ را که از حالت تعادل با پتانسیل آب ساقهمیباشد کاهش داده و لذا آب از ساقه به طرف دمبرگ جریانمییابد این اختلاف انرژی تا ریشه و خاک نیز ادامه دارد به عبارت دیگر در سیستم انتقال آب از خاک به ریشه یک اختلاف پتانسیل بهوجود میآید سرعت جذب اب و حرکت آن در داخل گیاه بستگی به محتوی رطوبت خاک، تماس ریشه و خاک، مقاومتهای گیاه و خاک در برابر جریان آب و اختلاف پتانسیل آب موجود دارد[2]
تبخیر و تعرق
با توجه به تعریف تبخیر و تعرق که عبارتند از مجموع آبی که در مزرعه از طریق تبخیر و تعرق از گیاه از دستمیرود را گویند تبخیر یک فرآیند وابسته به انرژی است که متضمن تغییر از حالت مایع به بخارمیباشد شدت تعرق تابع اختلاف فشار بخار مقاومت در برابر جریان آب و توانایی گیاه و خاک از نظر انتقال آب به جایگاه تعرقمیباشد
تعرق عمدتاً نیروی محرکه جهت به جریانانداختن آب جذبشده در گیاه را علیرغم وجود نیروی ثقل و مقاومتهای اصطکاکی موجود در مسیر آب در گیاه تأمینمیکند سرعت جذب فعال آب نقش ناچیزی در جذب آب ایفامینمایند ووقتی این مکانیزمها مشخصمیشوند که تعرق کمبوده و یا متوقفشدهاست
مقدار تبخیر و تعرق در سطح یک جامعه گیاهی تابع اختلاف پتانسیل آب بین خاک و هوای خارج و مقاومت موجود در سر راه حرکت آب به داخل گیاه یا حرکت آب به سطح خاکمیباشد تشعشع خورشیدی، درجه حرارت، رطوبت نسبی و باد عوامل محیطی عمدهای هستند که تبخیر و تعرق را اثرمیگذارند بستهشدن روزنهها، تعداد و اندازه روزنهها، مقدار برگ و خصوصیات برگ عوامل گیاهی هستند که مقاومت در سرراه انتقال آب از خاک به هوا را تشکیلمیدهند
عوامل محیطی مؤثر بر تبخیر و تعرق
اتلاف آب از گیاه توسط عوامل گیاهی و محیطی تعیینمیشود اثر عوامل محیطی روی تبخیر و تعرق بنام نیاز اتمسفری یا نیاز تبخیری نامیدهمیشود
هرقدر این نیاز بیشتر باشد سرعت تبخیر آب از سطح آزاد بیشترمیشود از عواملی که این نیاز را تحت تأثیر قرارمیدهند عبارتند از
تشعشع خورشید، درجه حرارت، رطوبت نسبی و باد مثلاً با افزایش درجه حرارت این نیاز افزایشمییابد یا اینکه نیاز اتمسفری با رطوبت نسبی رابطه عکسدارد یعنی اینکه با افزایش رطوبت تبخیر و تعرق کاهشمییابد باید توجهنمود که تعرق موقعی صورتمیگیرد که بخار آب از طریق روزنهها به بیرون منتشر میشود در هوای آرام یک مانع اختلاف انتشار متشکل از یک لایه آب در اطراف روزنهها ایجادمیشود که شیب انتشار برگ و هوا کاهشمییابد بدینمعنی که آبی از سطوح مرطوب درونی برگ به بیرون منتشر میشود در مقابل خود به یک لایه آب از بیرون برگ روبرومیشود این لایه شیب انتشار بین برگ و هوا را در نتیجه تعرق کاهشمیدهد وقتی هوای متلاطم رطوبت موجود در نزدیکی برگ را دورمیسازد اختلاف آب داخل برگ ودر هوای مجاور روزنهها افزایشمییابد و انتشار آب از برگ افزایشمییابد
علاوه بر موارد فوقالذکر عوامل گیاهی نیز براین مقدارمؤثر میباشند مثل بستهشدن روزنهها که در این صورت میزان تعرق کمتر میشود که خود بازو بستهشدن روزنهها نیز تحت عواملی همچون میزان نور و رطوبتمیباشند از عوامل مؤثر دیگر میتوان به تعداد روزنهها و اندازه آنها اشارهنمود هرچقدر این تعداد بیشتر و اندازه آنها بیشتر تبخیر و تعرق نیز افزایشمییابد
سطح برگ نیز یکی از عوامل مؤثر دیگری است که هر چقدر بیشتر، میزان تبخیر و تعرق نیز افزایشمییابد برگهای بسیاری از گیاهان دارای برگهای تاخورده یا پیچشی میباشند مثلاً در بلوگراس، سطح برگی که در معرض خورشید قرارمیگیرد با تاشدن برگ کاهشمییابد و یا گیاه سویا برگهای خود را آنچنان میپیچد که کرکهای نقرهای سطح تحتانی برگها ظاهرشده و میتواند نور بیشتری را منعکسکنند
عمق ریشه و گسترش آنها در خاک یکی از عوامل مؤثر بر تبخیر و تعرق میباشد هر چه عمق ریشه افزایشیابد آب قابل استفاده گیاه نیز افزایشمییابد همچنین گسترش ریشه تخلیه آب را از هر واحد حجم خاک قبل از آن که رطوبت آن به حد پژمردگی دائمیبرسد افزایشمیدهد[3]
تبخیر و تعرق بالقوه
تبخیر و تعرق بالقوه به مجموعه تبخیر و تعرقی گفتهمیشود که از یک سطح کاملاً پوشیده از گیاه و کاملاً مرطوب صورتمیگیرد که میزان آن را میتوان با طشتک تبخیر تخمینزد اما باید دانست که در اغلب گیاهان زراعی تبخیر و تعرق در تمام طول رشد در حد بالقوه باقینمیماند برای اینکه مواردی وجوددارد که با پوشش گیاهی کاملنبوده و یا رطوبت خاک قادر به جایگزینی رطوبت تلفشده از تعرق نیست گیاهان یک ساله با سطح برگ کمی شروع به رشد نموده و سطح برگ خود را در طول فصل رشد افزایشمیدهند چون گیاهان زراعی در دمای نسبتاً بالا و تشعشع زیاد سریعتر رشد مینمایند و چون نیاز اتمسفری در این شرایط بسیار زیاد است لذا حداکثر برگ در زمانی که تبخیر و تعرق به حد بالقوه میرسد بهجودمیآید این امر معمولاً موجب نیاز حداکثر به آب در اواسط تابستان میگردد تبخیر و تعرق بالقوه نمایانگر اثرات محیطی بر نیاز اتمسفری میباشد و دارای نوسانات روزانه و سالیانهمیباشد تبخیر و تعرق بالقوه از روی تبخیر از طشتک تبخیر تخمینزدهمیشود
[1]- فیزیولوژی گیاهی ـ ص 10ـ
[2] – برآورد آب موردنیاز گیاهان زراعی کشورـ ص 64ـ
[3] – برآورد آب موردنیاز گیاهان زراعی کشورـ ص 83 ـ
مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word) دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
2 -حضور اسماعیلیه در مصر
2 ـ 1 مهمترین اقدامات فاطمیان
2 ـ 2 سقوط فاطمیان در مصر
-3صلاحالدین ایوبى در یک نگاه
-4اقدامات صلاحالدین ایوبى در براندازى مذهب شیعه
4 ـ 1 اقدامات صلاحالدین در تضعیف تشیع در عصر وزارت
4 ـ 2 پایان دولت فاطمى و آغاز حکومت صلاحالدین
4 ـ 3 صلاحالدین ایوبى و مبارزات او با مذهب تشیع در عصر حکومتش
4 ـ 3 ـ 1 برخورد نظامى و سرکوب حرکتهاى شیعى
4ـ 3 ـ 2اقدام فرهنگى
الف. حمایت از علماى (اهل تسنن):
ب -تأسیس و رونق بخشیدن به مدارس علمیه اهل تسنن
ج. از بین بردن مراکز علمى فاطمیان و مبارزه با برگزارى مراسم شیعى
نتیجه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاحالدین ایوبى فایل ورد (word)
ـ ابن اثیر، محمد بن عبدالکریم شیبانى، الکامل فى التاریخ، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1408ق
ـ ابن تغرى بردى، ابوالمحاسن یوسف، النجوم الزاهره فى ملوک مصر و القاهره، قاهره، 1375م
ـ ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادى، تهران، 1359
ـ ابن خلّکان، وفیات الاعیان، تصحیح احسان عباسى، بیروت، 1977 م
ـ ابن شداد، بهاءالدین، النوادر السلطانیه، تحقیق جمالالدین، قاهره، مکتبه الخانجى، 1994 م
ـ ابن مأمون، جمالالدین ابوعلى موسى، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى، 1983م
ـ ابن مسیر، محمد بن على بن یوسف، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى للاثار الشرقیه، 1981 م
ـ ابن واصل، مفروج الکروب فى اخبار بنى ایوب، قاهره، 1953م
ـ ایوبیان، عبیداللّه، نقش قهرمان شرق در پیشگاه تاریخ، تهران، کتابفروشى سعدى تهران
ـ جمعى از نویسندگان، تاریخ تشیع، زیر نظر سیداحمدرضا خضرى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
ـ رحیمزاده، مهدى، جنگهاى صلیبى، تهران، 1334
ـ سلطان عبدالنعیم، المجمعه المصرى فى العصر الفاطمى، قاهره، دارالمعارف، 1405 ق
ـ شهابالدین یاقوت بن عبداللّه حموى، معجم المؤلفین، بیروت، دار صادر، بىتا
ـ شهروزى، شمالدین محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح فى تاریخ الحکماء و الفلاسفه، ترجمه ضیاءالدین درّى، تهران، چاپخانه دانش، 1316
ـ شیخ قاسم الشماعى الرفاعى، بعلبک فى التاریخ، بیروت، 1404 ق
ـ صنهاجى، ابوعبداللّه محمد، اخبار ملوک بنى عبید و سیرتهم، تحقیق جلول احمد البدوى، الجزایر، المؤسسه الوطنیه، 1984 م
ـ طقّوش، محمد سهیل، دولت ایّوبیان، ترجمه عبداللّه ناصرى، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1374
ـ عبداللطیف، حمزه، الحرکه الفکریه فى المصر العصرین ایّوبى و المملوکى، قاهره، 1906م
ـ ـــــــــــــــ، الحرکه الفکریه فى مصر العصرین ایوبى و المملوکى، وزاره الثقافه و الارشاد القومى، المؤسسه المصریه العامه، بىتا
ـ عبده، قاسم، ماهیه الحروب الصلبیه، کویت، المجلس الوطنى، 1410 ق
ـ فلیپ، تاریخ عرب، ترجمه محمد سعیدى، تهران، 1959م
ـ قبادیانى، ناصرخسرو، سفرنامه، تحقیق محمود بیرسیاقى، تهران، 1370
ـ مردوخ، محمد، تاریخ کرد و کردستان، تهران، 1326
ـ مصرى، عبدالرحمن بن عبداللّه، فتوح مصر و اخبارها، قاهره، 1411ق
ـ معررى سامى، قاموس الاعلام، استانبول، 1881 م
ـ مقریزى، احمد بن على، اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، تحقیق جمالالدین شیال، قاهره، المجلس الاعلى للشؤن الاسلامیه، 1387 ق
ـ مقریزى، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، قاهره، مکتب فرهنگى و دینى
ـ مناوى، محمدحمدى، الوزاره و الوزراء فى العصر الفاطمى، قاهره، 1970م
ـ ناصرى، عبدالله، فاطمیان در مصر، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1379
ـ نوبختى، حسن بن موسى، فرق الشیعه، تصحیح محمدصادق آل بحر العلوم، نجف، چاپخانه حیدریه، 1355 ق
ـ هاینس هالم، فاطمیان و سنتهاى تعلیمى و علمى آنها، ترجمه فریدون بدرهاى، تهران، 1377
چکیده
بررسى وضعیت شیعیان در جوامع مختلف و چگونگى برخورد حاکمان با آنها غالبا از موضوعات مورد توجه برخى از محققان بوده است. در این مقاله ضمن بررسى وضعیت شیعیان در عصر صلاحالدین ایوبى به چگونگى به قدرت رسیدن او از دل حکومت فاطمیان در مصر و چگونگى برخورد او با تشیع اشاره مىشود. در ضمن علل کمرنگ شدن تشیع در مصر نیز بررسى شده است
واژگان کلیدى: تشیع، مصر، شیعیان مصر و صلاحالدین ایوبى.
مقدمه
حاکمان شیعه (ادریسیان و فاطمیان) حدود چهار قرن در شمال افریقا حکم راندند. ادریسیان زیدىمذهب و فاطمیان که محور اصلى بحث در این تحقیق هستند، جزء شیعیان اسماعیلیه محسوب مىشدند. طبیعى است بنابر «الناس على دین ملوکهم» مردم شمال افریقا (مصر) نیز شیعه بودند و حکومتهاى یاد شده، تمام تلاش خود را در همراه کردن مردم تحت امر خویش با تشیع به کار مىبستند و در این راه توفیقات زیادى هم به دست آوردند. اما با سقوط فاطمیان و روى کار آمدن صلاحالدین ایوبى تقریبا تشیع به یکباره از آن سامان رخت بست. در این پژوهش برآنیم که در حد توان به این سؤالها پاسخ گوئیم
1 برخورد صلاحالدین ایوبى با شیعیان و مذهب تشیع چگونه بوده است؟
2 نقش تعصب در عملکرد و برخورد صلاحالدین با شیعیان چقدر بوده است؟
3 صلاحالدین براى پیشبرد اهداف خود از چه ابزارى استفاده مىکرد؟
به نظر مىرسد که صلاحالدین با تعصب بالاى خود در جهت محو شیعه در مصر تلاش کرده است و این همان فرضیهاى است که در این نوشتار به اثبات خواهد رسید. هدف از این تحقیق شناخت وضعیت شیعیان مصر در قرن ششم (عصر صلاحالدین ایوبى) است
1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاحالدین ایوبى
طبیعى است که مردم مصر در عصر حکومت فاطمیان شیعه بوده و به مذهب و اعتقادات خود پاىبند بودند. دستگاه خلافت با تأسیس مراکز علمى بزرگ، مثل الازهر و برپایى و جا انداختن مراسم و شعائر بزرگ شیعه، مثل عید غدیر358 (به عنوان مظهر حقانیت شیعه)، عاشورا359 (مظهر مظلومیت شیعه)، نیمه شعبان360 (یکى از اصلىترین عقاید شیعه، یعنى انتظار) و سایر مراسم و بزرگداشتها مردم را به مذهب، آشناتر و دلگرمتر مىکردند و مردم هم به قصد نشان دادن میزان علاقهمندى خود به مذهبشان در این مراسم حضور فعال داشتند. حکومت هم در این زمینه، مساعدتهاى لازم را انجام مىداد و زمینه مناسب را براى انجام امور یاد شده فراهم مىکرد. از نظر اقتصادى و اجتماعى هم اگرچه حکومت فاطمى گاهى اوقات با بحرانهایى روبهرو بود، ولى در این دوره، آرامشى نسبى در جامعه حاکم بود،361 زنان از منزلتى خاص برخوردار بودند و سالخوردگان و بیوهزنان در مراکز خاصى نگهدارى مىشدند.362 به طور کلى از گزارشهاى تاریخى مىتوان نتیجه گرفت که مردم در این دوره، از نظر معیشتى و فرهنگى و براى انجام امور مذهبى خویش مشکل جدى نداشتهاند. با توجه به حضور اسماعیلیان در مصر و اقدامات فرهنگى و فکرى آنها، در ادامه درباره آنها بحث مىشود
یکى از فرقههاى مهم شیعه، فرقه اسماعیلیه است. پیروان این فرقه به امامت اسماعیل، پسر امام صادق علیهالسلام اعتقاد دارند. این در حالى بود که اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیهالسلام از دنیا رفت و آن حضرت نیز بارها بر امامت فرزند کوچکتر خود، امام موسى کاظم علیهالسلام تأکید کرده بود.363
اسماعیلیه به دو گروه عمده تقسیم شدند
الف. گروهى قائل شدند که اسماعیل نمرده و قائم اوست. ایشان به اسماعیلیه خالصه شناخته مىشدند
ب. گروه دیگرى معتقد شدند که امام صادق علیهالسلام بعد از اسماعیل، نوه خود، یعنى محمد بن اسماعیل را به امامت منصوب کرده است. ایشان به نام مؤسس فرقه خویش، یعنى «اسماعیلیه مبارکه» شهرت یافتند.364
مقاله اخلاق و نسبیت فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اخلاق و نسبیت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اخلاق و نسبیت فایل ورد (word)
پیشگفتار :
تعریف علم اخلاق :
تاریخچه علم اخلاق :
مکتبهای اخلاقی
1- اخلاق در مکتب خدا پرستان
2- اخلاق مادّیگری
3- اخلاق از دیدگاه فلاسفه عقلی
4- اخلاق در مکتب غیر گرایان
5- اخلاق از دیدگاه وجدان گرایان
نتیجه :
اخلاق و نسبیّت
اسلام نسبی بودن اخلاق را نفی می کند
منبع و مآخذ
پیشگفتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مسائل اخلاقی در هر زمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده ولی در عصر و زمان ما اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا
1. از یک سو عوامل و انگیزه های فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانی بیشتر است و اگردر گذشته برای تهیه مقدمات بسیاری از مفاسد اخلاقی هزینه ها و زحمتها لازم بود در زمان ما از برکت پیشرفت صنایع بشری همه چیز در همه جا و در دسترس همه کس قرار گرفته است !
2. ازسو ی دیگر ، با توجّه به این که عصر بزرگ شدن مقیاسهاست و آنچه در گذشته بطور محدود انجام می گرفت در عصر ما به صورت نا محدود انجام می گیرد، قتل و کشتار انسانها به برکت وسایل کشتار جمعی ، و مفاسد اخلاقی دیگر به کمک فیلمهای مبتذلی که از ماهواره ها در سراسر دنیا منتشر می شود و اخیراً که به برکت « اینترنت» هر گونه اطّلاعات مضر در اختیار تمام مردم دنیا قرار می گیرد ، مفاسد اخلاقی بسیار گسترش پیدا کرده ومرزها را در هم شکسته و تا اقصا نقاط جهان پیش می رود تا آنجا که صدای بنیانگذاران مفاسد اخلاقی نیز در آمده است
اگر در گذشته تولید مواد مخدر در یک نقطه ، یک روستا و حداکثر شهرهای مجاور را آلوده می کرد امروز به کمک سوداگران مرگ به سراسر دنیا کشیده می شود
3.از سوی سوم ، همان گونه که علوم و دانشهای مفید و سازنده در زمینه های مختلف پزشکی و صنایع و شوون دیگر حیات بشری گسترش فوق العاده ای پیدا کرده ، علوم شیطانی و راهکارهای وصول به غیر انسانی و غیر اخلاقی نیز به مراتب گسترده تر از سابق شده است به گونه ای که بدارند گان فساد اخلاق اجازه می دهد از طرق مرموزتر و پیچیده تر گاه ساده تر و آسانتر به مقصود خود برسند
در چنین شرایطی توجّه به مسائل اخلاقی و علم اخلاق از هر زمانی ضروری تر به نظر می رسد و هر گاه نسبت به آن کوتاهی شود فاجعه یا فاجعه هایی در انتظار است
اندیشمندان دلسوز و عالمان آگ باید همگی دست به دست هم دهند و برای گسترش اخلاق در دنیای امروزکه اخلاق به خطرافتاده تا آن حدکه بعضی آن را بکلّی انکار کرده یاغیرضروری دانسته اند و بعضی دیگر هر کار و خصلتی که انسان را به خواسته سیاسی اش بر ساند اخلاق شمرده اند ، تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرند
تعریف علم اخلاق
در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم ؛«اخلاق» جمع «خلق» (بر وزن قفل) و «خلق» . (بر وزن افق ) می باشد ، به گفته « راغب» در کتاب « مفردات » ، این دو واژه به یک ریشه باز می گردد ، خلق به معنی هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم مبیند و خلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود
بنابر این می توان گفت : « اخلاق مجموعه صفات روحی و باطنی انسان است » و به گفته بعضی از دانشمندان ، گاه به بعضی از اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود ، نیز اخلاق گفته می شود ( اوّلی اخلاق صفاتی است و دومی اخلاق رفتاری )
******
تاریخچه علم اخلاق
بی شک بحث های اخلاقی از زمانی که انسان گام بر روی زمین گذارد آغاز شد ، زیراما معتقدیم که حضرت آدم (ع) پیامبر خدا بود، نه تنها فرزندانش را با دستورهای اخلاقی آشنا ساخت بلکه خدوانداز همان زمانی که او را آفرید و ساکن بهشت ساخت مسائل اخلاقی را با اوامر و نواهی اش به او آموخت
سایر پیامبر الهی یکی پس از دیگری به تهذیب نفوس و تکمیل اخلاق که خمیر مایه سعادت انسانها است پرداختند ، تا نوبت به حضرت مسیح (ع) رسید که بخش عظیمی از دستوراتش را مباحث اخلاقی تشکیل می دهد ، و همه پیروان و علاقه مندان او ، وی را به عنوان معّلم بزرگ اخلاق می شناسد.امّا بزرگترین معّلم اخلاق پیامبر اسلام (ص) بود و در میان فلاسفه نیز بزرگانی بودند که به عنوان معّلم اخلاق از قدیم الاّیام شمرده می شدند ، مانند : افلاطون ، ارسطو ، سقراط و جمعی دیگر از فلاسفه یونان
مکتبهای اخلاقی
در علم اخلاق مکاتب فراوانی است که بسیاری از آنها انحرافاتی است و به ضدّ اخلاق منتهی می شود ، و شناخت آنها در پرتو هدایتهای قرآنی کار مشکلی نیست ؛ قرآن می گوید
وَ اَنَّ هذا صِراطِی مُستَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَقَرَّقَ بّکُم عَن سَبِیلِه ذالِکُم وَ صّاُکم بِه لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ . (سوره انعام، آیه153)
آیه فوق که بعد از ذکر بخش مهـّمی از عقاید و برنامه های علمی و اخلاقی اسلام در سوره انعام آمده، ومشتمل بر فرمانهای دهگانه اسلامی است ، می گوید : « به آنها بگو این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید و از راههای مختلف (وانحرافی) پیروی مکنید که شما را از راه حق دور می سازد؛ این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش فرموده تا پرهیزگار شوید. »
مکتب های اخلاقی همانند سایر روشهای فردی و اجتماعی از « جهان بینی » و دید گاههای کلّی درباره جهان آفرینش سر چشمه می گیرد و این دو، یک واحد کاملا به هم پیو سته و منسجم است
آنها که «جهان بینی» را از «ایدئولوژی» (و« هستها » رااز « بایدها») جدا می سازند و می گویند رابطه ای بین این دو نیست زیرا جهان بینی و هستها از دلائل منطقی و تجربی سر چشمه می گیرد در حالی که « بایدها» و« نبایدها » یک سلسله فرمانها و دستورها است، ازیک نکته مهـم غفلت کرده اند، و آن این که: فرمانها و« بایدها » هنگامی حکیمانه است که رابطه ای با « هستها » داشته باشد ، وگرنه امور اعتباری بی محتوا و غیر قابل قبولی خواهدبود
در اینجا مثالهای روشنی داریم که این مطلب را کاملا باز می کند: هنگامی که اسلام می گوید : « شراب نخورید! » و یا قوانین بین المللی می گوید: « مواد مخدر ممنوع است! » اینها فرمانهای الهی یا مردمی است که بی شک از ، یک سلسله هستها
سر چشمه گرفته ؛ زیرا ، واقعیت عینی چنین است که شراب و مواد مخدر تاثیر بسیار مخرّبی در روح و جسم انسان دارد به گونه ای که هیچ بخشی از آن، از شر این مواد ویرانگر در امان نیست؛ این واقعیت، سبب آن باید و نباید می شود
این که می گوئیم احکام الهی از مصالح و مفاسد سر چشمه می گیرد، درست اشاره به همین رابطه است، این که می گوئیم « کلما حکم به العقل حکم به الشرع؛ هر کاری را عقل حکم به خوبی یا بدی آن کند، شرع نیز مطابق آن فرمان میدهد! » نیز اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ میان وقعیت ها و احکام (بایدها و نبایدها) می باشد
و اینکه در مجالس قانون گذاری در جوامع بشری می نشینند پیامدهای فردی و اجتماعی هر پدیده ای را بررسی بر اساس آن قانون وضع میکنند نیز دقیقا در همین راستا است
کوتاه سخن این که ، محال است یک حکم حکیمانه بی ارتباط با واقعّیتهای موجود در زندگی بشر باشد ؛ در غیر این صورت ، حکم و قانون نیست بلکه گزافه گوئی و خرافه و قلدری است ؛ و چون واقعیت یکی بیش نیست طبیتا راه مستقیم و محکم و قانون صحیح هم بیش ازیکی نمی تواند باشد و این مساله سبب می شود که ما تمام تلاش و کوشش خود را برای پیدا کردن واقعیتها و احکام و قوانین نشأت گرفته از آن به کار گیریم
ازآنچه در بالا گفته شد رابطه دیدگاههای کلّی در مجموعه هستی و آفرنش انسان
با مسائل اخلاقی روشن می شود و منشأ پیدایش مکتبهای ، مختلف نیز همین است
اکنون با توجه به مطالب فوق به سراغ مکاتب اخلاقی می رویم
1- اخلاق در مکتب خدا پرستان
مقاله ارسال و دریافت رادیویی امواج بوسیله مدارات فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ارسال و دریافت رادیویی امواج بوسیله مدارات فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارسال و دریافت رادیویی امواج بوسیله مدارات فایل ورد (word)
مقدمه
انواع سیگنال
تکنولوژی های RF CMOS دیجیتال محور
تکنولوژی امواج رادیویی دیجیتال
Digital PLL
معرفی و بررسی انواع ماژول های RF
روش های مدلاسیون دیجیتال
تئوری نمونه برداری
روش های مدلاسیون دیجیتال بنیادی
لیست تکنیکهای مدلاسیون های دیجیتال معمول
مقدمه
ماهیت اصلی شنایی و حس امواج تغییر سطح سیگنال یا تغییر فاز و یا تغیرات فرکانس سیگنال است . در سیستم های ارسال و دریافت رادیویی که سیستم ای مخابراتی محسوب می شوند، امواج باید بتوانند یک پیام و یا اطلاعات خاص را با خود حمل کنند و آنها را از مبدأ به مقصد برسانند . این کار با روش های متعددی قابل انجام است در اولین پیشنهاد می توان سیگنال اطلاعات را به همان شکل اصلی خود تقویت کرد و به انواع الکترومغناطیسی تبدیل کرد و در خط انتقال که خود نمونه ای مختلفی از کانال ارتباطی مانند هوا ، سیم مسی، فیبر نوری یا . . . می تواند ، ارسال کرد امّا این روش مشکلات بسیاری داشت که از جمله آن می توان به پایداری کم سیگنال ، اطلاعات در مقابل نویز و اغتشاش و ایجاد کانال ارتباطی برای ارسال و دریافت دو ابزار مخابراتی و . . . اشاره کرد . از این رو برای جلوگیری و تصشرایط نا مطلوب بالا ترفندی به نام مدلاسیون ایجاد شد. که بوسیله آن می توان اطلاعات را بر روی موج به نام حامل سوار کرد و فرستاد . در این تحقیق سعی می شود ، روش های ارسال و دریافت رادیویی و انواع مدلاسیون های به کار رفته در این مدارات را بررسی کنیم
در ابتدا تعارف اولیه ای از سیگنال ها ، انواع ، ماهیت ، ویژگی ها و مزیت ها هر کدام را به اختصار بررسی می کنیم
انواع سیگنال :
1- سیگنال آنالوگ : در سیگنال آنالوگ سیگنال در حوزه زمان به طور پیوسته وجود دارد . اطلاعات موجود در سیگنال آنالوگ ممکن است هنگام اشکال با نویز ادغام شوند و در این صورت نویز وارد سیستم گیرنده می شود و سیگنال اصلی ( پیام) دچار آسیب می شوند
2- سیگنال دیجیتال : این نوع سیگنال شامل دو حالت پایه ای از سیگنال آنالوگ هستند که فقط در دو وضعیت وجود دارد . اطلاعات در این نوع سیگنال به صورت تکه تکه هستند . تجهیزاتی که با این نوع سیگنال کار می کنند، حفاظت بیشتری نسبت به نویز دارند و قدرت شخیص نویز و تداخل را دارا می باشند و این به ماهیت سیگنال دیجیتال بر می گردد
در یک سیستم مخابرات آنالوگ هرگز نمی توان سیگنال اصلی را از نویز جدا کرد و بهترین سیستم های مخابراتی نه تنها نویز را از بین نمی برند بلکه نویز اضافه می کنند ، در حالی که این برتری برای سیستم های مخابرات دیجیتال نسبت به آنالوگ وجود دارد که می توان در شرایط نامطلوب نویز را به طور کامل از سیگنال اصلی جدا کرد و سیگنال اصلی را در گیرنده بازسازی کرد . که این کار با دیکودرها و مبدل های دیجیتال به آنالوگ و مدارات دیگری قابل انجام است
در مخابرات آنالوگ تنها به وسیله فیلترهای میان گذر می توان نویزهایی را که خارج از باند قرار دارد جدا کرد ولی نمی توان توان نویزی که در باند سیگنال اصلی وجود دارند را جدا نمود ، امّا در ارسال و دریافت دیجیتال، اگر به وسیله یک مقایسه کننده سیگنال دریافتی را با یک که برابر می باشد مقایسه کنیم ، سیگنال اولیه بدست می آید ، در صفحات بعد توضیحات بیشتری در این رابطه خواهیم داد
اگر دو سیستم ارسال آنالوگ و دیجیتال را مقایسه کنیم به پنج مورد بایستی اشاره کرد:
1- یکی از مزایای عمده مخابرات دیجیتال نسبت به آنالوگ بازسازی سیگنال مخابرات دیجیتال است
2- برای انتقال چندین کانال تلوزیونی از روش مالتی پلکی استفاده می شود. در مخابرات آنالوگ از روش های و در مخابرات دیجیتال از روش های استفاده می شود . مدارات مالتی پلکس تقسیم فرکانس ( ) پر حجم هستند و به فیلتر های متعددی و دقیقی جهت جدا کردن کانال ها از هم ، نیاز دارند همچنین این مدارات احتیاج به خازن ـ سلف و فیلترهای مکانیکی بسیاری دارند به همین علت نمی توان مدارات مجتمع آنالوگ با تراکم زیاد ساخت
ولی دارات مجتمع مربوط به مخابرات دیجیتال را می توان با تراکم بسیار ساخت و از میکرو پروسسورها و های قدرتمند تری برای پردازش اطلاعات در این حیطه استفاده کرد که باعث افزایش سرعت ارسال و دریافت و کاهش احتمال حذف و یا تغییر سیگنال پیام می شود
3- فرق دیگر مخابرات دیجیتال و آنالوگ در پهنای باندی است که برای کار به آن نیاز دارند . برای مثال در سیستم های آنالوگ برای ارسال و دریافت صوت در یک کانال تلفنی به پهنای باند نیاز است ولی در مخابرات دیجیتال پهنای باند بیشتری اشغال می شود . به طور مثال در مدلاسیون برای ارسال یک سیگنال در کانال تلفنی پهنای باند نیاز است . شاید این را به حساب ضعف مخابرات دیجیتال بتوان گذاشت ولی با استفاده از مدلاسیون های پیشرفته ، بعداً برای ارسال یک کانال تلفنی با مدلاسیون فقط احتیاج به پهنای باند است که این مقدار از حالت آنالوگ هم کمتر است
4- در یک سیستم مخابراتی دیجیتال می توان انواع داده های مختلف ماننده داده های تصویری ، صوتی ، متنی و . . . را روی یک خط انتقال فرستاد و این یکی از مزایای بسیار مهم این نوع مخابرات به شمار می رود
در برخی از این سیستم ها ، سیگنال پیام به صورت آنالوگ وارد سیستم می شود و به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و سپس توسط مدلاسیون های دیجیتال به بلوک تطبیق امپدانس و فرستنده منتقل می کرد از این طریق امواج رادیویی یا سایر ماهیت های دیگر بر روی خط انتقال فرستاده می شود
تکنولوژی های دیجیتال محور :
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]