مقاله هنر های تجسمی فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله هنر های تجسمی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هنر های تجسمی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله هنر های تجسمی فایل ورد (word) :
بررسی روند حضور زنان در هنر های تجسمی
از زمانی که فاصله گرفتن از هنر های سنتی (مینیاتور) و تجدد گرایی به صورت جدی در ایران اغاز شد ، یعنی از زمانی که کمال الملک، زنان هنرمندی مطرح نگشتند و در واقع شرایط به گونه ای محیا نبود که بتوانند به صورت جدی در فعالیت های هنری حضور داشت باشند. وضعیت دوره نگارگری جدید و در زمان شکل گیری نقاشی قهوه خانه نیز به همین گونه بود .
اما پس از آن در دوره قاضی نوگرا، زنان به صورت جدی پا به عرصه هنر نهاده ونقش مهمی در شکل گیری آن در ایران ایفا کردند. کحورهای زمینه ساز این تحول عبار ت بودند از :
1- تاسیسات اولین مدرسه دخترانه مجهز به آزمایشگاه و لوازم سمعی و بصری (1277)
2- تأسیس مدرسه صنایع متظرفه توسط کمال الملک ا هدف تربیت هنرمندان به روش آکادمیک در سال 1289 که این اقدام به عنوان نقطه آغاز پیشرفت هنرهای بصری در ایران در نظر گرفته می شود.
3- تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313
تحقیق در مورد رابطه دین با دمکراسی فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق در مورد رابطه دین با دمکراسی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد رابطه دین با دمکراسی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق در مورد رابطه دین با دمکراسی فایل ورد (word) :
رابطه دین با دمکراسی
در اسلام مشارکت مردم پشتوانه مکتبی دارد .
حجت الاسلام دکتر سید حسین ابراهیمیان
دمکراسی و مشارکت سیاسی مردم ، از اصول حکومت دینی
در نظام حکومتی اسلام ، دمکراسی به منزله یک شیوه با روش حکومتی ، یعنی نقش دادن به مردم و مشارکت دادن آنان در مسائل مختلف زندگی و اجتماعی ، به عنوان یک اصل اساسی مورد اهتمام قرار گرفته است ،
چه در اعتقادات و چه در احکام اسلامی ، موارد فراوانی یافت می شود که بیانگر حقیقت فوق است . از جمله آن موارد این است که در تفکر اسلامی ، حکومت و رهبری دینی خدمتگذار مردم به حساب می آیند و حکومت اسلامی بر پایه ارشاد ، نصیحت و نظارت مردم بر حاکمان استوار است و حاکمان دینی موظفند در جهت تامین خیر و سعادت مردم در تمامی ابعاد مادی و معنوی گام بردارند .
در بینش اسلامی ، به جز خداوند ، هیچ کس به طور مستقل ، حق تصرف و جان و مال افراد و یا دخالت در سرنوشت مردم را ندارند و تنها با اذن خداوند حکومت حاکمان مشروعیت می یابد .
احترام گذاشتن به حقوق افراد جامعه و آزادی های مشروع آنان و نفی هر گونه استبداد و سلطه در عرصه حکومت و سیاست ، که از ویژگی های نظامی دمکراتیک است ، در حکومت اسلامی به بهترین شکل مورد توجه قرار گر فته است ، در نظام اسلامی ، همه افراد جامعه در برابر قانون ، یکسانند و نژاد ، زبان ، رنگ قومیت ، و حتی مذهب معیار امتیاز به شمار نمی رود .
از مزایای زمامداری دینی ، حرمت نهادن به شخصیت مردم ، تقویت روحیه آزادمنشی و انتقاد و ارشاد دلسوزانه نسبت به مسئولان نظام در سطح بسیار بالای آن است .
بهترین گواه موارد فوق، عهدنامه مولا علی بن ابیطالب ( ع) به مالک اشتر است که تکیه گاه اصلی امام ( ع) حرمت گذاری به مردم ، حق حاکمیت قائل شدن برای مردم ، از بین بردن امتیازهای دروغین و تبعیض های ناروا میان مردم ، نفی هر گونه زورگویی و سلطه مداری نسبت به آنان و برخورد متواضعانه و خیرخواهانه با مردم است .
چگونگی ارتباط دین با دمکراسی
دین از سه عنصر اساسی تشکیل شده است ، اعتقادیات ، اخلاقیات ، و مناسک و مراسم ( احکام ) راس اعتقادات دینی ، این عقیده وجود دارد که همه جهان از یک منشا قدسی سرچشمه می گیرند ، یعنی تفاوت انسان دین باور یا غیر متدین در این است که انسان دیندار براساس اعتقاد به جهان غیب و این که هر چیزی در جهان از قداستی برخوردار است .
حال ببینیم که در تفکر دمکراسی ، مساله چگونه است ؟ گاهی ما دمکراسی را به عنوان یک شیوه یا معنای حکومت مردم ، نقش دادن به آنان در مسائل سیاسی ، مشارکت دادن مردم در حکومت و حضور آنها در مسائل مختلف مربوط به زندگی اجتماعی است . این معنا از دمکراسی ، چنان که بیان شد ، نه تنها با تفکر دین و حکومت دینی ناسازگار نیست ، بلکه در تعالیم دینی به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گرفته است .
مساله شورا و مشورت ، بیعت ، نصیحت ، حاکمان دین و ائمه مسلمین ، امر به معروف و نهی از منکر ، آزادی های مشروع ، نفی سلطه گری و استبداد حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود ، یکسان بودن افراد در برابر قانون و دهها اصل دیگر اسلامی به اضافه سیره پیامبر اکرم (ص) و قانون اساسی نظام ما که تکیه بر اساسی بر اتکا نظام به آرای عمومی است . همه و همه گواه بر این است که دمکراسی با دین ، کاملا سازگار است .
در قانون اساسی ما اصولی وجود دارد که لایتغیرند و اگر روزی شورای بازنگری هم تشکیل شود و بخواهد قانون اساسی را تغییر دهد هرگز نمی تواند آن اصول را تغییر دهد ، یکی از آن اصول لا یتغیر ، اصل (( اتکانظام به آرا و افکار عمومی )) است .
وقتی بیل کلینتون با آرای یک چهارم مردم امریکا به عنوان رئیس جمهور امریکا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد ، آن را اوج دمکراسی در جهان اعلام کردند ، در حالی که در ایران اسلامی ، رئیس جمهور ما با دو سوم آرای کسانی که صلاحیت رای آادن داشتند انتخاب شده است و بعد ما را متهم می کنند که شما به دمکراسی بها نمی دهند !
پس از تلقی از دمکراسی که صرفا شیوه ای است برای مشارکت دادن مردم در مسائل سیاسی شان در متن تفکر اسلامی وجود دارد .
اما اگر بدانیم دمکراسی را یک نوع بینش فلسفی بدانیم که زیر بنای عقیدتی دارد و صرفا یک روش و شیوه حکومتی نیست ، در این صورت باید به زیربناهای این تفکر فلسفی توجه کنیم و ببینیم آیاد با تفکر دینی سازگاری دارد یا نه ؟
از جمله مبانی فلسفی دمکراسی ، اومانیسم ، سکولاریسم ، و لیبرالیسم است . تفکر اومانسیتی ، امروزه به جریانی اطلاق می شود که می خواهد انسان به به جای خدا بگذارد و انسان را بر سرنوشت خود حاکم گرداند که این بینش با حاکمیت خداوند بر سرنوشت انسان منافات دارد . سکولاریسم هم به معنای زمینی کردن همه چیز و نفی قداست از همه چیز است که این معنا نیز با ماهیت دین که مساله قداست است و می خواهد بگوید که در این عالم ، در هر چیزی یک امر قدسی وجود دارد در تعارض قرار می گیرد ، تعارض دین با لیبرالیسم هم که روشن است .
پس دمکراسی به عنوان یک فلسفه سیاسی با این زیربناهای عقیدتی ، در تضاد آشکار با تفکر دینی است .
قرائت دیگر از دمکراسی
برخی از اندیشمندان اسلامی ، در کنار آن دو تلقی پیشگفته از دمکراسی ، نگرش سومی را تحت عنوان دمکراسی اسلامی مطرح کردند و گفتند ما دمکراسی را با همان مبانی فلسفی اش در نظر بگیریم و آن مقداری را که با دین سازگاری دراد بپذیریم ، و آن مبانی ای را که با اسلام سازگار نیست ، اصلاح کنیم که موج چنین تفکری بیشتر در کشورهای عربی پیدا شده است ، چنان که علاومه مودودی گفته است ، (( اسلام در درون خودش دمکراسی دارد ، اما با حفظ حاکمیت الهی ، نه حاکمیت مردم ))
برقراری این نوع سازش بین بینش اسلام با تفکر دمکراسی ، کار بسیار حساس و دشواری است ، زیرا ارزشی که دمکرلاسی برای آرای مردم قائل است ، هیچ حد و مرزی ندارد ، یعنی حتی اگر مردم بر خلاف مقررات صریح قرآن ، رای دهند باز معیار رای و نظر مردم است و اساسا دمکراسی حکومتی است و بدیهی است که این دیدگاه با اسلام سازگار نیست . اسلام برای آرای مردم و حضور آنان در صحنه های اجتماعی ، اهمتی فراوانی قائل است ، اما در یک چجارچوب و مرز خاص ، یعنی در چارچوب حاکمیت الهی ، مردم آزادند در صحنه های گوناگون اجتماعی ، حضور یابند و رای بدهند ، اما این مشارکت باید در چارچوب احکام خدا و فرهنگ اسلامی باشد که مردم آن را پذیرفته اند و به آن اعتقاد راسخ دارند .
اگر جوهره دمکراسی را (( مشارکت سیاسی مردم )) بدانیم ، قطعا اسلام انگزیه مشارکت مسلمین در عرصه های سیاسی ، و اجتماعی ناشی از تعلیمات دینی و دستورات اسلامی است ، برخلاف نظام های دمکراسی که انگیزه شهروندانش از مشارکت ، برآورده شدن خواسته های فردی و منافع اقتصادی است .
لذا در اسلام مشارکت مردمی پشتوانه مکتبی دارد . انسان مسلمان برای جلب رضای خداوند و عمل به دستورات دینی ، خود را متعهد و موظف به مشارکت در تمامی ابعاد جامعه و مسائل حکومت می داند ، یک آزادی دیگر که در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد و در نظام های دمکراسی آن را نادیده گرفته اند (( آزادی معنوی )) است یعنی انسان باید خود را از اسارت نفس ، طمع های دنیوی و وابستگی هایی که به صورت غل و زنجیر او را محدود و زندانی می کند و از رسیدن به کمال مطلوب و قرب الهی باز می دارد ، برهاند و آزاد کند .
و مربیان و کارکرد مهم مشارکتی آنها ، مقاله پیش رو ، ابتدا به فرصت ها و امکانات سودمند حاصل از فعالیت های این تشکل می پردازد ، سپس چالش ها و موانع موجود در مسیر فعالیت های آن را ارائه خواهد کرد .
فرصت ها
فرصت ها عبارت از شرایط ، امکانات و لوازم بالقوه ای است که در اختیار والدین قرار دارد و برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت ضروری است .یکی از فرصت هایی که در اختیار مدارس قرار دارد ، امکان بهره گیری از توان بالقوه فکری ، علمی ، مهارتی ، و تخصصی والدین دانش آموزان ، در جهت بهبود و ارتقای سطح کیفی برنامه ها و فعالیت های مدارس است . در حال حاضر نظام آموزشی ایران با حدود هجده میلیون نفر دانش آموز تحت تعلیم در دوره های مختلف تحصیلی و سی میلیون نفر پدر و مادر دانش آموز ، در تعامل و ارتباط نزدیک قرار دادر .
در میان این جمعیت قابل توجه ، افراد دارای صلاحیت های تخصصی ، حرفه ای و مهارتی بالا و قابلیت های علمی مفید و موثر و نیز صاحت نظراتی با کفایت وجود دارند که با برنامه ریزی صحیح و منطقی می توان همه ساله این منابع بالقوه فکر ، اندیشه ، نظر، تخصص ، و مهارت را برای مداخله و مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری ، اجرا و ارزشیابی کلیه برنامه ها و فعالیت های آموزشی و تربیتی ( در تمامی سطوح نظام آموزشی و نه فقط مدارس ) فراخواند .
مقاله در مورد پیدایش پول فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد پیدایش پول فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد پیدایش پول فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد پیدایش پول فایل ورد (word) :
پیدایش پول
مقدمه
در گذشته دیرین برای تداوم حیات، نیاز هر فرد با تلاش فردی (شکار- تولید و ;) تامین میشد ولی با گذشت زمان هرگز به تولید شخصی قانع نبود و اگر در آن روز بشر نمیتوانست با زور هرچه میخواهد به چنگ آورد ناگزیر حاضر میشد از راه معاوضه جنس با جنس (معاوضه مستقیم کالا با کالا) نیازهای عادی زندگی را فراهم کرده و از این راه امرار معاش نماید. در اینگونه داد و ستدهای اولیه (قرنها پیش از میلاد) معاوضه دو کالا با هم بدون تعیین ارزش و معیاری برای سنجش انجام میپذیرفت تا آنکه راه (مبادله غیرمستقیم کالا با کالا) را در پیش گرفت و همین انتخاب موجب پیدایش “پول” گردید.
بخش اول- پیدایش پول
1- کالا، واسطه مبادله:
همانطور که اشاره شد در جوامع نخستین تحصیل انواع کالاهای تولید شده جهت مصرف صرفا از طریق تعویض و مبادله دو کالا امکانپذیر بود و این مبادله مشکلات بسیاری بهمراه داشت از جمله:
الف- امکان تعیین ارزش کالا براساس قبول واحد معینی که مورد تایید طرفین معامله باشد نبود.
ب- یافتن طرفین مبادله دو کالا (گوسفند و گندم) که هر
دو نیاز به کالاهای عرضه شده طرف دیگر داشته و آماده مبادله باشند چندان آسان نبود.
بشر در ابتدا برای حل چنین مشکلاتی اشیا و یا کالاهایی را به عنوان واسطه مبادلات به جهت سهولت داد و ستد انتخاب کرد و انتخاب آن بستگی به نوع و فراوانی آن شیء یا کالای واسطه در آن محدوده یا شهر داشت مثل صدف در سواحل دریا و گوسفند و گاو در نواحی کوهستانی و معتدل. در همان زمان هم برای حفظ مقدار عددی م
بادلات یا نتیجه معاملات از ریسمانهای گرهدار یا چوبخط بهره میجستند.
گرچه با انتخاب کالاهای واسطه دو اشکال اساسی فوق ظاهرا حل شده بود اما گاهی کالای واسطه نیز به علت غیرقابل تقسیم بودن مانع انجام معاملات کوچک میگردید و یا به علت حجم زیاد و ارزش کم نقش اساسی را که ذخیره کالای واسطه تا زمان احتیاج به معامله باشد غیرممکن میساخت و در بعضی مواقع نگهداری کالای واسطه به علت فسادپذیری امکان نداشت.
2- مسکوک فلزی:
تنوع تولید و لزوم رفع نیاز بشر از تولیدات مختلف در سیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش دو کالای اقتصادی با ثبات ارزش نسبی که مورد قبول عامه باشد گردید و این دو کالای فلزی طلا و نقره بود.
پس از آنکه فلزات قیمتی (طلا و نقره) کشف شد و مزایا و وجوه تمایز آنها نسبت به کالاهای دیگر به ویژه فلزاتی مثل آهن و مس و مفرغ شناخته شد، جایگزین وسایل مبادلاتی قبلی که فاقد خصوصیات فیزیکی طلا و نقره (وفور تولید بودند) شدند و به عنوان “پول” مورد استفاده قرار گرفتند. با گذشت زمان مسئولان امور در جوامع مختلف برای رونق داد و ستد و توسعه تجارت نسبت به
ضرب سکههای طلا و نقره اقدام نمودند. برای انجام این کار، شمشهای طلا و نفره را به سکههای کوچک و متنوع تبدیل و سپس آنها را به مهر خود ممهور و در قلمرو جغرافیایی خویش رایج ساختند.
بطوریکه مورخان میگویند اختراع سکه از سده هفتم پیش از میلاد مسیح در کشور لیدی پا گرفته، ولی در اکتشافاتی که اخیرا در کشور هندوستان شده مسکوکاتی بدست آمده که ظاهرا مربوط به پنج هزار سال قبل است (سه هزار سال پیش از میلاد).
“هرودوت” مورخ سده پنجم قبل از میلاد مسیح مینویسد: “در میان مردم و ملتهایی که
ما میشناسیم مردمان لیدی نخستین کسانی هستند که برای مصرف خود از زر و سیم سکه زدند.”
البته گروهی از محققین علوم باستانشناسی معتقدند که این افراد (ضربکنندگان سکه) مهاجرین یونانی بودند که در خدمت دولت لیدی سکه زدند و جهانیان این اختراع را که پس از اختراع خط بزرگترین اختراع است مدیون یونانیها میدانند.
پیش از روی کار آمدن هخامنشیان و سقوط کشور لیدی، ایرانیان از اختراع پول و رواج آن در خاک همسایه خود آگاهی داشتهاند زیرا پس از فتح لیدی به دست کوروش که این سرزمین نیز در قلمرو حکومت هخامنشیان درآمد در اکروسارس پایتخت لیدی کارگاه سکهزنی (ضرابخانه) وجود داشته و به تحقیق دانشمندان امروزی ثابت شده که اختراع سکه در روزگار شهریاری خاندان مرمناد اتفاق افتاده است.
اولین سکهای که در ایران رواج یافت، در زمان داریوش اول (516 ق.م) ضرب شد و نام آن دریک بود. هرودوت در مورد ضرب سکه دریک میگوید: “او شاهی بود که از خود یادبودی گذارد که هرگز هیچ شاهی از خود باقی نگذاشته بود.” و سکه دیگری که رواج داشت “شکل” بود که وزن 6/5 گرم نقره.
3- پول کاغذی:
همزمان با نقشی که پول فلزی در بازارهای مختلف مبادلات و معاملات پیدا کرد کار داد و ستد و تجارت را توسعه بخشید و موجب گسترش حرفه صرافی شد. صاحبان این حرف واسطه عملیات پولی بین تجار در داخل و خارج از کشور بودند که عملکردشان مقدمه نشر پول کاغذی و تشکیل بانکهای امروزی گردید.
نشر پول کاغذی در دوران پیشین به صور مختلف وجود داشته که در زمانها و مکانهای گوناگون دارای نقش و وظایف محدود و خاصی بوده است. مثلا در روم قبل از میلاد، صرافها اسناد کاغذی (دست نوشتههایی) در اختیار مشتریان خود میگذاردند یا به اشخاصی که مسکوکات (فلزات قیمتی) خود را پیش آنها به امانت میگذاشتند، سندی به عنوان “قبض رسید” میدادند. این اسناد که به همین عنوان “قبض رسید” معروف بودند، به اعتبار صراف صادرکننده در بازار
دست به دست میگشتند و عملا وظایف پول مسکوک و رایج آن زمان را انجام میدادند.
این رویه پایهگذار سیستم پول کاغذی به اسکناس شد که از بدو انتشار رابطه ثابتی بین ارزش اسکناس معاملاتی با طلا و نقره برقرار ساخت و قانونمند گردید و از قرن نوزدهم، در چارچوب مقررات و قوانین پولی و بانکی هر کشور و تحت عنوان پول قانونی، رایج و در اقتصاد و سرمایهداری متداول و مطرح شد.
شاید اختراع پول یکی از کشفیات شگرف و بینظیری باشد که بشر توانست مشکلات موجود در مبادله کالاها و خدمات را به کلی برطرف سازد.
بخش دوم- ویژگیهای پول
1- تعریف پول:
در جملاتی که برای تعریف پول بکار برده شده اکثرا شرح وظایف پول را بر تعریف آن برتر دانسته و حتی مجموع وظایف پول را یک نوع تعریف پول رسمی (قانونی) قلمداد کردهاند. مثلا:
ارسطو: پول واسطه مبادله، واحد ارزش و ذخیره ارزشهاست. (سه وظیفه پول)
علمای کلاسیک: پول کالایی است که واسطه معاملات و معیار و مقیاس ارزشها میباشد.
این دو بیان شامل توصیف کالایی است که واسطه مبادله بوده و دارای ارزش ذاتی است و مشمول وظایفی شده که بعهده دارد.
برخی دیگر: معتقدند پول آن چیزی است که قانون میگوید “پول” است. ما میدانیم که در قانون سخنی از تعریف پول نیست بلکه در آن “واحد قانونی پول” تشریح شده است.
ژان مارشال: پول وسیله مبادله و حفظ و نگهداری ارزشهای اقتصادی است (وظایف پول)
بانکداری
آغازگر حرفه بانکداری در جهان، صرافانی بودند که با تعیین عیار فلزات قیمتی موجب سهولت مبادله آنها با کالاها شده و با جلب اعتماد مردم و صدور اسناد تعهد توانستند امانتدار اموال تجاری شوند که تداوم تجارت آنان به یاری و حمایت همان صرافان امکانپذیر شد.
اما مبادله کالا و رواج داد و ستد چه در داخل محدوده و چه در خارج از آن نیاز به ابزار پرداختی داشت که در تعیین ارزش و امکان سنجش انواع کالاها و خدمات پذیرفته عموم باشد تا علاوه بر انجام معاملات در وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیک با احتمال وقوع خطرات ناشی از جابجایی فلزات قیمتی موجب بکارگیری روشی شود که فرآیند آن سهولت در عملیات صرافی و کسب وام و حمایت اعتباری به پشتوانه اندوخته صرافان باشد. این سرآغاز حرفه بانکداری و ایجاد موسسات بانکی شد.
کلمه بانک اصطلاحی است قدیمی که از واژه آلمانی Bank به معنای نوعی شرکت، اخذ و رواج یافته و شاید هم از کلمه Banque فرانسوی و یا Banco ایتالیایی که برای نیمکت صرافان به کار برده میشد اشتقاق یافته است. به هر حال موسسات صرافی آن روزها با همان نام و روش دیرین به تدریج تکامل یافته و بصورت سازمانی فعال درآمدند که با جلب رضایت مردم و رعایت اصول اخلاقی، صداقت و درستکاری، توانستند مرکز کلیه فعالیتهای پولی و اعتباری و پایهگذار بانکهای امروزی گردند.
بخش اول- تاریخچه پیدایش بانکداری
1- در دوره قدیم (از ; تا قرن پنجم میلادی):
الف- بابل: در امپراطوری بابل معاملات بانکی به شیوه ابتدایی آن رواج داشت و حتی بر روی ستونی که قوانین حمورایی (ششمین پادشاه بابل جلوس 1955 وفات 1913 سال قبل از میلاد مسیح (حک شده، مقرراتی برای دادن وام و قبول سپردههای تجارتی ذکر و دستوراتی درباره سرمایهگذاری نوشته شده است.
در شهر بابل تجارتخانهها و بانکهای بزرگی وجود داشته که دادن تمسک، حواله، برات و نیز دریافت ربح با نرخ 20% و حتی در مواردی چهل تا چهل و سه درصد معمول بوده است.
معابد این شهر در حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح به عملیات بانکی محدودی مبادرت میورزیدند و متصدیان معابد طلا و نقره و اشیاء گرانبهایی را که به امانت به منظور نگهداری به آنها سپرده میشد در مقابل وثیقه اموال غیرمنقول و پول به عاریت میدادند. درآمد معابد منحصر به بهره دریافتی نبود مبلغی به عنوان کارمزد حفاظت و نگهداری به معابد پرداخت میگردید. سند قرضه و شرایط آن بر روی لوحههای گلی نقش و سپس پخته و نگاهداری میشد.
ب- یونان: در کشور خدایان و ارباب انواع، علاوه بر بانکهای خصوصی بعضی از معابد هم از جمله معبد دلفی در شهر افسن به کار صرافی اشتغال داشتند، سپردههای مردم را پذیرفته و به اشخاص یا شهرها وام اعطا میکردند و به علت تداوم جنگهای داخلی، معابد امنترین محل برای نگاهداری و حفاظت اموال گرانبها و پرارزش به شمار میرفتند. سود قابل توجه معابد، رقابت افراد را برانگیخت تا با جلب توجه و اعتماد عامه، بانکداران خصوصی شروع به کار نمایند و آنها توانستند در کمترین مدت فعالیت خود را از قرض دادن وجوه خود یا سپردههای دیگران، بیشتر به خدمات بانکی بپردازند بطوریکه توسعه آنها موجب شد که مقررات خاصی ناظر بر روابط مردم و بانکدارها تنظیم و به اجرا گذاشته شود.
پ- ایران: قبل از دوره هخامنشی، بانکداری به طرز ابتدایی مرسوم ولی در انحصار معابد و
شاهزادگان بود و در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسکوک رواج گرفت، این آغاز فعالیت بانکها بود که معروفترینشان “موسسات پسران موراشو”، “پسران نیپ پورو” و بانک “اجی بی و پسران” بودند که تعلق به مهاجرین یهودی مقیم بابل داشته و به کلیه امور بانکی از قبیل قبول سپرده و اعطای وام و رهن گرفتن املاک میپرداختند و برای خرید و فروش منازل، احشام، غلامان و کشتیهای حامل کالا سرمایهگذاری میکردند.
ت- رم: در اوایل برپایی دولت رم، دریافت مالیات از مردم شهرها به شکل مقاطعه به اشخاص
واگذار میشد، این افراد با بهرهگیری از تمکن مالی خود غالبا به شهرها و موسسات دولتی وام داده و با موقعیت جغرافیایی که شهر رم از نظر تجارتی داشت کمکم به فعالیت پولی و مالی (تبدیل مسکوک خارجی به مسکوک رایج کشور، قبول سپرده مدتدار با پرداخت بهره، اعطای اعتبار و پرداخت وامهای مصرفی و تجارتی با بهرههای متفاوت با رهن گرفتن اموال مردم و صدور برات تجاری و ;) پرداخته و پایهگذار عملیاتی شدند که از بیشتر جهات مشابه عملیات بانکهای تجاری امروز بود.
مقاله ایمنی در صنعت فایل ورد (word) دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ایمنی در صنعت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ایمنی در صنعت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله ایمنی در صنعت فایل ورد (word) :
ایمنی در صنعت
بنام خدا
مقدمه :
در آغاز زندگی بشر ، انسانها فاقد صنعت و حرفه های عمده و گروهی بوده و هر فردی وظایف زندگی خود را شخصاً انجام داده و نیازهای حیاتی خود را برطرف می ساخته است . لیکن بازگشت زمان به دلایل متعددی چون شهرنشینی و توسعه شهرها و پیشرفت فرهنگ و تمدن ، افزایش جمعیت و پاره ای عوامل دیگر ، رفته رفته زندگی انسانها دچار دگرگونی گردیده و بتدریج مشاغل و بتدریج مشاغل و حرف گوناگون ، از فعالیت ها در زیر اقیانوسها گرفته تا تکاپو در ارتفاعات کم فشار راز کار در برابر گوره های گداخته با صدها درجه حرارت تا
تلاش در سرمای قطبی و ; پدید آمده است . تا جائیکه گاهی انسانها مجبورند در تلاش معاش ، در محیط های بسیار سخت و مشکل به کار و فعالت پرداخته و خطرات فراوانی را بجان بخرند . گاهی شرایط محیط کار به اندازه ای طاقت فرسا است که اگر دانش بشری کمک نکرده و مشکلات را هموار نسازد نه تنها کار و فعالیت بلکه حیات انسان نیز در آن شرایط غیرممکن می گردد .
فصل اول
بیماریها ناشی از کار در اثر عوامل مکانیکی
ماشین هایی که با نیروی برق ، فشار هوا و بخار ، مواد نفتی و غیره مورد استفاده در صنایع هستند غالباً دارای قسمت متحرک یا گردان می باشند نبودن حفاظ های مناسب روی آنها هنگام کار احتمال خطراتی برای کارگرانی که مشغول کار با دستگاههای مذکور هستند بوجود می آورد .
طبق آماری موجود در حوادث کارگری بیشترین انها مربوط به کار با چنین ماشین هایی می باشد که دارای قسمت هایی متحرک و گردان هستند مانند آسیاب ، پرس ها ، اره ها ، دستگاههای تراش ، پلاستیک سازی ها ، دستگاههای ریسندگی و بافندگی چرخ گوشت و برش و غیره . نحوه کار این ماشین ها بوسیله راه اندازی ، یک دستگاه الکتروموتور انتقال حرکت ان توسط تسمه فلکه ، چرخ و زنجیر ، چرخ دنده ، چرخ و دنده ، چرخ لنگره ، شافت و غیره انجام می شود .
اصول و شرایط حفاظ گذاری دستگاهها بشرح زیر می باشد :
1-وسائل حفاظتی باید حفاظت را بنحو کامل تامین کند .
2-حفاظ باید از داخل شدن قسمت های مختلف بدن کارگر به منطقه خطر هنگام انجام کار به هر ترتیب پیشگیری کند .
3-حفاظ نباید برای کسانی که آنرا بکار می اندازند ایجاد ناراحتی یا اشکال نماید .
4-بهتر است حفاظ جدای از ماشین باشد .
5-حفاظت بایستی بطور خودکار یا به حداقل کوشش بکار افتد .
6-دستگاههای حفاظتی نه تنها باید کارگر را در برابر مخاطراتی که معمولا پیش می آید ، بلکه حوادث پیش بینی نشده نیز بکار ارتباط دارد نامبرده را محافظت کند .
7-دستگاه حفاظتی خود نباید منبع و منشاء خطراتی برای کارگر بهنگام کار با دستگاه باشد .
8-دستگاه حفاظتی باید طوری قرار گرفته باشد که مزاحم و روغن کاری ، تنظیم و تعمیر ماشین نگردد .
9-وسیله حفاظتی باید بادوام بوده و در مقابل آتش و مواد خورنده مقاومت کافی داشته باشد .
10-دستگاه حفاظتی باید متناسب با ماشین و کاری که انجام می گیرد باشد .
فصل دوم
بیماریهای ناشی از کار در اثر عوامل فیزیکی
عوامل فیزیکی محیط کار از جهت تامین سلامت کارگران و بالا رفتن سطح تولید مورد نظر کارشناسان و صاحب نظران صنایع می باشد وجود هوای پاک و سالم ، تامین نور کافی و حرارت مکفی جهت سالم سازی محیط کار در درجه اول اهمیت قرار دارد . وجود آب مخصوصاً به صورت لوله کشی در کارگاهها و کارخانجات جهت مصارف صنعتی ، استحمام و آشامیدن از واجبات است . همچنین استفاده از وسایل فنی خاص که تامین کننده آسایش و سلامت کارگران است مانند : دستگاههای مکنده ، تهویه و کولر ، شوفاژ ، ضروری و لازم است .
بیماریهای ناشی از کار در اثر عوامل فیزیکی محیط کار عبارتند از :
1-بیماریها و عوامل ناشی از نور و روشنایی
2-بیماریها و عوارض ناشی از گرما ، سرما و رطوبت
3-بیماریها و عوارض ناشی از اشعه ، مواد رادیواکتیو
4-بیماریها و عوارض ناشی از ارتعاشات و صدا
5-بیماریها و عوارض ناشی از فشار هوا و اتمسفر
باید ذکر کرد که اگر این عوامل از حدود لازم و قابل تحمل بالاتر و یا زیادتر گردیده و یا در بعشی از مواقع در صورتی که از حدود توصیه شده در استانداردها کمتر یا پائین ترباشند ایجاد عوارض و یا مسائل خاصی را خواهند نمود که لازم است در هر مورد در رفع اشکال موجود اقدام نمود .
نور و روشنایی
پیشرفت صنایع ازدیاد واحدهای صنعتی و تولیدی و احتیاج روز افزودن به راندمان بیشتر صنایع جهت تامین احتیاجات مصرف کنندگان ایجاب می کند که در بیشتر در محوطه های بسته در مدت شب و روز ادامه داشته باشد . بنابراین استفاده از منبع نور مصنوعی (الکتریکی ) به تدریج توسعه یافته است .
1-روشنایی : روشنایی جهت جریان نوری را گویند که روی سطح (قطعه کار ) تابیده و بر روی آن توزیع شود ، این جریان روشنایی بر چشم اثر گذاشته و موجب دیدن می شود .
2-درخشندگی «1» : هر گاه به شیئی نور تابیده شود بر اثر انعکاس نور تابیده شده شیئی رویت می گردد هر قدر شدت نور تابیده شده بیشتر باشد جزئیات بهتری از شیئی دیده می شود و در نتیجه درخشندگی آن بیشتر گردد .
2-خیره کنندگی «2» : در صورتی که درخشندگی سطح زمین کار یا محیط اطراف بیش از درخشندگی شیء مورد نظر باشد ، خیره کنندگی بوجود می آید .
خیره کنندگی دو نوع است :
الف-خیره کنندگی مستقیم .
ب-خیره خیره کنندگی غیرمستقیم
اهداف تامین روشنایی کافی و صحیح :
1-حداکثر حفاظت از بینائی کارگران و کارکنان .
2-نقصان عوامل ایجاد خستگی و فشار «3» حاصل از روشنایی ناکافی
3-پیشگیری از سوانح .
4-افزایش راندمان کار
5-بهبود کیفیت محصول .
انواع روشنایی :
بطور کلی روشنایی را به دو نوع بر حسب منبع تولید تقسیم می نمایند.
الف-روشنایی طبیعی با نور ب-روشنایی مصنوعی یا الکتریسیته
شرایطی که در مورد طراحی و استفاده از روشنایی طبیعی می بایست رعایت گردد عبارتند از :
1-پنجره ها باید طوری نصب گردد که روشنایی طبیعی بطور یکنواخت به کلیه نقاط کارگاه برسد .
2-با توجه به اینکه شیشه ها یک عامل بالقوه ایجاد خیره کنندگی
می باشند ، لذا پنجره ها باید طوری نصب شوند که از ایجاد خیره کنندگی و همچنین تابش نور مستقیم به چشمها جلوگیری بعمل آید .
3-سقف و قسمتهای بالایی دیوارها به رنگ روشن بمنظور افزایش راندمان روشنایی وارده از پنجره ها رنگ شده و قسمت پائین دیوارها برای ایجاد شرایط آسایش بینایی به رنگ تیره رنگ تیره رنگ آمیزی می گردد .
4-بهترین نوع پنجره ، پنجره ای است که تا نزدیکی سقف ادامه داشته باشد قسمت بالای پنجره موثرین قسمتی برای ورود نور به درون محوطه است بنابراین مناسبترین ارتفاع پنجره ها تا 25 سانتی متری سقف می باشد که در این حالت حداکثر استفاده از روشنایی طبیعی کامل می شود .
5-روشنایی طبیعی باید از سمت چپ یا مقابل به سطح کار برسد و فاصله آن از 8 تا 10 متر متجاوز ننماید در خصوص طرح روشنایی کارگاهها جداول و منحنی هائی موجود است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد ، نکته ای که یادآوری آن کافی می باشد این است که مقدار ورودی نور طبیعی از میان پنجره ها بستگی به تمیزی و نظافت شیشه ها دارد .
ب-روشنایی مصنوعی یا الکتریسیته :
نور صمنوعی که یکی از منابع اصلی تهیه آن الکتریسیته می باشد جهت استفاده در کارگاهها در مواقعی که استفاده از نور طبیعی امکان پذیر نیست بکار می رود .
بطور کلی نور مصنوعی بوسیله عوامل زیر تهیه می شود :
1-منابعی که نور آن در در اثر سوختن مواد جامد مانند موم –
روغن های نباتی و معدنی ، نفت یا مواد گازی (گازهای نفت – استیلن)بدست می آید .
2-منابعی که نور آن در اثر حرارت حاصله از عبور جریان بوجود
می آید مانند لامپهای الکتریکی رشته دار قوسهای الکتریکی و لامپهای انکانه سانس .
3-لامپهای تخلیه الکتریمی در گاز مانند لامپهای جیوه ای ، لامپ سدیم ، کامپ نئون .
4-لامپهای فلوئورسانت .
مشخصات اصلی که باید یک منبع روشنای مصنوعی داشته باشد به قرار زیر است :
1-حتی الامکان روشنایی مصنوعی باید به روشنایی طبیعی نزدیک باشد .
2-اشعه ماوراء بنفش آن کم باشد .
3-درخشندگی معتدل و سطح تشعشع کافی داشته باشد .
4-حرارت زیاد ایجاد نکند .
5-هوا در اثر محصولات حاصله از اشتعال خود آلوده نکند .
طریق انتشار نور مصنوعی :
1-روشنایی مستقیم
2-روشنایی غیرمستقیم
3-روشنایی غیرمستقیم
واحد روشنایی :
مقدار روشنایی را با واحدی بنام لوکس سنجید و آن عبارتست از مقدار روشنایی که از یک منبع به شدت یک شمع و به فاصله یک متر به واحد سطحی می رسد ، مقدار روشنایی که از یک منبع نور به یک صفحه می رسد به عوامل زیر بستگی دارد .
مقاله آناتومی چشم فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آناتومی چشم فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آناتومی چشم فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله آناتومی چشم فایل ورد (word) :
آناتومی چشم
چرا دو چشم داریم؟
دیدن با دو چشم، قضاوت درباره¬ فواصل را امکان¬پذیر می-سازد. به این امر، درک عمیق گفته می¬شود و به ما کمک می-کند تا هنگام راه رفتن به اجسام برخورد نکنیم یا روی لبه اجسام نیفتیم! اما چگونه؟ بین دو چشم، چند سانتی¬متر فاصله بوده و هر یک از آنها، دید متفاوتی دارند. مغز با ترکیب این دو تصویر، یک تصویر سه بعدی ایجاد می¬کند.
دیدن نور
1- اشعه نوری که از اجسام متسع می¬شود پس از برخورد با شبکیه چشم به پیغام الکتریکی تبدیل می¬شود.
2- این پیغام به وسیله عصب بینایی انتقال داده می¬شود
3- دو عصب بینایی چشم¬ها در قسمت مرکزی مغز به¬نام کیاسمای بینایی به هم می¬رسند. نیمی از الیاف هر یک از دو عصب بینایی با هم تقاطع کرده و سپس به مسیر خود ادامه می-دهند.
4- پیغام¬های عصبی به قشر مخ در نیمکره¬های مغز می¬رسند.
5- سلول¬های قسمت پشتی مغز این پیغام¬ها را رمزگشایی کرده و تصویری ایجاد می¬کنند. به این ترتیب شما قادر به دیدن می¬شوید.
عضلات چشم
شش عضله چشمی در اطراف کره چشم برای به حرکت درآوردن چشم-ها با هم کار می¬کنند. این عضلات به گردش چشم و باقی ماندن آن درون سر کمک می¬کنند.
چشم میزان نور قابل رؤیت را تنظیم می¬کند. عضلات عنبیه، به طور خودکار منقبض و شل می¬شوند و به این ترتیب اندازه مردمک را که مرکز تاریک درون چشم است، تغییر می¬دهند.
در صورت کم بودن میزان نور، مردمک¬ها بزرگ¬تر می¬شوند تا ورود نور بیشتر به درون چشم را ممکن کنند. مردمک چشم در نور روشن، کوچک است. در این حالت عضلات درون عنبیه، منقبض هستند.
حجم عظیمی از اطلاعات دنیای اطراف از طریق چشم¬ها جمع¬آوری می¬شود. چشم¬ها این اطلاعات را به مغز می¬فرستد که محل رمزگشایی و پردازش آنهاست. مغز به درک جهانی که چشم¬ها می-بینند، کمک می¬کند.
عدسی
یک ساختار صاف دایره¬ای شکل و شفاف است که باعث شکسته شدن نور عبوری می¬شود. این کار به تمرکز نور می¬انجامد. عدسی مانند پیاز از لایه¬های مختلف تشکیل شده است. عدسی چشم در طول زمان، بزرگتر می¬شود.
ملتحمه
ملتحمه، صلبیه (اسکلرا) را می¬پوشاند، از چشم¬ها محافظت می-کند و آنها را مرطوب نگه می¬دارد.
لایه خارجی
صلبیه (اسکلرا) سفیده چشم است. این لایه محافظ و محکم، باعث مدور ماندن کره چشم می¬شود.
قرنیه
قسمت شفاف قدامی چشم است که عبور نور از طریق چشم را امکان پذیر می¬سازد. سطح خمیده این ساختار اشعه¬های نوری ورودی به چشم را می¬شکند.
لایه میانی
عنبیه، قسمت رنگی چشم است. رنگدانه¬های قهوه¬ای تمام عنبیه-ها مشابه است. چشم¬های آبی فاقد رنگدانه هستند. چشم¬های قهوه¬ای رنگدانه¬های بیشتری دارند و چشم¬های سبز دارای رنگدانه کمتری هستند.
مردمک، سوراخی در عنبیه است که ورود نور به درون چشم را ممکن می¬سازد.
جسم مژگانی، یک حلقه عضلانی است که درست در پشت عنبیه قرار دارد. این ساختار دارای فیبرهای نازکی است که به عدسی می¬چسبد و آن را نگه می¬دارند و با تغییر شکل عدسی به تمرکز نور کمک می¬کنند.
مشیمیه، حاوی عروق خونی بسیار است و کار تأمین مواد تغذیه¬ای و ویتامین A برای شبکیه را برعهده دارد. رنگدانه-های عمقی این لایه، نور را جذب کرده و از پخش شدن آن در کل کره چشم جلوگیری می¬کند.
فووآ، نقطه¬ای در شبکیه است که بیشترین تمرکز نور در آنجا صورت می¬گیرد. در این نقطه تعداد زیادی سلول مخروطی وجود دارد.
دیسک اپتیک محل اتصال و به هم رسیدن تمام اعصابی است که از کل شبکیه می¬آیند و در اینجا عصب بینایی را تشکیل می-دهند. این نقطه همان “نقطه کور” است. در این نقطه هیچ-گونه سلول مخروطی یا استوانه¬ای وجود ندارد.
اشک که از غده اشکی ترشح می¬شود کار بیرون راندن گرد و خاک و ذرات خارجی از چشم را برعهده دارد. اشک سطح چشم را شستشو داده و از طریق منافذ از آن خارج می¬شود. سپس از راه کانال¬های کوچکی به کیسه اشکی می¬ریزد. از آنجا از راه کیسه بینی- اشکی عبور کرده و از طریق بینی به بیرون راه می-یابد. به همین دلیل هنگام گریه کردن دچار آبریزش از بینی می¬شوید.
درون چشم¬ها چه خبر است؟
چشم¬ها از ملتحمه، عدسی و سه ساختار لایه¬ای خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده¬اند.
مایعات محتوی چشم چیست؟
درون چشم از مایع بسیار ویژه¬ای پر شده است. مایع موجود در قسمت پشتی چشم زجاجیه نام دارد که ژله مانند است. این مایع به حفظ ساختار کره¬ای چشم کمک کرده و عدسی و شبکیه را در جای خود نگه می¬دارد. قسمت قدامی چشم از مایع آبکی به نام زلالیه پر شده است که کار تأمین مواد تغذیه¬ای برای قرنیه را برعهده دارد.
میلیون¬ها فیبر عصبی از سلول¬های گانگلیون در شبکیه به هم متصل شده و تحت عنوان عصب بینایی از چشم خارج می¬شوند.
شبکیه
سلول¬های ویژه¬ای دارد که وجود نور درون چشم را احساس می-کنند.
سلول¬های استوانه¬ای، سلول¬های بلندی هستند که بیشترین حساسیت را نسبت به نور کم دارند و فقط سایه¬های خاکستری را احساس می¬کنند. این سلول¬ها، گیرنده نور شبانگاهی هستند. در هر چشم، 125 میلیون سلول استوانه¬ای وجود دارد.
سلول¬های مخروطی
گیرنده نور رنگی هستند. سه نوع سلول مخروطی آبی، قرمز و سبز وجود دارد. هریک از سه نوع سلول مخروطی، نور رنگ متفاوتی را تشخیص می¬دهند. در صورت تحریک ترکیب مختلفی از سلول¬های مخروطی، رنگ¬هایی مانند صورتی و بنفش دیده می-شوند. در هر چشم، 1 میلیون سلول مخروطی وجود دارد.
بخش پروتئینی مولکول¬ها در سلول¬های استوانه¬ای که اپسین نامیده می¬شوند به ویتامین A متصل شده و آن را خم می¬کنند. این مولکول پیچ¬خورده جدید منتظر ورود نور به درون چشم باقی می¬ماند.
در صورت برخورد نور با این مولکول¬های پیچ¬خورده، آنها منفجر می¬شوند! ویتامین A از اپسین جدا شده و مجدداً به حالت مستقیم در می¬آید. به این ترتیب یک سیگنال الکتریکی محدود به مغز می¬رسد و ویتامین A برای اتصال مجدد با اپسین آماده می¬شود.
تمرکز نور
1- پرتوهای نور از طریق قرنیه وارد چشم می¬شود. این کار باعث می¬شود تا نور کمی شکسته شود.
2- پرتوها از مردمک عبور می¬کنند.
3- سپس این اشعه¬ها از عدسی می¬گذرند. سطح خم شده عدسی، نور را بیشتر شکسته و اشعه¬های آن را به بالا و پایین جابه-جا می¬کند.
4- پرتوهای متمرکز نور از چشم عبور کرده و روی شبکیه می-نشینند. سلول¬های مخروطی و استوانه¬ای یک سیگنال رمزدار از تصویر اولیه ایجاد می¬کنند.
5- پیغام¬هایی که به مغز می¬رسند به سمت راست و بالا جابه¬جا می¬شوند. به همین دلیل هیچ¬کسی سعی نمی¬کند روی سقف راه برود.
امواج نوری
مواج نوری که دیده می¬شوند، جزء کوچکی از طیف اشعه الکترومغناطیس هستند (که در ذیل نشان داده شده است). این طیف نه تنها امواج نوری مورد استفاده در بینایی را شامل می¬شود بلکه اشعه گاما، اشعه ایکس، امواج فرابنفش و مادون قرمز، امواج میکروویو و امواج رادیویی را نیز در بر می-گیرد.
نور مرئی یا امواجی که می¬بینیم به رنگ¬ها تفکیک می¬شوند. رنگ اجسام به دلیل جذب قسمتی از این طیف رنگی قابل رؤیت و بازتاباندن سایر قسمت¬های آن است. ما اجسام را به رنگی می¬بینیم که منعکس می¬کنند.
دور و نزدیک
برخی از افراد، دیدی عالی داشته و برخی دیگر نیازمند عینک هستند. چرا؟قدرت دید عالی امکان متمرکز ساختن نور حاصل از اجسام دور و نزدیک را فراهم می¬کند و نور دقیقاً روی شبکیه متمرکز می¬شود.
چشم¬های دوربین قادر به متمرکز ساختن نور حاصل از اجسام نزدیک برروی شبکیه نیستند و نور را در پشت شبکیه متمرکز می¬کنند.
چشم¬های نزدیک بین نمی¬توانند نور حاصل از اجسام دور را روی شبکیه متمرکز کنند و نور در جلوی شبکیه جمع می¬شود.
عینک در واقع عدسی ساخت بشر است و نور را طوری می¬شکند که باعث انتقال نکته کانونی روی شبکیه شود. این کار به چشم¬ها کمک می¬کند تا نور را به درستی روی شبکیه متمرکز کنند.
آیا می دانید؟
ضخامت شبکیه در حدود یک برگ کاغذ است.
چشم می¬تواند 7 تا 10 میلیون رنگ مختلف را ببیند.
کره چشم بخشی از مغز است که بیرون زده است!
چشم، نور رؤیت شده را به الکتریسیته تبدیل می¬کند. این جریان الکتریکی، پیغامی است که به مغز فرستاده می¬شود.
پرندگان نسبت به انسان¬ها رنگ¬های بیشتری را می¬بینند.
زنبورهای می¬توانند چیزهایی را ببینند که برای ما قابل رؤیت نیستند زیرا آن¬ها قادر به دیدن نور فرابنفش و نور پلاریزه هستند که به وسیله چشم انسان قابل دیدن نیست.
مارها می¬توانند حرارت را ببینند. این جانوران قادر به دیدن نور مادون قرمز هستند که به صورت گرما احساس می¬شود.
عقاب¬ها می¬توانند 6 برابر تیزتر از انسان ببینند.
قورباغه¬ها نسبت به سگ¬ها تعداد رنگ¬های بیشتری را می¬بینند.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]