مقاله تقلید یعنی چه و فلسفه آن چیست فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تقلید یعنی چه و فلسفه آن چیست فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تقلید یعنی چه و فلسفه آن چیست فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تقلید یعنی چه و فلسفه آن چیست فایل ورد (word) :
تقلید یعنی چه و فلسفه آن چیست
همان طور که عقلا در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مى کنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» مى گویند .پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکند واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. پس تقلید در احکام شرعی رجوع به متخصص و اهل خبره
است; یعنی، همانگونه که همه عقلای عالم در هر رشته و صنعت و علمی به نزد متخصص و اهل خبره آن رشته میروند ، برای آشنایی از احکام دین و حلال و حرام و واجب و مستحب وظیفه دارید به متخصص آن; یعنی، عالمی که عمری را در فهمیدن این احکام از قران و روایات زحمت کشیده رجوع می کنند . در روایات نیز این حکم عقل مورد تأیید قرار گرفته است. از امام عسکری(ع) آمده است: «امّا من کان من الفقها صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لامر مولاه فللعو ام أن یقلّدوه؛از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر عوام لازم است که از آنان تقلید کنند».
مراد از عوام یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند.
اما تقلید کورکورانه; یعنی، انسان بدون آگاهی و دلیل منطقی و عقلی از راه و رسم فرد یا قومی پیروی کند مثل بت پرستان که وقتی پیامبران به آنها میگفتند چرا در مقابل این مجسمههای چوبی و سنگی که هیچ نفعی ندارند و ضرری هم از شما برطرف نمیکنند سجده میکنید میگفتند ما میدیدیم پدرانمان این را عمل میکردند ما هم از آنها پیروی میکنیم; این همان تقلید کورکورانه است که عقل و منطق آن را رد میکند ، یا مثل بعضی از غربزدههای امروز که به مجرد اینکه یک اروپایی لباسی را پوشید یا کاری را انجام داد بدون فکر از آنها پیروی میکنند.
حال اگر کسی اعمال خود را بدون تقلید از مجتهد خاص انجام داده باشد ، چنانچه اعمال او مطابق با نظریه مرجع اعلم و متخصص (که وظیفه عقلی و شرعی تقلید از آن است ) باشد ، اشکال ندارد و اعمال او صحیح است ، اما اگر برخی از اعمال او نادرست بود ، باید همان مقدار را جبران نماید.
با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می رسیم که به مرجع تقلید نیاز داریم که آگاه به مسائل باشد.
راه شناخت مرجع تقلید چیست؟
کسانی که خودشان اهل علم و تحقیق نیستند باید از طریق دو نفر از اهل خبره که عادل باشند، مرجعیت و اعلمیت شخصی را بفهمند. این در صورتی است که معارض نداشته باشند.
راه دیگر این است که عدهای از اهل علم که میتوانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا میشود، مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
خصوصیات و شرایط مرجع تقلید عبارت است از: مرد، بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، حلال زاده و زنده و عادل باشد و بنابر احتیاط واجب حریص به دنیا نباشد و از دیگران اعلم باشد.
وقتی که مرجع تقلید شخصی از دنیا رفت میتواند به اجازه یک مرجع تقلید زنده بر مرجع قبلی باقی باشد و میتواند به مرجع تقلید زنده مراجعه کند.
دلیل لزوم تقلید:
اولاً، عقل دلالت میکند بر این که اگر چیزی را نمیدانید سؤال کنید و به متخصّص مراجعه کنید و قرآن هم میفرماید: “فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون”.
“اگر نمیدانید از اهل ذکر (دانایان) سؤال کنید”.
عقل حکم میکند که انسان یا باید خودش متخصّص باشد یا به متخصص مراجعه کند و یا احتیاط کند. این دلیل فطری و عقلی در فطرت هر انسانی نهفته است و بنای همه مردم دنیا هم بر همین روش است.
مردم و عقلای عالم در کارهایشان یا صاحب نظر و متخصصاند یا به متخصص در هر امری مراجعه میکنند. در بیماریها به پزشک مراجعه و در امور ساختمانی به بنّا و معمار و مهندس مراجعه میکنند;
دلیل بقا بر مجتهد میت:
نظریات و فتاوای مجتهد که در رسالهاش ثبت است مانند نقشهای است که مهندس ترسیم کرده و بدیهی است وقتی که مهندس از دنیا رفت باز آن نقشه ساختمانی قابل استفاده است. یا مانند نقشه قالی است. وقتی که آن نقشه کش (نقاش) از دنیا رفت باز از نقشه او در بافتن قالی استفاده میکنند. مگر این که مجتهد زنده از آن مجتهد میّت، متخصصتر و أعلم باشد. در این جا عقل حکم میکند که باید از نظریات این مجتهد حیّ و زنده که اعلم است تقلید کرد.
امّا دلیل برای شرایط مجتهد: بلوغ و عقل دو شرط از شرایط مجتهدی است که میتوان از او تقلید کرد؛ زیرا غیر بالغ بر فرض این که بتواند مجتهد بشود، مورد اعتماد نیست، چون احتمال این را میدهیم که این بچه (غیر بالغ) از باب این که میداند که بر بچه تکلیفی نیست و گناهی ندارد، مرتکب خلاف واقع شده باشد و از غیر عاقل (دیوانه) هم نیم توان تقلید کرد و دلیلش معلوم است.
امّا این که باید شیعه اثنی عشری و امامی باشد در روایت از امام کاظم(ع) آمده:
“لا تأخذنّ معالم دینک عن غیر شیعتنا؛
هم چنین مجتهد باید عادل باشد. اولاً بر غیر عادل اعتمادی نیست، ممکن است دروغ بگوید، خلاف واقع بگوید و ثانیاً در روایت آمده که امام صادق(ع) فرمود:
“ان تعرفوه بالسّتر و العفاف و کفّ البطن و الفرج و الیک و اللّسان و یعرف باجتناب الکبائر;؛
مجتهد را به پاکی و صداقت و عفت بشناسید و بدانید که از گناهان کبیره دوری میکند”.
در مورد مرد بودن مجتهد دلیل محکمی وجود ندارد و فقط ظاهر اخبار دلالت دارد بر این که مرد باشد، ولی در مشهوره ابی خدیجه فرموده:
“انظروا إلی رجلٍ منکم یعلم شیئاً من قضائنا;”.
در این روایت کلمه (رجل) یعنی (مرد) دارد. البته کلمه (من قضائنا) دارد که قرینه است که مربوط به قضاوت میشود. نه مربوط به مرجع تقلید بعضی از علماء فرمودهاند که خنثی و زن هم میتوانند مجتهد و مرجع باشند.
البته بحث علمیتر و اجتهادی احتیاج به تحقیق بیشتر دارد، ما این مقدار را برای عمومی کافی میدانیم.
(علت این که مرجع تقلید (اعلم) غالباً با مرد منطبق شده است به خاطر این است که در مرجعیت اعلمیت و عدالت شرط است. زن اگر بخواهد مرجع تقلید باشد باید زن دوّم کسی باشد و هیچ گونه وظیفهای نداشته باشد و کافه وظایف را ساقط کرده باشد و برای بچه هم دایه بگیرد تا شب روز مردانه درس بخواند و مانند محصلان مرد غذا و لباسش آماده باشد. در این صورت ممکن است به درجه اجتهاد برسد. البته نبوغ فوق العاده میخواهد تا طرف شبهه اعلمیت شود).
از منظر قران مرجع تقلید باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟
پاسخ : قرآن کریم مى فرماید: “فَسْـَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُون (نحل ،43) اگر نمى دانید از آگاهان بپرسید” این آیه شریفه بیانگر یک قانون کلى عقلایى در مورد “رجوع جاهل به عالم ” یعنى همان “تقلید” است .(المیزان ، علامه طباطبایى(رحمه الله) ، ج 12 ، ص 271) البته عالى ترین مصداق این آیه (چنان که در روایات آمده ) پیشوایان معصوم(علیهم السلام) هستند و مراجع تقلید و دانشمندان متعهد و پرهیزگار از مصادیق دیگر آن به شمار مى آیند .
تقلید از مجتهد و دانشمند دو گونه است :
1 . تقلید جایز و مشروع 2 . تقلید ممنوع و حرام
این دو نوع تقلید در روایتى ذیل آیه 78 سوره بقره توضیح داده شده است . قرآن کریم در این آیه شریفه قوم یهود را مورد مذمت قرار داده مى فرماید: “وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَـب َ إِلاَّ أَمَانِىَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّون; (بقره ، 78) ، پاره اى از آنان عوامانى هستند که کتاب خدا را جز یک مشت خیالات و آرزوها نمى دانند ، و تنها به پندارهایشان دل بسته اند” .
در روایت آمده است که شخصى به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: عوام و بیسوادان یهود راهى نداشتند جز این که از علماى خود پیروى نمایند ، اگر تقصیرى هست متوجه علماى آن هاست پس چرا قرآن کریم بیسوادان یهود را به خاطر پیروى از دانشمندانشان مذمت مى کند . اگر تقلید آنان از علمایشان مذموم است پس تقلید کردن ما هم از علمایمان باید مذموم باشد (چه تفاوتى بین ما و آن ها است .) . حضرت فرمود: عوام و علماى ما و عوام و علماى یهود از یک جهت مثل هم اند ، و از یک جهت با یکدیگر تفاوت دارند; از آن جهت که مثل هم مى باشند ، خداوند عوام ما را نیز به آن نوع تقلید از علماء مذمت کرده ; از آن جهت که فرق دارند نه .
آن شخص عرض کرد: یابن رسول اللّه برایم توضیح دهید ، حضرت فرمود: عوام یهود علماى خود را دیده بودند که عملاً مرتکب خلاف مى شوند ، دروغ مى گویند: احکام خدا را به خاطر هواهاى نفسانى تغییر مى دهند و . . .; از طرفى نیز به حکم عقل و فطرت خداوندى مى دانستند که هر کس چنین اعمالى داشته باشد نباید از او پیروى کرد و سخن خدا و پیامبر را از قول او قبول کرد; ولى در عین حال (چشم بسته و)بدون توجّه به اعمال آنان از آن ها پیروى مى کردند . عوام ما نیز اگر در فقهاى خود اعمال خلاف ، فسق و . . . مشاهده کنند ، ولى در عین حال بدون توجّه به این اعمال از آنان پیروى کنند . عیناً مانند عوام یهودند ، و مورد مذمت و ملامت کلام خدا خواهند بود ، “فأمّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه . . .” امّا هر کدام از فقها که خود نگهدار باشد ، دین خود را حفظ کند ، مخالف هواهاى نفسانى و مطیع امر الهى باشد بر عوام است که از چنین کسى تقلید کنند .
بعد امام صادق(علیه السلام) فرمود: “ذلک لایکون الابعض فقهاء الشیعه لاجمیعهم . . .” بعضى از فقهاى شیعه داراى این فضایل و کمالات هستند نه همه آن ها;( بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج 2 ، ص 87 ـ 88 ، مؤسسه الوفاء بیروت ) بنابراین تقلید از مجتهد فاسق حرام و ممنوع . ولى تقلید از مجتهد متعهد و پرهیزگار ، جایز و مشروع است .
شرایط کاملی که یک مرجع تقلید باید داشته باشد, چیست ؟
تقلید از مجتهدی جایز است که علاوه بر مرد بودن , بالغ و حلال زاده و شیعهء دوازده امامی باشدو شرایط زیر را نیز داشته باشد:
1 زنده باشد; بنابراین ابتدائاً نمی شود از مجتهد مرده تقلید کرد, ولی اگر از مجتهد زنده ای تقلید کند, سپس آن مرجع از دنیا برود, اگر وی اعلم از مجتهدان زنده باشد, باید به تقلید او باقی بماند و در صورت مساوی بودن , با اجازهء مجتهدان زنده می توان به تقلید از مجتهد مرده باقی بماند.
2 عادل باشد; منظور از عدالت , ملکهء نفسانیه یا تقوا و حالت خداترسی باطنی است که انسان را به انجام واجبات وادار کند و از ارتکاب گناهان کبیره یا اصرار بر گناه صغیره باز دارد.
3 حریث به مال , قدرت و ریاست دنیا نباشد.
4 در فهمیدن حکم خدا از همهء مجتهدان عصر خویش عالِم تر باشد و یا لااقل با آن ها مساوی باشد.()(پـاورقی 1آیت ا; فاضل لنکرانی , توضیح المسائل , ص 6 مسئله 3
بعضی از فقهای گذشته و هم چنین مراجع حاضر, مانند آیت ا; فاضل لنکرانی , علاوه بر همهء شرایط ذکر شده ,داشتن را نیز شرط دانسته اند. مقصود از مروّت این است که :
1 دارای اخلاق و آداب و عادات پسندیده باشد و از هر عادت و شیوهء ناپسند, اگر چه حرام نباشد,اجتناب کند;
2 از هر فعلی که در نزد مردم منفور و ناپسند است , اگر چه ذاتاً مباح باشد, اجتناب نماید;
3 از هر کاری که بر پستی و دنائت طبع و دون همتی دلالت دارد, اجتناب کند.()
چگونه می توان با اعتقادات مراجع تقلید اشنا شد چون در انتخاب مرجع تقلید اعتقادات مرجع بسیار مهمتر از سختی یا آسانی مسائل و احکامی است که می گویند؟
نخست توضیح کوتاهی در مورد اصل «اعتقاد» و برخی از عوامل دخیل در آن در پی می آوریم به طور کلی اعتقادات یک فرد، به فاکتورهای بسیاری وابسته است به عنوان مثال: میزان تحصیلات علمی، نوع و کیفیت آن، تجربیات فردی، توانمندی های ادراکی و هوشمندی و موارد دیگر در شکل گیری شخصیت اعتقادی هر فرد نقش مهمی را ایفا می کند. از سوی دیگر اعتقادات هم چون دیگر مسایل زندگی گوناگون است مانند اعتقاد در مسایل سیاسی، دینی، اجتماع و نمونه هایی مانند آن.
بنابراین چنانچه منظور شما از بیان موضوع اعتقادات مرجع تقلید، ناظر به یکی از بخش های خاص فوق الاشاره باشد، به لحاظ ماهوی با موارد دیگر متفاوت خواهد بود. فرضا شاید یکی از مراجع در باب مسائل سیاسی کشور و یا سیاست خارجی به مبانی ای معتقد باشد که مرجع یا مراجع دیگر نظرات دیگری در آن باب داشته باشند. لیکن چنین موضوعاتی در انتخاب یک مرجع تقلید و اسلام شناس دخالت تام یا دخالت مستقیمی نمی تواند داشته باشد و رویه ی علمای سلف، از زمانی که باب مرجعیت به عنوان اساسی ترین شیوه هدایت شیعی مذهبان در تبعیت از فرامین و نواهی شریعت اسلام مفتوح گردید. چنین نبوده است که بنگرند تا فردی را که به عنوان شخص اول این مراجعات بر می گزینند دارای اندیشه های
سیاسی بوده و یا فرضا صاحب نظر در این امور باشد. گرچه در مقاطعی از ادوار تاریخی به علل گوناگونی ممکن است برخی از ناموران عرصه علم و فرهنگ، در برخی از چالش های سیاسی محض، یا سیاسی – دینی و یا اجتماعی وارد شده باشند همانند مرحوم شفتی اصفهانی، سلیمان بن عبدالله ماحوزی، یوسف بن احمد بحرانی و یا محمد صالح برغانی و پاره ای از متأخرین همانند شیخ فضل الله نوری، سید جمال الدین اسد آبادی، محمدعاملی (شیخ بهایی) و یا در دوران معاصر حضرت امام خمینی که همگی ایشان از اسلام شناسان شیعی مذهب بوده اند، لیکن بنا بر تحقیق هیچ یک از اندیشمندان حوزه دین و ناموران این عرصه در باب مسائل دینی، شرطی را – که حکایت از ورود به عرصه سیاسی یک اسلام
شناس و فقیه داشته باشد، به عنوان مرجع تقلید اعلم زمانه – مطرح نکرده اند و این موضوع هرگز با بحث نو پیدای وحدت میان سیاست و دین، مغایرتی ندارد و حتی با اعتقاد به تعبیر «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما» نیز، مناقشه ای را دامن نخواهد زد زیرا نسبت میان موضوع «زعامت و رهبری سیاسی – اجتماعی» با «موضوع مرجعیت دینی» به لحاظ اصطلاحات منطقی، عموم و خصوص من وجه است و یا به عبارت دیگر این دو کلی می توانند افراد مشترکی داشته باشند و هر یک نیز دارای افراد مخصوص به خود باشند یعنی ممکن است فردی هم مرجع دینی باشد و هم رهبر سیاسی – اجتماعی و یا فقط مرجع دینی یا سیاسی باشد به تنهایی.
از سوی دیگر، مستفاد از روایات و سیره اهل بیت نیز چنین است که الزاما باید هر مرجع دینی، مرجع سیاسی نیز باشد و یا هر مرجع سیاسی، مرجع دینی و چنانچه اعتقادات مرجع تقلید در غیر اندیشه های سیاسی، مد نظر باشد نیز، دخالتی در گزینش وی به عنوان یک فقیه و اسلام شناس ندارد. چه بسیار بودند از فقیهانی که نه در مسایل سیاسی دارای نظریه و تئوری ای بوده اند و نه از اصطلاحات سیاسی متداول در نزد ایشان، آگاهی ای داشته اند لیکن همواره به عنوان یک اسلام شناس در حوزه مسایل دینی مطرح و مورد اعتماد قاطبه مردم و شیعیان بوده اند. بنابراین در موضوع اعلمیت فقیه هرگز صاحب نظر بودن در علم سیاست، رأی و فتوای فقیهان نبوده است.
چرا در دین اسلام یک مرجع تقلید از طرف همه افراد اهل تشخیص انتخاب نشده تا همه از ایشان تقلید کنند؟
در عصر غیبت کبری، شیعه معتقد است که باید از مجتهدی جامعالشرایط پیروی کرد که عالم به زمان و با تقوا و عادل باشد. در روایات معصومین(ع) بر این موضوع تأکید شده است و چون مسئله اجتهاد و کارشناسی دینی مطرح میشود، اختلاف نظریات فقهی کارشناسان و عالمان امری طبیعی است، همان گونه که در رشتهها و فنون علمی دیگر، اختلاف طبیعی و رایج است.
کارشناسان دینی که ضوابط و شرایط معرفی شدن را دارا هستند ممکن است در یک زمان و دوره، تعداد آنهامتعدد و زیاد باشد. انسان باید در هر زمان و دوره از میان آنهااعلم را انتخاب نموده و از وی تقلید نماید.
اما ممکن است در یک دوره مراجع تقلید بزرگ، عالمان وارسته همسنگ و همطراز میباشند که از بین آنهانتوان مرجعیت عامه را برای یکی از آنهااعلام کرد. از طرف دیگر در بعضی از دوران ممکن است مراجع تقلیدی باشند که به لحاظ علمی، عملی و وارستگیهای عالی از طرف همه علما مرجعیت عامه آنهامورد پذیرش قرار گرفته باشد. از این رو نمیتوان گفت که حتماً باید یک شخص به عنوان مرجع تقلید عام باشد، بلکه بستگی به این دارد که مرجع تقلید خاصی از چنان اشتهار علمی و اخلاقی برخوردار باشد که هیچ اهل تشخیصی در این امر
تردید نکند. در اکثر موارد شاهد حضور مراجع همطراز در کنار یکدیگر در عصر واحد هستیم. از این جهت نمیتوان فرد واحدی را به عنوان مرجع عامه برگزید. در عین حال مردم میتوانند با توجه به شناختی که به مراجع متعدد دارند، کسی را که به اعتقاد ایشان از دیگران اعلم است، یا کسی را که افراد موثق و آگاه معرفی کردهاند، به مرجعیت خود در احکام دینی انتخاب کند. این معیار برای اشخاص مختلف، میتواند انتخاب متفاوت را ایجاد کند. هر کس میتواند طبق انتخاب خود عمل کند و مشکلی از این جهت ایجاد نمیشود، در حالی که اصل اختلاف مراجع و فتواها را همه پذیرفته باشند و برای آنهافتوای مرجع تقلید دیگران همان قدر اهمیت داشته باشد که فتوای مرجع تقلید خودشان.
گرچه فقها و مراجع میتوانند با توافق یکدیگر شخص خاصی را از بین خود برای مرجعیت انتخاب کنند و او را به عنوان مرجع مطلق به مردم معرفی کنند تا مردم از سردرگمی و حیرت در برخی مسائل مانند رؤیت ماه (اعلام اول ماه قمری) و دیگر مسائل درآیند.
اصطلاحشناسى تقلید
یادگیرى مفاهیم و اصطلاحات هر رشته، براى درک بهتر آن، ضرورتى اجتنابناپذیر است. احتیاج به فراگیرى مسائل فقهى و احکام شرعى در هر حال و به ویژه در دوران دانشجویى ضرورتى انکارناپذیر است. خودتان قطعاً درگیر این مسائل و پرسشها خواهید شد؛ اما کجا، حالا بماند! در بعضى از مسائل فقهى و احکام شرعى از کلمات تخصصى استفاده مىشود که گاهى بار معنایى آنها، به چندین صفحه مىرسد. فهم بهتر این کلمات به درک مسئله کمک زیادى مىکند. صفحه پنجره در نشریه پرسمان، به بررسى این گونه اصطلاحات مىپردازد.
اجتهاد
«اجتهاد» در لغت از واژه جهد، به معناى تلاش و کوشش تا سرحد توانایى است؛ به گونهاى که با تحمل رنج و سختى همراه باشد و در اصطلاح فقه، عبارت است از: «تلاش و کوشش فراوان در راه به دست آوردن احکام شرعى، از طریق کتاب، سنت، اجماع و عقل». مجتهد نیز کسى است که بتواند احکام را از روى دلیل به دست آورد و طبق رأى و نظر خویش عمل کند. تشخیص این ملکه در مجتهد، بر عهده کارشناس مربوط است.
طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد مربا، ترشی و خیارشور فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد مربا، ترشی و خیارشور فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد مربا، ترشی و خیارشور فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی تولیـد مربا، ترشی و خیارشور فایل ورد (word) :
مقـدمه:
علیرغم نیاز کشور به واردات محصـولات کشاورزی، محدودیت دوره برداشت محصولات کشاورزی و فقدان امکانات کافی در جهت حمل و نقل سریع و صحیح این محصولات به بازارهای مصرف، موجـب از بین رفتن سرمایه های کــشاورزان داخلی و افزایـش نرخ واردات فرآورده های کشاورزی به کشـور میگردد. از دیگر سو نیاز به محصولات کشاورزی در تمام فصول، اهمیت یافتن روشی برای حفظ و نگهداری بلند مدت این محــصولات را در چندان مینماید. صنایع غذایی با ایجاد تغییراتی بر روی ماده خام میتوانند پاسـخگوی هر دوی این مشکلات باشند.
هدف عمده صنایع غذایی بر دو نکته فوق استوار است، یعنی فرآوری مواد غذایی به گونه ای که بتواند با دارا بودن ماندگاری زیاد ، مانع از فساد این مواد شده و امکان استفاده از آن را در تمام طول سال فراهم آورد.
این فرآوری به فراخور ماده غذایی مورد نظر میتواند تهیه کنسرو، کنسانتره، مربا، ترشی، شور و... باشد. ارائه کنندگان این طرح با در نظر داشتن سه مورد اخیر یعنی تهیه انواع مربا ، ترشی و خیارشور قصد دارند گامی در جهت پیشبرد صنایع غذایی کشور برداشته و نیز با ایجاد زمینه برای اشتغال نیروی ماهر و نیمه ماهر خصوصا بانوان در رفع معضل بیکاری سهیم شوند.
توجیه اقتصادی طرح :
الف – سرمایه گذاری ثابت :
الف – 1 ) زمیـن :
متـراژ ( متر مربع ) هزینه واحد ( هزارریال ) هزینه کل ( میلیون ریال )
1000 40 40
الف – 2 ) محوطه سازی :
ردیف شــرح مقدار هزینه واحد ( هزارریال) هزینه کل (میلیون ریال )
1
2
3 تسطیح و خاکبرداری
دیوارکشی
خیابان کشی
پارکینگ و فضای سبز 1000مترمربع
300مترمربع
100مترمربع
150مترمربع 5
6
10
12 5
8/1
1
8/1
جـــمـــع 6/9
الف – 3 ) ساختمانها:
ردیف شــرح زیربنا(m2) هزینه واحد ( هزارریال) هزینه کل (میلیون ریال )
1
2
3
4
5 انبار مواد اولیه
انبار محصول
سالن تولید
اداری و سرویس
نگهبانی 100
150
200
80
24 450
450
500
400
400 45
5/67
100
32
6/9
مقاله تولید آنتی بادی نوترکیب در گیاهان فایل ورد (word) دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تولید آنتی بادی نوترکیب در گیاهان فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تولید آنتی بادی نوترکیب در گیاهان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تولید آنتی بادی نوترکیب در گیاهان فایل ورد (word) :
مقدمه:
در آنتاآی آمریکا گیاهان توتون به آارخانه های تولید داروهای ضد سرطان تبدیل شده اند. در ویرجینیا ذرت برای معالجه بیماری Cystic Fibrosis برداشت می شود و در نبراسکا محققین امیدوارند آه در مزارع محصولاتی جهت درمان بیماری ایدز تولید آنند. از مزارع جو در ایالت واشنگتن تا مزارع نیشکر در هاوایی، دانشمندان آمریکایی محصولات آشاورزی پیشرفته ای را تولید می آنند آه محصولات ارزانتر و راههای موثرتری را برای درمان بیماران با این غذاها فراهم می آنند. این آار آه با استفاده از تکنیک های انتقال DNA انسانی یا DNA های سایر موجودات بخشنده انجام می شود. گیاهان را به گونه ای تغییر می دهند آه پروتئینهای نوترآیب انسانی را تولید آنند. این آار به
مدت بیش از یک دهه است آه انجام می شود، اما محصولات ذآر شده به تازگی مراحل نهایی فرآوری خود را پشت سر گذاشته اند و وارد آزمایشات آلینیکی و فرایند تجاری شدن شده اند. بطوریکه تعدادی از بیماران در حال حاضر مقادیری از این گیاهان رابعنوان دارو استفاده می آنند(.(Anonymous,2003 در دسترس بودن پروتئینهای انسانی نوترآیب باعث تحولی در استفاده از پروتئینهای ارزشمند از نظر دارویی در پزشکی بالینی شده است. امروزه آنتی بادی های نوترکیب حدود 30% از تولید پروتئین های بیولوژیک را به خود اختصاص داده اند(.(Joosten, 2003 فروش جهانی پروتئین های داروئی نوترکیب در سال 5199 بالغ بر 10میلیارد دلار بوده است که برای سال 5200 این رقم 61 میلیارد دلار تخمین زده می شود. در حال حاضر حدود 20پروتئین نوترکیب در بازار وجود دارد که06% فروش آنها مربوط به شش پروتئین داروئی است. این پروتئین های نوترکیب داروئی عبارتند از: اریتروپویتین، عامل محرک کلونی گرانولوسیت، واکسن هپاتیت B، هورمون رشد انسانی، انسولین و آلفا اینترفرون. در حدود 300 داروی نوترکیب برای درمان بیماری های مختلف بویژه سرطان، ایدز، ناراحتی های دستگاه عصبی در مراحل
جدول 1- پروتئین های دارویی مهم که تاکنون در گیاهان بیان شده اند
شکل1- مقایسه سیستم های مختلف برای تولید پروتئین نوترکیب
مختلف آزمایش های بالینی قرار دارند(Giddings et al ., 2000 ).از آنجایی آه پروتئین های بیگانه ای آه در گیاهان بیان می شوند ساختار اصلی خود را حفظ می آنند می توان از گیاهان ترانس ژنیک برای تولید پروتئین ها و پپتیدهایی با ارزش دارویی استفاده آرد آه از آن جمله می توان به آنتی بادیها، واآسن ها و هورمونهای پستانداران اشاره آرد(. (Daniell, 2003b بیوراآتورهای گیاهی میتوانند تا 10 آیلوگرم آنتیبادی در هکتار تولید آنند. گیاهان مورد استفاده در این مورد عبارتند از توتون، ذرت، سویا و یونجه. در مقایسه با تولید در بیوراآتورهای دیگر قیمت تمام شده تولید آنتی بادی در گیاهان حدود یک دهم است. تفاوت گلیکوزیلاسیون بیوراآتورهای حیوانی و گیاهی تأثیر چندانی در تمایل آنتیبادی به آنتیژن ندارد (بی نام 1383). توتون یک محصول غیرغذایی و غیرعلوفه ای و یک انتخاب مناسب برای تولید پروتئینهای دارویی است. این بعلت انعطاف پذیری نسبی آن به دستورزی ژنتیکی است. توتون یک تولید آننده وزن تر عالی (40 تن در ایآر ) برگ تازه براساس چند بار برداشت است آه در یک فصل کاشت انجام می گیرد. همچنین توتون بذر زیادی (بیشتر از1 میلیون بذر در یک گیاه) تولید می آند. بنابراین در اسرع وقت می توان آن را تکثیر ومحصول آن را وارد بازار فروش نمود. توتون بطور گسترده ای به عنوان یک سیستم مدل گیاهی برای تست مناسب بودن سیستم بیان گیاهی برای تولید پروتئین های دارویی و یا دیگر ترانس ژن ها بکار می رود(.(Leite et al ., 2000 تاآنون بیشتر ژن ها به آلروپلاست یا ژنوم هسته ای گیاه توتون منتقل شده اند، تا به گیاهان دیگر. در توتون هم ژنوم هسته ای و هم ژنوم آلروپلاستی براحتی ترانسفورم شده اند. توتون یک محصول خود گرده افشان است و خویشاوندان زراعی یا وحشی کمی دارد. بنابراین امکان فرار ژن در این حالت بسیار اندک است. چندین مطالعه انجام شده است آه نشان می دهد ترانس ژن ها وقتی به ژنوم آلروپلاستی در توتون منتقل می شوند از طریق وراثت مادری توارث می یابند. علاوه بر این هر دو تکنیک نر عقیمی و عقیمی بذر قبلاً در توتون ایجاد شده اند. بنابراین تکنولوژی پیشرفته ای برای جلوگیری از انتقال و فرار ژن از طریق گرده یا بذر به سایر گیاهان به آسانی در دسترس است(.(Daniell, 2003a
تحقیق ایدز و نوجوانان فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق ایدز و نوجوانان فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ایدز و نوجوانان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق ایدز و نوجوانان فایل ورد (word) :
پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران
نوجوانان عزیز ایدز بلای قرن را بشناسیم
ایدز چیست ؟
هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال را پیگیری می کرد و زمانیکه جهانیان ریشه کنی آبله را جشن می گرفتند و غلبه بر بسیاری از بیماریهای عفونی مانند فلج اطفال ، دیفتری ، سرخک و کنترل بیماریهای واگیر را نوید می دادند ، ناگهان در سال نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا ، اروپا ، آفریقا ، استرالیا ، به نام ایدز گسترش یافت . با گذشت حدود سال و صرف میلیاردها دلار هزینه ،علیرغم بسیاری پیشرفتها هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان قطعی آن نشده اند . با گسترش ایدز در آفریقای جنوبی و آسیا ، این بیماری هم اکنون بصورت جهانگیر درآمده است . تخمین زده شده که تا ابتدای سال حدود / میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می کنند و میلیون نفر بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند .
تنها در سال ، / میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آنها بین - سال سن دارند . پس شناخت این بیماری برای شما نوجوانان عزیز ضروری است .
* عامل ایدز
عامل بیماری ویروسی به نام ویروس نقص ایمنی انسان( Human Immuno deficiency Virus HIV) که به سیستم دفاعی بدن حمله کرده و باعث اختلال در فعالیت آن می گردد . بیشترین سلولهایی که درگیر می شوند ،لنفوسیت ها هستند که جزء گلبولهای سفید می باشند .
نام بیماری ( AIDS ) از حروف اول کلمات زیر گرفته شده است و به معنی نقص ایمنی اکتسابی است :
( Acquired Immuno Deficiency Syndrome )
* تشخیص
تشخیص آلودگی به ویروس ایدز ، فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود ، بین هفته تا ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره گفته می شود . در این دوران فرد آلوده کننده است ولی هیچ یک ازعلائم بالینی و آزمایشگاهی متداول را ندارد .
* ایدز چگونه سرایت می کند ؟
* ویروس ایدز از سه راه قابل انتقال است :
- تماس جنسی
- از راه انتقال خون و فرآورده های خونی و استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده
- از مادر به کودک
- تماس جنسی
درصد آلوده شدگان به بیماری ایدز در دنیا به دلیل برقراری روابط جنسی با افراد آلوده به این بیماری مبتلا شده اند .
- انتقال خون و فرآورده های خونی و سرنگ و سوزن آلوده
بیماری ایدز از طریق انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده به ویروس ، قابل انتقال است . در اکثر کشورهای جهان ، خون و فرآورده های خونی را از نظر آلودگی به ویروس ایدز مورد بررسی قرار می دهند ، پنج درصد از آلوده شدگان به ویروس ایدز از این طریق آلوده شده اند .
هر وسیله تیز و برنده که بتواند در پوست یا مخاط خراش ایجاد کند یا وارد بدن شود مانند ابزار پزشکی و دندان پزشکی ،لوازم حجامت ، سوراخ کردن گوش ، ختنه ، خال کوبی ، طب سوزنی ، تیغ سلمانی و مسواک می تواند باعث انتقال ویروس گردد .
اینگونه وسایل ، باید یک بار مصرف باشند و یا حداقل بصورت مشترک استفاده نشوند ، در مورد وسایلی مانند وسایل دندانپزشکی و پزشکی پیشرفته که امکان چنین کاری نیست باید حتماً وسایل بخوبی استریل شده باشند .
مقاله کارخانه ابلیمو فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کارخانه ابلیمو فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کارخانه ابلیمو فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله کارخانه ابلیمو فایل ورد (word) :
کارخانه ابلیمو
بسمه تعالی
معرفی مجتمع :
مجتمع صنایع تبدیلی مرکبات میناب یکی از بزرگترین کارخانه های تولید ابلیمو در ایران میباشد که شاید بنا به دید ماآبلیموی تولیدی دراین مجتمع تنها آبلیموی صد در صد طبیعی موجود در ایران است .
نمای بیرونی سالن تولید و بسته بندی
تاریخچه کارخانه به سال 1354 برمیگردد که مجتمع توسط سازمان ترویج و توسعه فعالیتهای غیر کشاورزی احداث و تاکنون با تولید طبیعی ترین آبلیموی ایران در خدمت این صنعت و افتخار آن می باشد .در حال حاضر مالکیت مجتمع در اختیار اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی و کشاورزی ایران می باشد که 15درصد این سهام متعلق به اتحادیه تعاونی روستایی میناب است
.مجتمع در فضایی بمساحت 50000متر مربع ساخته شده که دارای حدود 7000متر زیر بنا در قسمتهای مختلف می باشد.
ظرفیت تولید:
ظرفیت تولید مجتمع در ساعت 5تن لیموترش و 3000بطری آبلیمو در ساعت است که از این حیث منحصر به فرد می باشد ضمنا مجتمع توان ذخیره سازی بیش از 400تن آبلیمو در مخازن استیل ودر سردخانه ای که به این منظور و بسیار پیشرفته ساخته شده را دارد که از این حیث نیز در ایران وشاید خاورمیانه منحصر بفرداست .
سالن تولید
ظرفیت خرید لیموترش :
مجتمع از این حیث سالانه بیش از 5000تن خرید لیموترش دارد که تقریبا 60درصد آن نیز تبدیل به باکیفیت ترین لیمو خشک ایران میگردد که از لحاظ کمی و نیز کیفی منحصر بفرد است.
حوضچه شستشو
تولیداصلی مجتمع آبلیمو صددرصد طبیعی با مارک جمیل بوده که در آینده بنام آیدا بین الملل به بازار عرضه میگردد.درضمن لیموخشک نیز با کیفیت بسیار بالا از دیگر محصولات این مجتمع میباشد و بعنوان تنها تولید کننده روغن پوست لیموترش(اسانسهای روغنی لیموترش) مجتمع در ایران مطرح
بوده که این ماده با توجه به خواص بسیار زیاد دارویی غذایی و بهداشتی آن از افتخارات این مجتمع است.ضمنا مجتمع تامین کننده 100درصد آبلیموشرکتهای بهروز و دلپذیر 50درصد ابلیمو اروم آدا و نیز تامین کننده آبلیمو بسیاری از شرکتهای معروف دیگر نظیر یک ویک ،گلچگان خراسان ،شاداب ،نمکین ،زرین ،ناجی وبسیاری دیگر از شرکتها بوده واست.واین موضوع ناشی از کیفیت وکمیت بسیار بالای بزرگترین کارخانه آبلیمو گیری ایران یعنی مجتمع صنایع تبدیلی مرکبات ایران است .
مواد و عناصر موجود در آبلیمو مجتمع :
مجتمع دارای آزمایشگاه نسبتا پیشرفته ای است که آبلیموی تولیدی را با استانداردهای آن کنترل ودر جهت بالا بردن کیفیت آن نقش بسزایی دارد.
خواص آبلیمو طبیعی و مضرات آبلیمو غیر طبیعی :
آیا میدانید آبلیمو طبیعی در درمان 220بیماری تاثیر مستقیم داردواگر بصورت غیر طبیغی تهیه گرددنه تنها خواص درمانی و غذایی ندارد بلکه موجب بسیاری از بیماریها از جمله سیروز کبدی ,سرطانهای مختلف و بیماریهای کلیوی وبسیاری دیگر از بیماریها میگردد.
شناسایی آبلیمو طبیعی از دید یک مصرف کننده طبق استانداردهای جهانی و استاندارد ایران :
مهمترین مورد ی که یک مصرف کننده باید به آن توجه کند رنگ طبیعی آبلیموست که طبق استاندارد شماره 107اداره کل استاندارد ایران زرد یا زرد کهربایی و دیگر خصائص آن ازجمله طعم طبیعی لیمو که ترشی مایل به کمی تلخی که ناشی از اسانسهای موجود در پوست بمقدار 5/گرم درلیتر است می باشد.اسانسهای روغنی موجود در پوست که موقع آبگیری واردآبلیمو
میگرددخودخواص ضد عفونی کننده زیاد داشته ونیز مانند حفاظی ویتامین ث موجود در آنرا حفظ میکند.از دیگرمشخصات یک آبلیموی طبیعی بوی آن که باید دارای بوی طبیعی لیموترش باشد دیگر
لرد یا مواد جامد محلول در آن بوده که متاسفانه عوام فکر می کنند که در آبلیمو هر چه کمتر باشد بهتر است ولی از لحاظ استاندارد حداقل ان باید 8گرم در لیتر و حداکثری ندارد وبستگی به کیفیت لیمو و طبیعی بودن آبلیمواست مقداری نیز که در ته شیشه ته نشین میگرددبواسطه خاصیت سوسپانسیونی آبلیمو کاملا طبیعی است و از لحاظ استاندارد تا 5درصد مجاز است.بنابراین آبلیموهایی که فاقد این ویژگیهاست باید در طبیعی بودن آن شک کرد.
شمه ای از خواص غذایی و درمانی یک آبلیمو طبیعی :
1-آبلیمو در افزایش دید تاثیر دارد.
2-آبلیمو از تاسی سر جلوگیری کرده و در تقویت مو موثر است .
3-لیموترش سرشار از ویتامینهای آ,ب ,ث ,آهن ,کلسیم ,سدیم ,منیزیم ,فسفر و پتاسیم است.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]