سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف‏ترین بى‏نیازى ، وانهادن آرزوهاست . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 95 شهریور 28 , ساعت 4:29 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رایگان بیمارستانهای تهران فایل ورد (word) دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رایگان بیمارستانهای تهران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رایگان بیمارستانهای تهران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رایگان بیمارستانهای تهران فایل ورد (word) :

این بیمارستان, اولین بیمارستان دولتی تاسیس شده در ایران در سال 1250 هجری شمسی می‏باشد و بزرگترین مرکز تحقیقات تروما و بزرگترین مرکز پیوند اعضا Y در کشور است. بیمارستان سینا موفق ترین مرکز بیمارستانی کشور در زمینه جراحیهای پیوند دست و پارگیهای آئورت می‏باشد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 شهریور 28 , ساعت 4:29 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روایت کربلا فایل ورد (word) دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روایت کربلا فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روایت کربلا فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روایت کربلا فایل ورد (word) :

سلام بر او
سلام بر آن گرامی مرد تاریخ که عاشورایشش درخشش نور بود .
یاد ، نام و شهادتگاه جاودانه او سینه دشمن را لبریز از ترس و دلهره می‌سازد و دلت دوست را مالامال از امید و نوید .
مردگان را زنده می سازد و خواب ربودگان را بیدار .
سلام بر آن فرزانه عصرها و نسل ها که قیام پرشکوهش آذرخشی در طلمت اختناق و ستم و تعصب کور و فریب عریان بود .
سلام بر او که به ظاهر در ظهر گرم و سوزان عاشورا در اوج تنهایی و غربت بر بال آرامش ، وقار ، شهامت و اخلاص در قربانگاه عشق پیشانی به سجده نهاد و چشم فرو بست و لب بر لب نهاد و با نیایش شور انگیز و وضف ناپذیر از همه پدیده ها برید و به آفریدگار آنها که عشق همواره اش بود ، پیوست ، اما طنین ندای توحیدگرایانه ، حق طلبانه ، غیرتمندانه و ظلمت ستیزش همواره الهام بخش عصرها و نسلهاست .

مقدمه :
نور وجود حسین نخستین پدیده جهان هستی است و تمامی موجودات تابع اویند . از این رو جای شگفتی نخواهد که همه پدیده های آفرینش از او تاثیر پذیرند و همانگونه که در روایات آمده است هر کدام به تناسب هستی و موقعیت و جایگاه ویژه خود بر شهادت و مصیبت جانگداز او بگریند ، و همه آنها از پیامبران و فرشتگان گرفته تا جن و انس ، افلاک و شیطان ، بهشت و دوزخ ، معدن و چوب ، گیاه و درخت ، درنده و حیوان ، خورشید ها و ماهها ، زمینها و ساکنان آنها و سایر پدیده ها آن هم نه تنها در جهان محدود ما ، بلکه در همه جهانها و کرات و عالمهای شناخته شده و ناشناخته ، برای او سوگوار باشند . همانگونه که در روایات آمده است که :
«خداوند هزاران عالم و هزاران آدم آفرید که شما آدمیان و جهانی که در آن زندگی می کنید ، آخرین عالم و آخرین نسل انسان ها هستید » .
نکته دیگر اینکه گریه موجودات بر او ، نه مبالغه و نه خیال و پندار ، نه کنایه است و نه لمبلیک و به زبان حال بلکه هر موجودی به تناسب هستی خویش ، به راستی بر او می گرید ؛ همانگونه که به راستی خدا را ستایش می‌کند . و این گریه هم نه تنها بر شهادت آن حضرت و بر فداکاری او و ستم و بیدادی است که بر آن پیشوای بزرگ حق و عدالت رفت ، بلکه بنا به روایات متعدد همه موجودات به خاطر نوعی شناخت و در پرتو نوعی شعور و دریافت مقام او که برای ما ناشناخته است ، پیش از شهادت او نیز بر آن حضرت گریه کردند

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 شهریور 28 , ساعت 4:28 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله زندگی نامه محمد علی جمال زاده فایل ورد (word) دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زندگی نامه محمد علی جمال زاده فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زندگی نامه محمد علی جمال زاده فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زندگی نامه محمد علی جمال زاده فایل ورد (word) :

زندگی نامه محمد علی جمال زاده

سید محمد علی جمال زاده در سال 1309 هـ . ق. برابر با سال 1270 هـ . ش. در شهر اصفهان به دنیا آمد. پدر او سید جمال الدین واعظ همدانی معروف به (اصفهانی) از خاندان بزرگ صدر در لبنان و مادر او مریم فرزند میرزا حسن باقرخان از اعیان شهر اصفهان بود.

پدر جمال زاده روحانی ای مبارز و از خطیبان و بزرگان مشروطه خواه و موسسان آزادی سیاسی در عهد مشروطه به شمار می رفت و چون همیشه در حال سخنرانی علیه شاه بود، از طرف ظل السلطان (پسر ناصرالدین شاه) حاکم وقت اصفهان، مورد آزار و اذیت قرار می گرفت و او مجبور بود در شهرهای دیگری غیر از اصفهان، به سخنرانی و بیداری مردم بپردازد و همین آوارگی ها زندگی را برای خانواده ی او دشوار کرده بود.

خانه ی جمال زاده در آن وقت ها در اصفهان در محله ی بیدآباد و نزدیک به چهار سوی علیقلی آقا بود. جمال زاده در چهار سالگی نزد زن دایی اش (آمنه بیگم) که زن باسواید بود، البا را یاد می گرفت و پس از آن به چند مکتب از جمله مکتب پسر (ملا علی اصغر) که به گفته ی خودش از حیث صورت و سیرت به (ازرق شامی) می مانست، می رود و چون از همام جلسه اول فلکه می شود خیلی زود آن جا را ترک می کند.

او دوباره به چند مکتب دیگر جهت تحصیل مراجعت می کند، اما هیچد کدام با طبع لطیف و مذاق وی خوش نمی آید. تا این که مادرش او را در (راستا بازار) بیدآباد نزد میرزاحسن صحاف می گذارد تا هم شاگردی کند و هم از او درس بیاموزد. جمال زاده بعدها در خاطرات خود می گوید: «تازه آن جا معنی خواندن و نوشتن را فهمیدم و کم و بیش دستگیرم شد که منظور از یاد گرفتن این علامت های مج معوج که به نام حروف و حرکات چون کرم های زیان کاری از اولین دوره ی کودکی به مغز و ریشه ی عمر اطفال معصوم می افتد و تا دم مرگ شیره ی جان شان را می مکند، چیست.»

دهنه ی همان بازار بیدآباد در کنتار نهر معروف به (ماری بابا حسن) واقع بود، رفتم. عمامه به سرم گذاشتند و با همه ی صغر سن به صورت طلاب علوم دینیه درآمدم. در آن زمان بیش تر از ده سال نداشتم و با وجود این اسمم را (رُجیل) که مُصَغّر رَجُل (مرد کوچک) است، گذاشته بودند.»
داستان نویسی تا قبل از جمال زاده انسجام خاصی نداشت و نویسندگان از سبک خاصی پیروی نمی کردند، به همین دلیل گاهی اوقات میان سبک های نگارشی آن ها تداخل به وجود می آمد و باید کسی پیدا می شد تا به این نا به سامانی سامان بخشیده و برایش به طور غیرمستقیم قوانینی ایجاد نموده و سکوت چندهزارساله را می شکست. البته این کار قدری جسارت می خواست، چرا که هرگونه تغییری ممکن بود خشم سنت گرایان ناآگاه و یا مغرضان آگاه را برانگیزاند.

بالاخره جمال زاده که در غرب تحصیل کرده بود و با ادبیات آن جا به خوبی آشنایی داشت، پا به میدان گذاشت. او با انتشار مجموعه داستان «یکی بود، یکی نبود» گام به عرصه ی جدیدی گذاشت.
آری، انتشار این کتب در سال 1300 هـ . ش در برلن ع8لی رغم شور و شرش، توانست نام محمدعلی جمال زاده را به عنوان پیشوای نوول یا پدر داستان نویسی برای همیشه در تاریخ ثبت نماید.
تا قبل از آن «داستان کوتاه یا به اصطلاح فرانسه (nouvelle) بسیار دیتر از رمان در ایران به وجود آمد، زیرا ترجمه ی نمونه های اروپایی این گونه آثار نیز دیرتر از رمان در ایران منتشر شده بود. شاید نخستین بار در «مجله ی بهار» بود که بعضی از نوول های اروپایی ترجمه و نشر یافت. بعد در «مجله ی دانشکده» آثار نوول نویسان فرانسوی مانند: الفونس دوده، موپاسان، توسط سعید نفیسی و رضا هنری و دیگران ترجمه شد و سپس ترجمه ی انواع آن انتشار یافت.»
«چایگین»، خاورشناس روس، در مورد جمال زاده و اثر معروف او «یکی بود، یکی نبود» چنین اورده است: «تنها با یکی بود، یکی نبود است که مکتب و سبک رئالیستی در ایران آغاز یافت و همین سبک و مکتب است که در واقع شالوده ی جدید ادبیات داستانی در ایران گردید و فقط از آن روز به بعد می توان از پیدایش نوول و قصه و رمان در ادبیات هزارساله ی ایران سخن راند;»
جمال زاده، به خصوص به عنوان نویسنده دی «یکی بود، یکی نبود» نه تنها از لحاظ تقدم تاریخی، بلکه از حیث وضوح و وزن و معنی مقام اول را دارد; باید گفت که جمال زاده نویسنده ای است که با بهترین نوول نویس های اروپا در یک ردیف است».
یکی از عواملی که سبب شد تا سبک نگارشی جمال زاده در ایران به عنوان طلیعه ای در ادب فارسی مطرح شود، توجه به ساده نویسی به شیوه ی غرب بود. این در حالی بود که در کشور ما تا آن زمان غامض نویسی حسن محسوب می شد و آن را نشانه ی فضل و فضل فروش می دانستند.
«مجموعه داستان یکی بود، یکی نبود را که عنوان خود را از فاتحه ی کلام قصه سرایان ایرانی گرفته و اولین کتابی بود که بر خلاف عادت به زبان محاوره یا معمولی نوشته شده بود، ولوله و غوغایی در ایران برپا کرد. گروهی نویسنده را به بی ذوقی و بی سلیقگی متهم کردند که فن نویسندگی را تا حد قبول و پسند عامه تنزل داده و نیز به جامعه و آداب ایرانی اهانت کرده است.»

«اهمیت جمال زاده در تاریخ ادبیات ایران بیش تر از نظر پیشروی و رهبری ادبی در داستان نویسی جدید است و این خود کار بزرگی است. مقدمه ی معروفئ او بر کتاب «یکی بود، یکی نبود» به منزله «مانیفست»، یعنی بیانه ای ادبی است که به مکتب جدید نویندگی در ایران رسمیت بخشیده است.»
البته باید به این نکته توجه داشت که «تحول نثر فارسی» در ایران باری نبود که حمل آن فقط و فقطی بر دوش جمال زاده سنگینی کرده باشد، بلکهد دیگران در حمل این بار سهمی به سزا داشته اند. دکتر خانلری در این خصوص چنین اهار می دارد: «در این شیوه جمال زاده، مبتکر نیست. اگر از ترجمه ی تمثیلات آخون

د زاده و ترجمه ی «حاجی بابا» چشم بپوشیم افتخار این سبک با داستان نویسی دهخدا است که در روزنامه ی صور اسرافیل مقالات نیش دار دارد. هجو و انقاد اجتماعی به امضای «دخو» نوشت و اولین بار الفاظ و تعبیرات عامیانه را در آثار ادبی اجازه ی ورود داد. اما جمال زاده اصول و قواعد این شیوه را نوشت و آن را به عنوان یکی از ملکیت های ادب فارسی اعلام کرده است.»

نکته یا که تمام صاحب نظران در مورد جمال زاده به آن اذعان دارند، اشنا بودن او به اصول داستان نویسی به شیوه ی غربی و اعلام رسمیت بخشیدن آن از طرذف او می باشد: «جمال زاده نه تنها داستان کوتاه اروپایی را به ایران آورده بلکه نخستین مولف یک کتاب علمی جدید «گنج شایگان یا اوضاع اقتصادی ایران» به روش غربی به زبان فارسی ; نیز هست.»

البته در موفقیت جمال زاده نباید این مطلب را از نظر دور داشت که «تقی زاده، جمال زاده را به کار روزنامه نگاری و مقاله نویسی کشاند و بیش از هر کسی قزوینی او را به حرفه ی نویسندگی و داستان نویسی تشویق کرد.»

ویژگی های سبکی جمال زاده
داستان های جمال زاده عموماً رنگ و بوی خاطره و خاطره نویسی را دارد. خاطراتی که از دوران کودکی در ذهن نویسنده مانده و از نزدیک با آن ها دم خور بوده است. لذا «نظرگاه یا زاویه ی دید جمال زاده در داستان هیا کوتاه و زمان هایش غالباً اول شخص مفرد است. «من» یکی آدم اصلی که معمولاً نماینده ی نویسنده است، داستان ها را روایت می کند. کسی که در مرکز رویدادها و ماجراها قرار دارد یا به ترتیبی در معرض حوادث قرار می گیرد. گزینش نظرگاه اول

شخص مفرد، نشانه ی علاقه ی نویسنده به گونه ای خاطره نویسی و حدیث نوفس است و چنان مهئ خود جمال زاده بارها گفته است، او بسیایر از داستان هایش را بر اساس خاطرات خود و اغلب خاطرات دوره ی جوانی اش نوشته است.»

یکی از ویژگیهای بارز نثر جمال زاده، مردمی و عامه پسند بودن آن است. جمال زاده نثر را از انحصار افراد تحصیل کرده و خودمدار بیرون کشد و آن را در اختیار همگان قرار داد.
«حد اعلاید برخورد هنرمندانه ی تو دست یافتن به مفهوم کلی «دموکراسی ادبی» است، یعنی گنجاندن انبوهی اصطلاحات و تعابیر عامیانه و ضرب المثل در یک داستان با این هدف که زبان اصلاح و تکمیل شود و ادبیات در دسترس همگان قرار گیرد.»

تأکید جمال زاده بر نزدیک کردن زبان و نوشتار به زبان گفتار و استفاده از لغات و ترکیبات جایر در میان مردم به عنوان مصالح و ابزار ادبی، به نثر یا سبک نگارش او جلوه ای ساختگی اغراقذ آمیز داده است.»

«تقریباً در همه ی داستان های جمال زاده نقش مطلق خیر و شر و عواملی نظیر سرنوشت و بخت و اقبال، برجسته و تعیین کننده است. این نقش برجسته و تعیین کننده را می توان در آغاز و میان و پایان خوش داستان ها دید.»

«برای جمال زاده آن چه اهمیت دارد، سبک انشا یا به تعبیر خود او «انشای حکایتی» است و در همه ی داستان های او، حتی آثاری که ترجمه کرده است، این سبک انشا کمابیش ثابت و یک پارچه است. اصولاً سبک در نظر جمال زاده، در نوشتن متناسب با اقتضای موضوع پدیدار نمی شود، از پیش می آید نه از پی.
آدم های داستان های جمال زاده با وجود تفاوت های شان از لحاظ شغل و مقام و جنس و سن، کمابیش به یک زبان، به همان زبان عوامانه ی «کوچه بازاری» سخن می گویند.»

«استاد جمال زاده گویا با فعل «کردن» میانه یا ندارد و همه جا به جای آن «نمودن» به کار می برند و از کلمه ی «خیلی» خیلی بهره جسته اند به جای بسیار، بسیاری و بسا»
«جمال زاده تأکید بسیار داشت که زبان نو شتار را به زبان گفتار نزدیک کند. نثر جمال زاده ساده و عامیانه است و با واژگانی متنوع و گسترده، بدون این که بیانگر لحن، لفظ، لهجه های گوناگون، افراد جامعه یا قشر خاصی باشد. زبان او گزارشی و شوخی آمیز است و وابسته به سنت حکایت پردازی و اندرزگویی کلاسیک ایرانی است.»

«طنز جمال زاده برخلاف طنز هدایت پیچیده و تاریک و ژرف نیست، صریح و روشن و دلنشین است. آثار این طنز را به صورت گزنده و نیش دارش می توان به سادگی در بیش تر داستان های «یکی بود، یکی نبود» یافت.»

«نثر جمال زاده نثر میانه است. میانه از این که نه مثل زبان ادیبانه و رسمی درباری قاجار است و نه مانند زبان گفتاری هدایت و آل احمد و دیگران. بلکه آمیزه ای از هر دو.»

«با همه ی زیبایی ها و شیرینی هایی که در نثر جمال زاده وجود دارد، از دیدگاه روح الله مهدی پور چند عیب همواره زبان و نثر جمال زاده را آسوده نگذاشته که اهم آن از این قرار است.»
1-دل نکندن از نثر مقاله ای، 2 بسامد واژه های هم معنی و زیاده روی در به کار بردن مترادف، 3 استفاده از آرایه های ادبی و صنایع لفظی، 4 استفاده از لغات عربی و اروپایی، 5 به کارگیری صفت های پیاپی و هم سنگ برای یک نفر، 6 بزرجگ نمایی در مانندگی کسی که به چیزی یا کسی، 7 میل به سبک و سیاق گذشتگان و نوشته های باستانی.

زکریا مهرور در این خصوص تحقیق جامع و ارزنده یا دارد که با اندکی الخیص در این جا آورده می شود.
سبک جمال زاده
الف- توصیف های پراطناب و نیش آلود
«ویلان الدوله از آن گیاه های است که فقط در خاک ایران سبز می شود و میوه ای بار می آورد که نخود هر آش می نامند.» «دارالمجانین»
ب-عنصر طنز و شوخ مآبی
«شاهزاده تویسرکانی که از بس پر فیس و افاده بود، تف می انداخت و سبحان الله تحویل می داد، اسمش را «»شاهزاده اخ تف سبحان الله» گذاشته بود.» (از مجموعه یکی بود، یکی نبود)
پ-ویژگی های سبک واژگانی و بافت صرفی و نحوی
1-نکات صرفی:
-به کار بردن واژه های کوتاه شده ی گفتاری با بسامد کم، مثلا «ماسها» به جای ماست ها، «بلات» به جای بلایت، «بش» به جای بهش.
-به کار گرفتن فعل ها و کلمات ساده به جای فعل های مرکب و پیشوندی:
«به فراش های چنانی» به جای «آن چنانی» (فارسی شکر است).
-به کار بردن فعل ها به جای یک دیگر در زمان مختلف:

«از یک طرف بوی کباب تازه به دماغشان رسیده است (به جای رسیده بود) و ابدا بی میل نیستند (به جای نبودند). (کباب غاز).
-به کارگیری صفات شمارشی ناآشنا و غیرمتعارف:
«ده رأس حمال»، «هشت رأس انگشت»، «مبلغی سرخ و سفید شد»، «یک شکم کتک».
-آوردن ترکیبات اتباعی که یکی از آن دو مهمل است:

«هارت و هورت»، «باد و بروت»، «سیت و سوت»، «هاج و واج». (فارسی شکر است).
-داشتن واژه های نامانوس عربی که در روزگار نویسنده رواج داشته است:
واحد یموت، ما به النزاع، عنق منکسر و منحوس، طرفه العین، کما هو حقه، تحت الحنک، سلس القول (فارسی شکر است).
-به کار گرفتن تعابیر و اصطلاحات و لغات عامیانه:

«عادت هم حقیقتا مثل گدای سامری و گربه ی خانگی و یهودی طلب کار و کوت کش (یا به قول تهرانی کناس) اصفهاین است که هزار بار از این در بیرونش کنی، از در دیگر می آید.» (یکی بود، یکی نبود)
2-نکات نحوی:
-به کار گرفتن «را» نشانه ی مفعولی بعد از مضاف الیه جزء نخستین فعل مرکب یا انداختن آن:
«چیزی جلب نظرم را کرد.»، «قلبم با کمال شدت بنای زدن را گذاشت.» (یکی بود، یکی نبود).
-به کارگیری جمله های پیچیده و مرکب:
«قلتشن دیوان اسم بامسمایی بود و صاحبش چنان که لابد خودتان حدس می زنید، مرد سیاه توه ی چاق و بلند و سیبیلوی آبله رویی بود با یک دنیا هارت و پورت و یک خروار اخم و تخم و یک عالم فیس و افاده.» (قلتشن دیوان).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 شهریور 28 , ساعت 4:28 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حس وحدت در معماری معاصر ایران (با تاکید بر خانه دریابندری و آذربا اثر ایرج کلانتری) فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حس وحدت در معماری معاصر ایران (با تاکید بر خانه دریابندری و آذربا اثر ایرج کلانتری) فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حس وحدت در معماری معاصر ایران (با تاکید بر خانه دریابندری و آذربا اثر ایرج کلانتری) فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حس وحدت در معماری معاصر ایران (با تاکید بر خانه دریابندری و آذربا اثر ایرج کلانتری) فایل ورد (word) :

-1 مقدمه

وحدت در طراحی به معنای با هم یکی شدن است که اصل عمده ساماندهی بصری است و سایر اصول به کارگرفته شده در خدمت به کمال رساندن وحدت است. اگر عنصری تغییر پیدا کند یا جا به جا شود کل را تحت تاثیر قرار می دهد. در یک مجموعه وحدت یافته ویژگی به وجود می آید که آن ویژگی در هیچ یک از عناصر آن به صورت مجزا دیده نمی شود. همانطور که مولانا می گوید:

” قطره دریاست اگر با دریاست ورنه قطره همان قطره و دریا، دریاست”

مهم ترین جنبه بصری وحدت این است که کل نسبت به اجزا غالب باشد. برای رسیدن به این منظور باید قبل از هر چیز به کل توجه کرد تا تمام جزئیات به یک سازمان تبدیل شوند. اگر عناصر با هم هماهنگ نباشند و جدا از هم به نظر برسند ترکیب دچار پراکندگی می شود و وحدت عناصر از میان خواهد رفت. اما هماهنگی زیاد نیز می تواند خسته کننده باشد و بر خلاف آن، تنوع جذابیت بصری بیشتری ایجاد می کند. البته تنوع فراوان هم موجبات شلوغی، پراکندگی و تشویش را فراهم می نماید. جستجوی وحدت و از طرفی تمایل به تنوع در احساسات انسانی نقش عمده ای دارد. وحدت و تنوع رابطه نزدیکی با هم دارند و از آن به عنوان وحدت در کثرت یاد می کنند اجزای متنوع و کوچک که در یک کل قرار می گیرند به صورت یک واحد در می آید. اصل وحدت در زیبا شناسی قانون کلی است اما آثار برگزیده ای که این اصول را نادیده گرفته اند بسیارند و از طرفی وحدت در فرهنگ های متفاوت به شیوه های مختلف تجربه می شود. از دیدگاه هنری و زیبایی شناسی هم میتوان به نقل قولی از هربرت رید، در کتاب معنی هنر اشاره کرد که میگوید: هنر کوششی است برای آفرینش صور لذتبخش. این صور، حس زیبایی ما را ارضا می کنند و حس زیبایی وقتی ارضا می شود که نوعی وحدت یا هماهنگی حاصل از روابط صوری در مدرکات خود دریافت کرده باشیم. (رید (2 :1371 وحدت یک اصل موجود در جهان بوده و با خواسته های فطری انسان ها نیز هماهنگی دارد. کاربران یک اثر معماری و حتی مشاهده کنندگان آن، خواسته یا ناخواسته، از آن پیامهایی را دریافت میکنند که در ناخودآگاه آنها نقش میبندد. پس چنانچه یک اثر معماری، نمایش دهنده ی حس وحدت در کالبد و مفهوم خود باشد، می تواند بخشی از نیاز درونی روح افراد را در ارتباط با آن بنا ارضا کند و همچنین از لحاظ زیبایی شناسی هم جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد با توجه به این موضوع اصول وحدت بر عادات مشترک میان عموم درک تجربه های بصری آن بنا شده است. در آثار ایرج کلانتری هماهنگی بین خطوط و اشکال ساده در آثار او ارزش بالایی دارد. کلانتری در آثار خود به اصول طراحی آگاهی داشته و تنواسته با ترکیب بندی متناسب با موضوع ضرباهنگ در جزئیات و وحدت در کل طرح را ایجاد کند.

-2 پرسش، فرضیه و روش تحقیق

نوشتار حاضر در پی بررسی و توصیف وحدت و تنوع در معماری معاصر ایران در آثار ایرج کلانتری می باشد. مسئله اصلی تحقیق بر اساس حس وحدت در معماری معاصر ایران شکل می گیرد که این گونه آن را بیان می کنیم: آیا وحدت و تنوع در آثار کلانتری مشهود است؟ رسیدن به حس وحدت چگونه به وجود می آید؟ آیا معماری که ایرج کلانتری در آثار خود استفاده کرده است در این دوران یگانه، منحصر به فرد و متنوع است؟ فرضیه ای که برای پاسخ گویی به این سوال ها مطرح می گردد این است که وحدت جزئی از فرایند طراحی و اجرا در کارهای ایرج کلانتری می باشد. برای رسیدن به وحدت باید در ساختار طرح از انسجام عناصر، هماهنگی، ریتم و تداوم بهره برد و باید در نظر داشت که کل نسبت به اجزا برتر باشد و قبل از آنکه اجزا دیده شود کل اثر دیده شود. در آثار کلانتری ارزش ها و اصول معماری ایران در بی پیرایه بودن، اسرارآمیز بودن، توجه به سلسله مراتب در ترکیب عناصر بوده است. در روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق توصیفی، تحلیل بوده و اطلاعات مورد نیاز در دو مرحله جمع آوری گردید مرحله اول از طریق کتابخانه ای و مرحله دوم به صورت مشاهده میدانی از نمونه موردی که از طریق مقایسه و ارزیابی اطلاعات کسب شده است.

-3 پیشینه تحقیق

با بررسی به عمل آمده در این مورد مشخص گردید: امیر بانی مسعود در کتاب معماری معاصر ایران در رابطه با تجزیه و تحلیل آثار ایرج کلانتری صحبت نموده است. فاطمه اکبری در مقاله ی مشترکی با حبیب آیت اللهی و دیگران، تحت عنوان معرفت روحانی و رمزهای هندسی ادعا می کند که هندسه نظام جهان هستی در چرخه تجلی آفرینش از طریق قوانین تشابه، تقارن، تناظر، تناسب، تعادل، هماهنگی و توازن به وجود نظم و اندازه در آفرینش جهان و وحدت تمامی اجزاء عالم اشاره دارد. هندسه، رمز وحدت هستی در سراسر کثرت مراتب وجود است و جریان امر واحد در همه مراتب عالم، منشاء وحدانیت این نظم شکوهمند و قانونمند در همه مراتب عالم است. علی دهار در مقاله ی مشترک خود با رضا علی پور این گونه می گوید که در فضای قانونمند هندسه است که هر چیزی، و از آن جمله اجزا یک خانه و یا حتی یک شهر، میتوانند به دایره هستی قدم گذارند و در فضای کثرات و گوناگونی ها هویت خود را پیدا کنند. عامل بنیادین ایجاد وحدت در میان اجزای جهان هستی و از جمله در اجزای پیکره هر یک از فرهنگ های معماری چیزی جز هندسه نمی تواند باشد. در مقاله ی هندسه مقدس در طبیعت و معماری، مهرداد حجازی بهره گیری از تناسب را عامل برقرار کننده ی وحدت بین اجزای مختلف دانسته و در جایی از مقاله اش به اهمیت انتخاب و استفاده از دستگاه های تناسب برای هنرمندان و معماران اشاره کرده است. محمدرضا بمانیان در مقاله مشترکش با سیده فاطمه عظیمی انعکاس معانی منبعث از جهان بینی اسالمی در طراحی معماری، با رویکرد معناگرا به بحث وحدت در معماری پرداخته و ارزشهای هندسی را از عوامل اصلی ایجاد کننده ی وحدت دانسته و آن را به زیرشاخه های جزئیتر اعم از هندسه و تناسب، هندسه و نظم و الگوی هندسی مرکزگرا تقسیم کرده است. وحید یاری قلی در مقاله مشترکش با علیرضا جز پیری و مهدی نقی لو به تحت عنوان بررسی اندیشه معمار معاصر ایران ایرج کلانتری با نگاهی ویژه به بناهای طراحی شده کلانتری پرداخت است.

-4 تنوع و وحدت در معماری

وحدت از اصول بنیادی در معماری می باشد. نکته مهم در درک مفهوم وحدت در این است که وحدت در سایه هدف داری معنی پیدا می کند به این معنا که اجزا کثیر و گوناگون را در سایه یک هدف ویژه واحد، نظم و سامان بدهیم و از کثرت اجزا

به سوی وحدت حرکت کنیم. تیتوس بورکهارت وحدت را محوری ترین نکته زیبا شناسی در مقابل دیگر مکاتب زیباشناسی می داند و به تفصیل آن را با زیباشناسی سایر مکاتب جهان مقایسه می کند.

نادر اردلان از میان آفرینش های انسانی، معماری را حیاتی ترین و جامع ترین هنر دانسته و معتقد است که در هنرها موقعیت محوری دارد. معماری نمایش دهنده ی گوناگونی ابزار و تعدد حاالت رسیدن به وحدت است.(اردلان، بختیار (40 :1391
زهرا رهنورد با مطرح کردن بحث وحدت، اشاره میکند که: وحدت در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و در نظم و توازن انعکاس مییابد. وی همچنین دیدگاه بورکهارت را در این زمینه ذکر می کند که گفته است: هنر اسالمی تجربه ای زیبایی شناختی از وحدت و کثرت های جهان است که در این تجربه، کلیه کثرت ها در حوزه نظمی بدیع به وحدت تبدیل میشوند. در این تعریف، هنر اسالمی به نحوی است که میتواند به انسان ها یاری رساند که از کثرت تشویش ها بگریزند و به آرامش وحدت بازگردند. (رهنورد (23 :1388

کالبدی ترین رده مفهومی اصل وحدت مربوط به فضای معماری است یعنی خود فضا در معماری دارای وحدت است و این وحدت از طریق جهت یابی مشخص می شود. ترجمه این اصل در کالبد و فضای معماری در اصول زیر بررسی می شود:

1-4 اصل محوربندی فضایی

2-4 اصل مرکزگرایی

3-4 اصل رده بندی با سلسله مراتب

4-4 اصل استقلال فضاها در عین وحدت آنها

5-4 اصل سامان بندی حرکت در درون فضا

6-4 اصل تقدم درونگرایی بر برونگرایی

7-4 اصل سیر از هندسه آفاقی در شهر به هندسه انفسی در معماری

1-4 اصل محوربندی فضایی

این اصل به زبان معماری و شهرسازی در اصول زیر ترجمه می شود:

-1 تناسب، همکاری، هماهنگی عوامل و پدید آوردن یک سامانه از عناصر کالبدی و فضایی -2 تاکید بر فضایی کالبدی با گرایش به الگوهای ساماندهی مرکزی -3 تاکید بر تقارن و محوربندی فضایی – کالبدی -4 تاکید بر مرکزیت در آرایه سازی و نگاره های اسلیمی -5 جایگری فضاهای اصلی روی محورهای اصلی

-6 جایگیری فضاهای فرعی و ارتباطی روی محورهای فرعی

2-4 اصل مرکزگرایی

در نماها و بدنه سازی و ضرباهنگ ستون گذاری و پنجره سازی ها، اغلب تقسیمات به صورت اعداد فرد یعنی سه، پنج، هفت تقسیم بندی می شوند تا همواره قسمت میانی، فضاها خالی باشد و نگاه انسان بر روی توده و جرم ساختمان مانند ستون، جرز و دیوارها ثابت نشود.

3-4 اصل رده بندی با سلسله مراتب

این اصل را در سه رده زیر می توان آشکار دید:

-1 رده بندی فضایی میان درون و بیرون که بر مرزبندی حریم های فضایی تاکید دارد

-2 رده بندی کالبدی میان کالبدهای جز و کالبدهای کل برای نمایش سیر از جز به کل
-3 رده بندی در نگاره ها و آرایه از نگاره مبنا تا نگاره کل

4-4 اصل استقلال فضاها در عین وحدت آنها

این اصل بدین گونه دیده می شود که همه فضاها در معماری، به صورت کل دیده می شوند و نیازی به مکمل ندارند. آنها به تنهایی هم هویت ویژه خود را دارا هستند ولی در یک سامانه بالاتر با یکدیگر همکاری می کنند.

5-4 اصل سامان بندی حرکت در درون فضا

در نظر اردلان صرف حرکت و تصور حرکت در درک گونه هایی از نوع مالی همچون بازار ضروری است زیرا که برای درک جنبه های فعال و منفعل فضا، نیاز به نگاه پویا به آن داریم.

6-4 اصل تقدم درونگرایی بر برونگرایی

در معماری درونگرا، نمای بیرونی بسیار ساده ای کار می شود به گونه ای که با گذشتن از گذرگاه های بیرونی، هویت ویژه هر ساختمان به آسانی باز شناخته نمی شود. اما در ساختمان های برونگرا به نماهای بیرونی بسیار توجه شده و در آنها پرداخت صورت می گیرد.

7-4 اصل سیر از هندسه آفاقی در شهر به هندسه انفسی در معماری

انتخاب و کاربرد هندسه در معماری و شهرسازی کاملا متناسب و هماهنگ است با نیاز های انسان و نوع عملکرد و نقشی که این عنصر معماری و شهرسازی در زندگی روزمره انسان ها به عهده دارد. شکستن محورهای ورودی تا فضای اصلی تشدید محرمیت و امنیت داخلی فضا و نوع هندسه افقی در نقشه کف، در فضاهای داخلی متناسب است با میزان درونگرا بودن آنها یا نیمه برونگرا بودن آنها و در فضاهای برونگرا این هندسه کاملا تغییر می کند. با به کار بردن شبکه های منظم و ریز پنهان هندسی باعث شده علیرغم تناسبات بسیار گوناگون و ضرباهنگ ها و اشکال بسیار مختلف، یک هماهنگی و وحدت باطنی و نامرئی بین همه اجزا و عناصر متفاوت هندسی ایجاد شود.

-5 تنوع و وحدت از دیدگاه ایرج کلانتری

کلانتری ارزش ها و اصول معماری ایران را در بی پیرایه بودن، اسرارآمیز بودن، توجه به سلسله مراتب در ترکیب عناصر و غیره می داند. فرایند طراحی برای ایرج کلانتری در چند اصل خلاصه می شود که تنوع و وحدت جزئی از آن می باشد او با توضیح در این اصل چنین می نویسد:

هر قدر تعال میان وحدت و تنوع بیشتر باشد، کیفیت طراحی محیط بالاتر می رود امروز آسایش نداشتن در محیط زندگی به یکسان سازی افراطی مربوط است که احساس یکنواختی به وجود می آورد یا بالعکس به دلیل افراط در تنوع است که آن را هرج و مرج می نامیم. از این رو تعادل میان وحدت و تنوع را هدفی به ویژه مهم می دانم، اگرچه این مشکل طراحی در هر کاری با شرایط متفاوت و اغلب کاملا متضاد به وجود می آید در همان حال که خانه های ردیفی یکسان می توانند باعث یکنواختی شوند، همواره این خطر هم وجود دارد که در طراحی بناها و محورهای تجاری، طراحی با بارگذاری بیش از حد انجام گیرد. مقصود شخصی من نه از ایده آلیسم تنوع گرا برآمده و نه از جزمیت نظم دهی انعطاف ناپذیر، بلکه منظور ورود به گفتگویی است با شرایط حاکم پیرامون. (بانی مسعود (277 :1391

-6 معرفی نمونه های موردی

1-6 خانه نجف دریا بندری

خانه دریا بندری به سال 1343 در تهران طراحی و ساخته شد. در طراحی این خانه در حین وحدت بین عناصر تقسیم بندی قدیمی بیرونی و اندرونی رعایت شده است از طرف دیگر، در پشت ضلع شمالی زمین که قاعدتا محل حیاط خلوت است، ساختمان نسبتا بلندی وجود دارد که ممکن بود محیط حیاط خلوت را کور کند. بنابراین حیاط شمالی به وسط خانه منتقل شد و مساحت آن هم نسبتا وسیع طراحی گردیده است. به این ترتیب در حین وجود وحدت و تنوع در بنا قسمت عقب نیز مانند قسمت جلو از نور جنوبی و آفتاب برخودار می شود. (بانی مسعود، (293 : 1391

تصویر (1) خانه نجف دریا بندری (بانی مسعود، (292 :1391

غیر از نگاه جبهه جنوبی، که ناگزیر به سمت حیاط و استخر است، همه فضاها که آگاهانه تعدادشان زیاد و با کاربری های گوناگون است، اساسا به کانونی درونی گشوده می شوند. اصولا ایده ی نگاه به درون در اکثر طرح های خانه های کلانتری وجود دارد. این کانون یک مرکز هندسی ثابت، که خطوط و سطوح شکل دهنده ی فضا مجبور به متابعت از آن باشند نیست اما حس وحدت در میان عناصر در آن کاملا مشهود است. فضا با ساکنانش همراهی می کند و ساکنان خود نقشی را بازی می کنند که برای ایفای آن در جایی به نام خانه جمع شده اند. جمع شدن و در همه حال با هم بودن چیزی است که این ترکیب متداخل فضایی را ایجاد کرده است.

 

اشتراک‌گذاری:

 

 

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 95 شهریور 28 , ساعت 4:28 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد موتور های جستجو فایل ورد (word) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد موتور های جستجو فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد موتور های جستجو فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد موتور های جستجو فایل ورد (word) :

مقدمه
رشد اینترنت شگفت‌آور شده است. با توجه به تحقیق میدانی در سال 1996 این رشد تصاعدی همچنان ادامه دارد. و تخمین زده شده که شبکه از نظر اندازه و حجم هر 12 تا 15 ماه دوبرابر می‌شود. بطور تقریبی 000/100 وب‌گاه در اگوست 1995 وجود داشته و این تعداد در اگوست 1996 به 041/536 رسیده است. از آنجائی که هر پایگاه می‌تواند بسیاری از

صفحات وب را در خود داشته باشد این باعث می‌شود که تعداد بیشتری از صفحات وب بوجود آید. در حالیکه کیفیت بسیاری از صفحات ممکن است مورد سؤال باشد و نگهداری بسیاری از صفحات پراکنده است. اما صفحات معتبری هم وجود دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد بسیاری از موضوعات ارائه می‌دهد. آنچه استفاده‌کنندگان به آن نیاز دارند یک سیستم جداکننده است که مو از ماست بکشد.

تلاشهای زیادی صورت گرفته که این وظیفه را آسان کند: کتابداران و متخصصان موضوعی راهنماهای موضوعی را گردآوری کرده‌اند.«اخبار کتابخانه‌های تحقیقاتی و دانشکده‌ای»1 بطور دوره‌ای راهنماهای منابع اینترنتی را در موضوعات انتخابی منتشر می‌کند. علاوه بر آن فهرستنویسان Intercat را (که یک فهرست آزمایشی برای اینترنت است) بوجود آورده‌اند. OCLC نیز پایگاه Netfirst را برای نمایه‌سازی منابع اینترنت با سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره و اعداد طرح دهدهی دیویی ایجاد کرده است. کتابداران مرجع یک پایگاه وب را به نام

Infofilter بوجود آورده‌اند که مرور منابع اینترنتی را به اشتراک بگذارند و کتابداران رده‌بندی موضوعی را برای سازماندهی منابع اینترنت مورد آزمایش قرار داده‌اند. اما چیزی که بیشترین توجه استفاده‌کنندگان اینترنت را به خود معطوف داشته است، احتمالاً عنکبوتها و روباتهایی هستند که خدمات جستجو را انتخاب می‌کنند. برای بسیاری از جستجوگران اینترنت، این

موتورها با راه دادن آنها به فضای اطلاعاتی عظیم کمک موقتی ارائه می‌دهند. کاربران اینترنت بزودی فهمیدند که این موتورها کامل و مناسب نیستند زیرا آنها منطقه جغرافیایی خاصی را پوشش می‌دهند، بصورت متفاوت نمایه‌سازی می‌شوند و منابع را با کلیدواژه‌ها بازیابی می‌کنند. استفاده‌کنندگان هرگز نمی‌توانند اعتماد کنند که یک جستجو جامع یا قطعی باشد. با وجود اینکه نتایج بازیابی ظاهراً بوسیله میزان ارتباط مرتب شده است و استفاده‌کنندگان مبارزه با ریزش کاذب مواد تکراری و نامربوط را ادامه می‌دهند. در کل پیشرفت خوبی در کمک به استفاده‌کنندگان برای جهت‌یابی در اینترنت بوجود آمده، اما این ابزارها آنقدر زیاد هستند که انتخاب صحیح یکی از آنها کار سختی است.

علاوه بر آن انتخاب موتورهای جستجوی مناسب ممکن است برای استفاده‌کنندگان عمومی و نیز کتابداران، به علت رویه‌های پیچیده، مهمتر باشد. بعنوان مثال، اینفوسیک سرویس رایگان دارد، اما سرویسهای هزینه بر، یعنی متخصصان اینفوسیک، نمایهء بزرگتر و قابلیتهای جستجوی قویتر ارائه می‌دهند.

وب کروکر یک درخواست حق عضویت دارد که زمانی آن را تحمیل می‌کند. اگر این عمل در مقابل هزینه برای خدمات یک رویه شود، لازم خواهد بود برای استفاده کنندگان و بخصوص کتابداران که بدانند کدامیک از موتورهای جستجو را باید به خدمت بگیرند.

این تحقیق تلاش کرده که کارآیی موتورهای کاوش را در آدرس دهی نیازهای اطلاعاتی ارزیابی کند. آیا آنها می‌توانند جوابهایی برای سؤالات مرجع واقعی بازیابی کنند؟ آیا آنها منابع خوبی برای سؤالات موضوعی ارائه می‌دهند؟ آنها تا چه حد نتایج جستجو را براساس میزان ارتباط مرتب می‌کنند؟ کدامیک از موتورهای جستجو بهتر عمل می‌کنند؟ جواب این سؤالات به ما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف و قوت موتورهای کاوش را بهتر بفهمیم و ما را قادر می‌سازد که برای برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی موتور کاوش مناسب را انتخاب کنیم.
پیشینه پژوهش

موتورهای کاوش بسیاری موجود هستند و براحتی در دسترس قرار می‌گیرند Netsearch متعلق به نت اسکیپ و www by subject or keyword مربوط به کتابخانه کنگره، هر دو با هم موتورهای کاوش اصلی را گرد آورده‌اند. همچنین ابرموتورهایی وجود دارد که به جستجوگران اجازه می‌دهد که سریعاً به چندین موتور کاوش دسترسی پیدا کنند، اما فقط Savy search قادر به جستجوی بیش از 5 پایگاه در یک زمان است. “All-in-one” گروهی دیگر از ابزارهائی را که ارائه دهنده نمونه‌های جستجو بسیاری از موتورهای کاوش در یک پایگاه وب برای آسان‌سازی عمل جستجو هستند را نشان می‌دهد.

کار عنکبوتها، روباتها و دیگر برنامه‌های خودکار بوسیله پروسیس خلاصه شده است. (1995) و محدودیتهای این ابزارها بوسیلهء کاستر تجزیه و تحلیل شده‌اند. (1995) چندین مقاله ادعا کرده‌اند که ابزارهای جستجوی اینترنت را ارزیابی کرده‌اند، اما اغلب آنها توصیفهایی از شبکه جهانی وب یا موتورهای کاوش ارائه داده‌اند. برینکلی و بیورک (1995) هایتلنت، آرچی، گوفر، و ایزو شبکه جهانی وب را شرح داده‌اند. کورتولیس، بیرواستارک (1995) پرسشهایی بکار برده‌اند برای اینکه موتورهای کاوش و نمایه‌های وب را آزمایش کنند. اما گزارش آنها

بیشتر توصیفی است. کایمل (1996) تاریخچه‌ای از پایگاههای تولید شده بوسیله رباتها را ارائه داده و به جستجوگران مبتدی راهنمائی‌های خوبی در مورد موتورهای کاوش پیشنهاد کرده است. وندیتو(1996) هفت موتور کاوش را آزمایش کرده و ویژگیهای جستجوی آنها را شرح داده است. گزارشهای مشابه در مورد اینترنت فراوان است و بسیاری از آنها را می‌توان در لیت کمپبل پیدا کرد. نمونه‌های خوب بسیار کم هستند. مثل گزارشهای لین (1995)، وین شیپ (1995) وبستر و پانول (1995).

مطالعات ارزشیابی نسبتاً کمی وجود داشته که شامل تحقیق میدانی در مورد موتورهای جستجو باشد. دسای (1995) قدرت بازیابی سیزده ابزار جستجو را با یک سؤال آزمایش کرده است. او قادر بود با جستجوی نامش تعیین کند که چگونه بسیاری از اسناد وبی او بازیابی شده است. اینفوسیک و لایکاس با بازیابی هفت سند از 24 سند بهتر عمل کردند. در حالیکه دیگر موتورها و نمایه‌ها نظیر وب کرولر و یاهو ضعیف عمل کردند. لیتون (1995) عملکرد اینفوسیک، لایکاس، وب کرولر و ورلد واید وب وارم را با استفاده از 8 سؤال مقایسه کرده است.

او این آزمایش را با 4 معیار انجام داد-نسبت تکراری بودن، دقت، دقت کامل و حداکثر 10 دقت- و نتیجه گرفت که لایکاس و اینفوسیک بهتر از بقیه عمل کردند. پکروتومایولو 2 سؤال مرجع را در آلتاویستا، ماژلان، اینفوسیک، لایکاس و یونیت جستجو کردند. امتیاز دقت آنها مبتنی بود بر 10 نتیجه اول، آنها فهمیدند که آلتاویستا بهترین عملکرد را داشت بعد از آن اینفوسیک،

لایکاس، ماژلان و پوینت. مقابقاب (1995) 5 سؤال را برای امتحان کردن 5 موتور کاوش با اجرای جستجوهای اصلی و اصلاح شده در هر موتور بکار برد. او دقت نتیجه اول را تغییر داد. با استفاده از 25 نتیجه بعنوان پایه و مبنا. او یاهو را بعنوان بهترین عمل کننده شناخت. یافته‌های این مطالعات بطور قطعی بهترین موتورهای کاوش را مشخص نکرد بعلت سؤالات مختلف، تعداد متفاوت سؤالات و مقیاسهای مختلف بکار رفته برای ارزشیابی. با این وجود، این مطالعات شیوه‌های مختلف ارزیابی موتورهای کاوش را ثابت کرد و معیارهای جدید و منطقی برای اجرای جستجو پیشنهاد کرد.

روش‌شناسی
این مطالعه هشت موتور کاوش را که مشهور هستند و برای عموم رایگانند ارزیابی می‌کند. این موتورها عبارتند از: آلتاویستا، اکسایت، اینفوسیک، گاید، لایکاس، ماژلان، این تکست، وب کرولر و ورد واید وب وارم.

عوامل بسیاری ممکن است برای موفقیت یک جستجو مشارکت کنند. درک صحیح از تقاضای جستجو، استراتژی جستجو، پایگاه اطلاعاتی، موتور کاوش، و قضاوت میزان ارتباط بوسیلهء جستجوگران. در این تحقیق تعدادی از این معیارها کنترل شده بودند بنحوی که تفاوت موتورهای کاوش قابل مشاهده بود. موتورهای کاوش از نظر اندازه، محتوای پایگاه اطلاعاتی‌شان، خط‌مشی‌های نمایه‌سازیشان، کنترل کیفیت، شیوه‌های بازیابی و ارائه نتایج جستجو متفاوتند. فرض بر این شد که سؤالات آزمایشی با پیچیدگی و وضع متفاوت در تعیین بهترین موتور جستجو با ارزش‌تر خواهد بود. با این وجود، مطالعات پیشین مشخص کردند که امکان اینکه یک موتور جستجو در جوابگویی همه نوع سؤالات بهتر از همه باشد، وجود ندارد. ما تقاضاهای جستجو را با استفاده از 20 سؤال مطرح شده در میز مرجع استاندارد کردیم. و 5 سؤال موضوعی که در حوزه‌هایی که منابع اینترنتی بسیاری داشت، بوجود آمده بود-سرگرمی، تجارت، سیاست اقتصاد و بهداشت. سؤالات مرجع گردآوری شده شامل سؤالات تخصصی و پرسشهای موضوعی وسیع بود و از نظر اینکه توانایی موتورهای کاوش را در جوابگویی به سؤالات مرجع واقعی مورد آزمایش قرار داد با ارزش بودند. 5 سؤال موضوعی ساختگی بودند، اما این طراحی ما را قادر می‌ساخت که تجزیه و تحلیل معنی‌دار بیشتری انجام دهیم. با این همه، هیچ ارزشیابی خیلی خردمندانه نبود اگر ما از سؤالاتی که برای آن هیچ چیز قابل بازیابی نبود، استفاده می‌کردیم.

مجموعه داده‌ها2 به هشت موتور کاوش چهار جستجو اختصاص یافته بود برای اطمینان از اینکه هر سؤال دو بار در یک موتور جستجو شده است. به جستجوگران آموزش داده شد که از مرورگر نت اسکیپ برای دسترسی به اینترنت استفاده کنند و سؤالات داده شده را در موتورهای کاوش تعیین شده جستجو کنند و نسخه‌های چاپی از نتایج جستجو ارائه دهند. جستجوگران کار را در آوریل شروع کردند و در ژوئن 1996 نتیجه‌گیری انجام شد. جمله‌بندی سؤالات مرجع برای جستجوهای اینترنتی کمی تغییر داده شد. برای اطمینان یافتن از

تکنیکهای مشابه بکار رفته، کلیدواژه‌ها تعیین شده بودند و پارامترهای اساسی در مورد اینکه در هر موتور کاوش جستجو به چه صورت انجام شود ارائه شدند. به جستجوگران گفته شد که بهترین قضاوتشان را در ارزیابی ارتباط منابع بازیابی شده بکار گیرند.

یکی از سؤالات مرجع دو بخش داشت، بنابراین سئوالات مرجع به 21 تبدیل شد. هر کدامیک از سؤالات 21 گانه مرجع و 5 سؤال موضوعی دو بار در هر موتور، جستجو شده بود. اما در اکسایت 4 بار جستجو شد، زیرا در این موتور، جستجوگر قادر به جستجوی کلیدواژه‌ای و نیز جستجوی مفهومی می‌باشد. در میانه راه با ماژلان جستجوگران گزینه‌ای از جستجو را در بخش خاصی از پایگاههای اطلاعاتی یا کل پایگاهها به منظور هماهنگی و یکدستی همه جستجوگران در کل پایگاهها انجام دادند. در کل 468 جستجو انجام شده بود.

متغیرهای وابسته. چهار متغیر برای این تحقیق اندازه‌گیری شدند. «دقت»3 که بطور سنتی تعریف شده بود: تعداد منابع مرتبط بازیابی شده تقسیم بر تعداد منابع بازیابی شده و یک معیار استانداردی برای سیستمهای بازیابی اطلاعات بوده است. از آنجائی که ارزیابی ارتباط تعداد زیاد صفحات بازیابی شده بوسیلهء موتورهای کاوش غیرممکن بود .
این متغیر در این تحقیق بطور عملیاتی چنین تعریف شده:

دقت: تعداد منابع مرتبط در 10 گزینه اول
شیوه استفاده از ده گزینه اول قابل توصیه است، زیرا این گزینه‌ها بیشتر امکان دارد که به وسیله جستجوگران دیده شود. این معیار را لیتون، پیکروتومایولو بکار برده است. اما برخلاف تحقیق لیتون، این تحقیق پایگاههای ارجاعی و تکراری را در معیار دقت درنظر می‌گیرد. زیرا آنها بالقوه مفید بودند (در صورتی که گزینه‌های تکراری مرتبط باشد) و حذف آنها باعث می‌شد که پایهء مقایسه (که ده تا بود) کوچکتر شود.

«تکراری بودن»4: در همان اوایل جستجو در موتورهای کاوش گزارشهای حکایت گونه‌ای از تکراریها بوجود آمد. در نتیجه این معیار در ارزیابی‌های ما وارد شد. تکراری بودن بطور عملیاتی «تعداد گزینه‌هایی که تکرار شدند و قبل از آن نیز ارائه شده بودند» تعریف شده بود. پایگاههای ارجاعی هم جزء تکراریها به حساب آمدند. در این مطالعه ما تعداد گزینه‌های تکراری را بر اساس ده نتیجه اول در نظر گرفتیم.

«امتیاز مرتبط‌ترین گزینه»5: همه موتورهای کاوش انتخابی، نتایج بازیابی را با استفاده از الگوریتم متفاوت مرتب می‌کنند و بهترین تطبیقها را اول ارائه می‌دهند. اما تنظیم همیشه مفید نبوده است. این متغیر برای امتحان کردن توانایی درجه‌بندی موتورهای کاوش طراحی شده بود. که بر این فرضیه مبتنی است که شیوه درجه‌بندی مؤثر، مرتبط‌ترین گزینه‌ها را در بالاترین لیست نتایج جستجو قرار می‌دهد. جستجوگران، بطور عملیاتی مرتبط‌ترین گزینه از بین ده گزینه تعریف کردند و به آن بخاطر جایگاهش یک امتیاز دادند. اگر این گزینه در اولین، دومین یا

سومین گزینه بود این موتور امتیازی بین 1 یا 2 یا سه می‌گرفت. اگر این گزینه جای دیگر ظاهر می‌شد به آن امتیاز 6 داده می‌شد. عدد 6 به این علت انتخاب شده بود که نشان می‌داد این گزینه در خارج از اولین نیمه لیست ده تایی قرار گرفته است. امتیاز پائین در مورد مرتبط‌ترین گزینه نشان دهنده این بود که آن موتور بهترین درجه‌بندی گزینه‌های مرتبط را داشته است.
«امتیاز درجه‌بندی میزان ارتباط»6: این متغیر نیز درجه‌بندی میزان ارتباط در موتورهای کاوش را ارزیابی کرد اما به شیوه‌ای متفاوت. این متغیر به عنوان درصد گزینه‌های مرتبط که در اولین نیمه لیست ده گزینه‌ای ظاهر شدند تعریف شد. این تعریف مبتنی بود بر این فرضیه که میزان ارتباط گزینه‌ها کاهش خواهد یافت هر چقدر که به گزینه‌های پائین‌تر می‌رسیم.

جستجوگران تعداد گزینه‌های مرتبط را در هر نیمه از لیست ده گزینه‌ای ثبت کردند و مأموران تحقیق این تعداد را با توجه به فرمول زیر برای رسیدن به امتیاز درجه‌بندی براساس میزان ارتباط تبدیل کردند:
تعداد گزینه‌های مرتبط در اولین لیست
کل تعداد گزینه‌های مرتبط در لیست ده‌تایی
«بازیابی»7: یکی دیگر از معیارهای استاندارد برای بازیابی اطلاعات است و چنین تعریف شده: تعداد گزینه‌های مرتبط بازیابی شده تقسیم بر کل تعداد گزینه‌های مرتبط در یک فایل اطلاعاتی. این معیار برای استفاده دشوار بود زیرا جستجوگران می‌بایست همه گزینه‌های مرتبط را در کل یک پایگاه یا فهرست شناسائی کنند. این مشکل در شبکه جهانی وب خیلی شدیدتر است. با هزاران هزار صفحه وب نمایه شده به وسیله موتورهای جستجو انتخابی غیرممکن بود که همه صفحات وب مرتبط با موضوع جستجو شناسایی شود. به این ترتیب بازیابی در این مطالعه استفاده نشد.
«تجزیه و تحلیل داده‌ها»8: از 468 جستجوی انجام شده 4 معیار برای هر جستجو در موتور کاوش ثبت شد. بسامد و میانگین این معیارها برای هر موتور جستجو با نوع سؤالات حساب شده بودند.

یافته‌ها
دقت
سؤالات مرجع عمومی متنوع بود بطوری که شاید یک کتابدار مرجع برای یافتن پاسخ آنها از اینترنت استفاده نمی‌کرد. با این وجود همه سؤالات در موتورهای کاوش جستجو شده بودند که توانائی‌شان را در پاسخگویی به سؤالات مرجع ارزیابی کنند. موتورهای کاوش این کار را بخوبی انجام ندادند. میانگین امتیاز دقت خیلی پائین بود. بین 31/0 و 93/2 این تکست بالاترین تعداد گزینه‌های مرتبط را بازیابی کرد. بعد از آن آلتاویستا و اینفوسیک و سپس لایکاس با اختلاف کم چهارم شد. برای نشان دادن جنبه دیگری از این جستجوها، اطلاعاتی در

مورد نقاط کور هر موتور در جدول 1 قرار گرفتند که نشان داد اکسایت پائین‌ترین تعداد نقاط کور را داشت و بعد از آن این تکست و لایکاس. بر رویهم رفته، این دو مجموعه از داده‌ها این تکست را بعنوان بهترین موتور در برخورد با سؤالات مرجع معرفی کرد. این موتور صفحات وب را برای این سؤالات بازیابی کرد و نتایج جستجویش بالاترین امتیاز میزان دقت را داشت.

در این پژوهش موتورهای جستجو با سؤالات موضوعی ساختگی بهتر عمل کردند. سؤالات موضوعی پائین‌ترین میانگین امتیاز دقت (2/3) نسبت به بالاترین امتیاز میزان دقت (93/2) در سؤالات مرجع واقعی بالات بود. اینفوسیک بهتر عمل کرد بعد از آن ماژلان و این تکست و باز هم لایکاس با اختلاف کم چهارم شد. از آنجائی که سؤالات مرجع برای حوزه‌هایی طراحی شده بودند که در مورد آن اطلاعات بیشتری در وب موجود باشد، مشکل نقاط کور در این سؤالات خیلی جدی نبود. در سؤالات مرجع کیفیت گزینه‌های بازیابی شده، «دقت خاص» تعداد جستجوهایی که بیش از 5 گزینه مرتبط را بازیابی کردند در نظر گرفته شد که در جدول 2 آمده است.

اینفوسیک باز هم برنده ظاهر شد، بعد از آن ماژلان و این تکست و لایکاس و وب کرولر هر سه بطور مساوی در جایگاه سوم قرار گرفتند. این اطلاعات نشان داد که اینفوسیک در برخورد با سؤالات بهترین بود. این موتور بیش از 5 گزینه مرتبط را برای اغلب پرسشهای موضوعی بازیابی کرد ونتایج جستجویش بالاترین امتیاز میزان دقت را داشت.
تکراری بودن

تکراریها در بازیابی زمان جستجوگران را تلف می‌کنند و باعث سردرگمی می‌شوند. علاوه بر قصه شکایت در مورد تکراریها، به هر حال، این مسأله به نظر می‌رسد که در بیشتر موتورهای کاوش مطرح بوده است. میانگین تعداد موارد تکراری برای هر دو سؤالات مرجع و سؤالات موضوعی در هر موتور کاوش ناچیز است (کمتر از یک). اما سؤالات موضوعی شانسشان برای داشتن موارد تکراری بیشتر بود. این اطلاعات نشان می‌دهد که نمایش داده‌های تکراری حتی زمانی که گزینه‌های مرتبط زیادی بازیابی شده بود اهمیت چندانی نداشتند.
امتیاز مرتبط ترین گزینه

این امتیاز توانایی هر موتور کاوش را برای نشان دادن اولین گزینهء مرتبط اندازه‌گیری کرد. بخاطر اینکه امتیازی به محل گزینه‌ها اختصاص یافته بود، پائین‌ترین امتیازها عملکردهای بهتر را نشان می‌داد. برای سؤالات مرجع امتیاز موتورهای جستجو بین 3/3 و 3/5 قرار داشت، اول اپن تکست بعنوان برنده بعد از آن اکسایت و آلتاویستا قرار گرفتند. موتورهای کاوش با سؤالات موضوعی خوب عمل نکردند. امتیازات آنها بین 5/2 تا 2/4 قرار داشت. اپن تکست و بعد از آن اینفوسیک و وب کرولر بهترین عملکرد را داشتند. اپن تکست در ارائه مرتبط‌ترین گزینه همیشه بهترین بود.

امتیاز تنظیم براساس ارتباط
این امتیاز قدرت موتورهای کاوش را اندازه‌گیری کرد برای ارائه گزینه‌های مرتبط در اولین نیمه نتایج جستجو. برای سؤالات مرجع، امتیازات موتورهای کاوش بین 5/15% تا 1/45% و با پیشتازی اپن تکست و بعد از آن اینفوسیک و اکسایت قرار داشت. برای سؤالات موضوعی امتیازاتشان بین 23% تا 8/52% قرار گرفت. اینفوسیک بعنوان بهترین عمل کننده لایکاس در جایگاه دوم و اکسایت به عنوان سومین جایگاه.

عملکرد جامع
چهار معیار جنبه‌های قدرت بازیابی موتورهای کاوش را اندازه‌گیری کردند. نمودار 2 دقت، تکراری بودن و امتیاز مرتبط‌ترین گزینه‌ها را برای سؤالات مرجع خلاصه کرده است.
امتیاز رتبه‌بندی براساس میزان ارتباط در آن وارد نشد، زیرا دامنه آنها خیلی بالاتر بود و نمی‌توانست بطور کامل در این نمودار وارد شود. بهترین موتور جستجو بالاترین دقت، پائین‌ترین موارد تکراری، پائین‌ترین امتیاز مرتبط ترین گزینه و بهترین امتیاز تنظیم براساس دقت را دارد. این نتایج در نمودار 2 روشن است، به هر حال موتورهای کاوش چنین عمل کردند: اپن تکست بالاترین مانعیت و پائین‌ترین امتیاز مرتبط‌ترین گزینه را داشت. اما اکسایت و اینفوسیک پایین‌ترین تعداد موارد تکراری را داشتند. از این 4 معیار، اپن تکست بهترین امتیاز را از بین آنها داشت و توانست بهترین عمل کننده برای این نوع سؤالات باشد. رتبه دوم مشخص نبود چون این موتورها فقط در یک یا دو معیار ممتاز بودند. با این وجود این امکان وجود داشت که آنها را به دو گروه تقسیم کنیم: آلتاویستا، اکسایت، اینفوسیک و لایکاس نسبتاً بهتر از ماژلان، وب کرولر و ورلدواید وب وارم عمل کردند.

نمودار 3 شباهت دشواری را در تعیین برنده برای سؤالات موضوعی نشان می‌دهد. اطلاعات موجود بر روی نمودار 3 اینفوسیک را بهترین عملگر می‌داند و امتیاز تنظیم براساس ارتباط آنرا تقویت می‌کند. بقیه موارد برای اعلام کردن خیلی مشکل بود.
جستجو در اینترنت
در سال 2000 حدود یکصدمیلیون پایگاه وب بر روی شبکه جهانی اینترنت وجوددارد و پیش بینی می شود که تنها پس از گذشت 2 سال ، در سال 2002 به 250 میلیون پایگاه برسد. با رشد تصاعدی حجم اطلاعات ، یافتن اطلاعات موردنظر در این دریای پهناور کار مشکلی است و بکارگیری ابزارهای جستجوی مناسب یکی از ضروریات کار باشبکه می باشد.
موتورهای جستجو از سال 1994 مورداستفاده قرار گرفتند. در ابتدا فعالیت آنها فقطجستجو در وب بود ولی با گذشت زمان ، خدمات دیگری از جمله فروش کالا، اجاره فضای وب و پست الکترونیک ، تحلیل سایتها و; به فعالیت آنها اضافه شد.

انواع موتور جستجو
موتورهای عمومی که در کلیه پایگاهها فارغ از نوع آن جستجو می کنند. موتورهای عمومی معروف عبارتند از:
altavista.com, google.com, go.com, hotbot.com .
موتورهای تخصصی در یک رشته خاص مانند اخبار “news.com”، تجارت “deja.com”، شرکتها “yellow pages.com”،افراد 2- “whowhere.com”، مقالات و انتشارات “infojump.com
بهترین پایگاه magellan .comو deja.com موتورهای تخصصی در خدمات اینترنت مانند گروههای خبری و مباحثه –3
– 4- موتورهای کلان ; این موتورها عبارت مورد جستجو را همزمان به چند موتورجستجو داده و پاسخها را اولویت بندی کرده و با ذکر نام
– mamma.com,savvysearch.com موتور جستجو نمایش می دهند.مانند:

5-نقطه شروع ; اینگونه سایتها موتورهای جستجو را برحسب موضوعات مختلف معرفی می کنند. درصورتی که موتورهای تخصصی و عمومی رانمی شناسید از این پایگاهها شروع کنید. مانند:
6-موتور اختصاصی پایگاهها; بعضی از پایگاههای بزرگ مانند مایکروسافت ، جنرال الکتریک ،; از داخل پایگاه خود موتور جستجو دارند. جدیدا می توان از موتورهای جستجو عمومی مانند hotbot,altavista,; در یک پایگاه جهت جستجو در آن استفاده کرد.
تقسیم بندی دیگری که از موتور جستجو می توان کرد، موتورهای جستجوگر، و دوم موتورهایی است که پایگاهها را دسته بندی موضوعی -7 کرده اند و به آنها web directoryگفته می شود. معروفترین آنها webcrawear,yahooاست . درحال حاضر اکثر موتورهای جستجو دسته بندی موضوعی نیز دارند و در هر دسته و یا زیرشاخه های بعدی می توان جستجو کرد.
نحوه کار موتورهای جستجو

در این مقاله فقط نحوه کار موتورهای عمومی بررسی می شود. موتورهای عمومی ازبرنامه هایی معروف به crawler,robot و یا spiderبرای یافتن و مرور صفحات وب استفاده می کنند. نحوه کار این برنامه ها بدین صورت است که با یافتن یک صفحه کلمات مورداستفاده در آن را شناسایی کرده و به جداول فهرست بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنند درواقع موتورها صفحات وب را در بانک اطلاعاتی نگهداری نمی کنند بلکه دربانک اطلاعاتی فهرستی از کلمات وآدرس صفحات مشمول این کلمات می باشد.
کار دیگر این برنامه ها این است که به صفحات فهرست شده قبلی مراجعه کرده ودرصورت به روز شدن صفحات ، مجددا آنها را فهرست بندی می کنند. ممکن است پایگاه موردنظرموجودنبوده ویاآدرس آن عوض شده باشد.

عوامل مهم در فهرست کردن یک صفحه وب ، تعداد وقوع کلمه در صفحه ، محل قرارگیری آن ، نوع فایلهای مورداستفاده در صفحه ، درجه اهمیت کلمه در صفحه با توجه به کلید واژه های تعیین شده توسط مالک صفحه و توضیحات آمده در بخش دستورات meta در شناسنامه صفحه می باشد.موتورهای جستجو باتوجه به حجم بانک اطلاعاتی و برنامه هایشان به پایگاههای جدید مراجعه می کنند ولی مطمئن

تمام پایگاههای وب را شامل نمی شوند. بزرگترین موتور جستجوی عمومی حدود 500 میلیون صفحه وب را شامل می شود. درصورتی که می خواهید پایگاه وب شما به بانک اطلاعاتی یک موتور جستجو اضافه شود پایگاه وب خود را به آن موتور جستجو معرفی کنید در صفحات وب ، در بخش دستورات شناسنامه ای صفحه ، کلید واژه های موردنظر خود را معرفی کنید. موتورهای جستجوعمومی به دو روش کلمات را فهرست بندی می کنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   141   142   143   144   145   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ