سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمن ـ]
 
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 7:21 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  ترجمه رایگان سوره حمد فایل ورد (word) دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ترجمه رایگان سوره حمد فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ترجمه رایگان سوره حمد فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ترجمه رایگان سوره حمد فایل ورد (word) :


فاتحه
In the name of God,
به نام خداوند بخشنده مهربان
The merciful , the compassionate pnaise belongs to God, the Lord of all Being .
ستایش مختص خدایی است که خالق کل هستی است.
The all merciful , the all compassionate
با همه مهربان و بخشنده است
The moster of the day of doom
مالک روز جزا است.
The only we serve ; to thee alone we pray for so ecour guide us in the straight path
تنها تو را می پرستیم و تنها از تو کمک می گیریم.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 7:21 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقشه کشی صنعتی فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقشه کشی صنعتی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقشه کشی صنعتی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقشه کشی صنعتی فایل ورد (word) :

در این قسمت قصد داریم به بررسی نقشه کشی صنعتی، یکی از درسهای مهندسی صنایع که بطور غیرمستقیم با این رشته درارتباط است بپردازیم .
امیدواریم در پایان این قسمت شما با مطالب زیرآشنا شده باشید:
1-تاریخچه نقشه کشی صنعتی
2- نقشه کشی صنعتی ،استانداردهای آن و جایگاه آن در صنعت
3- سر فصل های درس نقشه کشی صنعتی برای رشته مهندسی صنایع
4- معرفی کتاب های نقشه کشی صنعتی
5- معرفی نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی
6- کاربرد نقشه کشی صنعتی درمهندسی صنایع
تاریخچه نقشه کشی صنعتی:

در زمان های قدیم حتی سال های قبل از میلاد برای نشان دادن و معرفی قطعات و وسایل صنعتی از نقشه هایی استفاده می کرده اند که بطور کامل گویا نبوده و از قواعدی که همگان آن رادرک کنند بهره ای نداشته است ودر موقع نقشه خوانی با مشکلاتی روبرو می شوند تا اینکه آقای لئوناردو داوینچی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی (1459-1516) طراحی را ارائه نمود وطبق قواعدی جسم سه بعدی را روی صفحه ی دو بعدی با رسم تصاویر نشان داد که دراین حال نقشه هاگویا تر وقابل فهم تر شد.

سپس دانشمندان وریاضی دانان اروپایی فعالیت او را دنبال کردند تا اینکه گاسپارمانژ اهل فرانسه در سال 1798هندسه ترسیمی را معرفی نمود و این علم پایه و ریشه نقشه کشی صنعتی شد و امروزه از همان اصول استفاده می شود .
نقشه کشی صنعتی و جایگاه آن در صنعت:

نقشه کشی صنعتی همان زبان تکنیک یا زبان صنعت است .زبانی که تراوش فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد .مهارت نقشه خوانی و نقشه کشی در مهندسی مانند سواد خواندن و نوشتن می باشد. نقشه کشی در حقیقت نوعی زبان محاوره در علوم مهندسی می باشد که اطلاعات مورد نیاز از یک قطعه، ماشین، سازه، و یا یک طرح را به روشنی و بدون ابهام بیان می کند. این اطلاعات شامل شکل هندسی، نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزاء مختلف، مشخصات فیزیکی و هر گونه اطلاعات ضروری می باشد. بنابراین هر مهندس لازم است که به این زبان مسلط باشد و بتواند به راحتی از طریق آن به تبادل اطلاعات با سایر مهندسین بپردازد. حداقل مهارت مورد نیاز برای یک مهندس نقشه خوانی است و البته توصیه می شود که نقشه کشی را نه لزوما بطور حرفه ای نیز بداند. هر مقدار تسلط به نقشه خوانی و نقشه کشی بیشتر باشد، شخص سریعتر و راحت تر می تواند ایده های خود را به دیگران منتقل کند و ایده های دیگران را درک کند.

درحقیقت نقشه حاوی تمام اطلاعات اعم ازاندازه قطعه ،جنس قطعه، مقدار پرداخت و یا هر سوال دیگری که ممکن است برای تراشکار هنگام تراش قطعه پیش بیاید می باشد(نتیجه می گیریم که یک تراشکار حرفه ای نیز باید علم نقشه کشی را بلد باشد )درواقع می توان گفت که نقشه کشی در صنعت مانند پلی است که دفاتر طراحی را با کارگاه های ساخت و تولید مرتبط می سازد.

استانداردها ی نقشه کشی :
نخستین موسسه ملی استاندارد در سال1902در انگلستان وسپس در1916 در هلند و 1917 درآلمان تاسیس شد. بدنبال آن استاندارد DIN که استاندارد صنعتی آلمان است گسترش پیدا کرد، ودرزمینه نقشه کشی صنعتی فعالیت وسیعی آغاز شد. در سال 1926 اتحادیه ای متشکل از 20 موسسه استانداردملی ازکشورهای مختلف به نام اتحادیه بین المللی موسسات استانداردملی استاندارد ISO)) تشکیل شد ،اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ارتباط صنعتی بین شرکتها ، لزوم ایجادیک سازمان بین المللی استاندارد مورد توجه قرار گرفت و در سال 1947 سازمان ISO تشکیل شد وشروع به کار نمود .

کشورایران در سال1332 اولین موسسه استاندارد خودرا تاسیس نمود ودرسال1360 به عضویت ISO درآمد.بعضا کشورهااز استانداردهای مخصوص به خوداستفاده می کنند ولی درکل می توان گفت که تفاوتی عمده با هم ندارند برای آشنایی بیشتر شما استانداردهای چندکشور(یا قاره )آورده شده است:
استاندارد کشور یا قاره ;;;;;;. علامت اختصار
امریکا …;;;;;;;;;;;;;;;;;. ANSI
اروپا ;;;;;;;;;;;;;;;;;;. CE
استرالیا ;;;;;;;;;;;;;;;;;; SAA
کانادا ;;;;;;;;;;;;;;;;;;. CSA
ایران ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. ISIRI
انگلستان ;;;;;;;;;;;;;;;;;.. BSI
ایتالیا ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. UNI
روسیه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;. GOST
ژاپن ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. JISC
فرانسه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. NF

سرفصلهای نقشه کشی صنعتی برای مهندسی صنایع:
سرفصل های نقشه کشی صنعتی نیز مانند کتاب ها بستگی به دانشگاه ها دارد ولی بطور می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

– مقدمه ای برنقشه کشی صنعتی وکاربردآن
– معرفی صفحات اصلی تصویر و اصول رسم تصاویر
– تعریف وترسیم تصویر یک جسم بر روی یک صفحه
– را بطه هندسی بین تصاویر مختلف
– رسم تصویر از روی مدلهای ساده
– رسم تصویر یک جسم به کمک تصاویر معلوم آن
– تعریف برش وقراردادهای مربوطه
– برش و نیم برش ساده برش ونیم برش شکسته و ;
– تعریف تصویر مجسم و کاربرد آن وطبقه بندی تصاویر مجسم
– تصویر مجسم قائم

– تصویر مجسم مایل
– تصویر مرکزی (پرسپکتیو)
– اتصالات ونحوه رسم آنها
– تقاطع خط با صفحه و تقاطع صفحه با صفحه و;
– تعریف سطوح استانه ای و مخروطی و تقاطع خط وسطح با آنها
– تفاطع سطوح دوارانی با هم
– گسترش احجام
– تصویر کمکی با استفاده از تغییر صفحه
– رسم فنرها وچرخدنده ها

– اندازه گیری صنعتی
– علائم سطوح تلرانس ها و انطباقات
– اصول مرکب کردن نقشه ها
– کاربرد کامپیوتر در نقشه کشی صنعتی
کتاب های نقشه کشی صنعتی:
اکثر اساتید دانشگاه های کشور به جای معرفی یک کتاب جزوه هایی را با توجه به سبک و سلیقه خود در اختیار دانشجویان قرار می دهند و ازآنها می خواهند که از آن جزوه بجای کتاب استفاده کنند.ولی اگر بخواهیم معروفترین و پرکاربردترین کتاب ها را معرفی کنیم باید از دو کتاب خوب نقشه کشی صنعتی 1و2جناب مهندس مرجانی انتشارات دانشگاه یزد که در دوجلد مجزا برای علاقه مندان تهیه شده است و دیگری کتاب تحسین برانگیز جناب دکتر حسین خوشکیش و مهندس حبیب اله حدادی که این کتاب نیز درانتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران در دو جلد چاپ شده است نام برد.

کتابهای نقشه کشی صنعتی ولی نژاد انتشارات طراح نیز از کتابهایی است
که با توجه به اینکه بیشتر به نقشه خوانی تاکید دارد بیشتر مورد استفاده دانشجویان مهندسی صنایع است.
البته علاقه مندان می توانند کتاب های نقشه کشی فنی و حرفه ای که بطور تقریبا کاملی بسیاری از مهمترین سرفصل های نقشه کشی صنعتی مهندسی صنایع را تحت پوشش قرار داده را نیز مورد مطالعه قراردهند.

معرفی نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی:
امروزه استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری را در اکثر قریب به اتفاق دفاتر طراحی مهندسی می توان مشاهده کرد به جرات می توان گفت دیگر از طراحی ونقشه های دستی خبری نیست . قطعات در محیط های نرم افزاری طراحی می شوند و مکانیزم انها قبل از ساخت نمونه واقعی در چنین محیط هایی شبیه سازی می شود و درحین عمل شبیه سازی عیوب طراحی مشخص می شود و در ننیجه بدون صرف هزینه ساخت می توان پس از حصول اطمینان از صحت طراحی شروع به ساخت نمونه واقعی و در نتیجه تولید محصول پرداخت .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 7:21 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد مسیحیت فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد مسیحیت فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد مسیحیت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد مسیحیت فایل ورد (word) :

مسیحیت

کریسمس جشنی است که هرساله نوید آغاز نومیلادی را به جهانیان می دهد یک جشن مذهبی برای مسیحیان است که در طول تاریخ خود دگرگونی های بسیاری را تجربه کرده است .آنگونه که از تاریخ می آید کریسمس در قرن چهارم میلادی که امپراطور روم (بیزانس) به طور رسمی آیین مسیحیت را پذیرفت در دنیای غرب رایج شد وبه مرور زمان نما گرفت

.مورخان می گویند :گرچه این جشن متعلق به مسیحیان است اما در اصل از ایران باستان و آیین مهر (میترانیسم)گرفته شده وبه همین دلیل با دی وشب یلدای ایرانی همزادی دارد .آنان در این زمینه به اختلاف نظر های موجود برسد سالروز ولادت حضرت عیسی استناد می کنند و می گویند که بحث میان بزرگان عالم مسیحیت وتاریخ نگاران درباره ی روز میلاد آن حضرت چنان زیاد است که نمی توان برای آن روزی را مشخص کرد .زمان کریسمس اکنون میان شاخه های مختلف مسیحیت اعم از آرتودوکس ،کاتولیک،پروتستان متفاوت است وهریک

مبنایی رابرای آن تعیین نکرده اند اگر چه همگی به سالروز تولد مهر (میترا) خدای پاکی در ایران باستان نزدیکند.آداب ورسوم کریسمس نیز در طول زمان دچار دگرگونیهای بسیار شده است. به گونه ای که می گویند هدیه دادن و شیرینی های متنوع ورنگارنگ آن در قرن نوزدهم میلادی توسط تاجران یهودی در اروپا رایج شد. شخصیت حضرت عیسی (ع) در اسلام

نقشی اساسی دارد و مسلمانان ایمان دارند که خداوند انجیل را به عیسی داده است همانگونه که تورات را برموسی وزبوررا برداود وقرآن را برمحمد (ص) نازل کرده جالب است بدانیم. مسلمانان تا زمانی که به حضرت عیسی ایمان نیاوردند مسلمان به شمار نمی روند واسلام تنها دینی است که بر مسیحیت گواهی داده است همچنین اسلام احترام خاصی نیز برای حضرت مریم قائل است ودر قرآن نیز سوره ی مریم به زندگی وی اختصاص دارد:زندگی عیسی مسیح برای مسیحیان واقعه ی مهمی است هم مسلمانان وهم مسیحیان می توانند درسهای بسیاری از کریسمس بگیرند اما گاه به نظر می رسد این جشن سالانه پیروزی سمبل های شک بر آیین عیسی (ع) است و در این باره اختلافی وجود ندارد چرا که سمبل

های گرفته شده از دین غیر خداپرستانه تولد ودرسهای حضرت عیسی مسیح(ع) را تحت الشعاع قرارداده است .این باعث اختلال در اصول اساسی مسیحیت مانند روحانیت ،سادگی ،فروتنی ،مهربانی و بخشندگی است کریسمس برهه ای افتخار آمیز از سال است اما هر ساله چهره حضرت عیسی (ع) و آموزه های وی بیشتر از این مراسم رخت می بندد ولی به هر حال نکته مثبتی هم دارد که اگر نبود روابط خانوادگی ازآنچه امروز دیده می شود بدتر بود و در واقع تنها فرصتی است که خانواده ها تلاش میکنند پیوند شکسته شده خود را ترمیم کنند و کریسمس پیروزی بزرگی در بازگرداندن روحانیت است. این جمله فراموش نشدنی است به عیسی پسر مریم گفت: دنیا یک پل است که ازآن بگذرید اما خانه ای برآن

نسازید.کسی که به روز آخرت معتقد است امید به ابدیت دارد اما این دنیا تنها یک ساعت است آنرا ستایش و دعای خداوند بزرگ برای آسایش در روزی نادیده بگذرانید این جمله ای است که برسردر بزرگترین معماری مسلمانان مسجد ساخته شده توسط امپراطور اکبر؟ در استان آگرا در شمال هند نوشته شده .

مسیحیت به طور کلی به سه قسمت :کاتولیک ،ارتودوکس،پروتستان تقسیم شده است که فرقه های کوچک و زیادی نیز از آ نها منشعب شده است. تعدادی از مذاهب در طول سده های دوم و سوم در سراسر امپراطوری روم پیروانی را برای خود جلب کرده اند .مراسم نیایش ایسوس و میتراپرستی طرفداران زیادی داشت اما مهارت سنتابل (بل مقدس) در تبلیغ کمک کرد تا مسیحیت به طور مذهب اصلی روم در دوران وی درآید. مسیحیان غالبا توسط امپراتوری روم مورد شکنجه شدیدی قرار گرفتند اما سرانجام مسیحیت به عنوان دین رسمی امپراتوری پذیرفته شد. امپراتوری روم در مقابل ادیانی که با مذاهب رسمی و خدایان رومی در جنگ نبودند ویا تقدیس امپراتور را به زیر سئوال نمی بردند.با آزاد اندیشی و عقل برخورد میکرد. مذهب ملی رومیها مقدس سرد و بی روح بود وتعجبی ندارد ادیانی که دارای جنبه های روحانی واحساسی بیشتر بودند محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

ادیان دیگر
آیین میترا الهه ی ایرانی نور،روی عشق و برادری و اهمیت آن تکیه می کرد این آیین خصوصا در بین مسلمانان رومی محبوبیت داشت. آیین لیموس، الهه ی مصری بسیاری از زنان رومی را جلب نمود .مذهب مسیحیت در طبقه ی پایین جامعه طرفداران بسیار پیدا کرد زیرا آنها عقیده داشتند خداوند همه ی انسانها رابا هم برابر می داند و حتی بزرگان وآزادشدگان وزنان نیز همگی از حقوق مساوی برخوردار هستند.

دوران آشوب
در دوران آشوب بزرگ که امپراتور روم مورد تهدید حمله ی بربرها و امپراتوری ایران قرار داشت همه امپراتورها در جستجوی خدایی قدرتمند برای کمک به دفع بلا از روم بودند امپراتور دیوکلتیانوس(245-313میلادی) میترا ،الهه ی نور ایرانیان رابه عنوان خدای خود اعلام کرد که از امپراتوری حمایت و حفاظت کند. امپراتور کنستاتین خدای مسیحیت را انتخاب نمود .کنستاتین در سال 312 در حالیکه به طرف روم می رفت تاآنرا از رقیب پس بگیرد اعلام کرد که نشانه ی مسیحیت را روی خورشید دیده است وجمله شما با این علامت پیروز خواهد شد را به لاتین روی آن خوانده است . روی پل میلویان بروری رودخانه ی تیبر،ارتش کنستاتین به پیروزی رسید. در مدت کوتاهی مسیحیت به عنوان مذهب رسمی امپراتوری روم جایگاه خود را تثبیت کرد.

تاریخ شمار ابتدای مسیحیت
30میلادی: در این سال عیسی مسیح از سوی مقامات رومی که آموزه های اور ا تهدید علیه خود می پنداشتند ،مورد محاکمه قرار گر فت وبنا به عقیده ی مسیحیان مصلوب گردید.
37میلادی :بل اهل نارسوس بادیدن صحنه ای در جاده دمشق به دین مسیحیت گروید وماموریت خود را برای تبلیغ و مسیحی کردن غیر یهودیان آغاز می کند .
42میلادی :پیتر که برای قرنها متمادی به عنوان اولین پاپ ،مقام او را جشن می گیرند، اولین جامعه ی مسیحی را در روم بنیانگذاری می کند.

64میلادی: مسیحیان به خاطر آتش سوزی شهر روم مورد اتهام قرار گرفتند .امپراتور آنان را موردشکنجه وآزار قرار می دهد. پیتر مقدس دراین زمان کشته می شود. 70میلادی: رومیها (اورشلیم) بیت المقدس را بعد از شورش یهودیان برعلیه حکومت آنها شدیدا تخریب می کنند. بسیاری از یهودیان از اورشلیم اخراج می شدند. مسیحیان در این شورش برعلیه رومیان شرکت نمی کنند .رم به مرکز حکومتهای روبه رشد مسیحی تبدیل می شود.

304میلادی : جوامع مسیحی در اطراف مدیترانه به صورت گروههایی جمع شده وازآنجا تابریتانیا ودره ی نیل در مصررفتند.
313میلادی :اولین گردهمایی رهبران کلیسای مسیحیت برای سازماندهی جامعه ی مسیحیت و تبیین عقاید مسیحیت در نیمتیه تشکیل شد اعتقادنامه ی حواریون با اعتقاد نامه نیسن (مجموعه ای از اعتقادات مسیحیان) نوشته می شود.

330میلادی: روم جدید در بیزانس توسط کنستاتین تاسیس شده و دوباره به کنستانیتپول(استانبول) نامگذاری شده و به عنوان پایتخت امپراتوری مسیحیت ساخته می شود .
381-391میلادی: در طول حکومت امپراتور تئودوسیوس ،مسیحیت به صورت دین رسمی امپراتور روم در می آید. وادیان غیر مسیحی ،کافر وبدعت گذاری در مسیحیت (افکار مخالف دیدگاههای کلیسا) غیر قانونی اعلام می شود.

حقایق تثبیت شده
مسیحیان اولیه نیز مانند رومیها مردگان خود را در دخمه های زیر زمینی دفن می کردند.در این دخمه ها یک کلیسای کوچک برای اجرای مراسم تدفین وجود داشت. مسیحیان شکنجه شده در این قبرهای تاریک زیر زمینی پنهان می شدندو حتی در آنجا زندگی می کردند . به دلیل آنکه تعداد زیادی از مقدسین دراین محلها دفن شده بودند.بسیاری از آنها تبدیل به مرقد و زیارتگاه شدند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 7:21 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کاربرد خط و خوشنویسی در معماری فایل ورد (word) دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کاربرد خط و خوشنویسی در معماری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاربرد خط و خوشنویسی در معماری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کاربرد خط و خوشنویسی در معماری فایل ورد (word) :

کاربرد خط و خوشنویسی در معماری

نویسنده : محمد ابراهیمی

سال 1383 

مقدمه :
افسانه پیدایش خط:
تا کنون درباره ابداء یا شروع آغازین خط روایات و افسانه های بسیار نقل شده است. همانطوریکه راجع به مبداء یا ابداء زبان افسانه های زیادی بیان شده است. روایتی موجود است که نخستین مبتکر خط « کادموس »؛ شاهزاده فینقی و بنیانگزار شهر « تَبِس » بوده که برای نخستین بار الفبا را تدوین کرده است و سپس به یونان آورده است. بنا بر روایت یک افسانه چینی مخترع خط یک الهه اژدهای چهار چشم بوده. در افسانه دیگر چینی نقل شده است که ابتدا، خط به صورت خطوط و

نشانه هایی بر روی لاک یک لاکپشت به انسان رسید. نیز طبق یک افسانه ی ایرلندی « اُدین » مختر ع خط رمزی یا « رونیک » بوده. در افسانه های بابلی و مصری خدای « نِبو » و خدای « ثوْث » ودیعه دهنده ی خط به انسان بوده بوده اند. و بلاخره، بنا به نقل یکی از علمای « تالمود » به نام « رابی اِکیبا » الفبا قبل از خلقت

1 – آغاز و مراحل تطور خط

الف ) خطوط تصویری: ;;.. ( یک ضرب المثل چینی می گوید: یک تصویر مظهر بیش از هزار کلمه است. ) در لاتین به معنای نقاشی است. این نام اصطلاحا در علم زبانشناسی و شناخت و تطور خط به کهن ترین مرحله آغاز خط اطلاق می شود. در این مرحله تصاویر سمبل و ارزش مفاهیم انسانی را دارا می باشند و می توانند قدیمی ترین مدارک مستند ثبت شده توسط انسان منظور

گردند. البته قبل از این مرحله ی طبقه بندی شده در تطور خط، انسان آثار قدیمی تری در اشاعه منظور و نظر ابتدایی خویش دانسته است که آن ها را در اصطلاحا نقوش پیش از تاریخ همچون نقوش ثبت شده در بعضی ارتفاعات و درون غار ها مشاهده می کنیم مانند؛ ارتفاعات هجیران مهاباد، کوه دشت لرستان، غار میرملاس، دوشه، همیان، منطقه قوجستان جمهوری آذربایجان و نماد هایی در جنوب فرانسه از جمله غار معروف « اسکو ».

 

ب ) خط هیروکلیف: مرحله ی دیگر خط، هیروکلیف می باشد که در آن تبدیل تصویر به صوت یا آوا است. یعنی تصاویر به عنوان آوا استفاده می شود. در این مرحله می تواند استفاده از اشکال ساده جهت انتقال معنای ساده آن ها باشد که بعد ها به صورت واژه نگاره ها در این نظام نوشتاری ایفای نقش می کنند.

 

ج ) استفاده از شناسه ها: مرحله ی دیگر استفاده از شناسه ها است. برای مثال در زبان مصری jb به معنای بز است و jbi به معنای تشنه بودن، حال با توجه به این که در نظام تصویری خط هیروکلیف نشانی برای مصوت ها وجود ندارد لذا از این تصاویر وقتی منظور بز است، شکلی از بز به آن اضافه می کنند و چناچه منظور تشنه بودن باشد تصویر انسان دست به دهان را به آن اظافه می کنند. به تصاویر بز و انسان در این عبارات شناسه گفته می شود.

 

د ) تبدیل تصویر به هجا: مرحله ی بسیار مهم دیگر در تطور خط، مرحله ی تبدیل و تحول خط از تصویر به هجای میخی و الفبا است. این تحول یعنی تبدیل تصویر به هجاهای خط میخی و الفبایی البته برای هجاهای خط میخی یعنی حدود دو هزار سال قبل از تبدیل تصویر به الفبا صورت گرفته است. زیرا قدیمی ترین کتیبه ها ی نوشته شده به خط الفبایی فینقی مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره ی اول قبل از میلاد است،‌ در صورتی که کتیبه های میخی از حدود سه هزار سال قبل از میلاد به بعد به بعد نوشته و ثبت شده اند.

2 – کتیبه ها:

الف ) کتبه های غیر منقول مستقل؛ کتیبه هایی هستند که به مناسبت ها و مراسم خاص در صخره ها به همراه نقش برجسته کنده شده باشد. مانند رزم اردشیر بابکان با اردوان در فیروز آباد.

ب ) کتیبه های غیر منقول وابسته به اثر ( معماری ): کتیبه هایی هستند که روی آثار و بناهای تاریخی حک شده باشند. مانند کتیبه های فارسی باستان در پاسارگاد.
ج )‌ کتیبه های منقول مستقل: به کتیبه هایی گفته می شود که منحصرا به منظور نوشتن خط روی آن ها ساخته شده باشد. مانند الواح گنجینه ی تخت جمشید.

د ) کتیبه های منقول وابسته به شیء: به کتیبه هایی اطلاق می شود که به دلایل مختلف روی اشیاء می آیند. مانند کتیبه های منقوش روی ظروف و ادوات جنگی.

خوشنویسی در هنر ، معماری اسلامی و مساجد
آیا تا به حال شده است کتیبه ای را در مسجد یا حسینیه با دقت بخوانیم؟ آیا تا به حال به نقش آن در زیبایی مسجد فکر کرده ایم؟ به راستی چرا این قدر مساجد ما از کاشی کاری هایی که منقش به آیات قرآنی است پر شده است؟ آیا امروزه مسجدی را می توان در نظر گرفت که آیه ای، حدیثی یا مطلبی با خط زیبا به دیواره های آن، چشم هر بیننده ای را به خود جلب نکند؟ یکسری امور در انسان به عنوان فطریات شمرده می شود مثل حقیقت جویی، گرایش به خیر و فضیلت،

هنر، خلاقیت و عشق و پرستش. در کتاب فطرت اثر استاد شهید مرتضی مطهری آمده است: “اموری که از قدیم صنایع مستضرفه نامیده شده اند، مثل خط که یک هنر خیلی قدیمی است [خلق نوعی زیبایی است.] خط بسیار زیبا برای انسان ارزش فوق العاده ای دارد و انسان آن را حفظ می کند. قرآنی که با خط بسیار زیبا نوشته شده باشد، ده بار هم اگر انسان آن را دیده باشد دفعه یازدهم باز می خواهد ببیند، بلکه صدبارهم دیده باشد، دفعه صدو یکم باز می خواهد تماشا کند” شهید مطهری این مباحث را ذیل بحث فطرت آورده اند که ام المسائل معارف اسلامی

دانند. این سخنرانی در سال 1355 توسط ایشان ایراد شده بود که در ادامه با تعریف کردن خاطره ای از پدر مرحومشان ادامه می دهند: “مرحوم ابوی ما (رضوان الله علیه) که خط خودشان هم خوب بوده است، به خط مخصوصا علاقه خاص داشته اند. ایشان می گفتند اگر قرآن خیلی خوش خط دست من باشد دیگر نمی توانم بخوانم، چون آن قدر خیره می شوم به خطش و به زیبایی اش که از خواندن آن باز می مانم. نمونه خط زیبا کتبیه بایسنقر است در جلوی ایوان مقصوره [در حرم امام رضا علیه السلام.] در آن کتیبه بزرگ که جلوی پیشانی ایوان است و بایسنقر که پسر گوهرشاد

بوده، خودش در آخر کتیبه نوشته است: “کتیبه بایسنقر بن شاهرخ بن امیرتیمور گورکان” گوهرشاد زن شاهرخ بوده و بایسنقر پسر او. در خط ثلث دیگر نظیری برای بایسنقر نیامده است، نه قبل از او کسی چنین نوشته است و نه بعد از او کسی توانسته بنویسد. با اینکه علیرضا عباسی که در زمان شاه عباس می زیسته، فوق العاده خطاط خوبی است و نمونه های خطش که اکنون در اصفهان یا در قم در مقبره شاه عباس هست، فوق العاده زیباست ولی [به پای بایسنقر نمی رسد(]1)“ در فطریات در بعضی امور دو سه مقوله باهم توام می شوند. مثلاکسی که شعر زیبایی می سراید هم خلق و ابداع داشته است، هم زیبایی که گرایشی فطری است را پاسخ گفتند.

در مورد خط زیبایی که بر روی کاشی کاری ها، در مساجد و حسینیه ها و ; نیز وجود دارد، می توان گفت چندین حس فطری درگیر است: اول که نوعی ابتکار و خلق است: *گرچه هرنوع خطی، اصولی دارد مثلااصول خط نسخ با ثلث و نستعلیق و شکسته نستعلیق و هما و ; فرق می کند و از آن طرف هم، هیچ دو خطی را نمی توان پیدا کرد که 2 خطاط و یا حتی 1 خطاط نوشته باشند و این 2 مکتوب عین هم باشند. پس در هر خطی، نوعی ابتکار و خلاقیت موجود است. دوم: حس

زیبایی است. انسان از آنجا که مخلوق خدا است، و باید خودش را خدایی کند، در مقابل خدای جمیل، وظیفه زیبا شدن را دارد. این زیبا شدن در همه امور مطرح است و زیبایی هم فقط به معنی مادی و محسوس آن نیست. چه اینکه ما احسان را هم جزء مقوله زیبایی می شمریم. ولی سپاسگزاری و نیکی پاسخ دادن به نیکی دیگران را مثل شیء و چیزی نیست که بگوییم شی زیبایی است. در واقع وقتی “ان الله جمیل و یحب الجمال” ماهم باید زیبایی را دوست داشته

باشیم. و البته در فطرت و خلقت ما، این گرایش نهفته و موجود است. از مواردی که زیبایی به آن تعلق می گیرد اعمال انسان است. آن چنانچه ما باید در گفتار خود که محصول اندیشه و زبان است، باید رعایت زیبایی را بکنیم و از کلمات زشت در کلام پرهیز کنیم، در نوشتار هم باید، زیبا بنگاریم. حضرت علی می فرمایند: الخط لسان الید(1/86[ )ص 49] و نیز چنانچه کلام زیبایی نافذتر از تیر باشد، خط زیبایی هم چنین تاثیری را بگذارد. رب کلام انفذ من سهام(4/69()2) البته صرف زیبایی خط در نوشته ای مهم نیست، بلکه مضمون سخنی که می خواهد بگوید اگر زیبا نوشته

شود، تاثیر فزاینده ای دارد. لذا حضرت علی می فرماید: رسول الرجل ترجمان عقله و کتابه ابلغ من نطفه:(3) فرستاده آدمی، ترجمان عقل اوست و نوشته و کتابش گویاتر از سخنش است. سوم: مورد دیگری که باعث جذابیت و ماندگاری خط در معماری اسلامی شده است بحث حقیقت جویی و پرستش است که باهم مرتبط می باشد. بدین معنی که: انسان که فطرتا حقیقت جو ا ست و

علم را علاوه بر وسیله، به عنوان هدف ذاتی هم آن را یاد می گیرد، از مصادیق علم و علم کامل و حقیقت کامل که در قرآن است با مسئله پرستش باهم جمع شده است. یعنی وقتی فردی به آیه ای از قرآن که بر روی دیوار مسجد است نگاه می کند، از طرفی ابتکار و خلاقیت و خط زیبای خطاط را تحسین می گوید و از طرفی هم در مضمون این نوشته که آیه قرآن است هم به عنوان مطلبی یادگرفتن از قرآن، این آیه را می خواند و هم از طرفی با خدای خویش رابطه برقرار کرده و او را پرستش کرده است، چون در آن لحظه حداقل به آیه (فاقرووا ما تیسر من القرآن) عمل نموده است.

و این است راز و رمز اهمیت و جایگاه خطاطی در معماری اسلامی و در مساجد ما.
پیامبر در مورد خوش خطی می فرمایند: الخط الحسن یزید الحق و ضحا(4:) یعنی خط نیکو، وضوح حق را افزون می کند.
در مورد مباحث فقهی نگارش آیه یا ذکر خدا روی دیوار مسجد یا محراب، احادیثی وجود دارد از جمله: از امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در مورد مسجدی که در قبله آن، قرآن یا چیزی از ذکر خدا نوشته شود، پرسیده شد: فرمودند: طوری نیست(5) البته سزاوار است در نوشتن آیات و احادیث بر روی دیوار مساجد، در کنار رعایت زیبایی، کیفیت نوشتن هم طوری باشد که مومنین اگر در غیر نماز بخواهند، آن را بخوانند، بتوانند؛ چرا که هدف اصلی همانا خواندن آیات الهی است و

متذکر شدن.(6) اینجا لازم است متذکر شویم که بعضا در کتیبه ها، محراب و دیوارهای مساجد، خط های بسیار آ شفته و درهم به کار می رود. که ظاهرا مناسبتی ندارد چون وقتی فردی نتواند، آیات یا احادیث را بخواند، آن متن، صرف نوشته هنری محسوب می شود و نه قرآن یا حدیثی که به خط زیبا و خوانا نگاشته شده است. آیت الله سید مرتضی نجومی می گوید: “هنری که با تعهد

مکتب و اسلام، به وجود بیاید، به جاودانگی اسلام، جاودانه و به مقبولیت او، مقبول می افتد ; اسیر شخص و زمان نیست، هر ببیند و بفهمد، لذت می برد در هر زمان و مکان که باشد یا حتی مسلمان هم نباشد”(7) ایشان در ادامه می گوید: البته اسلام نسبت به بعضی از هنرها، علاقه ای نشان نداده بلکه نفی هم کرده است(8) اما نسبت به بعضی دیگر، رغبت و تمایل نشان داده، بلکه اشتغال به آن را خود عبادتی دانسته که ثواب اخروی هم دارد. در هیچ دینی چون اسلام به هنر خط اهتمام نشده است. مثلادر آیات متعددی: از اولین آیات نازل شده بر پیامبر(اقرا بسم ربک الذی ;) که سخن از خواندن است شروع می شود تا حتی قسم به قلم: ن و القلم و ما یسطرون و نیز تا آنجا که حتی خدا در مقام معرفی خود می فرماید: اقرا ربک الاکرم الذی علم بالقلم.

پیامبر اکرم هم می فرمایند: هرکه (بسم الله الرحمن الرحیم) را به خطی خوش بنویسد، به بهشت داخل شود. “بی شک و بدون اغراق خط اسلامی در زیبایی و جمال، سلامت و معنویت، در میان هنرهای اسلامی سرآمد و پیشرو در رتبه اول است، هیچ گاه به خدمت طاغوت در نیامده که طاغوت را هم به خدمت در آورده است. آیت الله نجومی در ادامه خاطره ای از علامه محمدتقی جعفری نقل می کنند که وقتی علامه به منزل ایشان تشریف آوردند، حدیثی را که با خط زرین

نوشته بودند که: (زخارف الدنیا تفسیر العقول الضعیفه) زینت ها و زخارف دنیا، عقل های ضعیف و ناتوان را فاسد می کند. به صورتی که علامه محو آن شدندوآرزو می کردند که ای کاش در دو سخنرانی قبلی شان که (حیات معقول و فلسفه هنر از نظر اسلام) بود، این حدیث را مورد استناد و استفاده قرار می د ادند. قابلیتی که خط دارد این است که می توان آن را، به شیوه دلخواه تنظیم کرد و نوشت و چه زیباست جملاتی مثل (اشهد ان لااله لله وحده لاشریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله ;) که به صورت انسانی در حال تشهد نگاشته شود تا تطابق کامل بین ظاهر و معنی بوده باشد یا مثلاحدیث معروف سفینه را به صورت سفینه شناور در اقیانوس، نوشته شود

که پیامبر فرمودند: مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح، من زکی ها نجی و من تخلف عنها غرق.
به تعبیر آقای غلامرضا طاهریان نکاتی در خط کوفی است که به زیبایی آن افزوده است و البته این اصول در مورد دیگر خطوط اسلامی مثل نستعلیق، نسخ و ثلث و معلی هم به نحوی موجود است: اصل دور و چرخش که بیانگر نوعی طواف و تسبیح است و نیز نوعی ازلیت و ابدیت را می سازند، اصل تمرکز و محوریت که ارتباطی با توحید دارد. اصل مساوات و اینکه حروف، بایستی در بین 2

فاصله خطی مشخصی نوشته شوند، اصل تکرار و تداوم، اصل تشابه، اصل تقارن، که چه در مورد خود کلمه مطرح است یعنی کلمه را چه از راست بخوانیم و چه از چپ، یکی است و در مورد جمله نیز اگر به صورت چلیپا نوشته شود، این تقارن، و تناسب نمودار است و نیز اصل گره خوردگی که نشانه محبت و وحدت است و نیز اصل ترکیب یا اکمپوزیسیون.(9).

ابداع خط یکی از بزرگترین دست آوردهای انسان و مهم ترین گام به سوی مدنیت بوده است.
ابداع خط انسان را قادر ساخت تا افکار خودراثبت کند و تاریخ مدنیت خویش را جاودانه سازد.خط درابتدا به صورت امروزی نبوده ، بلکه به تدریج و بامرور ایام ودوره ها به صورت رایج و متداول امروزی به دست ما رسیده است.
زبان شناسان مراحل تکامل خط راازآغاز تا امروز چنین بیان کرده اند:
1-خط تصویری
2-خط مفهوم نگار
3-خط هجایی
4-خط الفبایی

الف: خط تصویری
دراین خط ازعلامتی مجزا برای نشان دادن شی ء مورد نظر استفاده می شود.
ب:خط مفهوم نگا

ر
این خط نیز نوعی خط تصویری است .درمفهوم نگاشتها نیز از علائم و نشانه ها ی قراردادی استفاده می شود، که شکل پیشرفته تری از خط تصویری می باشد.
پ:خط هجایی

این خط مرحله گذر از خط مفهوم نگاشت به خط الفبایی است، وبا تقطیع کلمات آغاز می شود.
رمز صوتی عامل مرتبط کننده ودرواقع مقدمه ای برای شروع دوره الفبایی خط است.
ت: خط الفبایی
خطی است که درآن ازعلامات قراردادی استفاده می شود، و فرض براین است که هر علامت ازالفبا برابر یک واحد صوتی باشد.

مردم بین النهرین خوزستان (شوش) و مصر نخستین اشکال خط و نگارش را ابداع کردند.
امروزه خط مردم بین النهرین به خط میخی شهرت یافته وعلت آن شباهت علامتها ی این خط به میخ است.
دردوره بابلیها و آشوریها هجاها خلاصه و کمترشدندوتعدادآنها به 100تا150 علامت تقلیل یافت.
خط هیروگلیف را مردم مصر درآغاز هزاره سوم ابداع کردند.این خط جزو خطوط تصویری محسوب می شود.
خط الفبایی درسرزمین سوریه و فلسطین توسط مردم سامی نژاد پدیدآمد.خط فنیقی نیز در سرزمین سوریه و فلسطین به وجود آمد.فنیقیها مردمی سامی نژادبودند ودرنیمه دوم قبل ازمیلادولت شهرهای فعالی درسوریه و لبنان و فلسطین برپا کردند.آنها بازرگانان قابلی بودند ودرجابجا یی کالا و مواد بین مصر-بین النهرین و دیگر نقاط شرکت داشتند.
عده ای خط فنیقی را مادرهمه خطوط جهان می دانند و معتقدند که خط یونانی وخط آرامی ازخط فنیقی اقتباس شده.
آرامی ها نیز مردمی تاجرپیشه بودند.کتابت آنها درطی قرنهای 8و9 قبل ازمیلادرواج فراوان یافت. خط درزبان آرامی نقش مهمی درسده های پیش ازمیلاددرجهان باستان ایفا کرد، به گونه ای که اکثرخطوط آسیای غربی چون :خط پهلوی ، اوستایی ، عربی ، ارمنی ، عبری و سانسکریت از این خط اقتباس شده اند.
از جمله خطوط جهان باستان می توان به خط فارسی باستان نیز اشاره کرد، این خط درروزگار هخامنشیان رواج داشت وبراساس خط بابلی و ایلامی به وجود آمده بود.

خط کوفی

خطی زاویه داروشکسته .به شهرکوفه منسوب است وانواع آن شامل:
1 خط کوفی تحریری
2 کوفی بنایی
3 کوفی تزئینی
الف:خط کوفی تحریری
برای نوشتن کتابها و قرآن ها به کار می رفت.
ب: کوفی بنایی یا معلقی

بیشتر در معماری استفاده می شده و حروف آن به شکل مربع و مستطیل است.

پ: کوفی تزئینی
این خط بیشتر درمعماری خصوصاً در دوره سلجوقی رایج بود .دراین خط انتها و فواصل حروف و بین کلما ت با انواع اشکال گیاهی و هندسی تزئین می شود ، و حسب نوع تزئین اسامی مختلف دارد

خطوط شش گانه:
1 :خط محقق
خطی شکوهمند، درشت اندام ، بافواصل منظم و بدون تداخل و تواتر.یکدست ، خالص و یکنواخت.دراین خط هیچ حرفی با حروف دیگر اشتباه نمی شود.
2: خط ریحان

این خط مانند محقق است. اما از آن ظریف تر و لطیف تر. از نظر ظرافت و زیبایی آن را به ریحان تشبیه کرده اند.

3:خط ثلث
این خط به مادر خطوط نیز شهرت دارد.حروف وکلمات درشت اندام درعین حال جمع و جورتراز خط محقق است . حلقه ها وگره ها بازودربعضی موارد بسته می گردد.
4:خط نسخ

خطی کامل ، معتدل و منظم ، روشن و واضح ، که هیچگونه آمیختگی در حروف وکلمات دیده نمی شود.کاملترین خط اسلامی است که قرآن مجید را اکثراً به این خط می نویسند.

5: توقیع
این خط از مشتقات خط ثلث است ، با این تفاوت که حروف آن گودتر وگردتر از خط ثلث می باشد.

6:رقاع
رقاع قلمی است که در رقعه ها، مکاتبات لطیف و حکایات بکار می رفت.حروف آن ریزتر و لطیف تر از حروف توقیع است.

خطوط ایرانی
الف: خط تعلیق
بیشتر برای نوشتن کتابها ونامه ها استفاده می شد.این خط مأخوذ توقیع ورقاع است.

ب: خط نستعلیق

این خط از ترکیب تعلیق و نسخ به وجود آمده ، واز ابتکارات خوشنویسان ایرانی است. به عروس خط ها شهرت دارد.

پ:شکسته نستعلیق یا خط شکسته
تحت تأثیر شکسته تعلیق بوده . حروف و کلمات نستعلیق مختصر، کوتاه، نازک و باریک شده است.

خطوط تفننی
الف: خط طغرا
نوعی خط که معمولاً نام یا القاب پادشاهان را با آن می نوشتند .قدیمی ترین نمونه بدست آمده ازآن به غازان خان مغول و سلطان احمد جلایراست.
ب: مثنی
نوعی خط تزئینی است. که علامات و عبارات در دوجفت و داخل هم نوشته می شوند.

پ: خط معما
نوعی خط که خواندن آن محتاج به دقت باشد.

ت:سیاه مشق:
نوعی تمرین خط است . در آن کلمات به صورت درشت و ریز است.
«خوشنویسی»؛ عنصری هویت‌بخش در معماری سرزمین‌های اسلامی
گروه هنر: خوشنویسی از عناصر اساسی و هویت‌بخش در معماری کشورهای اسلامی است تا جایی که گاه شناسنامه این نوع معماری محسوب می‌شود.

در نشستی که با موضوع «چگونگی استفاده از اصول معماری اسلامی در شهرسازی امروز» در خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) برگزار شد، «نصراله افجه‌ای» خوشنویس و «حمیدرضا شایان» معمار، حضور به هم رساندند.

در این جلسه کوشش شد مباحث مربوط به معماری اسلامی با توجه به شهرسازی امروز و به‌روز شدن آن و مشکلات و راه‌های برون‌رفت آن بررسی شود و در این راستا به دلیل هم‌بستربودن هنر خوشنویسی و معماری، نقش هنر خوشنویسی، تذهیب و اسلیمی‌ها در کاشی‌کاری‌ها و روبنای ابنیه مذهبی و تاریخی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در قسمت نخست این نشست که از نظر می‌گذرانید به نگرش‌های متفاوت به معماری اسلامی و اصول و وجوه آن توجه شده است در حالی که در قسمت پایانی به بررسی پیوند معماری اسلامی و شهرسازی و توجه به خانه‌های مسکونی خواهیم پرداخت.
دیدگاه مرسوم در دنیا راجع به معماری اسلامی

«حمیدرضا شایان» دانشجوی دکترای معماری دانشگاه تهران در ابتدای جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اظهارنظر راجع به عنوان «معماری اسلامی» گفت: داشتن عقیده شخصی راجع به این سوال شاید به دور از مطالعه باشد. البته چند دیدگاه مرسوم در دنیا راجع به این مساله وجود دارد: الف- دیدگاه تاریخی ب- دیدگاه جغرافیایی ج- دیدگاه نگرشی یا دیدگاه مبتنی بر باورها و عقاید.

وی افزود: دیدگاه تاریخی، معماری اسلامی را معماری پس از ظهور اسلام می‌داند که به وسیله مسلمان‌ها پی‌ریزی شده است. دیدگاه جغرافیایی، دیدگاه مستشرقین است که معماری اسلامی را معماری کشورهای اسلامی یا حوزه جغرافیایی جهان اسلام تلقی می‌کنند که یکسری انحرافاتی را هم در این دیدگاه می‌بینیم از این جهت که این نگرش، معماری اسلامی را معماری کشورهای عربی می‌داند.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور در ادامه بیان داشت: دیدگاه نگرشی، معماری اسلامی را ملهم از تعلیمات و باورهایی که تحت تاثیر دین اسلام است، می‌داند و اگر ما معماری اسلامی را از این دیدگاه مورد بررسی قرار دهیم، این مساله که معماری اسلامی در کدام منطقه از حوزه جغرافیایی کشورهای مسلمان بررسی شود، تفاوتی نخواهدکرد.

نقش هنر خوشنویسی در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام

«نصرالله افجه‌ای» خوشنویس و مهمان دیگر نشست نیز بحث خود را با مبحث نقش خوشنویسی در معماری اسلامی آغاز کرد و گفت: معماری مذهبی در کشورهای مختلف بر اساس ملیت و عقاید سرزمینی به صور مختلفی بررسی می‌شود اما اگر در کشورهای اسلامی این مساله را

بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که در طرح معماری محور اصلی یکی است، یعنی معماری عربی با معماری ایرانی تفاوت پیدا می‌کند ولی محور اصلی هر دو یکی است، بدین معنی که طرح معماری در هر منطقه‌ای یکی است ولی شکل آن به دلیل وجود منطقه جغرافیایی متفاوت است.

وی که تاکنون بیش از 100 نمایشگاه انفرادی و گروهی داخل و خارج کشور داشته، افزود: در ایران به‌دلیل این که آجر، سنگ و خشت بسیار است و به تعبیری می‌توان گفت ایران سرزمین خاک و خشت است، بنابراین معماری ایرانی آجر و سفال را می‌طلبد و گرایش معماری به سمت استفاده از این مصالح سوق داده می‌شود.

 

افجه‌ای که دارای مدرک درجه یک هنری است، ادامه داد: در ایران و در تمام کشورهای اسلامی خطاطی همیشه هویت‌دهنده به معماری بوده است. معماری اسلامی بدون استفاده از خط، فاقد هویت است اما همین‌که خط بر معماری می‌نشیند، آن معماری دارای شناسنامه می‌شود. خوشنویسی جنبه آرایش دارد و هیچ اجباری وجود ندارد که در درون بنا و گنبدها خطوط استفاده شده به‌گونه‌ای باشد که بتوان آنها را خواند چون این خطوط جنبه گرافیکی و نمایشی دارند. درهم تنیدگی از ویژگی‌های خطوط استفاده شده در معماری است.

 

علت احتراز متفکران کشور از به کاربردن عنوان معماری اسلامی
شایان در ادامه علت احتراز متفکران کشورمان را از به کاربردن عنوان معماری اسلامی چنین توضیح داد: متفکران ما عنوان معماری اسلامی را تفکری سیاسی می‌دانند که توسط مستشرقین وضع شده است. هنگامی که این مساله طرح شود، بخاطر اصولی که شرق‌شناسان مطرح کردند، مانع به‌روزشدن معماری اسلامی می‌شود و دست و پای معمار را می‌بندد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر چیستی اصولی که مستشرقین برای معماری اسلامی برشمردند که خود مانعی برای به‌روزشدن معماری اسلامی است، گفت: شرق‌شناسان به نوعی بیان کالبدی و نگاهی فقهی به معماری اسلامی توجه کرده و سعی کردند از متون اسلام نتیجه کالبدی بگیرند. یعنی نوعی پیراستگی، درون‌گرایی و استفاده از نمادهای خاص را ویژگی‌های معماری اسلامی عنوان کردند. امروزه در کشورهای اسلامی واژه اسلامی را با احتیاط به کار می‌برند و نمی‌خواهند آن تضادی که بین اسلام و مدرنیته، اسلام و آزادی و اسلام و لیبرالیسم وجود دارد، داخل در هنر معماری شود.

 

شایان که مدیر گروه معماری دانشگاه شهید چمران اهواز است، افزود: اسلام مثل یک فیلتر شفاف است که روی هر رنگی که قرار بگیرد رنگ جدیدی که ترکیبی از رنگ اسلام و محیط است به وجود می‌آورد. اصول اسلامی مستشرقین، اصول منطقه‌ای هستند. به عنوان نمونه در معماری چینی و معماری مساجد عثمانی متریالها و تزئیناتی را می‌بینیم که به واسطه تجربه و عامل جغرافیا به وجود آمده است. تفکیک فرهنگ، محیط و باورها از یکدیگر غیرممکن است. نمی‌توان گفت کدام بخش از معماری با توجه به فرهنگ و کدام بخش با توجه به باورها و محیط به‌وجود آمده است.

علت مشکل‌بودن تفکیک عرصه فرهنگ، باورها و محیط در معماری اسلامی
طراح فاز یک مسجد و مجموعه فرهنگی دهلی علت مشکل‌بودن تفکیک عرصه فرهنگ و باورها و محیط را در معماری اسلامی چنین عنوان کرد: اطلاق واژه اسلامی به معماری منطقی نیست. اسلام در یک موقعیتی وارد ایران می‌شود که این نگرش با نگرش‌های موجود پیوسته می‌شود. شرایط امروز با گذشته فرق می‌کند. سود اقتصادی، کار برای خدا، توجه به رفاه همگی آیتم‌هایی هستند که در معماری بسیار مهم هستند. این آیتم‌ها اصولی ایرانی اسلامی است. این توجه به وحدانیت و تعالیم مذهبی از جمله فقه، روابط و فضاها را در معماری ایرانی اسلامی موجب می‌شوند.
شایان که مولف مقاله «هویت معماری معاصر ایران» در مجله معمار است، در پاسخ به خبرنگار ما درباره این مطلب که نقش اعتقادات دینی در معماری برخاسته از فرهنگ اسلامی چیست، گفت:

برای وارد شدن به مسجد باید سلسله مراتبی را طی کرد. یعنی باید هفت قدم راه رفته و سپس وارد مسجد شد و به این دلیل معمار برای مسجد صحن حیاط را تعبیه می‌کند. بر این اساس، معماری اسلامی را هم با توجه به کشورهای مسلمان و هم با نگرشی که اسلام نسبت به زندگی انسانی دارد، تعریف می‌کنیم. معماری اسلامی معماری است که از زندگی اسلامی برمی‌خیزد.

کاربرد خطوط مختلف در جایگاه خاص خود در هنر خوشنویسی و معماری
افجه‌ای هنرمند خوشنویس که شاگرد استادانی چون کاوه و میرخانی بوده در ادامه جلسه به کاربرد خطوط مختلف در جایگاه خاص خود در هنر خوشنویسی و معماری اشاره کرد و توضیح داد: در معماری اسلامی خط آبراه‌های خودش را در طول زمان پیدا کرده است. قبل از ظهور خطوط نسخ، ثلث و نستعلیق از خط کوفی و یا حتی قبل از آن از خط میخی در کتیبه‌ها استفاده می‌شده ولی بعد از ظهور ابن‌مقله خطوط دیگر وضع می‌شود و هر خطی با توجه به ویژگی‌های خودش کاربرد خاصی پیدا می‌کند.

وی که در عرصه هنر نقاشی‌خط بسیار تتبع کرده، در ادامه افزود: خط ثلث با الف‌های بلند حالت استغاثه را تداعی می‌کند و برای کتیبه‌ها استفاده می‌شود. خط نسخ به دلیل اعراب‌پذیری‌اش در کتابت قرآن کاربرد دارد و از آنجایی که متن عربی باید اعراب داشته باشد بنابراین جایگزینی خط نستعلیق به جای خط نسخ که امروزه کم کم رایج می‌شود، اشتباه است به دلیل این که اعراب آیات غلط خوانده می‌شود. بسیاری از هنرمندان قرآن را به خط نستعلیق خطاطی می‌کنند البته این کار اشتباه نیست بلکه نوعی هنرنمایی است ولی به کار کتابت قرآن نمی‌آید.

عضو هیئت داوران سومین جشنواره هنر جوان تصریح کرد: خط نستعلیق نیز برای ترجمه آیات در روبنای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. معماری بدون خط‌نوشته و کتیبه‌نویسی بی‌هویت است و این مساله در معماری تمام کشورهای دنیا مصداق دارد.

وجوه اشتراک معماری که در بستر فرهنگ اسلام پدید آمده با سایر معماری‌ها
در ادامه جلسه، «شایان» میهمان معمار ایکنا وجوه اشتراک معماری که در بستر فرهنگ اسلام پدید آمده را در سه مقوله بررسی کرد: الف- تزئینات ب- استفاده سمبولیک از فرم‌ها ج- هندسه و سلسله مراتب که پیامد آن درون‌گرایی است که به اقلیم و فرهنگ ربط پیدا می‌کند. بحث درون‌گرایی را هم مستشرقان مطرح کرده‌اند که مقوله صحیحی نیست چرا که درون‌گرایی خاص معماری مرکز ایران است در حالی که معماری شمال ایران بسیار برون‌گراست

.
مولف کتاب «بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری ایران و جهان» مطرح کرد: آن چیزی که به عنوان وجه اشتراک این نوع معماری در کل دنیا می‌بینیم داشتن یکسری اصول زیربنایی است که بستگی به شرایط زندگی و اندیشه‌های معمار دارد. یکی از آیتم‌های مشترک هندسه است و دلیلش این است که انسان مسلمان ذهنش دارای سلسله مراتبی است برای رعایت آداب و نوع منشش به عنوان یک مسلمان.

علت استفاده از هندسه در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام
وی در پاسخ به خبرنگار ما با این مضمون که علت استفاده از هندسه در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام چیست، گفت: علت استفاده از نقوش هندسی در معماری اسلامی این است که علم هندسه علم داشتن سلسله مراتب در معماری است. حرکتی گام به گام است نه حرکتی دفعی. سلسله مراتب و جداسازی فضاهای مختلف به خاطر عرصه‌های موجود در این معماری

است. بحث نگارگری و استفاده از شمایل را به علت منع آن توسط شرع در معماری حوزه کشورهای اسلامی نداریم ولی در شرق دور بحث تزئینات را داریم.

شایان که مجری طرح «آماده‌سازی پرونده ثبت میراث جهانی بافت تاریخی شهر یزد» است، تاکید کرد: بحث فرم‌ها به واسطه تجربیات بشر به وجود آمده مثل فرم گنبد که گوشه‌های سقف را از چهار گوشه به هشت گوشه و از هشت گوشه به شانزده گوشه افزایش داده‌اند که در نهایت به صورت گنبد یا قوس درآمده است که بعد تبدیل به فرمی آرمانی شد که اسلام نیز آن را پذیرفت.

وی افزود: دیدگاهی وجود دارد که با دیدگاه فرمال که از نمادهای خاصی استفاده می‌کند، مبارزه می‌کند ولی مردم عادی به واسطه نگاه کردن به آن نمادها به یاد معماری اسلامی می‌افتند بنابراین این یک چالش بزرگی است که اخیراً به وجود آمده است. دوره‌ای بحث ساختارشکنی به وجود ‌آمد که بحث عدم استفاده از سمبول‌ها را مطرح کرد.

مسجد امیر در امیرآباد و مسجد الغدیر در میرداماد نمونه خوب مسجد ایرانی اسلامی
این معمار که طراحی فاز یک و دو و نظارت معماری مجموعه مسکونی جوکار اهواز را برعهده داشته، افزود: مسجد امیر در امیرآباد که به واسطه حاکمیت نگرش فرمالیستی تخریب شد نمونه خوبی از مسجد ایرانی اسلامی بود. مسجد الغدیر در میرداماد که جهانگیر مظلوم معمار آن بوده علی‌رغم نداشتن گنبد با نگرش خلاقانه فرم گنبد را تداعی می‌کند.
شایان در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر این‌که چگونه می‌شود معماری ا

سلامی را در شهرسازی امروز کاربردی کرد، توضیح داد: بعضی مواقع پیوند بین فرهنگ منطقه‌ای و اصول دینی به قدری درهم عجین است که تفکیک آن دشوار است. قاعده‌ای در اسلام است به نام «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» که قاعده‌ای انسانی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها آن را می‌بینیم. معماری اسلامی زمانی می‌تواند در شهرسازی امروز هم کاربرد داشته باشد که بر اساس قاعده‌های انسانی بنا شود.

افجه‌ای مهمان خوشنویس ایکنا که جوایز متعددی در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط کسب کرده، نیز در ادامه نظر خود را راجع به نقش تکنولوژی در معماری چنین بیان داشت: در مقاطع مختلف تاریخی پدیده‌های جدید به وجود می‌آید. در طول چند دهه گذشته مکاتب مختلفی ابداع شد از جمله مکتب کوبیسم، سورئالیسم و ;. این نوع رویکردها را نمی‌شود رد کرد. نمی‌توان به مسائل مطرح در دنیا بی‌توجه بود. در عین این که نباید گذشته را خراب کرد ولی باید طبق تکنولوژی روز، هنر را به‌روز کرد.

این هنرمند که برنده بی‌ینال اول و دوم نقاشی بوده، افزود: یک هنرمند در طول عمر هنری خود سبک‌های مختلفی را کار می‌کند ولی این سبک‌ها حکم نیستند. در عرصه معماری در سال‌های مختلف مساجد مختلفی طراحی شد. گنبد مسجد اعظم در قلهک را هشت ستون نگه می‌دارد که مزاحم دید کسانی است که داخل مسجد هستند در حالی که امروزه استادیوم‌های سرپوشیده‌ بدون ستون می‌سازند. بناهایی از نوع مسجد اعظم قلهک مخالف تکنولوژی روز است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
سه شنبه 95 شهریور 30 , ساعت 7:21 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله زبان گویای آفیس‌ فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زبان گویای آفیس‌ فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زبان گویای آفیس‌ فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زبان گویای آفیس‌ فایل ورد (word) :

زبان گویای آفیس‌
جهت افزایش سرعت غلط‌گیری متونی که توسط تایپ مستقیم و یا به‌وسیله نرم‌افزارهای تشخیص دست‌خط
(‌Optical Character Recognition – OCR) وارد کامپیوتر گردیده‌اند، معمولا وجود دو نفر به‌طور همزمان یکی برای قرائت از روی نمونه اصلی با صدای بلند و دیگری برای مقایسه متن اصلی با نمونه تایپ شده، لازم است.

با استفاده از آفیس 2003 می‌توانید نفر اول را حذف نموده و اجازه بدهید آفیس نسخه تایپ شده را برای شما بخواند. حتی چنانچه راهش را بدانید، می‌توانید از آفیس بخواهید ایمیل‌هایتان را هم برایتان قرائت کند. با فرض این‌که شما هنگام نصب آفیس، گزینه‌های صوتی را هم نصب کرده باشید، یافتن امکانات تبدیل متن به صدا (‌Text to Speech) در 2003 Excel آسان‌ است. کافی است از مسیر: Tools<SPEECH

این گزینه مخصوصا هنگامی مفید است که شما در حال وارد کردن لیست بلند بالایی از اعداد بوده و میل ندارید توجه و تمرکز خود را از متن اصلی به صفحه مانیتور و بالعکس معطوف نمایید. فقط دقت کنید که دکمه یاد شده روی نوارابزار را پس از اتمام کار خود، جهت غیرفعال شدن این گزینه مجددا کلیک کنید. همچنین می‌توانید ازدکمه‌های ‌ By Rows و By Columns به‌ترتیب برای تعیین مسیر افقی یا عمودی خواندن دیتا‌ها استفاده نمود و پس از آن خانه‌هایی که می‌خواهید محتویاتشان خوانده شوند را مشخص و در آخر دکمه Speak Sells را در انتهای سمت چپ نوار ابزار Text to Speak کلیک کنید.

البته می‌توان بدون انتخاب خانه‌ها در همان ابتدا، مستقیما گزینه Speak Cells را انتخاب نمود. ولی معمولا بهتر است این‌کار، یعنی عمل انتخاب صورت پذیرد. چون ممکن است نتیجه کار با آنچه که می‌خواستید متفاوت باشد. جهت توقف خواندن محتویات خانه‌ها توسط اکسل، کافی است دکمه Stop Speaking را فشار دهید. اما احضار و نمایش نوار ابزار مربوطه در ‌‌2003‌Word مقداری متفاوت است. با انتخاب فرمان Speech از منوی Tools ممکن است پیغام خوشامدگویی به سیستم تشخیص گفتار آفیس را ملاحظه نموده که به‌شما می‌گوید مجبورید ابتدا تنظیمات مربوط به میکروفون و پس از آن اجرای تمرین را به انجام برسانید.

 

در این حالت می‌توانید با انتخاب گزینه Cancel،‌ انجام تمرین را به بعد موکول و نوار ابزار تنظیمات زبان را باز نمایید. چنانچه با باز شدن نوار ابزار، جعبه متنی حاوی عباراتی همچون Dictation ،Voice Command و یا Listening را ملاحظه نمودید و یا در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا، Word به‌طور خودکار اقدام به درج متن نمود، این بدین معنی است که شما پیش از این، امکانات تشخیص گفتار را فعال نموده‌اید. با فشردن دکمه Microphone امکانات فوق غیر فعال گردیده و می‌توانید در زمان دلخواه مجددا با فشار همین دکمه آن‌را فعال نمایید.

به‌طور پیش‌فرض، نوار ابزار تنظیمات زبان امکانات مربوط به قرائت متن را نمایش نمی‌دهد. ولی چنانچه شما روی علامت فلش روبه‌پایین در منتهی‌الیه سمت راست نوار ابزار کلیک نمایید، گزینه Speak Text و Pause Speaking را خواهید دید. چنانچه روی هرکدام از این گزینه‌ها کلیک کنید، به نوار ابزار اضافه می‌شوند. پس از آن می‌توانید از این امکانات مشابه امکانات متناظر در اکسل استفاده نمایید. به این صورت که با انتخاب Speak Text ،Word شروع به خواندن متن می‌کند. با انجام این‌کار عبارت روی دکمه به Stop Speaking تبدیل می‌شود.

با کلیک روی این دکمه، به خواندن خاتمه می‌دهید و اگر بخواهید مجددا از ابتدای متن خوانده شود، با کلیک روی این دکمه و انتخاب دوباره Start Speaking این‌کار انجام می‌پذیرد. همچنین با فشار‌دادن دکمه Pause Speaking عملیات خواندن در همان نقطه متوقف و متن روی دکمه به عبارت Resume Speaking تغییر می‌یابد که با کلیک دوباره، از همان نقطه به خواندن ادامه می‌دهد.

همانند اکسل می‌توانید قبل از انتخاب دستور Speak Text متنی که مایل به خواندن آن می‌باشید را به‌حالت انتخاب در‌آورده و مشخص نمایید. درغیراین‌صورت، Word از محلی که مکان‌نما قرار دارد، شروع به خواندن می‌نماید. از این امکانات در Outlook نیز می‌توان استفاده نمود. به‌این شرط که Word را به‌عنوان ویرایشگر ایمیل خود انتخاب نموده باشید. برای بررسی این موضوع در Outlook از منوی‌ Tools گزینه‌‌ Options را انتخاب نموده، سپس زبانه Mail Format را کلیک کنید.

پس از آن چنانچه گزینه Use Microsoft Office Word 3002 to Edit email Messages علا‌مت نخورده باشد، آن‌را علا‌مت بزنید. با این انتخاب، برای ایجاد یک پیغام در Outlook، در حقیقت از Word استفاده می‌نمایید. حال چنانچه بخواهید هنگام نوشتن یک پیغام، متن آن برای شما خوانده شود، باید همان مسیری را طی کنید که اگر از ابتدا Word را اجرا کرده بودید، همان‌کار را می‌کردید. همچنین می‌توانید از Outlook یا Word بخواهید پیغامی که پیش از این ارسال یا دریافت شده است را نیز برایتان بخواند. البته برای این‌کار باید از یک ترفند خاص استفاده نمود.

 

زیرا چنان‌چه شما در حال خواندن نامه‌ای باشید که قبلا ارسال یا دریافت شده است و در همان حال نوار ابزار زبان را باز کنید، می‌بینید که گزینه Speak Text به‌رنگ خاکستری و غیرفعال است. در این‌حالت باید دستور‌ Forward را انتخاب نمود. چون با این‌کار Outlook پیغام مربوطه را در یک ویرایشگر Word باز می‌نماید. در این مرحله می‌بینیم که دکمه Speak Text دیگر خاکستری نبوده و فعال می‌گردد.

 

پس از گوش دادن به پیغام، به‌سادگی پنجره را بدون ذخیره کردن آن ببندید. در آخر ممکن است بخواهید صدا یا سرعت خواندن را تغییر بدهید که برای این‌کار باید در نوار ابزار زبان با انتخاب Tools Options دکمه Advance Speech را کلیک نموده و از زبانه Text to Speech و در قسمت Voice Selection از منوی کرکره‌ای، صدای موردنظر خود را انتخاب نمایید.

در اینجا می‌توانید توسط گزینه Preview Voice انواع صداها را امتحان کرده و پس از شنیدن زمان کوتاهی از هر کدام، تصمیم خود را در انتخاب یکی از آن‌ها بگیرید. به‌صورت مشابه در قسمت Voice Speed می‌توانید سرعت خواندن متن را بر روی نشانگر مقیاس‌بندی‌شده‌ای تنظیم و پس از آن به‌وسیله‌ Preview Voice نتیجه نهایی و تاثیر تنظیمات خود را ملاحظه کنید. در انتها با انتخاب دکمه Apply و قبول تنظیمات جدید، دکمه Ok را برای بستن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   26   27   28   29   30   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ