سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بجویید که آن رشته میان شما و خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 95 شهریور 29 , ساعت 2:14 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  پروژه بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران فایل ورد (word) :

بخشی از فهرست پروژه بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران فایل ورد (word)

فهرست مطالب
مقدمه................................................................................2
تجارت الکترونیک.............................................................5
بانکداری الکترونیک............................................................7
مزایا......................................................................................9
یک فرصت :یک تهدید............................................................10
عملیات بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی کشور................12
اجزای بانکداری الکترونیک در ایران.........................................14
پیشنهادات...............................................................................16
منابع و ماخذ............................................................................17



دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد به‌کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمینه های اقتصادی است.
استفاده از این فناوری موجب توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاههای کوچک و متوسط، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه ها و صرفه‌جویی در زمان شده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابت‌پذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید منجر شده است.
بر اثر گسترش این فناوری حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است. طبق تحقیقات منتشر شده توسط موسسه فارستر پیش‌بینی می‌شود طی سالهای 2006-2002 حجم تجارت الکترونیک به طور متوسط سالانه بیش از 58 درصد رشد کرده و از 2293 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد دلار در سال 2006 بالغ شود.
یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستم‌های جهانی مالی و پولی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت می‌توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
دوشنبه 95 شهریور 29 , ساعت 2:14 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق موتورهای جستجوگر فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق موتورهای جستجوگر فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق موتورهای جستجوگر فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق موتورهای جستجوگر فایل ورد (word) :

بخشی از فهرست تحقیق موتورهای جستجوگر فایل ورد (word)

مقدمه ………………………………………………………………………………………………… 2

موتورجستجوگر چگونه کار می‌کند.………………………………………………………… 4

انواع موتورهای جستجوگر.……………………………………………………………………12

نسل بعدی موتورهای جستجوگر …..……………………………………………………… 19

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………… 25

با پیشرفت بشر در زمینه‌های مختلف علمی و افزایش سطح آگاهی انسان درباره پدیده‌های مختلف و البته نیاز رو به گسترش ما به دانش و اطلاعات در این عصر زمینه برای بروز پدید‌ه‌های مختلفی که بتواند خواسته‌های علمی و اطلاع رسانی انسان را برای برآورده‌ سازد افزایش یافته است . با ساخت کامپیوتر در اواسط قرن گذشته مقداری از نیازهای انسان برآورده شد با گذشت زمان این دستگاه در قسمتهای مختلف جامعه نفوذ کرد و تا امروز که در جاهایی مانند مراکز نظامی، پزشکی و اداری به وفور استفاده می‌شود .
در دهه‌های پایانی قرن گذشته با افزایش نیازبه اطلاعات بصورت روزانه گسترش ارتباط بین سازمانها و نهادها . نیاز به یک شبکه جهانی احساس شد که هم اطلاعات به روز شده و فراوانی بتواند در آن وجود داشته باشد و هم به سادگی و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد . که اینترنت بر این اساس شکل گرفت . امروزه اینترنت به سرعت در حال وارد شدن به زندگی مردم است این رسانه با مطالب فراوان و متنوعی که دارد توانسته است قشرهای مختلف مردم را به خود جذب کند .
امروزه عده زیادی از مردم عادی، ادارات دولتی، سازمانها ، … در روز از اینترنت استفاده می‌کنند . به همین خاطر به مکانیزمی نیاز شد که کاربران بتوانند امکان جستجو داشته باشند در نتیجه موتورهای جستجوگر در این رسانه ایجاد شده است تا بتواند مطالب مورد نظر کاربر را به سرعت پیدا کنند .
موتورهای جستجو از ابتدای تشکیل خود با امکان جستجوی مطلب در بعضی از سایتهای اینترنتی قرار گرفتند. این سایتها با گذشت زمان توانستند مکانیزم جستجوی خود را بهینه و از طرفی گسترده‌تر کنند . با گسترش استفاده از اینترنت احتیاج به موتور جستجوی فارسی بشدت مشاهده می‌شد که این کار توسط GOOGLE انجام شده است . و می‌توان به کمک آن اطلاعات فراوانی را بصورت فارسی در زمینه‌های مختلف بدست آورد . گستردگی این مطالب بقدری زیاد است که پیشنهاد می‌شود که هر کاربر اسم خود را یک بار در موتور جستجو نوشته و نتیجه کار را مشاهده کنند .
سایتهای موتور جستجو در حال حاضر نیز در حال بهتر کردن الگوریتم جستجوی خود و اضافه کردن کارایی‌های دیگر به سایت خود هستند که در قسمت پایانی تحقیق آمده است . در این تحقیق سعی شده است مطالبی راجع به موتورهای جستجو و انواع آن و نسل
آینده آنها مطالبی آورده شده است .
موتور جستجوگر چگونه کار می کند ؟
وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارائه می‌شود، کاربر در واقع نتیجه کار بخش‌های متفاوت آن موتور جستجوگر را می‌بینند .
موتور جستجوگر قبلاً پایگاه داده‌اش «Database » را آماده کرده است و این گونه نیست که در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد . بسیاری از خود می‌پرسند که چگونه امکان دارد گوگل « Google » در کمتر از یک ثانیه تمام سایت‌های وب را بگردد و میلیون‌ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارائه کند ؟
نه گوگل و نه هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارد. همه آنها در زمان پاسخ‌گوی به کاربران، تنها در پایگاه داده‌ای که در اختیار دارند به جستجو می‌پردازند و نه در وب ! موتور جستجوگر به کمک بخش‌های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز قبلاً جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کند و آنرا در پایگاه داده‌اش ذخیره می‌نماید، بخش‌های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از :
• Spider یا عنکبوت
• Crawler یا خزنده
• Indexer یا بایگانی کننده
• Database یا پایگاه داده
• Ranker یا سیستم رتبه بندی
الف ـ Spider (عنکبوت)
اسپایدر یا روبوت « Robot » نرم افزاری است که کار جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد . اسپایدر به صفحات مختلف سر می‌زند، محتوای آنها را می‌خواند و اطلاعات مورد نیاز موتور جستجوگر را جمع‌آوری می‌کند و آنرا در اختیار سایر بخش‌های موتور جستجوگر قرار می‌دهد.
کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می‌کنند، اسپایدر هم این کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می‌بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را.
اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، از خود بر روی سرورها « رد پا بر جای می‌گذارد . شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدید‌های صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آنرا داشته باشید، می‌توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده‌اند .
اسپایدر‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده‌ای از آنها به سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک‌های آنها می‌پردازند و یا به دنبال آدرس پست الکترونیکی « Email » افراد می‌گردند .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
دوشنبه 95 شهریور 29 , ساعت 2:14 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله موج صوتی فایل ورد (word) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله موج صوتی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله موج صوتی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله موج صوتی فایل ورد (word) :

موج صوتی

صوت ریشه در کلمه یونانی فون به معنی ارتعاش دارد .
تئوری و نحوه تولید :
وقتی کسی صحبت می کند هوای داخل ششها از میان دو پرده نازک در نای به تمام تارهای صوتی عبور می کند این دو پرده نازک که مرتعش شده و هوا را جبهه جبهه ( کپه کپه )‌به بیرون می فرستد. در هر ثانیه صدها و گاهی اوقات هزاران جبهه هوا ساخته می شود بطوریکه هوا بین گلو و دهان با مکانیزم لوله ها ی صوتی مرتعش می شود این ارتعش تحت تاثیر چگونگی قرار گرفتن زبان ـ دندانها ـ لب و سایر عوامل قرارمی گیرد .این هوای مرتعش باعث تغییرات جزئی در اطراف شخص صحبت کننده می شود که به آن صوت می گوییم .

آزمایش ساده :
یک پر خیلی کوچک را با نخ ابریشمی آویزان کنید و در مقابل دهان خود قراردهید دقت کنید که در موقع صحبت چگونه پر هماهنگ با کلمات مخصوصاً برای کلماتی با تغییرات آوایی بیشتر مانند ‹‹پوپک›› حرکت می کنند .
البته برای تغییرات فشاری بزرک حرکت می کند اغلب تغییرات چنان سریع و پیچیده هستند که پر نمی تواند هماهنگ با آن حرکت نماید .
تعمیم پدیده :
بهترین روش نمایش ارتعاشات با تغییرات سریع استفاده از دستگاه ‹‹ نوسان نما ›› یا اسیلوسکوپ که شبیه یک تلویزیون هست ، می باشد .
آناتومی گوش :

در داخل گوش انسان پرده گوش قراردارد که شبیه یک پوسته پهن در سطح گوش هست این پرده هماهنگ با تغییرات سریع فشار داخل هوا که صوت نام دارد نوسان می کند و یک اندام پیچیده شنوایی در پشت پرده گوشی پیام را به مغز می رساند . و در آنجا تغییر فشار به توسط پرده گوش با انتقال به مغز و تبدیل آن به پالس های الکتریکی در مغز مورد ترجمه و استفاده قرارمی گیرد .
دید کلی
آیا آزمایشهای مربوط به هوا صوت را منتقل می‌کند؟
صوت در آزمایشهای مربوط به هوا با چه سرعتی منتقل می‌شود؟
آیا صوت فقط در محیط آزمایشهای مربوط به هوا می‌تواند منتشر شود؟
از مشاهداتی که در زمانهای قدیم انجام شده و بدست ما رسیده معلوم می‌شود، این مطلب که: «صوت بوسیله هوا از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌گردد»، مورد قبول عموم بوده است. در حقیقت ارسطو اصرار ورزیده است به اینکه حرکت آزمایشهای مربوط به هوا در نقل انتقال صوت مؤثر است، ولی این موضوع مانند سایر مطالبی که در فیزیک بیان نموده با ابهام توأم می‌باشد.

سیر تحولی و رشد
نظر به اینکه در موقع انتقال صوت ، آزمایشهای مربوط به هوا حرکت نمی‌کند، تعجب آور نیست اگر بگوییم که فلاسفه دیگر معاصر ارسطو این عقیده او را تکذیب نمودند و به همین طریق در دوره گالیله ـ فیلسوف فرانسوی موسوم به کاساندی (1655 ـ 1592) جریانی از اجزاء کوچک غیر مرئی بسیار ریز می‌دانست که از جسم صدا دار برخاسته و پس از عبور آزمایشهای مربوط به هوا به گوش رسیده و آنرا متأثر می‌سازد.

اتوفن گریکه (1686 ـ 1602) موضوع اینکه انتقال صوت بواسطه حرکت آزمایشهای مربوط به هوا می‌باشد، با شک زیاد تلقی کرده و می‌گوید: “صدا در محیط آرام یعنی وقتی آزمایشهای مربوط به هوا بدون حرکت می‌باشد، بهتر انتقال پیدا می‌نماید.” به علاوه در اواسط قرن 17 تجربه به صدا در آوردن زنگ در زیر سرپوش خالی از آزمایشهای مربوط به هوا را تکرار کرده و ادعا نمود که با وجود این صدای زنگ را می‌شنود.
دانشمندان انتشار صوت در جامدات و شاره‌ها را بررسی کرده و به نتایجی بهتر رسیده‌اند که کاربردهای آن را در علوم و فنون بیان کرده و امروزه نسبت به کشفیات خود در مورد کاربردی کردن انتشار صوت در کارهای نظامی و غیر نظامی می‌پردازند. البته این موضوع با علم جدید ژئوفیزیک (امواج زلزله Seismological wave) آشکار می‌شود.

انتشار صوت در خلا
صدا در محیط آرام یعنی وقتی محیط بدون حرکت می‌باشد، بهتر انتقال پیدا می‌کند. در سال 1660 رابرت بویل در انگلستان تجربه به صدا درآوردن زنگ زیر سرپوش را مجددا با احتیاط کامل و بـا تـلمبه تخلیه‌ قویتر به عمل آورد و آنچه را که امروز مسلم و معلوم است، (یعنی اینکه شدت صوت زنگ به نسبت عکس غلظت هوای درون سرپوش کم می‌شود) روشن و واضح ساخت. او بطور قطع و مسلم گفت که آزمایشهای مربوط به هوا محیطی است که صوت را انتقال می‌دهد و این خاصیت هم منحصر به آزمایشهای مربوط به هوا نمی‌باشد.

 

سرعت انتشار صوت

در سال 1635 گاساندی در پاریس سرعت صوت را اندازه گرفت و برای اینکار از اسلحه‌های باروتی استفاده نموده ، سرعت مسیر برق انفجار را مساوی بینهایت فرض کرد. عددی که برای سرعت صوت پیدا کرد 1673 فوت پاریسی در ثانیه بود. فوت پاریسی تقریبا معادل با 32482 سانتیمتر بوده است.
سرعت انتشار صوت در آزمایشهای مربوط به هوا
ظاهرا اولین تجربه اندازه گیری سرعت صوت در هوای آزاد که شامل دقتهای لازم علمی و جدید بود زیر نظر آکادمی علوم پاریس در سال 1738 انجام شده و در آن تجربه توپ بکار رفته است. از اعدادی که در این تجربه بدست آمده سرعت صوت در صفر درجه سانتیگراد برابر 332 متر بر ثانیه می‌گردد. تجربه‌های مکرر دقیقی که در بقیه قرن هجدهم و در نیمه اول قرن نوزدهم از این اندازه‌ گیری به عمل آمد، نتایجی داد که با نتیجه فوق در حدود متر بر ثانیه اختلاف داشت. بهترین و جدیدترین عددی که برای سرعت صوت در هوای آرام و در تحت شرایط معمولی (صفر درجه سانتیگراد و فشار 76 |سانتیمتر جیوه) بدست آمده 331 + 008 می‌باشد.

سرعت انتشار صوت در جامدات
درسال 1808 فیزیکدان فرانسوی بیو اولین تجربیات را برای اندازه‌ گیری سرعت صوت در جامدات به عمل آورد و برای اینکار از یک لوله طویل آهن به‌ طول تقریبا یکهزار متر که برای لوله‌کشی نصب کرده بودند، استفاده نمود. با مقایسه دو صدایی که از هر طریق ، هوای درون لوله و خود لوله آهنی می‌رسد، معلوم شد که سرعت انتشار موج متراکم درون آهن به مراتب بیشتر از سرعت صوت درون هواست.
سرعت انتشار صوت در مایعات
در سال 1826 میلادی کلادن و شتورن ریاضیدان ، انتقال صوت را در آب دریاچه ژنو واقع در سوئیس مطالعه نمودند و با استفاده از برق انفجار و صدایی که در زیر آب روانه می‌ساختند، عدد 1435 را برای سرعت انتشار صوت در آب در 8 درجه سانتیگراد بدست آوردند.
انتشار امواج صوتی

اگر بطور همزمان در نقطه‌ای از محیط ، ارتعاشی ایجاد شود آن ارتعاش تدریجا با سرعت ثابت به‌ تمام اطراف آن نقطه انتقال پیدا می‌کند. در این حالت می‌گویند ارتعاش در محیط مذکور انتشار پیدا کرده است. اگر مسیر ارتعاش بر راستای انتشار عمود باشد، در این صورت موج را موج عرضی می‌گویند. اما اگر راستای انتشار و ارتعاش باهم موازی باشند، در این صورت موج را موج طولی می‌گویند. اما امواج صوتی جزء امواج طولی هستند.

 

پراش صوتی
بازتابش ، شکست و پراش فیزیک امواج صوتی عینا مانند بازتاب ، شکست و پراش نور صورت میگیرد. زیرا آثار امواج نوری از بسیاری جهات شباهت به آثار امواج صوتی دارند و تنها فرق موجود این است که طول موج فیزیک امواج نورانی نسبت به طول موج فیزیک امواج صوتی بسیار کوچک میباشد. ولی قوانین هندسی آنها کاملا با هم شباهت دارد.

وقتی که بین منبع صوت و گوش مانعی قرار دهیم بر حسب بزرگی و کوچکی مانع نسبت به طول موج ، ممکن است آثار مختلف پیدا شود. اگر فیزیک امواج صوتی به جدار محکمی که در آن سوراخی تعبیه شده است برخورد کنند، قسمتی از فیزیک امواج که به سطح دیواره برخورد میکنند منعکس میگردند و قسمت دیگر که به لبه جداره و یا به لبه سوراخ برخورد میکنند ممکن است پراشیده شوند.

مشاهده پدیده تفرق در زندگی روزمره

پدیده تفرق فیزیک امواج صوتی در مشاهدات روزانه ما زیاد است. مثلا وقتی اشخاص در مقابل دهنه بوقی شکل بلندگو واقع میشوند، آنهایی که در وسط و در نزدیکی محور قرار دارند، تمام صداها را میشنوند، ولی آنهایی که در اطراف محور و خارج از میدان بوق شده‌اند فقط آن کلمات و با قسمتی از موزیک را میشنوند که با صدای بم ادا نشده باشد. همچنین وقتی دو نفر در اطاقی مکالمه میکنند اگر در دیوار مشترک با اطاق مجاور ، سوراخ کوچکی باشد ممکن است صدای آنها را در اتاق مجاور تشخیص داد. در صورتیکه اگر درب همان دو اطاق باز باشد آنکه در همسایگی واقع است ممکن است درست صدای مکالمه در همان اطاق مجاور را بخوبی و مانند سابق نشنود. همینطور وقتی که در سینما یا تئاتر پشت سر شخص چاق یا قد بلندی بنشینم ، به گونه‌ای که مشاهده صحنه برای ما مقدور نباشد باز صدای آرتیستها را میشنویم. فیزیک امواج صوتی که به بدن آن شخص میرسند قسمتی جذب شده و قسمتی منعکس میگردند و قسمتی که به حدود اطراف بدن او برخورد میکنند، به واسطه پدیده پراش در پشت سر او در هر نقطه که گوش ما قرار گیرد قابل شنیدن میباشند.

 

یک آزمایش ساده

قطعه‌ای از نمد را که تقریبا به مساحت یک متر مربع باشد اختیار کنید و در وسط آن سوراخی به قطر 15 سانتی متر ایجاد نمائید. اگر یک فرفره آلمانی (نوعی فرفره است که در جدار آن چند سوراخ وجود دارد، وقتی که میچرخد، تولید صدا میکند) را در فاصله 30 سانتی متری از سوراخ بچرخانیم در هر جایی که در پشت نمد قرار گیریم صدای آن به آهستگی و به طور یکنواخت شنیده میشود. و اگر خود را در مقابل سوراخ طوری قرار دهیم که فرفره را با چشم خود ببینیم، صدای آن از وقتی که خود را در جای دیگر قرار دهیم بلندتر شنیده نمیشود. تنها وقتی در ناحیه پشت قطعه نمد صدای قویتر شنیده میشود که نمد را از میان برداریم و این مطلب برای این است که در صورت اخیر انرژی صوتی بیشتری در گوش ما داخل میشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر بجای فرفره ، یک ساعت جیبی قرار دهیم (طول موج امواجی که ساعتها تولید میکنند از یک الی هشت سانتی متر تغییر میکند) در این حالت برای اینکه صدای تیک تیک آن را در پشت قطعه نمد بشنویم باید خود را در روی محور قرار دهیم، به گونه‌ای که ساعت از پشت نمد قابل رویت باشد. وقتی که این شرط حاصل شد‌، صدای آن عینا مانند وقتی شنیده میشود که نمد وجود نداشته باشد و چون در خارج محور واقع باشیم صدای ساعت تقریبا دیگر شنیده نمیشود.
شرایط پراش
– فرض کنید فیزیک امواج صوتی به سطح دیواری که سوراخی در آن تعبیه شده است، برخورد میکنند. امواج صوتی را با طول موج معینی در نظر میگیریم. هرگاه طول موج نسبت به قطر سوراخ بزرگ باشد، چون طبقه متراکم (موج) به دیوار برسد، قسمت کوچکی از آن که از سوراخ عبور میکند خود مانند مرکز صوت شد. و با آن طرف جدار طبقات کروی متراکم و منبسط ، پشت سر هم بمرکز سوراخ درست میشوند. نتیجه اینکه در پشت مانع در همه جا صدا وجود خواهد داشت. – برعکس اگر طول موج نسبت به قطر سوراخ کوچک باشد ، فیزیک امواج در حین عبور از سوراخ عینا به همان حالت باقی میمانند. بدیهی است که در این حالت قسمتی از موج تابشی که با دیوار برخورد میکند، خود به خود حذف میگردد، و فقط قسمت مواجه با سوراخ از آن عبور می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– بنابراین در حالت اول ، در هر نقطه از پشت جدار که واقع باشیم، صدای منبع آهسته‌تر ولی به یک اندازه شنیده میشود، در صورتی که در حالت دوم ، فقط اگر در ناحیه مقابل سوراخ باشیم صدای منبع را به خوبی میشنویم و در خارج آن صدای منبع مسموع نیست. علت اینکه در حالت اول صدا آهسته‌تر شنیده میشود، آنست که انرژی صوتی که از سوراخ عبور میکند روی سطح کروی توزیع شده و ضعیف میگردد، در صورتی که در حالت دوم تمام مقدار انرژی صوتی که از سوراخ عبور میکند روی فیزیک امواج با سطوح کوچک در پشت مانع متمرکز میباشند.

ساز و کار صوت
برای تولید و انتشار امواج آکوستیکی ، ارتعاشهای مختلفی وجود دارند. ارتعاشهایی را که سبب تولید و انتقال موجهای صوتی می‌شوند، بر حسب حدود فرکانس‌شان طبقه بندی می‌کنند. ارتعاشهای صوتی که در ایجاد صدا موثرند، و با گوش شنیده می‌شوند، دارای فرکانسی بین 20 تا 20000 هرتز است.

دگر آهنگش (Modulated)
انرژی آکوستیکی که همراه گفتار است از ماهیچه‌های سینه نشات می‌گیرد. این ماهیچه‌ها هنگام انقباض هوا را از ششها به سوی اجزای مختلفی که ساز و کار صوتی ا تشکیل می‌دهند، روانه می‌سازد. این جریان دائم هوا را می‌توان حامل انرژی دانست که باید از حیث سرعت و فشار برای تولید صوت دگر آهنگیده شود. این تغییر لازم به یکی از دو طریق اساسی که به تولید صوتهای با صدا و بی‌صدا منجر می‌شود، انجام می‌گیرد.
صوت با صدا
صوت با صدا ، شامل حرکات حروف مصوت گفتار معمولی و همچنین آهنگهای مخصوص صداهای آوازه خوانی است. عامل اصلی دگر آهنگش صوتهای صدادار نای است که تارهای صوتی در عرض آن کشیده شده‌اند.
ساختمان تارهای صوتی
تارهای صوتی تشکیل از دو نوار پرده مانند که دیافراگمی شکاف دار را درست می‌کنند، تشکیل یافته است، و به واسطه باز و بسته شدن این شکاف در اثر ارتعاش جریان هوا دگر آهنگیده می‌شوند. طول سوراخ وسط دیافراگم که هنگام عمل به شکاف تبدیل می‌گردد، در مردان 25 سانتیمتر و در زنان 15 سانتیمتر است و کششی که تارهای صوتی با آن کشیده می‌شوند، فرکانس اصلی دگر آهنکش را معین می‌کنند.
وظیفه تارهای صوتی
عمل تارهای صوتی این است که تغییرات سرعت و فشار جریان دگر آهنگیده را به شکل منحنی دندانه اره‌ای در می‌آورد. وقتی منحنی دندانه اره‌ای را به کمک سری فوریه (Fourier) تجزیه کنیم دیده می‌شود که تعداد زیادی هارمونیکهایی که از حیث فرکانس با هم ارتباط دارند، در آن منحنی قرار گرفته‌اند.
شبکه آکوستیکی
حفره‌های متعددی که در حکم تشدید کننده هستند و همچنین سوراخهای بینی و حفره‌های گلو و دهان بر روی هم یک شبکه آکوستیکی را تشکیل می‌دهند که موجهای فشار را دوباره دگر آهنگیده می‌کنند. بسیاری از این پارامترها را می‌توانیم به میل خود کنترل کنیم، یعنی با تغییر دادن وضعیت زبان یا تغییر شکل لبها می‌توان تعداد زیادی صوت با صدا تولید کرد.
صوتهای تنفسی
همچنین ساز و کار صوتی می‌تواند صدا را بدون استفاده از تارهای صوتی تولید کند. اینگونه صوتها را صوتهای تنفسی می‌نامند. مثلا اگر هوا را بطور دائم با فشار توام با تنفس از ششها خارج می‌سازیم، صدایی مانند هیس تولید می‌شود که شبیه به صدای فرار بخار است. ظاهرا این صدا به واسطه اغتشاشی است که در جریان هوا هنگام عبور از مسیر نامنظم دستگاه صوتی پیدا می شود.
صوت بی صدا
اینگونه صوتها شامل صامت‌های بی صدای مالشی (frictive) مانند f و s و همچنین صامت‌های بی صدای ایستی (stop) مانند p و t و k هستند. در اینجا ارتعاش اساسی اینگونه تولید می‌شود که لبها ، دندانها و زبان ، جریان هوا را دگر آهنگیده می‌کنند. تجزیه انواع صوتهای بی صدا وجود نواری از فرکانسهای پیاپی را بیشتر در قسمت بالای فرکانسهای قابل شنیدن قرار دارند، آشکار می‌سازد.
سایه صوت (OMBRE ACOUSTIQUE)
آیا سایه صوت قابل مشاهده است؟

سایه صوت چه شکلی تشکیل می‌شود ؟
آیا سایه صوت را می‌توان همانند سایه نور تشخیص داد؟
چرا هنگام مکالمه با تلفن هر چند بلند حرف بزنیم باز صدای رسیده به طرف مقابل چندان تغییر نمی‌کند؟

چرا صوت موسیقی که ما در خارج از تالار می‌شنویم، به اندازه صدای داخل تالار برای ما جذاب نیست؟
بین صوت و نور ظاهرا جزئی اختلاف مشاهده می‌شود که لازم است راجع به آن توضیح دهیم. می‌دانیم که صوت و نور هر دو ماهیت موجی دارند و اکثر آنچه را که در مورد امواج نوری مشاهده می‌کنیم ، در مورد فیزیک امواج صوتی نیز قابل مشاهده است.
علل تشکیل سایه صوت

از جمله چیزهایی که وجودش در مورد فیزیک امواج نوری بخوبی قابل روئیت و مشاهده است سایه نور است. در صورتی که در فیزیک امواج صوتی معمولا سایه واضح مشاهده نمی‌شود. علت حقیقی این امر این نیست که امواج صوتی در برخورد با مانع ، تولید سایه نمی‌کنند. زیرا در عمل مانعی که ابعادش به اندازه طول موج صوت بزرگ باشد، در دسترس ما نیست.
پراش نور

بزرگی طول موج نور در حدود اعشار میکرونی می‌باشد. بنابرین ، هر گونه مانعی ولو کوچک هم که باشد ابعادش نسبت به طول موج نور بی‌نهایت بزرگ است. مثلا ابعاد در ، دیوار ، پرده و دسته صندلی ، برگ درختان و غیره هر کدام میلیونها دفعه و بیشتر بزرگتر از طول موج نور می‌باشند و البته وقتی مانع خیلی کوچک و یا باریک شود ، مثلا به کوچکی سوزن و یا به باریکی رشته مویی باشد. دیگر نمی‌تواند برای نور ، سایه خوبی درست کند. و در این حالت پدیده دیفراکسیون حادث می‌گردد و در پشت مانع بطریق خاصی نور مشاهده می‌شود.

دیفراکسیون صوت
طول موج صداهای انسانی در حدود متر است (برای حرف زدن معمولی مردان طول موج از 25 -3 متر و برای حرف زدن معمولی زنها طول موج از 12 متر تا 15 متر تغییر می‌کند) بنابرین مثلا دیواری که دارای ده متر باشد. نسبت به طول موج چندان بزرگ نیست و نمی‌تواند برای آن حائل خوبی باشد و از این جهت در اثر دیفراکسیون صوت صدای صحبت کننده از پشت آن شنیده می شود.

نمایش سایه صوت
اگر نت صوت خیلی زیر باشد مشاهده سایه آن آسانتر است. و می‌توان در آزمایشگاه با آنها سایه صوت را درست کرد. مثلا ممکن است با سوت گالتن (سوتی است که طول موج آن در حدود دسیمتر و اعشار آن می‌باشد) با بکار بردن مقوایی به ابعاد متر تا اندازه سایه صوت را قابل مشاهده نمود.
می‌دانیم که هر نوع صوتی با مشخصات سه گانه خود یعنی شدت ، ارتفاع ، طنین مشخص می‌گردد. و چون هر گونه صدایی مخلوط از صدای اصلی و هارمونیکهای آن و در نتیجه مخلوطی از صداهایی با ارتفاع مختلف می‌باشد. و لذا وقتی مانع در جلو فیزیک امواج صوتی قرار می‌گیرد ممکن

است بعضی از آن صداها زیرترند بکلی متوقف گردند و برای آنها تولید سایه شود و یا بطور ناقص به پشت مانع برسند. بنابراین عمل مانع نسبت به صداهای زیر و بم یکسان نمی‌باشد. نتیجه اینکه ممکن است در خلا ، دیوار مشخصات صوتی که در جلوی آن درست شده است موجود نباشد. و بطور خلاصه صدا در رسیدن به پشت مانع تغییر نماید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
دوشنبه 95 شهریور 29 , ساعت 2:13 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله برداشتن یون های Hg ، As و Se از محلولهای صافی سیانور طلایی توسط شناور سازی هوای حل شده فایل ورد (word) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله برداشتن یون های Hg ، As و Se از محلولهای صافی سیانور طلایی توسط شناور سازی هوای حل شده فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله برداشتن یون های Hg ، As و Se از محلولهای صافی سیانور طلایی توسط شناور سازی هوای حل شده فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله برداشتن یون های Hg ، As و Se از محلولهای صافی سیانور طلایی توسط شناور سازی هوای حل شده فایل ورد (word) :

برداشتن یون های Hg ، As و Se از محلولهای صافی سیانور طلایی توسط شناور سازی هوای حل شده

چکیده :
برداشتن یون های Hg ، As و Se از جریان های عمل آوری گردش سیانوری توسط شناور سازی هوای حل شده (DAF) در مقیاس آزمایشگاهی مطالعه شد. دو متد مختلف بکار گرفته شد. اولی بر مبنای جداسازی بوسیله شناورسازی توده های (AF) شکل گرفته میان یونها و NaDTC (ته نشست) ، LaCL3 یا FeCL3 (منعقد کننده ها) و BuFloc (قلنبه شده) استوار بود. دومی شناورسازی جذب سطحی ذره. (APF) استوار بود، که از مواد مدار جامد برای یونها (Chabazite و La2O3 ) و میکروحباب ها در مرحله جداسازی جامد / مایع استفاده می

کرد. نتایج نشان داد که برداشتن در هر دو مورد کارآمد و مؤثر بود و از ترتیب (AF) >APF – Chabazite > APF – La2O3 تبعیت کرد. برداشتن تقریباً کامل (%98<) یونهای فلزی از محلول بدست آمد. بازده پروسه به محلول سیستم و مواد شیمیایی واقع در میان دورو، پدیده متراکم و توده شدن و پارامترهای اجرایی DAF بستگی داشت.
واژه های راهنما – زیست محیطی، کافی های طلایی، شناورسازی سرجوش

مقدمه
حجم های زیادی از سیال های خروجی آبی (آب های پروسه) از عملیات های هیدرومتالوژیکی طلا معمولاً با یون های فلزی سنگینی مثل جیوه، آرسنیک و سلینوم آلوده می شوند. بازیافت این جریان های مسیر سخت گردانی سطح طلا معمولاٌ به نیازی تبدیل می شود و همیشه این کار مستلزم برداشتن یون های فلزی است. این یون ها در پروسه صافی طلا سطح مشترک دارند که مشکلات اقتصادی (اغلب وجود آب یک مسأله محسوب می شود) و زیست محیطی را بوجود می آورند.

متدهای بسیاری برای احیا یا جدا کردن این عناصر پیشنهاد شده است، به عبارتی ته نشست – قلنبه شده [3-1] ، عصاره گیری از محلول [4] ، فیلتراسیون با استفاده از غشاهای میکروامولسیون مایع [6] یا زرین های تبادل یون.

شناورسازی با استفاده از میکروحباب ها برای ته نشست های Hg و As به کار رفته است، در حالی که از Na2S ، سدیم الئات یا KI برای Hg و با جذب سطحی شناورسازی کلوئیدی با استفاده از هیدروکسید دارای ترکیبات آهن به عنوان جامد جذب کننده استفاده می کند.

برداشتن جیوه از جریان های مسیر سیانوردادن طلا ، این موضوع تحقیقات اخیر بوده است چون جیوه کمپلکس های بسیار پایداری را با یون های سیانور تشکیل می دهد و رایج ترین پروسه ها کاربرد پذیری ندارند. در برخی موارد ، کمپلکس های سیانور جیوه با استفاده از Na2S ، Gas و دیگر سولفیدهای غیر آلی و پلی سولفیدها ته نشست می شوند. اخیراً ، با سدیم دی اتیل دی تیو کاربامات پیشنهاد شده است. به دنبال ته نشست ،‌ دی تیوکاربامات های جیوه بعلاوه منعقد کننده ها و قلنبه شدگی ها انباشته شدند. برداشتن ته نشست ها با ته نشین شدن [1،10،11] یا قلنبه شدن [12،3] امکان پذیر بود.

راجع به As و Se ، شرایط نسبتاً مشابه است و جداسازی های شان عمدتاً با ته نشست با هیروکسیدهای دارای ترکیبات آهنی یا آلومینیوم و یونهای سولفید تحقق می یابد. هرچند ،‌در هم رسوبی تریلوژی Hg ، As ، Ae هیچ کاری انجام نشده باشد. این یکی از اهداف کار فعلی را تشکیل می دهد.
تکنولوژی های مختلفی با هدف اصلاح مشکلات وابسته با مقدار قابل توجه آرسنیک آزاد شده به محیط در نتیجه فعالیت های استخراج معدن گسترش یافته است. ته نشست آرسنات های فلزی به طور گسترده بررسی شده است، و جذب سطحی گونه های As بوسیله مواد جامد مختلف به عبارت دیگر ، پیریت، اکسیدهای منگنز، کربن فعال شده و آلومین، زرین های متعدد تبادل یون و خاک رس هم بررسی شده است.

متدهای عمل آوری آرسنیک شامل ته نشست سولفید (سولفید یا سولفید دارای ترکیبات آهنی یا همان فری سولفید) یا تشکیل کمپلکس با فلزات سنگین چند ظرفیتی نظیر یون ترکیبات فلزی و هم رسوبی با هیدروکسید فلز می باشد. این پروسه دوم نمونه ای از پروسه انعقاد یا دلمه شدگی سنتی و متعارف است که در صنعت عمل آوری آب کاربرد دارد. برای کارخانه استخراج کانی طلا ته نشست سولفید برای آرسنات تا حدودی مؤثر یافته شده است ولی برای آرسنیت غیرمؤثر است، و هیچ رسوب شیمیایی ای از عمل آوری سولفید آب اضافی آرسنیت بدست نیامد. از این رو، آرسنیک یکی از دشوارترین عناصر برای برداشتن از محلولهای آبی به شمار می آید، بخصوص برای سطوح پایین مورد نیاز در استانداردهای آب آشامیدنی.

راجع به یون های سلنیوم، سطحی از 07mgll در فاضلابهای ذوب مس و عملیات های تصفیه الکترولیت گزارش شده است. Selenite به نظر می رسد متداولترین فرم سلنیوم در فاضلابها غیر از زباله های رنگینه و رنگدانه ای باشد، که حاوی سلنید(مثلا” سلنید کاومیوم زرد) هستند. عمل آوری سوم گزارش شده در این مقاله شامل عمل آوری آهک تاph 11 ، ته نشینی، فیلتراسیون محیط مخلوط ، جذب سطحی کربن فعال شده و کلردار کردن است. برداشتن سلنیت هم با استفاده از سولفات دارای ترکیبات آهنی یا دلمه شدگی زاج

سفید(سولفات مضاعف آلمنیوم و پتاسیوم) مطالعه شده است. این عمل آوریها کارایی زیادی نداشتند. عمل آوری برای هر دو منعقد کننده با افزایش دوز منعقد کننده و کاستن PH اصلاح شد. دیگر پروسه های عمل آوری صنعتی فلز با کاربرد رایج ( مثلا” انعقاد آهک، ته نشینی و فیلتراسیون ماسه) در برداشتن سلنیوم نا کارآمد بودند، حداقل به عنوان آنیون شارژ شده منفی. پس به نظر می رسد تبادل یون موثرترین تکنیکی باشد که برایش نتایج واقعی گزارش شده است .

برداشتن یون های فلزی، از سیستم های مایع (جدا سازی جامد/مایع) با شناور سازی از طریق متدها و تکنیک های مختلف غیر ممکن است. شناور سازی یون و جذب سطحی شناور سازی کلوئید اخیرا” برای برداشتن مولیبدنیوم(VI) و آرسننیک (V) از محلول های آبکی رقیق مطالعه شده است. پروس شناورسازی یون از مواد فعال در سطح کاتیونی ( دودسیلامین) به عنوان ککتور استفاده کرد. در جذب سطحی شناور سازی کلوئید هیدروکسید دارای ترکیبات آهنی به عنوان هم رسوب ( ماده جذب کننده ) و سدیم دودسیل سولفات به عنوان ککتور استفاده شدند.

هدف دوم این مقاله گسترش دادن متد ته نشست انعقاد و قلنبه شدگی برای برداشتن hg ، as و se موجود در آب پروسه از مسیر سیانوردار کردن طلا و توصیف در مقیاس آزمایشگاهی برای جداسازی توده های حاصل فلز بوسیله شناورسازی هوای حل شده (DAF) است. دو متد متفاوت استفاده شد: جداسازی بوسیله شناورسازی توده های (AF) تشکیل شده میان یون ها و Nadtc ، Lacl3 ، Buflac ( قلنبه شد آنیونی) و با شناورسازی جذب سطحی ذره (APF) ، با استفاده از مواد خدمت کننده به جامد (La2O3, chabazite) برای یون ها و DAF برای حل کننده بارگیری شده . مبنای شناورسازی جذب سطحی ذره (یا حامل) بالاگیری آنیون یا کاتیون توسط ذرات به راحتی قابل شناورسازی است و شبیه به فعال سازی شناوری اکسید به وسیله یون های فلزی یا کم شدگی سولفید بوسیله آنیون ها می باشد.

آزمایش
مقتضیات و واکنش گرها
مواد جذب کننده: توده هایی از Chabazite طبیعی( نوادا- ایالات متحده) نمونه گیری شد ودر کارخانه نورد Tema برای 74 میکرون > %100 گروه بندی شد، و به عنوان جذب کننده و حامل یون فلزی استفاده شد. La2O3، واکنش گر بازرگانی پودری ، به عنوان جذب کننده دوم به کار رفت.

واکنش گرها: NaDTC ، سدیم دی تیوکاربامات، از لابراتوارهای Buck man برای ته نشست کمپلکس های سیانید فلزی استفاده شد؛ درجه تحلیلLaCL3 ازMolycorp Unocal 76 – و FeCL3 از Spectrum chem .MFG Corp به عنوان منعقد کننده و Buflac 606 از Buckman به عنوان قلنبه شدگی استفاده شدند.
در آماده سازی کمپلکس های فلزی %987 NaCN (Spectromchem. MFG Corp.) و محلول های استاندارد این سه فلز در %18 HNO3 (Fisher Scien Tific) استفاده شد.

متدها
شناورسازی هوایی حل شده، DAF
در پروسه DAF ، حباب های ریز ( حدود O.o1 تا o.1 mm ) با کاهش فشار جریان آبی تشکیل می شود که با هوا در فشار زیاد اشباع شده است (اشباع کننده با ظرفیت 4 لیتر ). Batch ، مقیاس کارگاهی، تستهای DAF با استفاده از سلول شناورسازی 15L انجام شد
( شکل 1)
محلول های سنتزی حاوی فلز با استفاده از آب از شرکت Newmont Mining عملیات Hollister ، به عنوان ماتریکس، و محلول های استاندارد As و Se (فیشر) آماده شدند.
Hg در آب Hollister قبلا” (حدود 120ppb .) وجود داشت.

کارایی پروسه با اندازه گیری محتوای باقی مانده فلزات وکدری (واحدهای NTU) در شناورها و با درصدی از جابجایی حدواسط جامد / محلول ارزیابی شد. محلول های شناور پس از شناورسازی توقف 5 دقیقه ای برای Hg و As و Se با استفاده از جذب اتمی (طیف سنج از (Spectraa 200 Varian تحلیل شد .
برای سنجش های میزان کدری، ابرسنج از ابزارالات HF (DRT- 100B) استفاده شد.
زمان شناورسازی، مگر این که غیر از این بیان شود، 1 دقیقه بود. پس از شناورسازی، کسری از شناور از طریق درجه جانبی نمونه گیری شد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
دوشنبه 95 شهریور 29 , ساعت 2:13 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق نقش حسابداری در توسعه بازار سرمایه فایل ورد (word) دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نقش حسابداری در توسعه بازار سرمایه فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نقش حسابداری در توسعه بازار سرمایه فایل ورد (word)

چکیده    
مقدمه    
سیستم های حسابداری در ایران    
معرفی رشته حسابداری و فواید آن    
هزینه    
درآمد    
دارایی    
بدهی    
تعریف سرمایه    
پرداخت سرمایه    
سند حسابداری    
سرمایه نقدی و غیر نقدی    
سرمایه احتیاطی یا اندوخته قانونی    
افزایش سرمایه    
سرمایه در گردش    
بازار سرمایه    
سرمایه ثابت    
سرمایه مستقر    
سرمایه متغیر    
سرمایه ربایی    
سرمایه سهمی    
نقش حسابداران در توسعه بازار سرمایه کشور    
ضرورت تحول در حرفه    
نقش حسابداران در توسعه بازار سرمایه کشور    
عدم استفاده از اطلاعات مالی    
حوزه های مشترک کار حسابداران با بازار سرمایه    
در قانون بازار    
زیرساخت های مورد نیاز    
نظام قضایی جمهوری اسلامی    
خدمات حسابداران در افزایش شفافیت    
لزوم کار مشترک    
حاکمیت شرکتی    
سرمایه گذاری و توسعه بیمه های عمر    
سیستم های کارای اطلاعات حسابداری    
بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد    
منابع    

چکیده

در دنیای امروز که هر روز شکل تازه ای از ارتباطات اقتصادی به وجود می‌آید و افراد و شرکتها و مؤسسات با یکدیگر در ارتباط می‌باشند و تغییرات مالی آنها بر یکدیگر تأثیر دارد و روز به روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود این عوامل باعث می شود که نقش حسابداری به عنوان فراهم کنندگان اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان بیشتر مشخص گردد. نیاز روز افزون موسسات و سازمانها به اطلاعات صحیح و بهنگام جهت بکارگیری در فرآیند تصمیم گیری مدیران، مقوله‌ای اجتناب ناپذیر است. در این راستا سیستم اطلاعات مدیریت منبع اصلی ارائه اطلاعات بشمار می‌آید. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات، خصوصا ” مدیران هر سازمان” قرار می دهد. به طور کلی اطلاعات حسابداری بایستی از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد تا در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی‌های کیفی این گونه اطلاعات نظیر مربوط بودن، و قابلیت اتکاء از جمله خصیصه‌هایی است که بر میزان بکار گیری اطلاعات به‌موقع (بهنگام) تأثیر می گذارد. در این مفاله مختصری در مورد تعاریف حسابداری و تاریخچه و انواع مختلف حسابداری و اهمیت آن بحث شده است


مقدمه

حسابداری یا به تعبیری زبان تجارت روشهایی است قراردادی که توسط استادان ، کارشناسان و یا انجمنهای حرفه ای حسابداران تدوین گردیده است و به تدریج مورد قبول همگان قرارگرفته است و قابل تصحیح و تغییر می باشد. برای حسابداری تعاریف گوناگونی عنوان شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد

فرآیند تشخیص، اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور امکان قضاوت و تصمیم گیریهای آگاهانه را فراهم می سازد

حسابداری عبارتست از خدمتی که با فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، پرداخت کنندگان مالیات، اداره کنندگان و سایرین جهت تصمیم گیریهای آگاهانه انجام می پذیرد

حسابداری عبارتست از فن تفسیر، اندازه گیری و توصیف فعالیتهای اقتصادی. در حسابداری هدف بر این قرار گرفته است که با بنیانگذاری یکسری ضوابط و قراردادها اطلاعات لازم را برای حل مسایل مالی یک موسسه بدست آوریم

سیستم های حسابداری در ایران

تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تکوین حسابداری نیست چرا که هرکجا در مورد روش ارائه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است که مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است

حتی اساتید صاحب نظر حسابداری نیز در کتاب های خود (به خصوص در کتب حسابداری مدیریت و شعبات آن مانند حسابداری صنعتی) سیستم های خاصی از حسابداری را به عنوان دانش یا فن حسابداری مطرح کرده و ناخودآگاه از روش یا سلیقه خاصی به عنوان اصل و اساس یاد کرده و از آن دفاع نموده اند. حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می دانند و اما قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری به زمانی مربوط می شود که انسان اولیه با شمارش آشنا شد

آثار تاریخی به دست آمده از تمدن های باستانی نشان می دهد که در حکومت های نخستین و حتی قبایل و اقوام اولیه نیز برای ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری و گرفتن مالیات و طرح و پرداخت مخارج حکومتی، روش هایی ابداع شده که اگر شباهتی با حسابداری امروز ندارد ولی نشان از قدمت و سابقه تاریخی این رشته از دانش اجتماعی بشر دارد

با وجود این سابقه طولانی، عمر حسابداری نوین به قرون وسطی و انقلاب صنعتی در اروپا محدود می شود. عصری که افزایش چشمگیر تولیدات صنعتی، رونق مبادلات تجاری و تولد موسسات و شرکت های بزرگ را به ارمغان آورد. از این تاریخ بود که دیگر اداره کنندگان موسسات و شرکت ها لزوماً صاحبان آن نبودند

سرمایه گذاران نگران اندوخته هایشان، مدیران در اندیشه ارزیابی عملکردهای خود و دولت ها در فکر تامین مخارج اداره مملکت و بانک ها و موسسات اعتباری نگران وصول مطالباتشان، همه و همه نیازمند اطلاعاتی بودند که فراهم کردن آنها با روش های قبلی ممکن نبود و این عوامل باعث ابداع روش ها، پذیرفتن قراردادها و اصول و موازینی شد که تدوین این اصول و روش ها، حسابداری نوین را پایه گذاری کرد. بررسی تحولات سیستم های حسابداری در ایران خود نیازمند تحقیقی پردامنه است و آنچه در این رساله به آن پرداخته شده، مروری بر مقالات و نوشته هایی است که در این زمینه انتشار یافته و در دسترس بوده است

معرفی رشته حسابداری و فواید آن

هزینه

هزینه به مبالغی گفته می شود که برای کسب درآمد به خرج گرفته می شود . به عبارت دیگر اگر موسسه ای فعالیتش در جهت ارائه خدمات به موسسات و یا اشخاص دیگر است ، خرجهایی که در راه ارائه خدمات متحمل می شود را هزینه می گویند یا اگر موسسه ای به کار خرید و فروش کالا اشتغال داشته باشد به منظور تحقق این هدف پرداختهایی انجام می دهد که همانا هزینه می باشد

اقلامی از قبیل بهای آب مصرفی ، اجاره ساختمان ، بهای برق مصرفی ، هزینه تلفن و استهلاک ساختمان از جمله هزینه ها می باشند . لازم به تذکر است همانگونه که درآمدها موجب افزایش در حسابهای « صندوق ، بانک و سرمایه ) می شوند ، هزینه ها موجب کاهش در این حسابها می گردند البته در مورد حساب سرمایه همانگونه که درآمد یک عامل مثبت و افزایش دهنده آن به حساب می آید ، هزینه یک عامل منفی و کاهش دهنده آن است . باید به این نکته توجه داشت که هرگونه کاهشی در حساب وجوه نقد به منزله هزینه نیست ، مثلا پرداخت بدهیها ، خرید دارایی به طور نقد و یا برداشت نقدی صاحب یا صاحبان موسسه ، موجب کاهش در حساب وجوه نقد می شوند ، در حالیکه هیچکدام هزینه محسوب می شوند

به طور کلی ، رقمی را می توان هزینه جاری یک دوره مالی در یک موسسه به حساب آورد که اولا در ارتباط با درآمد همان دوره باشد ، ثانیا موجب کاهش در سود ویژه دوره مالی و در نهایت صاحب یا صاحبان موسسه شود . نکته بسیار مهم در ارتباط با هزینه اینست که هزینه های هر دوره باید از درآمدهای همان دوره کسر گردد و این در واقع براساس یکی از مهمترین اصول حسابداری ( اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمد همان دوره ) می باشد و مفهوم آن اینست که به عنوان مثال اگر هزینه اجاره ساختمان در پایان دوره مالی پرداخت نگردید ، نباید به عنوان هزینه در دوره آتی به حساب گرفته شود ، بلکه باید از درآمد همین دوره مالی کسر گردد

درآمد

همانگونه که از مفهوم عامیانه درآمد بر می آید ، درآمد به مبالغی اطلاق می گرددکه از ارائه خدمات و فروش کالا و غیره عاید موسسه می گردد . در صورتی که این درآمد به طور نقد عاید شود ، موجب افزایش در حساب وجوه نقد « صندوق / بانک ) موسسه خواهد شد و در صورتی که تعهد گردد بعدا به موسسه پرداخت گردد ، موجب افزایش حسابهای دریافتنی و یا اسناد دریافتنی موسسه می گردد . البته باید به این نکته توجه داشت که کلیه افزایش های حساب وجوه نقد به دلیل کسب درآمد نیست ، بلکه مواردی از قبیل دریافت طلب نیز موجب افزایش در این حساب و کاهش در حساب های دریافتنی و یا اسناد دریافتنی خواهد شد. در واقع درآمد مطلبی است که موجب افزایش در حساب وجوه نقد و یا حسابهای دریافتنی ونیز افزایش در حساب سرمایه خواهد شد . البته گاهی افزایش در حساب وجوه نقد و نیز حساب سرمایه به دلیل سرمایه گذاریهای مجدد صاحب و یا صاحبان موسسه است . در اینجا یک مطلب حائز اهمیت وجود دارد و آن اینست که درآمد هر دوره باید مربوط به ارائه خدمات و یا فروش کالا در همان دوره باشد و الا اگر مبلغی بابت خدماتی که در آینده انجام خواهد شد و یا کالایی که در آینده تحویل خواهد گردید ، دریافت گردد ، درآمد آن دوره به حساب نمی آید

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   81   82   83   84   85   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ