سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که با دست کوتاه ببخشد او را با دست دراز ببخشند [ مى‏گویم : معنى آن این است که آنچه آدمى از مال خود در راه نیکى و نیکوکارى بخشد ، هرچند اندک بود خدا پاداش آن را بزرگ و بسیار دهد ، و دو دست در اینجا دو نعمت است و امام میان نعمت بنده و نعمت پروردگار فرق گذارد ، نعمت بنده را دست کوتاه و نعمت خدا را دست دراز نام نهاد ، چه نعمتهایى خدا همواره از نعمتهاى آفریدگان فراوانتر است و افزون چرا که نعمتهاى خدا اصل نعمتهاست و هر نعمتى را بازگشت به نعمت خداست و برون آمدن آن از آنجاست . ] [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:27 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق مقدمه ای بر سیستمهای خبره فایل ورد (word) دارای 69 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق مقدمه ای بر سیستمهای خبره فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق مقدمه ای بر سیستمهای خبره فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق مقدمه ای بر سیستمهای خبره فایل ورد (word) :

مقدمه ای بر سیستمهای خبره
سیستم خبره چیست؟
اولین قدم در حل هر مسئله ای تعریف دامنه یا محدوده آن است. این نکته همانطور که در مورد روشهای برنامه نویسی متعارف صحت دارد، در مورد هوش مصنوعی نیز درست است. اما به خاطر اسراری که از قبل در مورد هوش مصنوعی ( AI ) وجود داشته، هنوز هم برخی مایلند این عقیده قدیمی را باور کنند که " هر مسئله ای که تا به حال حل نشده باشد یک مسئله هوش مصنوعی است". تعریف متداول دیگری به این صورت وجود دارد " هوش مصنوعی کامپیوترها را قادر می سازد که کارهایی شبیه به آنچه در فیلمها دیده می شود انجام دهند".چنین تفکراتی در دهه 1970 میلادی رواج داشت، یعنی درست زمانی که هوش مصنوعی در مرحله تحقیق بود ولی امروزه مسائل واقعی بسیاری وجود دارند که توسط هوش مصنوعی و کاربردهای تجاری آن قابل حلند.
اگرچه برای مسائل کلاسیک هوش مصنوعی از جمله ترجمه زبانهای طبیعی، فهم کلام و بینایی هنوز راه حل عمومی یافت نشده است، ولی محدود کردن دامنه مسئله می تواند به راه حل مفیدی منجر شود. به عنوان مثال، ایجاد یک « سیستم زبان طبیعی ساده » که ورودی آن جملاتی با ساختار اسم، فعل و مفعول باشد کار مشکلی نیست. در حال حاضر، چنین سیستمهایی به عنوان یک واسط در ایجاد ارتباط کاربر پسند با نرم افزارهای بانک اطلاعاتی و صفحه گسترده ها به خوبی عمل می کنند. در حقیقت (پاره) جملاتی که امروزه در برنامه های کامپیوتری مخصوص بازی و سرگرمی به کار می روند توان بالای کامپیوتر در فهم زبان طبیعی را به نمایش می گذارند.
همان طور که شکل 1-1 نشان میدهد، هوش مصنوعی شامل چندین زیر مجموعه است. زیر مجموعه سیستمهای خبره یکی از موفق ترین راه حلهای تقریبی برای مسائل کلاسیک هوش مصنوعی است. پروفسور فیگن بام از دانشگاه استانفورد یکی از پیشکسوتان تکنولوژی سیستم های خبره، تعریفی در مورد سیستمهای خبره دارد : « ... یک برنامه کامپیوتری هوشمند که از دانش و روشهای استنتاج برای حل مسائلی استفاده می کند که به دلیل مشکل بودن، نیاز به تجربه و مهارت انسان » (Feigenbaum 82 ). بنابراین سیستم خبره یک سیستم کامپیوتری است که از قابلیت تصمیم گیری افراد خبره، تقلید می نماید. لغت تقلید به این معناست که سیستم خبره سعی دارد در تمام جنبه ها شبیه فرد خبره عمل کند. عمل تقلید از شبیه سازی قوی تر است چون در شبیه سازی تنها در بعضی موارد شبیه چیزهای واقعی عمل می شود.
اگرچه هنوز یک برنامه چند منظوره برای حل مسائل ایجاد نشده است، ولی سیستمهای خبره در محدوده های خاص به خوبی عمل می کنند. برای اثبات موفقیت سیستمهای خبره فقط کافی است که کاربردهای متعدد سیستمهای خبره را در تجارت، پزشکی، علوم مهندسی ملاحظه نمود و یا کتابها، مجلات، سمینارها و محصولات نرم افزاری اختصاص یافته به سیستمهای خبره را مشاهده کرد.
سیستمهای خبره یکی از شاخه های هوش مصنوعی است که همچون یک فرد خبره با استفاده وسیع از دانش تخصصی به حل مسائل می پردازد. فرد خبره کسی است که در یک زمینه خاص دارای تجربه و مهارت و در یک کلام خبرگی است. بنابراین فرد خبره دارای دانش یا مهارت خاصی است که برای بیشتر مردم ناشناخته و یا غیر قابل دسترسی است. فرد خبره مسایلی را حل می کند که یا توسط دیگران قابل حل نیست و یا او مؤثرترین ( و البته نه ارزانترین) راه حل را برای آن مسئله ارائه می دهد. وقتی سیستمهای خبره اولین بار در دهه 1970 توسعه یافتند، فقط دارای دانش خبرگی بودند. ولی لغت سیستم خبره امروزه اغلب به هر سیستمی اطلاق می شود که از تکنولوژی سیستم خبره استفاده می کند. این تکنولوژی می تواند شامل زبانهای خاص سیستمهای خبره، برنامه ها و سخت افزارهای طراحی شده برای کمک به توسعه و اجرای سیستمهای خبره باشد.
دانش موجود در سیستمهای خبره می تواند شامل تجربه و یا دانشی باشد که از طریق کتب، مجلات و افراد دانشمند قابل دسترسی است. اصطلاحات سیستم خبره، سیستم مبتنی بر دانش و یا سیستم خبره مبتنی بر دانش، به طور مترادف به کار می روند. بیشتر مردم از اصطلاح سیستم خبره به دلیل کوتاه بودنش استفاده می کنند. این در حالی است که ممکن است حتی در آن سیستم خبره هیچ تجربه و مهارتی وجود نداشته و فقط شامل دانش عمومی باشد.
شکل 2-1 مفهوم بنیانی یک سیستم خبره مبتنی بر دانش را نشان می دهد. کاربر حقایق (یا وقایع) و یا سایر اطلاعات را به سیستم خبره داده و در پاسخ، تجربه، تخصص و توصیه های عالمانه و در یک کلام خبرگی دریافت می کند. از نظر ساختار داخلی، سیستم خبره از دو بخش اصلی تشکیل می شود. بخش اول پایگاه دانش است. این پایگاه حاوی دانشی است که بخش دوم یعنی موتور استنتاج به کمک آن نتیجه گیری می کند. این نتایج، پاسخ سیستم خبره به سوالات کاربر می باشد.
سیستمهای مبتنی بر دانش کارا طوری طراحی شده اند که بتواند به عنوان یک دستیار هوشمند برای افراد خبره عمل کنند. این دستیاران هوشمند به وسیله تکنولوژی سیستمهای خبره طراحی شده اند و دلیل این کار، امکان بسط دانش آنها در آینده می باشد. هر چه دانش بیشتری به یک سیستم دستیار هوشمند اضافه شود، بیشتر شبیه به یک فرد خبره عمل می کند. توسعه یک سیستم دستیار هوشمند می تواند مرحله مهمی در ایجاد یک سیستم خبره کامل باشد. بعلاوه یک دستیار هوشمند می تواند با سرعت بخشیدن به حل مسئله، وقت فرد خبره را آزاد کند. معلمین هوشمند یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی هستند. بر خلاف سیستمهای قدیمی آموزش به کمک کامپیوتر، سیستمهای جدید می توانند بسته به زمینه و مفهوم، آموزش یا راهنمایی ارائه دهند (Giarratano 91a).
بر خلاف دانش مربوط به تکنیکهای حل مسایل عمومی، دانش یک فرد خبره حوزه مند است یعنی محدود به یک دامنه خاص است. دامنه یک مسئله، نشاندهنده حوزه خاصی همچون حوزه پزشکی، مالی، علوم و یا مهندسی است که یک فرد خبره می تواند مسایل آن را به خوبی حل کند. سیستمهای خبره طوری طراحی شده اند که مثل افراد خبره در یک حوزه خاص، مهارت داشته باشند. به عنوان مثال شما معمولا انتظار ندارید که یک متخصص شطرنج، در زمینه مسایل پزشکی نیز دانش تخصصی داشته باشد. تخصص داشتن در یک حوزه خاص، به خودی خود، منجر به تخصص داشتن در حوزه های دیگر نمی شود.
دانش یک فرد خبر درباره حل یک مساله خاص، حوزه دانش فرد خبره نامیده می شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:27 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله عدم انطباق نیازهای عملی و محتوای آموزشی فایل ورد (word) دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عدم انطباق نیازهای عملی و محتوای آموزشی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عدم انطباق نیازهای عملی و محتوای آموزشی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله عدم انطباق نیازهای عملی و محتوای آموزشی فایل ورد (word) :

یکی از مسایل عمده ای که فارغ التحصیلان جوان دانشگاههای ایران خصوصاً در سالهای اخیر، با آن درست به گریبانند عدم انطباق نیازهای عملی و انتظارات شغلی آنها با محتوای دروسی است که در دانشگاهها آموخته اند. این مقوله خود نیاز به ریشه یابی مفصل و تحقیق و تفحص در جنبه های گوناگون دارد که از حوصله بحث ما خارج است.
آنچه این مقاله سعی در شکافتن و پرداختن به آن دارد، مسئله محتوای فعلی آموزش در رشته مهندسی برق و طرح نارسائیها و کمبودهای موجود در آن و در نهایت ارائه راه حلهای عملی برای رفع این مشکلات و یا دست کم کاستن از آنهاست.

شرح مقاله:
گستردگی و پیچیدگی روزافزون دانش و تکنولوژی در دنیای امروز، تنوع و گوناگونی رشته‌های مهندسی را سبب شده است. هر یک از این رشته ها نیز به نوبه جهت جهت برآوردن نیازهای تخصصی در زمینه های مختلف به گرایشهای گوناگون تقسیم شده اند. آنچه در این میان حائز اهمیت است، توجه به کارآیی ها و قابلیتهایی است که دروس ارایه شده در هر یک از این رشته ها می تواند به فارغ التحصیلان خود ارایه دهد.
آنچه در زمینه آموزش مهندسی برق خصوصاً در سالهای اخیر مشاهده می شود تا حدودی بی توجهی به جنبه های کاربردی و ایده های عملی را نشان می دهد. بطوریکه فارغ‌التحصیلان این رشته ها در بدو ورود به صحنه کار و اشتغال در صنایع، با ناتواناییهای در زمینه ارایه طرحهای عملی، ایده های کاربردی و نقشه های اجرایی مواجه می شوند.
غالباً در رابطه با ریشه یابی این مسئله به افت تحصیلی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پائین آمدن بنیه علمی دانشجویان اشاره می شود. این امر ممکن است یکی از دلایل بروز چنین پدیده ای بحساب آید، ولی تنها دلیل آنها نمی تواند باشد. ضمن بررسی دروس و واحدهای ارائه شده در رشته مهندسی برق در دانشگاهها، کمبود تعدادی از دروس کاربردی که می تواند نقش اساسی در ارائه ایده های عملی به دانشجویان داشته باشد، بچشم می خورد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:26 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی جنایت علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی فایل ورد (word) دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی جنایت علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی جنایت علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی جنایت علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی فایل ورد (word) :

پیشگفتار

در17 ژوئیه 1998، با تلاش‌های سازمان ملل، کنفرانس نمایندگان تام الاختیار 160 کشور در رم بر پا شد و در آن کنفرانس که در خصوص ایجاد دادگاه کیفری بین المللی بود، اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی را به تصویب رساند. از مسائل مهم این مذاکرات، تعیین محدوده صلاحیت این دیوان بود. بدین معنا که چه جرائمی در حیزه صلاحیت این دادگاه قرار می‌گیرد؟ و سرانجام در پیش نویس فهرست جرائم ، 4 جرم اصلی ذکر شد که عبارتند از: جنایت نسل کشی،‌ جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز

مذاکره در مورد جنایت علیه بشریت (م 7 اساسنامه) بسیار مشکل و پیچیده بود. و مسائلی در مورد آن مطرح شد از جمله اینکه آیا این جرم به اقدامات در زمان مخاصمه مسلحانه محدود می‌شود یا خیر؟ و اینکه میزان سنگینی این جرم چقدر است؟

 

سرانجام در تعریف جرائم علیه بشریت وجود هیچگونه ارتباطی با مخاصمات نظامی، یا اثبات انگیزه تبعیض آمیز لازم شمرده نشد و میزان سنگینی این جرائم هم به صورت حمله گسترده یا سازمان یافته بر ضد هر جمعیت غیر نظامی تعیین شد.

 

ماده 7 اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی ، از مواد مهم این اساسنامه است و این ماده تعریف مشروح‌تر و گسترده‌تری از جنایات علیه بشریت ارائه می دهد نسبت به تعاریفی که در اساسنامه‌های دیوان های کیفری بین المللی موقت ارائه شده اسست. این تعریف جرائمی چون جدایی نژادی و سره به نیست کردن افراد را هم اقداماتی غیر انسانی شناخته است.[1]

 

و نکته دیگر در تعریف جرائم علیه بشریت در ماده 7 اساسنامه دیوان کیفری بین المللی این است که ماده 7 از خلال مذاکرات چند جانبه‌ای که میان 160 کشور در جریان بود ایجادشدند مانند منشور نورمبوگ و توکیو که توسط دول متفق (پیروز شوندگان جنگ جهانی دوم) تحمیل شده بود و نه مانند اساسنامه‌های دادگاههای بین المللی برای یوگسلاوی سابق و روآندا که توسط شورای امنیت وضع شده باشد.

 

این ماده شامل اقدامات غیر انسانی مثل قتل، شکنجه، ناپدید کردن اجباری افرد، به بردگی گرفتن تبعید یا کوچ اجباری و . . . می‌باشد.

بند اول ماده 7 تقریباً همان ساختار اساسنامه‌‌های دادگاه کیفری برای یوگسلاوی سابق و روآندا را دارد ولی در بندهای 2 و 3 توضیحات بیشتری ارائه می دهد.

 

[1] داریل رابینسون، تعریف جرائم نسبت به بشریت در کنفرانس رم، مجله اطلاعات سیاسی، اقتصادی ، سال چهارم شماره نهم و دهم، (خرداد و تیر 1379) . ص 126

 

مقدمه

اف) جنایات علیه بشریت

ظهور جنایات علیه بشریت دارای سابقه بوده و به قبل از دادگاه نورمبرگ بر می گردد. کنوانسیونهای 1899و 1907 لایه در مقدمه خوود به «حقوق انسانی » اشاره می کنند ولی توصیفی از آن ارائه نمی دهند با این حال مفهوم جنایات علیه بشریت بیشتر در تعالیم اندیشمندان و نظرات حقوقدانان بین المللی جای داشته و تنها در محاکمات بعد از جنگ جهانی دوم است که افرادی به اتهام جنایات علیه بشریت محاکمه و مجازات می شوند و از این زمن به بعد عملاً این نوع از جنایات به عنوان اعمالی مسئولیت آور و قابل مجازات در صحنه بین‌المللی معرفی و شناخته می شوند.

اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی در ماده 7 خود در مورد جنایات علیه بشریت و احصاء ‌موارد آن اینطور تصریح می ‌نماید:

 

«منظور از جنایات علیه بشریت که در این اساسنامه آمده است هر یک از اعمال مشروحه ذیل است هنگامی که در چارچوب یک حمله گسترده یا سازمان یافته بر ضد یک جمعیت غیر نظامی و با علم به آن حمل ارتکاب می‌گردد.

الف) قتل

ب) ریشه کن کردن (قلع و قمع)

ج) به بردگی گرفتن

د) تبعید یا کوچ اجباری یک جمعیت

هـ) حبس کردن یا ایجاد محرومیت شدید از ازادی جسمانی که برخلاف قواعد اساسی حقوق بین الملل انجام می‌شود.

و) شکنجه

ز) تجاوز جنسی، برده گیری جنیس، فحشای اجباری،‌ حاملگی اجباری، عقیم کردن اجباری، یا هر شکل دیگر خشونت جنیسی همردیف با آنها

ج) تعقیب و آزا مداوم هر گروه یا مجوعه مشخصی به علل سیاسی،‌ نژادی، ملی،‌ قومی، فرهنگی، مذهبی جنسیت یا علل دیگر که به موجب حقوق بین الملل غیر مجاز شناخته شده است.

ط) ناپدید کردن اجباری اشخاص

ی) جنایت تبعیض نژادی (آپارتاید)

ک) اعمال غیر انسانی مشابه دیگر که عاملاً به قصد ایجاد درد و رنج عظیم یا صدمه شدید به جسم یا به سلامت روحی و جسمی صورت پذیرد.»

 

ب) سؤالات اصلی تحقیق

  • آیا جرائم علیه بشریت در زمان صلح و شورش‌های داخلی نیز می تواند روی دهد؟
  • آیا انگزیه تعبیض آمیز ملاک لازم برای همه جرائم علیه بشریت است؟
  • آیا باید دو معیار گسترده بودن و سازمان یافته بودن به طور جداگانه در نظر گرفته شوند یا با هم؟
  • ارتباط جرائم علیه بشریت با قواعد آمره بین‌المللی چیست؟‌

ج) فرضیه‌های تحقیق

  • جرائم علیه بشریت طبق اساسنامه در زمان صلح و شورش‌های داخلی نیز می‌تواند روی دهد.
  • انگیزه تبعیض آمیز طبق اساسنامه ملاک لازم برای همه جرائم علیه بشریت نیست.
  • طبق اساسنامه هر اقدام غیر انسانی، جرم علیه بشریت نیست.
  • طبق اساسنامه بین جرائم علیه بشریت و برخوردهای مسلحانه ارتباطی وجود ندارد.
  • جرائم علیه بشریت با نقض قواعد آمره ارتباط دارند.

 

د) روش و نوع تحقیق:

روش اصلی گردآوری مطلب، روش کتابخانه ای و اسنادی می‌باشد و نوع تحقیق توصیفی است.

 

و) اهداف تحقیق

  • روشن نمودن تعریف جرائم علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی
  • بیان مصادیق جرائم علیه بشریت در چهراچوب اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی

ما در این تحقیق به بررسی جرائم علیه بشریت در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی که در واقع ماده 7 اساسنامه است پرداخته‌ایم.

در مبحث اول تحول تارخی مفهوم جرائم علیه بشریت را بررسی کرده‌ایم و در مبحث دوم اساسنامه دیوان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. و در مبحث سوم به عوامل و عناصر مؤثر در تحقق جرائم علیه بشریت پرداخته‌ایم. در مبحث چهارم مصادیق جنایات بر ضد بشریت را در چهارچوب اساسنامه دیوان کیفری بین المللی مرود بررسی قرار داده‌ایم. و در مبحث پنحم هم ارتباط جرائم علیه بشریت با نقض قواعد آمره را مورد توجه قرار داده‌ایم.

 

مبحث اول: تحول تاریخی مفهوم جرائم علیه بشریت

الف) در سطح بین المللی

«مفهوم جرم علیه بشریت قدمت طولانی دارد ولی جرم انگاری آن با تأخیر صورت گرفته است. گفته می‌شود اصول بشر دوستانه بین المللی بیش از 7000 سال است که در تمدن‌های مختلف در مورد برخوردهای مسلحانه اعمال شده است»[1]

به سال 1474 یک دیوان کیفری بین المللی در بر ساخ آلمان تشکیل گردید. این دیوان با 27 قاضی،‌ امپراطوری رومن- ژرمنیک، «پترفن‌هافن باک» را به دلیل تجاوزاتش به قوانین خداوند و بشر محاکمه و محکوم نمود. زیرا وی به سربازانش اجازه‌ تجاوز کردن به غیر نظامیان و کشتن وغارت اموال آن‌ها را داده بود. در واقع برای اولین بار در این محکمه اصطلاحی نزدیک به اصطلاح جرائم علیه بشریت به کار برده شد.[2]

جرائم علیه بشریت برای نخستین بار در سال 1945 در منشور نورمبرگ تعریف شد. ولی به نظر می‌رسد که این منشور جرم جیدید را تعریف نکرده است و صرفاً تعریف روشن‌تری از جرمی که در حقوق بین الملل عرفی شناخته شده بود را به دست می دهد. گواه این امر برای نمونه استنا به قوانین انسانیت در بند مارتز (Marrtens chause) از مقاوله نامیه های 1899 و 1907 لاهه، محکومیت «جرائم علیه بشریت و تمدن» در اعلامیه مشترک 28 ماه مه 1915 و قائل شدن مسئولیت کیفری برای افرادی که قوانین بشر دوستانه را نقش کنند در گزارش سال 1919 کمیسیون مسئولین سران جنگی است.[3]

 

بند 2 ازم 6 منشور نورمبرگ، جرائم علیه بشریت را چنین تعریف می‌کند:

«قتل، ریشه کن ساختن،‌ به بردگی کشیدن،‌ تبعید و دیگر اقدامات غیر انسانی که پیش از جنگ یا در طول آن بر علیه هر جمعیت غیر نظامی انجام شده باشد، یا آزار و اذیتی که به دلایل سیاسی، یا مذهبی در جهت انجام یا در ارتباط با هر جرمی که در صلاحیت این دادگاه است صورت گرفته باشد. قطع نظر از اینکه نقض قانون داخل کشور محل وقوع جرم بوده یا نبوده باشد.[4]

جرائم ذکر شده در منشور نورمبرگ همراه با تغییراتی بعد از جنگ جهانی دوم در قانون شماره 10 شورای نظارت 1945 نیز پیش‌بینی شد.

تحول عمده بعدی، تصویب اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق در سال 1993 و اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی برای روآندا در سال 1994 بود.

تعریف جرائم علیه بشریت در هر یک از این دو اساسنامه حاوی فهرستی از اقدامات غیر انسانی همراه با مجموعه شرایطی بود که ارتکاب چنین اقدامی را به جرم علیه بشریت تبدیل می نماید؟

بین تعریف جرائم علیه بشریت در این دو اساسنامه اختلافاتی وجود دارد. برای نمونه در تعریی که اساسنامه دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق ارائه داده است وجود ارتباط میان جرائم علیه بشریت با برخورد مسلحانه ضروری است. در صورتی که تعریف مطرح شده در اساسنامه دادگاه کیفری روآندا، انگیزه تبعیض آمیز را ضرروری می‌داند. [5]

و ایجاد این دو داگاه رویه ای را ایجاد کرد که راهنمای نمایندگان حاضر در کنفرانس رم بود.

 

ب) در سطح داخلی

  • محاکمات: محاکمات داخی یا محاکمه متهمین توسط محاکم داخلی صرف نظر تابعیت قربانی یا مجنی علیه و یا محل ارتکاب دلالت بر این دارد که جنایات علیه بشریت به عنوان جنایات علیه حقوق بین الملل و هم علیه جامعه بین المللی محسوب می‌شود و لذا دولتها در این زمینه خود را محدود به امر صلاحیت سرزمینی نمی دانند.
  • قانونگذاری: از پایان سده نوزدهم، حقوق بین الملل به مسأله استرداد مجرمان جنگی توجه کرده است.و بعدها قطعنامه دسامبر 1973 ملل متحد،‌ اصول همکاری بین المللی در زمینه شناسایی، دستگیری، استرداد و تنبیه افرادی را مورد توجه قرار داده که در خصوص جرایم جنگی یا جرائم علیه بشریت مقصر شناخته می‌شوند.

معاهده دسامبر 1948 ژنو تصریح می‌کند که نسل کشی را نمی‌توان، از نظر استرداد یک جرم سیاسی تلقی کرد.

 

در این زمینه قانون فرانسه راجعه به استرداد نیز متضمن همین مفهوم است. و حتی مرتکبین این اعمال را از شمول توسل به حق پناهندگی مستنثی می‌کند. در حالیکه اکثر دولتها برای عمران شاغل دولت، حق برخورداری از مصنونت کامل قائلند. به عنوان نمونه،‌ با دستگیری و توقیف ژنرال پینوشه در 12 اکتبر 1998 در انگلستان مطرح شد. کشورهای مختلف من جمله فرانسه تقاضای استرداد پینوشه را به دلیل ارتکاب جنایات علیه بشریت خواستار بودند.

مجلس لردهای انگلیس مصونیت را در خصوص پینوشه رد کرد اما از یک طرف دادگاههای خارجی لزوماً صلاحیت محاکمه یک ژنرال را ندارند و از سوی دیگر اعمال اصل صلاحیت جهانی امر آسانی نست.

البته ممکن است معاهده منع شکنجه 10 دسامبر 1948 قابل اجرا باشد. اما حضور مباشر مظنون در سرزمین کشوری که تشریفات تعقیب کیفری در آن آغاز شده،‌ اصولاً یک شرط ضرور است.

قضات انگلیسی درباره عدم برخورداری پینوشه از مصنوعیت به معاهده 1991 وین راجع به روابط دیپلماتیک و نیز به منشور نورمبرگ استناد کرده‌اند که مطابق آن حمایت از نمایندگان دولتها در خصوص اعمال مجرمانه قابل اعمال نیست.

 

به هر حال تصمیم مجلی لردها در شرایط کنونی، گام مهمی در جهت تضمین بهتر حقوق بشر محسوب می‌شود. از آنجا که کنوانسیون جامعی که جنایات علیه بشریت را تعریف کند وجود ندارد، لذا به وضوح روشن است که ما فاقد توسعه سیتسم قانونگذاری داخلی در زمینه اعطاء صلاحیت جهانی به محاکم داخلی باشیم. اما در خصوص جنایات علیه بشریت قوانینی در کشورهای مختلف دیده می‌شود که چنین صلاحیتی را اعطا نموده‌اند قانون جزای کانادا و قانون مجازات تشریک مساعی کنندگن با نازی و نازیهای اسرائیلی . اخیراً نیز قانون جزای فرانسه 1992 دو دسته جنایات نسل کشی و علیه بشریت را از هم تفکیک نموده است و دو ویژگی را برای جنایات علیه بشریت لحاظ کرده است. 1- لزوم وجود طرح و نقشه‌ هماهنگ شده 2- فقدان عامل موجه که توجیه جرم ارتکابی با استناد به دستور ما فوق را نمی‌پذیرد.[6]

 

در کنار این دو، انعکاس کنوانسیونهی بین المللی در قانوگذاری داخلی داریم از جمله اینکه بعضی از دولتها به محاکم خود صلاحیت جهانی راجع به جنایات شکنجه داده‌اند. از جمله اینها قانون آئین دادرسی کیفری فرانسه و آئین دادرسی انگلستان است.

سومین مجموعه قواعد حقوقی ایالات متحده که توسط انستیتو American Low راجع به تبیین و توضیح قواعد در سال 1987 تهیه شده است بیان می‌کند که جرائمی نظیر بچه دزدی یا حملات خشونت آمیزی که دارای خصلت عدم تمییز میان سکنه نظامی و غیر نظامی می‌باشد به سمت موضعات تابع صلاحیت جهانی پیش می‌روند.

  • رویه قضایی (Case law): در زمینه منع شکنجه چند مرد رویه قضایی وجود دارد.

در قضیه Filartiga vs.Irala pena ، دادگاه ایالات متحده بیان داشت که شکنجه دهندگان مثل دزدان دریایی عمل می کنند،‌ لذا دشمنان بشریت به شمار می‌آیند.

بنابراین از دید قضات، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی قابل مقایسه با دزدی دریایی هستند. آنها وضعیت یکسانی دارند و جنایت بر علیه کل بشرت یه حساب می‌آیند و تنابع صلاحیت جهانی هستند. این نظر دادگاه عالی استرالیا در قضیه

common walth of Australia vs. polyhnovich

در تاریخ 4 اگوست 1991 بود. [7]

  • نوشته‌ های حقوقی: تعدادی از حقوقدانان نیز جنایات علیه بشریت را تابع اصل صلاحیت جهانی می ‌دانند. در عبارات دادگاه در قضیه آیشمن آمده که کلیه دولتها در خصوص مجازات او ذیفع هستند آقای تئودور مرون نیز در کتاب ساختار کیفری بین المللی همین نکته را می‌گوید.
  • آقا جردن پوست در کتاب قابلیت اعمال قواعد کیفری بین المللی در یوگسلاوی سابق باز همین نظر را دارد. لذا مشاهد نمودیم که جنایات علیه بشریت علیرغم فقدان یک کنوانسیون جهان شمول وارد قلمرو حقوق عرضی شده و تابع اصل صلاحیت جهان قرار گرفته است. و انعکاس این امر را در م 7 اساسنامه دیوان کیفری بین المللی می‌ بینیم.

 

 

مبحث دوم- بررسی اساسنامه دیوان کیفری بین المللی

الف) بررسی پیش نویس اساسنامه دیوان کیفری بین المللی

 

در گزارش 1996 کمیته مقدماتی تهیه پیش نویس اساسنامه در دیوان کیفری بین المللی، ماده 5 این پیش نویس مربوط به جرائم علیه بشریت می باشد که این چنین مقرر می‌‌دارد:

«جرائم علیه بشریت مورد نظر اساسنامه حاضر،‌ ارتکاب اقدامای است، هنگامی که بخشی از یک اقدام گسترده یا سازمان یافته بر ضد جمعیتی غیر نظامی باشد و بر مبنای سیاسی،‌ نژادی، قومی و مذهبی و یا هر مبنای دیگر ارتکاب باید و شامل اقدامات زیر می‌گردد:

الف) قتل

ب) ریشه کن ساخن

پ) برده‌داری

ت) تبعید یا انتقال اجباری افراد

ث) توقیف،‌ زندانی کردن، محرومیت از آزادی، نقض آشکار حقوق بین الملل، نقض فرم‌های حقوقی بین المللی

ج) شکنجه

چ) تجاوز جنسی یا دیگر سوء استفاده‌های جنسی، فحشای اجباری

ح) تعقیب و آزار و اذیت بر علیه گروه یا جمعیتی مشخص به دلایل سیاسی، نژادی، ملی،‌ قومی، فرهنگی یا مذهبی (یاجنسی) یا ] دیگر موارد مشابه [ در ارتباط با سایر جرائمی که در صلاحیت دادگاه می باشند.

خ) ناپدید ساختن اجباری افراد.

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:26 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد زمین و دیم کاری فایل ورد (word) دارای 48 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد زمین و دیم کاری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد زمین و دیم کاری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد زمین و دیم کاری فایل ورد (word) :

زمین و دیم کاری

مقدمه :
از ابتدای تاریخ کشاورزی تا حدود سال 1950 می‌توان گفت تقریباً تمامی افزایش در تولید محصول ناشی از توسعه اراضی زراعی پایه بوده است . از آن زمان به بعد عملکرد در واحد سطح برای محصولات اساسی افزایش روز افزون داشته که علت عمده این افزایش در عملکرد را می‌توان در به کارگیری نهاده‌های پر انرژی دانست . بین سالهای 1950 و 1985 تعداد تراکتورهای مزارع 4 برابر، سطح اراضی فاریاب در جهان 3 برابر و استفاده از کودهای شیمیایی 9 برابر شده است . طی همین سالها انرژی مورد استفاده در کشاورزی در سطح جهانی به میزان 9/6 برابر افزایش یافته است .

طی این سالها آبیاری نقش بسیار مهمی را در افزایش سریع تولید غذا ایفا نمود کل اراضی فاریاب دنیا در سال 1950 معادل 94 میلیون هکتار بود که تا سال 1960 به 140 میلیون هکتار ، تا سال 1970 به 198 و تا سال 1985 به 217 میلیون هکتار بالغ گردید . اما در حال حاضر نرخ توسعه آن به یک در صد در سال کاهش یافته است . برای جوابگویی به نیازهای غذایی جمعیت رو به رشد دنیا تولید محصولات تا سال 2000 باید 50 تا 60% بیشتر از تولیدات سال 1980 باشد
تقاضای روزافزون برای غذا و پوشاک و کاهش چشمگیر در توس عه اراضی فاریاب به این معنی است که در آینده کشاورزی دیم نقش به مراتب مهمتری را در تأمین نیاز های غذایی بشر ایفاء خواهد نمود . بدین ترتیب تولید محصولات کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک که 40% کل اراضی در سطح جهان را تشکیل می‌دهند و جمعیتی حدود 700 میلیون نفر را در خود جای داده ، توسعه خواهد یافت ، تقریباً ¬¬¬¬¬¬¬¬¬22 این اراضی در کشورهای در حال توسعه که از نرخ رشد جمعیتی بالایی بر خوردارند ، قرار دارند . خاکهای این اراضی معمولاً بافت درشتی داشته و از لحاظ باروری و مقدار مواد آلی در سطح پایینی می‌باشند . ظرفیت نگهداشت آب در آنها پایین بوده و در مقابل فرسایش آبی و بادی به آسانی آسیب پذیرند . توسعه کشاورزی دیم در این مناطق که از لحاظ اقلیمی – خاکی دارای شرایط سخت و حساسی هستند ، مدیریت دقیقی را طلب می‌کند چرا که در صورت به کارگیری روشهای غیر اصولی و مدیریت ضعیف فرآیند تخریب خاک به آسانی در این مناطق به وقوع خواهد پیوست .

 

تاریخچه دیم کاری در جهان (1)
از قرنها قبل دیم کاری در جهان رایج بوده است ولی آنچه که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته صورت می‌گیرد با دیم کاری در سرزمینهای در حال رشد تفاوت فراوان دارد . در بسیاری از مناطق دیم خیز جهان مثل قسمتهائی از آفریقا و خاورمیانه از قرنها قبل تاکنون تغییرات زیادی در سیستم دیم کاری صورت نگرفته و در بسیاری از این مناطق کشاورزی سنتی و کشت گیاهان زراعی محدود به مساحت های کم و با ابزار دستی و دامها صورت می‌گیرد و از دوران مسیحیت تا کنون بسیاری از این روشها تغییر زیادی ننموده و دگرگونی قابل توجهی در آن بوجود نیامده یا روندی بسیار کند

داشته است تنها دگرگونی در مناطقی که از نظر اقتصادی امکان پذیر بوده مکانیزه شدن نوع شخم بوده ولی روشهای کاشت و برداشت تغییر زیادی نکرده است در حالیکه کلیه مناطق دیم خیز در کشورهای پیشرفته با تغییرات زیادی از نظر مدیریت کشت و نگهداری خاک مواجه بوده‌اند .

پیشرفته‌ترین کشورها از نظر مدیریت و تکنولوژی در دیم کاری عبارتند از : استرالیا ، کانادا و آمریکا که در آنها تکامل مدیریت در دیم کاری به موازات هم بوده در عین حال که مشابه همدیگر نبوده است بدین معنی که در استرالیا اهمیت گوسفند داری و تولید پشم منجر به توسعه مدیریت در دیم کاری شده که با کانادا و آمریکا متفاوت است در آمریکا احداث راه‌آهن عامل مهمی در توسعه دیم کاری و بهبود مناطق دیم خیز بوده است و علاقمندی و تمایل دست‌اندرکاران راه‌آهن برای توسعه این مناطق جدید وقتی افزایش یافت که حمل تولیدات کشاورزی با بازارها منبع درآمدی برای آنها گردید و مقدار قابل توجهی زمین برای فروش در تصاحب آنها قرار گرفت . صاحبان راه‌آهن برای جلب توجه کشاورزان مهاجر به این مناطق مزارع آزمایشی ایجاد نمودند تا امکان کشت و زرع در این مناطق را به آنها نشان دهند . همچنین درتأسیس ایستگاههای تحقیقاتی همکاری نمودند و نیاز به اطلاعات و تشکیلاتی برای بررسی مسائل و پیدا کردن راه‌حلها منجر به برگزاری کنگره دیم کاری و بعدها کنگره بین‌المللی دیم کاری شد و دستگاههای تحقیقاتی دیم تأسیس گردید و برای اولین بار نشریات تحقیقاتی در سال 1915 بوسیله آنها چاپ گردید . آمریکا دارد .ولی در استرالیا ضمن اینکه مراحل کشت ممتد و آیش تابستانه شبیه آمریکا و کانادا است ولی در بسیاری از مناطق آن استفاده از تناوب چراگاه – زراعت رایج شده که ناشی از اهمیت اقتصادی پشم در آنجاست این روشها هم برای گوسفند داری و هم برای تولید غله مفید واقع شده است و با کشت گیاهان علوفه‌ای لگومینوز که خودبخود بذر آنها می‌ریزد مانند یونجه‌های یکساله جایگزین آیش سنتی شده است .
از جنگ جهانی دوم به بعد در کشورهای پیشرفته دیم کاری پیشرفت شایان توجهی نموده و  و کاشت و برداشت ، پیدایش واریته‌های پرمحصول و مقاوم به بیماریها و استفاده بهتر از کود شیمیائی همه در این پیشرفت سهیم بوده‌اند . ولی در کشورهای عقب افتاده یا در حال پیشرفت در عین حال که نیاز به خودکفائی در تولید غلات باعث بیداری اذهان در جهت توسعه روشهای پیشرفته دیم کاری شده اما بسیاری از زمینهای مناسب برای دیم کاری به خصوص در مناطق مدیترانه‌ای و خاورمیانه قرنها مورد استفاده و بهره‌برداری بی‌رویه قرار داشته و بنابراین خاک و شرایط اقلیمی تنها مسائلی نیستند که باید برای تثبیت تولیدی مناسب آنها را حل کرد . عملیات زراعی و آداب و رسومی که در طول قرنها رواج داشته است مانع پذیرش روشهای جدید می‌گردد و مدیریت ضعیف و ناکافی برای تولید مطلوب نیز ناشی از همین محدودیت روشهای سنتی تولید کشاورزی است که شاید لازم باشد برای اینگونه مناطق و اراضی مدیریتهائی که در دیم کاری کشورهای پیشرفته اعمال می‌شود بکار گرفت .
هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی جهان امروزه زیر کشت قرار دارند که بهتر است از آنها به عنوان مرتع استفاده نمود و این وظیفه یک مدیر و متخصص زراعت در تولیدات دیم است که این قبیل زمینها را به وجه احسن مورد استفاده قرار دهد.
دیم کاری و اهمیت آن در زراعت (2)
دیم کاری به معنی کشت بدون آبیاری است و به زراعتی گفته میشود که با آب باران رشد و نمو نماید . دیم کاری در کشور ما بخصوص در زراعت گندم و جو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد زیرا بخش عظیمی از اراضی مزروعی کشور را بخود اختصاص داده است طبق آمارهای موجود سطح زیر کشت سالیانه گندم و جو بصورت دیم در کشور حدود پنج میلیون هکتار می‌باشد ( 4 میلیون گندم دیم و یک میلیون هکتار جو دیم ) ولی متأسفانه تاکنون کشت دیم بعنوان یک تکنیک شناخته نشده و بصورت یک منبع عظیم تولید برای اساسی‌ترین محصول غذائی کشور و بصورت یک مسئله اقتصادی و حیاتی در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است . با توجه بمصرف سرانه یا متوسط مصرف هر نفر ازافراد کشور در طول مدت سال که حدود 150 کیلوگرم است و منظور نمودن حدود700000 تن مصرف بذر برای کشت و حدود 800000 تن مصارف صنعتی برای تهیه شیرینی و ماکارونی و غیره ; برابرآمار سال 61 سالیانه حدود 2 میلیون تن گندم کمبود از کشورهای خارج وارد می‌کنیم که تولید آن خود در انحصار قدرتمندان کشورهای پیشرفته قرار داشته و فروش و تحویل آن بعنوان یک حربه یا سلطه سیاسی بر علیه کشورهای نیازمند مورد استفاده قرار می‌دهند و برای نجات و

رهائی از قید این وابستگی‌ها چاره‌ای جز تقویت بنیانهای اقتصادی در زمینه تولید آنها در کشور نخواهیم داشت .
هر چند موفقیت در زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی و رحمت کافی و منظم الهی دارد اما کیفیت و روش شخم و تهیه بموقع زمینهای مزروعی دیم و اعمال شیوه‌های صحیح کشت تأثیر بسیار عمده‌ای در بهبود وضعیت زراعت و در نتیجه افزایش تولید دارد . در صورتیکه سعی شود وسیله مروجین و سایر عوامل دست‌اندرکار آموزش‌های فنی لازم به کشاورزان دیم کار داده شده و آنان را بنکات و مسائل فنی حفظ و ذخیره رطوبت خاک در سال آیش آگاه سازند و از طرف دیگر دولت نیز بجای تحمل هزینه‌های گزاف وارد نمودن گندم از کشورهای خارج با کمکهای معنوی و مالی بطرق مناسب کشتکاران دیم را هدایت و حمایت نماید بدون تردید میزان تولید گندم و جو در اراضی دیم کشورمان حداقل به دو برابر آنچه که هست خواهد رسید و بتدریج نیازی به وارد کردن این محصول نخواهیم داشت بعنوان نمونه در زراعت‌های دیم که بمسائل حفظ و ذخیره‌سازی رطوبت در خاک و استفاده صحیح از نهاده‌ها توجه شده است میزان تولید در یک هکتار حدود 2000 تا 2500 کیلوگرم در هکتار بوده است در حالیکه برابر آمار منتشر شده از طرف مرکز آمار ایران در سال 1358 در استانهای مختلف کشور کمترین سطح زیر کشت گندم دیم در استان کرمان 1745 هکتار و با متوسط عملکرد 542 کیلوگرم و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به استان آذربایجانشرقی 477744 هکتار و با عملکرد 471 کیلوگرم بوده و در سطح کل کشور مقدار اراضی زیر کشت گندم دیم 4001984 هکتار و با متوسط عملکرد 477 کیلوگرم بوده است .

مسائل اصلی زراعت دیم (2و3)
مهمترین عواملی که در میزان تولید محصول در زراعت دیم مؤثرند عبارتند از :
1- وضعیت آب و هوا و میزان بارندگی سالیانه .
2- منابع تأمین رطوبت خاک .
3- تناوب و آیش در کشت دیم .
4- خصوصیات خاک زراعتی .
5- طرز تهیه زمین و روش کار بمنظور ذخیره سازی رطوبت در زراعت دیم.
6- استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی در زراعت دیم .
7- استفاده صحیح و بموقع از نهاده‌ها در زراعت دیم .

وضعیت آب و هوائی و میزان بارندگی سالیانه (2)
در زراعت دیم که آبیاری صورت نمی‌گیرد مقدار بارندگی سالیانه اولین عامل مهم موفقیت دیم می‌باشد . بطور کلی مناطقی که آب و هوای معتدل و بارندگی سالیانه‌ای بیش از 300 میلی

متر دارند برای زراعت گندم و جو بصورت دیم مساعد می‌باشند و بهمین دلیل مناطق دیم کاری ایران را از نظر میزان بارندگی سالیانه بشرح زیر طبقه‌بندی می‌نمایند :
الف) مناطق کم باران بارندگی سالیانه کمتر از 250 میلیمتر .
هریک میلیمتر باران مساویست با یک لیتر آب در متر مربع زیرا هر متر مربع 10000 سانتیمتر مربع می‌باشد و هر لیتر آب برابر 1000 سانتیمتر مکعب یا 10000 میلیمتر مکعب است بنابراین مناطق فوق مناطقی هستند که در سطح آنها ارتفاع بارندگی سالیانه اعم از باران یا برف آب شده کمتر از 250 میلیمتر یا 25 سانتیمتر است یعنی در هر متر مربع زمین در طول یکسال زراعی مقدار 250 لیتر آب باران برای مصرف زراعت میرسد که متأسفانه این مقدار برای زراعت دیم کافی نبوده و زراعتی بعمل نمی‌آورد و بهتر است اینگونه اراضی به کشت گیاهان مرتعی و علوفه دیم اختصاص یابند و از چرای بی‌رویه در آنها نیز جلوگیری شود تا سطح زمین همیشه دارای پوشش گیاهی بوده از فرسایش خاک جلوگیری گردد .
ب) مناطق با میزان بارندگی سالیانه بین 250 تا 350 میلیمتر
در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه بین 250 تا 350 میلیمتر می‌باشد در حال حاضر کم و آیش دیم کاری گندم و جو انجام می‌شود اما این مقدار بارندگی نه تنها برای زراعت دیم کافی نیست بلکه ریزش باران نیز بسیار نامنظم و درجه حرارت و میزان تبخیر نیز زیاد می‌باشد اینگونه مناطق که بمناطق نیمه خشک معروفند نیز بهتر است بکشت علوفه یکساله اختصاص یابند و در صورت کشت گندم و جو دیم بایستی نکات فنی لازم دقیقاً رعایت گردد زیرا موفقیت زراعت گندم و جو در این نواحی صرفاً در گرو رعایت مسائل و نکات فنی در زمینه حفظ و ذخیره آب بارندگی در زمین آیش خواهد بود .
ج) مناطق با میزان بارندگی سالیانه 300 تا 500 میلیمتر یا بیشتر .
زمینهائی که در مناطق با میزان بارندگی سالیانه 300 یا 500 میلیمتر و یا بیشتر از 30 تا 50 سانتیمتر قرار دارند برای زراعت‌های دیم گندم ، جو ، نخود و عدس مناسب بوده و حدود 50 درصد دیمزارهای ایران در این مناطق قرار دارند که 75 درصد محصول گندم دیم کشور را تأمین می‌کنند این مقدار بارندگی برای رشد گندم و جو کافی بنظر می‌رسد ولی چون توزیع بارندگی نا متعادل بوده و منظم نیست گیاه در فصل بحرانی احتمالاً بعد از کشت و زمان خوشه‌بندان رطوبت کافی در اختیار ندارد که با آماده کردن صحیح زمین و رعایت مسائل فنی در حفظ ذخیره رطوبت در خاک می‌توان از اتلاف رطوبت و تبخیر آن در خاک جلوگیری نموده و موفقیت زراعت دیم را تضمین نمود .
میزان بارندگی در مناطق نیز در سالهای مختلف ثابت نبوده و دچار نوسانات و تغییرات زیادی است و این نوسانات بزرگترین خطر برای تولید محصول می‌باشند زیرا فصولی که بارندگی بیشتر از حد متوسط است ممکن است قسمتهای وسیعی با کولیتواتور شخم زده و بذر افشانی شوند و در فصول بعدی که مقدار بارندگی کمتر از حد متوسط و معمولاً همراه با حرارت بیش از حد م

توسط است ممکن است منجر به نابودی محصول گردد .
منابع تأمین رطوبت خاک (2)
منابع تأمین رطوبت خاک در زراعت دیم منشأ جوی داشته و عبارتند از :
الف : نزولات آسمانی
بارندگی تأثیر بسزایی بر مقادیر عملکرد دارد و میزان آن کشت و کار هر منطقه را تعیینی‌باشند و مسئله قابل اهمیت مقدار بارش ، و پراکندگی بارش در دوره رشد و نمو محصول می‌باشد که نقش هواشناسی در پیش‌بینی دقیق زمان بارندگی برای تنظیم و انجام بموقع عملیات زراعی می‌تواند بسیار با ارزش باشد . البته عواملی نیز در استفاده بیشتر گیاه از رطوبت و نزولات آسمانی وجود دارد که عبارتند از جنس خاک ، نگهداری رطوبت توسط ذرات خاک ، نفوذ پذیری خاک ، شدت تبخیر و غیره ; که بعداً صحبت خواهد شد .
بطور کلی مقداری از بارندگی که بیشتر از حداقل لازم برای رسیدن یا Maturity گیاه است . مقدار عملکرد محصول را تعیین می‌کنند مثلاً اگر در یک شرائط خاص حداقل نزولات لازم برای رسیدن یک غله 250 میلیمتر باشد 225 میلیمتر یا کاهش فقط 25 میلیمتر ممکن است موجب عدم موفقیت محصول گردد و بر عکس 50 میلیمتر بارندگی بیش از حداقل لازم ممکن است عملکرد را دو برابر کند . متأسفانه نزولات آسمانی در بیشتر اراضی کشور ما کافی نبوده و اکثر مناطق کشور از نظر شرائط اقلیمی خشک و یا نیمه خشک و متوسط بارندگی آنها حدود 240 میلیمتر در سال می‌باشد .
جدول زیر مساحت نقاط هم باران کشور را نشان می‌دهد
میزان بارندگی مساحت به میلیون هکتار درصد نسبت به سطح کشور
کمتر از 100 میلیمتر 22 13%
100 تا 250 میلیمتر 4/100 61%
250 تا 500 میلیمتر 28 17%
500 تا 1000 میلیمتر 13 8%
بیش از 1000 میلیمتر 6/1 1%
و متأسفانه هر چه میزان بارندگی در یک منطقه کمتر باشد تغییرات کلی بارندگی در آن منطقه بیشتر است و این تغییرات با میزان بارندگی نسبت معکوس دارند .منظور از تغییرات کلی فاصله بین ماکزیمم و مینیمم بارندگی در سالهای مختلف است که در سالهای مختلف ثابت نمی‌باشد . بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک .
ب : شبنم
شبنم عمدتاً در شب تشکیل می‌شود چون تشکیل آن به سرد شدن برگها و سطح خاک در اثر خروج تشعشع cooling Radiational تا رسید به نقطه شبنم بستگی دارد . مقدار کلی شبنم در طول یک شب احتمالاً بیش از یک میلیمتر نخواهد بود . شبنم در رسیدن محصول مؤثر است . زیرا گیاه از قطرات شبنم که روی برگها می‌نشیند و یا باعث بالا رفتن رطوبت خاک می‌شود از راه برگ و ریشه استفاده می‌نماید و وجود شبهای خنک باعث بوجود آمدن شبنم صبحگاهی و رطوبت تا حدی لازم برای رسیدن گیاه می‌گردد . جذب شبنم در گونه‌های مختلف گیاهی بسیار متفاوت است و عمدتاً به شدت و مدت ریزش آن و همچنین رژیم رطوبتی خاک بستگی دارد و در شرایط دیم جذب شبنم بیشتر از شرائط آبی است و در مناطق خشک کمک مؤثری به بالانس آب در گیاه می‌کند .
ج : مه یا غبار
وقتی یک توده هوای گرم و اشباع سریعاً با یک توده هوای سرد و خشک در روی یک سطح سرد تعویض شود مه یا غبار تولید می‌گردد . مه بر رشد گیاه از طریق بالا بردن رطوبت هوا ، مرطوب بودن قسمتهای هوائی گیاهان و مرطوب کردن سطح خاک اثر می‌گذارد . مه یا غبارهای مکرر ممکن است از طریق کاهش تبخیر و تعرق بطور قابل ملاحظه‌ای رطوبت یک منطقه را بالا ببرند .

د: بخار آب و رطوبت نسبی
خشکی هوا عامل عمده‌ای است که احتیاجات آبی گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا گیاه یک سیستم هدایت کننده آب بین خاک و هواست . در مناطق ییلاقی در شبهای خنک تابستان بخار آب از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی آمده و تقطیر می‌گردد و مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد و هر چند که مقدار آن بسیار کم است باد نیز در مقدار این استفاده بسیار مؤثر است .
رطوبت نسبی اثر قابل ملاحظه ای بر تبخیر و تعرق و بنابراین بر نیاز آبی گیاهان دارد و هر چه رطوبت نسبی کمتر باشد تبخیر و تعرق زیادتر و راندمان مصرف آب کمتر است . رطوبت نسبی زیاد کمبود رطوبت خاک را جبران و رطوبت نسبی کم کمبودهای رطوبت خاک را بیشتر نمایان می‌سازد .
با توجه به بستگی زراعت دیم با عوامل طبیعی و منابع رطوبت بخوبی روشن می‌شود که شناخت هر چه بیشتر این عوامل و دقت در تعیین مقدار آنها تا چه حد می‌تواند در دستیابی به یک محصول خوب و مطمئن در دیم کاری مؤثر باشد .
تناوب و آیش در کشت دیم (2و3 )
برای تناوب که عبارتست از چرخش گیاهان زراعتی در یک قطعه زمین . در اراضی دیم نواحی پرباران و معتدل و سرد بیشتر از گیاهان خانواده بقولات یا Leguminose استفاده می‌شود که علاوه بر استفاده از محصول این نباتات خود موجب تقویت زمین از نظر ذخیره ازت نیز می‌گردند . مثل نخود و عدس . وارد نمودن آیش در تناوب زمینهای دیم عمدتاً بمنظور ذخیره رطوبت صورت می‌گیرد . معمولاً آیش یا نکاشتن زمین بمدت یکسال زراعی یا بیشتر در مناطقی صورت می‌گیرد که بارندگی کمتر از 350 میلیمتر در سال باشد و با اجرای عملیات زراعی صحیح در دوره آیش می‌توان 30 تا 35 در صد رطوبت سالانه را ذخیره نمود . عوامل دیگری که در تناوب اراضی دیم مؤثرند بافت خاک ارتفاع از سطح دریا ، میزان تبخیر و توزیع بارندگی است .
با بکار بردن روشهای تناوب ممکن است برنامه‌های آیش را حذف و یا کم نمود زیرا در حال حاضر حدود 3 میلیون از اراضی دیم کشور سالیانه بصورت آیش و بدون کاشت باقی می‌ماند . یکی از مشکلات در زراعت دیم پراکندگی نامناسب بارندگی است که بشر قادر به دخالت در آن نیست اما می‌توان بطرقی بر آن غلبه نمود بدین ترتیب که رطوبت زمستان را در سال آیش ذخیره نموده و در پائیز سال بعد بذر را در سطح این رطوبت قرار داده و با استفاده از آن بذر سبز شده و تا فرا رسیدن سرمای زمستان به قدر کافی رشد نموده و مقاوم شده و بصورت یک گیاه کامل بتواند در برابر برف و سرما مقاومت نماید و در بهار با استفاده از رطوبت موجود در خاک خود را کامل نموده و محصول کافی تولید نماید . بنابراین آیش گذاشتن زمین برای رسیدن به اهداف زیر خواهد بود .

الف ) ذخیره رطوبت در خاک

هدف اول و اصلی از آیش‌گذاری زمین دیم ذخیره سازی و حفظ رطوبت در یکسال بدون کاشت است آیش گذاشتن زمین بزرگترین تکنیک برای ذخیره آب و نزولات جوی برای عمل آوردن کام

ل زراعت دیم و افزایش میزان عملکرد محصول می‌باشد مشروط بر اینکه با اصول صحیح حفاظت آب و خاک و با استفاده از ادوات مخصوص اعمال گردد . در غیر اینصورت آیش گذاشتن زمین بدون شخم و عدم نکات فنی تأثیر چندانی در حفظ رطوبت در خاک نخواهد داشت . برابر تحقیقات بعمل آمده بازاء هر 25 میلیمتر آب ذخیره شده در زمین آیش می‌توان گندم را تا 200 کیلوگرم در هکتار افزایش داد البته فقط بارندگی هائی که از لایه 20 سانتیمتری خاک عبور کند قابل ذخیره شدن خواهد بود و بارندگیهای کم که فقط در طبقه سطحی خاک را مرطوب کند تبخیر شده و در خاک ذخیره نخواهد شد .
ب) تقویت خاک
هدف دوم از آیش‌گذاری زمینهای دیم افزایش نیتراتهای خاک است زیرا باکتریها و موجودات زنده خاک شروع به فعالیت و تجزیه و تخمیر و تبدیل مواد آلی به معدنی نموده و استفاده از امکاناتی که در خاک تأمین شده امکان پذیر می‌گردد و موجبات تبدیل بقایای گیاهی به هوموس فراهم میشود و در نتیجه تحولاتی که در طول سال آیش از نظر شیمیائی در عناصر موجود در خاک صورت میگیرد عناصر قابل جذب و مورد نیاز زراعت مانند فسفر و پتاسیم و غیره ; بیشتر فراهم خواهد شد .
ج) از بین بردن علفهای هرز
هدف سوم از آیش گذاری اراضی دیم طبق اصول صحیح از بین رفتن علفهای هرز در اثر انجام عملیات سطحی در دوره آیش است و این خود بهترین مبارزه زراعی با علفهای هرز بشمار می‌آید بعلاوه فساد علفهای هرز در زیر خاک باعث تقویت خاک می‌گردد .
مسلماً اگر در سال آیش مبارزه اصولی با علفهای هرز بعمل نیاید مانند پمپی آب ذخیره شده در خاک را کشیده و موجب کاهش سریع رطوبت خاک می‌گردند بنابراین در نقاطی که زمینهای زراعی بطور متوالی و بدون آیش کشت دیم می‌شوند به هیچ یک از سه هدف فوق نخواهند رسید و زمین بتدریج فرسوده و خسته شده و آمادگی زراعی خود را از دست می‌دهد . اگر بعللی مثل خطر فرسایش بادی خاک ناچاریم هر ساله زمین دیم را بکاریم بهتر است برای پوشیده بودن سطح زمین و جلوگیری از فرسایش بادی تناوب زراعی مناسبی را در زراعت دیم اجرا نمائیم و معمولاً در تناوب گندم و جو دیم نخود یل عدس و یا کشت گرمک را بجای آیش‌گذاری کشت نمائیم تا زمین زیر پوشش قرار گرفته و از فرسایش خاک جلوگیری شود .
خصوصیات خاک زراعتی در دیمکاری (2و3)
خاک یکی از منابع طبیعی بسیار مهم برای زندگی و بقاء انسان و حیوان بشمار می‌آید که از تجزیه تدریجی سنگها تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی مانند آب و هوا و فعالیت موجودات زنده با گذشت زمانهای بسیار طولانی برای زیست و حیات بوجود آمده است . خاک در واقع اساس و بنیان کشاورزی است و به مجموعه ذرات و اجسام طبیعی گفته میشود که پوسته خارجی زمین را پوشانده و شرائط لازم برای رشد و نمو گیاهان زراعی را داشته باشد . از مهمترین خصو

صیات خاک که در زراعت دیم مؤثرند به ترتیب اهمیت عبارتند از: الف) بافت خاک
یادآوری میشود که نسبت درشتی و ریزی ذرات خاک که شامل شن ، لیمون یا سیلیت ، و رس است بافت خاک گویند که اگر خاکی در صد بیشتر آن شن باشد بافت را شنی و اگر در صد بیشتر آن رس باشد بافت خاک رسی و مخلوط مناسبی از شن و رس و لیمون را لیمونی می‌نامند که بهترین خاک برای کلیه زراعت‌ها بشمار می‌آید ، خاکهای مناسب برای زراعت دیم خاکهائی

هستند که دارای بافت تقریباً رسی یا رسی شنی یا لیمونی باشند زیرا خاصیت نگهداری آب و ذخیره رطوبت و مواد غذائی در این خاکها زیاد است . اما اراضی با بافت شنی یا سبک بعلت از دست دادن سریع رطوبت و تبخیر شدید برای زراعت‌های دیم مناسب نخواهد بود که البته در صورت آبیاری و تقویت با کودهای دامی و گیاهی برای احداث باغ میوه و جالیزکاری و کشت سیب‌زمینی و امثال آن مناسب خواهند بود .
ب) ساختمان خاک
چگونگی به هم پیوستن ذرات معدنی و آلی خاک را به یکدیگر که فرم و شکل خاصی به آن می‌دهد ساختمان خاک گویند . مثلاً از به هم چسبیدن ذرات شن و رس و مواد آلی خاکدانه‌ها و از اتصال خاک دانه‌ها و ذرات خاک کلوخه‌ها و شکلهای دیگر شبیه مکعبی ، زاویه‌ای یا بدون زاویه یا منشوری و استوانه‌ای و بشقابی تشکیل میشود که هر کدام در شرائط بخصوصی بوجود می‌آیند بهترین انواع ساختمان خاک دانه‌ای ریز تا کمی درشت و مکعبی کوچک و بدترین نوع ساختمان بشقابی و استوانه‌ای خواهد بود خواص فیزیکی خاکها از نظر قابلیت نفوذ به آب و هوا و ریشه بستگی به ساختمان خاک دارد . از اتصال ذرات خاکدانه‌های ریز لوله‌های نامنظم باریکی بنام لوله‌های موئین یا کاپیلاریته یا شعریه بوجود می‌آید و این لوله‌ها موجب صعود و حرکت آب از طبقات پائین خاک (150 تا 180 سانتیمتری ) بطرف سطح خاک شده که این رطوبت یا جذب ریشه گیاهان زراعتی میشود و یا سطح خاک رسیده و تبخیر میگردد . برای حفظ ساختمان خاک بایستی در موقعی که رطوبت مناسب است ( زمین گاورو) شخم زده شود در غیر اینصورت اگر زمین در موقع شخم زدن خیلی مرطوب یا خیلی خشک باشد ایجاد کلوخه‌های بزرگ و کوچک می‌کند و تبدیل آن به حال اولیه و خرد کردن کلوخه‌ها مشکل و پرهزینه و به ساختمان خاک آسیب فراوان می‌رسد . ساختمان از نظر نگهداری آب که عامل محدود کننده زراعت دیم است اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد خاک دارای منافذ و خلل فرجی به اندازه‌های مختلف است که بوسیله هوا و آب پر شده‌اند .
حرکت آب در خاک تحت اثر قوه جاذبه یا ثقل زمین است ذرات خاک قادرند بطرق مختلف مقداری آب را بر علیه قوه ثقل زمین نگهداری نمایند و مقدار آب اضافی که ذرات خاک قادر به نگهداری آن نیستند به طبقات پائین‌تر زمین رفته و وارد جریانهای تحت‌الارضی می‌گردد.
ج) عمق خاک
اگر در زمینی گودالی حفر کنیم دو طبقه یا دو لایه خاک (سطحی و زیرین ) تشخیص داده میشود . لایه سطحی معمولاً شخم میخورد و با مواد آلی و کودهای حیوانی مخلوط میباشد و در معرض هوا و آفتاب قرار میگیرد ، چون تعداد زیادی موجودات زنده کوچک و بزرگ مانند باکتریها ، قارچها ، کرمها و حشرات جونده و کاونده در این طبقه فعالیت میکنند و کودهای دامی و گیاهی را تجزیه و فاسد نموده و بمواد غذائی برای تغذیه گیاه تبدیل مینمایند لذا بدین سبب طبقه روئی یا سطحی را خاک زنده میگویند و معمولاً برنگ سیاه یا تیره میباشد این طبقه در رشد و نمو گیاهان بسیار مؤثر است ضخامت این لایه سطحی و در اراضی مختلف متفاوت بوده و بین 15 تا 25 سانتیمتر متغییر است و هر چند ضخامت این لایه بیشترباشد خاک مرغوبتر خواهد بود .

 

طبقه زیرین خاک که بنام تحت‌الارض موسوم است در زیر طبقه روئی قرار دارد ، این لایه معمولاً شخم نمی‌خورد و مقدار هوا کمتر از لایه بالا و آثار کودهای حیوانی و مواد آلی در این طبقه خیلی کم و ناچیز است و چون موجودات زنده در این طبقه وجود ندارند بدین جهت بآن خاک مرده یا خاک بکر میگویند بطورکلی بدو طبقه سطحی و زیرین خاک عمق خاک می‌گویند و در زراعت دیم و کلیه امور کشاورزی حائز اهمیت و مورد توجه قرار میگیرند زیرا این ضخامت دو طبقه که به عمق خاک معروف است به عنوان انباری برای ذخیره آب و مواد غذائی جهت تغذیه گیاهان زراعتی بشمار میآیند .
چون در زراعت دیم هدف ذخیره رطوبت و حفظ آن است روی این اصل هر چند عمق خاک دو طبقه

روئی و زیرین بیشتر باشد برای زراعت‌های دیم گندم و جو مناسبتر خواهد بود زیرا امکان ذخیره سازی آب در خاک بیشتر بوده و ریشه در حوزه وسیعتری از حجم خاک پخش و توزیع یافته و فعالیت برای جذب آب و مواد غذائی و استقرار بهتر فراهم میگردد . و تکامل لازم برای رشد و نمو و تولید

بیشتر پیدا میکند اگر عمق دو لایه خاک بیشتر از 120 سانتیمتر باشد خاک را عمیق مینامند و برای زراعت دیم بسیار مناسب خواهند بود ولی عمق بین 90 تا 120 سانتیمتر مناسب و عمق بین 60 تا 90 سانتیمتر متوسط و عمق بین 30 تا 60 سانتیمتر کم عمق و ضعیف و عمق کمتر از 30 سانتیمتر و یا وجود لایه‌های سنگ و قلوه سنگهای درشت و کوچک بعلت عبور دادن سریع مقدار آب و عدم نگهداری رطوبت کافی در خاک بهیچوجه برای زراعت دیم مناسب نمیباشند و بهتر است بهمان حالت طبیعی اختصاص به گیاهان علوفه‌ای و مرتعی داده شوند بخصوص اگر در پای دامنه‌های پرشیب قرار گرفته باشند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 4:26 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله آیا قرآن تنها معجزه ی محمد(ص) بود فایل ورد (word) دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آیا قرآن تنها معجزه ی محمد(ص) بود فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آیا قرآن تنها معجزه ی محمد(ص) بود فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آیا قرآن تنها معجزه ی محمد(ص) بود فایل ورد (word) :

ایا پاسخ منفی محمد(ص) به درخواست معجزه ی مشرکین موضوعیت داشت؟( شواهدی از کتاب مقدس)
چرا محمد(ص) به در خواست معجزه ی چند تن از مسیحیان نجران پاسخ مثبت داد؟
ایا کتابی همچون قرآن تاکنون نگارش یافته است؟
ایا کتاب مقدس کتابی جاودان و قابل استفاده برای تمام زمانهاست؟
تفاوت معجزات محمد(ص) با معجزات سایر انبیاء(ع) در چیست؟
...........................................................................................................................

همانطور که اطلاع دارید قرآن تنها معجزه ی پیامبر نبود بلکه ایشان معجزات فراوانی داشتند که هر کدام را در شرایط خاصی به ظهور می رساندند از جمله ی آنها بیست و سه معجزه را بیان خواهم نمود که به تواتر در کتب شیعی و سنی و در کتاب سلیم بن قیس و حفص بن عبدالله( کسانی که هم دوره با علی بن ابیطالب(ع) و صحابه(ع) بودند) ذکر شده است.
قرآن کریم در موارد عدیده ای اشاره بدین دارد که محمد برای جویندگان حق و یا در بعضی موارد انکارورزان معجزاتی آورده است از جمله در سوره ی الصافات آیه ی 15:« و چون معجزه ی تو را می بینند استهزا می کنند و می گویند این نیست مگر سحری آشکار» در تفسیر صافی نوشته ی مرحوم فیض کاشانی و تفسیر کبیر امام فخر رازی و تفسیر جلالین و بیضاوی شان نزول این آیه شکافتن ماه توسط محمد(ص) ذکر شده است.
پس معلوم گشت چون کفار معجزه ی پیامبر را می دیدند استهزاء می کردند و آنرا سحری آشکار می خواندند و در سوره ی القمر می قرماید:« چون برهانی ببینند اعراض می کنند و می گویند سحر جاودان و ادامه داری است!» در سوره ی آل عمران آیه ی 86 به صراحت لفظ بینات یعنی معجزات را به محمد(ص) نسبت می دهد. لفظ بینات هرگاه موصوف آن مقدر باشد به معنای معجزه است که نظیر آن در قرآن فراوان است مانند: و اتینا عیسی بن مریم البینات( بقره 87) ثم اتخذوا العجل من بعد ما جاء تهم البینات( اشاره به معجزه ی موسی/ انسان 153) اذ جئتهم بالبینات( یونس 13) لن نوثرک علی ما جاءنا بالبینات( طه 72) و قد جاءکم بالبینات(مومن 28) و در آیه ی 31 سورهی نساء به صراحت حال کسانی آمده است که آیات و معجزات محمد را انکار می کنند. و در تفسیر بیضاوی و کشاف و فخر رازی ایات به معنای معجزات به همراه قرآن بیان شده است. و باز در سوره ی نسا آیه 24 به صراحت بیان می کند که:« چون برای قریش معجزات از برای نبوت آوردیم از وجه حسد و عناد ایمان نمی آورند» پس معلوم گشت که قرآن صراحت تمام دارد بر اینکه محمد(ص) معجزاتی داشته است. و اما معجزاتی از آن حضرت:

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ