مقاله هنر هنرمند فایل ورد (word) دارای 106 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله هنر هنرمند فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هنر هنرمند فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله هنر هنرمند فایل ورد (word) :
عاشق ورنه و نظر بازم و می گویم فاش
تا بدانی که به چندین هنر آراسته ام
عوام عیب ام کنند که عاشقی همه عم
کدام عیب که سعدی همین هنر دارد
با گذر از مکتب ها و سبک های فکری فرهنگی و با همه تعاریفی که متفکران و فیلسوفان از هنر و عوالم هنری کرده اند: هنر، شاید به دلیل بازگشت اش به حس انسانی و شاید به خاطر تکیه اش بر شهود و مکاشفه کارآیی بسیار در انتقال تجربه های درونی و باطنی زندگی آدمی دارد و خبر از رهایی می آورد که قفل آنها با هیچ کلید دیگری گشودنی نیست. هنر مسیری در زندگی آدمی می گشاید که با پای چوبی خردورزی و منطق استدلالی نمی توان از آن گذشت. آفرینش هنری در زندگی معنوی آدمی ارجی والا دارد و از این جنبه، برتر و قدرتمندتر از علم منطق فلسفه و اخلاق جلوه می کند.
و فلسوف و فلسفه چه حق دارد که از امری والاتر از خود سخن گوید. آیا فیلسوف همان نیست که در زندان فلسفه، در همان غاری بسر می برد که افلاطون ما را از ظلمت آن
می ترساند
مقاله علل پیدایش مذاهب در اسلام فایل ورد (word) دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله علل پیدایش مذاهب در اسلام فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله علل پیدایش مذاهب در اسلام فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله علل پیدایش مذاهب در اسلام فایل ورد (word) :
علل پیدایش مذاهب در اسلام
اگر مسلمانان در زمان پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم از وحدت خاصى برخوردار بودند، و عظمت مقام رسالت و مرجعیت مسلم او براى پیروانش، مانع از بروز دوگانگى بود، ولى پس از درگذشت او، شکاف عجیبى در میان آنان پدید آمد، و آن وحدت و ایثار، جاى خود را به جدال و نزاع کلامى، و احیانا به نبردهاى خونین، آنهم بر سر عقائد، داد.
مهمترین مساله در این مورد، بررسى علل پیدایش اختلافها و پىریزى مذاهب است که در کتابهاى مربوط به تاریخ عقائد، پیرامون آن کمتر گفتگو شده و حق آن ادا نشده است. از آنجا که تاریخ نگارى در میان مسلمانان به صورت نقلى بود، کمتر به تحلیل تاریخ مىپرداختند. بالطبع، چنین روشى در بحثهاى مربوط به ملل و نحل که یک نوع تاریخ نگارى ـ تاریخ عقائد ـ است، نیز سایه افکند و جداى از نقل حوادث، کمتر به تحلیل آن پرداختند. در نتیجه، فلسفه این همه اختلاف، بعد از رسول خدا در بین امت اسلامى روشن نشد.
پس از درگذشت پیامبر (ص)، براى گروهى از مسلمانان، مسائل کلامى، مطرح نبود و آنان، جز به جهاد و نشر اسلام در جهان، به چیزى نمىاندیشیدند، و در مسائل مربوط به توحید و شناخت صفات خدا و مانند آن، از آنچه از کتاب و سنت فرا گرفته بودند، پا فراتر نمىنهادند. زیرا آنان اسلام را با دو امتیاز شناخته بودند:
1 ـ عقائدى واضح و روشن،
2 ـ تکالیفى سهل و وظایفى آسان.
اسلام، با این دو امتیاز، در شبه جزیره و سپس در سائر نقاط، اسلامى گسترش یافت. اگر مشکلى پیش مىآمد به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) مراجعه مىکردند. شیعیان نیز که سخن عترت را قرین قرآن مىدانستند، مشکلات فکرى را با آنان در میان مىگذاشتند. براى این گروه وارسته و عاشق جهاد و ایثار، و پیرو عترت، آیات زیر، در زمینههاى گوناگون، الهام بخش و عقیده ساز بود.
الف: اثبات صانع
1 ـ (افى الله شک فاطر السماوات و الارض) (سوره ابراهیم / 10)
«آیا در وجود خدا شک و تردیدى هست، در حالى که آفریننده آسمانها و زمین است؟» .
2 ـ (ام خلقوا من غیر شىء ام هم الخالقون) (سوره طور / 35) .
«آیا آنان از هیچ آفریده شدهاند یا خود آفریننده خود هستند؟» . (مسأله توحید و نفى و دوگانگى در خلقت) .
3 ـ (لو کان فیهما آلهه الا الله لفسدتا) (سوره انبیاء / 22) .
«اگر در میان آسمانها و زمین خداى دیگرى بود، نظام گیتى بهم مىریخت» .
ب: شناخت صفات خدا
4 ـ (هو الله الذى لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم* هو الله الذى لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عما یشرکون* هو الله الخالق البارى المصور له الاسماء الحسنى یسبح له ما فى السموات و الارض و هو العزیز الحکیم). (سوره حشر / 22 ـ 24) .
«او خدایى است که جز او خدایى نیست. آگاه از درون و برون و رحمان و رحیم، اوست. حاکم، مالک، منزه از عیب، سلامت بخش، ایمن ساز، مراقب، قدرتمند، پیروز، شایسته بزرگى. و او منزه است از آنچه براى او شریک قرار مىدهند. او خداى آفریننده و صورتگر است، براى او است نامهاى نیک. آنچه در آسمانها و زمین است، بر او تسبیح مىگوید. او است عزیز و حکیم» .
ج: تنزیه خدا از تشبیه به خلق
5 ـ (لیس کمثله شىء و هو السمیع البصیر) (سوره شورى / 11) .
«براى او مثل و مانندى نیست و او است شنوا و بینا» .
د: گسترش عظمت الهى
6 ـ (و ما قدروا الله حق قدره) (سوره انعام / 91) .
«خدا را آنچنانکه شایسته او است، نشناختهاند» .
همچنین، در دیگر مسائل مربوط به مبدأ و معاد، آیات قرآن، مرجع و مصدر آنان بود. البته این مطلب نه به آن معنى است که همه افراد این گروه از مسلمانان بر مفاهیم عالى این آیات آگاه بودند، بلکه مقصود این است که متفکران این گروه از طریق تدبیر در این آیات، حس کنجکاوى خود را قانع کرده، و بعدى از ابعاد این آیات را درک مىنمودند.
مقاله رایگان پیوند ناگسستنی حماسه حسینی و انقلاب اسلامی فایل ورد (word) دارای 3 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله رایگان پیوند ناگسستنی حماسه حسینی و انقلاب اسلامی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رایگان پیوند ناگسستنی حماسه حسینی و انقلاب اسلامی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله رایگان پیوند ناگسستنی حماسه حسینی و انقلاب اسلامی فایل ورد (word) :
از جمله حرکت های ماندگار درتاریخ است که تاثیر بسزایی بر جنبش های اجتماعی و سیاسی پس از خود در جهان اسلام گذاشت. در واقع قیام عاشورا طرحی نو در تاریخ در افکند. همین طرح تازه بود که همواره بر جان و دل مردم اثر گذاربوده است.
بدون شک در تاریخ اسلام، قیام امام حسین (ع) از مهمترین وقایع تاریخی بشمار میآید. پیام انقلابی گری و شهادت طلبی این واقعه عظیم،قرنها الهام بخش اندیشمندان و مبارزان ضد ظلم واستبداد بوده است. مسلمانان این این قیام را، نه تنها موجب پیروزی نهایی و تحقق آرمانهای اسلام راستین در این جهان میشمارند بلکه آن رامایه رستگاری دوستداران امام حسین (ع) در جهان دیگر میدانند.
در تاریخ معاصر ایران، قیام حسینی همواره الهام بخش جنبش های سیاسی و اجتماعی بوده است این عصر در واقع با نگرش جدید به فرهنک عاشوراآغاز شد.رد پای این دیدگاه را میتوان در تاریخ نگاری عاشورا نیز دنبال کرد.
این قسم نگرش نوین به واقعه عاشورا در آثار اندیشمندان برجسته ای چون استادشهیدمرتضی مطهری نیز تداوم یافت و در مکتوبات دکتر علی شریعتی در قالب مفاهیم و تعابیر فرهنک سیاسی جدید صورتی ایدئولوژیک و رادیکال پیدا کرد و سرانجام توسط رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره ) با ضرورت های حاد عملی در عرصه سیاست، پیوند ناگسستنی یافت.
شعار خون بر شمشیر پیروز است از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران است که نشاندهنده الگوبرداری انقلاب ایران از نهضت عاشورای حسینی است
مقاله قتل در وب سایت فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله قتل در وب سایت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله قتل در وب سایت فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله قتل در وب سایت فایل ورد (word) :
چند جوان 26-25 ساله، دانشجوی سال آخر رشته کامپیوتر و عاشق فیلمهای ترسناک هستند. این علاقه و عشق آنها را تبدیل به گروهی متفاوت در دانشگاه خود کرده است که با انجام کارهای غیرمعمول و شوخیهای ترسناک باعث اضطراب و ترس هم کلاسیهای خود میشوند. این شوخیها آنها را چندینبار تا مرز اخراج از دانشگاه برده است و هر بار با کمک پول، آشنایان و یا کمک و وساطت دوستان از مهلکه گریخته اند.
یک بار بچهها برای دیدن فیلم ترسناکی در کنار یکدیگر جمع شدهاند ایده «سایت وحشت» که دربرگیرنده هر چیز دلهره آوری است مطرح میشود. مثل آخرین اخبار در مورد جنایات روز جهان، معرفی جدیدترین فیلم های ترسناک، معرفی بزرگترین جنایتکاران، آخرین کتابهای جنایی و نیز تصاویر وحشت انگیزی از صحنه های جنایت.
پدر یکی از اعضای گروه که دختری ناشنوا (یا نابینا) است، خانه اعیانی بزرگ و نیمه مخروبهای را در اختیار بچهها میگذارد تا به عنوان محل گروه از آن استفاده کنند. بچهها خوشحال و سرخوش به کار مشغول میشوند. با راهاندازی سایت به زودی تعداد مراجعه کنندگان آن بسیار زیاد می شود و این امر باعث خوشحالی بچهها میشود. به پیشنهاد یکی از اعضای گروه یک آگهی تبلیغاتی مبنی بر «علاقمندان به خودکشی را در کوتاهترین زمان، به مقصود خود می رسانیم». ایده بسیار جالبی است و بچهها به شدت از کار خود لذت می برند. ظرف مدت کوتاهی انواع و اقسام پیامها، درخواستها و ... را برای سایت میفرستند و با هم شوخی میکنند. تا اینکه اولین پیغام جدی از طرف اولین مشتری که پسر جوانی است میرسد. اعضای گروه به قصد شوخی و تفریح با وی ارتباط برقرار میکنند و علیرغم میل دختر ناشنوا (نابینا) به کار خود ادامه میدهند تا اینکه یک روز تصمیم میگیرند او را به محل گروه بیاورند. در ابتدا عدهای مخالفت میکنند، ولی با اصرار بقیه قبول میکنند. در سر قرار حاضر میشوند و با جنازه خونین پسر روبه رو میشوند. همگی ترسیدهاند و هراسان با یکدیگر مشاجره میکنند و در نهایت با پلیس تماس میگیرند به محل قرار میروند. اثری از جنازه خونین نیست. پلیس به آنها مشکوک شده و از راز «سایت وحشت» و «آگهی خودکشی» مطلع میشود. در این بین یک افسر فاسد نیز با پیدا کردن سرنخی که قتل را به آنها مربوط میکند همه چیز را درهمرفتهتر میکند. پلیس نیز با کمک مدرکش و بزرگ جلوه دادن همه چیز باعث رعب و وحشت بچهها میشود. در این بین قاتل با فرستادن ای-میل دیگری آنها را از پلیس برحذر میدارد و به آنها گوش زد میکند که همه مدارک برعلیه آنهاست. بچهها ترسیده و وحشت زده تصمیم به مصالحه با قاتل میگیرند. ولی او آنها را به باد تمسخر گرفته و اعلام میکند برای مصالحه پول کلانی میخواهد. بچهها عصبی و ترسیدهاند. با این وجود تمام تلاش خود را میکنند تا پول را فراهم کنند ولی موفق نمیشوند و با پایان مهلت، قاتل اعلام میکند یکی از نزدیکانشان را به قتل میرساند. با بیان جملاتی بیمفهوم ساعتی را اعلام میکند. همگی ترسیدهاند ولی بعد از مدتی یکی از اعضای گروه متوجه رمزی در نوشته شده و با کشف آن متوجه میشوند هدف کیست. سعی در یافتن او دارند ولی دیر به محل رسیده و اثری از فرد مورد نظر نیست. پس از مدتی پیغام دیگری از طرف قاتل میرسد. به همراه عکسهایی که جسدی را نشان میدهد و بچهها را که در اطرافش هستند. بچهها تازه متوجه می شوند جسد در کنارشان بوده و بدون آنکه خود متوجه باشند، در معرض اتهام قتل قرار گرفتهاند. قاتل آنها را به سُخره می گیرد. در گروه درگیری ایجاد شده و هر یک دیگری را مقصر می داند و در این بین پیامی دیگر و مهلت پرداخت پول، بچهها عصبی هستند. و در این مدت با افسر مورد نظر نیز برخوردهایی دارند. همگی عصبی و مستأصل به دنبال راه گریزی میگردند که موفق نمی شوند. قاتل عکسهای جسدی دیگر را می فرستد و همه متوحش شدهاند. چند نفری قصد فرار به شمال را دارند و از گروه جدا میشوند. صبح روز بعد همگی مجبور می شوند برای شناسایی اجساد دوستانشان که در طول راه تصادف کرده اند، بروند. قاتل با پرده برداشتن از راز این تصادف آنها را بیشتر میترساند. همه ترسیده و مستأصل هستند. قاتل که خود را یک روانی نابغه میداند، انگیزهاش را صرفاً لذت از کشتن و بهره برداری مالی عنوان میکند. بچهها مأیوس هستند و این بار از خلال جملات قاتل پی به شخص مورد نظر میبرند و وقتی به محل میرسند او نیست. ناراحت مشغول گشتن میشوند و با آمدن او متوجه اشتباه قاتل میشوند. او نیز از اتفاق غیرمنتظره خبر ندارد. همه خوشحال و سرخوش می شوند. تصمیم می گیرند قاتل را گیر بیاندازند و بی گناهی خود را ثابت کنند
مقاله بالانس خطوط ساده تولید و ارائه مدلی بهینه برای خط مونتاژ شرکت تراکتور سازی ارومیه به روش LCR فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بالانس خطوط ساده تولید و ارائه مدلی بهینه برای خط مونتاژ شرکت تراکتور سازی ارومیه به روش LCR فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بالانس خطوط ساده تولید و ارائه مدلی بهینه برای خط مونتاژ شرکت تراکتور سازی ارومیه به روش LCR فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بالانس خطوط ساده تولید و ارائه مدلی بهینه برای خط مونتاژ شرکت تراکتور سازی ارومیه به روش LCR فایل ورد (word) :
خلاصه
بر اساس مطالعات انجام شده یکی از موانع بهره وری حداکثری در بسیاری از شرکت ها مساله بالانس خطوط مونتاژ آنها می باشد که حل این مسائل ملزم به استفاده از مدل های علمی است . در همین راستا این مقاله در دو بخش به بررسی تاثیر متعادل سازی بر عملکرد خط مونتاژ پرداخته است . در بخش اول ضمن مطالعه مبانی نظری ، پیشینه تحقیق ، مفاهیم مونتاژ ، مسائل بالانس خط مونتاژ ساده پیش فرض ها ، معیار های بهینگی و روش های حل مسائل خطوط مونتاژ ساده مطرح شده است . در بخش دوم با استفاده از روش طولانی ترین زمان عملیات ( LCR )َ به متعادل سازی خط مونتاژ شرکت تراکتور سازی ارومیه پرداخته شده است . با مقایسه معیار های زمان سیکل مونتاژ ، کارایی خط مونتاژ ، ضریب هموار سازی و فاصله تعادل تاثیر متعادل سازی عملکرد خط مونتاژ مشخص شده است.
کلمات کلیدی : متعادل سازی خط مونتاژ ، طولانی ترین زمان عملیات
.1 مقدمه
یکی از مباحثی که از ابتدای شروع تولید صنعتی مورد توجه مراکز تحقیقاتی و صنعتی قرار دارد مساله تعادل سازی خطوط تولید یا مونتاژ محصولات است. عدم دستیابی به یک سیستم تولیدی متعادل به معنای عدم استفاده کامل از ظرفیت های سیستم است . به خاطر هزینه های بسیار زیاد سیستم های تولیدی ، متعادل سازی این سیستم ها یکی از مهم ترین مشغله های محققین و مهندسین صنایع در مراکز علمی و صنعتی است . در کشور ایران یکی عمده ترین علل عدم استفاده از ظرفیت های موجود واحد های صنعتی متعادل نبودن خطوط تولید و مونتاژ محصولات است . بنابراین هدف اصلی این مقاله معرفی روش های علمی و به کار گیری روش های مناسب برای متعادل سازی خط مونتاژ تراکتور سازی ارومیه است. [1] جدول 1 نماد های بکار رفته در مقاله را نشان می دهد .
1 دانشیار گروه مکانیک دانشگاه امام حسین(ع)- تهران- ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنایع و معادن – تهران – ایران
Longest Candidate Rule 3
1
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک«
2nd National Conference on Applied Researches in Electrical, Mechanical and Mechatronics Engineering
جدول -1 نماد های بکار رفته در مقاله
نماد شرح نماد شرح
M تعداد فعالیت ها ( عنصر ها) C سیکل کاری تولید
n تعداد ایستگاهها E کارایی خط مونتاژ
زمان استاندارد فعالیت i ام S.I ضریب هموار سازی
زمان ایستگاه j ام B.D فاصله تعادل
11 پیش فرض های اساسی
• تولید به صورت انبوه و زمان فعالیت ها قطعی می باشد ؛
• تقاضای بازار نامحدود فرض شده است ؛
• زمان فعالیت ها قطعی و به صورت ایستا می باشد؛
• تجهیزات و ابزار به صورت پیوسته در دسترس هستند ؛
• محدودیت دسترسی به مواد اولیه و قطعات وجود ندارد .
.2 متعادل سازی خطوط مونتاژ
برخی از تعاریف متعادل سازی خط مونتاپ عبارت انداز:”کوشش برای تقلیل اختلاف زمانی بین نقاط مختلف کاری را متوازن ساختن خط تولید می نامند ” . [2] “متعادل سازی خط مونتاژ گرایشی است در وصول به مناسب ترین تعادل مابین نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات به نحوی که دسترسی به حجم مشخصی از تولید امکان پذیر گردد”. [3]
12 روش و تکنیک های متعادل سازی خط مونتاژ
مسائل متعادل سازی خط مونتاژ بیش از 4 دهه توسط پژوهشگران به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است . جکسون ، وستر و کیلبریج ُروش های هیورستیک معروفی برای گروه بندی فعالیت ها به ایستگاه های کاری پیشنهاد کردند . مدل برنامه ریزی خطی توسط بومنِ ارائه شد . هلدّ برنامه ریزی پویا را برای مساله متعادل سازی ارائه و سپس آن را حل کرد .پترسنْ مساله متعادل سازی را به صورت برنامه ریزی عدد صحیح صفر – یک فرموله بندی کرد و از جستجوی فیبوناجیَ برای حل مساله استفاده کرد . اسچیُ برای حل مساله از توسعه روش شاخه کران استفاده کرد . آگرداگًٌ مساله تخصیص فعالیت
Jackson , Wester and Killbridge Bowman Held Patterson
Fibonacci Search Assche Vgurdag
4
5
6
7
8
9
10
2
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک«
2nd National Conference on Applied Researches in Electrical, Mechanical and Mechatronics Engineering
ها به تعداد ایستگاه های ثابت را مورد مطالعه قرار داد . اینمانٌٌ و ناکادا ٌٍ متعادل سازی با هدف حداقل سازی نیروی انسانی را مورد قرار دادند . جنبه های دیگر مساله خط مونتاژ شامل زمان تصادفی فعالیت ها توسط سارینٌَ مورد مطالعه قرار گرفت. [3,4] بویسن و فیلیندرٌُ ( ( 2002 متعادل سازی خط مونتاژ را با در نظر گرفتن زمان تصادفی فعالیت ها ، روش های مختلف تولید ، خط U شکل ، ایستگاه و فعالیت های موازی را با هدف حداکثر کردن سود بررسی کردند . بایکاس اوغلو و ازبکیرٌِ ( ( 2002 متعادل سازی خطوط مونتاژ U شکل را با در نظر گرفتن زمان تصادفی فعالیت ها و محدودیت های زمان سیکل بر حسب احتمال را با هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه ها مطالعه کردند . متعادل سازی خط مونتاژ با در نظر گرفتن محدودیت های تخصیص منابع و امکان کار همزمان را با هدف بهینه کردن یک نمره مرکب توسط لایپرٌّ و همکارانش ( ( 2002 پیگیری شد . لویتینٌْ و همکاران مساله متعادل سازی خط مونتاژ را با در نظر گرفتن گزینه های مختلف تولید و تخصیص منابع را با هدف حداقل کردن زمان سیکل مطالعه کردند . مکموللن و تاراسویچٌَ مساله متعادل سازی خط با تولید مرکب ، زمان تصادفی فعالیت ها ، ایستگاه های موازی را با هدف حداقل کردن هزینه ، هموار کردن زمان ایستگاه های مختلف و بهینگی یک نمره مرکب مطالعه کردند (2002) .اسکل و همکارانٌُ مساله متعادل سازی را در حالتی که افزایش زمان غیر مستقیم مبتنی بر ترتیب وجوددارد یعنی انجام یک فعالیت شرایطی ایجاد می کند که زمان فعالیت ما بعدی خود را تحت تاثیر قرار می دهد با هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه ها مطالعه کردند . (2002 ) اربان و چیانگًٍ مساله متعادل سازی را با در نظر گرفتن زمان تصادفی فعالیت ها ، زمان احتمالی سیکل ، خط U شکل و افزایش زمان مبتنی بر فعالیت های غیر تولیدی زمان ایستگاه مانند مانند بازگشت اپراتور به ابتدای ایستگاه در انتهای سیکل جاری را با هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه ها مطالعه کردند . (2002) وان هپٌٍ مساله متعادل سازی تولید مرکب با زمان تصادفی فعالیت و زمان سیکل متفاوت را با هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه ها مطالعه کردند . (2002) ویلارینهو و سیماریاٍٍ مساله مونتاژ تولید مرکب با محدودیتی که زیر مجموعه ای از فعالیت ها به نحوی که به هم وابسته هستند که باید به یک ایستگاه مشترک تخصیص یابند و در نظر گرفتن ایستگاه های موازی را با هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه هاو هموار سازی زمان ایستگاه ها مطالعه کردند .[3] به طور کلی می توان روش های حل مسئله را به دو دسته روش های دقیق و روش های غیر دقیق تقسیم بندی کرد . روش های دقیق آن دسته از الگوریتم و روش های ریاضی بهینه یاب هستند که جواب بهینه قطعی مساله را تضمین می کنند ، این الگوریتم ها به طور کلی پیچیده بوده و معمولا جهت حل مسائل کوچک و متوسط مناسب می باشند . روش های غیر دقیق شامل دامنه های وسیعی از الگوریتم های ارائه شده در متعادل سازی خط مونتاژ می باشند که لزوما جواب بهینه و دقیق تولید نمی کنند بلکه جوابی نزدیک به بهینه ارائه می دهند و شامل الگوریتم های هیورستیک و متا هیورستیک می باشند . [5]
.3 سیستم های مونتاژ
مونتاژ به مفهوم ادغام دو یا چند قطعه به منظور تشکیل یک نهاد جدید می باشد که به این نهاد جدید مونتاژ فرعی ، مونتاژ یا اصطلاحات مشابه به کار می برند. [6] سیستم های مونتاژ به سه دسته ، مونتاژ دستی یک ایستگاه ، خط مونتاژ دستی و سیستم های مونتاژ اتوماتیک تقسیم می شوند[7,8] .خطوط مونتاژ بر اساس تنوع محصولات نیز به سه دسته خطوط تولید برای یک نوع محصول، خطوط تولید برای تولید دسته ای محصولات و خطوط تولید مرکب تقسیم میشوند . [9,10]
Inman Nakada Sarin
Boysen and Fliender Baykasoglu and Ozbakir Lapierre et al Levitin et al
Mc Mullen and Tarasewich School et al Urban and Chiang Van hop
Vilarinho and Simaria
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
3
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک«
2nd National Conference on Applied Researches in Electrical, Mechanical and Mechatronics Engineering
31 انواع مسائل بالانس خط مونتاژ ساده بر اساس تابع هدف
با توجه به معیار بهینگی در نظر گرفته شده مسائل بالانس خط مونتاژ به چهار دسته تقسیم می شود.
.i در این نوع مسائل ، با توجه به زمان سیکل داده شده ، هدف حداقل کردن تعداد ایستگاه های کاری است . مسائل بالانس خط مونتاژ با این
نوع تابع هدف مسئله بالانس خط مونتاژ نوع یک ( ( SLABP-1 نامیده می شود.
.ii اگر تعداد ایستگاه ها داده شود ، در آن صورت حداقل کردن زمان سیکل ، به مفهوم حداقل کردن زمان بیکاری است . مسائل با این نوع تابع
هدف ، مسئله بالانس خط مونتاژ نوع دوم ( ( SLABP-2 نامیده میشود
.iii اگر زمان سیکل و تعداد ایستگاه ها هر دو با هم قابل تغییر باشند ، در آن صورت کارایی خط ( E) معیار کیفیت بالانس میباشد . کارایی خط
به صورت = تعریف می شود ، به طوری که T مجموع زمان تمام عملیات ، n تعداد ایستگاه های کاری ، و c زمان سیکل است
( . )
. کل زمان بیکاری یک خط معادل (nc) – T میباشد . حداکثر کردن کارایی خط معادل حداقل کردن زمان های بیکاری است . مساله با این
نوع تابع هدف ، مساله بالانس خط مونتاژ ( ( SLABP-E نامیده می شود .
.iv اگر زمان سیکل و تعداد ایستگاه ها هر دو داده شوند ، جستجوی یک بالانس امکان پذیر برای مساله ، تحت عنوان ( SLABP-F ) نامیده
می شود . [5,9]
32 واژه ها و اصطلاحات عمومی خط مونتاژ
به منظور آنالیز و ارزیابی وضعیت خط مونتاژ و بررسی تاثیر روش های متعادل سازی بر عملکرد خط ا شاخص هایی استفاده می شود . به همین منظور در ادامه تعدادی از این شاخص ها تعریف می شوند .[5]
.I سیکل تولید ٍَ : فاصله زمانی خروج دو محصول متوالی از انتهای خط مونتاژ را سیکل تولید می گویند . سیکل تولید را میتوان از رابطه (1)
تعیین کرد .[10]
(1) =
/
SH : زمان شیفت کاری خالص :P/D تعداد تولید در هر شیفت .
.II کارایی خط مونتاژ ٍُ: بیان کننده درصد کاری و بهره وری خط مونتاژ در هر سیکل است و برای محاسبه آن از رابطه (2) میتوان استفاده کرد
. [10]
(2) × 100 =1 =
.
.III ضریب هموار سازی: این شاخص برای ارزیابی توزیع کار در بین ایستگاهها به کار می رود. مقدار آن هر چقدر کمتر باشد توزیع بهتر کار را
نشان می دهد. برای محاسبه آن میتوان از رابطه (3) استفاده کرد . [10]
(3)
=1( )2 =
Cycle Time Line efficency
23
24
4
دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک«
2nd National Conference on Applied Researches in Electrical, Mechanical and Mechatronics Engineering
.IV فاصله تعادل : مقدار این شاخص درصد بیکاریهای خط مونتاژ در هر سیکل کاری را نشان میدهد . برای محاسبه این مقدار از رابطه (4) میتوان
استفاده کرد . [11]
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]