مقاله مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مقام انسان از نظر قرآن فایل ورد (word) :
مقام انسان از نظر قرآن
اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت و حیثیت انسانی او را برابر با مرد می داند و یا او را جنس پست تر می شمارد؟ این پرسشی است که اکنون می خواهیم به پاسخ آن بپردازیم.
فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگی
اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد. اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و یک نوع مجازات قائل نشده است. پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازاتها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای آنها را برای زن. در نتیجه در مواردی برای زن و مرد مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.
چرا؟ روی چه حسابی؟ آیا بدان جهت است که اسلام نیز مانند بسیاری ازمکتب های دیگر نظرات تحقیرآمیزی نسبت به زن داشته و زن را جنس پست می شمرده است و یا علت و فلسفه دیگری دارد؟ مکرر در نطقها و سخنرانیها و نوشته های پیرامن سیستمهای غربی شنیده و خوانده اید که مقررات اسلامی را مورد مهر و نفقه و طلاق و تعدد زوجات امثال اینها بعنوان تحقیر و توهینی نسبت به جنس زن یاد کرده اند. چنین وانمود میکند که این امور هیچ دلیلی ندارد جز اینکه فقط جانب مرد رعایت شده است. می گویند تمام مقررات و قوانین جهان قبل از قرن بیستم بر این پایه است که مرد جنساً شریفتر از زن است و زن برای استفاده و استمتاع مرد آفریده شده است حقوق اسلامی نیز بر محور مصالح و منافع مرد دور می زند.
می گویند اسلام دین مردان است و زنان را انسان تمام عیار نشناخته و برای او حقوقی که برای یک انسان لازم است وضع نکرده است اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست تعدد زوجات را تجویز نمی کرد حق طلاق را به مرد نمی داد، شهادت دو زن را با یک مرد برابر نمی کرد، ریاست خانواده را به شوهر نمی داد، ارث زن را مساوی با نصف ارث مرد نمی کرد، برای زن قیمت بنام مهر قائل نمی شد زن استقلال اقتصادی و اجتماعی می داد و او را جیره خوار و واجب النفقه مرد قرار نمی داد. اینها می رساند که اسلام نسبت به زن نظریات تحقیرآمیز داشته است او را وسیله و مقدمه برای مرد میدانسته است می گویند: اسلام با اینکه دین مساوات است و اصل مساوات را در جاهای دیگر رعایت کرده است در مورد زن و مرد رعایت نکرده است.
می گویند اسلام برای مردان امتیاز حقوقی و ترجیح حقوقی قائل شده است و اگر امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان قائل نبود مقررات بالا را وضع نمی کرد.
مقاله در مورد تاریخچه رنگرزی فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد تاریخچه رنگرزی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تاریخچه رنگرزی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد تاریخچه رنگرزی فایل ورد (word) :
تاریخچه رنگرزی
رنگ و رنگرزی نه تنها در ایران بلکه در هند و چین و مصر دارای پیشینه ای بس طولانی است. رنگرزی در ایران سابقه ای دیرینه دارد. پیش از اسلام به خصوص در دوره ساسانی، رنگرزان از احترام خاصی برخوردار بوده اند. اما از آنجا که معمولاً رنگرزی بر موادی انجام می گیرد که از مواد آلی فساد پذیر تشکیل شده اند، آثار بازمانده از گذشته دور بسیار اندک است،
خوشبختانه در پرتو دستاوردهای جدید باستان شناسی و نیز با بررسی آثار مکتوب معلوم شده است که پیش از اسلام جامعه ایران دارای سنت پیشرفته بافت قالی و نساجی بوده است. کهن ترین اثر گره دار پیدا شده که تا به حال نخستین نمونه قالی ایران محسوب شده و توسط پروفسور «رودنکو» در کناره های مغولستان، در ناحیه ای بنام «پازیریک» کشف شده است. در حاشیه این فرش نقش تعداد زیادی اسب به چشم می خورد و در بافت آن از رنگهای سبز، آبی، قرمز و زرد استفاده شده است.
«گزنفون» مورخ یونانی به کارگاههای قالیبافی شاهان هخامنشی در شهر «سارد» در حدود چهار صد سال پیش از میلاد اشاره می کند. این هنر در دوران های بعدی نیزادامه پیدا کرده است. در کتاب «زین الاخبار گردیزی» داستانی نقل می شود به این مضمون: «دیوان را فرمود تا کانها کندند و جوهرهایی بیرون آوردند و به دریا رفتند و گوهرها برآوردند و این عمل با مردمان بیاموختند و جامه ها
رنگ فرمود کردن.» از نمونه های فرش ساسانی که متأسفانه باحمله اعراب از میان رفت ولی ذکر آن در بسیاری از کتب از جمله «تاریخ طبری» آمده، فرش بهارستان است. طبری درباره آن می گوید: «; بساطی بافتند از دیبا. به زمستان بازکردندی بدان وقت که هیچ جا گل شکفته نبودی و به جهان اندر سبزی نبودی و آن بساط را گرداگرد کنارش همه به زمرد و زبرجد سبز بافته ;»
سیروس پرهام معتقد است که «پیش از اسلام حداقل سه منطقه وسیع فرشبافی در فارس وجود
داشته ; منطقه اول و ظاهراً پر رونق ناحیه دارابگرد ; فسا و جهرم بود. ناحیه دوم کوه بیشابور که تا حاشیه ارجان و سرزمین لرنشین کهکیلویه امتداد داشت و شاپور و کازرون و توج و شهر گمشده غندجان شهرهای عمده آن بوده که هر دو ناحیه از آبادترین و پر نعمت ترین مراکز تمدن ساسانی بوده اند. منطقه یا ناحیه سوم بوانات و قونقری که دژ خرمه در آن بوده است.»
از دلایل دیگری که وجود سنت پیشرفته رنگرزی را در دوران ساسانی ثابت می کند رونق و توسعه منسوجات در این عصر است. زیرا رنگرزی یکی از صنایع وابسته به نساجی است. رسیده بودند که تجارت ابریشم را بین چین و مغرب زمین در اختیار گرفته بودند و دستگاههای بافندگی ابریشم ایجاد کردند، که به زودی در تمام خاورمیانه شهرت و رواج یافت و بسیاری از این پارچه ها در کلیساهای اروپا باقی مانده که بطور قطع متعلق به دوران ساسانی است و در همان زمان به بیزانس و روم
فرستاده شد. شیوه ساسانیان در به کارگیری رنگها با شیوه بیزانسی تفاوت داشته و تنها رنگهای به کار رفته یکی است، ولی رنگهای ساسانی دارای درخشش کمتر و معتدل تر است و هنرمندانه تقسیم شده و با در نظر گرفتن نقش انتخاب شده اند.
بسیاری از نمونه ها یک رنگ بوده و رنگی مثل آبی را برای زمینه سفید ابریشم در نظر
گرفته اند، یا اینکه نقش را با ابریشم بدون رنگ در کنار زمینه قرمز رنگ بافته اند و یا دو رنگ برای زمینه سفید به کار برده اند: قرمز و سیاه و یا آبی پر رنگ و سبز.
ایران که بین چین (مملکت عمل آورنده ابریشم) و روم (بزرگترین مصرف کننده منسوجات ابریشمی) واقع بود به صورت کشور ترانزیت ابریشم خام و ابریشم کار شده درآمد. پادشاهان ساسانی که متمایل به توسعه این فن در کشور خود بودند، در تعقیب فتوحات خود در سوریه دسته های بزرگ نساجان را از سوریه به ایالات ایران و به خصوص خوزستان کوچاندند.
متأسفانه اولین آثاری که از دوران اسلامی به جا مانده و مربوط به ایران است. به بعد از قرن نهم هجری قمری اختصاص دارد و برای بررسی آثار قبل از آن باید متوسل به آثار مکتوب شد. استاد سعید نفیسی در کتاب «محیط زندگی و آثار رودکی» که از شاعران قرون اولیه اسلامی است، می نویسد: «در شهر بخارا استادان مخصوص برای بافتن شادروان (نوعی چادر) بودند و از هر شهری بازرگانان به بخارا می آمدند و شادروان و ;. می بردند و تا شام و روم این کالا میرفت و در همه
جای خراسان که این ها را می بافتند به خوبی بخارا نمی شد و بازرگانان خراسان همه از آن جامه می پوشیدند و آن را سرخ و سفید و سبز می بافتند. »
در کتاب «جغرافیای تاریخی لسترنج» نوشته شده: «پارچه های بافته شده از ابریشم خام، سفره دستمال و پرده های قلابدوزی مخصوصاً به رنگهای پر طاووسی، آبی رنگ و سبز در میان گلابتون در فسا بافته می شد.»
علاوه بر این شواهد تاریخی دو نمونه از پارچه های ابریشمی در موزه، «متروپولتین» نیویورک موجود است که یکی دارای یک جفت اردک در دایره و دیگری دارای تصویر یک جفت اسب در دایره ات که در اطراف آن شکل پرنده کشیده شده است. این دو قطعه دارای رنگهای سبز، زرد، سفید، بنفش روی زمینه قرمز است.
قطعاتی از پارچه های بافت ایران نیز در دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به دست آمده که از حیث اسلوب و رنگ آمیزی شبیه به منسوجات ساسانی است. مرکز عمده این بافندگی را مغرب ایران و خراسان مثل مرو و نیشابور دانسته اند که به احتمال زیاد کارگاههای رنگرزی در کنار کارگاههای بافت واقع شده بود.
با شروع حکومت سلاجقه در ایران تمامی فنون و به خصوص نساجی رونق فراوانی پیدا کرد. یک نمونه از بافته های دوره سلجوقی که در موزه « متروپولتین» موجود است دارای اشکالی به رنگ پرتقالی و قهوه ای است و قطعه ای دیگر به رنگ سبز و سفید است. فرش یا زیر اندازی که متعلق به حکومت سلاجقه در ایران باشد تاکنون به دست نیامده ولی کاملاً مسلم است که مردم ایران با پیشینه ای که در این هنر داشته اند در این زمان نیز فعال بوده اند. به خصوص نمونه هایی که در
نقاشی های دوره تیموری و مغولی به تصویر آمده مؤید این نکته است. پس از دوران سلطه مغولان، در دوره تیموریان صنعتگران و هنرمندان به علت تمایل سفارش دهندگان به اسلوب و طرحهای چینی شروع به تقلید از این منسوجات کردند.
دوره صفویه اوج ترقی صنایع نساجی و قالی بافی است و خوشبختانه آثار زیادی از آن زینت بخش موزه های دنیاست. شیوه رنگ آمیزی ملایم و بی نظیری در قطعات به دست آمده به چشم میخورد. در این دوران زری بافی از رواج بسیاری برخوردار شد. به کار بردن زمینه های الوان که در روی آن نقوش با نخهای طلا و نقره به تصویر می آید، همچنین به کار گرفتن طرحهای مناسب که بیشتر موضوعات ادبی و مناظر رزمی و بزمی بود و نیز استفاده از رنگهای گیاهی که هنوز
درخشندگی و ثبات خود را حفظ کرده اند، از ویژگیهای منسوجات این دوران است.
در زمان قاجارورود صنایع خارجی به ایران و به ویژه ورود پارچه های فرنگی و ارزان روسی سبب رکود صنایع و هنرهای ایرانی شد و بسیای از کارگاههای پارچه بافی برچیده شد و تعداد معدود برجامانده نیز مشتریان خود را کم و بیش از دست داد.
در دوران پهلوی نیز راه اندازی کارخانجات نساجی در شهرهایی مثل اصفهان، کاشان و ; باعث ورشکستگی کلی کارگاههای نساجی شد و هنرمندان آن به صورت کارگران عادی کارخانه ها درآمدند وتعدادی معدود نیز به عنوان نمونه های موزه ای در اختیار هنرستانها و دیگر سازمان های فرهنگی و هنری قرار گرفتند.
در این میان رنگرزان همگی به رنگی برای فرش و گلیم و دیگر زیر اندازها رو آوردند، ولی به تدریج با ورود رنگهای شیمیایی آنان به خاطر قیمت ارزان مواد و سادگی شیوه رنگرزی، رنگهای طبیعی را کنار گذاشتند، پس از مدتی حدود 50 سال اکنون رنگرزان دیگر مواد رنگزای طبیعی را نمی شناسند.
________________________________________
شـاید بـرای شـما اتفاق افتاده باشد که دوستتان را دیده باشید که پیراهنی صورتی به تن کرده و توسط اطرافیان مورد تحسـین، تـمجـید و تـوجه فـراوان قـرار گرفته باشد. شما نیز به تبـع او تصـمیـم گرفتـیـد کـه پیراهنی به همان رنگ تهیـه کـرده و بـر تن کنید. اما بعد از اینکار مورد تمسخر و ریشخـنـد دیـگــران قــرار گرفته و همان نگاههای پیشین نیز از شما برگردانـده شـد و در نتیجه آنها را از تن درآورده و لباسهای مشکی، آبی و خاکستری قبلی خود را پوشیدید. اگر می خواهید بدانید که چرا آن پیراهن صورتی مناسب شمـا نبود و چرا این به آن معنا نـیست که دیـگر نـباید لـباسهای رنـگی بپوشید، به ادامـه مقاله توجه کنید. رنـگ پوست شـما چه تیره باشد،چه روشن وچه درمیان این دو،میتوانید رنگی مناسب برای لباس خود انتخاب نمایید.
پوستهای تیره
افراد تیره پوست معمولا دارای چشمان و موهای مشکی یا قهوهای تیره می باشند که در این صورت باید لباسی را انتخاب کرد که با رنگـهای تـیره مـغایرت داشـتـه بـاشـد. این مغایرت چهره را از یکنواختی بیرون آورده و باعث جذابیت بیشتر می گردد.
رنگهای مناسب برای این گروه
• صورتی
• سفید
• خاکی
• آبی ملایم
• طوسی روشن
رنگهای نا مناسب این گروه
• مشکی
• قهوه ای تیره
• فیروزه ای
• سبز یشمی
• قرمز تیره
اگر جزء این دسته افراد هستید از پوشیدن لباس با رنگهای گرم و تیره خودداری کنید. از آنجایی که رنگ مشکی و آبی تیره مــعـمولا” به عنوان لبـاس رسمی کار در نظر گرفـتـه شده و نمیتوان بطور کامل آن را کنار گذاشت، لذا سعی کنید بکارگیری آنها را به حداقل رسانده و فقط در صورت لزوم از آنها استفاده نمایید.
پوستهای معمولی ( نه تیره نه روشن )
افرادی که دارای چنین رنگ پوستی هستند میتوانند تقریبا” از هر رنگ لباس استفاده کنند. از آنجاییکه هر دو رنگ روشن و تیره میتواند با اینگونه رنگ پوست مغایرت داشته باشد، بنابراین از هردو رنگ می توان استفاده نمود و لی بهتراست پیراهن را هماهنگ با رنگ چشم انتخاب کرد.
رنگهای مناسب این گروه
• بژ
• آبی
• سورمه ای
• گندمی
• مشکی
• صورتی
رنگهای نامناسب این گروه
• مغز پسته ای
• بنفش
• قهوه ای تیره
• قرمز
تنها رنگهایی که در این گروه اصلا” نباید بکاربرد، رنگهای نزدیک به رنگ پوست است. برای مثال اگر رنگ پوست شما زیتونی است، از پوشیدن لباسهای زیتونی یا قهوه ای خودداری کنید.
پوستهای روشن
این گونه افراد معمولا” موهایی بلوند و روشن داشته و رنگ چشم آنها سبز، آبی، طوسی یا قهوه ای روشن است. رنگی مناسب این گروه است که با رنگ پوست تضاد داشته باشد.
رنگهای مناسب این گروه
• آبی ملایم
• قهوه ای
• بژ
• آبی سیر
• رنگی غیر از سفید
رنگهای نا مناسب این گروه
• قرمز
• صورتی
• نارنجی
• زرد
• ارغوانی
در این گروه بطور کلی باید از رنگهای خشن و روشن استفاده نمود تا تضاد کافی با رنگ پوست بوجود آید. بکارگیری رنگهای گرم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
رنگ
مطالعه درباره ی رنگ ملاحظاتی را در زمینه های فیزیک ، فیزیولوژی و روانشناسی پیش می آورد . علم فیزیک ، توزیع انرژی طیفی نوری را که از یک سطح صادر و یا به وسیله ی آن منعکس می شود ، بررسی می کند ( شاخه ی خاصی از آن به مطالعه ی جنبه های شیمیایی رنگیزه ها و رنگینه ها ، در ارتباط با خواص رنگ ساز این مواد می پردازد ) . فیزیولوژی ، فرایند هایی را که در چشم و مغز به هنگام تحریک ناشی از تجربه ی رنگ اتفاق می افتد ، مورد مطالعه قرار می دهد . روانشناسی
در مسائل آگاهی و ذهنیت نسبت به رنگ – همچون عنصری از تجربه ی بصری – بحث می کند . اشتراک اصطلاحات در این عرصه ها ، غالبا ً بر دشواری درک مفاهیم می افزاید . مطالعه ی هنری رنگ نیز مقوله ای جدا از این ملاحظات نیست ، و به خصوص رویکرد روانشناختی رنگ در این زمینه اهمیت دارد .
هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد بصری مستقلا ً تغییر پذیر است : فام ، درخشندگی و اشباع .
فام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند .گفته می شود که تقریبا ً 150 فام متفاوت را می توان تشخیص داد ، ولی همه ی اینها به طور مساوی در طیف مرئی توزیع نشده اند ، زیرا چشم ما برای تفکیک فام ها در طول موج های بلند تر توانایی بیشتری دارد . بلند ترین طول
موج ها در منطقه ی قرمز و کوتاه ترین طول موج ها در منطقه ی بنفش هستند . دسته بندی عمومی رنگ ها به بیفام ( سیاه ، سفید و خاکستری ها ) ، و فام دار ( قرمز ، زرد ، سبز ،;) بر همین صفت مبتنی است . برای سهولت درک مطلب ، فام را می توان مشخص کننده ی اسم عام رنگ ها تعریف کرد .
قرمز ، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند ، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند . فام های ثانویه عبارتند از : نارنجی ، سبز و بنفش که که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند . فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند : زرد- نارنجی( پرتقالی) ،
نارنجی- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغوانی) ، بنفش- آبی ( لاجوردی) ، آبی- سبز (فیروزه ای) ، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ ، نشان می دهند . در چرخه ی رنگ ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند ، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند .
مقاله شیطان و شبهات ان فایل ورد (word) دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله شیطان و شبهات ان فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شیطان و شبهات ان فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله شیطان و شبهات ان فایل ورد (word) :
مقدمه
انسان موجودی مختار است و برای دسیابی به سعادت و رستگاری و کمال خود در دنیا و آخرت همواره در معرض اعمال اراده و انتخاب تصمیمگیری است و او در راه زندگی خویش و در گزینش کارها و نیازهای خود در لحظههای عمر خوبیش مواجه با وسوسههای شیاطین جن است،
هر گاه آدمی بتواند با اراده قوی مملو از ایمان این خواستهها و امیال را که توسط شیطان به دایره ذهن او هجوم میآورند قبل از اینکه منجر به عمل شوند تزکیه و تصفیه نماید و از بین آنها، آن را که مطابق عقل و شرع است انجام دهد و از آنه موافق عقل و شرع نیست خودداری کند به صراط
مستقیم که رستگاری سعاد ابدی است راه یابد انسان همواره در گزنش و انتخاب خود، دو راه بیشتر ندارد یکی راه شیطان و گمراهی است و دیگری راه کمال و صراط مستقیم، و تمام تلاش شیطان آن است که بر سر راه مستقیم بنشیند و بعنوان یک رهزن ماهر نگذارد کسی این صراط را طی کند. راه شیطان در حقیقت نقطه مقابل صراط مستقی به خدا پرستی منتهی میشود
و چون حضرت آدم نشانه انسانیت است، عداوت شیطان هم نسبت به او بدین خاطر است حضرت آدم نشانه انسانیت است نه آنکه عداوت شخص با او داننسته باشد در پایان خدای بزرگ را شاکر و سپاسگزارم که به این حقیر توفیق و عنایتی ارزانی داشتند که بتوانم گام کوچکی در راه خدمت به جامعه بردارم و از همه عزیزانی که به گونهای در به انجام رساندن کار تألیف این کتاب مرا یاری نمودند تشکر و قدردانی مینمایم امید است که خوانندگان فهیم و بصیر این اثر، نگارنده این سطور را با نظرات و پیشنهادات خود در رفع ناقص و تکمیل مطالب یاری نمایند.
امین یا ربالعالمین
سابقه خلقت جن، ابلیس، شیطان
عقیده به ابلیس یا شیطان از دیرباز جزء معتقدات بشر بوده مفهوم جن شیطان و مانند مفاهیم دیگر آن جهان برای آدمی از تصورات راجع به مرگ منشأ گرفته است.1-
همچنین خداوند در قرآن میفرماید:» و لقد الانسان من صلصال من ما مسنون، و الجان خلقناه من قبل من نار السوم«
همانا ما انسان را از گل و لای ساخورده تغییر یافته بیافریدیم، و طایفه جن را پیشتر از آتش گذرانده خلق نمودیم.
این آیه شریفه تصریح دارد بر تقدم خلقت جن و شیطان بر انسان، اما اینکه این مدت چه مقدار است، ظاهراَ دلیل معتبری در دست نیست، جز اینکه محیالدین ابن عربی (ره) میگوید: » بین خلقت جن و خلقت آدم(ع) هزا سال فاصله بوده است. مسعودی گفته است:» موقعی که خدا اراده کرد آدم را خلق کند، مدت هفت هزار سال بر جن و نسناس گذشته بوده ابلیس لعین هم قسمتی از زمان را گذرانده بود« .
اما اگر ابلیس اولین جن نباشد – که نیست- و از طریقی طبق فرموده امیرالمؤمنین ( ع) ابلیس ششهزار سال خدا راعبادت کرده باشد، سابقه خلقت جن و شیطان نسبت به انسان بیش از آنچه ابنعربی گفته است، خواهد بود از این رو قول مسعودی به واقع نزدیکتر میباشد، مگر اینکه ابنعربی نیز میخواسته حاداقل را بیان کند.
پیشینه بحث ابلیس و شیطان در فرهنگ بشری، بویژه تاریخ ادیان- به قدمت و سابقه عمر فرندان آدم بر کره خاک است.
چنانکه در کتاب اومیشار که بعداَ نوشته شده از خداوند مرگ(mertyou)سخن به میان آمده و بتدرج (مرتیو) در مذهب بودائی به صورت(mara) دشمن بود درآمده اهریمن( انگره مینو) صورت تحول یافته همین مفهوم است که به ایرانیان رسیده و شاید این مفهوم از همین راه به سامانیان هم منتقل شده باشد منتهی اصحاب مذاهب توحید سامی ثنویت را از میان برداشته و به جای اینکه شیطان را در برابر خدای قرار دهند او را مضاد و مقابل با آدمیان شناختهاند.شبههای ابلیس و پاسخ آنها
اول: خدای تعالی قبل از خلقت شیطان، میدانست که چه کارهایی از او صادر میشود پس چرا شیطان را آفرید و در آفریدن او چه حکمتی است؟
فلسفه افرینش جن و شیطان
جواب شبه اول:
فلسفه آفرینش جن و شیطان عبادت و پرستش خداوند سبحان است.
چنانکه میفرماید:
»ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون«
و جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش نمودن.
وجود شیطانی که انسان را به شر و معصیت دعوت کند از ارکان نظام عالم بشری است و نسبت ره راه مستقیم، او به منزله کنارههای جاده است، و معلوم نیست که تا دو طرفی برای جاده نباشد متن جاده هم فرض نمیشود و مصلحت این القاعات شیطانی این است که مردم عموماًَ به وسیله آن آمزایش میشوند و در کوره امتحان، خالصیها از ناخالصیها جدا میشود شیطان هم در شیطنت خود مسخر خدا است و او را در آزمایش بندگان و امتحان اهل شک وجحود و دارندگان غرور، الت دست قرار میدهد.
در اینجا ممکن است این سؤال در ذهن ظهور کند که وقتی هوای نفس و شهوت و تمایلات نفسانی در انسان وجود دارد دیگر وجود شیطان برای گمراه نمودن آدمی چه ضرورتی دارد؟ آیا همان نیروی محرکه داخلی یعنی هوای نفس کافی نبود؟ در پاسخ باید گفت: اینطور نیست که دعونت انسان به سوی شر و فساد از ناحیه دو عامل صورت بگیرد: یکی عامل هواهای نفسانس و دیگری عامل شیطان که بگوئیم یک عامل کافی بود، دیگر این عامل دوم را میآید؟ نه، همانطوری
که در کارهای خیر فرشتگان یک عامل ثانوی در مقابل این تمایلات خیر دوستانه ما نیستند بلکه انها عامل عاملند، یعنی آنها منابعی هستند که این الهامات را به وجود میآورند شیطان هم یک عامل ثانوی در مقابل الهامات شر نیست بلکه عامل عامل است، یعنی او منشأ و منبع این هواهای نفسانی است. امام صادق (ع) در این باره میفرماید:
» هر قلبی دو گوش دارد، بر سر یکی از آنها فرشته راهنما، و برسر دیگری شیطانی فتنهانگیز است، این فرمانش دهد و آن دیگری بازش داردشیطان به گناهان فرمان دهد و فرشته از آنها بازش دارد.«
خداوند از ابتدا شیطان را بعنوان شیطان نیافرید بلکه موجودی از موجودات و مخلوقی از مخلوقات خداوند بود و بعد شیطان شد. به این دلیل که او سالها همنشین فرشتگان و بلکه بزرگ ایشان بود و به مقان والایی رسیده بود و بر فطرت پاک بود اگر چه از نظر آفرینش جزء آنها نبود ولی بعد از آزادی خود سوء استفاده کرد و وقتی در مقابل امر الهی بر سجده آدم قرار گرفت بنای طغیان و سرکشی گذارد پس خلقت او مانند خلقت سایر مخلوقات پاک بوده و انحرافش بر اثر خواست خودش بود.
شیطان برای پویندگان راه حق نه تنها زیان بخش نیست بلکه رمز تکامل نیز محسوب میشود زیرا وجود یک دشمن قوی در مقابل انسان باعث پرورش و ورزیدگی او میگردد و اصولاَ همیشه تکاملها در میاتن تضادها بوجود میآید و هیچ موجودی را ه کمال را نمیپوید مگر اینکه در مقابل ضد نیرومند قرار گیرد.از طرف دیگر مبارزه پیگیر و مستمر با شیطان خود روح ایمان را تقویت میکند و آدمی را برای زندگی جاوید و مرفه در آخرت و در بهشت پر نعمت آماده میسازد، چون شیطان است که بازدارنده بندگان از طریق هدایت و راهنمای آنان به سوی گمراهی و ظلالت است.
پس فلسفه وجود شیطان در آفرینش امری ضروری بوده است که بندگان خدا بتوانند کسب معرفت نموده و در رحمت واسعه او سبحانه و تعالی خود را جایگزین نمایند.
چرا خداوند شیطان را به معرفت و اطاعت خود تکلیف نمود؟جواب شبهه دوم:
این شبهه نیز مانند معالظه و قیاس کردن کار فاعل ناقص و فقیر به کار فاعل تام غنی بالذات است و تکلیف هم مثل اصل ایجاد به منظور احسان بر بندگان است اگر چه امری اعتباری و قراردادی است لیکن همین امر اعتباری در عین اعتباری یودنی این اثر را دارد که مکلفین را به کمالات تازهای که فاقد آنند میرساند و کسی که از عمل به تکلیف سرپیچی نماید از رسیدن به آن مرتبه از کمال محروم میماند.
پس تکلیف رابطه میان دو حقیقت نقض انسانی( قبل از انجام تکلیف) و حقیقت کامل آن ( پس از انجام تکلیف) .
تکلیف در انسان و هر موجود دیگری که قابل تکلیف است واسطه بین نقض و کمال وجودی اوست.
خداوند تعالی اجل از هدایت خلق فائدهای نمیبرد بلکه او غنی بالذات میباشد همچنانکه در اصل خلقت اشیاء فائدهای برای ذات او نیست» بل هوالذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی«
چرا خداوند شیطان را تکلیف کرد که به آدم سجده کند؟
جواب شبهه سوم:
اگر خدای تعالی او را امر به سجده کرد برای ای بود که با امتثال آن امر صفت عبودیتش تمام شود یا با تمرد از آن صفت استکباریش تکمیل گردد، پس در هر صورت خداوند کار خود را که تکمیل بندگان اسن انجام داده و ابلیس هم و.ظیفه عبودیت خود راکه استکمال است عملی کرده، الا اینکه ابلیس که میباید در جانب سعادت تکامل یابد، به اختیار خود در طرف شقاوت تکامل یافته است.
و علاوه براینکه تکلیف ابلیس و ملائکه به سجده بر آدم فائده دیگری داشت، و آن این بود که خداوند به همین وسیله خط مش آدم و نسل او را تعین فرمود: زیرا صراط مستقیمی که خداوند برای بنی نوع بشر مقدر کرده بود هرگز پیموده نمیشد مگر اینکه بیرون از ذات او کسانی باشند که او را بسوی صراط مستقیم هدایت کنند، و نیز دشمنانی باشند که او را بسور انحراف از صراط مستقیم دعوت نمایند و داستان تکلیف ابلیس و ملائکه به سجده بر آدم این غرض را تأمین نموده ملائکه در هدایت و شیطانها در ظلالت کمک کار آدمی میشدند.
و تکلیف به سجود برای ملائکه عام بود و ابلیس در آن وقت با ملائکه بوده است و امر به سجود شامل او هم شده زیرا عصیان ورزید و تمرد نمود و بعد از آنکه یقین پیدا کرد که مأمور ب سجده است پاین جهت مطرود و ملعون گردید.
چرا خداوند شیطان را لعنت کرد و عقابش را واجب نمود؟
جواب شبهه چهارم:
عقوبات اخرویه از جانب خدای توانا و سببش غضب و انتقام نیست زیرا که خداوند( جل و علا) از این صفات منزه است بلکه عقوبت اخروی و مطرود بودن از رحمت الهی لوازم و تبات رذایل نفسانیه و متابعت هوی و هوس و شهوت است مانند آثار و ضمیمه بودن بعضی از آلام و عقابکفار برای مؤمنین لطف است و این موضوع عقوبت برای متمردین چیزی عقلی است زیرا که هر کسی ک به منعم حقیقی آفریدگار خود ناسپاس و متمرد و سرکش باشد عقل حکم میکند که باید او تنبیه شود بلکه به اشد مجازات کیفر شود.
تحقیق در مورد پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق در مورد پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق در مورد پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR فایل ورد (word) :
پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR
نویسندگان: دکتر مهندس علی مکی رئیس شرکت مشاوره ای آلیکان در کانادا
دکتر عبدال قادر الشایانی شهرداری دبی امارات متحده عربی
دکتر عبدل مالک ابوشیخ شهرداری دبی امارات متحده عربی
آدرس : اینترنتی مولف اول ( ئی میل): mekky@ interlog.com
نوامبر 1999
فهرست مطالب
مقدمه 5
ساختار مقاله 7
تهیه مدل ها 7
کالیبراسیون مدل 10
کالیبراسیون شیوه و روند 10
کالیبراسیون متغیرهای فصلی 10
مدل 1 و مدل 2 11
مدل 3و4 11
پیش بینی های سری زمان 14
اعتبار سنجی مدل ها 15
جمع بندی 16
چکیده
پیش بینی حجم روزانه در جاده 407ETR
جاده 407ETR یک جاده شش و چهار باندی دارای عوارض در ناحیه بزرگ تورنتو (GTA) است و سالها به عنوان مسیر کمکی جاده بزرگراه 401 محسوب گردیده است.
بزرگراه 401 پرتردد ترین بزرگراه در آمریکای شمالی است و هر روز بیش از یک میلیون وسیله نقلیه از آن عبور میکنند. طول جاده 407ETR در حد 154 کیلومتر است.
در حال حاضر ( نوامبر 1998) , 67 کیلیومتر از این جاده در حال کار است. در برنامه ریزی عملیاتی جاده 407ETR باید تعداد استفاده کنندگان آن در هر روز از چند ماه قبل پیش بینی شود هدف اصلی این مقاله آن است که فرایندهای کالیبراسیون معیارسنجی و اعتبار سنجی مدل های پیش بینی کاربرد روزانه این جاده تشریح شود و نتایج بدست آمده مورد بحث قرار گیرد.
دوره زمانی مقیاس سنجی و پیش بینی دشواری خاصی دارد چون بطور عمده تعداد کاربران این جاده در این دوره زمانی در نوسان بوده است. چهار مورد مدل سری زمان تهیه شد و مقیاس سنجی گردید.
نوع ترکیب دراین مدل ها متفاوت بود و متغیرهای موثر مربوط به دو مورد گسترش جاده و پخش برگشت خودکار مربوط به همبستگی خودکار بخش های خطا در این مدل در لحظات مختلف و تنوع زمان در این مدل ها دیده میشود.
مدل 1 و مدل 2 فاقد بخش های خود برگشتی هستند ولی مدل 3 و مدل 4 این بخش ها را دارند. مدل 1 ومدل 3 نسبت به گسترش بزرگراه حساس نیستند ولی مدل 2 و مدل 4 حساسند. بر اساس اطلاعات هشت ماهه (14 اکتبر 1997 تا 14 ژوئن 1998) و روش ARIMA ( روش یکپارچه و خود رجعتی حرکت میانگین) چهار مدل مذکور مقیاس سنجی شدند.
نتیجه مقیاس سنجی مقایسه گردید. گرچه مقدار تفاوت و اختلاف کم است ولی گفته میشود که مدل 4 از همه بهتر است. اعتبار سنجی در طول 5 ماه این انتخاب را تایید میکندو نشان میدهد که تعداد کاربران روزانه در این مدل به نحو بهتری برآورد میشود. نتیاج تحقیق نشان میدهد که پیش بینی دقیق کاربرد روزانه بزرگراه عوارض حتی در شرایطی که نوسان قبلی بالاست امکانپذیر میباشد.
کلمات کلیدی: پیش بینی، بزرگراه عوارض، سری های زمان، مدل سازی، جاده 407ETR
مقدمه
ناحیه تورنتوی بزرگ GTA یک ناحیه عمده شهری در شمال آمریکاست و حدود 5 میلیون جمعیت در این ناحیه زندگی میکنند. این ناحیه طبق شکل 1 در جنوب غرب انتاریوی کانادا واقع است. بزگراه 407 اولین بزرگراه کاملا الکترونیک جهان است تا منحصرا به ناحیه شهری خدمات بدهد (شکل 1). این جاده عوارض دارای شش یا چهار باند است و سالها به عنوان راه کمکی بزرگراه 401 شمرده شده است. بزرگراه 401 پرتردد ترین بزرگراه در شمال آمریکاست
و هر روز بیش از یک میلیون وسیله نقلیه از آن عبور میکنند. طول جاده 407 در حد 154 کیلومتر است و از جاده کوئین الیزابت در تقاطع فریمن در برلینگتن (در هالتون) تا بزرگراه 115/35 در دورهام در ناحیه شرق ادامه دارد.اولین قطعه از این بزرگراه در سال 1997 برای ترافیک باز شد. در حال حاضر نوامبر 1998 حدود 67 کیلومتر در حالت ساخت است. این قطعه از بزگراه 403 در غرب تا جاده مک کوان در شرق کشیده میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاده به منابع (4، 3، 2، 1) مراجعه کنید. پیش بینی های دراز مدت برای 407ETR در (5) آمده است.
در برنامه عملیاتی 407ETR باید تعداد کاربران در هر روز و چند ماه قبل از شروع کار اجرایی برآورد شود. کار پیش بینی در حدی است که اکثر برنامه ریزان حمل و نقل در موردش زیاد آموزش ندیده اند و یا مطمئن نیستند تکنیک های شناخته شده بتوانند در مقیاس روز و بخصوص هنگام بروز نوسان و تغییرات هفتگی اطلاعات دقیقی در پیش بینی ها ارائه کند. انگیزه تهیه این مقاله همین مشکلات بوده است. برای تشریح و پیش بنینی تغییرات روزانه چهار مدل سری زمان بررسی میشود. در این مدل ها ترکیبات مختلف ارائه میگردد. از جمله تاثیر متغیرهای دو نوع تعریض بزرگراه و بخش برگشت خودکار از لحاظ همبستگی خودکار در بین خطاهای مدل در لحظات مختلف زمان.
هدف اصل این مقاله شرح فرایند تحول و کالیبراسیون مدل برآورد کاربرد روزانه جاده 407ETR است برای دوره زمانی 15 ژوئن تا 31 دسامبر 1998 پیش بینی لازم بود و اطلاعات مربوط به دوره زمانی 14 اکتبر 1997 تا 14 ژوئن 1998 برای مقیاس سنجی بکار رفت. دوره های کالیبراسیون و پیش بینی برای این بزرگراه دشواری خاصی دارد چون تعداد کاربران این جاده در این دوره بطور عمده نوسان داشت.موقع باز بینی این مقاله از جهت اعتبار سنجی از اطلاعات بیشتری استفاده شد ( 15 ژوئن تا 19 نوامبر) .
این موضوع در زیر توضیح داده میشود شدت واقعی نوسان در یک بزرگراه تماما الکترونیکی در این مقاله بیان میشود و از نظر محققان و دست اندرکاران این بزرگراه این اطلاعات میتواند مفید باشد. اطلاعات این مقاله از طریق سیستم پرداخت عوارض تهیه شد. این اطلاعات از نظر برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر این جاده خیلی عالی ومهم است. اطلاعات مربوط به هر وسیله نقلیه و نوع آن (اتومبیل، موتورسیکت، کامیون و تریلر) و نوع پرداخت عوارض ( وسیله نقلیه دارای گیرنده و فرستنده سیگنال تفکیک گردید).
موارد زیر در مورد هر وسیله نقلیه در این سیستم ثبت است شیب راه ورود- شیب راهه خروج – زمان ورود، زمان خروج، مسافت طی شده مدت زمان سفر و غیره. برای بسیاری از عملیات و برنامه ریزی ها این اطلاعات مفید هستند.
ساختار مقاله
ابتدا مدل های موردنظر تهیه و تشریح شد. با استفاده از اطلاعات هشت ماهه جاده 407ETR مدل ها کالیبره شدند. نتایج کالیبراسیون ارائه شده است. نتایج پیش بینی سری های زمان برای دوره زمانی 15 ژوئن تا 31 دسامبر 1998 مورد بحث قرار میگیرد.
نتایج اعتبار سنجی با مقایسه اعداد پیش بینی واعداد مشاهده شده برای یک دوره 5 ماهه ارائه میشود.
در تست آماری سطح معنی دار بودن رقم الفا برابر 05/0 اجرا شد. این رقم احتمال بدین معناست که وقتی فرضیه صفر درست باشد، رقم آماری تست در ناحیه حیاتی قرار میگیرد.
تهیه مدل ها
معمولا اولین قدم برای آنالیز سری های زمان نمایش گرافیکی آنهاست. در شکل 3 این نمایش دیده میشود. سیکل های هفتگی و شیوه افزایش در این نمودار مشخص است سری های زمانی معمولا به چند بخش تقسیم میشود شامل T، تنوع فصل S ، تنوع سیکلی C و تنوع راندوم R برای ترکیب این چهار تنوع در قالب یک مدل معمولا دو تنوع بکار میرود:
در مدل جمع
در مدل ضرب
پارامترهای از طریق کالیبراسیون تعیین میشوند و در زمان t مشاهده میشوند ولی t برای راحتی کارمحاسبه اکثرا حذف شده است.
انتخاب یکی از این فرم به اطلاعات موجود بستگی دارد. بطور کلی اگر دامنه تغییر در سری زمانی نسبتا ثابت باشد معادله (1) بکار میرود. اگر دامنه تغییر در طول زمان بالا و پایین برود، معادله (2) بهتر است.
همانطور که در شکل 3 میبینید سیکل های هفتگی بیانگر افزایش دامنه تغییرات روزانه هستند. بنابر این معلوم میشود که مدل ضرب در این مورد از مدل جمع مناسب تر است.
در آنالیز مقدماتی این اطلاعات تغییرات سیکلی بارزی مشاهده نشد. علتش میتواند نبود این اطلاعات و یا کافی نبودن طول سری های زمان باشد. سری های زمان دو نوع تغییر فصلی دارند یعنی تغییر روزانه D و تغییر ماهانه M بنابر این بعد از برداشتن بخش قرار دادن به جای حجمV چنین میشود:
(3)
چون کار با مدل های خطی از انواع غیر خطی همیشه ساده تر است محققان سعی دارند مدل های غیر خطی را خطی کنند. معادله (3) چنین است. وقتی لگاریتم هر دو طرف معادله (3) را در نظر بگریم معادله (4) بدست میآید:
(4)
یک راه نسبتا ساده محاسبه تغییرات فصلی این است که آنها را به عنوان متغیرات مصنوعی در نظر بگیریم. متغیرهای دو دویی معمولا ونه لزوما با ارقام دو صفر بیان میشوند.
مثلا روزهای هفته در متغیر D چنین است . متغیر D به هفت قسمت D1- D7 تقسیم میشود و هر کدام با یک روز هفته ارتباط دارند. مثلا اگر روز مشاهده یکشنبه باشد متغیر D7 داریم و رقم مربوط به سایر روزها صفر میشود. شش متغیر دیگر هم به همین صورت هستند چون هر مورد مشاهده مربوط به یک روز است، متغیر آن روز عدد 1 میگیرد و بقیه رقم صفر میگیرند.
می توان گفت که D7 اضافی است چون وقتی بقیه متغیرها برابر صفر شوند آن روز برابر یک است . اگر با وجود این D7 را در معادله بگنجانیم،مشخصات معادله بیش از حد لازم تعیین شده خواهد بود و قابل کالیبراسیون نیست. بنابراین،متغییر D7 حذف میشود. در مورد ماههای سال هم ،چنین وصفی وجود دارد . ما به M11تاM1 نیاز داریم.اطلاعات ما در فاصله 14 اکتبر 1997 تا ژوئن 1998 تهیه شده است یعنی اطلاعات مربوط به 8 ماه در طول 9 ماه توزیع شده است. بنابراین هشت متغیر مصنوعی Mلازم داریم. در مدلهای ضرب،به دلیل واضح، اندازه متغیرهای مصنوعی نمیتواند یک یا صفر باشد. بنابراین در عوض، ارقام 2و1 بکار میرود.
تحقیق سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل فایل ورد (word) :
سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل (Mobile Phone) چیست و چگونه کار می کند
تلفن همراه یا تلفن موبایل (en: Mobile Phone) که در فارسی موبایل هم گفته میشود، یک وسیله شخصی و قابل حمل برای ارتباط مخابراتی است. برای استفاده از تلفن همراه باید فرد استفاده کننده که مشترک نامیده می شود، به یک شبکه مخابراتی متصل گردد. برای اتصال به شبکه باید حساب اشتراک تلفن همراه در نزد یک سرویس دهنده (اپراتور) برای مشترک خاص، ایجاد شده باشد. شبکه های مخابراتی تلفن عمومی در تمام دنیا با قرارداد های تجاری و شیوههای حسابرسی ویژه خود، به هم متصل میشوند و هر مشترک تلفن همراه معمولا می تواند با گوشی خود، یک ارتباط تلفنی با دارندگان تلفنهای ثابت یا همراه در هر جای زمین (مشروط به ارایه سرویس در آن نقطه) برقرار کند.
گوشی همراهمنظور از گوشی همراه (گوشی موبایل) وسیلهای است که برای اتصال به شبکه تلفن همراه به کار می رود. این وسیله که نسلهای گوناگونی دارد توسط شرکتهای بزرکی در دنیا تولید میشود و به فروش میرسد.
شرکتهای بزرگ تولیدکننده گوشی همراه در دنیا:
برخی از شرکتهای بزرگ تولیدکننده گوشی همراه در دنیا:
نوکیا
موتورولا
سونی اریکسون
سامسونگ
ال جی
ساژم
پن تک
در تلفنهای همراه معمولا یک مجموعه نرمافزار یا سیستم عامل برای کنترل سختافزار به کار میرود و برنامههای جانبی توسط سیستم عامل اجرا می شوند. یکی از سیستم عامل های معروف برای تلفن همراه، سیستم عامل سیمبیان (Symbian) است.
تلفن همراه : Mobile Phone چیست
در واقع تلفنهای همراه نوع پیشرفته رادیو تلفنهای دهه هستند که در آن زمان روی خودروها نصب و استفاده میشد . این سامانه دارای یک یا چند دکل آنتن مرکزی برای هر شهر بود وهر دکل میتوانست تا کانال ارتباطی را تا شعاع الی مایل پوشش دهد . اما به علت محدودیت کانالهای ارتباطی امکان مشترک شدن برای همه وجود نداشت. تلفن همراه سامانه ای سلولی است زیرا مناطق تحت پوشش آن به سلولهای تقریباً گوش تقسیم بندی می شود. بدین ترتیب کل فضای مورد نظر تحت پوشش سلولهای مختلف قرار میگیرند .
در مرکز هر سلول یک دکل آنتن به نام (BTS) نصب میشود و بر حسب ظرفیت هر سلول تعداد مشترکان تغییرمی کند.معمولاً هر سلول آنالوگ قادر است تا کانال رادیویی را پشتیبانی کند به عبارت دیگر هر سلول میتواند همزمان مکالمهی نفر با تلفن همراه را در محدودهی تحت پوشش خود اداره نماید .
در مورد تلفن همراه – موبایل : Mobile Phone
امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از تلفنهای سلولی (همراه) استفاده میکنند . در واقع تلفنهای همراه نوع پیشرفته رادیو تلفنهای دهه هستند که در آن زمان روی خودروها نصب و استفاده میشد .
این سامانه دارای یک یا چند دکل آنتن مرکزی برای هر شهر بود وهر دکل میتوانست تا کانال ارتباطی را تا شعاع الی مایل پوشش دهد . اما به علت محدودیت کانالهای ارتباطی امکان مشترک شدن برای همه وجود نداشت. تلفن همراه سامانه ای سلولی است زیرا مناطق تحت پوشش آن به سلولهای تقریباً گوش تقسیم بندی می شود. بدین ترتیب کل فضای مورد نظر تحت پوشش سلولهای مختلف قرار میگیرند .
در مرکز هر سلول یک دکل آنتن به نام (BTS) نصب میشود و بر حسب ظرفیت هر سلول تعداد مشترکان تغییرمی کند.معمولاً هر سلول آنالوگ قادر است تا کانال رادیویی را پشتیبانی کند به عبارت دیگر هر سلول میتواند همزمان مکالمهی نفر با تلفن همراه را در محدودهی تحت پوشش خود اداره نماید .
اما این ظرفیت در روشهای ارتباطی دیجیتالی امروزه افزایش یافته است . برای مثال درسامانه ی دیجیتالی TDMA می توان تا سه برابر ظرفیت آنالوگ یعنی تقریباً کانال را پوشش داد.
عملکرد تلفن همراه چگونه است
تلفن همراه یک سامانه ی کم توان رادیویی است . اکثر تلفن های همراه دارای دو سطح توان خروجی . وات و . وات هستند. به همین ترتیب ایستگاههای مبنای هر سلول نیز با توان کم کار میکنند.
عملکرد با توان کم دارای دو مزیت است:
) تبادل سیگنال در محدودهی هر سلول بین ایستگاه و گوشی با آنتن همان سلول انجام میپذیرد و سیگنالها از حیطهی سلول فراتر نرفته بنابر این هر گوشی فقط با یک دکل آنتن ارتباط برقرار میسازد و از این جهت کانالهای BTSهای دیگر برای یک نفر اشغال نخواهد شد.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مقاله رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تع
مقاله انواع غنیسازی در فرآورده های ماکارونی تحت فایل ورد (word)
مقاله تبیین رابطه سرمایه اجتماعی با خلق دانش و انتقال دانش سازما
مقاله پارامترهای موثر در استخراج نیکل توسط D2EHPA با اصلاح کننده
[عناوین آرشیوشده]